m
Stortvloed van modellen
Joice is niet elegant
Warm blijven met
thermo-ondergoed
Volkswagen
presenteert
topmodel
in najaar
Ruime Kia
auto motorfiets
45
Diesels van BMW
Seat wordt duurder
Starten zonder gas
Beurs RestoClassic
zaterdag 8 januari 2000
Nog nooit heeft de
autobranche zoveel
nieuwe modellen
voortgebracht als het vorig
jaar. Maar het record van 1999
zinkt meteen aan het begin van
het derde millennium al in het
niet. Zoals het er nu naar
uitziet zullen er in 2000 om en
nabij de 150 nieuwe en
vernieuwde automodellen op
de markt komen. Steeds meer
automerken willen aanwezig
zijn in steeds meer segmenten
van de markt. Een
bloemlezing van wat ons het
komend jaar te wachten staat.
Volkswagen maakt de stap naar de topklasse met een auto boven de Passat.
Alfa Romeo komt dit voorjaar
met een carrosserievariant
van de 156. Het wordt een station
wagon die Sport Wagon gedoopt
zal worden. Aan het eind van het
jaar laat Alfa Romeo de opvolger
zien van de 145/146-serie. Naar
alle waarschijnlijkheid krijgt die
de naam Giulietta.
Audi werkt ook aan uitbreiding.
De afgelopen najaar getoonde uit
aluminium vervaardigde A2 komt
als economische basismodel onder
de A3. Er komen benzine- en die
selmotorenvan 1,4 liter inhoud en
in de tweede helft van het jaar
komt er een spaarversie die slechts
1 op 33 verbruikt. De A8 krijgt uit
breiding met een twaalfcilinder
motor.
BMW presenteert voor de zomer
twee nieuwe varianten van de 3-
serie: de cabriolet en het sportieve
topmodel van de serie, de M3. Ver
der zal medio 2000 in Europa een
Sports Utility Vehicle worden ge
ïntroduceerd onder de naam X5.
Het vierwiel aangedreven terrein-
autoachtige voertuig komt eerst
alleen met een 4,4 liter V8-motor.
Later volgen zescilinder diesel- en
benzinemotoren. Verder staat een
facelift van de 5-serie op het pro
gramma.
Daewoo heeft twee nieuwe model
len op het programma staan. Dat
is de Tacuma, een midi-MPV
waarvan op de autotentoonstel
ling van Frankfurt een voorproef
je te zien was. Vermoedelijk met
1,8 en 2,0 liter benzinemotoren. In
de tweede helft van het jaar komt
een model boven de Leganza naar
Nederland. Deze Magnus krijgt
een 2,5 liter zescilinder motor.
De Fiat Multipla was qua uiterlijk
al een gewaagde auto, maar de hy
bride versie is ook in technisch op
zicht gedurfd. Eind deze maand
vindt de presentatie plaats, voor
de zomer moet de auto ook in Ne
derland zijn. Later in het jaar licht
Fiat ook een tipje van de sluier
over de opvolger van de Bravo en
Bra va op.
Opel
Opel heeft een erg druk jaar voor
de boeg. Aan de basis van het gam
ma krijgen we in het najaar een
De Renault Avantime, een combinatie van een limousine en een MPV, wordt de opvolger van de Safranen.
compleet nieuwe Corsa. Al eerder
presenteert Opel een kleine MPV
onder de naam Agila. Deze auto
wordt in samenwerking met Su
zuki gebouwd.
In het voorjaar komt de Astra
Coupé als opvolger van de Cali-
braDirect na de zomer kunnen we
de Speedster tegemoet zien. Dat is
een compacte en lichte open sport
wagen met een 2,2 liter motor met
147 pk. Helemaal aan het eind van
het jaar verschijnt het topmodel
van Opelde Omega V8 met 310 pk
motor uit de Corvette.
Peugeot heeft voor 2000 twee be
langrijke nieuwe modellen in pet
to. De 607 werd al onthuld, maar
zal pas in het voorjaar geleverd
worden. De auto heeft interessan
te, technische noviteiten, zoals
een roetfilter voor de nieuwe die
selmotor. Eind 2000 presenteert
Peugeot de opvolger van de 306
die lijkt op de 206 en vermoedelijk
307 zal heten.
De nieuwe Laguna van Renault
komt in het najaar met een reeks
nieuwe motoren met directe in
spuiting, zowel diesel als benzine.
Veel meer opzien baart Renault
met de Avantime, een combinatie
van een limousine en een MPV, die
als opvolger van de Safrane moet
dienen.
Toyota begint met een facelift
voor de Corolla. Nieuwe motoren
en een iets ander snoetje moeten
de belangstelling voor de auto op
peil houden. In het voorjaar komt
de opvolger van de MR2 met een
140 pk motor. De auto wordt een
stuk lichter dan zijn voorganger
en daarmee ook sportiever.
Een nieuw model kunnen we ook
verwachten van de FunCruiser die
de laatste jaren met groeiende
concurrentie te maken heeft. Ver
der zal vlak voor de zomer de Pri-
us, 's werelds eerste in serie ge
bouwde hybride auto, geleverd
worden.
Volkswagen
Volkswagen komt met een groot
aantal motoren en versies voor de
modellen. Bovendien krijgen de
Passat en de Sharan een facelift.
In het najaar laat Volkswagen een
nieuw topmodel zien. De auto
krijgt het verlengde onderstel van
de Passat en een achtcilinder mo
tor.
Volvo is het eerste automerk dat in
2000 een nieuwe auto presenteert.
Maandag wordt in Brussel en De
troit gelijktijdig een nieuwe Esta
te op basis van de S80 onthuld, die
als vervanger van de V7 0 moet die
nen. Later dit jaar wordt de S70
vervangen door een iets compac
ter model dat wellicht S60 zal
heten. Volvo voorziet beide auto's
van de bestaande vijfcilinder
motoren.
Ford
Ford probeert het succes van de
Focus op de nieuwe Mondeo over
te brengen die eind 2000 zal wor
den gepresenteerd. Daarmee dient
de auto tevens als vervanger van
de Scorpio.
Van Hyundai kunnen we in 2000
twee nieuwe modellen tegemoet
zien. Komend voorjaar komt de
Trajet, een midi-MPV op het plat
form van de Lantra. Dat wordt de
tegenspeler van de Daewoo Tacu
ma en hij zal geleverd worden met
1,6 en 2,0 liter benzinemotoren.
Verder komt Hyundai met een
vierwiel aangedreven terreinauto
op de markt, de Santa Fé. De auto
is deels gebaseerd op techniek van
de Mitsubishi Pajero.
Lexus, het luxe merk van Toyota,
werkt aan verdere uitbreiding. Af
gelopen jaar werd de IS 200 als ba
sismodel toegevoegd en in 2000
komt een chique terreinauto, de
RX 300 naar Europa. Deze is
zichtbaar afgekeken van de Mer
cedes-Benz M-klasse. Ook is er
sprake van dat de LS 400 het top
model van Lexus onder handen
zal worden genomen.
Mercedes-Benz wacht in 2000 een
belangrijk jaar. De C-klasse is aan
de beurt om afgelost te worden.
Het nieuwe model, dat trekken
van de S-klasse krijgt, wordt in
maart op de Autosalon van Genè-
ve getoond. Tegen de zomer zal de
auto in ons land arriveren. De C-
klasse komt er niet alleen als se
dan, maar ook als combi (2001) en
bovendien staat er een korte
hatchback-uitvoering op het pro
gramma.
Nissan begint het millennium met
de vernieuwing van de Almera-
reeks. De compacte middenklas
ser komt er in het voorjaar als
hatchback met drie of vijf deuren
en als sedan. Later in het jaar kun
nen we een op de Almera geba
seerde midi-MPV verwachten die
de toevoeging Tino krijgt.
Mario Vos
Nog maar kort geleden leek
het erop dat het Koreaanse
merk Kia geruisloos van de
markt zou verdwijnen. Het con
cern had ernstige financiële pro
blemen en slechts een overname
kon het merk redden. Op het mo
ment dat bijna niemand er meer
in geloofde, nam Hyundai het
noodlijdende merk over. Dat was
een goed jaar geleden en nu staat
Kia er plotseling een stuk beter
voor. Vorig jaar kwamen er ver
schillende nieuwe modellen bij
en ook het jaar 2000 begint Kia
met een nieuwe auto: een mid
denklasse ruimteauto met de
naam Joice.
Die overname door Hyundai is
een zegen geweest voor Kia, al
laat de Nederlandse importeur
bij monde van directeur Bas Ples-
man doorschemeren dat de nieu
we leiding wel erg ambitieuze
doelen heeft. In 1999 moest de
Nederlandse importeur 7000 au
to's bestellen, waarvan er overi
gens nog een paar duizend onder
weg zijn per boot naar ons land.
Voor het jaar 2000 verwacht Kia
van de Nederlandse importeur
11.000 bestellingen. Dat zijn dan
wel personen- en bedrijfswagens
bij elkaar opgeteld, maar het zijn
er veel voor een merk dat het af
gelopen jaar nog geen 3000 per
sonenauto's verkocht.
Gelukkig ziet Kia Motors Neder
land wel volop verkoopkansen.
Het afgelopen jaar is het model -
lengamma flink uitgebreid met
de grote ruimteauto, genaamd
Carnival, en de compacte mid
denklassers Sephia en Shuma.
Dit jaar mogen we drie nieuwe
auto's verwelkomen. Na de zo
mer zijn dat de Rio, een auto van
het formaat Ford Fipsta, en de
Carens, een compacte vijfper-
soons ruimteauto.
Nu reeds is de Kia Joice in ons
land gepresenteerd, ook een
ruimteauto maar een slagje gro
ter dan de Carens.
De Joice is een wat plompe auto
om te zien met een vrij traditio
nele voorkant. Geen sterk afge
schuind front zoals bij de Renault
•Scénic of de Citroen Picasso,
maar een gewone vlakke motor
kap en normale koplampen. Een
voordeel heeft dat wel, want je
kunt precies zien waar de auto
ophoudt. Ook van achteren is de
Joice niet zo'n heel elegante ver
schijning, mede veroorzaakt
door de grote kunststof bumpers.
De Kia Joice heeft flinke afme
tingen. Met een lengte van 4,57
meter valt de auto eigenlijk in de
klasse van de Peugeot 806, de
Volkswagen Sharan en de Re
nault Espace. De wielbasis is met
2,72 meter eveneens fors. Maai
de breedte en de hoogte komen
meer overeen met die van kleine
re ruimteauto's.
Die extra lengte aan de buiten
kant vind je ook weer terug in het
interieur. Daar heeft Kia drie zit-
rijen achter elkaar weten te creë
ren en dat betekent ruimte voor
zeven personen. Helemaal ach
terin is het voor volwassenen
misschien wat aan de krappe
kant, maar de tweede zitrij (voor
drie personen) biedt genoeg
hoofd- en beenruimte. Voorin is
er eveneens voldoende zitcom
fort. Als bestuurder heb je een
goede zitpositie met dankzij de
zithoogte een goed overzicht over
het verkeer. Ook de instap is
makkelijk door de wat hogere zit.
Uitrusting
De Kia Joice biedt een complete
uitrusting. De basisversie heet
RS en heeft een bestuurdersair
bag, vier luidsprekers, elektrisch
bedienbare ramen vóór en hoofd
steunen voor zes zitplaatsen. Wie
meer luxe wilkan kiezen voor de
LS-uitvoering met onder meer
centrale portiervergrendeling,
elektrisch verstelbare en ver-
warmbare buitenspiegels, een
passagiersairbag, elektrisch be
dienbare ramen achter en aircon
ditioning. Het aantal opties blijft
beperkt toteen automaat, ABS of
metallic lak.
Voor de aandrijving gebruikt Kia
de van de Clarus bekende tweeli
ter motor. In de Joice is die ma
chine nog sterker en komt er 139
Technisch scoort de Kia Joice als middenklasse ruimteauto optimaal.
pk uit. Daarmee is deze Kia ruim
teauto prima gemotoriseerd. De
auto rij dt er vlot mee en de motor
blijft steeds heel decent op de
achtergrond. Pas als je hem veel
toeren laat maken, wat niet nodig
is, laat de motor zich duidelijker
horen.
Wat voor de motor geldt is ook
van toepassing voor de rijeigen-
schappen. De Joice doet het daar
eigenlijk gewoon goed. Hij spoort
netjes rechtuit, gaat neutraal
door de bocht en laat zich trefze
ker dirigeren. Daarbij is het veer-
comfort prima te noemen en bo
vendien helt de auto maar heel
bescheiden over in bochten.
De Joice heeft alle kenmerken
van een goed ontwikkelde, uitge-
rijpte auto. En dat voor een heel
betaalbare aanschafprijs. In de
RS-versie blijft de auto net onder
de veertig mille (39.990 gulden),
de luxueuzere LS mag u voor
42,490 gulden de uwe noemen.
Dat zijn keurige bedragen, die
flink onder die van de concurren
tie duiken. De veel krappere Re
nault Scénic is in de versie met
tweeliter motor tien mille duur
der. De geschatte 800 exemplaren
zal Kia dan ook zonder veel moei
te kwijt kunnen raken.
Mario Vos
BMW heeft het gamma aan dieselmotoren voor de 5-serie uitgebreid met
twee nieuwe direct ingespoten typen, de 520d en de 525d. Deze uitbrei
ding is zeer welkom, aangezien bijna de helft van de in ons land verkoch
te 5-serie een dieselmotor heeft.
De 520d is uitgerust met een tweeliter viercilinder turbodiesel, die al le
verbaar was in de 3-serie. Net als in dat model levert de motor 136 pk en
een maximale trekkracht van 280 Nm. Als topsnelheid geeft BMW voor
de 520d 206 kilometer per uur op (204 km/h voorde touring-versie). Het
gemiddelde verbruik bedraagt volgens BMW 1 op 16,9.
Bij de 525d gaat het om een zescilinder dieselmotor. Deze is afgeleid van
de eerder geïntroduceerde drieliter dieselmotor. Door de boring en de
slag aan te passen is de inhoud op 2,5 liter gebracht. Het maximale ver
mogen bedraagt 16 3 pk en de motor levert 3 5 0 Nm aan trekkracht tussen
de 2.000 en 2.500 toeren. De prestaties zijn indrukwekkend, want de
525d haalt een top van 219 km/h en sprint in iets minder dan 9 seconden
van 0 naar 100 km/h. Het gemiddelde verbruik van de 525d bedraagt
volgens BMW 1 op 14,9.
Met de introductie van deze nieuwe typen verdwijnen de 525td en tds,
die nog waren uitgerust met indirect ingespoten motoren.
Seat verhoogt de tarieven van de afleveringskosten. Het afleveren van
en Arosa, Ibiza, Cordoba of Inca kost sinds 1 januari 935 gulden. Voor de
Toledo en de Alhambra bedragen deze kosten 1.035 gulden. Verder is de
Seat Alhambra in prijs verhoogd. Alle prijzen zijn duizend gulden om
hoog gegaan. De Alhambra is er nu vanaf 55.995 gulden. Voor de versies
op bedrijfswagenkenteken geldt een prijsverhoging van 600 gulden,
waarmee de reeks beging bij 40.700 gulden exclusief btw.
Bij een moderne auto is het zuiniger om de motor te starten zonder gas te
geven. Deze tip is onderdeel van 'Het Nieuwe Rijden', een concept van
het Verkeers Veiligheids Centrum Rozendom (WCR) en het GDI-infor-
matiecentrum. Deze laatste is weer een initiatief van Mitsubishi Motors,
die de direct ingespoten benzinemotor (GDI) ontwikkelde.
Volgens Het Nieuwe Rijden is de tip om te starten zonder gas het uit
vloeisel van moderne, vaak zelflerende elektronica. Bij het starten stel
len allerlei sensoren zich in op de actuele omgevingsomstandigheden
zoals de temperatuur en de luchtdruk. Dit instellen gaat het snelste als
de bestuurder het gaspedaal niet aanraakt. Bovendien kost gas geven
extra brandstof en het levert onnodige geluidshinder op. Na enkele se
conden zijn de motor en elektronica op elkaar afgestemd en is het be
langrijk om direct rustig weg te rijden. Daardoor komt de motor het
snelst op temperatuur en blijven brandstofverbruik en vervuiling tot
een minimum beperkt.
In het Autotron in Rosmalen wordt op 26 en 27 februari voor de vierde
keer de RestoClassic gehouden. Deze beurs laat het neusje van de zalm
zien van wat ons land op het gebied van restauratie van klassieke auto's
te bieden heeft. Op de RestoClassic komen alle facetten van het restau
reren van minstens twintig jaar oude auto's aan bod. De beurs is op 27 en
28 februari geopend van tien tot vijf uur. De toegangsprijs bedraagt
17,50 gulden. Kinderen van 4 tot 12 jaar betalen een tientje.
Mario Vos
Veel wielrenners zien in de winter hun
fiets niet staan en ook toerfietsers
besluiten vaak tot een winterstop.
Waarom zou je voor je plezier fietsen in
kou, bij regen en wind? Toch valt er
afgezien van natte en stormachtige
dagen best lol te beleven aan fietsen in
de Nederlandse winter. Als het lijf maar
warm blijft.
Dikke truien en donsjacks zijn
niet de geschiktste kleding
stukken voor de fietser. Bij korte
ritten houden ze de fietser aange
naam warm, maar bij flinke in
spanning plof je haast van de hitte
uit elkaar. Niet al te dikke kleding
in laagjes over elkaar is beter. Bij
te veel warmte kan er gewoon iets
worden uitgetrokken.
Voor wie het snel koud heeft, is
isolerende onderkleding een uit
komst. Fietsers, skiërs, rolschaat
sers en mensen met een beroep in
de buitenlucht kunnen met deze
thermokleding hun voordeel
doen. De lichaamswarmte wordt
vastgehouden, terwijl transpira
tie kan ontsnappen. Zo verkoopt
Profile De Fietsspecialist betaal
bare thermokleding vaq het merk
Rogelli. De stof thermastat is van
elastisch, zacht en kreukvrij poly
ester.
De kleding is los te koop vanaf
ƒ19,95 voor een hemd. Een com
plete set bestaat uit een hemd met
korte of lange mouw, een lange
broek en een paar sokken. De
kleuren zijn wit of marine. Profile
heeft nog meer soorten thermokle
ding in de aanbieding. Voor infor
matie over verkooppunten: 076-
578.5769.
Thermo-ondergoed houdt de li
chaamswarmte van de fietser vast
terwijl transpiratie kan ontsnap
pen.
Record
Het werelduurrecord hard fietsen
is sinds kort in handen van een
Duitser. Lars Teutenberg legde
onlangs op de testbaan van Opel in
Frankfurt in een uur iets meer dan
81 kilometer af. Dat deed hij niet
op een racefiets. Lars reed op een
gestroomlijnde ligfiets met het
model van een sigaar. Het oude re
cord was in handen van een Cana
dees, die twee kilometer minder
ver kwam. Vier jaar geleden nog
had de Middelburger Bram Moens
dit werelduurrecord. Hij fietste op
zijn gestroomlijnde ligfiets iets
meer dan 77 kilometer in een uur.
De IJsselhallen in Zwolle staan
zaterdag 22 en zondag 23 januari
in het teken van het evenement
Tweewieler Outdoor 2000.
Naast de gebruikelijke stands met
talloze typen fietsen zijn er acces
soires te bekijken, kleding, voe
ding en aanbiedingen van fietsrei-
zen. Voor de kampeerliefhebber
zijn er tenten, kleding, schoenen,
rugzakken, slaapzakken, kleine
attributen en reisboeken.
In een activiteitenpaviljoen kun
nen bezoekers fietsen testen,
klimmen, kanovaren, abseilen en
nog veel meer. Adres: Rieteweg 4,
Zwolle; beide dagen van 10 tot 16
uur; toegang 12,50 gulden, kinde
ren t/m 12 jr gratis.
Theo van der Kaaij