m Stortvloed van modellen Joice is niet elegant Warm blijven met thermo-ondergoed Volkswagen presenteert topmodel in najaar Ruime Kia auto motorfiets 45 Diesels van BMW Seat wordt duurder Starten zonder gas Beurs RestoClassic zaterdag 8 januari 2000 Nog nooit heeft de autobranche zoveel nieuwe modellen voortgebracht als het vorig jaar. Maar het record van 1999 zinkt meteen aan het begin van het derde millennium al in het niet. Zoals het er nu naar uitziet zullen er in 2000 om en nabij de 150 nieuwe en vernieuwde automodellen op de markt komen. Steeds meer automerken willen aanwezig zijn in steeds meer segmenten van de markt. Een bloemlezing van wat ons het komend jaar te wachten staat. Volkswagen maakt de stap naar de topklasse met een auto boven de Passat. Alfa Romeo komt dit voorjaar met een carrosserievariant van de 156. Het wordt een station wagon die Sport Wagon gedoopt zal worden. Aan het eind van het jaar laat Alfa Romeo de opvolger zien van de 145/146-serie. Naar alle waarschijnlijkheid krijgt die de naam Giulietta. Audi werkt ook aan uitbreiding. De afgelopen najaar getoonde uit aluminium vervaardigde A2 komt als economische basismodel onder de A3. Er komen benzine- en die selmotorenvan 1,4 liter inhoud en in de tweede helft van het jaar komt er een spaarversie die slechts 1 op 33 verbruikt. De A8 krijgt uit breiding met een twaalfcilinder motor. BMW presenteert voor de zomer twee nieuwe varianten van de 3- serie: de cabriolet en het sportieve topmodel van de serie, de M3. Ver der zal medio 2000 in Europa een Sports Utility Vehicle worden ge ïntroduceerd onder de naam X5. Het vierwiel aangedreven terrein- autoachtige voertuig komt eerst alleen met een 4,4 liter V8-motor. Later volgen zescilinder diesel- en benzinemotoren. Verder staat een facelift van de 5-serie op het pro gramma. Daewoo heeft twee nieuwe model len op het programma staan. Dat is de Tacuma, een midi-MPV waarvan op de autotentoonstel ling van Frankfurt een voorproef je te zien was. Vermoedelijk met 1,8 en 2,0 liter benzinemotoren. In de tweede helft van het jaar komt een model boven de Leganza naar Nederland. Deze Magnus krijgt een 2,5 liter zescilinder motor. De Fiat Multipla was qua uiterlijk al een gewaagde auto, maar de hy bride versie is ook in technisch op zicht gedurfd. Eind deze maand vindt de presentatie plaats, voor de zomer moet de auto ook in Ne derland zijn. Later in het jaar licht Fiat ook een tipje van de sluier over de opvolger van de Bravo en Bra va op. Opel Opel heeft een erg druk jaar voor de boeg. Aan de basis van het gam ma krijgen we in het najaar een De Renault Avantime, een combinatie van een limousine en een MPV, wordt de opvolger van de Safranen. compleet nieuwe Corsa. Al eerder presenteert Opel een kleine MPV onder de naam Agila. Deze auto wordt in samenwerking met Su zuki gebouwd. In het voorjaar komt de Astra Coupé als opvolger van de Cali- braDirect na de zomer kunnen we de Speedster tegemoet zien. Dat is een compacte en lichte open sport wagen met een 2,2 liter motor met 147 pk. Helemaal aan het eind van het jaar verschijnt het topmodel van Opelde Omega V8 met 310 pk motor uit de Corvette. Peugeot heeft voor 2000 twee be langrijke nieuwe modellen in pet to. De 607 werd al onthuld, maar zal pas in het voorjaar geleverd worden. De auto heeft interessan te, technische noviteiten, zoals een roetfilter voor de nieuwe die selmotor. Eind 2000 presenteert Peugeot de opvolger van de 306 die lijkt op de 206 en vermoedelijk 307 zal heten. De nieuwe Laguna van Renault komt in het najaar met een reeks nieuwe motoren met directe in spuiting, zowel diesel als benzine. Veel meer opzien baart Renault met de Avantime, een combinatie van een limousine en een MPV, die als opvolger van de Safrane moet dienen. Toyota begint met een facelift voor de Corolla. Nieuwe motoren en een iets ander snoetje moeten de belangstelling voor de auto op peil houden. In het voorjaar komt de opvolger van de MR2 met een 140 pk motor. De auto wordt een stuk lichter dan zijn voorganger en daarmee ook sportiever. Een nieuw model kunnen we ook verwachten van de FunCruiser die de laatste jaren met groeiende concurrentie te maken heeft. Ver der zal vlak voor de zomer de Pri- us, 's werelds eerste in serie ge bouwde hybride auto, geleverd worden. Volkswagen Volkswagen komt met een groot aantal motoren en versies voor de modellen. Bovendien krijgen de Passat en de Sharan een facelift. In het najaar laat Volkswagen een nieuw topmodel zien. De auto krijgt het verlengde onderstel van de Passat en een achtcilinder mo tor. Volvo is het eerste automerk dat in 2000 een nieuwe auto presenteert. Maandag wordt in Brussel en De troit gelijktijdig een nieuwe Esta te op basis van de S80 onthuld, die als vervanger van de V7 0 moet die nen. Later dit jaar wordt de S70 vervangen door een iets compac ter model dat wellicht S60 zal heten. Volvo voorziet beide auto's van de bestaande vijfcilinder motoren. Ford Ford probeert het succes van de Focus op de nieuwe Mondeo over te brengen die eind 2000 zal wor den gepresenteerd. Daarmee dient de auto tevens als vervanger van de Scorpio. Van Hyundai kunnen we in 2000 twee nieuwe modellen tegemoet zien. Komend voorjaar komt de Trajet, een midi-MPV op het plat form van de Lantra. Dat wordt de tegenspeler van de Daewoo Tacu ma en hij zal geleverd worden met 1,6 en 2,0 liter benzinemotoren. Verder komt Hyundai met een vierwiel aangedreven terreinauto op de markt, de Santa Fé. De auto is deels gebaseerd op techniek van de Mitsubishi Pajero. Lexus, het luxe merk van Toyota, werkt aan verdere uitbreiding. Af gelopen jaar werd de IS 200 als ba sismodel toegevoegd en in 2000 komt een chique terreinauto, de RX 300 naar Europa. Deze is zichtbaar afgekeken van de Mer cedes-Benz M-klasse. Ook is er sprake van dat de LS 400 het top model van Lexus onder handen zal worden genomen. Mercedes-Benz wacht in 2000 een belangrijk jaar. De C-klasse is aan de beurt om afgelost te worden. Het nieuwe model, dat trekken van de S-klasse krijgt, wordt in maart op de Autosalon van Genè- ve getoond. Tegen de zomer zal de auto in ons land arriveren. De C- klasse komt er niet alleen als se dan, maar ook als combi (2001) en bovendien staat er een korte hatchback-uitvoering op het pro gramma. Nissan begint het millennium met de vernieuwing van de Almera- reeks. De compacte middenklas ser komt er in het voorjaar als hatchback met drie of vijf deuren en als sedan. Later in het jaar kun nen we een op de Almera geba seerde midi-MPV verwachten die de toevoeging Tino krijgt. Mario Vos Nog maar kort geleden leek het erop dat het Koreaanse merk Kia geruisloos van de markt zou verdwijnen. Het con cern had ernstige financiële pro blemen en slechts een overname kon het merk redden. Op het mo ment dat bijna niemand er meer in geloofde, nam Hyundai het noodlijdende merk over. Dat was een goed jaar geleden en nu staat Kia er plotseling een stuk beter voor. Vorig jaar kwamen er ver schillende nieuwe modellen bij en ook het jaar 2000 begint Kia met een nieuwe auto: een mid denklasse ruimteauto met de naam Joice. Die overname door Hyundai is een zegen geweest voor Kia, al laat de Nederlandse importeur bij monde van directeur Bas Ples- man doorschemeren dat de nieu we leiding wel erg ambitieuze doelen heeft. In 1999 moest de Nederlandse importeur 7000 au to's bestellen, waarvan er overi gens nog een paar duizend onder weg zijn per boot naar ons land. Voor het jaar 2000 verwacht Kia van de Nederlandse importeur 11.000 bestellingen. Dat zijn dan wel personen- en bedrijfswagens bij elkaar opgeteld, maar het zijn er veel voor een merk dat het af gelopen jaar nog geen 3000 per sonenauto's verkocht. Gelukkig ziet Kia Motors Neder land wel volop verkoopkansen. Het afgelopen jaar is het model - lengamma flink uitgebreid met de grote ruimteauto, genaamd Carnival, en de compacte mid denklassers Sephia en Shuma. Dit jaar mogen we drie nieuwe auto's verwelkomen. Na de zo mer zijn dat de Rio, een auto van het formaat Ford Fipsta, en de Carens, een compacte vijfper- soons ruimteauto. Nu reeds is de Kia Joice in ons land gepresenteerd, ook een ruimteauto maar een slagje gro ter dan de Carens. De Joice is een wat plompe auto om te zien met een vrij traditio nele voorkant. Geen sterk afge schuind front zoals bij de Renault •Scénic of de Citroen Picasso, maar een gewone vlakke motor kap en normale koplampen. Een voordeel heeft dat wel, want je kunt precies zien waar de auto ophoudt. Ook van achteren is de Joice niet zo'n heel elegante ver schijning, mede veroorzaakt door de grote kunststof bumpers. De Kia Joice heeft flinke afme tingen. Met een lengte van 4,57 meter valt de auto eigenlijk in de klasse van de Peugeot 806, de Volkswagen Sharan en de Re nault Espace. De wielbasis is met 2,72 meter eveneens fors. Maai de breedte en de hoogte komen meer overeen met die van kleine re ruimteauto's. Die extra lengte aan de buiten kant vind je ook weer terug in het interieur. Daar heeft Kia drie zit- rijen achter elkaar weten te creë ren en dat betekent ruimte voor zeven personen. Helemaal ach terin is het voor volwassenen misschien wat aan de krappe kant, maar de tweede zitrij (voor drie personen) biedt genoeg hoofd- en beenruimte. Voorin is er eveneens voldoende zitcom fort. Als bestuurder heb je een goede zitpositie met dankzij de zithoogte een goed overzicht over het verkeer. Ook de instap is makkelijk door de wat hogere zit. Uitrusting De Kia Joice biedt een complete uitrusting. De basisversie heet RS en heeft een bestuurdersair bag, vier luidsprekers, elektrisch bedienbare ramen vóór en hoofd steunen voor zes zitplaatsen. Wie meer luxe wilkan kiezen voor de LS-uitvoering met onder meer centrale portiervergrendeling, elektrisch verstelbare en ver- warmbare buitenspiegels, een passagiersairbag, elektrisch be dienbare ramen achter en aircon ditioning. Het aantal opties blijft beperkt toteen automaat, ABS of metallic lak. Voor de aandrijving gebruikt Kia de van de Clarus bekende tweeli ter motor. In de Joice is die ma chine nog sterker en komt er 139 Technisch scoort de Kia Joice als middenklasse ruimteauto optimaal. pk uit. Daarmee is deze Kia ruim teauto prima gemotoriseerd. De auto rij dt er vlot mee en de motor blijft steeds heel decent op de achtergrond. Pas als je hem veel toeren laat maken, wat niet nodig is, laat de motor zich duidelijker horen. Wat voor de motor geldt is ook van toepassing voor de rijeigen- schappen. De Joice doet het daar eigenlijk gewoon goed. Hij spoort netjes rechtuit, gaat neutraal door de bocht en laat zich trefze ker dirigeren. Daarbij is het veer- comfort prima te noemen en bo vendien helt de auto maar heel bescheiden over in bochten. De Joice heeft alle kenmerken van een goed ontwikkelde, uitge- rijpte auto. En dat voor een heel betaalbare aanschafprijs. In de RS-versie blijft de auto net onder de veertig mille (39.990 gulden), de luxueuzere LS mag u voor 42,490 gulden de uwe noemen. Dat zijn keurige bedragen, die flink onder die van de concurren tie duiken. De veel krappere Re nault Scénic is in de versie met tweeliter motor tien mille duur der. De geschatte 800 exemplaren zal Kia dan ook zonder veel moei te kwijt kunnen raken. Mario Vos BMW heeft het gamma aan dieselmotoren voor de 5-serie uitgebreid met twee nieuwe direct ingespoten typen, de 520d en de 525d. Deze uitbrei ding is zeer welkom, aangezien bijna de helft van de in ons land verkoch te 5-serie een dieselmotor heeft. De 520d is uitgerust met een tweeliter viercilinder turbodiesel, die al le verbaar was in de 3-serie. Net als in dat model levert de motor 136 pk en een maximale trekkracht van 280 Nm. Als topsnelheid geeft BMW voor de 520d 206 kilometer per uur op (204 km/h voorde touring-versie). Het gemiddelde verbruik bedraagt volgens BMW 1 op 16,9. Bij de 525d gaat het om een zescilinder dieselmotor. Deze is afgeleid van de eerder geïntroduceerde drieliter dieselmotor. Door de boring en de slag aan te passen is de inhoud op 2,5 liter gebracht. Het maximale ver mogen bedraagt 16 3 pk en de motor levert 3 5 0 Nm aan trekkracht tussen de 2.000 en 2.500 toeren. De prestaties zijn indrukwekkend, want de 525d haalt een top van 219 km/h en sprint in iets minder dan 9 seconden van 0 naar 100 km/h. Het gemiddelde verbruik van de 525d bedraagt volgens BMW 1 op 14,9. Met de introductie van deze nieuwe typen verdwijnen de 525td en tds, die nog waren uitgerust met indirect ingespoten motoren. Seat verhoogt de tarieven van de afleveringskosten. Het afleveren van en Arosa, Ibiza, Cordoba of Inca kost sinds 1 januari 935 gulden. Voor de Toledo en de Alhambra bedragen deze kosten 1.035 gulden. Verder is de Seat Alhambra in prijs verhoogd. Alle prijzen zijn duizend gulden om hoog gegaan. De Alhambra is er nu vanaf 55.995 gulden. Voor de versies op bedrijfswagenkenteken geldt een prijsverhoging van 600 gulden, waarmee de reeks beging bij 40.700 gulden exclusief btw. Bij een moderne auto is het zuiniger om de motor te starten zonder gas te geven. Deze tip is onderdeel van 'Het Nieuwe Rijden', een concept van het Verkeers Veiligheids Centrum Rozendom (WCR) en het GDI-infor- matiecentrum. Deze laatste is weer een initiatief van Mitsubishi Motors, die de direct ingespoten benzinemotor (GDI) ontwikkelde. Volgens Het Nieuwe Rijden is de tip om te starten zonder gas het uit vloeisel van moderne, vaak zelflerende elektronica. Bij het starten stel len allerlei sensoren zich in op de actuele omgevingsomstandigheden zoals de temperatuur en de luchtdruk. Dit instellen gaat het snelste als de bestuurder het gaspedaal niet aanraakt. Bovendien kost gas geven extra brandstof en het levert onnodige geluidshinder op. Na enkele se conden zijn de motor en elektronica op elkaar afgestemd en is het be langrijk om direct rustig weg te rijden. Daardoor komt de motor het snelst op temperatuur en blijven brandstofverbruik en vervuiling tot een minimum beperkt. In het Autotron in Rosmalen wordt op 26 en 27 februari voor de vierde keer de RestoClassic gehouden. Deze beurs laat het neusje van de zalm zien van wat ons land op het gebied van restauratie van klassieke auto's te bieden heeft. Op de RestoClassic komen alle facetten van het restau reren van minstens twintig jaar oude auto's aan bod. De beurs is op 27 en 28 februari geopend van tien tot vijf uur. De toegangsprijs bedraagt 17,50 gulden. Kinderen van 4 tot 12 jaar betalen een tientje. Mario Vos Veel wielrenners zien in de winter hun fiets niet staan en ook toerfietsers besluiten vaak tot een winterstop. Waarom zou je voor je plezier fietsen in kou, bij regen en wind? Toch valt er afgezien van natte en stormachtige dagen best lol te beleven aan fietsen in de Nederlandse winter. Als het lijf maar warm blijft. Dikke truien en donsjacks zijn niet de geschiktste kleding stukken voor de fietser. Bij korte ritten houden ze de fietser aange naam warm, maar bij flinke in spanning plof je haast van de hitte uit elkaar. Niet al te dikke kleding in laagjes over elkaar is beter. Bij te veel warmte kan er gewoon iets worden uitgetrokken. Voor wie het snel koud heeft, is isolerende onderkleding een uit komst. Fietsers, skiërs, rolschaat sers en mensen met een beroep in de buitenlucht kunnen met deze thermokleding hun voordeel doen. De lichaamswarmte wordt vastgehouden, terwijl transpira tie kan ontsnappen. Zo verkoopt Profile De Fietsspecialist betaal bare thermokleding vaq het merk Rogelli. De stof thermastat is van elastisch, zacht en kreukvrij poly ester. De kleding is los te koop vanaf ƒ19,95 voor een hemd. Een com plete set bestaat uit een hemd met korte of lange mouw, een lange broek en een paar sokken. De kleuren zijn wit of marine. Profile heeft nog meer soorten thermokle ding in de aanbieding. Voor infor matie over verkooppunten: 076- 578.5769. Thermo-ondergoed houdt de li chaamswarmte van de fietser vast terwijl transpiratie kan ontsnap pen. Record Het werelduurrecord hard fietsen is sinds kort in handen van een Duitser. Lars Teutenberg legde onlangs op de testbaan van Opel in Frankfurt in een uur iets meer dan 81 kilometer af. Dat deed hij niet op een racefiets. Lars reed op een gestroomlijnde ligfiets met het model van een sigaar. Het oude re cord was in handen van een Cana dees, die twee kilometer minder ver kwam. Vier jaar geleden nog had de Middelburger Bram Moens dit werelduurrecord. Hij fietste op zijn gestroomlijnde ligfiets iets meer dan 77 kilometer in een uur. De IJsselhallen in Zwolle staan zaterdag 22 en zondag 23 januari in het teken van het evenement Tweewieler Outdoor 2000. Naast de gebruikelijke stands met talloze typen fietsen zijn er acces soires te bekijken, kleding, voe ding en aanbiedingen van fietsrei- zen. Voor de kampeerliefhebber zijn er tenten, kleding, schoenen, rugzakken, slaapzakken, kleine attributen en reisboeken. In een activiteitenpaviljoen kun nen bezoekers fietsen testen, klimmen, kanovaren, abseilen en nog veel meer. Adres: Rieteweg 4, Zwolle; beide dagen van 10 tot 16 uur; toegang 12,50 gulden, kinde ren t/m 12 jr gratis. Theo van der Kaaij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 45