bank overzicht Spelletje op advies van de dokter reportage 27 mmmÊÊm0mêgïM0m^m Nieuw spel kan problemen met concentratie verhelpen zaterdag 8 januari 2000 S ^V* - RUDEN RIEMENS Op vakantie in Amerika had de Rotterdamse huisarts Arthur van Schaik het ineens te pakken. Zomaar, terwijl hij rustig lag te luieren. Hij zou een spel maken waarbij het geheugen centraal stond, waarbij alles draaide om het onthouden en teruggeven van informatie. Echte concentratie-oefeningen dus. Het idee voor het spel kwam niet zo maar uit de lucht vallen. Geregeld had Van Schaik patiënten op z'n spreek uur die zich niet konden concentreren en niets konden onthouden. „Het waren vaak jonge mensen, die als student bij mij in de praktijk waren gekomen en net met hun eerste baan bezig waren. Ze moesten keihard werken en liepen echt op hun te nen. Daardoor konden ze niks onthou den," vertelt Van Schaik. Zodra ouderen met deze problemen op het spreekuur komen, heeft de huisarts aller lei cursussen in de aanbieding. Die rich ten zich ook op concentratie, omdat niet het geheugen aftakelt (een wijdverbreid misverstand!) maar de concentratie ver mindert. Voor jongeren zijn die trainin gen er niet. Van Schaik kon hen alleen wat boektitels geven waarin oefeningen staan om het geheugen te trainen. „Maar in de praktijk leest niemand die. Vooral niet als je een drukke baan hebt." In zijn praktijk aan de Bergweg in Rotter dam ligt z'n geesteskind Mindpower mid den op zijn bureau. Achter de tafel de dokter, aan de andere kant zijn vriend en achterneef Paul van der Zande, zelfstan dig uitgever en net als Van Schaik een ver woed spelletjesspeler. Het Beursspel was altijd z'n grote favoriet en daarna volgden Pictionary en Rapidough, een Engels kleispel, dat nu onder de naam 'Klei 't maar' voor de jeugd op de markt is ge bracht. Vanwege zijn „vermeende creatieve kwa liteiten", zoals Van der Zande het zelf glimlachend noemt, werd hij bij de ont wikkeling van het spel betrokken. „Maar natuurlijk ook door de intellectuele uit daging," bekent hij serieuzer. De twee begonnen met het lezen van lite ratuur waarin ze steeds dezelfde tips om beter te onthouden tegenkwamen. Die tips gaan over visualiseren, overdrijven en 'kettingdenken'. „Neem het rijtje kip, shampoo, vliegtuig, basketbal en emmer. Dat onthoud je door het beeld van een kip in gedachten te nemen met shampoo op zijn kop, die met een bal in de emmer in het vliegtuig stapt. Dat vergeet je nooit meer, ook al zou je dat willen," verzekert Van der Zande. Na zijn bijzondere inval ging Van Schaik met Van der Zande aan de slag. Er werden een speelbord bedacht en met de viltstif ten van de kinderen maakten ze kaartjes. Geel was de informatiekaart, rood de con- centratiekaart en groen de antwoord kaart. Daarna begon het brainstormen. De twee stelden elkaar iedere keer een 'deadline' waarop twintig concentratie- en twintig herinneringsopdrachten klaar moesten zijn. Leuke teksten uit de krant werden uitgeknipt voor een opdracht. Ook pinco des of kentekens leenden zich voor het spel. Maar het noemen van vaste combi naties op de kaartjes zou te makkelijk worden voor de geoefende speler en dus werd bedacht dat een van je medespelers iedere keer een cijfer- en/of lettercombi natie mag verzinnen. Keer op keer werd het spel gespeeld en zwakke punten er uitgehaald. Er werden vrienden en vriendinnen opgetrommeld om als proefkonijn mee te spelen. Daar voor werden ruim honderd vragenkaart- jes gemaakt op een oude computer. Nu het echte spel glimmend en gelikt en wel voor hen ligt, kunnen Van Schaik en Van der Zande smakelijk lachen om hun geknut sel in die beginperiode. Toch werden alle testrondes met vrienden met glans door staan. Advocaat Uiteindelijk waagden de twee de stap en belden naar spelletjesgigant Jumbo met het verzoek hun spel te mogen presente ren. „Ze waren direct geïnteresseerd. Ze dachten dat ik een soort 'Dokter Bibber' voor volwassenen had bedacht," zegt Van Schaik. „Nee, je vergeet iets," onderbreekt Van der Zande hem. „Eerst hebben we een be vriende advocaat gevraagd een geheim houdingsverklaring op te stellen. We wa ren hartstikke paranoia dat een ander er met ons idee vandoor zou gaan." Ook stapten ze naarID-NL, een centrum waar uitvinders him ideeën ter beoordeling en advies kunnen voorlegggen. De reacties De bedenkers van het geheugenspel Mindpower. warenpositief en ID-NL deed het voorstel verder te zoeken naar een uitgever. Maar dat hielden de vrienden liever in eigen hand. Vanaf het eerste idee van Van Schaik duurde het precies een jaar voordat ze het bij Jumbo presenteerden. Spellenbeden- ker Ben Leijten van Jumbo hoorde hun verhaal aan en beloofde het te zullen spe len. „Leuk, maar een beetje moeilijk," was de reactie na een paar weken. Een tijdlang hoorden ze niets. „Totdat ik tijdens het spreekuur door Jumbo werd gebeld en te horen kreeg dat ze het spel op de markt wilden brengen. In eerste in stantie bleef ik heel rustig, ik was immers aan het werk, maar zodra ik de kans had, ben ik de spreekkamer uitgelopen en heb ik hiernaast staan juichen," zegt Van Schaik lachend. Kort daarna werd het spel als de grote trekker van Jumbo op de speelgoedbeurs in het Duitse Neurenberg gepresenteerd. Het spel, dat van de twee Rotterdammers de naam Reminder kreeg, ligt nu onder de naam Mindpower sinds september in de schappen van de winkels. En niet alleen in Nederland, maar ook in een Frans- en Ne derlandstalige versie in België en tevens in Duitsland, waar het onder de naam 'Superhirn' een groot succes is. Ook voor Engeland zijn er al plannen, maar daar wordt nog even mee gewacht. Contract Na het jawoord van Jumbo was nog niet direct alles in kannen en kruiken. Het duurde lange tijd voordat de contracton derhandelingen waren afgerond. Hoe de zaak uiteindelijk is geregeld, mogen de twee niet zeggen. Dat is een voorwaarde die in het contract is opgenomen. „We dachten aanvankelijk dat het grote schip met geld nu binnen zou lopen, maar rijk worden we er niet van," verzekert Van der Zande. „En eigenlijk vinden we dit het belangrijkste," vervolgt Van Schaik en wijst op de achterkant van de doos. foto Cees Kuiper 'Mindpower is gebaseerd op een concept van Arthur van Schaik en Paul van der Zande' staat er. Het spel zoals het nu in de winkel ligt, be vat grotendeels het idee van de twee he ren. Spellenbedenker Ben Leijten werkte het verder uit en bedacht de naam. Plus het logo: het profiel van een gezicht met op de plaats van de hersens een gebalde vuist. Op de beurs in Neurenberg liepen studenten met levensgrote schuimrubbe ren Mindpower-koppen op hun hoofd vragenkaartjes van het spel uit te delen. „Dat geeft een kick, als jouw spel zo in de belangstelling staat." Familie en vrienden zijn in ieder geval al fan van Mindpower. De moeder van Van Schaik loopt zonder problemen de hele Makro rond met het spel in haar karretje om het op het laatst weer terug te zetten. Ook Van Schaik en Van der Zande schro men niet om in de speelgoedwinkel het spel op een opvallende plek neer te zetten of het personeel er op te wijzen dat Mind power niet bij de kinderspellen hoort te staan. Toen ze laatst in een grand café een stel zagen binnenkomen dat het spel net had gekocht en vervolgens ging spelen, hebben ze niks gezegd. „We hebben stil zitten genieten," vertellen ze. Kraken Een avondje Mindpower spelen, laat je hersens kraken. Het kost even voordat je over de brug bent, maar als het spel je te pakken heeft, ga je door. Je wilt alle vra gen kunnen beantwoorden en weten of je de informatie die een medespeler voor j ou verzint over een kwartier nog kunt repro duceren. Terwijl de rest van het spel door gaat. Na een paar uur spelen, ontstaat al snel de gedachte dat Mindpower bij uitstek een spelletje is voor de televisie. Je wilt mee denken, meer weten. De twee vrienden mogen er niks over zeggen, maar Ben Leijten bevestigt dat er al contacten zijn geweest met Endemol. „Als je bij een vraag zes antwoorden moet geven en je weet er als kij ker vier, dan denk j e dat j e de rest ook wel kunt. De betrokkenheid is groot," voorspelt Leijten. Hoewel Van Schaik en Van der Zande vooral bescheiden willen blijven over hun 'geesteskind' straalt de trots van hun ge zichten. „We hebben een VOF-je opge richt onder de naam Spafex. Een samen voeging van Sparta, Feyenoord en Excel sior. We zijn niet voor niets ras-Rotter dammers en voetbalfanaten." Een nieuw spel borrelt ook al in de gedachten van de twee, hoewel ze er nog niks over willen zeggen. „We zijn langzaam iets aan het bedenken. De volgende keer moet het weer een schot in de roos zijn. De meeste patiënten van Van Schaik we ten niets van de spelletjes-hobby van hun huisarts. „Het 'dokter Arthur-verhaal' is voor Jumbo natuurlijk een prachtige in valshoek. Toch weet het gros van mijn pa tiënten van niets, terwijl een aantal van then de aanleiding is geweest voor dit spel- idee. Het kostte mij wel moeite 'te zwijgen over het spel als er patiënten met concen tratieklachten op het spreekuur kwa men." Van Schaik weet dat hij Mindpower niet als medicijn kan vooi'schrijven, al zou hij wel willen. „Het heeft absoluut een nutti ge functie. De trucjes die geleerd woi"den helpen, al heb je niet ineens een fotogra fisch geheugen. Iedereen kan het spelen en leren, dat is het leuke." Joke Waltmans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 27