Een hard gelag en hard gelach PZC Fruittelers oriënteren zich Luchtmacht steekt opnieuw geld in zweefvliegcursus in Axel ANWB moet nadelen Duurzaam Veilig in kaart brengen VVN-actie moet jonge fietsers beter zichtbaar maken Akkerbouwer vreest daling grondwater Bijzondere vogels gezien in Het Zwin Voormalig drugscafé Hulst wil weer open zeeland 17 Rivaliteit zaterdag 8 januari 2000 door Jacques Cats I'm the greatest! Zekere Mohammed Ali had het er al eerder over. En nu kan Middelburg het in ander opzicht nazeggen. Als grootste gemeente van Zeeland. De onderzoekingen rond de loop der bevolking hebben het onver bloemd aangetoond: niet langer is Vlis- singen koploper. Middelburg kan er prat op gaan over ruim 500 ingezetenen meer te beschikken. Het zijn er nu bij elkaar 44.940. Tegen 44.328 Vlissin- gers. Dat is een hard gelag voor de Flessen trekkers. En een hard gelach voor de Maneblussers, die de concurrerende buurgemeente ln het stof hebben laten bijten. Lekker puh. Nananananaaana! Intense vreugde rond 'de schrijftafel van Zeeland', zoals de doorgaans driftige burgemeester Drijber van Middelburg zijn stad destijds pleegde te noemen. Tanden knarsen in de woongemeenschap aan de waterkant. „Ja, ik heb het ook gelezen", geeft vol bloed Vlissingse Emmy Acda (58) enigszins gekweld toe. Geen zwijg zaam type, deze horecavrouw. En al evenmin een honkvast mens. Ze vertelt omstandig dat ze in haar leven al van hot naar her is verkast. Maar de ver huiswagen reed nooit de stad uit. Want Vlissingen is haar lief. Zeer dierbaar zelfs. Zeg dus niks verkeerds over de Scheldestad want dan kom je aan Em my. Kapot „Wij hebben heel veel van de wereld ge zien, zijn a-ny-where geweest met de horecareizen, maar geef mij Vlissingen maar. Ik ben er kapot van. Vlissingen heeft het. En Middelburg moet het ooit nog zien te krijgen. Het publiek is hier veel gezelliger. Dat komt waarschijn lijk omdat we hier veel meer met echte Vlissingers onder elkaar zitten. In Mid delburg woont veel import. Je kunt ook goed merken dat het toch een ambtena renstad is. Een beetje kak? Nou, ik zeg liever stij fEen vriend van ons roept al tijd: ik zou er nog niet begraven willen worden. En zo denkt mijn hele familie er ook over." Na enig aandringen krijgt Emmy het zowaar over de lippen: iets positiefs over Middelburg. „Een schitterende binnenstad. Bij ons hebben ze overal de beuk in gegooid. Maar met de dingen die ervoor in de plaats zijn gekomen valt prima te leven. Dat Vlissingen er vergeleken bij Middelburg verloederd uitziet? Daar ga ik geen 'ja' op zeggen. Want dan val ik mijn eigen stad af." Erevoorzitter Sal Simonse van de plaatselijke voetbalclub is al 83 jaar Middelburger. En dat staat hem nog steeds niet tegen. „Omdat Middelburg veel meer stad is. Met een echte Markt. En dan het Abdijgebied: een lust om Vlissingen: beetje rommelig. daar te wandelen. Neem verder de Kui perspoort. Ongelooflijk mooi. Ik mis in Vlissingen een centrum. En het is er ook wat rommelig. Dat heeft misschien met de aard van de bevolking te maken. Ik vind de mentaliteit van de Middelbur gers wat beter." Beetje stangen Sal maakt wel eens grapjes over Vlis singen. „Vlissingen heeft maar twee aardige dingen: cle boulevard en de bus naar Middelburg. Maar daar meen ik natuurlijk geen bliksem van. Ik zeg ook wel eens dat ik het liefst via Perkpolder naar Breskens ga. Gewoon om een beetje te stangen." Vanuit zijn voetbalverleden herinnert Simonse zich de grote rivaliteit tussen de supporters van beide stedenploegen. ,Het bleef gelukkig alleen bij schelden Dat gaat tegenwoordig op sommige plaatsen heel anders. Hou op, zeg!" Gretig haalt Sal die keer aan dat 'Mid delburg' het elftal van de buren vak kundig inmaakte: „We hebben toen met 7-2 gewonnen. Die snelle spits Wim de Vos schoot er, toen hij de keeper van Vlissingen ver uit het doel zag staan, van de helft van het veld nog eentje in. Dat was lachen! Oud visserman en leraar Lein de Nooij- er is Vlissingen al 68 jaar trouw. Hoe hij over Middelburg denkt? „Moeilijke vraag. Ik ben met een Middelburgse ge trouwd". schatert hij. „En het is een schat. Ik durf er dus niks van te zeggen. Maar zonder gekheid: ikzouernogriiet voor niks willen wonen. Eenrotgat ook om er met je auto te komen. Je komt er Middelburg: keurig opgeruimd. niet in en je komt er niet uit. Het is ge woon een ramp." Laat De Nooijer maar zijn dagen in Vlissingen slijten. „Ik woon daar wel zó mooi op de Smallekade. Ook al 68 jaar. Ik kijk zo op zee. Als ik een schip zie pak ik mijn verrekijker en ik weet hoe het heet. Voor geen goud ga ik hier weg. Maar ze kunnen me ook nergens anders zetten. Ik heb net een paar weken op de Canarische eilanden gezeten. Blie da'k tuus bin. Ja, Middelburg heeft wel mooie gebouwen. Die hebben wij niet. Dat oude stadhuis hadden ze nooit weg mogen halen. Straks gaat dat zootje van De Schelde weg en worden er wo ningen gebouwd. Dat Van Dishoeck- huis had er mooi tussen gestaan. Is het waar of niet." Koopman Kees Petiet (58) uit Middel burg is een twijfelgeval. Hij vindt zijn stad leefbaarder en de middeleeuwse sfeer kan hem zeer bekoren. „Maar ik kom ook graag in Vlissingen. Op een of andere manier trekt dat toch. Vooral het Bellamypark. Bij schemering op foto's Ruben Oreel) een zomerse avond is het net Amster dam." Dat zijn stad er keuriger opge ruimd bij ligt dan de buurgemeente is volgens hem logisch: „Middelburg is een stad van de middenstand, Vlissin gen een arbeidersstad. Dat kun je zien. Petiet kan er wel tegen wanneer hij in een Vlissings café een kat krijgt: 'Daar heb je die Middelburger weer', wordt er dan geroepen, 'prijzen omhoog!'. Alles wat Middelburg doet is zeker niet wel gedaan. „Ik vind het een misselijke kant van die importbestuurders dat ze altijd deskundigen van verre aantrek ken. Daar erger ik me aan. Wij kunnen ook onze handen gebruiken." Nog even terug naar Vlissingse Emmy. Die heeft een optrekje in Spanje. Daar houdt ze het telkens maar een paar we ken uit. „Ik word dan puur homesick. Vroeger was ik pas gerust als ik de PZEM-centrale in beeld kreeg. Wij de den met de kinderen altijd een spelletje als we van vakantie terug kwamen: wie het eerst de schoorstenen ziet krijgt een gulden." door Sheila van Doorsselaer SLUIS - De ANWB moet ge meenten die willen aansluiten bij verkeersveiligheidsproject Duurzaam Veilig Verkeer waar schuwen voor de valkuilen ervan. Dit zegt C. van Liere, burgemeester van Sluis-Aar- denburg en tevens lid van ANWB bondsraad Nederland. „In West-Zeeuws-Vlaanderen hebben we inmiddels vier jaar ervaring met D VV en er zijn veel zaken verkeerd aangepakt. Het is niet nodig dat die andere ge meenten opnieuw dezelfde fou ten maken." Het pilot-project DW loopt vier jaar. West-Zeeuws-Vlaan deren is een van de vier gebieden in Nederland waar het ver keersveiligheidsproject is inge voerd. Vorig jaar konden geïnte resseerde gemeenten zich inschrijven bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat (VWS) en nu blijkt dat 96 pro cent van alle Nederlandse ge meenten het project (gedeelte lijk) willen invoeren. Van Liere vindt het niet nodig dat die ge meenten opnieuw het wiel gaan uitvinden. Fouten De gemeenten moeten leren van de fouten die al eerder zijn ge maakt. Zo noemt hij bijvoor beeld de problematiek van de hulpdiensten, zoals ambulance en brandweer. Van Liere:,,De aanrijtijden worden aanzienlijk verlengd door de plateaus en drempels. Het wordt dus moei lijker om de limiet van een kwartier te kunnen halen. Daarnaast duurt het voor vrij willigers van bijvoorbeeld de brandweer ook langer om bij de kazerne te komen. Voor patiën ten in de ambulance is het niet bevordelijk steeds door elkaar geschud te worden. DW is hier met de beste bedoelingen ge start, maar we moeten toegeven dat er onbedoeld ook veel nega tieve effecten naar boven zijn gekomen." De leden en consuls van ANWB- bondsraad Zeeland kwamen donderdag bij elkaar in Sluis om daar DW te evalueren. Van Liere ziet voor de ANWB een goede taak weggelegd de nieu we DW-gemeenten voor te lichten over de voor- en nadelen van het project. Van Liere:„De ANWB heeft een landelijk be reik met honderdduizenden le den. Het kan alle deelnemende gemeenten handenvol geld kos ten als zij die nadelige effecten direct kunnen uitsluiten." Drempels In West-Zeeuws-Vlaanderen zijn voor tonnen drempels aan gepast na aanhoudende kritiek van omwonenden en wegge bruikers, waaronder hulpdien sten en openbaar vervoer. Van Li ere:,,Bij beslissingen in het kader van D W moet niet alleen worden gekeken naar verkeers veiligheid, maar ook naar socia le veiligheid. De gemeenten zijn immers voor beide verantwoor delijk." De provincie Noord-Brabant heeft al een voorsprong geno men op de goede raad van de ANWBDaar is een brochure sa mengesteld waarin beleidsre gels staan vermeld die het be trekken van hulpdiensten bij de invulling van verkeersveilig- heidsprojecten garanderen. Van Liere:„Dat hadden wij in West-; Zeeuws-Vlaanderen ook moe ten doen." Koffieochtend Stichting Balans TERNEUZEN - Ouders van kinderen met ADHD en dys lexie kunnen op 20 januari deel nemen aan een koffieochtend in Terneuzen. De ochtend wordt georganiseerd door de Zeeuwse afdeling van de stichting Ba lans. Balans is een vereniging voor ouders van kinderen met ont- wikkelings-, gedrags- en leer problemen, waaronder ADHD (hyperactiviteit) en dyslexie (lees- en spellingsproblemen). Tijdens de koffieochtend kun nen deelnemers met andere ou ders en bestuursleden praten over deze problemen. Ook kun nen zij elkaar adviseren over het zoeken naar de j uiste hulpverle ner en/of school. De bijeenkomst wordt van 10.00 tot circa 11.30 uur gehouden in De Triangel, Korte Kerkstraat 24 in Terneuzen. Informatie: 0115-619403 door Ben Jansen MIDDELBURG - Het district Zeeland van Veilig Verkeer Ne derland (WN) begint een pro ject om de aandacht te vestigen op nieuwe materialen die de zichtbaarheid van de fietser bij schemer en duisternis kunnen verbeteren. Doelgroep vormen de leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs. Fietsers, toch al kwetsbare ver keersdeelnemers, lopen extra risico's als ze er niet voor zorgen dat ze in de schemering of in het donker goed kunnen worden ge zien door andere weggebrui kers. Bij een verlichtingscam- pagne die in 1998 in Zeeland werd gehouden, bleek dat niet- temin vier op de tien fietsers 1 zonder licht reden. Daarvoor gaven ze uiteenlopende verkla ringen op: de storingsgevoelig heid van de verlichting (de be drading gaat makkelijk stuk en de lampjes branden snel door), trappen met een ingeschakelde dynamo gaat zwaar en de pak kans bij onverlicht fietsen is gering. Bovendien zijn veel fiet sers zich er onvoldoende van be- 1 wust dat ze zonder verlichting niet worden gezien. De laatste jaren zijn veel nieuwe materialen op de markt geko men die de zichtbaarheid van fietsers in het donker kunnen verbeteren, zoals verlichting die minder storingsgevoelig is en retroreflectoren die licht dat er op valt beter weerkaatsen. Om deze betere verlichtingsmoge lijkheden meer bekendheid te geven en andermaal duidelijk te maken hoe groot de risico's zijn van het rijden zonder goede ver lichting, heeft VVN het project Fietsers Zichtbaar Beter op touw gezet. Dat richt zich in eer ste aanleg op de bovenbouw van het basisonderwijs, omdat veel leerlingen uit deze klassen bin nen afzienbare tijd op de fiets via nieuwe, langere routes naar het voortgezet onderwijs rijden. Er is een lesbrief gemaakt en ex- zijn zogenaamde doe-koffers ontwikkeld met moderne fiets verlichting en retroreflecteren- de materialen. Het project Fietsers Zichtbaar Beter is gesponsord door Dow Benelux en ZLM Verzekerin gen. De Zeeuwse onderwijsbi- bliotheekdienst en enkele VVN- afdelingen zullen zorgen voor de verspreiding van de lesbrie ven en de informatiekoffers. Het project wordt dinsdag in Mid delburg officieel gepresenteerd. doorTheo Calkoen DEN HAAG - Volgens akker bouwer J. Cappon stond het ge- meentebestuur van Borsele er onvoldoende bij stil wat het al- 1 lemaal op waterhuishoudkun- dig gebied betekent als er aan de rand van Heinkenszand een heel nieuwe woonwijk wordt gebouwd. Daarom eiste de ak- kerbouwer vrijdag bij de Raad van State in Den Haag schor sing van het bestemmingsplan, 1 dat de nieuwbouw mogelijk maakt. De nieuwbouw is gepland in het gebied tussen de Kraaienweg en de Drieweg. Om te beginnen ko men er 150 woningen. Mocht er behoefte bestaan aan meei-, dan is die mogelijkheid er. Wanneer die behoefte wordt aangetoond, zal Cappon aangrenzende gron- jden verkopen. Dat is nu reeds contractueel vastgelegd. Maarzo veris hetnogniet. Voor lopig gebruikt Cappon zijn land nog om gewassen op te telen en daarom is hij alert op de grond watersituatie. „Ik wil de grond- wateiproblematiek laten be zien door een onafhankelijk deskundige", aldus de akker bouwer. Hij is beducht voor een daling van het grondwatei-peil. De gemeente stelt dat de hydro logische situatie twee jaar gele den door het watei-schap is be keken. Het gemeentebestuur heeft er alle vertrouwen in dat dat goed is gebeurd. Over een week of twee hoopt de Raad van State uitspraak te doen in deze zaak. Mocht het be stemmingsplan geschorst wor den, dan kan de gemeente voor lopig geen bouwvei'gunningen verlenen voor de geplande wo ningen. De fruittelers konden ook uitgebreid kennis maken met de nieuwste machines voor him vakgebied. foto Willem Mieras door Mieke van der Jaqt KAPELLE - Waarover spraken zij, tij dens de 58ste Ontwikkelingsdag voor de Zeeuwse Fruiteelt? Over het weer natuur lijk. Want de jaarlijkse Fruitteeltdag, die tegenwoordig in de veiling Greenery in Kapelle wordt gehouden, is veel meer een beurs geworden dan een reeks toespra ken. Vooral later op de dag kwamen de west-Brabantse en Zeeuwse leden van de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) bekijken wat de gespecialiseerde markt de fruitteelt te bieden heeft. Dat is heel wat, van gemakkelijk te onder houden bijenkasten tot geavanceei-de fei-- tilisatietechnieken. Maar het weer bleef het belangrijkste onderwerp van gesprek. Als het zo warm blijft als de afgelopen da gen, kan dat weieens invloed hebben op het uitbotten en de bloei van de fruitbo men. En omdat het waai-schijnlijk ook wel weer een keer gaat vriezen, zitten de fruït- boeren daar niet op te wachten. door Bas Lippmann AXEL - Zweefvliegclub Eerste Zeeuws-Vlaamse Aero Club (EZAC) uit Axel gaat voor het derde achtereenvolgende jaar een aantal studenten opleiden. De Koninklijke Luchtmacht vergoedt een deel van de zweef vliegcursus. De uitvei'koren Zeeuws-Vlaam- se 'straaljagerpiloten in spe' kunnen de cursus dit jaar nog volgen tegen een geringe ver goeding. De kans bestaat dat volgend jaar alles weer uit eigen zak moet worden betaald. De luchtmacht en de Koninklij ke Nedeiiandse Vereniging voor luchtvaart (KNVvl) zijn drie jaar geleden bij wijze van expe riment overeengekomen dat er een financiële bijdrage wordt geleverd aan de opleiding van jonge zweefvliegers. De over eenkomst heeft twee doelen: zorgen dat de luchtmacht vol doende kandidaten krijgt om officier-vliegers te kunnen se lecteren en proberen de terug loop van het aantal jongei'en dat de zweefvliegsport beoefent, te stoppen. Eind dit jaar wordt het experiment geanalyseerd. De Koninklijke Luchtmacht en de KNVvl beslissen dan of ze door gaan met de wei-ving. Voor het experiment worden in Nederland jaaiiijks honderd vijftig jongeren tot negentien jaar geselecteerd voor de zweef- vliegopleiding van in totaal veertig lesvluchten. Het groot ste gedeelte van de kandidaten wordt verdeeld over de regiona le zweef vliegclubs. In Axel wer- den vorig jaar acht studenten opgeleid. Het jaar ervoor waren dat er vijf. C. Vemxeulen van EZAC verwacht dat er dit jaar nog meer studenten gebruik kunnen maken van het aanbod van de luchtmacht. „Enkele zweefvliegclubs werken niet meer mee aan het project. Wij krijgen zo weer meer mensen toebedeeld." De EZAC vaart wel bij het initi atief van de luchtmacht. „De belangstelling onder jongeren wordt groter. Vorig jaar hadden we tachtig kandidaten. Daar van zijn de acht besten uitgeko zen. Maar ook de studenten die niet geselecteerd zijn, worden soms lid van de vereniging", al dus Vei-meulen, die het jammer zou vinden als de subsidie wordt stopgezet. Om aan de eisen van de Konink lijke Luchtmacht te voldoen, moeten de kandidaten over een diploma MBO, HAVO of VWO met wiskunde en Engels in het pakket beschikken. Hun lengte moet liggen tussen 163 en 193 centimeter. Verder moeten de kandidaten een goed stel ogen hebben, door Pascalle Cappetti KNOKKE - Natuurreservaat Het Zwin heeft de afgelopen maanden enkele opmerkelijke vogels op bezoek geliad. Consei-vator Guido Burggraeve trof tot zijn verrassing de rosse franjepoot aan in het natuurge bied. Dit zeldzame steltlopertje broedt normaal gesproken in het uiterste noordoosten van Europa, vooral in Siberië. Het brengt de winter door in Zuid- Afrika. Invasie Ook noteex-de hij een kleine in vasie van kruisbekken en de zeldzame pestvogel. Deze vo gels gaan meestal pas op trek na een zeer geslaagd broedseizoen en als er gebrek is aan voedsel in hun broedgebieden, het noor den van Scandinavië. In okto ber sti-eken ook een jonge zee- ai-end en een rode wouw in het natuurgebied neer. Acht kleine zilverreigers en tien koereigers zijn nog altijd in het Zwin of de onmiddellijke omgeving te zien. Zij brengen de nacht door in het vogelpark. Tot slot werd ook een uitgeputte kleine alk op het strand gesignaleei'd. Deze kwam waai-schijnlijk in het Zwin aansterken. De conservator telde daarnaast weer vele duizenden vogels cüe in het Zwin komen overnach ten, zoals zo'n drieduizend meeuwen, ruim 350 kempha nen, negenhonderd wulpen, meer dan drieduizend kauwtjes en enkele duizenden gi-auwe, kols- en bi'andganzen. Oplettende bezoekers konden bovendien 150 zilverplevieren observei-en, een paar duizend kieviten, enkele honderden goudplevieren en tientallen kluten. Bij strenge vorst of hevi ge sneeuwval zullen deze weg trekken. Momenteel zijn er nog zo'n drieduizend eenden en, langs de vloedlijn, vele zangvo geltjes zoals vinken, sneeuw- gorzen, kneutjes, fraters te vin den. De kreken en de schorren worden bevolkt door oeverpie pers en veldleeuweriken. door Jean-Lou de Gucht MIDDELBURG - Café De Schuur in Hulst, onlangs omge doopt in café Ceptraal Station, moet zo snel mogelijk open, be pleitte advocaat G. Beckers vrijdag voor de Middelburgse rechtbank, afdeling bestuurs rechtspaak. Het café staat al jaren bekend staat als horeca-gelegenheid waar gehandeld wordt in drugs. Het werd begin vorig jaar door burgemeester en wethouders gesloten. Sinds kort heeft het café een nieuwe exploitant die na een grondige verbouwing het horecabedrijf weer wil openen. De gemeente Hulst weigert ech ter een nieuwe vei'gunning af te geven, omdat ze bang zijn voor verstoring van de openbare or de. Beckers, die optrad namens de nieuwe huurder P. Bleijen- bei-g, stelde dat zijn cliënt zich niet met drugs inlaat. Zijn be doeling is alleen een café te ex ploiteren. En Bleijenberg heeft al helemaal niets van doen met de vorige huurder Gerard Aar den, die eigenaar is van legale koffieshops in Vlissingen en Goes. Beckers wees er op dat Aarden een verklaiing heeft uit gegeven waai*in staat dat hij zich volledig teruggetrokken heeft uit Hulst en zich distanti eert van alles wat met De Schuur te maken heeft. De gemeente Hulst voerde daai"- entegen voor bestuursx'echter T. Damsteegt aan dat ze niets te gen de persoon Bleijenberg heb ben, maar dat de plaats waar het café staat besmet is. Jai'enlang stond De Schuur bekend als een plaats waar drugs gekocht kon den worden. De gemeente Hulst stelt dat een heropening van het café een aanzuigende werking op veel dioigskopers zal hebben. De uitspraak is aanstaande maandag 10 januari.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 17