Een hard gelag en hard gelach
PZC
Fruittelers oriënteren zich
Luchtmacht steekt opnieuw
geld in zweefvliegcursus in Axel
ANWB moet nadelen
Duurzaam Veilig
in kaart brengen
VVN-actie moet
jonge fietsers beter
zichtbaar maken
Akkerbouwer vreest
daling grondwater
Bijzondere vogels
gezien in Het Zwin
Voormalig drugscafé
Hulst wil weer open
zeeland
17
Rivaliteit
zaterdag 8 januari 2000
door Jacques Cats
I'm the greatest! Zekere Mohammed
Ali had het er al eerder over. En nu
kan Middelburg het in ander opzicht
nazeggen. Als grootste gemeente van
Zeeland. De onderzoekingen rond de
loop der bevolking hebben het onver
bloemd aangetoond: niet langer is Vlis-
singen koploper. Middelburg kan er
prat op gaan over ruim 500 ingezetenen
meer te beschikken. Het zijn er nu bij
elkaar 44.940. Tegen 44.328 Vlissin-
gers.
Dat is een hard gelag voor de Flessen
trekkers. En een hard gelach voor de
Maneblussers, die de concurrerende
buurgemeente ln het stof hebben laten
bijten. Lekker puh. Nananananaaana!
Intense vreugde rond 'de schrijftafel
van Zeeland', zoals de doorgaans
driftige burgemeester Drijber van
Middelburg zijn stad destijds pleegde
te noemen. Tanden knarsen in de
woongemeenschap aan de waterkant.
„Ja, ik heb het ook gelezen", geeft vol
bloed Vlissingse Emmy Acda (58)
enigszins gekweld toe. Geen zwijg
zaam type, deze horecavrouw. En al
evenmin een honkvast mens. Ze vertelt
omstandig dat ze in haar leven al van
hot naar her is verkast. Maar de ver
huiswagen reed nooit de stad uit. Want
Vlissingen is haar lief. Zeer dierbaar
zelfs. Zeg dus niks verkeerds over de
Scheldestad want dan kom je aan Em
my.
Kapot
„Wij hebben heel veel van de wereld ge
zien, zijn a-ny-where geweest met de
horecareizen, maar geef mij Vlissingen
maar. Ik ben er kapot van. Vlissingen
heeft het. En Middelburg moet het ooit
nog zien te krijgen. Het publiek is hier
veel gezelliger. Dat komt waarschijn
lijk omdat we hier veel meer met echte
Vlissingers onder elkaar zitten. In Mid
delburg woont veel import. Je kunt ook
goed merken dat het toch een ambtena
renstad is. Een beetje kak? Nou, ik zeg
liever stij fEen vriend van ons roept al
tijd: ik zou er nog niet begraven willen
worden. En zo denkt mijn hele familie
er ook over."
Na enig aandringen krijgt Emmy het
zowaar over de lippen: iets positiefs
over Middelburg. „Een schitterende
binnenstad. Bij ons hebben ze overal de
beuk in gegooid. Maar met de dingen
die ervoor in de plaats zijn gekomen
valt prima te leven. Dat Vlissingen er
vergeleken bij Middelburg verloederd
uitziet? Daar ga ik geen 'ja' op zeggen.
Want dan val ik mijn eigen stad af."
Erevoorzitter Sal Simonse van de
plaatselijke voetbalclub is al 83 jaar
Middelburger. En dat staat hem nog
steeds niet tegen. „Omdat Middelburg
veel meer stad is. Met een echte Markt.
En dan het Abdijgebied: een lust om
Vlissingen: beetje rommelig.
daar te wandelen. Neem verder de Kui
perspoort. Ongelooflijk mooi. Ik mis in
Vlissingen een centrum. En het is er ook
wat rommelig. Dat heeft misschien met
de aard van de bevolking te maken. Ik
vind de mentaliteit van de Middelbur
gers wat beter."
Beetje stangen
Sal maakt wel eens grapjes over Vlis
singen. „Vlissingen heeft maar twee
aardige dingen: cle boulevard en de bus
naar Middelburg. Maar daar meen ik
natuurlijk geen bliksem van. Ik zeg ook
wel eens dat ik het liefst via Perkpolder
naar Breskens ga. Gewoon om een
beetje te stangen."
Vanuit zijn voetbalverleden herinnert
Simonse zich de grote rivaliteit tussen
de supporters van beide stedenploegen.
,Het bleef gelukkig alleen bij schelden
Dat gaat tegenwoordig op sommige
plaatsen heel anders. Hou op, zeg!"
Gretig haalt Sal die keer aan dat 'Mid
delburg' het elftal van de buren vak
kundig inmaakte: „We hebben toen
met 7-2 gewonnen. Die snelle spits
Wim de Vos schoot er, toen hij de keeper
van Vlissingen ver uit het doel zag
staan, van de helft van het veld nog
eentje in. Dat was lachen!
Oud visserman en leraar Lein de Nooij-
er is Vlissingen al 68 jaar trouw. Hoe hij
over Middelburg denkt? „Moeilijke
vraag. Ik ben met een Middelburgse ge
trouwd". schatert hij. „En het is een
schat. Ik durf er dus niks van te zeggen.
Maar zonder gekheid: ikzouernogriiet
voor niks willen wonen. Eenrotgat ook
om er met je auto te komen. Je komt er
Middelburg: keurig opgeruimd.
niet in en je komt er niet uit. Het is ge
woon een ramp."
Laat De Nooijer maar zijn dagen in
Vlissingen slijten. „Ik woon daar wel zó
mooi op de Smallekade. Ook al 68 jaar.
Ik kijk zo op zee. Als ik een schip zie pak
ik mijn verrekijker en ik weet hoe het
heet. Voor geen goud ga ik hier weg.
Maar ze kunnen me ook nergens anders
zetten. Ik heb net een paar weken op de
Canarische eilanden gezeten. Blie da'k
tuus bin. Ja, Middelburg heeft wel
mooie gebouwen. Die hebben wij niet.
Dat oude stadhuis hadden ze nooit weg
mogen halen. Straks gaat dat zootje
van De Schelde weg en worden er wo
ningen gebouwd. Dat Van Dishoeck-
huis had er mooi tussen gestaan. Is het
waar of niet."
Koopman Kees Petiet (58) uit Middel
burg is een twijfelgeval. Hij vindt zijn
stad leefbaarder en de middeleeuwse
sfeer kan hem zeer bekoren. „Maar ik
kom ook graag in Vlissingen. Op een of
andere manier trekt dat toch. Vooral
het Bellamypark. Bij schemering op
foto's Ruben Oreel)
een zomerse avond is het net Amster
dam." Dat zijn stad er keuriger opge
ruimd bij ligt dan de buurgemeente is
volgens hem logisch: „Middelburg is
een stad van de middenstand, Vlissin
gen een arbeidersstad. Dat kun je zien.
Petiet kan er wel tegen wanneer hij in
een Vlissings café een kat krijgt: 'Daar
heb je die Middelburger weer', wordt er
dan geroepen, 'prijzen omhoog!'. Alles
wat Middelburg doet is zeker niet wel
gedaan. „Ik vind het een misselijke
kant van die importbestuurders dat ze
altijd deskundigen van verre aantrek
ken. Daar erger ik me aan. Wij kunnen
ook onze handen gebruiken."
Nog even terug naar Vlissingse Emmy.
Die heeft een optrekje in Spanje. Daar
houdt ze het telkens maar een paar we
ken uit. „Ik word dan puur homesick.
Vroeger was ik pas gerust als ik de
PZEM-centrale in beeld kreeg. Wij de
den met de kinderen altijd een spelletje
als we van vakantie terug kwamen: wie
het eerst de schoorstenen ziet krijgt een
gulden."
door Sheila van Doorsselaer
SLUIS - De ANWB moet ge
meenten die willen aansluiten
bij verkeersveiligheidsproject
Duurzaam Veilig Verkeer waar
schuwen voor de valkuilen
ervan. Dit zegt C. van Liere,
burgemeester van Sluis-Aar-
denburg en tevens lid van
ANWB bondsraad Nederland.
„In West-Zeeuws-Vlaanderen
hebben we inmiddels vier jaar
ervaring met D VV en er zijn veel
zaken verkeerd aangepakt. Het
is niet nodig dat die andere ge
meenten opnieuw dezelfde fou
ten maken."
Het pilot-project DW loopt
vier jaar. West-Zeeuws-Vlaan
deren is een van de vier gebieden
in Nederland waar het ver
keersveiligheidsproject is inge
voerd. Vorig jaar konden geïnte
resseerde gemeenten zich
inschrijven bij het ministerie
van Verkeer en Waterstaat
(VWS) en nu blijkt dat 96 pro
cent van alle Nederlandse ge
meenten het project (gedeelte
lijk) willen invoeren. Van Liere
vindt het niet nodig dat die ge
meenten opnieuw het wiel gaan
uitvinden.
Fouten
De gemeenten moeten leren van
de fouten die al eerder zijn ge
maakt. Zo noemt hij bijvoor
beeld de problematiek van de
hulpdiensten, zoals ambulance
en brandweer. Van Liere:,,De
aanrijtijden worden aanzienlijk
verlengd door de plateaus en
drempels. Het wordt dus moei
lijker om de limiet van een
kwartier te kunnen halen.
Daarnaast duurt het voor vrij
willigers van bijvoorbeeld de
brandweer ook langer om bij de
kazerne te komen. Voor patiën
ten in de ambulance is het niet
bevordelijk steeds door elkaar
geschud te worden. DW is hier
met de beste bedoelingen ge
start, maar we moeten toegeven
dat er onbedoeld ook veel nega
tieve effecten naar boven zijn
gekomen."
De leden en consuls van ANWB-
bondsraad Zeeland kwamen
donderdag bij elkaar in Sluis
om daar DW te evalueren. Van
Liere ziet voor de ANWB een
goede taak weggelegd de nieu
we DW-gemeenten voor te
lichten over de voor- en nadelen
van het project. Van Liere:„De
ANWB heeft een landelijk be
reik met honderdduizenden le
den. Het kan alle deelnemende
gemeenten handenvol geld kos
ten als zij die nadelige effecten
direct kunnen uitsluiten."
Drempels
In West-Zeeuws-Vlaanderen
zijn voor tonnen drempels aan
gepast na aanhoudende kritiek
van omwonenden en wegge
bruikers, waaronder hulpdien
sten en openbaar vervoer. Van
Li ere:,,Bij beslissingen in het
kader van D W moet niet alleen
worden gekeken naar verkeers
veiligheid, maar ook naar socia
le veiligheid. De gemeenten zijn
immers voor beide verantwoor
delijk."
De provincie Noord-Brabant
heeft al een voorsprong geno
men op de goede raad van de
ANWBDaar is een brochure sa
mengesteld waarin beleidsre
gels staan vermeld die het be
trekken van hulpdiensten bij de
invulling van verkeersveilig-
heidsprojecten garanderen. Van
Liere:„Dat hadden wij in West-;
Zeeuws-Vlaanderen ook moe
ten doen."
Koffieochtend
Stichting Balans
TERNEUZEN - Ouders van
kinderen met ADHD en dys
lexie kunnen op 20 januari deel
nemen aan een koffieochtend in
Terneuzen. De ochtend wordt
georganiseerd door de Zeeuwse
afdeling van de stichting Ba
lans.
Balans is een vereniging voor
ouders van kinderen met ont-
wikkelings-, gedrags- en leer
problemen, waaronder ADHD
(hyperactiviteit) en dyslexie
(lees- en spellingsproblemen).
Tijdens de koffieochtend kun
nen deelnemers met andere ou
ders en bestuursleden praten
over deze problemen. Ook kun
nen zij elkaar adviseren over het
zoeken naar de j uiste hulpverle
ner en/of school.
De bijeenkomst wordt van 10.00
tot circa 11.30 uur gehouden in
De Triangel, Korte Kerkstraat
24 in Terneuzen. Informatie:
0115-619403
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Het district
Zeeland van Veilig Verkeer Ne
derland (WN) begint een pro
ject om de aandacht te vestigen
op nieuwe materialen die de
zichtbaarheid van de fietser bij
schemer en duisternis kunnen
verbeteren. Doelgroep vormen
de leerlingen uit de bovenbouw
van het basisonderwijs.
Fietsers, toch al kwetsbare ver
keersdeelnemers, lopen extra
risico's als ze er niet voor zorgen
dat ze in de schemering of in het
donker goed kunnen worden ge
zien door andere weggebrui
kers. Bij een verlichtingscam-
pagne die in 1998 in Zeeland
werd gehouden, bleek dat niet-
temin vier op de tien fietsers
1 zonder licht reden. Daarvoor
gaven ze uiteenlopende verkla
ringen op: de storingsgevoelig
heid van de verlichting (de be
drading gaat makkelijk stuk en
de lampjes branden snel door),
trappen met een ingeschakelde
dynamo gaat zwaar en de pak
kans bij onverlicht fietsen is
gering. Bovendien zijn veel fiet
sers zich er onvoldoende van be-
1 wust dat ze zonder verlichting
niet worden gezien.
De laatste jaren zijn veel nieuwe
materialen op de markt geko
men die de zichtbaarheid van
fietsers in het donker kunnen
verbeteren, zoals verlichting die
minder storingsgevoelig is en
retroreflectoren die licht dat er
op valt beter weerkaatsen. Om
deze betere verlichtingsmoge
lijkheden meer bekendheid te
geven en andermaal duidelijk te
maken hoe groot de risico's zijn
van het rijden zonder goede ver
lichting, heeft VVN het project
Fietsers Zichtbaar Beter op
touw gezet. Dat richt zich in eer
ste aanleg op de bovenbouw van
het basisonderwijs, omdat veel
leerlingen uit deze klassen bin
nen afzienbare tijd op de fiets
via nieuwe, langere routes naar
het voortgezet onderwijs rijden.
Er is een lesbrief gemaakt en ex-
zijn zogenaamde doe-koffers
ontwikkeld met moderne fiets
verlichting en retroreflecteren-
de materialen.
Het project Fietsers Zichtbaar
Beter is gesponsord door Dow
Benelux en ZLM Verzekerin
gen. De Zeeuwse onderwijsbi-
bliotheekdienst en enkele VVN-
afdelingen zullen zorgen voor
de verspreiding van de lesbrie
ven en de informatiekoffers. Het
project wordt dinsdag in Mid
delburg officieel gepresenteerd.
doorTheo Calkoen
DEN HAAG - Volgens akker
bouwer J. Cappon stond het ge-
meentebestuur van Borsele er
onvoldoende bij stil wat het al-
1 lemaal op waterhuishoudkun-
dig gebied betekent als er aan de
rand van Heinkenszand een
heel nieuwe woonwijk wordt
gebouwd. Daarom eiste de ak-
kerbouwer vrijdag bij de Raad
van State in Den Haag schor
sing van het bestemmingsplan,
1 dat de nieuwbouw mogelijk
maakt.
De nieuwbouw is gepland in het
gebied tussen de Kraaienweg en
de Drieweg. Om te beginnen ko
men er 150 woningen. Mocht er
behoefte bestaan aan meei-, dan
is die mogelijkheid er. Wanneer
die behoefte wordt aangetoond,
zal Cappon aangrenzende gron-
jden verkopen. Dat is nu reeds
contractueel vastgelegd.
Maarzo veris hetnogniet. Voor
lopig gebruikt Cappon zijn land
nog om gewassen op te telen en
daarom is hij alert op de grond
watersituatie. „Ik wil de grond-
wateiproblematiek laten be
zien door een onafhankelijk
deskundige", aldus de akker
bouwer. Hij is beducht voor een
daling van het grondwatei-peil.
De gemeente stelt dat de hydro
logische situatie twee jaar gele
den door het watei-schap is be
keken. Het gemeentebestuur
heeft er alle vertrouwen in dat
dat goed is gebeurd.
Over een week of twee hoopt de
Raad van State uitspraak te
doen in deze zaak. Mocht het be
stemmingsplan geschorst wor
den, dan kan de gemeente voor
lopig geen bouwvei'gunningen
verlenen voor de geplande wo
ningen.
De fruittelers konden ook uitgebreid kennis maken met de nieuwste machines voor him vakgebied.
foto Willem Mieras
door Mieke van der Jaqt
KAPELLE - Waarover spraken zij, tij
dens de 58ste Ontwikkelingsdag voor de
Zeeuwse Fruiteelt? Over het weer natuur
lijk. Want de jaarlijkse Fruitteeltdag, die
tegenwoordig in de veiling Greenery in
Kapelle wordt gehouden, is veel meer een
beurs geworden dan een reeks toespra
ken. Vooral later op de dag kwamen de
west-Brabantse en Zeeuwse leden van de
Nederlandse Fruittelers Organisatie
(NFO) bekijken wat de gespecialiseerde
markt de fruitteelt te bieden heeft.
Dat is heel wat, van gemakkelijk te onder
houden bijenkasten tot geavanceei-de fei--
tilisatietechnieken. Maar het weer bleef
het belangrijkste onderwerp van gesprek.
Als het zo warm blijft als de afgelopen da
gen, kan dat weieens invloed hebben op
het uitbotten en de bloei van de fruitbo
men. En omdat het waai-schijnlijk ook wel
weer een keer gaat vriezen, zitten de fruït-
boeren daar niet op te wachten.
door Bas Lippmann
AXEL - Zweefvliegclub Eerste
Zeeuws-Vlaamse Aero Club
(EZAC) uit Axel gaat voor het
derde achtereenvolgende jaar
een aantal studenten opleiden.
De Koninklijke Luchtmacht
vergoedt een deel van de zweef
vliegcursus.
De uitvei'koren Zeeuws-Vlaam-
se 'straaljagerpiloten in spe'
kunnen de cursus dit jaar nog
volgen tegen een geringe ver
goeding. De kans bestaat dat
volgend jaar alles weer uit eigen
zak moet worden betaald.
De luchtmacht en de Koninklij
ke Nedeiiandse Vereniging voor
luchtvaart (KNVvl) zijn drie
jaar geleden bij wijze van expe
riment overeengekomen dat er
een financiële bijdrage wordt
geleverd aan de opleiding van
jonge zweefvliegers. De over
eenkomst heeft twee doelen:
zorgen dat de luchtmacht vol
doende kandidaten krijgt om
officier-vliegers te kunnen se
lecteren en proberen de terug
loop van het aantal jongei'en dat
de zweefvliegsport beoefent, te
stoppen. Eind dit jaar wordt het
experiment geanalyseerd. De
Koninklijke Luchtmacht en de
KNVvl beslissen dan of ze door
gaan met de wei-ving.
Voor het experiment worden in
Nederland jaaiiijks honderd
vijftig jongeren tot negentien
jaar geselecteerd voor de zweef-
vliegopleiding van in totaal
veertig lesvluchten. Het groot
ste gedeelte van de kandidaten
wordt verdeeld over de regiona
le zweef vliegclubs. In Axel wer-
den vorig jaar acht studenten
opgeleid. Het jaar ervoor waren
dat er vijf. C. Vemxeulen van
EZAC verwacht dat er dit jaar
nog meer studenten gebruik
kunnen maken van het aanbod
van de luchtmacht. „Enkele
zweefvliegclubs werken niet
meer mee aan het project. Wij
krijgen zo weer meer mensen
toebedeeld."
De EZAC vaart wel bij het initi
atief van de luchtmacht. „De
belangstelling onder jongeren
wordt groter. Vorig jaar hadden
we tachtig kandidaten. Daar
van zijn de acht besten uitgeko
zen. Maar ook de studenten die
niet geselecteerd zijn, worden
soms lid van de vereniging", al
dus Vei-meulen, die het jammer
zou vinden als de subsidie wordt
stopgezet.
Om aan de eisen van de Konink
lijke Luchtmacht te voldoen,
moeten de kandidaten over een
diploma MBO, HAVO of VWO
met wiskunde en Engels in het
pakket beschikken. Hun lengte
moet liggen tussen 163 en 193
centimeter. Verder moeten de
kandidaten een goed stel ogen
hebben,
door Pascalle Cappetti
KNOKKE - Natuurreservaat
Het Zwin heeft de afgelopen
maanden enkele opmerkelijke
vogels op bezoek geliad.
Consei-vator Guido Burggraeve
trof tot zijn verrassing de rosse
franjepoot aan in het natuurge
bied. Dit zeldzame steltlopertje
broedt normaal gesproken in
het uiterste noordoosten van
Europa, vooral in Siberië. Het
brengt de winter door in Zuid-
Afrika.
Invasie
Ook noteex-de hij een kleine in
vasie van kruisbekken en de
zeldzame pestvogel. Deze vo
gels gaan meestal pas op trek na
een zeer geslaagd broedseizoen
en als er gebrek is aan voedsel in
hun broedgebieden, het noor
den van Scandinavië. In okto
ber sti-eken ook een jonge zee-
ai-end en een rode wouw in het
natuurgebied neer. Acht kleine
zilverreigers en tien koereigers
zijn nog altijd in het Zwin of de
onmiddellijke omgeving te zien.
Zij brengen de nacht door in het
vogelpark. Tot slot werd ook een
uitgeputte kleine alk op het
strand gesignaleei'd. Deze
kwam waai-schijnlijk in het
Zwin aansterken.
De conservator telde daarnaast
weer vele duizenden vogels cüe
in het Zwin komen overnach
ten, zoals zo'n drieduizend
meeuwen, ruim 350 kempha
nen, negenhonderd wulpen,
meer dan drieduizend kauwtjes
en enkele duizenden gi-auwe,
kols- en bi'andganzen.
Oplettende bezoekers konden
bovendien 150 zilverplevieren
observei-en, een paar duizend
kieviten, enkele honderden
goudplevieren en tientallen
kluten. Bij strenge vorst of hevi
ge sneeuwval zullen deze weg
trekken. Momenteel zijn er nog
zo'n drieduizend eenden en,
langs de vloedlijn, vele zangvo
geltjes zoals vinken, sneeuw-
gorzen, kneutjes, fraters te vin
den. De kreken en de schorren
worden bevolkt door oeverpie
pers en veldleeuweriken.
door Jean-Lou de Gucht
MIDDELBURG - Café De
Schuur in Hulst, onlangs omge
doopt in café Ceptraal Station,
moet zo snel mogelijk open, be
pleitte advocaat G. Beckers
vrijdag voor de Middelburgse
rechtbank, afdeling bestuurs
rechtspaak.
Het café staat al jaren bekend
staat als horeca-gelegenheid
waar gehandeld wordt in drugs.
Het werd begin vorig jaar door
burgemeester en wethouders
gesloten. Sinds kort heeft het
café een nieuwe exploitant die
na een grondige verbouwing het
horecabedrijf weer wil openen.
De gemeente Hulst weigert ech
ter een nieuwe vei'gunning af te
geven, omdat ze bang zijn voor
verstoring van de openbare or
de. Beckers, die optrad namens
de nieuwe huurder P. Bleijen-
bei-g, stelde dat zijn cliënt zich
niet met drugs inlaat. Zijn be
doeling is alleen een café te ex
ploiteren. En Bleijenberg heeft
al helemaal niets van doen met
de vorige huurder Gerard Aar
den, die eigenaar is van legale
koffieshops in Vlissingen en
Goes. Beckers wees er op dat
Aarden een verklaiing heeft uit
gegeven waai*in staat dat hij
zich volledig teruggetrokken
heeft uit Hulst en zich distanti
eert van alles wat met De
Schuur te maken heeft.
De gemeente Hulst voerde daai"-
entegen voor bestuursx'echter T.
Damsteegt aan dat ze niets te
gen de persoon Bleijenberg heb
ben, maar dat de plaats waar het
café staat besmet is. Jai'enlang
stond De Schuur bekend als een
plaats waar drugs gekocht kon
den worden. De gemeente Hulst
stelt dat een heropening van het
café een aanzuigende werking
op veel dioigskopers zal hebben.
De uitspraak is aanstaande
maandag 10 januari.