Beursanalisten zaten er naast
PZC
M5 levert maatwerk voor de ligfietser
Bedrijfsleven Japan
reorganiseert nog
lang niet overal
financiën en economie dinsdag 4 januari 2000
Beurs draaide in 1999 veel beter dan begin vorig jaar werd voorspeld
Winnaars
van het jaar
Verliezers van het jaar
Overnames
van het jaar
het bedrijf
Tweede kans voor Akzo in Sneek
SNEEK - De staking bij de verffabriek Flexa van Akzo Nobel
in Sneek is voorbijHet definitieve besluit over de sluiting van
de fabriek wordt uitgesteld. Begin 2003 zal de situatie op
nieuw worden bekeken. Dit zijn de bonden en Akzo Nobel
overeengekomen. De stakers kunnen zich in het akkoord vin
den en zijn weer aan het werk gegaan.
De staking brak begin december uit. De zeventig werknemers
verzetten zich tegen de verplaatsing van de productie van
Sneek naar Groot- Ammers.
Akzo heeft nu toegezegd dat de komende j aren wordt geïnves
teerd in zowel Sneek als Groot-Ammers. Begin 2003 zal dan
worden bekeken of de ontwikkelingen aanleiding geven om
de fabriek in Friesland te sluiten. ANP
Zuid-Korea zet in op Internet
SEOUL - President Kim Dae-jung van Zuid-Korea heeft gis
teren maatregelen aangekondigd om de economie van zijn
land aan te passen aan de snelle ontwikkelingen op het gebied
van internet en informatietechnologie.
De ministers van Economie en Onderwijs krijgen meer be
voegdheden.
Alle schoolklassen zullen dit jaar worden uitgerust met com
puters en alle 480.000 leraren krijgen een laptop computer. De
regering zal verder 1 biljoen won (ruim 1,9 miljard gulden)
uittrekken voor hulp bij het opzetten van 5.000 op computer
technologie gerichte bedrijven, die 100.000 nieuwe banen
moeten opleveren. AP
Eerste bedrijf van millennium
UTRECHT - Na de eerste baby en het eerste huwelijk is ook de
eerste onderneming van het nieuwe millennium een feit. De
Kamer van Koophandel in Utrecht verwelkomde het marke
tingbureau Anthill gisteren als eerste nieuw bedrijf van het
jaar 2000.
Al vroeg stond E. de Groot op de stoep. Ze wilde er zeker van
zijn dat haar bedrijfje met de eer ging strijken. „De mensen
achter de balie waren verbaasd", vertelt ze. „Zij realiseerden
zich niet dat iemand op het idee zou komen zich aan te melden
als eerste onderneming. Maar zoiets past wel bij een marke
tingbedrijf als het onze." ANP
Plan nachtsluiting Zaventem
BRUSSEL - De Belgische minister van verkeer Durant wil
dat vanaf 2003 tussen een en vijf uur 's nachts geen vliegtuigen
meer landen op of opstijgen van luchthaven Zaventem bij
Brussel. Durant, lid van Ecolo (Franstalige groenen), wil op
die manier de geluidsoverlast aanpakken.
In afwachting van het verbod op nachtvluchten worden
strengere geluidsnormen van kracht. Het besluit zal vooral
gevolgen hebben voor koeriersbedrijven. Ook enkele charter
maatschappijen worden door het besluit getroffen.
De exploitant van luchthaven Zaventem zegt dat de beslis
sing zonder overleg is genomen. Hij voorziet dat het de dood
steek zal betekenen voor het koeriersbedrijf DHL, waardoor
mensen him baan zouden verliezen. ANP/Belga
KLM staat reclame in toestellen toe
HAARLEM - Voor het eerst in de geschiedenis van de KLM
komt er reclame in de toestellen. De nationale luchtvaart
maatschappij begint het nieuwe jaar met een reclamecam
pagne van ABN Amro in de business class van alle toestellen.
De naam van de bank komt op de hoofdsteunen van stoelen te
staan en de bank mag reclame maken in het magazine, op de
video en op Schiphol zelf.
De campagne duurt drie maanden, daarna wil de KLM ook
andere reclamecampagnes toestaan. Na maart wordt reclame
gemaakt voor het Europees kampioenschap voetbal. GPD
door Frank Hendrickx
AMSTERDAM - De Ameri
kaanse economie groeide onver
minderd voort, Azië herstelde
razendsnel, de olieprijs steeg
sensationeel en de AEX-index
boekte een winst van zo'n 23
procent. Niets ging zoals voor
speld. De analist rekende in ja
nuari op 'een globale recessie',
maar de belegger gelooft in de
cember heilig in de 'nieuwe eco
nomie'. Een terugblik.
Het oogt als een uitstekend
beursjaar. De AEX-index
kwakkelde lange tijd, maar zet
te de laatste maanden een eind
sprint in om toch nog een zeer
respectabele winst te boeken.
De stijging van bijna 23 procent
heeft wel een sterke tweedeling
op de beurs teweeg gebracht.
Tien van de vijfentwintig be
drijven die in de AEX zijn opge
nomen, zagen in 1999 hun koers
dalen. De meerderheid van de
zogenoemde 'hoofdfondsen'
deed het slechter dan de AEX-
index. Daar tegenover staat een
selecte groep van vier, vijf aan
delen die zeker voor Nederland
se begrippen een waanzinnige
koersontwikkeling hebben
doorgemaakt.
Dat het merendeel van de ana
listen er naast zat met hun voor
spellingen, was wellicht de
enige niet verrassende ontwik
keling dit jaar.
Vorig jaar moesten Joof Verhees
(Rabo Securities), Marc Pau
wels (Mees Pierson) en Jeroen
Brenninkmeijer (Sem van Ber-
kel Securities) voorspellen met
welke stand de AEX de eeuw uit
zou gaan.
Ze bleken te pessimistisch. De
belangrijkste graadmeter staat
tien tot 35 procent hoger dan de
drie specialisten hadden voor
speld. En dat terwijl het er in
september alle schijn van had
dat ze dit keer het gelijk aan hun
zijde zouden krijgen.
De AEX-index schommelde in
die tijd nog rond de 570 punten.
Alom werd verwacht dat zowel
institutionele als particuliere
beleggers 'afscheid' zouden ne
men van de beurs uit angst voor
het millenniumprobleem. Niets
is minder waar gebleken.
In plaats van het pessimisme
gaat het einde van de eeuw ge
paard met hoopvolle gedachten,
want het begrip 'nieuwe econo
mie' ligt plotseling op de lippen
van iedere belegger. Door de
opkomst van de informatie
technologie ontstaat volgens
menigeen een nieuwe, stabiele
economie, vrij van recessies en
inflatie.
„Iedereen is in het verhaal van
de nieuwe economie gaan gelo
ven", zegt Brenninkmeijer van
Sem van Berkel Securities.
„Dat heeft een onvoorziene in
vloed gehad op veel fondsen.
Maar de stijging heeft echter
duidelijk geen brede basis. Ik
denk dat minstens tweederde
van de beleggers dit jaar bij lan
ge na niet het rendement heeft
gehaald van de AEX-index."
Verhees van Rabobank had de
hausse van de afgelopen twee
maanden evenmin voorzien.
Pauwels van Mees Pierson be
kent bovendien dat hij de alge
mene situatie van de economie
totaal anders had ingeschat. „Ik
verwachtte een globale recessie
en die is niet gekomen. Zo sim
pel is het.De groei van de Ame
rikaanse economie is niet afge
nomen, maar toegenomen tot
zo'n vijf procent.
De onzekerheid die de Amster
damse beurs het grootste deel
van het jaar in de ban hield, was
vooral te wijten aan de twijfels
over de houdbaarheid van het
Amerikaanse succes. Pas aan
het einde van het jaar werd dui
delijk dat van een terugslag
vooralsnog geen sprake is.
De analist van Sem van Berkel
is niet pessimistisch over het
komende jaar. „Het consolida
tieproces zal onverminderd
voortgaan. Ik denk dan ook dat
vooral fusies en overnames de
koersen gaan opstuwen." GPD
AMSTERDAM - Dat verliezers
weer winnaars kunnen worden,
bewees Baan. In 1998 verloor de
softwareproducent ruim tach
tig procent van zijn waarde,
maar de afgelopen twaalf
maanden dikte het bedrijf weer
bijna zestig procent aan.
Toch is het vertrouwen niet he
lemaal hersteld en geldt de soft
wareproducent als een specula
tieve belegging.
Onbetwiste winnaar onder de
hoofdfondsen is ASML, de pro
ducent van hoogwaardige ma
chines voor de chipsindustrie.
Een koersstijging van meer dan
310 procent is zelden vertoond
en komt na het desastreus verlo
pen voorgaande jaar enigszins
als een ve'rrassing. Philips en
KPN hebben eveneens het beste
beursjaar uit hun geschiedenis
achter de rug.
Stormachtig was verder de en
tree van kabelmaatschappij
UPC. In januari was het zwaar
verliesgevende bedrijf te koop
voor 29 euro. Inmiddels is de
koers met zo'n 330 procent ge
stegen tot boven de 125 euro.
Volgend jaar maakt UPC deel
uit van de AEX-index. GPD
De 8-jarige Jacco Pols slaat op de gong van de Amsterdamse effectenbeurs. Met de slag werd de handel in het nieuwe millennium gisteren
geopend. Rechts de directeur van Amsterdam Exchanges, George Möller. foto Marcel Antonisse/ANP
van onze redactie economie
AMSTERDAM - De bedrijven
die dit jaar het hevigst teleur
stelden hadden één belangrijke
overeenkomst: Een nieuwe top
man.
Voormalig beurslieveling Else
vier kon wederom zijn faam niet
waarmaken. Het bedrijf maakte
een stuurloze indruk en verloor
het afgelopen jaar voor de twee
de opeenvolgende keer in waar
de.
Het teleurstellend optreden
sluit volgens Pauwels een goede
toekomst niet uit. „De vloer is
vrij. Er zal duidelijkheid ko
men, maar het is alleen de vraag
wanneer."
Andere teleurstellende aande
len waren Hagemeyer en Océ die
beide onder nieuwe leiding ver
der moesten. Bij het laatste
bedrijf hangt veel af van de in
troductie van een nieuwe kleu-
rencopier. Hagemeyer lijkt uit
het dal te kruipen.
De Ceteco-affaire is achter de
rug en langzaam tekent zich een
nieuwe strategie af. Zijn de ver
liezers van dit jaar weer de win
naars van het volgende jaar?
GPD
AMSTERDAM - De overnames
van KPN en Getronics worden
het meest gewaardeerd. Door de
acquisitie van respectievelijk
E-Plus en Wang zijn beide be
drijven in één keer uitgegroeid
tot internationale spelers waar
rekening mee gehouden wordt.
„KPN was een bedrijf tussen ta
fellaken en servet", aldus Bren
ninkmeijer. „Het samenwer
kingsverband Unisource was
mislukt en het was onduidelijk
hoe het verder moest. Maar dan
blijken ze toch in staat om een
partij als France Telecom af te
troeven. Dat is heel knap."
Getronics heeft door Wang te
kopen in een zeer sterke positie
in Europa verworden. Verhees
vindt de aankoop van
Transamerica door Aegon de
overname van het jaar. „Dat is
lef. Gewoon pats boem, blijven
overnemen, blijven groeien. Het
is niet echt gewaardeerd door
beleggers, maar Aegon heeft de
voorgaande jaren dan ook enor
me rendementen opgeleverd.
Soms houdt het gewoon even
op." GPD
Wereldwijd zit
285 biljoen in
optiecontracten
DEN HAAG - De 71 grootste
banken en vermogensbeheer
ders van de wereld hadden het
afgelopen jaar ongeveer 285 bil
joen (285.000 miljard) gulden
uitstaan in opties en optieachti
ge contracten. Ter dekking van
deze verplichtingen stond ruim
37 biljoen in de boeken. De grote
groei in dergelijke speculatieve
contracten is, mede als gevolg
van de crises in Azië (1997) en
Rusland (1998) tot stilstand ge
komen. Veel financiële instel
lingen liepen toen gevoelige
verliezen op.
Dit blijkt uit recente cijfers van
de Bank voor Internationale
Betalingen (BIS), de in Basel
gevestigde club van centrale
banken. Extreem riskante fi
nanciële posities vonden de on
derzoekers niet onder de con
tracten. De meeste financiële
instellingen zetten niet meer
dan het tienvoudige van wat zij
op de balans hebben speculatief
uit, hoewel uitschieters tot het
34-voudige voorkomen. Ge
middeld was de verhouding
overigens 1 op 7,4, waarbij geen
rekening is gehouden met finan
ciële posities die in feite tegen
elkaar kunnen worden wegge
streept.
Risico's
De BIS probeert al jaren de ban
ken en vermogensbeheerders
zover te krijgen dat zij in him
verslagen en berichten de risi
co's van hun speculatieve con
tracten duidelijk weergeven.
Volgens de organisatie worden
ze steeds opener naar de buiten
wereld.
Slechts een beperkt aantal geeft
weinig of geen inzicht i n zijn ac
tiviteiten en de daaraan verbon
den risico's. Het moet echter nog
een stuk beter, vindt de bank.
Tot vijftien procent van de on
derzochte financiële instellin
gen maakt bijvoorbeeld niet
duidelijk hoe risico's worden af
gedekt, wat zij doen als alles te
gelijk misloopt of wat het hun
kost als zij financiële contrac
ten onverwacht aan de straat
stenen niet kwijt kunnen.
Nederland
Het onderzoek had plaats in tien
landen: Japan, Luxemburg, Ne
derland, Zweden, Zwitserland,
Groot-Brittannië, Verenigde
Staten, België, Canada, Frank
rijk, Duitsland en Italië.
ABN Amro, ING en Rabobank
waren de betrokken Nederland
se banken. GPD
l\Ta jaren van sombere berichten klinken er weer veelbelovende
1V woorden uit Japan. We gaan reorganiseren roepen de bedrij
ven. „We gaan door met dereguleren", zegt de premier. „Kansen
voor buitenlandse ondernemers"beweren analisten. Maar wat valt
daar in de praktijk nou van te merken? De ervaringen van een Ne
derlands bedrijf dat middenin de economische recessie een fabriek
opzette in de meest traditionele sector van het landde agrarische.
door Hester van Nunen
NIIZA - „Onze zaken gaan
goed", zegt Willem van Lith op
gewekt in de fabriek in het stad
je Niiza, even ten noordwesten
van Tokio. „Maar over de Ja
panse economie ben ik niet zo
optimistisch." Voor het gebouw
van Incotec laden Japanse
werknemers een vrachtwagen.
In een grote hal draaien de ma
chines. Hier worden zaden van
groenten, planten en bloemen
zodanig bewerkt dat de kwali
teit of de gebruikswaarde ervan
verbetert.
„In 1995 zijn we naar Japan ge
komen", zegt de 41-jarige direc
teur en enige Nederlander in het
bedrijf. „We hebben inmiddels
een marktaandeel van ongeveer
tien procent en vijftien Japan
ners in dienst." De wortels van
Incotec liggen in Enkhuizen,
waar het is ontstaan uit een on
derzoeksafdeling in zaadtech
nologie van Royal Sluis, ooit een
van de grootste groentezaadbe-
drijven van Nederland. Na een
fusie met een Amerikaanse on
derneming heeft Incotec sinds
1996 ook een thuisbasis in de
Verenigde Statep.
„Het grote probleem van Japan
is de conservatieve denkwijze,
met name in de branche waar
wij actief zijn", zegt Van Lith.
De grote bedrijven lijken zich
inmiddels bewust van de nood
zaak te reorganiseren. Zij moe
ten vanaf volgend jaar de resul
taten van dochterbedrijven
opnemen in de boeken. Moeder
concerns kunnen him verliezen
niet langer wegmoffelen bij de
dochters.
De bedrijven worden gedwon
gen de winst te verbeteren. Dat
betekent niet alleen kostenbe
sparingen door forse perso
neelsreducties, maar ook door
het verbreken van inefficiënte
zakenrelaties. Zo maakte Maz
da onlangs bekend de samen
werking met toeleveranciers te
zullen beëindigen als zij de af
gesproken kostenverminderin
gen niet kunnen waarmaken.
In de agrarische wereldwaar de
druk van openbaarmaking ont
breekt. komt een reorganisatie-
golf maar niet op gang. Boven
dien ligt het doorsnijden van
jarenlange banden niet eenvou
dig. „De klanten zijn heel loyaal
aan hun leverancier", legt Van
Lith uit. „Maar soms hebben we
het gevoel dat potentiële klan
ten ook behoorlijk onder druk
worden gezet om niet over te
gaan op ons product, zelfs niet
wanneer dat aantoonbaar beter
is."
De markt waarin Incotec ope
reert lijkt met een handjevol
aanbieders op het eerste gezicht
transparant, maar is dat in feite
niet. Van Lith zegt: „De zaad
wereld heeft hier een eigen club
met nauwe onderlinge banden
en snelle, ondoorzichtige com
municatiekanalen. Een kleine
fout kan enorme gevolgen heb
ben voor je reputatie."
Keuringen
De Japanse overheid is druk be
zig met deregulering. In de fi
nanciële sector is die al een eind
op weg. Voor de agrarische sec
tor ligt dat anders. „Deregule-_
ren?", vraagt Van Lith verbaasd.
„Ik denk van niet." Als voor
beeld noemt hij de regelgeving.
De Japanse overheid stelt stren
ge eisen aan de kwaliteit van al
le groenten, bloemen, planten
en zaden die het land in en uit
gaan. Incotec probeert vanuit
Japan de markt in Taiwan, Ko
rea en China te bewerken. Maar
Van Lith ervaart de vele strikte
regels die hij daarbij moet nale
ven als een belemmering.
„Het komt voor dat één zending
zaad drie keer wordt gekeurd",
zegt hijDe eerste keer is door de
afdeling import wanneer de za
den Japan binnenkomen. Ver
volgens gaat de hele partij - met
een monster neemt de keurings
dienst geen genoegen - naar de
afdeling export. Dan gaat de la
ding terug naar Incotec die de
zaadjes kan bewerken. Vlak
voor de daadwerkelijke export,
keurt de plantenziektenkundi-
ge dienst ze nog een laatste keer.
„Dat is nou typisch Japans",
zegt Van Lith licht geïrriteerd.
„Diensten die niet op elkaar zijn
afgestemd." GPD
doorMaurits Sep
MIDDELBURG - De ligfiets
haalt de gewone tweewieler
langzaam maar zeker in. Na de
eerste schroom te hebben over
wonnen, ontdekken steeds meer
fietsers de voordelen. En dat
zijn er veel, stelt Ronald Hereij-
gers van ligfietsenfabriek M5
uit Middelburg. Sterker: „Er
zijn geen nadelen."
Meer Meters Met Minder Moei
te. Dat is het geheim achter de
naam én achter de ligfiets. De
zelfde inspanning op een 1 igfiets
resulteert in veel meer kilome
ters per uur dan op een gewone
of zelfs een racefiets.
De lowracer bijvoorbeeld haalt
44,5 kilometer per uur, terwijl
de gewone fiets bij dezelfde
krachtsinspanning (250 watt)
niet harder gaat dan 29 en de ra
cefiets blijft steken op 35. Maar
vergelijken met de lowracer is
niet helemaal eerlijk: het is de
snelste fiets ter wereld, verant
woordelijk voor zes wereldre
cords.
Zo gemakkelijk als het fietsen
op een ligfiets is, zo ingewikkeld
is de productie ervan, merkt He-
reijgers op. M5 ontwikkelt alle
modellen zelf. „Ze zien er mis
schien simpel uit, maar zijn juist
gecompliceerd. Is één dingetje
niet goed, dan komt de rest ook
niet goed uit."
De productie schommelt per
jaar tussen de drie- en vijfhon
derd fietsen. Hereijgers zet mo
menteel een netwerk op van
dealers. Hij streeft naar dertig
verkooppunten en selecteert de
winkels op locatie (een goede
spreiding over het hele land) en
kennis. „De klant komt bij een
winkel en moet daar goed gehol
pen worden. De fiets wordt he
lemaal op de persoon afge
stemd, dus de winkelier moet de
juiste maten opnemen en de
wensen doorgeven. Wij passen
de fiets dan aan."
Frame
Alles kan bij M5, behalve het
frame veranderen. Daar trek
ken de bouwers de grens. He
reijgers: „Het frame heeft te
maken met de ergonomie, de
houding. Daar gaan we niet aan
sleutelen, die moet gewoon goed
zijn. Zitten op een gewone fiets
is trouwens stukken lastiger
dan liggen op een ligfiets. Nor
maal heb je stuur en pedalen no
dig om te kunnen blijven zitten.
Op een ligfiets kun je als een zak
aardappelen gaan liggen en dan
gaat het nog goed."
M5 is in 1983 begonnen aan de
Noordweg in Middelburg. On
der meer door spraakmakende
records van oprichter Bram
Moens won de ligfiets aan popu
lariteit. Het bedrijf groeide uit
zijn jasje, zeker toen in 1997 de
blue glide, 26/20 met bo
venstuur, werd uitgeroepen tot
fiets van het jaar en de firma
Speedline het model in serie
productie ging maken. Die se
rieproductie is weer stopgezet
omdat M5 niet tevreden was
over de kwaliteit. De fietsen
worden nu weer volledig met de
hand gemaakt, zodat de fiets
optimaal tot z'n recht komt, zegt
Hereijgers.
Topfabrikanten
De naam en faam van M5 waren
inmiddels wel gevestigd en dat
leverde een stroom aan nieuwe
bestellingen op. Bijna een jaar
geleden werd een nieuw, in het
oog springend gebouw aan de
Nieuwe Kleverskerkseweg be
trokken. Achter de ruime show
room bevinden zich de werk
plaats, waar nieuwe modellen
en onderdelen worden ontwik
keld, en de opslagruimte.
Niet alles wordt in eigen beheer
geproduceerd. Veel onderdelen
zoals naafjes, kettingen en
tandwielen worden betrokken
van de bekende topfabrikanten:
Campagnolo, Shimano. De ko
per kan zelf bepalen welk on
derdeel hij van welk merk op
zijn fiets gemonteerd wil heb
ben. Overigens kopen de meeste
klanten een standaard fiets.
„Alleen de fanaten hebben spe
ciale wensen", lacht Hereijgers.
Het lakken van de frames ge
beurt in Denemarken. „Waarom
daar? Omdat ze het daar nu een
maal het beste en het mooiste
kunnen. En hoe dat komt, weet
ik niet." M5 hecht zeer aan top
kwaliteit, zegt hij. „Daarom
werken we ook veel met carbon-
onderdelen. Die zijn vijf keer
lichter en twee keer sterker dan
staal."
De hoge kwaliteitseisen leiden
tot hoge prijzen. Ligfietsen van
M5 zijn duur: de goedkoopste
kost 2500 gulden. Afhankelijk
van de persoonlijke wensen kan
dat bedrag flink oplopen. Toch
is het de investering meer dan
waard, vindt Hereijgers.
„Dit is een veel betere manier
van fietsen. Dat is wetenschap
pelijk bewezen door onafhan
kelijke tests. Een ligfiets heeft
minder weerstand, is gezonder
voor je rug, is veiliger omdat je
een langere kreukelzone hebt
via je benen en dus niet meteen
je hoofd beschadigt. Bovendien
kim je er niet mee over de kop
slaan. En zadelpijn krijg je nooit
op een ligfiets, en ook geen last
van je polsen."
„Het zou mooi zijn als dit alge
meen wordt geaccepteerd. Dat
zou voor ons het krediet zijn
voor al die jaren van product
ontwikkeling. Maar het is een
Naam
M5
Plaats
Middelburg
Opgericht
1983
Werknemers
3
Omzet
1.200.000 gulden
Moeder/
dochterbedrijf
langdurig proces om de weer
stand tegen ligfietsen te over
winnen. Het probleem is dat de
hele wereld op een gewone fiets
fietst. Mensen blijven zoeken
naar kleine nadelen. Echt, die
zijn er niet. Zelfs de zichtbaar
heid in het verkeer op een lig
fiets is prima. Niks minder dan
op een andere fiets."
M5 exporteert ligfietsen door
heel West-Europa, naar de Ver
enigde Staten en binnenkort
ook naar Japan. Hereijgers
heeft daar grote verwachtingen
van, al twijfelt hij of M5 be-
drijfstechnisch blij moet zijn
met een verovering van de we
reld. „Groter mag, massaal niet.
Een productie van tweeduizend
fietsen per jaar kunnen we, mits
we uitbreiden, nog wel aan.
Tienduizenden fietsen per jaar
niet."
Het gaat wel absoluut die kant
op, voorspelt hij. „Ik weet niet
wanneer, maar het gebeurt een
keer. Misschien pas over 25 jaar.
Wat het nu tegenhoudt, en wat
het ook heel veel sneller kan
doen gaan, is regel 1 van de in
ternationale wielerunie UCI: de
ligfiets is niet toegestaan in de
Tour de France. Zou dat wel mo
gen, dan zouden alle renners er
één nemen, dat weet ik zeker."
Ronald Hereijgers van M5: „Op een ligfiets heb je nooit zadelpijn." foto Ruben Oreel