Bericht uit hel van vlucht IC 814 arb'.!d'"Sn!^r PZC De millenniumbug beet zelfs niet in bananenrepublieken Bouterse schotelt Surinamers het bijbelmodel voor Passagiers gekaapt toestel Indian Airlines hadden afscheidsbrieven al klaar C WI vraagt politiek 3 januari 1950 De Indiase premier Vajpayee (1) ontvangt in zijn residentie in New Delhi vrijgelaten vliegtuigpassagiers. hoogte", zei Katyals oom. Kan- wal Katyal, kort nadat de gijze laars waren vrijgelaten tegen de krant Times of India. „We pro beren haar geestelijk voor te be reiden voor we het vertellen." Jansen vreesde ondertussen dat hij het volgende slachtoffer zou worden. Hij werd geregeld ge slagen en de kapers leken hem te hebben uitgekozen om gestraft te worden, aldus de Belgische diplomaten. De twee Spanjaar den, die naast de Belg waren vastgebonden en geblinddoekt, werden niet geslagen. Ziek Volgens veel passagiers waren 26 en 27 december, de derde en vierde dag van de kaping, de zwaarste dagen. De onderhan- foto John McConnico/AP delingen wilden niet vlotten en de kapers dreigden aan de lo pende band dat ze iedereen zou den vermoorden. Mensen wer den ziek, de wc's waren vol en het stonk verschrikkelijk in het vliegtuig. Er was bijna niets meer te eten, waar nog bij kwam dat veel passagiers als hindoe vegetariër waren en weigerden het vlees te eten dat nog wel werd geserveerd. Sommige pas sagiers schreven afscheidsbrie ven voor hun familie. „Als we niet twee dokters aan boord hadden gehad, weet ik niet wat er gebeurd zou zijn", vertelt passagier Ranjit Laturia huilend. „Iedereen bad aan een stuk door. Vooral op de 26e en de 27e was het erg, heel erg." Ook de diplomaten buiten het Duizenden mensen begroeten in Frankfurt het jaar 2000. foto Kai Pfaffenbach/RTR door Kathy Gannon Acht dagen lang. uur na uur, vreesden de 155 gijzelaars aan boord van het gekaapte toe stel van Indian Airlines voor hun leven. Eén passagier werd al aan het begin van de kaping doodgestoken. Toen de kaping was beëindigd wist zijn vrouw nog steeds niet dat haar man. van wie ze in het vliegtuig ge scheiden was gehouden, dood was. Passagier Ravi Kumar hield een dagboek bij van de beproeving, door aantekeningen te maken op zijn spijkerbroek, zijn in- stapkaart en losse stukjes pa pier. Dit schreef hij op 24 de cember, de dag dat het toestel uit de Nepalese hoofdstad Ka- thmandu opsteeg op weg naar New Delhi, India: 'Uit de eerste klas duikt een lange en magere jongen voor me op, die mis schien net geen tiener meer is en een bivakmuts draagt waardoor alleen zijn neus en ogen zicht baar zijn. Hij heeft een pistool en een handgranaat in zijn han den.' 'Jaren geleden heb ik eens een Hollywood-film gezien waarin een luchtvaartmaatschappij een oefening hield om de reactie van passagiers op een kaping te peilen', vervolgt Kumar. 'Ik dacht dat Indian Airlines dat nu ook deed, maar begreep al snel dat ik me vergiste.' Granaten De vijf kapers, die de vrijlating wilden afdwingen van militan ten die in India gevangenzaten, hadden pistolen, granaten en messen. Ze bedreigden alle pas sagiers vanaf het begin met de dood. Drie mannelijke reizigers, de Belg Jansen plus twee Span jaarden. werden door de kapers meegenomen naar het voorste gedeelte van het vliegtuig, waar ze aan stoelen werden vastge bonden en geblinddoekt. „De kapers waren buitenge woon wreed", vertelt passagier Ashok Chawla, een Indiër. „Ze maakten ons voortdurend bang. Met name toen de onderhande lingen waren vastgelopen. Ze zeiden steeds: 'Jullie laten je re gering koud. Jullie gaan er aan'." Op de eerste chaotische dag van de kaping moesten de kapers door Armand Snijders Suriname krijgt volgend jaar een blinde president. Het is nog maar een grap die in be paalde kringen rondgaat, maar ex-dictator Dési Bouterse heeft er zelf de voorzet voor gegeven. Hij heeft immers zelf gezegd, dat God hem vóór de verkiezin gen van 25 mei blind zal maken, als zijn ogen ook maar één coca- inelaboratorium hebben gezien. En er zijn nu eenmaal slechts weinig mensen die niet geloven dat hij met zijn neus in de drugs handel zit. Bouterse zelf gelooft vandaag de dag echter volop. In zijn eigen onschuld, maar voor al in de almachtige. Die moet hem helpen op het pluche van de presidentszetel te komen. Bouterse is tot inkeer gekomen en loopt de deur bij de evangeli sche gemeente Gods Bazuin plat. Mèt hem zal heel Suriname volgend jaar het licht gaan zien. Nederland heeft het poldermo del, Suriname zijn bijbelmodel. Is de man die verantwoordelijk wordt geacht voor de moord op tientallen politieke tegen standers en die in Nederland een gevangenisstraf van zestien jaar opgelegd heeft gekregen wegens drugshandel, nu werke lijk bekeerd of past zijn plotse linge aanbidding van de heer in een uitgekiend spel dat hem het presidentschap moet ople veren? Gospelzang Zijn partijbijeenkomsten wor den opgesierd met gospelzang en het aanroepen van grotere machten dan waar hij zelf toe behoort. Politieke uitspraken worden verpakt in boodschappen die doorspekt zijn met bijbelse ter men. Door de camera's van de Evangelische Omroep laat Bou terse, die doorgaans wars is van aandacht van Nederlandse me dia, zich graag filmen, terwijl hij met voorgangers in rivierwa ter in de jungle hangt, onderwijl ogenschijnlijk emotioneel ver tellend hoe belangrijk God nu voor hem is. Sceptici menen dat Bouterse, door te biecht te gaan in de kerk, zichzelf wil vrijwaren van het oordeel van de aardse rechter lijke machten. Voor het ge rechtshof in Den Haag loopt nog zijn hoger-beroepszaak in het drugsproces dat bij de recht- een plek zien te vinden om te landen en vloog het toestel, een Airbus A300. kriskras door Zuid-Azië. Hoewel de brand stof opraakte gaf Pakistan de kapers geen toestemming om in Lahore te landen, waarna het toestel doorvloog naar Amritsar in India. Na veertig minuten steeg het weer op, zonder te heb ben bijgetankt. Vervolgens maakte vlucht IC 814 een nood landing op de verduisterde luchthaven van Lahore waar nu wel brandstof werd ingenomen. Na ook nog te zijn geland in Du bai in de Verenigde Arabische Emiraten kwam het toestel uit eindelijk terecht in Kandahar in Afghanistan. „Ik bleef mezelf voorhouden dat we het zouden redden, hoewel we elke dag voor bank in de veroordeling tot zes tien jaar eindigde. Bovendien hangt hem nog altijd vervolging boven het hoofd wegens zijn be trokkenheid bij de moorden van december 1982. Daarbij ruimde zijn regime vijftien tegenstan ders koelbloedig uit de weg. De evangelische gemeente Gods Bazuin vertoont overigens op merkelijke gelijkenissen met de Surinaamse politiek. Scheurin gen zijn aan de orde van de dag. In het houten kerkgebouw aan de Verlengde Keizerstraat in Paramaribo komen al enkele maanden aanzienlijk minder gelovigen, sinds een groep zich afscheidde en nu op een paar steenworpen afstand onder de naam Tabernakel (tent van God) diensten organiseert. Of de oorzaak van de ruzie moet wor den gezocht in de toetreding van baas Bouterse tot de kerkge meente, vertelt het verhaal niet. Een kans Een deel van de Surinaamse be volking kan de religieuze stap van Bouterse waarderen. „Hij verdient een kans, nu hij zijn hart heeft opengesteld voor God", meent een kerkganger na afloop van een dienst aan de Keizerstraat. Zijn bekering lijkt Bouterse zelf ook vergevingsgezind te maken. Vrijwel alle kritiek op zijn par tijgenoot Wijdenbosch liet hij deze week varen. Het falende beleid ten spijt prees hij de rege ring min of meer de hemel in. Ook zondaren blijft hij een warm hart toedragen, zoals ex- minister van Financiën Tjan Gobardhan, lid van de coalitie partij BVD. Die moest enkele weken geleden vertrekken op verdenking van corruptie, maar was vorige week prominent aanwezig tijdens een NDP-bij- ëenkomst. Doofpot Na die bijeenkomst is enig ge krakeel ontstaan als gevolg van de grote hoeveelheid illegaal vuurwerk die op oudejaars avond op kosten van de partij zou worden afgestoken. Door de plaatselijke autoriteiten wordt een onderzoek ingesteld om te bezien of Bouterse en zijn partij daarmee in de fout zijn gaan. Voor de goede afloop van deze kwestie hoeft Bouterse niet de hulp van de opperrechter in te roepen. De doofpot in Suriname biedt voldoende soelaas. GPD ons leven vreesden", vertelt pi loot Devi Sharan. De 25-jarige Rippan Katyal. die op huwelijksreis in Nepal was geweest, gooide ondanks de agressiviteit van de kapers de kont tegen de kribHij weigerde de blinddoek die alle passagiers moesten dragen om te houden en bekeek de kaper. Het duurde niet lang voor de kapers hem de keel doorsneden. David Jansen vertelde aan Belgische diplo maten dat hij het bloed in Ka tyals keel, toen die stierf, had horen klokken. Katyals vrouw Rachna zat ach terin het vliegtuig en wist niet dat haarman, wiens lichaam tij dens de korte stop in Dubai van boord werd gedragen, dood was. „Ze is nog steeds niet op de door Hans Leber Speciale nieuwjaarsedities van kranten, uren radio en televisie, teletekst, Internet; nérgens was dit weekeinde ook maar iets te bespeuren van een millenniumramp. Zelfs geen kleintje. En ook in achterge bleven bananenrepublieken hield de krakkemikkige appa ratuur stand. Jarenlang klonk de boodschap dat de millenniumwissel de wereld zou ontwrichten. De Nederlandse overheden, be drijven en organisatoren van grote feesten stonden tijdens de jaarwisseling naast ge huurde aggregaten, waardoor anderen die later om zo'n ding vroegen al vanaf september 'nee' te horen gekregen. Tien duizenden guldens kostte de apparatuur, die ongebruikt bleef. Schande werd er de laatste maanden gesproken over een enkele politieregio die het bre vet van millenniumbestendig heid nog niet had. Millenni umminister Van Boxtel sprong zowat uit zijn vel toen enkele ziekenhuizen de zaken niet voor elkaar hadden. In september nog werd van on verdachte zijde (het Millenni umplatform zelve) gewaar schuwd voor banenverlies; tienduizenden employees in het midden- en kleinbedrijf liepen gevaar. Er moet vanaf vandaag, als de bedrijven ope nen, nog erg veel mislopen wil len die aantallen worden ge haald. Ondertussen waakte half Ne derland in de nacht van vrij dag op zaterdag. Computers werden getest, koelinstallaties gecontroleerd; iedereen maak te zich op voor wat komen ging. Maar er kwam niets. He lemaal niets. In Auckland, Nieuw-Zeeland, dachten ze pal na middernacht dat de stroom uitviel. Honderd huizen zaten zonder elektrici teit, de paniek sloeg toe in de commandocentra. Maar de oorzaak bleek van alle tijden: Een beschonken Kiwi die een elektriciteitshuisje omver had gereden. Ook de internetsite die de situatie in andere lan den weergeeft, toont slechts één geel vlakje (wat 'niet best' betekent) in de Afrikaanse staat Gambia. De overheids diensten zijn er ontregeld. Dus toch? Nee, de bijgaande tekst vermeldt dat dit niet wordt veroorzaakt door de millenni umbug. Defensiesatelliet Alleen een Amerikaanse de fensiesatelliet liet het even af weten. En Japanse en Ameri kaanse kerncentrales hadden voor korte duur kleine proble men die door het eenvoudig opnieuw starten van de com- vliegtuig kregen te horen dat ie dereen aan boord vermoord zou worden als de eisen van de ka pers niet werden ingewilligd. Pas toen India besloot onder handelaars naar Kandahar te sturen trokken de kapers dit dreigement in. Erick de Mul, coördinator voor Afghanistan van de Verenigde Naties, heeft de rol van de Af ghaanse machthebbers, de Tali ban, geprezen. De Taliban ga ven de kapers te verstaan dat ze het vliegtuig zouden aanvallen, als ook maar één van de passa giers een haar zou worden ge krenkt. „De kapers wisten dat dit menens zou kunnen zijn", al dus De Mul. Doorbraak De onderhandelingen - en het wachten - duurden voort. Vol gens minister van Buitenlandse Zaken Wakil Ahmed Muttawa- kil van de internationaal niet erkende Taliban-regering kwam de doorbraak donderdag, toen de Indiase regering toe stemde in de vrijlating van drie militanten uit Kasjmir. Een dag later, nadat dagenlang niets er op had gewezen dat een oplos sing naderbij kwam, was het drama plotseling afgelopen. De Indiërs vlogen de drie gevange nen naar Kandahar, waar ze werden overgedragen aan de kapers. Binnen de kortste keren stapten de kapers en de vrijgela ten gevangenen in gereedstaan de auto's en reden weg. Aan het begin van de middag, toen de kapers op het punt ston den om het vliegtuig te verlaten, zei hun tweede man: 'Sorry voor wat er is gebeurd, maar we kon den er niets aan doen', schrijft Kumar. De passagiers in het vliegtuig, waar het een grote rotzooi was, waren vrij. Velen van hen tril den toen ze het vliegtuig uit kwamen. Voor de ouderen wa ren er rolstoelen. Jansen huilde onophoudelijk toen hij het vliegtuig werd uitgeleid. Terwijl het nieuwe jaar naderde vlogen de eerste gijzelaars terug naar huis. 'Ik zag de blinkende landingsbaan van het vliegveld van New Delhi', schrijft Kumar. 'Eindelijk was mijn vlucht van Kathmandu naar New Delhi via Amritsar, Lahore, Dubai en Kandahar geland. Ik had mijn vrijheid herwonnen.' AP puters verholpen werden. Dat was het. Zelfs uit de meest ach tergebleven gebieden van de wereld werden geen proble men gemeld. De nietsvermoedende burger zou bijna denken dat de twin tig miljard gulden die alleen al in Nederland aan het millenni umprobleem werd besteed, betere bestemming had ver diend. Maar volgens Millennium- voorman Jan Timmer was er geen keuze en is de probleem loze overgang juist te danken aan die enorme investering. Bovendien, zei hij, kan vanaf vandaag, als de kleinere be drijven weer openen, nog wel wat misgaan. En ook de schrikkeldatum van 29 febru ari levert nog risico op. Maar zelfs Timmer, die zich de laatste jaren zo in het millen niumprobleem heeft vastge beten, klonk een tikkeltje be teuterd. GPD door Desiree van der Jaqt Nog een jaar en dan moeten de Centra voor Werk en In komen (CW1) overal draaien. De koers is duidelijk. Gemeenten, uitvoeringsinstellingen als het GAK en de arbeidsbureaus bun delen de krachten. Het moet voor de klanten gemakkelijker worden. Zij hoeven slechts bij één loket de gegevens kwijt. Hoe het idee concreet moet worden uitgevoerd, is echter nog steeds onduidelijk. Projectcoördina tor M. Jongerius wil helderheid: „Het duurt te lang." De discussie in de landelijke po litiek over de vorming van de CWI's loopt nog volop. Het ge volg: Een onzekere toekomst en een zwakke basis om de samen werking tussen de drie partijen goed te laten verlopen. „Ik ge loof in het concept. De klanten worden hier daadwerkelijk be ter van", zegt M. Jongerius, projectcoördinator CWI ar beidsvoorziening. „Vandaar ook dat ik hoop dat er heel snel knopen worden doorgehakt. Je mist een toekomstbeeld." Al twee jaar is Jongerius bezig met het opzetten van de CWI's. Het idealisme van het allereer ste begin is er wel een beetje af, vertelt ze. „Het duurt te lang. We hebben duidelijkheid nodig. Niet alleen over de toekomst, maar vooral over de financie ring. Het geloof in het concept is er, nu nog de houvast regelen." Naast de langdurige politieke discussies wordt ook de druk op de uitvoeringsinstellingen steeds groter. „Zij krijgen min der klanten en staan daardoor onder druk", vertelt ze. De brief van het GAK waarin deze aan kondigt zich terug te trekken uit een aantal CWI's is hard aange komen. „De druk op het GAK om die beslissing terug te draai en wordt wel steeds groter, maar er is ook begrip voor de moeilij ke situatie waarin die organisa tie zit", vertelt ze. Gemeenten Enkele gemeenten en de ar beidsbureaus zijn bereid de ta ken van het GAK in de CWI's over te nemen. „Toch telt voor ons op dit moment elke dag. De CWI's moeten vanaf 2001 overal draaien. Laat die trein gewoon rijden, denk ik dan. Alles is nu Gerechtshof Op oudejaarsdag heeft het laatste Bijzondere Gerechts hof, dat van Amsterdam, zijn laatste zitting gehouden. Daarmee is een eind gekomen aan de enorme serie zittingen in het hele land, waarin ieder een die in de oorlog 'fout was' voor de rechter werd gebracht. Schadevergoeding De Polder Walcheren eist een bedrag van 250.000 gulden van de onderneming De Pont Brulé in Vilvoorde en de Stoomvaartmij Nederland. Als dat bedrag binnen een maand wordt betaald, belooft de polder af te zien van verdere eisen tot vergoeding van de toch wel duidelijk. Wij zijn zo ver, maar we moeten wel de kans krijgen." Die kans is vooral van belang voor de klanten van de Centra voor Werk en Inkomen, vindt Jongerius. „De dienstverlening is voor de klant beter te regelen als alle organisaties bij elkaar zitten", is haar stellige overtui ging. „Door een keten te maken van al die instanties kunnen we mensen veel meer een perspec tief bieden. Kijk naar hun mo gelijkheden, en laat ze meteen weten dat die uitkering wordt geregeld. Maar doe het wel alle maal vanuit de klant", zegt Jon gerius. De dienstverlening vanuit een breed opgezet Centrum voor Werk en Inkomen werkt volgens Jongerius ook drempelverla gend. „Mensen die hier binnen komen hoeven niet per se voor een uitkering te komen. Ze kun nen hier ook binnenlopen om dat ze op zoek zijn naar een nieuwe baan." Studie Sommige regio's willen nog ver der gaan. Momenteel wordt in Rotterdam een studie gedaan naar het onderbrengen van al lerlei diensten in een bedrijfs verzamelgebouw. „Niet alleen de gemeenten, uitvoeringsin stellingen en arbeidsbureaus worden daarin ondergebracht, ook allerlei andere organisaties kunnen daar een plaats be machtigen Bij de inricht ing van de nieuwe Centra voor Werk en Inkomen houden we al rekening met die nieuwste ontwikke ling." Eén van die bedrijfsverzamel gebouwen moet komen aan de Schiedamsevest, het huidige onderkomen van het CWI Cen trum. Naast de toekomstige uitbrei dingsmogelijkheden wordt in deze vestiging al volop geëxpe rimenteerd met nieuwigheden op het gebied van arbeidsvoor ziening. „We hebben bijvoor beeld op dit moment enkele zelftestsystemen voor beroeps keuzes waarmee klanten aan de slag kunnen gaan. Met ingang van het nieuwe jaar komt er een vernieuwde interactieve vaca-| ture- en sollicitantenbank via teletekst. Eigenlijk proberen we hier alles uit wat op de markt komt." GPD schade die is ontstaan toen het stoomschip Caritas 1 op 1 ja nuari 1947 op de oevers van de Zuidwatering voer. Zondagsrijders Sinds 1 januari is het rijverbod voor auto's en motoren op zon dag opgeheven. Bestuurders van auto's en motoren hebben daarvoor geen speciale ver gunning meer nodig. Goud terug Nederland krijgt meer dan dertigduizend kilo goud terug, met een waarde van ongeveer 131 miljoen gulden. Het gaat om goud dat in de oorlog door de nazi's is geroofd en in Duits land of andere landen is terug gevonden. Uitgever: J C Boersema Hoofdredactie: A L Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Redactiefax: (0118) 470102 Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118) 472404 Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax (0113)273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 Postbus 51 4530 AB Terneuzen Tel. (0115)686000 Fax. (0115) 686009 Hulst: s Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114) 373839 Fax. (0114)373840 Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax (0111)454659 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8 00 tot 17 00 uur Zierikzee en Hulst 8 30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8 00 tot 10 30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV Internet (http://www.pzc.nl): Postbus 18 4380 AA Vlissingen redactie redactie@pzc nl exploitatie, mternet@pzc.nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden, zaterdags tot 14.00 uur op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de venwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22,00 uur- Tel. (0118) 484000 Fax(0118) 470100. Abonnementsprijzen bij automatische incasso: (tussen haakjes prijs met acceptgiro) per maand, 36,70 (n.v.t.) perkwartaal, 100,00 101,65) per jaar. 380,00 (ƒ381,65) Voor toezending per post geldt een toeslag. Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode Losse nummers. maandag t/m vri|dag 1.85 per stuk zaterdag, 2,75 per stuk Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70 65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd bij de advertentieorderafdeling. Tel: 0118-484321

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 2