Bericht uit hel van vlucht IC 814 arb'.!d'"Sn!^r
PZC
De millenniumbug beet zelfs
niet in bananenrepublieken
Bouterse schotelt
Surinamers het
bijbelmodel voor
Passagiers gekaapt toestel Indian Airlines hadden afscheidsbrieven al klaar C WI vraagt politiek
3 januari 1950
De Indiase premier Vajpayee (1) ontvangt in zijn residentie in New Delhi vrijgelaten vliegtuigpassagiers.
hoogte", zei Katyals oom. Kan-
wal Katyal, kort nadat de gijze
laars waren vrijgelaten tegen de
krant Times of India. „We pro
beren haar geestelijk voor te be
reiden voor we het vertellen."
Jansen vreesde ondertussen dat
hij het volgende slachtoffer zou
worden. Hij werd geregeld ge
slagen en de kapers leken hem te
hebben uitgekozen om gestraft
te worden, aldus de Belgische
diplomaten. De twee Spanjaar
den, die naast de Belg waren
vastgebonden en geblinddoekt,
werden niet geslagen.
Ziek
Volgens veel passagiers waren
26 en 27 december, de derde en
vierde dag van de kaping, de
zwaarste dagen. De onderhan-
foto John McConnico/AP
delingen wilden niet vlotten en
de kapers dreigden aan de lo
pende band dat ze iedereen zou
den vermoorden. Mensen wer
den ziek, de wc's waren vol en
het stonk verschrikkelijk in het
vliegtuig. Er was bijna niets
meer te eten, waar nog bij kwam
dat veel passagiers als hindoe
vegetariër waren en weigerden
het vlees te eten dat nog wel
werd geserveerd. Sommige pas
sagiers schreven afscheidsbrie
ven voor hun familie.
„Als we niet twee dokters aan
boord hadden gehad, weet ik
niet wat er gebeurd zou zijn",
vertelt passagier Ranjit Laturia
huilend. „Iedereen bad aan een
stuk door. Vooral op de 26e en de
27e was het erg, heel erg."
Ook de diplomaten buiten het
Duizenden mensen begroeten in Frankfurt het jaar 2000.
foto Kai Pfaffenbach/RTR
door Kathy Gannon
Acht dagen lang. uur na uur,
vreesden de 155 gijzelaars
aan boord van het gekaapte toe
stel van Indian Airlines voor
hun leven. Eén passagier werd
al aan het begin van de kaping
doodgestoken. Toen de kaping
was beëindigd wist zijn vrouw
nog steeds niet dat haar man.
van wie ze in het vliegtuig ge
scheiden was gehouden, dood
was.
Passagier Ravi Kumar hield een
dagboek bij van de beproeving,
door aantekeningen te maken
op zijn spijkerbroek, zijn in-
stapkaart en losse stukjes pa
pier. Dit schreef hij op 24 de
cember, de dag dat het toestel
uit de Nepalese hoofdstad Ka-
thmandu opsteeg op weg naar
New Delhi, India: 'Uit de eerste
klas duikt een lange en magere
jongen voor me op, die mis
schien net geen tiener meer is en
een bivakmuts draagt waardoor
alleen zijn neus en ogen zicht
baar zijn. Hij heeft een pistool
en een handgranaat in zijn han
den.'
'Jaren geleden heb ik eens een
Hollywood-film gezien waarin
een luchtvaartmaatschappij
een oefening hield om de reactie
van passagiers op een kaping te
peilen', vervolgt Kumar. 'Ik
dacht dat Indian Airlines dat nu
ook deed, maar begreep al snel
dat ik me vergiste.'
Granaten
De vijf kapers, die de vrijlating
wilden afdwingen van militan
ten die in India gevangenzaten,
hadden pistolen, granaten en
messen. Ze bedreigden alle pas
sagiers vanaf het begin met de
dood. Drie mannelijke reizigers,
de Belg Jansen plus twee Span
jaarden. werden door de kapers
meegenomen naar het voorste
gedeelte van het vliegtuig, waar
ze aan stoelen werden vastge
bonden en geblinddoekt.
„De kapers waren buitenge
woon wreed", vertelt passagier
Ashok Chawla, een Indiër. „Ze
maakten ons voortdurend bang.
Met name toen de onderhande
lingen waren vastgelopen. Ze
zeiden steeds: 'Jullie laten je re
gering koud. Jullie gaan er
aan'."
Op de eerste chaotische dag van
de kaping moesten de kapers
door Armand Snijders
Suriname krijgt volgend jaar
een blinde president. Het is
nog maar een grap die in be
paalde kringen rondgaat, maar
ex-dictator Dési Bouterse heeft
er zelf de voorzet voor gegeven.
Hij heeft immers zelf gezegd,
dat God hem vóór de verkiezin
gen van 25 mei blind zal maken,
als zijn ogen ook maar één coca-
inelaboratorium hebben gezien.
En er zijn nu eenmaal slechts
weinig mensen die niet geloven
dat hij met zijn neus in de drugs
handel zit. Bouterse zelf gelooft
vandaag de dag echter volop. In
zijn eigen onschuld, maar voor
al in de almachtige. Die moet
hem helpen op het pluche van de
presidentszetel te komen.
Bouterse is tot inkeer gekomen
en loopt de deur bij de evangeli
sche gemeente Gods Bazuin
plat. Mèt hem zal heel Suriname
volgend jaar het licht gaan zien.
Nederland heeft het poldermo
del, Suriname zijn bijbelmodel.
Is de man die verantwoordelijk
wordt geacht voor de moord
op tientallen politieke tegen
standers en die in Nederland
een gevangenisstraf van zestien
jaar opgelegd heeft gekregen
wegens drugshandel, nu werke
lijk bekeerd of past zijn plotse
linge aanbidding van de heer
in een uitgekiend spel dat hem
het presidentschap moet ople
veren?
Gospelzang
Zijn partijbijeenkomsten wor
den opgesierd met gospelzang
en het aanroepen van grotere
machten dan waar hij zelf toe
behoort.
Politieke uitspraken worden
verpakt in boodschappen die
doorspekt zijn met bijbelse ter
men. Door de camera's van de
Evangelische Omroep laat Bou
terse, die doorgaans wars is van
aandacht van Nederlandse me
dia, zich graag filmen, terwijl
hij met voorgangers in rivierwa
ter in de jungle hangt, onderwijl
ogenschijnlijk emotioneel ver
tellend hoe belangrijk God nu
voor hem is.
Sceptici menen dat Bouterse,
door te biecht te gaan in de kerk,
zichzelf wil vrijwaren van het
oordeel van de aardse rechter
lijke machten. Voor het ge
rechtshof in Den Haag loopt nog
zijn hoger-beroepszaak in het
drugsproces dat bij de recht-
een plek zien te vinden om te
landen en vloog het toestel, een
Airbus A300. kriskras door
Zuid-Azië. Hoewel de brand
stof opraakte gaf Pakistan de
kapers geen toestemming om in
Lahore te landen, waarna het
toestel doorvloog naar Amritsar
in India. Na veertig minuten
steeg het weer op, zonder te heb
ben bijgetankt. Vervolgens
maakte vlucht IC 814 een nood
landing op de verduisterde
luchthaven van Lahore waar nu
wel brandstof werd ingenomen.
Na ook nog te zijn geland in Du
bai in de Verenigde Arabische
Emiraten kwam het toestel uit
eindelijk terecht in Kandahar in
Afghanistan. „Ik bleef mezelf
voorhouden dat we het zouden
redden, hoewel we elke dag voor
bank in de veroordeling tot zes
tien jaar eindigde. Bovendien
hangt hem nog altijd vervolging
boven het hoofd wegens zijn be
trokkenheid bij de moorden van
december 1982. Daarbij ruimde
zijn regime vijftien tegenstan
ders koelbloedig uit de weg.
De evangelische gemeente Gods
Bazuin vertoont overigens op
merkelijke gelijkenissen met de
Surinaamse politiek. Scheurin
gen zijn aan de orde van de dag.
In het houten kerkgebouw aan
de Verlengde Keizerstraat in
Paramaribo komen al enkele
maanden aanzienlijk minder
gelovigen, sinds een groep zich
afscheidde en nu op een paar
steenworpen afstand onder de
naam Tabernakel (tent van
God) diensten organiseert. Of de
oorzaak van de ruzie moet wor
den gezocht in de toetreding van
baas Bouterse tot de kerkge
meente, vertelt het verhaal niet.
Een kans
Een deel van de Surinaamse be
volking kan de religieuze stap
van Bouterse waarderen. „Hij
verdient een kans, nu hij zijn
hart heeft opengesteld voor
God", meent een kerkganger na
afloop van een dienst aan de
Keizerstraat.
Zijn bekering lijkt Bouterse zelf
ook vergevingsgezind te maken.
Vrijwel alle kritiek op zijn par
tijgenoot Wijdenbosch liet hij
deze week varen. Het falende
beleid ten spijt prees hij de rege
ring min of meer de hemel in.
Ook zondaren blijft hij een
warm hart toedragen, zoals ex-
minister van Financiën Tjan
Gobardhan, lid van de coalitie
partij BVD. Die moest enkele
weken geleden vertrekken op
verdenking van corruptie, maar
was vorige week prominent
aanwezig tijdens een NDP-bij-
ëenkomst.
Doofpot
Na die bijeenkomst is enig ge
krakeel ontstaan als gevolg van
de grote hoeveelheid illegaal
vuurwerk die op oudejaars
avond op kosten van de partij
zou worden afgestoken. Door de
plaatselijke autoriteiten wordt
een onderzoek ingesteld om te
bezien of Bouterse en zijn partij
daarmee in de fout zijn gaan.
Voor de goede afloop van deze
kwestie hoeft Bouterse niet de
hulp van de opperrechter in te
roepen. De doofpot in Suriname
biedt voldoende soelaas. GPD
ons leven vreesden", vertelt pi
loot Devi Sharan.
De 25-jarige Rippan Katyal. die
op huwelijksreis in Nepal was
geweest, gooide ondanks de
agressiviteit van de kapers de
kont tegen de kribHij weigerde
de blinddoek die alle passagiers
moesten dragen om te houden
en bekeek de kaper. Het duurde
niet lang voor de kapers hem de
keel doorsneden. David Jansen
vertelde aan Belgische diplo
maten dat hij het bloed in Ka
tyals keel, toen die stierf, had
horen klokken.
Katyals vrouw Rachna zat ach
terin het vliegtuig en wist niet
dat haarman, wiens lichaam tij
dens de korte stop in Dubai van
boord werd gedragen, dood was.
„Ze is nog steeds niet op de
door Hans Leber
Speciale nieuwjaarsedities
van kranten, uren radio en
televisie, teletekst, Internet;
nérgens was dit weekeinde ook
maar iets te bespeuren van een
millenniumramp. Zelfs geen
kleintje. En ook in achterge
bleven bananenrepublieken
hield de krakkemikkige appa
ratuur stand.
Jarenlang klonk de boodschap
dat de millenniumwissel de
wereld zou ontwrichten. De
Nederlandse overheden, be
drijven en organisatoren van
grote feesten stonden tijdens
de jaarwisseling naast ge
huurde aggregaten, waardoor
anderen die later om zo'n ding
vroegen al vanaf september
'nee' te horen gekregen. Tien
duizenden guldens kostte de
apparatuur, die ongebruikt
bleef.
Schande werd er de laatste
maanden gesproken over een
enkele politieregio die het bre
vet van millenniumbestendig
heid nog niet had. Millenni
umminister Van Boxtel sprong
zowat uit zijn vel toen enkele
ziekenhuizen de zaken niet
voor elkaar hadden.
In september nog werd van on
verdachte zijde (het Millenni
umplatform zelve) gewaar
schuwd voor banenverlies;
tienduizenden employees in
het midden- en kleinbedrijf
liepen gevaar. Er moet vanaf
vandaag, als de bedrijven ope
nen, nog erg veel mislopen wil
len die aantallen worden ge
haald.
Ondertussen waakte half Ne
derland in de nacht van vrij
dag op zaterdag. Computers
werden getest, koelinstallaties
gecontroleerd; iedereen maak
te zich op voor wat komen
ging. Maar er kwam niets. He
lemaal niets.
In Auckland, Nieuw-Zeeland,
dachten ze pal na middernacht
dat de stroom uitviel. Honderd
huizen zaten zonder elektrici
teit, de paniek sloeg toe in de
commandocentra. Maar de
oorzaak bleek van alle tijden:
Een beschonken Kiwi die een
elektriciteitshuisje omver had
gereden. Ook de internetsite
die de situatie in andere lan
den weergeeft, toont slechts
één geel vlakje (wat 'niet best'
betekent) in de Afrikaanse
staat Gambia. De overheids
diensten zijn er ontregeld. Dus
toch? Nee, de bijgaande tekst
vermeldt dat dit niet wordt
veroorzaakt door de millenni
umbug.
Defensiesatelliet
Alleen een Amerikaanse de
fensiesatelliet liet het even af
weten. En Japanse en Ameri
kaanse kerncentrales hadden
voor korte duur kleine proble
men die door het eenvoudig
opnieuw starten van de com-
vliegtuig kregen te horen dat ie
dereen aan boord vermoord zou
worden als de eisen van de ka
pers niet werden ingewilligd.
Pas toen India besloot onder
handelaars naar Kandahar te
sturen trokken de kapers dit
dreigement in.
Erick de Mul, coördinator voor
Afghanistan van de Verenigde
Naties, heeft de rol van de Af
ghaanse machthebbers, de Tali
ban, geprezen. De Taliban ga
ven de kapers te verstaan dat ze
het vliegtuig zouden aanvallen,
als ook maar één van de passa
giers een haar zou worden ge
krenkt. „De kapers wisten dat
dit menens zou kunnen zijn", al
dus De Mul.
Doorbraak
De onderhandelingen - en het
wachten - duurden voort. Vol
gens minister van Buitenlandse
Zaken Wakil Ahmed Muttawa-
kil van de internationaal niet
erkende Taliban-regering
kwam de doorbraak donderdag,
toen de Indiase regering toe
stemde in de vrijlating van drie
militanten uit Kasjmir. Een dag
later, nadat dagenlang niets er
op had gewezen dat een oplos
sing naderbij kwam, was het
drama plotseling afgelopen. De
Indiërs vlogen de drie gevange
nen naar Kandahar, waar ze
werden overgedragen aan de
kapers. Binnen de kortste keren
stapten de kapers en de vrijgela
ten gevangenen in gereedstaan
de auto's en reden weg.
Aan het begin van de middag,
toen de kapers op het punt ston
den om het vliegtuig te verlaten,
zei hun tweede man: 'Sorry voor
wat er is gebeurd, maar we kon
den er niets aan doen', schrijft
Kumar.
De passagiers in het vliegtuig,
waar het een grote rotzooi was,
waren vrij. Velen van hen tril
den toen ze het vliegtuig uit
kwamen. Voor de ouderen wa
ren er rolstoelen. Jansen huilde
onophoudelijk toen hij het
vliegtuig werd uitgeleid.
Terwijl het nieuwe jaar naderde
vlogen de eerste gijzelaars terug
naar huis. 'Ik zag de blinkende
landingsbaan van het vliegveld
van New Delhi', schrijft Kumar.
'Eindelijk was mijn vlucht van
Kathmandu naar New Delhi via
Amritsar, Lahore, Dubai en
Kandahar geland. Ik had mijn
vrijheid herwonnen.' AP
puters verholpen werden. Dat
was het. Zelfs uit de meest ach
tergebleven gebieden van de
wereld werden geen proble
men gemeld.
De nietsvermoedende burger
zou bijna denken dat de twin
tig miljard gulden die alleen al
in Nederland aan het millenni
umprobleem werd besteed,
betere bestemming had ver
diend.
Maar volgens Millennium-
voorman Jan Timmer was er
geen keuze en is de probleem
loze overgang juist te danken
aan die enorme investering.
Bovendien, zei hij, kan vanaf
vandaag, als de kleinere be
drijven weer openen, nog wel
wat misgaan. En ook de
schrikkeldatum van 29 febru
ari levert nog risico op.
Maar zelfs Timmer, die zich de
laatste jaren zo in het millen
niumprobleem heeft vastge
beten, klonk een tikkeltje be
teuterd. GPD
door Desiree van der Jaqt
Nog een jaar en dan moeten
de Centra voor Werk en In
komen (CW1) overal draaien. De
koers is duidelijk. Gemeenten,
uitvoeringsinstellingen als het
GAK en de arbeidsbureaus bun
delen de krachten. Het moet
voor de klanten gemakkelijker
worden. Zij hoeven slechts bij
één loket de gegevens kwijt. Hoe
het idee concreet moet worden
uitgevoerd, is echter nog steeds
onduidelijk. Projectcoördina
tor M. Jongerius wil helderheid:
„Het duurt te lang."
De discussie in de landelijke po
litiek over de vorming van de
CWI's loopt nog volop. Het ge
volg: Een onzekere toekomst en
een zwakke basis om de samen
werking tussen de drie partijen
goed te laten verlopen. „Ik ge
loof in het concept. De klanten
worden hier daadwerkelijk be
ter van", zegt M. Jongerius,
projectcoördinator CWI ar
beidsvoorziening. „Vandaar
ook dat ik hoop dat er heel snel
knopen worden doorgehakt. Je
mist een toekomstbeeld."
Al twee jaar is Jongerius bezig
met het opzetten van de CWI's.
Het idealisme van het allereer
ste begin is er wel een beetje af,
vertelt ze. „Het duurt te lang. We
hebben duidelijkheid nodig.
Niet alleen over de toekomst,
maar vooral over de financie
ring. Het geloof in het concept is
er, nu nog de houvast regelen."
Naast de langdurige politieke
discussies wordt ook de druk op
de uitvoeringsinstellingen
steeds groter. „Zij krijgen min
der klanten en staan daardoor
onder druk", vertelt ze. De brief
van het GAK waarin deze aan
kondigt zich terug te trekken uit
een aantal CWI's is hard aange
komen. „De druk op het GAK
om die beslissing terug te draai
en wordt wel steeds groter, maar
er is ook begrip voor de moeilij
ke situatie waarin die organisa
tie zit", vertelt ze.
Gemeenten
Enkele gemeenten en de ar
beidsbureaus zijn bereid de ta
ken van het GAK in de CWI's
over te nemen. „Toch telt voor
ons op dit moment elke dag. De
CWI's moeten vanaf 2001 overal
draaien. Laat die trein gewoon
rijden, denk ik dan. Alles is nu
Gerechtshof
Op oudejaarsdag heeft het
laatste Bijzondere Gerechts
hof, dat van Amsterdam, zijn
laatste zitting gehouden.
Daarmee is een eind gekomen
aan de enorme serie zittingen
in het hele land, waarin ieder
een die in de oorlog 'fout was'
voor de rechter werd gebracht.
Schadevergoeding
De Polder Walcheren eist een
bedrag van 250.000 gulden
van de onderneming De Pont
Brulé in Vilvoorde en de
Stoomvaartmij Nederland.
Als dat bedrag binnen een
maand wordt betaald, belooft
de polder af te zien van verdere
eisen tot vergoeding van de
toch wel duidelijk. Wij zijn zo
ver, maar we moeten wel de kans
krijgen."
Die kans is vooral van belang
voor de klanten van de Centra
voor Werk en Inkomen, vindt
Jongerius. „De dienstverlening
is voor de klant beter te regelen
als alle organisaties bij elkaar
zitten", is haar stellige overtui
ging. „Door een keten te maken
van al die instanties kunnen we
mensen veel meer een perspec
tief bieden. Kijk naar hun mo
gelijkheden, en laat ze meteen
weten dat die uitkering wordt
geregeld. Maar doe het wel alle
maal vanuit de klant", zegt Jon
gerius.
De dienstverlening vanuit een
breed opgezet Centrum voor
Werk en Inkomen werkt volgens
Jongerius ook drempelverla
gend. „Mensen die hier binnen
komen hoeven niet per se voor
een uitkering te komen. Ze kun
nen hier ook binnenlopen om
dat ze op zoek zijn naar een
nieuwe baan."
Studie
Sommige regio's willen nog ver
der gaan. Momenteel wordt in
Rotterdam een studie gedaan
naar het onderbrengen van al
lerlei diensten in een bedrijfs
verzamelgebouw. „Niet alleen
de gemeenten, uitvoeringsin
stellingen en arbeidsbureaus
worden daarin ondergebracht,
ook allerlei andere organisaties
kunnen daar een plaats be
machtigen Bij de inricht ing van
de nieuwe Centra voor Werk en
Inkomen houden we al rekening
met die nieuwste ontwikke
ling."
Eén van die bedrijfsverzamel
gebouwen moet komen aan de
Schiedamsevest, het huidige
onderkomen van het CWI Cen
trum.
Naast de toekomstige uitbrei
dingsmogelijkheden wordt in
deze vestiging al volop geëxpe
rimenteerd met nieuwigheden
op het gebied van arbeidsvoor
ziening. „We hebben bijvoor
beeld op dit moment enkele
zelftestsystemen voor beroeps
keuzes waarmee klanten aan de
slag kunnen gaan. Met ingang
van het nieuwe jaar komt er een
vernieuwde interactieve vaca-|
ture- en sollicitantenbank via
teletekst. Eigenlijk proberen we
hier alles uit wat op de markt
komt." GPD
schade die is ontstaan toen het
stoomschip Caritas 1 op 1 ja
nuari 1947 op de oevers van de
Zuidwatering voer.
Zondagsrijders
Sinds 1 januari is het rijverbod
voor auto's en motoren op zon
dag opgeheven. Bestuurders
van auto's en motoren hebben
daarvoor geen speciale ver
gunning meer nodig.
Goud terug
Nederland krijgt meer dan
dertigduizend kilo goud terug,
met een waarde van ongeveer
131 miljoen gulden. Het gaat
om goud dat in de oorlog door
de nazi's is geroofd en in Duits
land of andere landen is terug
gevonden.
Uitgever:
J C Boersema
Hoofdredactie:
A L Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A L Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Redactiefax: (0118) 470102
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Fax. (0118) 472404
Goes: Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 273000
Fax (0113)273010
Terneuzen: Axelsestraat 16
Postbus 51
4530 AB Terneuzen
Tel. (0115)686000
Fax. (0115) 686009
Hulst: s Gravenhofplein 4
4561 AJ Hulst
Tel. (0114) 373839
Fax. (0114)373840
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax (0111)454659
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8 00 tot 17 00 uur
Zierikzee en Hulst
8 30-17.00 uur
Zaterdags in Vlissingen
van 8 00 tot 10 30 uur
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV
Internet (http://www.pzc.nl):
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
redactie redactie@pzc nl
exploitatie, mternet@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800 - 0231231 of maandag
t/m vrijdag: op de kantoren
gedurende de openingstijden,
zaterdags tot 14.00 uur
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
venwijzing op te volgen.
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20.30
tot 22 00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22,00 uur-
Tel. (0118) 484000
Fax(0118) 470100.
Abonnementsprijzen
bij automatische incasso:
(tussen haakjes prijs met acceptgiro)
per maand, 36,70 (n.v.t.)
perkwartaal, 100,00 101,65)
per jaar. 380,00 (ƒ381,65)
Voor toezending per post geldt
een toeslag.
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode
Losse nummers.
maandag t/m vri|dag 1.85 per stuk
zaterdag, 2,75 per stuk
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABN AMRO 47.70 65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties
Alle advertentieopdrachten worden
uitgevoerd onder toepassing van
de algemene voorwaarden van
Uitgeverij PZC BV alsmede de
regelen voor het advertentiewezen
Tarieven kunnen tijdens kantooruren
worden opgevraagd
bij de advertentieorderafdeling.
Tel: 0118-484321