Waar gaan uw miljoenen nae Nieuwe invulling veerplein Bioscoop in Terneuzen Tunnel onder kanaal bij Sluiskil Wegen voor fabriekswinkel Sas van Gent Sluis aan Zee Museum voor de binnenvaart tvvee vier miljoen Behoudt het veerplein in Breskens zijn functie als aan- en afmeerplaats voor het toekomstige fiets-voetveer of verhuist de aanlegkade toch naar het hart van het dorp, de Handelshaven? Die vraag zal de komende tijd centraal moeten staan in de discussie over wat er na de opening van de Westerschelde- tunnel met het grote lege veerplein moet ge beuren. Pas als die keuze is gemaakt, kunnen de gemeente, provincie, Rijkswaterstaat, projectontwikkelaars en inwoners van het dorp verder filosoferen. De stedenbouwkundige Ashok Bhalotra sprak bij de presentatie van zijn visie op de kern zijn 'lichte voorkeur' uit voor verplaat sing van de veerboot naar de Handelshaven. Volgens hem haal je daarmee veel activiteiten en bezoekers als vanzelf naar Breskens. Een parkeergarage onder 'het waterfront' moet het vele blik van dagjesmensen en werklieden die dagelijks aan de 'overkant' moeten zijn, aan het zicht onttrekken. Voor het veerplein liggen dan nieuwe moge lijkheden te wachten. Een glooiend, duinach tig landschap met kwalitatief hoogwaardige, luxe recreatiewoningen en -bungalows in, op en zelfs onder het water en de duinen. De uit straling moet in zij n ogen absoluut 'sensueler' zijn dan de recreatieprojecten die in West- Zeeuws-Vlaanderen tot op heden zijn gerea liseerd. Het plan Scheldeveste is wat Bhalotra betreft zeker geen goed voorbeeld. Een nieuw recreatieproject, natuurontwik keling of bedrijvigheid, eventueel gecombi neerd met het fiets-voetveer: het ligt nog alle maal open. Bij de bevolking van Breskens leeft de vraag tot nu toe nauwelijks. De inwo ners van West-Zeeuws-Vlaanderen willen eerst maar eens zien dat de regio een goede verbinding met de rest van Nederland be houdt. vele tonnen De filmliefhebber moet in Zeeuws-Vlaan- deren behoorlijk wat kilometers maken om aan zijn trekken te komen. Het aanbod aan rolprenten in Hulst is niet onaardig, maar de zalen van de Koning van Engeland liggen voor de meeste mensen toch een flink eind weg, de megabioscopen in Gent en Antwer pen nog verder. Een handvol jaren geleden werd er in het Ter- neuzense Luxortheater, naast hotel Rotter dam, nog wel eens een prentje vertoond, maar beide gebouwen zijn inmiddels door slopers tot voltooid verleden tijd verklaard. Op de plaats van hotel Rotterdam verrijst binnen kort het nieuwe Terneuzense theater, een mo derne voorziening die van de gemeente de lie ve som van 23 miljoen gulden mag kosten. Voor de goede orde moet dan wel opgemerkt worden dat van dat bedrag bijna zeven mil joen gulden opgehoest wordt door chemiegi- gant Dow. Ondanks het feit dat Terneuzen - na tijden van zuinigheid - nu eens flink wat middelen uittrekt voor culturele voorzienin gen, zal de filmliefhebber weinig in de nieuwe schouwburg te zoeken hebben. Voor een aar dige filmzaal is niets opzij gezet. Een gemiste kans, zeker als je nagaat dat in plannen die de concurrenten van de theaterbouwer BAM hadden ingediend wel een dergelijke voorzie ning was opgenomen. Voor een paar dubbel tjes, in dit geval overigens tonnen meer, had den de Zeeuws-Vlaamse bioscoopfans toch op de eerste rij kunnen zitten. Wellicht kan met een kleine planaanpassing de celluloid- brigade toch nog een pleziertje worden ge daan. 42 miljoen Ooit waren Sluis en (Sint-Anna ter) Mui den overslaghavens van de machtige Vlaamse stede Brugge. Het Zwin, in de Mid deleeuwen een brede zeearm waar zelfs zee slagen op werden uitgevochten, verwerd in de loop der eeuwen tot een nietige waterloop in een groot schorrengebied. Sluis verloor zo zijn verbinding met open zee en nu, op de rand van het nieuwe millennium, hebben Sluisse bestuurders en entrepeneurs het plan opgevat om die relatie met het zilte nat weer te herstellen. De watergang tussen Sluis en Cadzand moet geschikt gemaakt worden voor waterrecreatieve doeleinden. De haven van Cadzand moet in ere hersteld worden, het gemaal in Cadzand moet ver plaatst worden en ruim baan maken voor een grote jachthaven. De kosten van water- en andere werken wor den voorzichtigjes geraamd op 42 miljoen gulden. Da's veel geld en dat hebben ze in de kleinste Zeeuws-Vlaamse gemeente nog niet bijeen. Omdat het ambitieuze plan een be hoorlijke impact op de economie van de regio kan hebben (negen miljoen aan extra beste dingen en 50 nieuwe banen) denken de initia tiefnemers met succes een beroep te kunnen doen op nationale, provinciale en Europese subsidiepotten. Dan nog, als daar uit geput kan worden, blijven er substantiële bedragen over die ergens bijeengeschraapt zullen moe ten worden. Zoniet, dan blijft de zee kilome ters verwijderd van het schone Sluis. enkele tonnen De stad Terneuzen is van nature verweven met het water. Binnenvaartschippers voeren in vroeger jaren tot in de binnenstad, hadden er hun ligplaatsen en bepaalden met hun schepen voor een groot deel het beeld van de stad. Zo was het, zo is het niet meer. Het aantal binnenvaartschippers nam door sane ringen in de sector fors af. De gemeente Ter neuzen zette een streep door de ligplaatsen en dempte een deel van de kanaalarm; tot over maat van ramp werd ook de Terneuzense schippersbeurs gesloten. De relatie binnen- vaart-Terneuzen kreeg daardoor een forse knauw. Toch zijn er Terneuzenaren te vinden die die relatie in ere willen herstellen. Zo is er onder aanvoering van de WD'er Pim Broekhuijsen een comité gevormd dat de stad - en streek - verrijken wil met een echt binnenvaartmuse- um. Het plan staat nog maar in de grondverf, maar de respons op het initiatief is positief, zowel uit kringen van de binnenvaart als van de gemeente. Broekhuijsen wil vlakbij het nieuwe water schapskantoor een botter en een Kempenaar afmeren en die schepen een museumfunctie geven. In het ruim van de Kempenaar wordt dan een collectie van voorwerpen, machines en documenten tentoongesteld die iets van doen hebben met de sector. Het kleine vaar tuig dat naast het binnenvaartschip komt te liggen krijgt de functie van ontvangstruimte. Waar het momenteel nog aan ontbreekt is geld. De initiatiefnemers rekenen op de ge meente en Brusselse vleespotten, alsmede op donaties uit de sector. Broekhuijsen stelt zich bescheiden op en denkt slechts enkele tonnen nodig te hebben, maar beseft dat met meer middelen de status van de nieuwe voorzie ning alleen maar zal stijgen. 250 a 450 miljoen Bingo! Kom je net aanrijden, begint dat ro de licht te flikkeren en dalen de rood-wit- te balken neer. In de auto's op de lange oprit wordt de Schepper in forse bewoordingen verloochend. „Een slepertje", wordt er ge bromd, „één klein rotslepertje." Al jaren ergert het gros van de Zeeuws-Vla mingen zich aan die vermaledijde brug bij Sluiskil. Het ding lijkt wel eeuwig open te staan met alle gevolgen van dien. Ergernis, wachttijden voor het vrachtverkeer die on dernemend Zeeuws-Vlaanderen weer komen te staan op een kostenpost van miljoenen op jaarbasis, te laat komen op afspraken en aan sluitende bootverbindingen missen. In de jaren zestig werden de kanaalbruggen bij Sas van Gent en Sluiskil feestelijk in ge bruik genomen. Het waren per slot van reke ning de grootste draaibruggen in Europa. Sindsdien is er weinig lyrisch meer over de verbindingen gedaan. Bij elke groot-onder houdsbeurt dient het Zeeuws-Vlaamse volk kilometers om te rijden en dat gebeurt nog al eens. Nog los van de dagelijkse irritaties ver oorzaakt door de toename van het scheep vaartverkeer. „We willen een tunnel!", roepen de onderne mers, bestuurders en bevolking in de streek. Zelfs vanuit Gent valt bijval op te tekenen on der voorwaarde dat met de bouw van die tun nel rekening gehouden wordt met Vlaamse wensen voor een kanaalverbreding. Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat blijkt Oost-Indisch doof. Ze wil geen geld vrijma ken voor een timnel die afhankelijk van de uitvoering tussen de 250 en 450 miljoen gul den moet kosten. In de Randstad bestaan dringendere zaken die rijksgeld behoeven Zeeuwse bestuurders laten nu een Haags on derzoeksbureau uitvlassen of de tunnel niet op één of andere wijze voorgefinancierd kan worden. Zelfs al zou dat mogelijk zijn, dan nog moet er in de provincie geld voor de aan leg van de verbinding gevonden worden. De overheid besteedt miljoenen, miljarden soms. Gemeenschapsgeld, veelal opgebracht door de belastingbetaler. Het gaat naar dure dingen die noodzakelijk en soms zelfs onzichtbaar zijn zoals rioleringen, of naar bestuurlijke prestige-objecten zoals gemeentehuizen of schouwburgen. De beslissingen daarover worden genomen door bestuurders, die eens in de vier jaar tijdens de verkiezingen een vorm van verantwoording afleggen. Zij steunen weer op hun ambtenarenkorps. Het is opvallend dat in Provinciale Staten en gemeenteraden soms oeverloos gediscussieerd^ over lantaarnpalen en verkeersdrempels die ei] duizenden guldens kosten en beslissingen over miljoenen regelmatig met een enkele hamersla de voorzitter worden beklonken. Die democrat gekozen volksvertegenwoordigers horen de stei het volk te vertolken. Maar lang niet altijd is deb even gelukkig met de keuzes van de politiek. Ei kritiek als de overheid in de ogen van de burgeri over de balk smijt. Sterker nog; de overheid kaï als het daar om gaat maar zelden goed doen. Oo scl *8 3 miljoen Zeeuws-Vlaanderen is al geruime tijd vol ledig m de ban van de factory outlet. Pro ject-ontwikkelaars beschouwen de streek als één van de betere locaties om grote fabrieks winkels in neer te plempen. Inmiddels zijn er plannen in de maak voor dumpwinkelcom- plexen in Sas van Gent, Hulst en Terneuzen. Projectontwikkelaar Innovast, die in samen werking met de gemeente Sas van Gent een fabriekswinkel wil realiseren, is het verstge- vorderd met zijn plannen. Veertig, vijftig winkeltjes moeten er komen op het voormalig CSM-terrein aan de rand van Sas van Gent. Honderdvijftig banen zijn er in beeld. Banen in het laagste arbeidsmarktsegment, werkge legenheid waar de Kanaalzone al jaren naar snakt. Sasse bestuurders lopen zich al maanden de vouwen uit de broek om het plan van de grond te tillen. Er is gesproken met plaatselijke on dernemers, met bedrijven die bezwaren ma ken tegen de ontwikkelingen en met buurge meenten die een fabriekswinkelcomplex in de buurt niet willen, maar zelf wel met eigen plannen op de proppen komen. Het provin ciebestuur doet niets, schittert in besluite loosheid. Tussentijds wordt er in Sas van Gent verder gedokterd aan een oplossing voor de te ver wachten verkeersproblemen. Komt het win kelcentrum er, dan betekent dit een investe ring van dertig, veertig miljoen gulden voor de initiatiefnemer en nog meer financiële problemen voor Sas van Gent, want voor op lossingen om de verkeerstoevloed te regule ren zal de gemeente zelf in de buidel moeten tasten. Wethouder financiën P. Bertram re kent uit dat er nog zeker drie miljoen gulden nodig is om verkeersmaatregelen te bekosti gen. In de gemeentekas zit dat geld niet.JÜs er ergens een goudpotje staat, dan zou ik graag willen weten waar", aldus Bertram. Wegen naar fabriekswinkel: ƒ3.000.000. Opknappen poorten Hulst: ƒ3.000.000. Verplaatsen sportvelden HW: minstens ƒ4.000.000. foto Peter Nicolai foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 96