Waar gaan uw miljoenen na>e Museumhaven Nieuwe accommodatie voor theater en popmuziek Nieuw gemeentehuis Nieuw tracé N59 Bredere Zeelandbrug De Zeelandbrug. De overspanning tussen Schouwen-Duiveland en Noord-Beve land heeft van meet af aan de tongen in beroe ring gebracht. Toen de brug in 1965 gereed kwam klonk gejubel en hadden de Zeeuwen weer iets om over op te scheppen: de langste brug van Europa. De brug zorgde samen met de eveneens in dat jaar gereedgekomen Gre- velingendam voor een enorme toename van het toerisme op Schouwen-Duiveland. Minder vreugde oogstte de tolheffing. Voor frequente gebruikers van de brug waren er weliswaar de meerrittenkaarten, maar toch bleef de roep om een tolvrije Zeelandbrug steeds weer de kop opsteken. In 1989 ver klaarden de Schouwse gemeenten de provin cie de oorlog en uiteindelijk werd de strijd in het voordeel van de tegenstanders van tolhef fing beslecht. Het laatste brugkaartje werd donderdag 31 december 1992 verkocht aan burgemeester T. A Vogel van Kortgene. Hét grote probleem van de Zeelandbrug blijft echter de geringe breedte. Met enige regel maat is de brug gestremd wegens onder houdswerkzaamheden. Een ander zwak punt is de veiligheid. In het verleden is al meerdere keren een slippende auto door of over de vangrails gegaan en daarom wil de provincie de stalen vangrails vervangen door een be tonnen barrier. Om dat plan - a raison van 30 miljoen gulden - te kunnen realiseren moet de brug drie weken helemaal dicht voor het au toverkeer en is zij enkele maanden taboe voor fietsers. .-gpr TIEncr* Verbouwing scholen voor voortgezet onderwijs Geen project op Schouwen-Duiveland is zo omstreden als de voorgenomen bouw van een nieuw gemeentehuis. Aanvankelijk werd daarvoor een bedrag van rond de dertig miljoen gulden genoemd. Echter: toen het da gelijks gemeentebestuur in augustus van het vorig jaar het programma van eisen presen teerde, bleken de kosten aanmerkelijk hoger uit te vallen. Ruim 43 miljoen gulden moet voor het nieuwe bestuurscentrum worden op gebracht. Sindsdien worden er op Schouwen-Duive land vele hoofden geschud. Een gemeentebe stuur dat naar een nagegoeg lage kas zit te staren, op alles en nog wat moet bezuinigen - hoe is het mogelijk dat het er wél in slaagt een dikke 43 miljoen gulden te vinden om zichzelf en zijn ambtenaren beter te huisvesten? Het duurde niet lang voordat de eerste protes ten klonken: tegen de hoge kosten én de plaats waar het nieuwe gemeentehuis moet verrij zen. Zo was daar de Zierikzeeënaar E. Bin die spoorslags het Comité Behoud Welstand van Zierikzee oprichtte. Hij liet begin dit jaar huis-aan- huis ongeveer vijftienduizend vlugschriften verspreiden waarin de bevol king op ferme toon werd opgeroepen zich te verzetten tegen de nieuwbouwplannen. De actie leverde 1800 handtekeningen op. Het college van burgemeester en wethouders spreekt sussende taai. Die 43 miljoen lijkt een heel bedrag, maar de waarheid is, zo houdt het dagelijks gemeentebestuur de bevolking bij voortduring voor, dat het allemaal wel los loopt. In het bedrag zijn werkelijk alle kosten meegenomen. Bovendien zullen de gemeente lijke huisvestigingslasten nauwelijks hoger zijn dan die in 1997. Een groot aantal inwoners van Schouwen- Duiveland laat zich echter niet overtuigen. Er werd dit jaar een tweede actie tegen de nieuwbouwplannen begonnen. Dit keer door de Stichting Belvedere. Die actie resulteerde erin dat bij de gemeente ruim 1800 bezwaar schriften werden ingediend. 2,5 miljoen r De overheid besteedt miljoenen, miljarden soms. Gemeenschapsgeld, veelal opgebracht door de belastingbetaler. Het gaat naar dure dingen die noodzakelijk en soms zelfs onzichtbaar zijn zoals rioleringen, of naar bestuurlijke prestige-objecten zoals gemeentehuizen of schouwburgen. De beslissingen daarover worden genomen door bestuurders, die eens in de vier jaar tijdens de verkiezingen een vorm van verantwoording afleggen. Zij steunen weer op hun ambtenarenkorps. Het is opvallend dat in Provinciale Staten en gemeenteraden soms oeverloos gediscussieerd lat d over lantaarnpalen en verkeersdrempels die enhes duizenden guldens kosten en beslissingen over fersc miljoenen regelmatig met een enkele hamerslaang i de voorzitter worden beklonken. Die democratise b gekozen volksvertegenwoordigers horen de steijzoi het volk te vertolken. Maar lang niet altijd is de bpen even gelukkig met de keuzes van de politiek. Er|iad< kritiek als de overheid in de ogen van de burgeri|nscl over de balk smijt. Sterker nog; de overheid kar n als het daar om gaat maar zelden goed doen. Oo In k 20 miljoen Het gaat snel bergafwaarts met de profes sionele podiumkunsten op Schouwen- Duiveland. Het aanbod in Theater Mondra- gon in Zierikzee wordt steeds schraler. Vol gend seizoen zijn er alleen nog cabaret- en kleinere muziekvoorstellingen te verwach ten Toneelproducties en grote concerten worden niet meer geprogrammeerdHet ge bouw voldoet in vrijwel geen enkel opzicht meer aan de Arbo-eisen. Er ontbreekt een adequate laad- en losinstallatie voor decors en omvangrijke technische apparatuur. Bo vendien is Theater Mondragon nauwelijks nog bereikbaar voor de steeds grotere trailers waarmee de professionele theatergezel schappen hun hebben en houden vervoeren. Bij Brogum is de situatie niet veel beter. Ook daar wordt gevreesd voor de gevolgen van een Arbo-inspectie Evenals bij Mondragon is het droevig gesteld met het groot onderhoud van de Brogumboerderij aan de Julianastraat. Beide gebouwen zijn eigendom van de ge meente. maar de raad schuift verstrekkende beslissingen over de podiumaccommodaties op Schouwen-Duiveland al jaren voor zich uit. Eerst moest geïnventariseerd worden aan welke podiumkunsten behoefte bestaat en pas daarna kon bepaald worden welke ac commodaties daarvoor nodig zijn. Een klankbordgroep, bestaande uit mensen die direct betrokken zijn bij de podiumkunsten, heeft geadviseerd een nieuwe theater in Zie rikzee te realiseren, waar zowel de activitei ten van Mondragon als die van Brogum kun nen plaatsvinden. De gedachten gaan uit naar een drastische verbouwing van de Nieu we Kerk om daar zowel een theaterzaal als een poppodium te realiseren. Bergen op Zoom biedt met 'De Maagd' een mooi voorbeeld van een theatervoorziening in een voormalig kerkgebouw. Tien jaar gele den vergde die verbouwing daar 12 miljoen gulden Rekening houdend met prijsstijgin gen zou dat nu minstens 15 miljoen gulden zijn. Inclusief poppodium zou er naar ver wachting ongeveer 20 miljoen gulden nodig zijn voor een theateraccommodatie in de Nieuwe Kerk te Zierikzee. ruim 43 miljoen tientallen miljoenen Een wild plan of dé oplossing. Jaren gele den, nog voor de gemeentelijke herinde ling op Schouwen-Duiveland, werd het idee geboren voor een drastische aanpak van de N59. Het plan voor een compleet nieuw tracé van de weg was één van de laatste wapenfei ten van de inmiddels opgeheven Schouwse Vereniging van Burgemeesters, Wethouders en Secretarissen (B, W en S). Op de vraag of dit wellicht een aardige uitdaging zou zijn voor de - toen nog te vormen - nieuwe ge meente Schouwen-Duiveland antwoordde toenmalig B. W en S-woordvoerder burge meester A Vogelaar van Bruinisse ontken nend. Wat hem en zijn collega's betreft moest daar met onmiddellijke ingang aan gewerkt gaan worden. Sinsdien is er heel wat water door de Ooster- schelde gevloeid, zette wethouder C. W. Veer- hoek een stevige lobby op en werd een specia le projectgroep in het leven geroepen die de plannen verder uit moest werken. Dat leverde een toekomstbeeld op van een N59 die niet - zoals nu - dicht langs de zuidkust maar meer door het midden van het eiland loopt. Een weg voorzien van ongelijkvloerse kruisingen en parallelwegen. Optimisten zagen voor hun geestesoog zelfs een aquaduct verrijzen bij dé bottleneck van de N59 op Schouwen-Duive land: de Grevelingensluis bij Bruinisse. De kosten: nooit exact becijferd, maar zéker en kele tientallen miljoenen. Tot grote frustratie van Veerhoek en de ande re leden van de projectgroep gooide de rijks overheid roet in het eten. In oktober 1998 werd bekend dat wegens geldgebrek de plan nen voor zowel de N57 als de.N59 op de lange baan geschoven werden, hetgeen inhoudt dat Schouwen voorlopig nog met de brokken blijft zitten. Bij Zierikzee belemmert de weg groei van de monumentenstad, in de zomer maanden raakt de weg verstopt door de toe- ristenstroom, de files bij de Grevelingensluis blijven een bron van ergernis en het gedeejte van de weg tussen Zierikzee en Renesse blijft door het ontbreken van een parallelweg en de vele afslagen naar polderwegen gevaarlijk. 20 tot 30 miljoen extra Volgens Van Driel Mechatronics BV uit Wad- dinxveen is die sluiting onnodig. De firma deed onlangs een aanbod aan de provincie Zeeland. Verbreding met twee rijvloeren aan weerszijden van de burg is volgens Van Driel technisch heel goed mogelijk en de provincie zou dan in één klap af zijn van het gezeur over de stremmingen. Aan het plan hangt een ste vig prijskaartje. Brugverbreding kost naar schatting - exacte cijfers zijn niet bekend - 20 tot 30 miljoen gulden meer. Nieuw theater: 20.000.000 foto Marijke Folkertsma Nieuw gemeentehuis: 43.000.000. 2,6 miljoen Het moest een toeristentrekker van for maat worden: de Zierikzeese museum haven. Zierikzee, zo riepen de voorstanders in koor, moet de toerist méér bieden dan al leen maar mooie geveltjes en een paar gezelli ge winkelstraten. En wat lag dan meer voor de hand dan gebruik te maken van het nauti sche verleden van het ruim elfhonderd jaar oude stadje? Op papier zagen de plannen er fraai uit. Zo zou in de houtloodsen aan de Vissersdijk een historische scheepsrestauratiewerf met be zoekerscentrum worden ingericht, er moest een rondvaartboot komen, het Gravensteen diende attractiever te worden, er zouden tal van historisch getinte evenementen worden georganiseerd. Met dat alles was een bedrag van ongeveer 2, 5 miljoen gulden gemoeid. In het museumhavenproject is veel tijd en energie gestoken. Aan het eind van de jaren tachtig al werden de eerste suggesties in die richting gedaan, maar het zou tot 1992 duren voordat de eerste historische scheepjes de Oude Haven binnenvoeren. Sindsdien is er vooral gepraat en gezocht naar financiers die bereid waren geld te steken in uitbreiding van de museumhaven. Die geldschieters kwamen er. De provincie bleek bereid een subsidie te verstrekken, er werd geld gevonden in een van de Europese potten, de Stichting Renesse deed mee, eilandelijke ondernemers trokken de portemonnee. Maar toen begin november de finale beslissing moest worden genomen, durfde een meerderheid van het college van burgemeester en wethouders uiteindelijk geen 'ja' te zeggen: de financiële risico's wer den te groot geacht. Vooral in ondernemerskringen en in de toe ristenbranche was de teleurstelling groot. Het gemeentebestuur van Schouwen-Duive land heeft een gouden kans laten liggen, klonk het alom. Het is onwaarschijnlijk dat de plannen de ko mende jaren alsnog worden uitgevoerd. Zelfs de toekomst van het bestaande museumha ventje is onzeker. De Stichting Museumhaven kampt met tekorten waardoor er geen geld meer is om de scheepjes die nu in de Oude Ha ven liggen afgemeerd te restaureren en te on derhouden. Nieuw tracé N59: tientallen miljoenen. foto Marijke Folkertsma De Regionale Scholengemeenschap Prof. Zeeman en de Scholengemeenschap Schouwen-Duiveland fuseerden met ingang van het schooljaar 1999/2000met twee scho len voor voortgezet onderwijs in Goes: Groot Stelle en het Goese Lyceum. Gevieren gingen zij verder onder de nieuwe naam Scholen- groep Pontes. Sindsdien worden de twee scholen aan de Haringvlietstraat in Zierikzee aangeduid als Locatie Pieter Zeeman. Het is de bedoeling dat beide scholen zo spoedig mogelijk ook bouwkundig één geheel vor men. Daarvoor zijn nogal wat ingrepen nodig. Zo moet er een ruime corridor komen vanaf de hoofdingang van het RSG-gebouw naar de aula van SG Schouwen-Duiveland. Ook is er meer ruimte (compleet met studienissen en computerapparatuur) nodig om de leerlingen op een fatsoenlijke wijze hedendaags onder wijs te kunnen geven. De voorgestelde verbouwing vergt een inves tering van 2.6 miljoen gulden. De gemeente heeft het geld met beschikbaar en wil zelfs niet een voorbereidingskrediet van drie ton uittrekken om de werkzaamheden voor te be reiden. Daarmee dreigt de Zierikzeese vesti ging van Scholengroep Pontes ineen impasse te raken ..Modern onderwijs hoort thuis in een behoorlijk geoutilleerd gebouw", hield voorzitter C. van Dalen van de centrale schooldirectie het gemeentebestuur voor. Volgens Van Dalen moeten in het kader van het nieuwe vmbo-onderwijs alle vbo-, mavo-, havo- en vwo-leerlingen elkaar binnen de schoolmuren kunnen ontmoeten. „Wat van daag een vbo'er is, kan morgen een mavo- leerling zijn", aldus de directievoorzitter. Na de schoolverbouwing zou bovendien de verkeerssituatie bij de Haringvlietstraat kunnen worden verbeterd. foto Marijke Folkertsma Verbreding Zeelandbrug: minstens 20.000.000.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 92