3
L£J
E3
0
S3
,8/9
Nieuw
stadskantoor
schouwburg Goes
Parkeergarages
Goes
Bredere
Zeelandbrug
Opknappen molens
T,
uw eigen idee
vrijdag 31 december 1999
de beste stuurlui kennelijk aan wal staan.
*e eifees van de politiek zijn inmiddels wel bekend,
oveijrschillende van die projecten wordt al
rslajig gepraat. De PZC is benieuwd waar de
lCraie belastingbetaler de prioriteit legt. Welke
e st%ou u maken als u de beschikking had over de
5 delen van de provincie of de gemeente? Is het
k- Ejader dan de rok, of zou u kiezen voor het
r£e%schapsbelang? Wellicht zijn beide te
kieren met een verstandige beslissing.
l- 0( n keer kan de PZC-lezer de rol van de politicus
spelen en een oordeel vellen over de - weliswaar
fictieve - belastingcenten. De redactie geeft,
overigens in volstrekt willekeurige volgorde, enkele
voorzetten met zaken die in uw regio in de
belangstelling staan. Het gaat om
miljoenenprojecten, maar geld speelt geen rol. Kiest u
voor een nieuwe schouwburg of wordt het een nieuwe
parkeergarage? Slaat de weegschaal door in de
richting van cultuur of moet er ruim baan gemaakt
worden voor de auto? Geef uw keus aan op het
verlanglijstje dat onderaan de pagina is afgedrukt.
Aanleg fietspaden op Tholen: 15.000.000.
foto Willem Mieras
Distributiecentrum bij Tholen-stad 1.000.000.
foto Willem Mieras
Oesterputmuseum Yerseke: 50.000.000.
foto Willem Mieras
50 miljoen
Laten we nu eens in één keer alle proble
men van de gemeente Goes oplossen. We
hebben het stadskantoor: te klein, te be
nauwd en slechts met omslachtig en duur
passen en meten geschikt te maken voor ver
der gebruik door ambtenaren. Dan is er ook
de schouwburg, een project waarvoor eigen
lijk een beetje te weinig geld beschikbaar is,
over de plaats waarvan niet iedereen even
hard juicht en waarop Goes toch met smart zit
te wachten. De Prins van Oranje ging vorig
jaar al dicht. Vervolgens hebben we de bios
coop of liever gezegd: die hebben we met. Ook
dicht, en geen enkel zicht op een nieuwe. Een
ander probleem is het Bekhof, een toplocatie
in de binnenstad die desondanks sinds kin-
derheugenis braakligt. Zelfs een deel van het
parkeerprobleem lossen we en passant op.
Voor het Bekhof is inmiddels wel een plan
ontwikkeld maar de geestdrift is er een beetje
uit sinds de kapitaalkrachtige huurder op
wiens lijf het geschreven was de voorkeur gaf
aan Middelburg. Het waterschap gaat weg uit
Goes en laat niet alleen een leeg pand maar
ook een leeg plan achter. Als Goes de durf zou
kunnen opbrengen om gelopen plantrajecten
te verlaten, zouden op het Bekhof een stads
kantoor, een schouwburg en enkele bioscoop
zalen kunnen verrijzen. Onderin kan, zoals de
huidige plannen aangeven, een parkeerkel
der en er blijft dan ook nog plaats voor wat
woningen en appartementen. Onmogelijk is
het niet, want nog nergens is er een spa de
grond in gegaan. Niet bij de schouwburg, niet
bij het stadkantoor en ook niet op het Bekhof.
Het leuke is dat het nog kan ook. Er is nauwe
lijks gefingeerd kapitaal nodig om Goes op
het Bekhof eens fijn de vooruitstrevende ge
meente te laten uithangen. De begrote kosten
voor het stadskantoor: 14 miljoen, voor de
schouwburg: 17 miljoen en de verkoop van
eerder daarvoor bedoelde grond en panden
brengt een bedrag in de knip van zo'n 50 mil
joen gulden. Daarmoet dat voor kunnen. Ze
ker als je bedenkt dat de bioscoop en de wo
ningen ook nog wat opleveren.
50 miljoen
Zet twee Goesenaren aan de borreltafel en
het onderwerp komt gegarandeerd ter
sprake: het parkeerbeleid van de gemeente.
En doorgaans niet in positieve zin. Hoezeer de
stad zich ook wil profileren als kloppend hart
van de" provincie, het parkeerbeleid draagt
daar bepaald niet aan bij.
Het beeld van auto's die - vooral op dinsdag
(marktdag), donderdagavond en zaterdag en
in de vakantieperiodes - vruchteloos rondjes
rijden op de Grote Markt, het Kolveniershof,
de Oostsingel, het Damplein en elders in de
stad, is inmiddels helaas gewoon geworden.
Duidelijk is dat Goes, niet altijd maar wel te
vaak een tekort aan parkeerplaatsen heeft.
Bij wijze van oplossing wordt het betaald
parkeren gebruikt. Dat zou volgens het
sprookjesboek mensen moeten stimuleren om
de wagen te laten staan en met de fiets te ko
men. De werkelijkheid is dat het gros van de
automobilisten gaat zoeken naar een gratis
plekje elders, tot ongenoegen van de bewo
ners daar. Die krijgen vervolgens, tegen beta
ling, een vergunning en de vicieuze cirkel is
geboren.
In de jongste episode van de Goese parkeer-
soap zijn parkeerautomaten geplaatst op het
HoUandiaplein, het terrein bij de Oude Singel
en op het Molenplein. Daarmee is in één klap
op drie plaatsen een pracht van een sport- en
spelterrein gecreëerd, want auto's worden er
sindsdien nog maar zelden gesignaleerd.
Voor bezoekers van de binnenstad bieden die
terreinen nauwelijks soelaas, omdat ze niet
echt op de route liggen. Die zijn veel meer ge
baat bij wat elke stad met enige pretentie
biedt: parkeergarages aan de rand van het
centrum en een goede verwijzing erheen. Met
als groot bijkomend voordeel: betalen achter
af, zodat men tijdens het winkelen niet voort
durend op het horloge hoeft te kijken uit
angst voor een parkeerbon.
Twee parkeergarages aan beide kanten van
het Goese centrum zou een mooi begin zijn.
En het liefst onder de grond. Dat kost welis
waar aanzienlijk meer, maar het stadsbeeld
wordt dan niet ontsierd. Ideaal is een par
keergarage onder de Westvest, zoals de WD-
fractie herhaaldelijk heeft geopperd, en on
der de Oostsingel. Met elk bijvoorbeeld 300
plaatsen. De kosten hangen van veel factoren
af, maar met pakweg vijftig miljoen gulden is
veel mogelijk.
20 tot 30 miljoen
2 miljoen
Was de Zeeuwse molen eens een echte
blikvanger in het vlakke land, tegen
woordig staat er op veel plekken niet meer
dan een onttakelde romp. Zonder wieken rest
er van groot aantal molens weinig anders dan
een treurig hoopje stenen.
In Kortgene bijvoorbeeld takelt De Koren
bloem steeds verder af. Ook de aanblik van
Landzicht in Wissenkerke of molen Nooit Ge
dacht in Colijnsplaat stemt niet vrolijk.
Noord-Beveland wordt door Vereniging De
Zeeuwse Molen dan ook tot 'rampgebied' ver
klaard. Nog onlangs presenteerde de club een
lijst van maar liefst 36 molens die in meer of
mindere mate moeten worden gerestaureerd.
In Heinkenszand laten de molens Rijk en De
Hoop het eens zo fiere hoofd somber hangen.
Ook De Korenbloem in Scherpenisse en De
Hoop in Sint-Maartensdijk hebben veel van
hun glans verloren.
Restauratie komt feitelijk voor rekening van
het Rijk of de betreffende gemeente. Door de
verdeling van rijksbudgetten staan molens
echter vaak jaren op een wachtlijst voordat ze
voor subsidie in aanmerking komen. Daar
door raakt een aantal molens steeds meer in
verval. Zo komt het voor dat een geplande on
derhoudsbeurt jaren later uitmondt in een in
grijpende restauratie.
De meeste gemeenten onderkennen best het
belang van het opknappen van de molens,
maar ontberen de middelen om al de monu
menten tegelijk aan te pakken.
De Zeeuwse Molen verdeelt het volgens haar
urgente werk in drie categorieën. Eenvoudig
onderhoud tot maximaal 50.000 gulden, in
grijpender opknapwerk tot 250.000 gulden
en het restaureren van onttakelde of anders
zins zwaar gehavende molens vanaf 250.000
gulden. Dat levert voor de molens op de Beve-
landen en Tholen een voorlopige schatting op
van minstens twee miljoen gulden.
De Zeelandbrug. De overspanning tussen
Schouwen-Duiveland en Noord-Beve
land heeft van meet af aan de tongen in beroe
ring gebracht. Toen de brug in 1965 gereed
kwam klonk gejubel en hadden de Zeeuwen
weer iets om over op te scheppen: de langste
brug van Europa. De brug zorgde samen met
de eveneens in dat jaar gereedgekomen Gre-
velingendam voor een enorme toename van
het toerisme op Schouwen-Duiveland.
Minder vreugde oogstte de tolheffing. Voor
frequente gebruikers van de brug waren er
weliswaar de meerrittenkaarten, maar toch
bleef de roep om een tolvrije Zeelandbrug
steeds weer de kop opsteken. In 1989 ver
klaarden de Schouwse gemeenten de provin
cie de oorlog en uiteindelijk werd de strijd in
het voordeel van de tegenstanders van tolhef
fing beslecht. Het laatste brugkaartje werd
donderdag 31 december 1992 verkocht aan
burgemeester T. A Vogel van Kortgene.
Hét grote probleem van de Zeelandbrug blijft
echter de geringe breedte. Met enige regel
maat is de brug gestremd wegens onder
houdswerkzaamheden. Een ander zwak punt
is de veiligheid. In het verleden is al meerdere
keren een slippende auto door of over de
vangrails gegaan en daarom'wil de provincie
de stalen vangrails vervangen door een be
tonnen barrier. Om dat plan - a raison van 30
miljoen gulden - te kunnen realiseren moet de
brug op z'n minst zes weken helemaal dicht
voor het autoverkeer en is enkele maanden
taboe voor fietsers.
Volgens Van Driel Mechatronics BV uit Wad-
dinxveen is die sluiting onnodig. De firma
deed onlangs een aanbod aan de provincie
Zeeland. Verbreding met twee rijvloeren aan
weei'szijden van de burg is volgens Van Driel
technisch heel goed mogelijk en de provincie
zou dan in één klap af zijn van het gezeur over
de stremmingen. Aan het plan hangt een ste
vig prijskaartje. Brugverbreding kost naar
schatting - exacte cijfers zijn niet bekend - 20
tot 30 miljoen gulden.
Verbreding Zeelandbrug: minstens 20.000.000.
foto Marijke Folkertsma
Zet het project dat volgens u
de hoogste prioriteit heeft op
de eerste plaats en de andere
projecten daaronder, in volg
orde van aflopende priori
teit.
U kunt natuurlijk ook een ei
gen idee invullen op de daar
voor bestemde stippellijn
onderaan de lijst.
Uw verlanglijstje moet ui
terlijk maandag 17 januari
bij de PZC binnen zijn. In de
krant van zaterdag 22 janua
ri wordt het resultaat be
kendgemaakt.
U kunt uw verlanglijstje, on
der vermelding van 'ver
langlijstje', in een ongefran-
keerde enveloppe sturen
naar:
PZC redactie
Antwoordnummer 123
4380VB Vlissingen