3 L£J E3 0 S3 ,8/9 Nieuw stadskantoor schouwburg Goes Parkeergarages Goes Bredere Zeelandbrug Opknappen molens T, uw eigen idee vrijdag 31 december 1999 de beste stuurlui kennelijk aan wal staan. *e eifees van de politiek zijn inmiddels wel bekend, oveijrschillende van die projecten wordt al rslajig gepraat. De PZC is benieuwd waar de lCraie belastingbetaler de prioriteit legt. Welke e st%ou u maken als u de beschikking had over de 5 delen van de provincie of de gemeente? Is het k- Ejader dan de rok, of zou u kiezen voor het r£e%schapsbelang? Wellicht zijn beide te kieren met een verstandige beslissing. l- 0( n keer kan de PZC-lezer de rol van de politicus spelen en een oordeel vellen over de - weliswaar fictieve - belastingcenten. De redactie geeft, overigens in volstrekt willekeurige volgorde, enkele voorzetten met zaken die in uw regio in de belangstelling staan. Het gaat om miljoenenprojecten, maar geld speelt geen rol. Kiest u voor een nieuwe schouwburg of wordt het een nieuwe parkeergarage? Slaat de weegschaal door in de richting van cultuur of moet er ruim baan gemaakt worden voor de auto? Geef uw keus aan op het verlanglijstje dat onderaan de pagina is afgedrukt. Aanleg fietspaden op Tholen: 15.000.000. foto Willem Mieras Distributiecentrum bij Tholen-stad 1.000.000. foto Willem Mieras Oesterputmuseum Yerseke: 50.000.000. foto Willem Mieras 50 miljoen Laten we nu eens in één keer alle proble men van de gemeente Goes oplossen. We hebben het stadskantoor: te klein, te be nauwd en slechts met omslachtig en duur passen en meten geschikt te maken voor ver der gebruik door ambtenaren. Dan is er ook de schouwburg, een project waarvoor eigen lijk een beetje te weinig geld beschikbaar is, over de plaats waarvan niet iedereen even hard juicht en waarop Goes toch met smart zit te wachten. De Prins van Oranje ging vorig jaar al dicht. Vervolgens hebben we de bios coop of liever gezegd: die hebben we met. Ook dicht, en geen enkel zicht op een nieuwe. Een ander probleem is het Bekhof, een toplocatie in de binnenstad die desondanks sinds kin- derheugenis braakligt. Zelfs een deel van het parkeerprobleem lossen we en passant op. Voor het Bekhof is inmiddels wel een plan ontwikkeld maar de geestdrift is er een beetje uit sinds de kapitaalkrachtige huurder op wiens lijf het geschreven was de voorkeur gaf aan Middelburg. Het waterschap gaat weg uit Goes en laat niet alleen een leeg pand maar ook een leeg plan achter. Als Goes de durf zou kunnen opbrengen om gelopen plantrajecten te verlaten, zouden op het Bekhof een stads kantoor, een schouwburg en enkele bioscoop zalen kunnen verrijzen. Onderin kan, zoals de huidige plannen aangeven, een parkeerkel der en er blijft dan ook nog plaats voor wat woningen en appartementen. Onmogelijk is het niet, want nog nergens is er een spa de grond in gegaan. Niet bij de schouwburg, niet bij het stadkantoor en ook niet op het Bekhof. Het leuke is dat het nog kan ook. Er is nauwe lijks gefingeerd kapitaal nodig om Goes op het Bekhof eens fijn de vooruitstrevende ge meente te laten uithangen. De begrote kosten voor het stadskantoor: 14 miljoen, voor de schouwburg: 17 miljoen en de verkoop van eerder daarvoor bedoelde grond en panden brengt een bedrag in de knip van zo'n 50 mil joen gulden. Daarmoet dat voor kunnen. Ze ker als je bedenkt dat de bioscoop en de wo ningen ook nog wat opleveren. 50 miljoen Zet twee Goesenaren aan de borreltafel en het onderwerp komt gegarandeerd ter sprake: het parkeerbeleid van de gemeente. En doorgaans niet in positieve zin. Hoezeer de stad zich ook wil profileren als kloppend hart van de" provincie, het parkeerbeleid draagt daar bepaald niet aan bij. Het beeld van auto's die - vooral op dinsdag (marktdag), donderdagavond en zaterdag en in de vakantieperiodes - vruchteloos rondjes rijden op de Grote Markt, het Kolveniershof, de Oostsingel, het Damplein en elders in de stad, is inmiddels helaas gewoon geworden. Duidelijk is dat Goes, niet altijd maar wel te vaak een tekort aan parkeerplaatsen heeft. Bij wijze van oplossing wordt het betaald parkeren gebruikt. Dat zou volgens het sprookjesboek mensen moeten stimuleren om de wagen te laten staan en met de fiets te ko men. De werkelijkheid is dat het gros van de automobilisten gaat zoeken naar een gratis plekje elders, tot ongenoegen van de bewo ners daar. Die krijgen vervolgens, tegen beta ling, een vergunning en de vicieuze cirkel is geboren. In de jongste episode van de Goese parkeer- soap zijn parkeerautomaten geplaatst op het HoUandiaplein, het terrein bij de Oude Singel en op het Molenplein. Daarmee is in één klap op drie plaatsen een pracht van een sport- en spelterrein gecreëerd, want auto's worden er sindsdien nog maar zelden gesignaleerd. Voor bezoekers van de binnenstad bieden die terreinen nauwelijks soelaas, omdat ze niet echt op de route liggen. Die zijn veel meer ge baat bij wat elke stad met enige pretentie biedt: parkeergarages aan de rand van het centrum en een goede verwijzing erheen. Met als groot bijkomend voordeel: betalen achter af, zodat men tijdens het winkelen niet voort durend op het horloge hoeft te kijken uit angst voor een parkeerbon. Twee parkeergarages aan beide kanten van het Goese centrum zou een mooi begin zijn. En het liefst onder de grond. Dat kost welis waar aanzienlijk meer, maar het stadsbeeld wordt dan niet ontsierd. Ideaal is een par keergarage onder de Westvest, zoals de WD- fractie herhaaldelijk heeft geopperd, en on der de Oostsingel. Met elk bijvoorbeeld 300 plaatsen. De kosten hangen van veel factoren af, maar met pakweg vijftig miljoen gulden is veel mogelijk. 20 tot 30 miljoen 2 miljoen Was de Zeeuwse molen eens een echte blikvanger in het vlakke land, tegen woordig staat er op veel plekken niet meer dan een onttakelde romp. Zonder wieken rest er van groot aantal molens weinig anders dan een treurig hoopje stenen. In Kortgene bijvoorbeeld takelt De Koren bloem steeds verder af. Ook de aanblik van Landzicht in Wissenkerke of molen Nooit Ge dacht in Colijnsplaat stemt niet vrolijk. Noord-Beveland wordt door Vereniging De Zeeuwse Molen dan ook tot 'rampgebied' ver klaard. Nog onlangs presenteerde de club een lijst van maar liefst 36 molens die in meer of mindere mate moeten worden gerestaureerd. In Heinkenszand laten de molens Rijk en De Hoop het eens zo fiere hoofd somber hangen. Ook De Korenbloem in Scherpenisse en De Hoop in Sint-Maartensdijk hebben veel van hun glans verloren. Restauratie komt feitelijk voor rekening van het Rijk of de betreffende gemeente. Door de verdeling van rijksbudgetten staan molens echter vaak jaren op een wachtlijst voordat ze voor subsidie in aanmerking komen. Daar door raakt een aantal molens steeds meer in verval. Zo komt het voor dat een geplande on derhoudsbeurt jaren later uitmondt in een in grijpende restauratie. De meeste gemeenten onderkennen best het belang van het opknappen van de molens, maar ontberen de middelen om al de monu menten tegelijk aan te pakken. De Zeeuwse Molen verdeelt het volgens haar urgente werk in drie categorieën. Eenvoudig onderhoud tot maximaal 50.000 gulden, in grijpender opknapwerk tot 250.000 gulden en het restaureren van onttakelde of anders zins zwaar gehavende molens vanaf 250.000 gulden. Dat levert voor de molens op de Beve- landen en Tholen een voorlopige schatting op van minstens twee miljoen gulden. De Zeelandbrug. De overspanning tussen Schouwen-Duiveland en Noord-Beve land heeft van meet af aan de tongen in beroe ring gebracht. Toen de brug in 1965 gereed kwam klonk gejubel en hadden de Zeeuwen weer iets om over op te scheppen: de langste brug van Europa. De brug zorgde samen met de eveneens in dat jaar gereedgekomen Gre- velingendam voor een enorme toename van het toerisme op Schouwen-Duiveland. Minder vreugde oogstte de tolheffing. Voor frequente gebruikers van de brug waren er weliswaar de meerrittenkaarten, maar toch bleef de roep om een tolvrije Zeelandbrug steeds weer de kop opsteken. In 1989 ver klaarden de Schouwse gemeenten de provin cie de oorlog en uiteindelijk werd de strijd in het voordeel van de tegenstanders van tolhef fing beslecht. Het laatste brugkaartje werd donderdag 31 december 1992 verkocht aan burgemeester T. A Vogel van Kortgene. Hét grote probleem van de Zeelandbrug blijft echter de geringe breedte. Met enige regel maat is de brug gestremd wegens onder houdswerkzaamheden. Een ander zwak punt is de veiligheid. In het verleden is al meerdere keren een slippende auto door of over de vangrails gegaan en daarom'wil de provincie de stalen vangrails vervangen door een be tonnen barrier. Om dat plan - a raison van 30 miljoen gulden - te kunnen realiseren moet de brug op z'n minst zes weken helemaal dicht voor het autoverkeer en is enkele maanden taboe voor fietsers. Volgens Van Driel Mechatronics BV uit Wad- dinxveen is die sluiting onnodig. De firma deed onlangs een aanbod aan de provincie Zeeland. Verbreding met twee rijvloeren aan weei'szijden van de burg is volgens Van Driel technisch heel goed mogelijk en de provincie zou dan in één klap af zijn van het gezeur over de stremmingen. Aan het plan hangt een ste vig prijskaartje. Brugverbreding kost naar schatting - exacte cijfers zijn niet bekend - 20 tot 30 miljoen gulden. Verbreding Zeelandbrug: minstens 20.000.000. foto Marijke Folkertsma Zet het project dat volgens u de hoogste prioriteit heeft op de eerste plaats en de andere projecten daaronder, in volg orde van aflopende priori teit. U kunt natuurlijk ook een ei gen idee invullen op de daar voor bestemde stippellijn onderaan de lijst. Uw verlanglijstje moet ui terlijk maandag 17 januari bij de PZC binnen zijn. In de krant van zaterdag 22 janua ri wordt het resultaat be kendgemaakt. U kunt uw verlanglijstje, on der vermelding van 'ver langlijstje', in een ongefran- keerde enveloppe sturen naar: PZC redactie Antwoordnummer 123 4380VB Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 89