[?WÊÊÊÊÊMË
Waar gaan uw miljoenen nae
Distributiecentrum
bij Tholen-stad
Nieuw
gemeentehuis
Oesterputmuseum
Yerseke
Veilig fietsen
op Tholen
Recreatiecentrum
Speelmansplaten
Goede en snelle
ambulancedienst
15 miljoen
Hele hordes Thoolse jongeren fietsen dage
lijks van en naar scholen in dorpen ver
derop of in Bergen op Zoom. Dat dat niet
overal even veilig gaat bewijzen ongevallen
de afgelopen tijd wel. Zo kwam onlangs een
zeventienjarig meisje om het leven toen zij op
het fietspad bij Scherpenisse werd aangere
den door een auto die vanaf de Provinciale
Weg het dorp in wilde rijden. Een paar weken
daarvoor buitelde een auto na een aanrijding
de dijk af, het fietspad over. Gelukkig reed
daar toen niemand. Dan is er nog het onveili
ge traject tussen Stavenisse en Sint-Maar
tensdijk, waar fietsers op de Provinciale Weg
moeten rijden.
Op de plaats waar de ongelukken bij Scher
penisse gebeurden ligt het fietspad een stuk
lager dan de autorijbaan. Een onoverzichte
lijke situatie dus. Op aandringen van ge
meenteraadsleden heeft het gemeentebe
stuur de zaak aangekaart bij de provincie. In
het kader van het project Duurzaam Veilig
Tholen zou het traject Tholen/Sint-Maar-
tensdijk ooit een parallelweg moeten krijgen
naast de Provinciale Weg; kruispunten zou
den worden vervangen door rotondes. Dat
zou een oplossing kunnen bieden voor on
overzichtelijke situaties als in Scherpenisse.
De kosten komen naar verwachting op onge
veer 11,5 miljoen gulden.
Voor de aanleg van een fietspad tussen Stave
nisse en Sint-Maartensdijk heeft de provincie
drie miljoen gulden gereserveerd voor aanleg
in 2001 of 2002. Grootste probleem vormt
echter de grondverwerving. Zo'n veertig pro
cent daarvan komt beschikbaar door vrijwil
lige grondruil in het kader van ruilverkave
lingen. De eigenaren van de overige grond
willen vooralsnog niet meewerken. Dat kost
dus tijd voor onderhandelingen, mogelijk ge
volgd door een langdurige onteigeningspro
cedure. De provincie heeft op basis van wette-
lijke regelgeving haar grenzen voor wat
betreft een financieel bod aan de grondeige
naren.
[-f J X
15 miljoen
Het is een probleem waar meer gemeenten
mee worstelen: ruimtegebrek voor amb
tenaren. Dat komt vooral doordat de rijks
overheid de afgelopen jaren allerlei taken
richting de gemeenten heeft geschoven, zodat
de ambtenaren de beschikbare ruimte met
steeds meer collega's moeten delen.
Bij de gemeente Tholen weten ze er alles van.
Daar speelt nog mee dat door de herindeling
van vijf jaar geleden, toen Tholen en Sint Phi -
lipsland werden samengevoegd, tien mensen
extra naar de Markt in Sint-Maartensdijk
kwamen. Ook die moesten worden onderge
bracht in het zogeheten administratiekan
toor, dat eind j aren zeventig aan het stadshuis
is gebouwd.
We zitten met een gigantisch ruimtegebrek"
aldus woordvoerder F. A P. M. Bakx van de
gemeente. „Er moet geregeld worden gescho
ven, er zitten veel te veel mensen in één kamer
en we hebben geen spreekkamers meer omdat
die nu in gebruik zijn als werkruimte", somt
hij de problemen op.
De gemeente probeert al enkele jaren - na de
uitbreiding van 1986 - het pand verder te ver
groten. Bakx: „Daarom hebben we een aantal
jaren geleden al ons oog laten vallen op het
naastgelegen pand, maar de onderhandelin
gen daarover verlopen niet zo soepel. Inmid
dels hebben we in de tuin containers staan om
onze ambtenaren in onder te kunnen bren
gen."
Met het huidige gebouw - sober doch doelma
tig - is op zich weinig mis. Wel moet in de toe
komst iets worden gedaan aan de entree, die
nu vrij klein en somber is. Om een goede ba
lievoorziening te krijgen, die voor gemeenten
steeds meer noodzakelijk wordt, is een ver
bouwing nodig.
Mede gezien de moeizame onderhandelingen
met de buren opperde burgemeester H. A van
der Munnik een j aar geleden het idee om maar
een compleet nieuw onderkomen voor de
ambtenaren te realiseren. Het monumentale
deel van het gemeentehuis zou dan behouden
kunnen worden voor bijvoorbeeld raadsver
gaderingen, huwelijken en andere voorname
bijeenkomsten.
Het was voorlopig niet meer dan een proef
ballonnetje van de burgervader. Concrete
plannen zijn er niet en over de locatie - en
zelfs in welke kern - kan nog volop worden ge
discussieerd. Om over het geld nog maar te
zwijgen. Dat is nog het voornaamste pro
bleem, want nieuwbouw komt al gauw neer
op vijftien miljoen gulden.
50 miljoen
Zoals zo veel gemeenten in de regio heeft
ook Reimerswaal haar zinnen gezet op
een bezoekerscentrum voor het nieuwe Na
tionaal Park de Oosterschelde. Met oesterput
14a menen de gemeentebestuurders een unie
ke troef in handen te hebben.
De bezoeker moet er, de zilte lucht opsnui
vend, rond de historische put kunnen dwalen.
Daar wordt hij niet alleen geïnformeerd over
de Oosterschelde als natuurgebied, maar kan
hij tevens in het schaal- en schelpdierenmu
seum zijn licht opsteken. Daar staat de nog
altijd florerende mossel- en oesterbranche
centraal.
Het museum is nu nog aan het Kerkplein in
het centrum van het dorp gevestigd, maar
wordt straks verplaatst naar één van de ge
bouwtjes rondom de put. Daar krijgt ook de
plaatselijke VW-vestiging een plekje.
Gebouwd in de periode 1874-1883 is aan de
put met de kleine bassins en de oude houten
en bakstenen loodsjes in meer dan honderd
jaar relatief weinig veranderd. Een prachtige
locatie voor een bezoekerscentrum, menen de
bestuurders.
Zij hebben in het verleden al verschillende
pogingen ondernomen om de historische put
ten planologisch voor aantasting te behoe
den. Zo werd in 1994 gepoogd de put voor de
status van jong monument voor te dragen. De
gemeenteraad, begaan met de schepdieren-
sector die voor beperking van zijn bedrijfs
voering vreesde, stemde echter tegen.
Er is volgens J. J. van Schaik, hoofd afdeling
onderwijs en welzijn, veel geld nodig om het
museumplan van de grond te tillen. Misschien
zelfs wel vijftig miljoen.
Allereerst moeten de bedrijfjes die nu nog in
de oesterput werken worden verplaatst of
uitgekocht en dat kan aardig in de papieren
lopen. Vervolgens moeten de gebouwtjes rond
de put grondig worden gerestaureerd.
Verder zullen geschikte ruimtes moeten wor
den gevonden en ingericht voor de vestiging
van een bezoekerscentrum, het museum en de
VW. Ook dat kost geld. Tegelijkertijd is het
niet ondenkbaar dat er nog wat aan de infra
structuur rondom de put gesleuteld moet
worden. Het is per slot van rekening de be
doeling dat de attractie straks een nieuwe
stroom toeristen naar Yerseke lokt.
1
20 miljoen
De locatie op zichzelf is al schitterend.
Halverwege de Oesterdam leidt een
voorsorteerstrook gewillige automobilisten
recreatieterrein de Speelmansplaten op.
Ruimte om de auto te parkeren is ruimschoots
aanwezig. En er blijkt, eenmaal uitgestapt,
van alles en nog wat te doen. Is het lekker
weer dan lokt uiteraard het zoete water.
Zwemmen, surfen, zeilen, kanoën en wake-
boarden, in alle behoeften van mooiweerre-
creanten is voorzien.
En betrekt de lucht, dan is er nog niets loos.
Het relaxende volk stapt probleemloos de, op
het terrein centraal gelegen, slechtweervoor-
ziening binnen. Een zwemparadijs, een acti-
viteitentuin voorzien van allerlei speeltoe
stellen en attracties, een tentoonstelling of
animatieprogramma brengen de dag alsnog
tot een goed eind.
En wat te denken van de avonduren? In een
sfeervol gebouw zijn restaurant, bar en con
gresruimten samengebracht. Er zijn zowel re
creatief als 'op chic' arrangementen te boe
ken, al dan niet aangekleed met uitstapjes in
bijvoorbeeld de cultuurhistorische sfeer, 't Is
een plek waar dagjesmensen maar ook toeris
ten zomer en winter prima kunnen vertoeven.
Want ook in slaapplaatsen is voorzien.
Ook de mensen van Tholen en Sint Philips-
land kunnen er hun voordeel mee doen. Ver
jaardagpartijtjes, regenachtige zaterdag
middagen of familiereünies in de zomerva
kantie - met heel veel wensen kunnen zij op de
Speelmansplaten terecht.
Het klinkt mooi, maar het is vooralsnog zo
maar een gedachte. Het recreatieterrein is tot
op heden in hoofdzaak grasvlakte met hier en
daar een dotje - een paar speeltoestellen, een
kleine horecavoorziening - vermaak. Exploi
tant J. Saris roept al langer meer met het ge
bied te willen doen.
Maar daar is geld voor nodig. Veel geld. Hoe
veel precies is afhankelijk van wat er door de
overheid wordt toegestaan. Groepsaccom-
modaties of wellicht een camping of hotel?
Een miljoen is niets, als je een allesomvattend
park wilt presenteren. Met twintig miljoen
daarentegen ben je misschien een eindje op
weg.
1 miljoen
De bewoners van de Oudelandsestraat en
de Oudelandsepoort weten er inmiddels
alles van: het stadje Tholen moet ooit ge
bouwd zijn voor langzaam rijdende en niet al
te brede paard-en-wagencombinaties. Zij
zijn niet de enige, want verkeersergernis in
het centrum laait vaker op. Met name de
vrachtwagens, die de winkels in de binnen
stad voorzien van producten, zijn omwonen
den een doorn in het oog. Een distributiecen
trum kan wellicht uitkomst bieden.
Stel je voor: een goed bereikbaar terrein aan
de rand van de stad. Een loods waar vracht
wagens van elders dag en nacht goederen
kunnen afleveren. Het spul kan - tijdelijk -
worden opgeslagen of direct overgeladen in
kleinere vrachtwagens of bestelbussen. Deze
minder zware categorie voertuigen brengt de
bestellingen uiteindelijk rond. Nog een stapje
verder, want ook dat is mogelijk in gedachten.
Het distributiecentrum wordt gebruikt door
middenstanders in alle kernen op Tholen en
Sint Philipsland. Geen overlast meer van
vrachtwagens die aan het lossen zijn bij de su
permarkt in Sint Philipsland en geen vastzit
tende trucks in nauwe straatjes van welke
kern dan ook. Het scheelt - zwaar - verkeer op
polderwegen en een aantal aan de weg wo
nende mensen wordt een hoop trillingsover-
last bespaard.
Luchtkastelen, denkt N. J. G. Jansen van de
ondernemersvereniging Tholen. Maar in dat
oordeel gaat hij uitsluitend van de financiën
uit. Want het zijn de middenstanders die de
kosten voor een dergelijk distributiecentrum
zouden moeten betalen en dat lijkt in zo'n
kleine regio niet echt haalbaar te zijn. Om de
boel op poten te zetten moet je al in de miljoe
nen rekenen. Een stuk grond en een passend
onderkomen, en dan ben je er nog niet. Het
wagenpark zal namelijk minstens moeten be
staan uit een aantal mini vrachtwagens, wat
bestelbusjes en een heftruck. En reken eens
uit wat benodigd is aan personeel. In het
meest minimale rekensommetje, bijvoor
beeld alleen uitgaande van Tholen-stad, kom
je al snel uit op een man of twee, drie. Zeg an
derhalve ton aan salaris op jaarbasis en dat is
gedeeld door het aantal Thoolse ondernemers
al snel heel veel.
De overheid besteedt miljoenen, miljarden soms.
Gemeenschapsgeld, veelal opgebracht door de
belastingbetaler. Het gaat naar dure dingen die
noodzakelijk en soms zelfs onzichtbaar zijn zoals
rioleringen, of naar bestuurlijke prestige-objecten
zoals gemeentehuizen of schouwburgen. De
beslissingen daarover worden genomen door
bestuurders, die eens in de vier jaar tijdens de
verkiezingen een vorm van verantwoording afleggen.
Zij steunen weer op hun ambtenarenkorps.
Het is opvallend dat in Provinciale Staten en
gemeenteraden soms oeverloos gediscussieerd^ (j,
over lantaarnpalen en verkeersdrempels die ei(
duizenden guldens kosten en beslissingen oveiirsc]
miljoenen regelmatig met een enkele hamerslag g
de voorzitter worden beklonken. Die democrat bi
gekozen volksvertegenwoordigers horen de ste^ou
het volk te vertolken. Maar lang niet altijd is de^en
even gelukkig met de keuzes van de politiek. Eia(je
kritiek als de overheid in de ogen van de burgen,^
over de balk smijt. Sterker nog; de overheid ka ere
als het daar om gaat maar zelden goed doen. Oin
Nieuw gemeentehuis: 15.000.000. foto Willem Mieras
1 miljoen per jaar
Recreatiecentrum Speelmansplaten: 20.000.000.
Ambulancedienst: 1.000.000 per jaar. foto Willem Mieras
Iedereen loopt de kans in het verkeer ge
wond te raken. Of thuis van de trap te val
len, een hartinfarct krijgen of mee te maken
dat een van je naasten dat overkomt. Dan wil
je deskundige hulp, en wel zo snel mogelijk.
Dan telt elke seconde, om maar met een lan
delijke slogan te spreken. Snelle hulp kan le
vens redden, maar ook de nasleep van ver
wondingen beperken, iri sommige gevallen
zelfs invaliditeit voorkomen. Een goede am
bulancevoorziening is dus van groot belang.
Over die vorm van hulpverlening in de ge
meente Tholen wordt de laatste tijd heel wat
gesteggeld- Delta-Noord, De Bevelanden en
het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant
waren in de race voor de vergunning voor het
gebied. Voorlopig is die toegewezen aan De
Bevelanden.
Intussen is het financieel noodlijdende Delta-
Noord, dat tot voor kort de ritten op Tholen en
Sint Philipsland reed, bezig die toewijzing
aan te vechten. En De Bevelanden wil extra
geld om een goede hulpverlening te kunnen
bieden. Daarvoor hebben Gedeputeerde Sta
ten van Zeeland zich inmiddels voorlopig fi
nancieel garant gesteld. De provincie hoopt
op extra njksgeld voor ambulancehulp. Dat
zal onder meer aangewend worden voor de
gemeente Tholen.
Alleen al voor de personeelskosten voor de
ambulance op Tholen is in elk geval zes ton
per jaar nodig, verklaart burgemeester D. J.
van der Zaag van Goes in zijn hoedanigheid
van voorzitter van ambulancedienst De Be
velanden. Wat er voor huisvesting en paraat
heid nodig is hangt af van de vorm waarin dat
gegoten wordt. Het budget van de zorgverze
keraars laat een sobere ambulancestand
plaats toe op Tholen, met overdag één wagen
paraat en 's avonds en in het weekeinde piket
dienst.
Een dienst die 24 uur per dag paraat is biedt
natuurlijk een stuk meer zekerheid, maar ook
een hoger kostenplaatje.,Dan kom je al gauw
op acht ton tot een miljoen gulden per jaar",
rekent Van der Zaag snel voor. Bedragen die
dus elk j aar weer terugkomen. Een feit om re
kening mee te houden bij het verdelen van de
zak met geld: voor welke periode willen we de
ambulancehulpverlening zeker stellen?
foto Willem Mieras
Parkeergarage Goes:/ 50.000.000.
foto Willem Mieras