HW ver(ayi<gC(j&tje
negen
Cruiseterminal
Tweede ontsluiting
centrum Vlissingen
uw eigen idee
Pier en badstrand
Herstel faam
Domburg als
kuuroord
35 miljoen
Zeeland zal met een cruiseterminal waar
internationale en nationale cruisesche
pen aanleggen een krachtige economische
impuls krijgen. De terminal levert werkgele
genheid op. Tot die conclusie kwamen onder
anderen studenten van de Hogeschool Zee
land. In opdracht van Zeeland Seaports on
derzochten zij hoe groot de kans van slagen is
voor een cruisehaven bij het NS-station in
Vlissingen.
De uitkomsten waren zo hoopvol dat anderen
het idee van harte ondersteunden. Ook de
Vlissingse burgemeester A van Dok-van
Weele liet zich enkele maanden geleden posi
tief uit over de aanleg van zo'n multifunctio
nele terminal. Er zal een ruime en luxueuze
ontvangsthal moeten komen en de studenten
stelden voor het complex te vervolmaken met
winkeltjes, terrassen, een hotel, café-restau
rants en een congrescentrum.
De kosten hiervan worden geschat op 35 mil
joen gulden. Dat een cruiseterminal aantrek
kelijk achterland nodig heeft, staat als een
paal boven water. Ook dat heeft Vlissingen,
vonden de studenten. Passagiers gaan in Vlis
singen van boord om een dagtocht te maken
naar Antwerpen, Brugge, Waterland Neeltje
Jans, Middelburg, Veere, Zierikzee. Alle trips
eindigen in Rotterdam, waar het schip naar
toe is gevaren. Ook zijn puur Zeeuwse dag
tochten mogelijk, of driedaagse Zeelandcrui
ses over het Zeeuwse en Vlaamse binnenwa
ter.
De cruiseterminal zal verschijnen op de
plaats waar nu nog de boten van de PSD aan
leggen. Die komt naar verwachting in 2003
vrijVlissingen heeft alles mee om een cruise
haven' van allure te worden, stelt Zeeland
Seaports.
60 miljoen
Het verkeer in de Vlissingse binnenstad
stagneert in de zomermaanden, waar
door het centrum slecht bereikbaar is. Daar
hebben niet alleen de bewoners en toeristen
last van, maar ook de ondernemers. Hun
klanten mijden het 'onbereikbare centrum'.
Dat kaartten de Vlissingse raadsfracties al
enige jaren aan. Een van de mogelijkheden
om het probleem op te lossen is door een weg
over het sluizencomplex bij het station en het
Vlissingse Eiland aan te leggen. Die kosten
belopen 60 miljoen gulden.
Op die locatie wordt nu al flink gewerkt, want
de Deltadam wordt op Deltahoogte gebracht.
Maak er meteen een weg van, die niet alleen
gebruikt wordt door hulpverlenende instan
ties, maar door alle verkeersdeelnemers,
klonk het de afgelopen maanden een paar
keer.
Met name de CDA-fractie hamert erop dat er
duidelijkheid moet komen over de tweede
binnenstadsontsluiting. Een tweede ontslui-
tingsweg is nodig stelde de meerderheid van
de raad om het verkeer in goede banen te lei
den. Het Vlissingse college schuift de beslis
sing voor zich uit. Het is goedkoper om een
weg over het terrein van de Koninklijke
Schelde Groep (KSG) aan te leggen. Goedko
per, dat wel, maar moeten we de beslissing
blijven uitstellen en onszelf afhankelijk ma
ken van de toekomst van de KSG?, vroeg de
gemeenteraad zich meerdere malen af. De
raad vroeg zich af wie kan zeggen hoe lang de
verplaatsing van de werf naar Vlissingen-
Oost nog duurt?
Een ambtenaar van de gemeente rekent voor
dat een ontsluiting via het, nu nog gesloten
KSG-terrein aan de Glacisstraat, toch ook 45
miljoen moet kosten.
Zet het project dat volgens u
de hoogste prioriteit heeft op
de eerste plaats en de andere
proj ecten daaronder, in volg
orde van aflopende priori
teit.
U kunt natuurlijk ook een ei
gen idee invullen op de daar
voor bestemde stippellijn
onderaan de lijst.
Uw verlanglijstje moet ui
terlijk maandag 17 januari
bij de PZC binnen zijn. In de
krant van zaterdag 22 janua
ri wordt het resultaat be
kendgemaakt.
U kunt uw verlanglijstje, on
der vermelding van 'ver
langlijstje', in een ongefran-
keerde enveloppe sturen
naar:
PZC redactie
Antwoordnummer 123
4380 VB Vlissingen
vrijdag 31 december 1999
rd
enk&<
-v it
>tem z<
lebuji
Eri!
[err
Ook
de beste stuurlui kennelijk aan wal staan.
;es van de politiek zijn inmiddels wel bekend,
irsehillende van die projecten wordt al
ag gepraat. De PZC is benieuwd waar de
ie belastingbetaler de prioriteit legt. Welke
:ou u maken als u de beschikking had over de
len van de provincie of de gemeente? Is het
i ader dan de rok, of zou u kiezen voor het
ij ischapsbelang? Wellicht zijn beide te
lieren met een verstandige beslissing,
n keer kan de PZC-lezer de rol van de politicus
spelen en een oordeel vellen over de - weliswaar
fictievebelastingcenten. De redactie geeft,
overigens in volstrekt willekeurige volgorde, enkele
voorzetten met zaken die in uw regio in de
belangstelling staan. Het gaat om
miljoenenprojecten, maar geld speelt geen rol. Kiest u
voor een nieuwe schouwburg of wordt het een nieuwe
parkeergarage? Slaat de weegschaal door in de
richting van cultuur of moet er ruim baan gemaakt
worden voor de auto? Geef uw keus aan op het
verlanglijstje dat onderaan de pagina is afgedrukt.
foto Ruben Oreel
Maquette vanhetScheldeterrein; kosten aankoop terrein: 70.000.000. foto Ruben Oreel
Aquaduct om Middelburg te verlossen van verkeersoverslast: 153.000.000. foto Lex de Meester
50 miljoen
De Vlissingse boulevard kan in een keer de
grandeur van weleer terugkrijgen. En
dat gebeurt met de aanleg van een flaneerpier,
in de buurt van de duikplank, in combinatie
met het opwaarderen van het badstrand,
waar bijvoorbeeld een restaurant of casino
wacht.
Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog
werd de Vlissingse pier afgebroken door de
Duitsers. Een trieste gebeurtenis, waarover
Walcherenaren nog spreken. Met een nieuwe
pier en meer voorzieningen bij het badstrand,
zal de zondagse wandeling aantrekkelijker
worden.
De pier, die zo'n honderd vijftig meter de zee
instak, werd in 1936 feestelijk geopend. Bur
gemeester Van Woelderen meldde in zijn ope
ningsspeech dat 'een wandelpier lange jaren
een illusie scheen. Maar dat het nu toch gelukt
is'. Het einde van de pier, waar een restaurant
floreerde, was slechts 50 meter verwijderd
van het drukke vaarwater.
Zeker, Vlissingers waren trots op de pier. En
die willen ze terug. Simpeler, eenvoudiger,
misschien, maar wel een pier die de zee in
loopt en die het mogelijk maakt om zeesche
pen van heel nabij te aanschouwen.
Het architectenbureau J. Jobse kwam in de
jaren zeventig al tot de conclusie dat het bad
strand en omgeving een gedaantewisseling
moesten ondergaan. ,,Op dit moment voldoet
het Vlissingse strand bij lange na niet aan de
hedendaagse eisen voor een attractieve bou
levardmet aantrekkelijk badstrand", meldde
dat bureau destijds.
Jobse betreurde het dat het badstrand en de
boulevards alleen in hoogtijdagen gebruikt
werden. Voor strandbezoekers zal er een lig-
terras moeten komen, stelde het bureau voor.
Meer vertier zal er moeten komen in de vorm
van een winkeltje, een restaurant met dans
gelegenheid, een nachtclub of casino. Op een
pier of bij het badstrand zouden deze voorzie
ningen een geschikt onderkomen vinden.
Vlissinger J. van Gent liet dit jaar horen dat
ook de Nolledijk als pier ingericht kon wor
den. Op de plaats van de bunker op de Nolle
dijk kan een groter platform gemaakt wor
den, waarop een restaurant gebouwd wordt.
De dijk krijgt dan nog meer het karakter van
een pier. „De schepen varen over het bord.
Vlissingen zou er weer een bijzondere attrac
tie bijkrijgen", zei hij.
75 miljoen
Domburg genoot vroeger internationale
faam als kuuroord. Dat had het Walcher-
se kustplaatsje voornamelijk te danken aan
één man: dokter Johan Georg Mezger. Deze
voor zijn tijd baanbrekende wetenschappe
lijk masseur verplaatste rond 1885 zijn prak
tijk van Amsterdam naar Domburg, waar hij
in 1886 in de duinen Villa Irma liet bouwen.
De dokter 'met de gouden duimen' zette Dom
burg als badplaats op de kaart.
Zijn gouden duimen werden vooral beroemd
nadat Mezger in 1870 met succes prins Wil
lem, zoon van koning Willem III, behandelde.
De prins was zo tevreden over de dokters be
handeling dat hij hem tot Officier in de Orde
van de Eikenkroon benoemde. Zijn naam was
hiermee gevestigd en de rijkeren der aarden
wisten hem vanaf dat moment te vinden. Tot
aan de koningin van Roemenië toe. Toen Mez
ger naar Domburg verhuisde, volgden zijn
klanten en groeide het Zeeuwse kustplaatsje
uit tot een mondaine badplaats.
De internationale faam die Domburg als
kuuroord genoot, is allang verdwenen. Alleen
een bouwvallige villa in de duinen herinnert
nog aan de tijd dat beroemdheden naar Dom
burg kwamen om te genieten van zon, zee en
strand en zich tussendoor te laten masseren
door de wonderduimen van Mezger. De komst
van een modern gezondheidspaviljoen annex
kuuroord, gelegen in een uitgestrekt land
schapspark aan de Domburgseweg tegenover
kasteel Westhove, kan Domburg weer op de
kaart brengen op het gebied van het gezond-
heidstoerisme. Daar moet wel wat geld voor
op tafel worden gelegd. Verwezenlijking van
de grootschalige plannen kost zo'n slordige
75 miljoen gulden.
Een werkgroep van personen uit de medische
en therapeutische wereld is al geruime tijd op
zoek naar een geschikte locatie voor een ge
zondheidspaviljoen dat zich moet richten op
preventie en nazorg. De plannen van de werk
groep passen in een totaalvisie, die een Inno
vatie Coöperatie heeft opgesteld voor Noord
west-Walcheren. De Innovatie Coöperatie is
een netwerk van ondernemers, bestuurders
en adviseurs. De plannen moeten het toeris
tisch verblijfsklimaat van de kuststrook tus
sen Westkapelle en Oostkapelle een positieve
impuls geven. De kosten die met de totale
plannen zijn gemoeid kunnen oplopen tot
honderd vijftig miljoen gulden.