HW ver(ayi<gC(j&tje negen Cruiseterminal Tweede ontsluiting centrum Vlissingen uw eigen idee Pier en badstrand Herstel faam Domburg als kuuroord 35 miljoen Zeeland zal met een cruiseterminal waar internationale en nationale cruisesche pen aanleggen een krachtige economische impuls krijgen. De terminal levert werkgele genheid op. Tot die conclusie kwamen onder anderen studenten van de Hogeschool Zee land. In opdracht van Zeeland Seaports on derzochten zij hoe groot de kans van slagen is voor een cruisehaven bij het NS-station in Vlissingen. De uitkomsten waren zo hoopvol dat anderen het idee van harte ondersteunden. Ook de Vlissingse burgemeester A van Dok-van Weele liet zich enkele maanden geleden posi tief uit over de aanleg van zo'n multifunctio nele terminal. Er zal een ruime en luxueuze ontvangsthal moeten komen en de studenten stelden voor het complex te vervolmaken met winkeltjes, terrassen, een hotel, café-restau rants en een congrescentrum. De kosten hiervan worden geschat op 35 mil joen gulden. Dat een cruiseterminal aantrek kelijk achterland nodig heeft, staat als een paal boven water. Ook dat heeft Vlissingen, vonden de studenten. Passagiers gaan in Vlis singen van boord om een dagtocht te maken naar Antwerpen, Brugge, Waterland Neeltje Jans, Middelburg, Veere, Zierikzee. Alle trips eindigen in Rotterdam, waar het schip naar toe is gevaren. Ook zijn puur Zeeuwse dag tochten mogelijk, of driedaagse Zeelandcrui ses over het Zeeuwse en Vlaamse binnenwa ter. De cruiseterminal zal verschijnen op de plaats waar nu nog de boten van de PSD aan leggen. Die komt naar verwachting in 2003 vrijVlissingen heeft alles mee om een cruise haven' van allure te worden, stelt Zeeland Seaports. 60 miljoen Het verkeer in de Vlissingse binnenstad stagneert in de zomermaanden, waar door het centrum slecht bereikbaar is. Daar hebben niet alleen de bewoners en toeristen last van, maar ook de ondernemers. Hun klanten mijden het 'onbereikbare centrum'. Dat kaartten de Vlissingse raadsfracties al enige jaren aan. Een van de mogelijkheden om het probleem op te lossen is door een weg over het sluizencomplex bij het station en het Vlissingse Eiland aan te leggen. Die kosten belopen 60 miljoen gulden. Op die locatie wordt nu al flink gewerkt, want de Deltadam wordt op Deltahoogte gebracht. Maak er meteen een weg van, die niet alleen gebruikt wordt door hulpverlenende instan ties, maar door alle verkeersdeelnemers, klonk het de afgelopen maanden een paar keer. Met name de CDA-fractie hamert erop dat er duidelijkheid moet komen over de tweede binnenstadsontsluiting. Een tweede ontslui- tingsweg is nodig stelde de meerderheid van de raad om het verkeer in goede banen te lei den. Het Vlissingse college schuift de beslis sing voor zich uit. Het is goedkoper om een weg over het terrein van de Koninklijke Schelde Groep (KSG) aan te leggen. Goedko per, dat wel, maar moeten we de beslissing blijven uitstellen en onszelf afhankelijk ma ken van de toekomst van de KSG?, vroeg de gemeenteraad zich meerdere malen af. De raad vroeg zich af wie kan zeggen hoe lang de verplaatsing van de werf naar Vlissingen- Oost nog duurt? Een ambtenaar van de gemeente rekent voor dat een ontsluiting via het, nu nog gesloten KSG-terrein aan de Glacisstraat, toch ook 45 miljoen moet kosten. Zet het project dat volgens u de hoogste prioriteit heeft op de eerste plaats en de andere proj ecten daaronder, in volg orde van aflopende priori teit. U kunt natuurlijk ook een ei gen idee invullen op de daar voor bestemde stippellijn onderaan de lijst. Uw verlanglijstje moet ui terlijk maandag 17 januari bij de PZC binnen zijn. In de krant van zaterdag 22 janua ri wordt het resultaat be kendgemaakt. U kunt uw verlanglijstje, on der vermelding van 'ver langlijstje', in een ongefran- keerde enveloppe sturen naar: PZC redactie Antwoordnummer 123 4380 VB Vlissingen vrijdag 31 december 1999 rd enk&< -v it >tem z< lebuji Eri! [err Ook de beste stuurlui kennelijk aan wal staan. ;es van de politiek zijn inmiddels wel bekend, irsehillende van die projecten wordt al ag gepraat. De PZC is benieuwd waar de ie belastingbetaler de prioriteit legt. Welke :ou u maken als u de beschikking had over de len van de provincie of de gemeente? Is het i ader dan de rok, of zou u kiezen voor het ij ischapsbelang? Wellicht zijn beide te lieren met een verstandige beslissing, n keer kan de PZC-lezer de rol van de politicus spelen en een oordeel vellen over de - weliswaar fictievebelastingcenten. De redactie geeft, overigens in volstrekt willekeurige volgorde, enkele voorzetten met zaken die in uw regio in de belangstelling staan. Het gaat om miljoenenprojecten, maar geld speelt geen rol. Kiest u voor een nieuwe schouwburg of wordt het een nieuwe parkeergarage? Slaat de weegschaal door in de richting van cultuur of moet er ruim baan gemaakt worden voor de auto? Geef uw keus aan op het verlanglijstje dat onderaan de pagina is afgedrukt. foto Ruben Oreel Maquette vanhetScheldeterrein; kosten aankoop terrein: 70.000.000. foto Ruben Oreel Aquaduct om Middelburg te verlossen van verkeersoverslast: 153.000.000. foto Lex de Meester 50 miljoen De Vlissingse boulevard kan in een keer de grandeur van weleer terugkrijgen. En dat gebeurt met de aanleg van een flaneerpier, in de buurt van de duikplank, in combinatie met het opwaarderen van het badstrand, waar bijvoorbeeld een restaurant of casino wacht. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog werd de Vlissingse pier afgebroken door de Duitsers. Een trieste gebeurtenis, waarover Walcherenaren nog spreken. Met een nieuwe pier en meer voorzieningen bij het badstrand, zal de zondagse wandeling aantrekkelijker worden. De pier, die zo'n honderd vijftig meter de zee instak, werd in 1936 feestelijk geopend. Bur gemeester Van Woelderen meldde in zijn ope ningsspeech dat 'een wandelpier lange jaren een illusie scheen. Maar dat het nu toch gelukt is'. Het einde van de pier, waar een restaurant floreerde, was slechts 50 meter verwijderd van het drukke vaarwater. Zeker, Vlissingers waren trots op de pier. En die willen ze terug. Simpeler, eenvoudiger, misschien, maar wel een pier die de zee in loopt en die het mogelijk maakt om zeesche pen van heel nabij te aanschouwen. Het architectenbureau J. Jobse kwam in de jaren zeventig al tot de conclusie dat het bad strand en omgeving een gedaantewisseling moesten ondergaan. ,,Op dit moment voldoet het Vlissingse strand bij lange na niet aan de hedendaagse eisen voor een attractieve bou levardmet aantrekkelijk badstrand", meldde dat bureau destijds. Jobse betreurde het dat het badstrand en de boulevards alleen in hoogtijdagen gebruikt werden. Voor strandbezoekers zal er een lig- terras moeten komen, stelde het bureau voor. Meer vertier zal er moeten komen in de vorm van een winkeltje, een restaurant met dans gelegenheid, een nachtclub of casino. Op een pier of bij het badstrand zouden deze voorzie ningen een geschikt onderkomen vinden. Vlissinger J. van Gent liet dit jaar horen dat ook de Nolledijk als pier ingericht kon wor den. Op de plaats van de bunker op de Nolle dijk kan een groter platform gemaakt wor den, waarop een restaurant gebouwd wordt. De dijk krijgt dan nog meer het karakter van een pier. „De schepen varen over het bord. Vlissingen zou er weer een bijzondere attrac tie bijkrijgen", zei hij. 75 miljoen Domburg genoot vroeger internationale faam als kuuroord. Dat had het Walcher- se kustplaatsje voornamelijk te danken aan één man: dokter Johan Georg Mezger. Deze voor zijn tijd baanbrekende wetenschappe lijk masseur verplaatste rond 1885 zijn prak tijk van Amsterdam naar Domburg, waar hij in 1886 in de duinen Villa Irma liet bouwen. De dokter 'met de gouden duimen' zette Dom burg als badplaats op de kaart. Zijn gouden duimen werden vooral beroemd nadat Mezger in 1870 met succes prins Wil lem, zoon van koning Willem III, behandelde. De prins was zo tevreden over de dokters be handeling dat hij hem tot Officier in de Orde van de Eikenkroon benoemde. Zijn naam was hiermee gevestigd en de rijkeren der aarden wisten hem vanaf dat moment te vinden. Tot aan de koningin van Roemenië toe. Toen Mez ger naar Domburg verhuisde, volgden zijn klanten en groeide het Zeeuwse kustplaatsje uit tot een mondaine badplaats. De internationale faam die Domburg als kuuroord genoot, is allang verdwenen. Alleen een bouwvallige villa in de duinen herinnert nog aan de tijd dat beroemdheden naar Dom burg kwamen om te genieten van zon, zee en strand en zich tussendoor te laten masseren door de wonderduimen van Mezger. De komst van een modern gezondheidspaviljoen annex kuuroord, gelegen in een uitgestrekt land schapspark aan de Domburgseweg tegenover kasteel Westhove, kan Domburg weer op de kaart brengen op het gebied van het gezond- heidstoerisme. Daar moet wel wat geld voor op tafel worden gelegd. Verwezenlijking van de grootschalige plannen kost zo'n slordige 75 miljoen gulden. Een werkgroep van personen uit de medische en therapeutische wereld is al geruime tijd op zoek naar een geschikte locatie voor een ge zondheidspaviljoen dat zich moet richten op preventie en nazorg. De plannen van de werk groep passen in een totaalvisie, die een Inno vatie Coöperatie heeft opgesteld voor Noord west-Walcheren. De Innovatie Coöperatie is een netwerk van ondernemers, bestuurders en adviseurs. De plannen moeten het toeris tisch verblijfsklimaat van de kuststrook tus sen Westkapelle en Oostkapelle een positieve impuls geven. De kosten die met de totale plannen zijn gemoeid kunnen oplopen tot honderd vijftig miljoen gulden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 79