Waar gaan uw miljoenen nax PZC 1993 Stadsgewestelijk zwembad Aankoop terrein KSG in Vlissingen Nieuw stadskantoor Middelburg Schouwburg aan Blauwedijk Aquaduct bij Middelburg Rondwegen om kustdorpen 20 miljoen November 1989. De gemeenteraad van Middelburg neemt een belangwekkend besluit: het oude zwembad Poelendaele gaat dicht om plaats te maken voor een nieuw zwembad. December tien jaar later: de wet houders C. de Keijzer uit Vlissingen en zijn collega P. Brakman van Middelburg presen teren samen het Programma van Eisen voor een nieuw, stadsgewestelijk zwembad. De ac commodatie moet in juni 2002 opgeleverd zijn. Sinds 1989 verschijnt nota na nota. Diverse locaties passeren (Nassaulaan, Stromen weg/ Nieuwe Vlissingseweg, de Kruitmolen, bij kwekerij Veldzicht. Veerse Poort), maar val len even snel weer af. Het bedrag varieert van elf tot inmiddels twintig miljoen gulden. In november 1993 tovert het college van B en W opeens de locatie Voorborch uit de hoge hoed. Wethouder J. Douwes verwacht dan nog dat de Middelburgers eind 1995 voor het eerst kunnen zwemmen in hun nieuwe zwembad. Als een grote groep omwonenden zich keert tegen het zwembad, keert het tijDe Raad van State schorst de milieuvergunning in novem ber 1995 en de gemeente Middelburg is terug bij af. Een eerste onderzoek naar de bouw van een stadsgewestelijk zwembad volgt. Ruim een jaar geleden presenteert het stads gewest een eerste Plan van Aanpak. De beste locatie voor een nieuw, stadsgewestelijk zwembad is gelegen bij Vrijburg, tussen Vlis singen en Middelburg. Inmiddels is duidelijk dat Middelburgers in het gunstigste geval twee jaar lang zonder eigen zwembad komen te zitten. B en W hebben de locatie Poelendae le aangeboden aan Rijkswaterstaat, die er een nieuw kantoor wil bouwen. Rijkswaterstaat wil de grond in januari 2001 bouwrijp heb ben. Dat betekent sluiting per 1 oktober 2000. Tegen dat voornemen hebben inmiddels 5500 mensen een handtekening gezet. Brakman houdt vast aan de sluiting. Hoe de zwembad- loze periode overbrugd moet worden, weet hij nog niet. Ambtenaren bestuderen nu een ver voersdienst tussen Vlissingen en Middelburg. Wordt vervolgd. 70 miljoen Met de aanschaf van het terrein van de Ko ninklijke Schelde Groep (KSG) is een bedrag van ongeveer 70 miljoen gulden ge moeid. Het terrein aan de Vlissingse Glacis- straat staat al enige jaren voor dat bedrag te koop. De werf wil al haar activiteiten concen treren in Vlissingen-Oost. Dat scheelt de KSG op jaarbasis een bedrag van tien tot twaalf miljoen gulden. Scheldetopman R. van den Heuvel zei eerder dat hij de gemeente Vlissingen het terrein van ongeveer vijfen veertig hectare (water en land) van harte gunt. Vlissingen wil daar zo'n 1500 woningen aan het water neerzetten. Er moet verder ge legenheid zijn om te recreëren. In die zin is er gesproken over cafés, restaurants, hotels, musea en een bescheiden theater. De gemeente liet eerder weten zoveel kapi taal niet te bezitten. Ze kan in feite niet meer doen dan de ontwikkelingen te beschermen via de bestemmingen. Maar als Vlissingen nu eens financieel krachtig zou zijn, dan viel er met de KSG en de hoofdaandeelhouder, de overheid, te praten over koop van het gebied. Vlissingen zou met 33 hectare bouwgrond een meuw stadshart kunnen maken. Maar eerder zei wethouder C. de Keijzer dat het hem wei eens zorgen baart om het hart, of dat nu de be staande of nieuwe kern is, kloppend te hou den. ..Want het huidige Vlissingse hart is nog niet klaar. Er wordt nog hard gewerkt aan de vervolmaking van het rondje Walstraat, Nieuwendijk, Oude Markt, Bellamypark. Wat gebeurt er op het Bellamypark als er ook restaurantjes en cafeetjes op het Scheldeter- rein komen?" Enkele projectontwikkelaren leefden zich al uit op de invulling van het Scheldeterrein. Hopman wilde 'het weefsel van de stad her stellen' en gaf aan dat de havens en kades weer beleefd kunnen worden. Op het Schel deterrein zal een Huis van de Stad verschij nen, een nieuw brandpunt dat dient als ontmoetingsplaats voor iedereen, waarin openbare en culturele functies samenkomen. De Walcherse Bouw Unie wilde ook de Dok haven als zwaartepunt herstellen. De haven wordt uitgebouwd tot recreatief toeristische elkweervoorziening. Tussendoor pendelt de watertaxi heen en weer en is een betere ver- keersontsluiting via een weg over het KSG- terrein gerealiseerd. tientallen miljoenen Zoveel fracties, zoveel meningen. Het nieuw te bouwen stadskantoor is in ge dachten al gebouwd over het spoor, langs het spoor, in Veldzicht, op het Molenwater, met de voeten in het Kanaal door Walcheren, op de hoek van de Schroeweg met de Kanaalweg, ja zelfs uitbreiding van het bestaande gemeen tehuis aan de Stadhuisstraat/Lange Noord straat/Bodenplein. De exacte locatie is nog steeds niet duidelijk, nu burgemeester en wethouders dé plek, hebben weggegeven aan het waterschap Zeeuwse Eilanden. Duidelijk is wel dat het stadskantoor één van de belang rijkste pijlers blijft onder de totale ontwikke ling van het Stationsgebied. De Middelburgse ambtenaren zitten hope loos verspreid over een aantal locaties. Bodes fietsen af en aan om hen stukken te bezorgen. Overleg is moeilijk. Verspreiding van de kan toren werkt bovendien eilandvorming in de hand. Daarnaast voldoen de gebouwen niet aan de Arbo-wetgeving. Het gemeentebe stuur hoopt door de nieuwbouw efficiënter te kunnen omspringen met het personeel. Een nieuw stadskantoor moet leiden tot een be zuiniging van vijf procent op het ambtena renapparaat. Met de bouw van een stadskantoor in het Sta tionsgebied, hoopt het Middelburgse college van B en W ook dat Middelburg-zuid in aller lei opzichten meer bij het centrum komt te ho ren. Stedebouwkundig adviesbureau BVR te kende het nieuwe stadskantoor in het Kanaal door Walcheren als 'baken'. Die locatie ver dween in de prullenmand. De gemeente heeft inmiddels Thomas Rau uit Amsterdam aan getrokken als architect voor het nieuwe stadskantoor. Rau tekende ook voor het nieu we gemeentehuis van Schouwen-Duiveland. De gemeente wil het gotische deel van het stadhuis in ieder geval blijven gebruiken. 27 miljoen Stedebouwkundige Riek Bakker schudt Middelburg in de herfst van 1998 flink door elkaar. De schouwburg naar het sta tionsgebied? Niks ervan. Het nieuwe Middel burgse A-theater gaat, alle protesten van buurtbewoners ten spijt, naar de Blauwedijk. Een goed functionerende schouwburg, heet het in de Kwaliteitsatlas, vraagt om een om geving, een schouwburg waardig, met een openbare ruimte of te verblijven en te flane ren met een markante uitstraling aan de zon zijde van het Kanaal door Walcheren. De huidige schouwburg aan het Molenwater is verouderd. Het kost miljoenen om het pand up-to-date te maken. De technische facilitei ten zij n beperkt. Om de veiligheid op de werk vloer te verbeteren is ongeveer één miljoen gulden nodig. Technici moeten bijvoorbeeld gelijkvloers en overdekt vanuit de vrachtwa gen het toneel kunnen opbouwen. Ook is bin nen drie jaar een automatische trekkerwand verplicht, waarmee decors kunnen worden opgehesen. Een nieuwe schouwburg aan de Blauwedijk kan aan alle ellende een einde maken, blijkt deze zomer uit een locatie-onderzoek. Op de dijk is plek voor een culturele voorziening, bestaande uit een grote zaal met 850 zitplaat sen, een orkestbak voor tachtig musici, een groot podium, een kleine zaal met een uit- schuifbare tribune waarop plek is voor 220 mensen, een theatercafé, vergaderaccommo datie en uiteraard technische ruimten, een foyer en kleedkamers. Middelburg wil het theater niet alleen bou wen en exploiteren. Daarvoor zijn Vlissingen, Veere, de provincie, het Rijk en externe finan ciers nodig. Er moet uiteindelijk een samen werkingsverband komen voor het beheer, de exploitatie en programmering van de nieuwe schouwburg in Middelburg, het vlakke vloer theater in Vlissingen, de kerkpodia in Vlissin gen en Veere en de gemeentelijke festivals. Die samenwerking is nog onderwerp van stu die. De overheid besteedt miljoenen, miljarden soms. Gemeenschapsgeld, veelal opgebracht door de belastingbetaler. Het gaat naar dure dingen die noodzakelijk en soms zelfs onzichtbaar zijn zoals rioleringen, of naar bestuurlijke prestige-objecten zoals gemeentehuizen of schouwburgen. De beslissingen daarover worden genomen door bestuurders, die eens in de vier jaar tijdens de verkiezingen een vorm van verantwoording afleggen. Zij steunen weer op hun ambtenarenkorps. Het is opvallend dat in Provinciale Staten en gemeenteraden soms oeverloos gediscussieerd w it i over lantaarnpalen en verkeersdrempels die enk ses duizenden guldens kosten en beslissingen over miljoenen regelmatig met een enkele hamerslag ijng de voorzitter worden beklonken. Die democratis ie gekozen volksvertegenwoordigers horende stem z het volk te vertolken. Maar lang niet altijdis de buier even gelukkig met de keuzes van de politiek. Er i ad kritiek als de overheid in de ogen van de birgerij i over de balk smijt. Sterker nog; de overheid kan lier als het daar om gaat maar zelden goed doen. Ook 70 miljoen Er liggen al jaren plannen voor het aanleg gen van rondwegen om enkele Veeree ker nen om het doorgaande verkeer uit die kernen te weren en de kustontsluiting te verbeteren. De bewoners van de desbetreffende kernen dringen al even lang aan op een verbetering van de verkeersveiligheid. Vooral in de druk ke zomermaanden zorgt het vele doorgaande verkeer dwars door de kernen voor veel over last en gevaarlijke situaties. De aanleg van rondwegen zorgt tevens voor een autoluwer platteland, wat vooral voor fietsers gunstig is. De provincie werkt samen met de Walcherse gemeenten, het waterschap Zeeuwse Eilan den en de rijksoverheid aan de plannen voor rondwegen. De rondwegen moeten onderdeel gaan uitmaken van een ontsluiting van de kust en moeten de leefbaarheid van dorpen als Koudekerke, Zoutelande, Westkapelle, Domburg en Oostkapelle verbeteren. De provincie heeft echter geen geld voor de uitvoering van de plannen, waardoor deze steeds vooruit worden geschoven. Er wordt in samenwerking met de andere overheden ge werkt aan een masterplan. Door alle rondwe gen als één pakket te presenteren hoopt de provincie rijkssubsidie in de wacht te slepen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat springt namelijk bij als de kosten van een pro ject boven de 25 miljoen gulden liggen. Dat die kosten veel hoger uitvallen, blijkt uit de geplande rondweg bij Koudekerke. Die kost samen met de nieuwe autoweg Vlissin- gen-Koudekerke ruim 18 miljoen gulden. Voeg daarbij de rondwegen rond de andere kernen en de kosten overschrijden al gauw de 70 miljoen gulden. De plannen voor de rondwegen verkeren nog in een pril stadium en het ziet er niet naar uit dat deze de komende jaren worden gereali seerd. Een uitzondering lijkt de rondweg om Koudekerke, de S14, te vormen. De gemeen ten Vlissingen en Veere praten al jaren over de aanleg van een rondweg Vlissingen/Koude- kerke, die er voor moet zorgen dat er minder verkeer over de Gerbrandystraat en door Koudekerke rijdt. Maar het lijkt erop dat ook de S14 gedoemd is de komende jaren in de ijs kast door te brengen. De twee gemeenten kib belen namelijk nog over een verbindingsweg tussen de Vlissingsestraat en de S14. 153 miljoen Hoe nodig een aquaduct bij Middelburg is, wordt ook deze zomer pijnlijk duidelijk. Ondernemers dreigen op zeker moment de twee bruggen over het Kanaal door Walche ren te blokkeren als het gemeentebestuur geen adequate maatregelen neemt. De ge bruikelijke stremmingen, veroorzaakt door het vakantieverkeer, lopen op door slecht functionerende verkeerslichten. De recon structie van de Poelendaeleweg pakt ver keerd uit. Automobilisten nemen niet de Nieuwe Vlissingseweg en de Stromenweg, maar kiezen allerlei sluipweggetjes waar door het nog drukker wordt op het Tangent. Middelburg vraagt al jaren om een derde ver binding over het Kanaal door Walcheren naast de Schroe- en de Stationsbrug. Het tra cé is bekend, de financiering ook. Het aqua duct kost de rijksoverheid 153 miljoen gul den. De totale Dammenroute (N57), waar de tunnel onder het Kanaal deel van uitmaakt, kost 270 miljoen gulden. Minister A Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) verraste vriend en vijand door de weg in sep tember 1997 voor zich uit te schuiven tot na 2002. De bouw moest volgens de laatste plan ning dit jaar al zijn begonnen en drie tot vier jaar later worden opgeleverd. Om financiële redenen werd anders beslist. Ondanks luide protesten van de Walcherse gemeenten, het bedrijfsleven, de Tweede Kamer en Gedepu teerde Staten bleef Jorritsma bij haar besluit. De wanhopige verkeerschaos in Middelburg deed de CDA-fractie in de raad onlangs met een opmerkelijk idee komen. De christen-de mocraten lanceerden het plan voor een nood brug op de plek waar het aquaduct moet komen. Het plan verdween snel in een la. Ambtenaren hadden de noodvoorziening na een vluchtige studie becijferd op 25 miljoen gulden, exclusief grondaankoop, btw en een verwijderingsbijdrage als de noodbrug weer weg moest. Het wachten is nu op een studie van provincie en gemeente Middelburg op voorfinanciering van de N5 7 en het aquaduct. Ieder jaar dat de Dammenroute eerder wordt aangelegd kost aan rentelasten tien miljoen gulden. nl Cruiseterminal:/ 35.000.000. Schouwburg aan de Blauwedijk: 27.000.000. Pier: 50.000.000. fotomontage Lex de Meester/Guido van der Heijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 78