Ook in 2047 blijven we lachen De nieuwe eeuw is al begonnen 1 PZC PZC Humor heeft zo zijn plaats in de geschiedenis IN WELK JAAR LEVEN WIJ MM Moment en Duur De LAATSTE krant De EERSTE krant 1999/2000 vrijdag 31 december 1999 Kent u die van die man die een café binnenkomt? Vijftien jaar geleden konie mand zich op een verjaardag zo nog van de aandacht verzekeren. Tegen woordig lukt dat niet meer. Moppen vertel je alsof ze jezelf zijn overkomen. Kom ik laatst een café binnen, in die trant. Stand-up comedians doen het ook zo. Max Tailleur is al jaren uit. Ook humor kent geschiedenis. De mop bijvoorbeeld - het kleine ver haaltje met een grappige clou - schijnt pas begin 20e eeuw te zijn ontstaan. Maar humor veroudert ook. Niets is er ger dan een mop met een baard. En de lach zelf dan. is die niet van alle tijden? Dat lijkt een voor de hand liggende ge dachte. Toch ligt het ook hier weer net even anders. In de eerste plaats is de lach niet hetzelfde als humor, en in de tweede plaats is het waarom van de lach ook veranderd in de loop der tij den. Er zijn eeuwen geweest dat lachen ronduit onbeschoft gevonden werd, agressief of dierlijk onbeheerst. De lach is ook vaak in verband gebracht met spot en hoon. Isaac, Abrahams zoon, is vernoemd naar de lach van zijn moeder Sarah, toen deze op hoge leef tijd te horen kreeg dat zij toch nog zwanger was geworden. Umbeito Eco heeft in 'De naam van de roos' aan de lach een hoofdrol toebe deeld. De centrale vraag in deze histo rische roman is: 'heeft Jezus gelachen?' Alleen de vraag stellen is al godslaster lijk, vindt de blinde, fanatiek vrome bi bliothecaris uit dat verhaal. Je kunt net zo goed een theologisch debat begin nen over de vraag of Jezus ook winden het. Want zo werd dat toen gezien. Daarom heeft de bibliothecaris het verloren gewaande deel van Aristote- les' Poëtica, dat over de komedie gaat, verstopt en moet ieder die daar lucht van krijgt sterven. De lach is niet alleen onbehoorlijk, zij is ook agressief, zo heeft men tijden lang gevonden. De historicus Jacques le Goff weet dat de lach 'de meest af schrikwekkende en obscene wijze' was voor monniken om de stilte te doorbre ken. Lachen is spotten en tarten. Als Nietzsche ons halverwege de 19e eeuw oproept te lachen om ons noodlot, dan klinkt in deze lach van dit uitdagende en spottende nog een echo door. De lach is een wapen, een klap in het gezicht van de tegenstander. En daarom in be schaafde kringen hoogst ongepast. La chen was, zoals gezegd, ook iets onbe heerst, iets voor dames. Dames huilen snel, dames lachen snel (al dan niet met een verschrikt handje voor hun mond). Nette heren laten hun emoties niet blij ken, althans in hogere kringen. Waar hei darmgas er aan de onderzijde van het lichaam uitglipt, daar kan het ge moed er aan de bovenzijde onverhoeds uitborrelen. Een welopgevoed heer weet zijn afvalstoffen op hun plaats te houden. De Britse gentleman is daarom een stiff upperlip en een aarsknijper te gelijk. Vanouds heeft de lach ook in inhoude lijke zin met het winden en poepen te maken. Gegierd hebben wij altijd om de poepende medemens. De lol om het onderlijf, waar dames en heren van el kaar verschillen, de seksuele lach, is misschien pas later gekomen, toen de samenleving preutser en preutser werd en Sigmund Freud ontdekte dat in moppen de ganse trauma's van een cul tuur verborgen lagen. 'Humor' is afge leid van 'humeur'. Humeur heeft weer te maken met het Latijnse woord voor lichaamssap, bloed, zwarte gal, gele gal, flegma. De vraag of humor dus ook leuk is, is helemaal zo raar nog niet. Een millen nium geleden zou men er niet vreemd van opgekeken hebben. Humor was woede, was spot, hartstocht, of pret. En die pret was meestal buitengewoon hardvochtig. Men lachte zich halfdood om een bultenaar of een oud vrouwtje met een horrelvoet. Dat was pas leuk. Pas de laatste eeuwen hebben wij ont dekt dat humor niet alleen een stem ming is, maar ook een instrument in de sociale omgang. Lachen is het oplossen van spanning. Het is niet langer alleen de rauwe lach om het leed van anderen, de holle lach van het spook, of de vreug deloze lach van de zelfmoordenaar die een stuk touw aan de hanenbalk beves tigt. De lach kan ook door geestigheid gewekt worden, ontdekken wij. Gees tigheid ontstaat als iemand een onver wachte wending in het denken neemt en daarmee een spanning verbreekt. Wie een grapje maakt door een onaan genaam gesprek een kleine draai te ge ven kan de gespannen sfeer zo even ontscherpen. Het voordeel is dat dege ne die dat doet, toch kan zeggen wat hij wilde, maar nu zonder dat de ander on middellijk in de tegenaanval gaat. Dat je met geestigheid meer kon berei ken dan met rechtstreekse kritiek of spot hadden de clowns en de zottekap- pen al ontdekt. De narren en dwazen uit de late Middeleeuwen wisten dat. je door de zaken op hun kop te zetten de samenleving een spiegel voor kon hou den. Maar helemaal zonder gevaar was dat zeker niet. Tijl Uilenspiegel werd door Vlaanderen van st ad naar stad ge jaagd, weten wij. Maar met zotternij kwam je in elk geval een stuk verder dan met openlijke, ernstige kritiek. Hoe zou het toch kunnen dat je met hu mor in de zin van geestigheid, mits op het goede moment toegepast, een situa tie de baas kan, waar die anders uit de hand zou lopen. Zeg iemand in volle ernst de waarheid en hij vliegt u aan. Zeg het zelfde met een knipoog en hij zal op zijn minst even aarzelen. Is dit echt gemeend? Iemand die vrolijk is heeft het goede met mij voor. zal hij misschien even denken. Dan realiseert hij zich dat het wel menens was, maar blijft de adrenaline-toevoer, nodig voor actief verweer, achterwege. Humor, 'echte' humor, is een stapje op zij, even naast de realiteit. Met dat stapje kunnen wij woede van de ander voor zijn, maar ook ons eigen leed relativeren of onze onmacht lucht geven. Dat is de kracht van de grap en de knipoog. Zo erg is het allemaal niet, we kunnen er altijd nog om giechelen. Wij leveren ons niet met huid en haar over aan de ellende. Humor is uitstel, vertraging, opschorting van de ernst, een pauze in het noodlot. Dit is wat er gebeurde in de vaak onbegrepen film 'La vita e bella', waar de joodse hoofd persoon er met zijn zoontje en vrouw een gezellige boel van maakt te midden van de verschrikkingen van het con centratiekamp Alleen zo begrepen, humor als uitstel, is humor misschien tijdloos. Taboes Het is een wapen tegen de terreur van de ernst. Maar de inhoud van de humor zelf verandert voortdurend. Waarom vinden velen Youp van 't Hek leuk? Te vrezen valt dat het antwoord op die vraag meer zegt over het publiek dan over de cabaretier. Zoals Youp kan Dat wij aan het begin van het derde millennium staan, is 'toeval'. Het wordt op 1 januari immers alleen 2000 omdat wij Eu ropeanen dat ooit hebben afgesproken. Voor een paar miljard mensen be gint er helemaal geen nieuwe eeuw; zij gebrui ken een andere jaartel ling. Zo is het voor joden al 5760 en voor moslims pas 1420, terwijl Japan ners leven in het jaar 11. Toch is onze (christelijke) jaartelling de dominante; maar vooral door eeuwen lang westers kolonialis me. Na het succes van hun 'Mars op Rome', die Benito Mus solini aan de macht bracht, stel den de Italiaanse fascisten voor om van de dag van die mars, 28 oktober 1922, het begin van een nieuwe jaartelling te maken. Als zij hun zin hadden gekregen zou Italië nu in het jaar 78 leven. En waarom ook niet? Onze jaartel ling is immers even willekeurig tot stand gekomen, met de ge boorte van Christus als uit gangspunt. Maar daar hebben mensen in andere culturen en met andere geloven natuurlijk geen bood schap aan. Zij hebben dan ook him eigen, afwijkende jaartel ling. Toch kunnen ook zij niet om het magische '2000' heen. Al is het maar omdat ook hun com puters volgens de westerse nor men zijn geprogrammeerd of omdat wij onze eeuwwisseling bij hen komen vieren. Voor die miljarden mensen heeft 1 janua ri 2000 echter geen diepere bete kenis. Jaartellingen zijn mensenwerk. Er werd een historisch moment gezocht om ze te laten beginnen, vaak met terugwerkende kracht. Zo ook bij de onze. Het was de Italiaanse monnik en. wiskundige Dionysius Exigus die - overigens pas in 525 - onze jaartelling 'ontwierp' en daar bij, niet vreemd voor een mon nik die in opdracht van de paus van Rome werkte, teruggreep naar de geboorte van Jezus Christus. Inmiddels weten we echter dat hij daarbij een reken fout maakte. Dionysius bepaalde de geboorte van Jezus op 25 december van het 753ste jaar na de stichting van Rome. Uit het Mattheüs- evangelie weten we echter dat hij werd geboren tijdens het be wind van koning Herodes. En die stierf vier jaar vóór het mo ment dat vrij nu het begin van Op 1 januari 2000 is het in China de 25e dag van de 11e maand van het 16e jaar van de 78e cyclus. De Japanners leven in het 11e jaar van de Heisei-dynastie en volgens de joodse kalender is het de 23e dag van de maand Teveth in het jaar 5760. De christelijke jaartelling 45 vóór Christus: Julius Caesar introduceert de 753 vóór Christus Stichting van Rome Het jaar 0 525 De grondslag voor onze (christelijke) jaartelling werd in 525 gelegd door de monnik Dionysus de Mindere. Hij deed dit in opdracht van Rome en liet de jaar telling beginnen op de geboortedag van Jezus Christus: de 25e december van het 753e jaar van de stichting van Rome. Achteraf een foute berekening, maar het jaar nul van Dyonisus is in de loop der eeuwen het jaar nul van onze jaartelling gebleven. Pas in de achtste eeuw werd de Dyonische jaartelling door Rome in gebruik genomen. Daarna duurde het nog vele eeuwen voordat de Gregoriaanse kalender zoals die nu nog wordt gebruikt werd ingevoerd. 500 1582 Juliaanse kalender. gPegoHusxIlfwordt de Juliaanse kalender vervangen door de Gregoriaanse 1701 De Gregoriaanse kalender is in heel Nederland ingevoerd Andere jaartellingen p 3761 vóór Christus: Begin van de Hebreeuwse jaartelling 543 vóór Christus: Begin van de Boeddhistische jaartelling 16 juli 622: Begin van de islamitische jaartelling (de reis van de profeet Mohammed van Mecca naar Medina) 1000 1500 2000 Christelijke jaartelling 5760 Hebreeuws 5101 Hindoeïstisch 2544 Boeddhistisch 1420 Islamitisch GPD-graphics/Reinoud Sijtsma onze jaartelling noemen. Dus is Christus zeker vier jaar 'voor Christus' geboren en volgens sommige historici zelfs zeven jaareerder. Kalender Historisch bezien leven we nu dus al minstens in 2004 en is de 21 e eeuw allang begonnen. An deren telden niet vanaf de ge boorte maar vanaf de kruisiging van Christus. Zou die tijdreke ning zijn ingevoerd, dan was het nu pas circa 197 0 en zou het mil lenniumprobleem nog ver van ons bed zijn. Met andere woorden: er klopte niet veel van. Maar dat weer hield de christenen er niet van het monnikenwerk tot de grondslag van hun jaartelling te maken. Rome nam de Dionysi sche telling overigens pas in de achtste eeuw over en pas drie eeuwen later werd zij in West- Europa gemeengoed. De zaak werd nog gecompli ceerder omdat de geleerden het door de eeuwen heen niet eens konden worden over de kalen der, de invulling van het jaar met maanden en dagen. De ka lender is afgeleid van de draai ing van de aarde om de zon, en die van de maan om de aarde. Omdat die omwentelingen niet altijd even lang duren, werd in de oudheid al 'gesmokkeld' en af en toe een maand ingelast. De al door Julius Caesar ingevoerde 'Juliaanse' kalender, met twaalf maanden van 29 of 30 dagen, was volgens astronomen on nauwkeurig. In 1582 werd die kalendersystematiek dan ook op last van paus Gregorius XIII vervangen. Om die 'Gregoriaanse kalender' wel te laten kloppen werden van de ene dag op de andere elf da gen overgeslagen. In Nederland gebeurde dat trouwens in fasen: in Holland, Zeeland, Brabant en Limburg eind 1582, maar in Groningen, Gelderland, Utrecht, Overijssel, Friesland en Drenthe pas begin 1701. De kalender was tussen de zestien de en achttiende eeuw in Neder land dus maar een onoverzich telijke boel. Warboel In veel landen is dat nog steeds zo. De Hebreeuwse kalender kent bijvoorbeeld maanden van 29 en 30 dagen, maar ook jaren van twaalf of dertien maanden. De joodse kalender houdt na melijk nauwkeuriger rekening met de duur van de omwentelin gen van aarde en maan dan de onze. Maar daardoor moet elke twee tot drie jaar een extra maand worden ingevoegd. De Hebreeuwse telling begint bij de schepping van het heelal, volgens de schriftgeleerden in de nacht van 6 op 7 oktober 3761 'voor Christus'. Op de joodse ka lender is het nu dus het jaar 5760, en 1 januari 2000 is voor de gelovige joden de 23e dag van de maand Teveth. De islamitische jaartelling be gint bij de reis van Mohammed van Mekka naar Medina op (voor ons) 16 juli 622. Voor mil joenen moslims is het op 1 janu ari de 24e Ramadan van 1420. Japanners gebruiken de wester se kalender, maar beginnen hun jaartelling opnieuw als er een nieuwe keizer aan het bewind komt. Zij leven nu in het jaar 11 van de Heisei-dynastie, die aan ving met het aantreden van kei zer Akihito in 1989. Chinezen gebruiken 'onze' jaar telling, maar hanteren een af wijkende voor feestdagen, die is Youp van 't Hek wordt gewaardeerd, omdat bij taboes aan de orde stelt. Over twintig jaar is de humor weer anders. foto Phil Nijhuis Enkele uren na het verschijnen van deze coura zal een deel van de mensheid zich met vertex van feestelijkheid overgeven aan een bruisei begin van het jaar 2000. Voor anderen zal deze oversti tot ingetogenheid en beschouwing leiden. Weer and ren nemen nog een vol jaar de tijd om de werkelij overgang naar een nieuw millennium te vieren. Voor, len geldt dat ze in hoge mate betrokken zijn, of zich b trokken voelen, bij het Moment. In het jachtige besta; dat het Westen in het tijdbestek van een kleine eeuw- gaan beheersen, ontstond een overdreven eerbied vq het Moment. Kort geluk, pieken van exaltatie en gene diep gevoeld verdriet en malheur: de mens leeft van mi ment naar moment, in snel beleven en snel vergeten. De loop van de geschiedenis bepaalt zich evenwel met bij de Duur dan bij het Moment. De lange lijnen van et ontwikkeling herkennen en erkennen niet de grenzf van tijd. Cultuurstromingen, denkrichtingen en vo: men van levensbeschouwing zijn zelden afhankeli van de kalender. De natuur blijft, ondanks alle gemo: rel, de natuur en eeuwig is de stroom. De gebiedende momenten van de kalender zijn uitgi vonden en kunstmatig. Hun reikwi j dte is beperktJaa: tellingen zijn gebaseerd op aannames en afsprakei Wat in de ene cultuur als zalig of heilig geldt, heeft voc een andere cultuur nauwelijks betekenis. De boeddhis tekent op zijn nieuwjaarsdag, als de westerling al volle worsteling is met het jaar 2000, zonder zich all zeer te verwonderen het jaar 2544. Beiden vinden hu lijnen in het leven. Het markeert de beperkingen va het belang dat aan een Moment kan \yorden toegekem Het tijdstip moet het in de geschiedenis afleggen tege het tijdvak. schelden, zo zouden wij dat ook wel willen maar wij kunnen het niet en dur ven het niet. Daarom kopen wij een kaartje en gaan naar hem toe om de spanning weg te lachen. Is een man in een invalidekarretje leuk? Bram en Freek bouwden er een nummer om heen. Het zou nu niet meer kunnenHu mor heeft nu eenmaal met timing te maken, niet alleen op de biihne maar ook in de geschiedenis. Op de juiste wij ze de gevoelige taboes weg laten la chen. Wat wordt er leuk in de toekomst? In Brave New World van Aldous Huxley nemen wij allemaal op tijd ons geluk- spületje De lach om te ontspannen is dan niet meer nodig, wij hebben geen taboes meer. Maar stel dat Brave New World onverhoopt niet door mocht gaan. Dan blijven wij behoefte houden aan een stapje opzij: even de werkelijk heid terzijde, even het hoofd in de nek voor een klaterende lach. Dat lucht op. ook in 2047. Jan-Hendrik Bakker gebaseerd op zon- en maanstan den en bestaat uit cycli van zes tig jaar. Volgens die kalender is het op 1 januari dag 25 (wu-wu) van de elfde maand (bing-zi) van het zestiende jaar van de 78e cyclus (Ji-mao) van de Dy nastie van de Republiek. Dan is er nog een boeddhistische jaar telling (volgens welke het nu het jaar 2540 is), een hindoe-kalen der (5101), een Indiase (1921), een Perzische (1378) en een Koptisch-Ethiopische (1716). Al met al een warboel, maar om dat de niet-christelijke wereld zich om praktische redenen heeft neergelegd bij de veelal door kolonisten opgelegde wes terse jaartelling, zal straks toch in de hele wereld het nieuwe millennium worden begroet. Hans de Bruijn Meer over jaartellingen en kalen ders op www.calendarzone.com In de aanloop naar het jaar 2000 heeft ook de cultus va de terugblik zich in onze streken meester gemaakt va de mens en zijn media. In bijna elke categorie van d menselijke soort is 'de beste, de sterkste, de beroemdst benoemd. Of het nu gaat over grote sporthelden, de top pers van kunsten en wetenschappen, de man/vroui van het jaar of de Zeeuwen aller Eeuwen: elke klass kent haar kampioenen, idolen en sterren. Ook daari blij kt veel te steunen op de liefde voor momenten en - het licht der eeuwigheid - incidenten. Het heeft de kien van de positieve schittering: de gouden medailles zij nog één keer opgepoetst. Aan de gewonen, de middé matigen en de onderdrijvers valt - met zoveel feest voc ogen - weinig glans te ontlenen. De mensheid blikt eu forisch, sentimenteel en somtij ds een beetj e bitter ten; op grote dagen en grootse daden. De praktische bezwa ren die tussen droom en daad stonden, worden nog maals gewogen. Maakt de mensheid zich op de drempe van een nieuwe eeuw niet te sterk in de momenten va haar verleden bij gebrek aan een duurzaam optimisme De lezers zij - zonder omzien en voor onbepaalde tijd de ontplooiing van al hun mogelijkheden in volle vri heid en gezondheid toegewenst. De Provinciale Zeeuwse Courant viert de millenniumwisse ling met twee bijzondere uitgaven. Voor u ligt De laatste krant van het jaar 1999, een speciale bij lage van de PZC van vandaag, die ter gelegenheid van de mil lenniumwisseling huis-aan-huis wordt bezorgd in de gehele provincie. Deze uitgave staat stil bij de multi-culturele vie ring van het millenniumfeest, ziet om naar de Grote Zeeuwen van de afgelopen eeuw en kijkt vooruit met een inventarisatie van wensen voor de toekomst. Morgen vindt u het nieuws over de millenniumwisseling in De eerste krant van jaar 2000. Hoe verliep de millenniumnacht bij de feesten, in de crisiscentra, in de bedrijven, op straat? De PZC zal dan opnieuw in heel Zeeland huis-aan-huis ver schijnen met een speciale middag-editie. Uitgever: J C. Boersema Hoofdredactie: A. L Oosthoek D Bosscher (adjunct) A. L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118)484000 Redactiefax(0118) 470102 Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118)484000 Fax. (0118)472404 Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel (0113)273000 Fax (0113)273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 Postbus 51 4530 AB Terneuzen Tel (0115)686000 Fax (0115)686009 Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114)373839 Fax. (0114)373840 Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax (0111)454659 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17 00 uur Zierikzee en Hulst 8 30-17 00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8 00 tot 10.30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV Internet (http://www.pzc.nl): Postbus 18 4380 AA Vlissingen redactie- redactie@pzc.nl exploitatie, internet@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 of maandag t/m vrijdag op de kantoren gedurende de openingstijden: zaterdags tot 14 00 uur op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22 00 uur. Tel. (0118) 484000 Fax(0118) 470100. Abonnementsprijzen bij automatische incasso. (tussen haakjes prijs met acceptgiro) per maand 36,70 (nvt.) per kwartaal 100,00 101.65) per jaar ƒ380,00 (ƒ381,65) Voor toezending per post geldt een toeslag. Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers. maandag t/m vrijdag: 1,80 per stuk zaterdag: 2,60 per stuk Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMR0 47 70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd bij de advertentieorderafdeling Tel-0118-484321

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 72