Een onvoorspelbare eeuw Op zoek naar nieuwe ankers 37 vrijdag 31 december 1999 op twee gedachten, zegt hij. De strijd begon al met Jezus, die zijn volgelingen opriep de gewone zekerheden los te laten. Zijn opvol gers maakten van zijn geloof een militante organisatie, die brandstapels heeft gebruikt om de twijfels te vernietigen. Misschien is het meest typerende van onze tijd wel de aanpak van de EO, die Jezus 'vermarkt' alsof Hij een pak waspoeder is. De evange lische dominees mogen nog zo modern zijn, hun aanpak komt neer op afgedwongen eenvormigheid. Het is een terugkeer naar de filo sofie achter de brandstapels. Zij trekken dan ook slechts gelovigen die elders zijn losgeraakt. De EO kun je zien als het tehuis voor de Jomanda-adepten en de New-Agers uit de streng christelijke hoek. Op zich is daar niks mis mee, maar het beperkt de reikwijdte van de ze stroming. Waarom zou de moderne mens, die de dogma's van de traditionele kerken achter zich heeft gelaten, het evangelistische fundamentalisme wel aanvaarden? Dit laatste bastion van de pro testante orthodoxie heeft net zo weinig toekomst als het streven van de paus om de traditionele dogmatiek nieuw leven in te blazen. Geloven is een puur persoonlijke ervaring geworden, die wars is van massaliteit en ruimte biedt aan eigen interpretaties. Uiterlijkheden spelen geen rol meer. Het is nog maar de vraag of de gevestigde in stellingen in staat zijn hun gelovigen deze i'uimte te bieden. Niet el ke kerk kan immers terugvallen op een prediker als Nico ter Linden die - zonder God los te ^aten - aangeeft welke rol de Bijbel speelt in zijn geloofsbeleving. Zowel de humanist als de christen-democraat ziet hier de grote uit daging voor de mens in de 21ste eeuw. Beiden constateren een groei ende aandacht voor verdieping en verinnerlijking. In de 21ste eeuw zal het geloof vanuit de mens zelf moeten komen. Coenen spreekt van ,,een zoektocht naar geestelijke ruimte", naar een mentale staat waarbij geestelijke ankers niet langer nodig zijn. Klop waarschuwt dat zo'n zoektocht kan eindigen bij fundamenta listen of zelfs fascisten. Zij zijn het immers die grossieren in schijn zekerheden. Voorop staat echter dat de mens zal blijven zoeken naar zuivere er varingen. Uiteindelijk laat hij die uiterlijke waarden links liggen. In de komende eeuw zal hij het vooral moeten hebben van zijn per soonlijke, van zijn innerlijke ervaringen. Hij zal het inzicht moeten ontwikkelen om op basis daarvan zijn eigen nieuwe, authentieke geestelijke ankers te slaan. Louis Burgers e goeroes van nu heten Jomanda of Emile Ratelband en niet de tweeduizend jaar geleden geboren Jezus Christus. De kerken _>en leeg. De Nederlandse gelovigen zijn op drift geraakt en zoe- n naar nieuwe 'ankers'. Die moeten aansluiten bij hun christe- k-humanistisch wereldbeeld, maar ook ruimte bieden aan een rsoonlijke interpretatie. >g nooit zijn zoveel mensen zo welvarend geweest. De westerse sa- inleving bulkt van het geldHet kan niet opmaar tegelij k laat het ilzijn te wensen over. Nog nooit waren zoveel mensen op zoek lar geestelijke waarden die de traditionele kerken niet meer aan- eden. Eeuwenlang was de mens ervan overtuigd dat God in vijf gen de wereld heeft geschapen en op de zesde dag zijn evenbeeld, i kiest die mens ervoor zijn eigen God te scheppen. Waarom zou je g in God geloven als politiek, wetenschap, economie en Internet ntonen dat de mens zijn eigen Schepper kan zijn? En als dat zo is, larom blijven dan toch zoveel mensen zoekende naar geestelijke ikers, naar inzichten en emoties die zekerheid bieden in een ver- irrende tijd? edikanten, priesters en gelovigen zetten vraagtekens bij de waar- id van de Bijbel, terwijl honderd jaar geleden het boek der boeken g letterlijk werd aanvaard. Zij slopen het geloof, zonder een al- natief te presenteren. Zelfs de paus zweert hel en hemel af, maar :geet zijn kudde een nieuwe visie te bieden, et alleen het christendom verkeert in een crisis. Dat geldt ook Dr het humanisme, dat voor sommigen de rol van de religie ver ligt. Anderen achten het christendom onbestaanbaar zonder in- ?ng van het humanisme. In ieder geval heeft op het einde van de intigste eeuw het 'funshoppen', het liefst met de familie én het fst op zondag, de plaats ingenomen van de gedachten van Rous- tu, van Erasmus en van Thomas More. "wee eeuwen lang was het humanisme een krachtige beweging," ilyseert Cees Klop, hoogleraar ethiek, politieke praktijk en ristelijke levensbeschouwing in Nijmegen. „Dat is nu vervangen Jr marktdenken. Tolerantie is verworden tot onverschilligheid," [t Klop, als directeur van het wetenschappelijk bureau van het 'A ook een van de denkers van de hedendaagse christen-demo- itie. mensen van de 21ste eeuw zullen uiteindelijk een nieuwe moraal iden, maar wel in hun individuele domein. Daar vinden zij - te- dden van de uitingen van hun welvaart - zekerheid en veiligheid Nieuwe stromingen zoals New Age hebben hun eigen symbolen. en houvast. Niet voor niets keren Sinterklaas en Kerstmis terug als de belangrijkste 'gezellige' feesten van het jaar. En als het thuis niet lukt, dan is er altijd nog iemand als Jomanda, die de eenvoudigen van geest met de nodige poespas in trance weet te brengen. Bij haar vergeten zij even hun leed in de hoop dat het straks allemaal goed komt. Tegenover Jomanda staat de moderne werkgever die zijn personeel tevreden houdt met een oppepdag on der leiding van de 'tjakka's' van deze wereld. Deze goeroes moeten het hogere bedrijfskader de benodigde sociale cohesie bijbrengen. En waarom? In een cultuur waarin begrippen als hiërarchie en au toriteit niet langer bestaan, krijgt het bedrijf dankzij de Ratelban den van deze wereld een alternatief voor de inmiddels verdwenen christelijke arbeidsethos. Anderen zoeken hun heil bij echte of na maak oosterse stromingen. Oorzaak is de vernieuwingsbeweging van de jaren zestig, die de tra ditionele maatschappelijke en sociale verbanden doorbrak. Dat was ook het moment dat de fundamenten van christendom en hu manisme in het westen begonnen te wankelen. Hier gebeurde dat typisch op zijn Hollands. Hoe anders moet je het uitdelen zien van krenten bij het Lieverdje op het Amsterdamse Spui, of de stichting van de Oranje Vrijstaat door Kabouters? Zelfs een rookbom tijdens het huwelijk van Beatrix en Claus deed nau welijks af aan het Nederlandse karakter. In dit dorp voer je veranderingen door met een handvol gedroogde druiven, met christen-radicalen en humanistische Democraten. Een revolutie is hier altijd nog gericht op het bereiken van consen sus, en dus staat de uitkomst bij voorbaat vast. Er ontstaan nieuwe instituties die op hun beurt verwachten dat betrokkenen nadrukke- lijk een uniform gedrag gaan vertonen. Humanisme Je zou verwachten dat die vernieuwing past in de in Nederland al tijd al sterk aanwezige humanistische stroming. Sinds de Middel eeuwen is gepoogd dogma's af te schaffen en individuele vrijheid te benadrukken. Maar dat is niet alles, aldus de humanist en socio loog, prof. Herman Coenen. „Het is kenmerkend dat dit streven naar individualiteit altijd gepaard is gegaan met twijfels aan de kracht van het individu. Daarom zijn wij ook altijd heel sterk op zoek naar consensus". Dat mag echter niet gepaard gaan met aan tasting van de individuele vrijheid, want „anders wordt het wel erg benauwd". Het is een soort 'dubbel bewustzijn'. Wij zweren dog ma's af, wij wijzen instituties de deur en toch zoeken wij de zeker heid die alleen zij kunnen bieden. De Europese mens hinkt eigenlij k derzoekster Marjolijn Knot. „Een ge middeld kledingstuk wordt maar dertien keer per jaar gedragen en na drie, vier jaar afgedankt." Het zou economischer zijn als we een beperk tere garderobe hadden van speciaal voor ons ontworpen kledingstukken, die dan wel duurder zijn maar veel langer meegaan. „En omdat je je ei gen stijl kiest, kun je je toch van ande ren onderscheiden." Mensen zouden ook hun kleren kun nen delen met anderen. „Of ze lenen uit een 'kleding-o-theek"', zegt Knot. Testgroepen die deze opties kregen voorgelegd, reageerden positief. Zelfs het idee datje kleren deelt, werd niet afgewezen. „Vanwege het sociale karakter", zegt Knot. „Het verve lendst vonden ze het wegvallen van winkelen." Maar het niet meer hoe ven wassen en strijken sloeg aan. Dat zou kunnen gebeuren in 'buurtwas- centra' met zelfdenkende wasmachi nes of door professionele wasdien- sten. Auto Ook onze voedinggewoonten kunnen veranderen. Nieuwe technologieën zullen voor minder milieubelasting zorgen. Er zal ook individueler wor den gegeten. 'Intelligente' kooktoe- stellen kunnen zelf uitrekenen hoe lang een gerecht moet koken", aldus Knot, Koelkasten houden bij wan neer de gebruiksdatum van etenswa ren verstrijkt. Vergragt noemt de mo gelijkheid dat meerdere huishoudens één keuken gaan delen. En er is het idee van het 'superrant', een super markt waar een kok je net gekochte etenswaren bereidt, waarna je die ter plekke nuttigt. Mensen zullen zich ook anders gaan verplaatsen. Onbemande, elektro nisch bestuurde voertuigjes worden de taxi's van de toekomst. Er komt 'automatische verkeersgeleiding' waarbij de bestuurders steeds meer de controle over hun auto uit handen zullen geven. Snelheidsbegrenzers leggen hardrijden aan banden. Sen soren zorgen automatisch voor een veilige afstand tot medeweggebrui kers. „De auto wordt op bepaalde we gen een soort individueel openbaar vervoer", zegt onderzoeker Vincent Marchau van de Delftse TU. Veel van die technologie is er al, maar Marchau ziet haar nog niet snel ge meengoed worden. „Ik denk dat we al heel verzijn als de automatische ver keersgeleiding er in 2099 is". Volgens de gebroeders Das verkeert de auto pas inhet 'teenagerstadium'. „Deau to is pas over veertig, vijftig jaar vol wassen". Ook Marchau denkt dat de rol van de auto niet zal afnemen. „Je krijgt mensen de auto niet meer uit. Het openbaar vervoer zal eerder ver dwijnen dan de auto." En dat alles in ons kleine, volle land, waar uitdijende steden en verkeers- voorzieningen een steeds groter beslag op de beschikbare ruimte leg gen. Dat vergt ingrepen van de poli tiek, maar die kijkt, zo bekritiseren de technologen, niet ver genoeg voor uit. „De overheid is nu te veel beheer der van het technologische onder zoek, terwijl zij veel meer de regie ervan in handen zou moeten nemen", zegt Vincent Marchau. „De overheid moet meer visie tonen." Het gaat per slot van rekening om de vraag of wij de technologie - waarbij het onmogelijke steeds meer mogelijk lijkt te worden - laten bepalen hoe ons land er over pakweg een eeuw zal uitzien óf dat wij zelf in de hand wil len houden hoe wij wonen en werken en ons kleden, voeden of verplaatsen. Hans de Bruijn Alles wat kan worden uitge- f vonden, is nu uitgevonden", beweerde Charles H. Duell, directeur van het Amerikaanse octrooibureau, precies honderd jaar geleden. Op de valreep van de 20e eeuw zag hij geen grote technologische veranderingen meer in het verschiet. De automobiel, zo beweerde een ander rond die tijd, zal nooit paard en wagen als hét ver voermiddel gaan vervangen. En vlie gen was al helemaal ondenkbaar, ze ker voor de 'gewone man'. Honderd jaar later weten we wel be ter en is er niemand meer die zal dur ven beweren dat iets niet kan. Over honderd jaar zullen ongetwijfeld din gen zijn uitgevonden waarvan we nu met eens kunnen dromen, laat staan beseffen wat zij voor onze nakome lingen zullen betekenen. Futurologen proberen het wel, maar ook zij moe ten gissen. Het Nederland van 2099 is onmoge lijk nu al te tekenen. Zelfs de Nederlandse futurologent- weeling Robbert en Rudolf Das be perkt zich tot de komende vijftig jaar. Hun pas verschenen boek 'Toekomst beelden' oogt al futuristisch genoeg. Eilanden voor de kust voor energie winning en voor de huisvesting van asielzoekers en immigranten, snel wegen waarover elektrische, auto matisch bestuurde auto's rijden, vliegtuigen voor duizend passagiers en woningen waarin het huishouden geautomatiseerd verloopt. Het zijn geen wilde fantasieën; futu rologen gaan uit van bestaande tech nologieën en ideeën. Dat maakt het ook zo moeilijk om een eeuw vooruit te kijken. Wie dacht in 1899 aan de computer, aan vliegen-voor-de-lol, aan harttransplantaties of de vaat- wasmachine? Wie de toekomst wil voorspellen heeft het makkelijk en moeilijk tegelijk: makkelijk, omdat zelfs het wildste idee misschien mo gelijk is, en moeilijk omdat dat wilde idee ook onzin kan blijken. Maar er is hoop, zegt Rudolf Das. „De mens kan voor het eerst de processen beheersen die miljarden jaren het le ven hebben bepaald: kernfusie, rei zen in het heelal, DNA Er komt een moment dat de aarde de 'taal' van de ruimte verstaat". In het december nummer van het tijdschrift Scientific American schetsen futurologen een toekomst met 'intelligente' compu ters en een wereld zonder ziekten dankzij genetische manipulatie. Maar hoe de mens op de drempel van de 22e eeuw zal leven, hoe hij eruit zal zien en waar hij zich druk om zal ma ken, valt veel minder te voorspellen. Een groeiend aantal wetenschappers vraagt zich daarom niet in de eerste plaats af waar wij technologisch toe in staat zijn, maar hoe wij zouden willen dat de toekomst er uit ziet. Van daaruit wordt vervolgens de vraag beantwoord hoe dat met technologi sche middelen te bereiken is, met als uitgangspunt dat alle oplossingen ge baseerd zijn op een beter gebruik van onze natuurlijke hulpbronnen. De aantasting van ons leefmilieu is immers een van de grootste bedrei gingen van ons leven in de komende eeuw. Op de Technische Universiteit in Delft zijn wetenschappers bezig om zo alternatieve toekomstvisies te scheppen. „Wij voorspellen de toe komst niet", zegt prof. Philip Ver gragt. „Wij ontwikkelen, samen met overheid, bedrijfsleven en maat schappelijke organisaties mogelijk wenselijke alternatieven. Het gaat ons niet alleen om technologische doorbraken, maar om veranderingen in onze leefwijze en cultuur." Samen met universiteiten in Enge land, Duitsland, Hongarije en Italië Deze weken wordt veel teruggeblikt op de voorbije eeuw. Honderd jaar die ons de auto en het vliegtuig, de tv en de computer, de pil en het gekloonde schaap brachten; meer verandering en vernieuwing dan in vele eeuwen daarvóór. Maar hoe zal onze samenleving er over honderd jaar uitzien? Zal wie op oudejaarsavond 2099 terugblikt net zoveel veranderingen hebben meegemaakt als wij? Autobestuurders geven steeds meer taken uit handen. Navigatie en verkeersgeleiding zijn hier voorbeelden vai illustratie GPD Energiebesparende huizen voor zelfbouwers met grotendeels ondergrondse slaapkamers. ontwikkelen de Delftse wetenschap pers nieuwe vormen van wonen, eten en kleden, elementaire behoeften van de mens. „Technologieën die duur zaam zijn en toch leuk", zegt Ver gragt. Zo wordt gewerkt aan een energiezuinig huis van de toekomst, dat een eigen klimaatregeling kent, en waarbij de bewoner jaarlijks een vast energiequotum krijgt. Mensen zullen deels ondergronds gaan wo nen. „Waarom zou je niet ondergronds kunnen slapen?" Origineel zijn ook de ideeën over kle ding. „Veel kleren hangen in de kast zonder te worden gebruikt", zegt on-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 37