Pionieren voor regionale radio en tv Weren Muzzik wellicht terecht Ashot Saflan fantaseert met zwarte kronkellijnen Roerige jaarwisseling van'97 op'98 in Arnemuiden I Kritiek op plannen voor museum over ontstaan landschap 1900-2000 zeeland vrijdag 31 december 1999 14 Omroep Zeeland viert tienjarig bestaan kunst cultuur Voorproeije op het nieuwe millennium. vanaf 2 jan. 40% DE NOBELAER In het laatste jaar van de twintigste eeuw blikt de PZC van dag tot dag terug op nieuws feiten uit Zeeland. 31 december 1997 OOST-SOUBURG - Als om middernacht de champagnekurken knallen, is dat bij Omroep Zeeland niet alleen vanwege het aanbreken van het nieuwe millennium. De regionale omroep in Zeeland bestaat dan op de kóp af tien jaar. Program maleider radio Koen Mijnheer en programmaleider televisie Rik Groenewegen blikken terug op tien jaar pionieren. door Ernst Jan Roozendaal Het eerste wat Rik Groenewegen op viel toen hij twee jaar geleden bij Omroep Zeeland binnenkwam was dat in elke ruimte de radio aanstond. „Dat verbaasde me. Ik begreep het wel, maar ik was het niet gewend." Groenewegen kwam van het NOS Journaal naar Om roep Zeeland om de televisie-afdeling op poten te zetten. „We moesten ons een plaats verwerven in een bestaand be drijf. Een echt radiobedrijf." Hoewel het televisiepersoneel veel steun kreeg van de radiomensen, was het ook voor hen een kwestie van pio nieren. „Wij zonden de eerste maanden uit vanuit een oude fietsenwinkel. Ik moest me gaan bemoeien met techniek, overal over meepraten, terwijl dat een kant was waar ik me als televisiever slaggever nooit mee had bemoeid. Voor ons was het enorm belangrijk dat de ra dio bestond. De radiomensen kenden de provincie, hadden de contacten. In het begin dreven we op de redactie-ra dio. Nu is er sprake van samenwerking, toen van afhankelijkheid." Volgens Groenewegen heeft Omroep Zeeland Televisie in haar eerste ander half jaar bereikt wat hij voor ogen had. Er wordt een dagelijks nieuwspro gramma gemaakt 'dat deugten een pu blieksbereik van twaalf tot dertien procent tussen zes en zeven uur is geen uitzondering. „Ik zal geen namen noe men. maar er zijn grote zenders die dan maar vier procent halen. Dan denk ik: Lekker." Als grootste uitdaging voor de toe komst ziet Groenewegen de verster king van de nieuwsredactie. Radio en televisie worden daarin compleet geïn tegreerd. „Er wordt hier waanzinnig hard gewerkt. Dat kunnen mensen niet jarenlang volhouden. Door nog nauwer samen te werken tussen radio en tv denken we de nieuwsvoorziening te verbeteren en tegelijk de werkdruk te verlagen. Dat is dus speerpunt nummer één." Bedreiging De grootste bedreiging voor Omroep Zeeland schuilt in de financiering. Er is nooit zekerheid op de lange termijn. „Het kijk- en luistergeld wordt voort aan via de belastingen geïnd. De regio nale omroep is in de verdeling daarvan niet goed uitgekomen. Het geld is altijd maar voor een paar jaar gegarandeerd. Nou lijkt het me sterk dat in één klap vanuit Den Haag de regionale omroe pen met de grond gelijk worden ge maakt, maar toch. Het is altijd hollen of stilstaan. Hadden we geld over bij de televisie, was de radio nooddruftig. Zo komt er een nieuwe regeling en is the sky the limit, dan gaat het ineens berg af. Die afhankelijkheid is bedreigend." doorTheo Giele De overgang van 1997 naar 1998 ging de geschiedenis in als een van de rumoerigste van de afgelopen eeuw. Dat had niets met computerproblemen te maken, maar vooral met agressie tegen de politie. De eerste voortekenen dat 1997 niet als een nachtkaars zou uit gaan kwamen uit het hoge noor den. Eind december ontstonden daar grote spanningen in de Oosterparkwijk. Zeeland kreeg zijn deel op oudejaarsavond. Een groepje jongeren uit Arne muiden viel twee agenten aan met honkbalknuppels. De politie was die oudejaars nacht het mikpunt in meer plaatsen in het land. In Emmen moesten agentenzich aggressie- ve jongeren van het lijf houden. In Aalburg werd een politieauto in brand gestoken met een mo lotovcocktail. Elders kwamen berichten van raddraaiers en brandstichters die ongestoord hun gang konden gaan. In Arnemuiden, toch wel wat gewend als het gaat om rumoe rige jaarwisselingen, kwam de schok hard aan. Het raadslid Marijs noemde de gebeurtenis sen 'intriest' en een 'blamage' voor het dorp. Een geboren Ar- nemuidse spreekt over 'zeero verstypes'. „Als die een politie wagen zien, werkt dat als een lap op een rode stier. De Zeeuwse politiebaas A A Smeels gooide op 5 januari wat olie op de golven. De korpschef sprak van een "verschrikkelijk banaal, uit de hand gelopen in cident'. De roep om keihard po litieoptreden kreeg bij hem geen gehoor. „Als de tegenpartij niet voor rede vatbaar is, ontkom je j. niet aan het gebruik van geweld. Maar de mond blijft toch het beste wapen." Enkele tientallen Walcherse po- litiemensen zagen in 'Arnemui- den' meer dan een banaal inci- dent. Volgens hen hadden er veel meer dan de dertig agenten moeten worden ingezet. En ook be- stuurlijk rommelde het. Bij af- wezigheid van burgemeester ,Q( Spar van der Hoek had loco- burgemeester P. M. Bruinooge moeten worden ingelicht. Maar die moest van een journalist vernemen wat er zich in Arne- ,ai muiden had afgespeeld. Arrestaties «j In de week na oud en nieuw wer- fa' den de eerste arrestaties ver- richt. Toen de verdachten wel erg lang in voorarrest moesten blijven, klonken de eerste pro- testen vanuit Arnemuiden en )ej. werden er vraagtekens gezet bij |U) het politieoptreden op de mid- ye dag van 31 december. Tegen het begin van de lente vulde de Middelburgse recht- n bank drie dagen met het dossier 'Kniertje'. Zestien verdachten passeerden de kinderrechter of de rechtbank. De meeste min- derjarige jongens kregen werk- straffen omdat ze vernielingen hadden aangericht en brand en hadden gesticht. De vier Arne- muidenaren die de agenten heb- ben aangevallen, kregen werk- straffen en voorwaardelijke celstraffen. Bovendien moesten an ze een leerstraf volgen: het pro- ject 'Goede vrienden, slechte vrienden'. Toen een van hen, een aj achttienjarige man, dat vertik- Uf te, kreeg hij in november 1998 re alsnog een extra werkstraf. Koen Mijnheer en Rik Groenewegen. foto Ruben Oreel door Ernst Jan Roozendaal Koen Mijnheer is een omroepmede werker van het eerste uur. Een maand voordat de regionale radio de lucht inging, verruilde hij zijn baan als journalist bij de PZC voor die van ver slaggever bij Omroep Zeeland. „Bij mij roept tien jaar Omroep Zee land de vergelijking op met het opbla zen van een ballon"zegt hij.In het be gin moet je veel kracht zetten om lucht door het pijpje te persen en ineens gaat het een stuk gemakkelijker en wordt de ballon heel grootMet Omroep Zeeland hebben we hard moeten werken om vaste grond onder de voeten te krijgen en een jaar of vijf, zes geleden nam de radio opeens een hoge vlucht. Dat werd nog versneld door de komst van de tele visie, anderhalf jaar geleden. Ik denk dat we zo'n beetje aan het eind van de groeimogelijkheden zitten. Als we er meer lucht inblazen, knalt de boel uit elkaar. Dit is wat mensen zich van de regionale omroep moeten voorstellen. Nu willen we kwalitatief nog beter worden." De eerste verslaggevers van Omroep Zeeland moesten pionieren, aldus Mijnheer. „Toen ik hier kwam kon ik geen bandrecorder van een zender on derscheiden. Ik wist van niks. De om roep werd gedragen dooreen handjevol mensen die in Hilversum ervaring had den opgedaan. De mensen die het veld inmoesten, wisten geen klap. Ze ken den Zeeland misschien, hadden wat journalistiek benul, maar verder hield het op." Leeuwen Het was geen ideaal begin, maar Mijn heer is achteraf blij dat hij het heeft meegemaakt. „De markt voor radio en televisie is zo afgeroomd, dat we niet aan kunnen nemen wie we willen. De mensen die hier komen werken hebben vaak geen weet van wat het vak alle maal vraagt Ik kan me uitstekend in hun situatie verplaatsen, omdat ik daar tien jaar geleden ook ben geweest. Ik weet hoe het is om niets te weten. Ik moest in één maand leren radio maken. Dus gooi ze maar vooral voor de leeu wen." Omroep Zeeland begon met twee uur radio per dag. De eerste luisteraars werden vooral door nieuwsgierigheid gedreven, denkt Mijnheer. Inmiddels is Omroep Zeeland al enige jaren het best beluisterde radiostation in Zeeland. „Ik vind dat niet echt opzienbarend. Zeeland is bij uitstek geschikt voor re gionale radio. Zeeland heeft een identi teit. Dat krijg je hier cadeau, anders dan bijvoorbeeld in Utrecht." Toch heeft de omroep in haar tienjarig bestaan nog een gevoelige crisis te ver werken gekregen die de luistercijfers tijdelijk deed inzakken. Een deel van de nieuwsredactie kwam in conflict met directeur/hoofdredacteur Flip Feij. Terugkijkend zoekt Mijnheer de ooi-zaak in een botsing tussen jonge honden en ervaren rotten. „Mensen die wisten hoe het werkt, werden hier ge confronteerd met nieuwkomers die het wiel opnieuw uitvonden. Dat gekop peld aan de onverenigbaarheid van ka rakters maakt het achteraf gezien niet verbazingwekkend dat dit gebeurde. Ik merk nu dat bij de televisie ook meer spanning voelbaar is dan bij de radio. Misschien moest het wel gebeuren. Op een gegeven moment loste het pro bleem zichzelf op, onder meer omdat een aantal mensen zijn heil elders zocht. In zekere zin heeft het conflict zuiverend gewerkt. We hebben twee stappen terug gedaan om er drie voor uit te kunnen doen. Maar ik zou het nooit meer over willen doen. Werkdruk Mijnheer beschouwt Omroep Zeeland als een nieuwszender. Verstrooiing komt op de tweede plaats. Hij erkent dat de verslaggeving misschien wat scherper zou moeten zijn. De vraag is alleen of het kan. „Met een man of twaalf maken wij zeventien nieuwsuit zendingen per week. Dan is het moei lijk om eens iemand vrij te maken die een dag in wat tips kan gaan spitten Die luxe kunnen wij ons niet permitte ren. De dossiers of analyses die de krant maakt, zouden wij in de vorm van een serie reportages ook wel willen maken, maar de werkdruk is te groot. En wie bij ons in dienst komt, moet eerst het vak leren, want zwaargewichten uit Hilversum komen niet naar de regiona le omroep. Dus ik kan me wel voorstel len dat we de krant te weinig aan het schrikken maken met een primeur die zij niet hebben." één van de werken van de Goese kunstenaar Safian. door Esme Soesman KAPELLE - Het zijn vooral lij nen die het meest recente werk van Ashot Safian uit Goes type ren. Lineïsm is de uitdrukking die hij zelf voor de door hem in geslagen weg gebruikt. Het zijn echter met name zijn meer rea listische schilderijen die tot kij ken dwingen. Een greep uit het werk van Safian is tot en met 14 januari in het gemeentehuis van Kapelle te zien. De in 1963 in Armenië geboren beeldend kunstenaar doet veel. Daarvan getuigt een schetsblok dat hij vulde met portretten van medewerkers van de gemeente Kapelle. Safian probeert ook veel. Daarvan is het resultaat over de wanden van de hal van het gemeentehuis verspreid. Voor de Goesenaar is simpelweg de wereld kopiëren geen optie. Elk olieverfschilderij en elke pentekenmg vult hij verder aan, met kleuren of fantasiefiguren. Visioen Dat leidt vooral bij het werk in olieverf tot bijzondere effecten. Zijn weergave van de Sint Pe- truskerk in Oisterwijk, een vroegere woonplaats van Safi an, krijgt de uitstraling van een hoopgevend visioen. Het kerk gebouw is in strakke zwarte lij nen neergezet, tegen een feloranje achtergrond. Centraal op het doek is een witte cirkel uitgespaard, die omringd wordt door bruine en gele stippen. Bijna tastbaar ogen de in zwarte lijnen neergezette figuurtjes. Zoals de zes mannen die figure ren in het werk dat de titel Den ken aan oude tijden draagt. Oudere mannen, pet of hoed dragend. Safian is sterk in de tail. Eenzelfde rijtje mannen hangend op een bankje: één plukt wat aan een koord in zijn handen, een ander is - getuige zijn opgestoken hand - duide lijk aan het woord. Ook hier steeds de aanvulling van de ma ker. Soms door bonte achter- grondkleuren. In een ander ge val door toevoeging van zwarte kronkellijnen, hier en daar aan gevuld met figuurtjes. In die laatste richting lijkt Safi an, die in Armenië tot architect en beeldend kunstenaar is opge leid, zich verder te willen be kwamen. Een flink deel van de expositie is niet meer dan lij nenspel. Gekleurde vellen met zwarte vrije kronkellijnen, soms voorzien van zwart ingekleurde fantasiefiguren. Het merendeel van die creaties lijkt nog maar aanzet te zijn. Dat geldt ook voor het collage-achtige werk dat in het gemeentehuis in Ka pelle is opgehangen. Een uit tijdschriften geknipte vaas met bloemen, fauteuil en auto zijn omgeven met lijnen, kleurvlak ken en teksten ('romige toma tensoep: f 5,75'). Deeenheid tus sen uitgelicht onderwerp (het realistische deel) en vormele menten (de toevoeging van de kunstenaar) ontbreekt nog. De expositie van Safian in het gemeentehuis in Kapelle loopt tot en met 14 januari. De hal i op werkdagen open, van 8.30 12.00 uur en 13.00-16.00 uur. (Advertentie) door Ernst Jan Rozendaal OOSTKAPELLE - Een museum voor landschapsgeschiedenis is in Zeeland volstrekt overbodig. In niet mis te verstane bewoor dingen reageert directeur B. van de Hoef van het Zeeuws Biolo gisch Museum in Oostkapelle op het pleidooi dat directeur M. Hemminga van Stichting Het Zeeuwse Landschap deze week hield voor de oprichting van een dergelijk museum. „Verstandige mensen, en ik be grijp dat Hemminga professor is. zeggen soms heel onverstan dige dingen." Volgens Hemminga bestaat in Zeeland te weinig besef van de bijzondere ontstaansgeschiede nis van het eigen landschap. Daardoor ontbreekt het aan een museum dat die geschiedenis goed in beeld brengt. Met zo'n museum zou Zeeland interna tionaal kunnen scoren, denkt Hemminga. „Ik zie veel plannen voorbij komen", zegt Van de Hoef. „Ik verdeel ze in drie cate gorieën. Een aantal laat ik op mijn bureau liggen om er me teen wat mee te doen, een aantal leg ik in een la omdat ik er later misschien iets mee kan en een aantal mik ik meteen in de prul lenbak. Tot die laatste categorie hoort het plan van Hemminga. Die man is nog niet zo lang di recteur van Het Zeeuwse Land schap. Je kunt hem niet kwalijk nemen dat hij met nieuwe, wilde ideeën komt. Maar van het be stuur van Het Zeeuwse Land- (Advertentie) korting rot oosrsrroor 6 domburg schap had ik verwacht dat ze hem tegen zichzelf in bescher ming hadden genomen." Hemminga verkondigt onzin wanneer hij stelt dat de land schapsgeschiedenis in Zeeland geen aandacht krijgt, meent Van de Hoef. Hij wijst op zijn ei gen Zeeuws Biologisch Muse um, op de Schaapskooi in Zuid- Beveland. de Ecoscoop die in Renesse wordt gecreëerd, de Eu- regiotuinen in Zeeuws-Vlaan- deren en plannen voor een be zoekerscentrum in het kader van het Nationaal Park Ooster- schelde. Ook heeft hij proble men met het idee dat zo'n muse um zou moeten verrijzen in een gebied met veel sporen uit de landschapsgeschiedenis. „Je kunt zoiets niet even neerpoten in een gebied als de Yerseke Moer. Dat is een aantasting van het landschap."' De exploitatie van een dergelijk museum is bo vendien altijd lastig, aldus Van de Hoef. Vindt hij het plan van Hemmin ga wellicht bedreigend? „Dat hangt af van de locatie van zo'n museum. Voorlopig is het zo dat een nieuw initiatief zich een positie moet verwerven ten op zichte van bestaande initiatie ven. Maar als in de hele provin cie dit soort centra met moeite het hoofd boven water weet te houden, waarom wordt er dan niet beter samengewerkt in plaats van dat er een nieuwe, overbodige voorziening bij moet komen?" Gedeputeerde G. de Kok (na tuur en cultuur) vindt dat Van de Hoef voor zijn beurt praat. Hemminga heeft hem zijn plan uit de doeken gedaan, waarop De Kok heeft toegezegd dat een ambtenaar van de provincie zit ting neemt in een stuurgroep die op initiatief van Het Zeeuwse Landschap de haalbaarheid van het idee gaat onderzoeken. De Kok: „Het is makkelijk zo'n idee in een pril stadium in de grond te boren. Ik vind dat niet terecht. Laten we eerst kijken of zo'n voorziening op dit moment een gemis is voor Zeelend, of er een markt voor is en of er wel of niet te veel overlap is met be staande voorzieningen. Van de Hoef is zelf belanghebbende. Hij kan beter oppassen met zo snel te reageren. Laten we eerst eens even a fwachten wat het on derzoek, waarvoor helemaal geen grote bedragen hoeven te worden uitgetrokken, gaat op leveren." De Sint Petruskerk in Oisterwijk, Het advies van de Zeeuwse Programmaraad van Zekatel om het Franse televisiestation Muzzik van het kabelnet te weren, heeft flink w at commotie veroorzaakt. Dat een zender verdwijnt die zonder reclame uitgebreide programma's brengt met klassieke muziek, jazz en wereldmuziek, wordt door menigeen betreurd. Dat is begrijpelijk, maar is het ook terecht? door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Muzzik is sinds een jaar via de Zeeuwse kabel te ontvangen, Het station is op proef toegelaten. Normaal gesproken besluit Zekatel na enkele maanden of een station definitief een kabelkanaal krijgt toegewezen of toch maar niet. Bij Muzzik is de proefpe riode dit voorjaar verlengd, omdat de Zeeuwse Programma raad het gerenommeerde onder zoeksbureau Intomart een en quête wilde laten uitvoeren naar de tevredenheid van de Zeeuwen over hun kabelnet. De uitkomst van dat onderzoek is onlangs in de programmaraad besproken. Over Muzzik con cludeerde Intomart dat het sta tion weinig kijkers trekt, maar dan hun waardering hoog is. De commotie rond de dreigende verdwijning van het station be vestigt dat. Uit de meeste reacties van Muz- zik-aanhangers blijkt dat zij niet weten dat het station nog maar op proef door Zekatel wordt doorgegeven. De Stich ting Vrienden van Muzzik heeft haar Zeeuwse leden, die tegen betaling de programmagege vens ontvangen, daar niet dui delijk van op de hoogte gesteld. Ook is het niet iedereen bekend dat Muzzik geld wil zien als zijn programma's definitief worden doorgegeven. Het gaat welis waar om enkele dubbeltjes per abonnee per jaar, maar het zou een trendbreuk betekenen in het analyse beleid van Zekatel. Vandaar dat de Zeeuwse Programmaraad, die niet afwijzend staat tegen over de bijzondere programme ring van Muzzik, de aanvraag van het tv-station heeft afgewe zen. Slechts twee zenders ont vangen tot dusver een vergoe ding voor het doorgeven van hun programma's via het Zeeuwse kabelnet: The Disco very Channel en Eurosport. Aarzelend heeft Zekatel daar enige jaren geleden in toege stemd, op voorwaarde dat deze buitenlandse stations hun pro gramma's in het Nederlands on dertitelen of vertalen. De kij kers weten dan waarvoor ze betalen. Het pijnpunt van Zeka tel zat 'm in het feit dat ook deze zenders een gering aantal kij kers trekken, terwijl iedere ka belabonnee ervoor betaalt. Muzzik vertaalt zijn program ma's niet en zou dus het eerste station zijn dat zonder tegen prestatie voor de doorgifte van zijn programma's betaald wordt. In het verleden heeft Ze katel herhaalde malen gedreigd het station MTV van het net te gooien wanneer dat betaling zou eisen voor doorgifte via de Zeeuwse kabel. Een van de pop zenders dus waartegen de Stichting Vrienden van Muzzik fulmineert in een recente brief aan haar Zeeuwse leden. Een ci taat uit de brief: „De Zeeuwse Programmaraad, die volgens de wet de belangen van alle kabel abonnees moet behartigen (en niet alleen maar moet kijken naar wat de grote massa wil), laat haar (sic) oor blijkbaar hangen naar de commercie." Wat doet een adviesorgaan dat wil voorkomen dat iedereen be taalt voor het cultureel plezier van een kleine groep? Behartigt, dat de belangen van alle kabel abonnees of kijkt, het: naar wat de grote massa wil? De Zeeuwse Programmaraad zou vrijwel ze ker besloten hebben Muzzik op de kabel te handhaven, wanneer- het station geen vergoeding zou vragen voor de doorgifte var tl zijn programma's. Wie laat dan het oor hangen naar commercie1 l\ Wanneer Muzzik wordt betaald F voor doorgifte via de Zeeuwse 1 kabel, is het een kwestie van tijd voor MTV weer met een eis to! vergoeding op de stoep staat. De t( kijker mag er dan vanuit gaaE dat het per jaar niet meer oir. l dubbeltjes gaat, maar om gul- E dens. Binnenkort is het hele l\ Zeeuwse kabelnet geschikt voor t> tweerichtingsverkeer. Dan kun- K nen abonnees met een decoder tegen betaling hun favoriete zenders ontvangen. Wellicht - als exploitant Mediakabel en Muzzik het eens worden - kun- p nen de vrienden van het Franse 4 station hun favoriete program- T ma's dan weer thuis ontvangen F Dan gaat de ontvangst van e Muzzik zelfs enkele guldens per j maand kosten, maar alleen voor diegenen die daadwerkelijk e naar de programma's van deze Franse muziekzender kijken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 14