Vluse is vroeg volwassen
Opkikker van
EC Groove Society
Bezoekers worden
steeds jonger
Praten met je ouders
lessen
in liefde
illustratie Wim Hofman
Misschien vertelde je als
klein kind alles aan je
ouders. Wat je gedaan had op
school, met wie je speelde en
hoe dat was. Als je ouder
wordt, kan dat veranderen.
Waarom?
De eerste reden is heel logisch:
vanwege de reacties van bu-}<
ders. Vertel je net lollig over
hoe jouw klas een leerkracht
pestte, dan fronsen de wenk
brauwen van je vader al.
„Zorg je wel dat je een vol
doende voor dat vak haalt?",
zegt hij bijvoorbeeld. De vol
gende keer zeg je dus maar
niets meer. Of als je enthousi
ast vertelt hoe geweldig je
nieuwe vriendje is; „Iedereen
vindt hem leuk mam, hij heeft
al zoveel vriendinnetjes ge
had!" Gek toch, je moeder
kijkt helemaal niet blij.
Ouders vinden heel andere
dingen belangrijk dan jij. Zij
willen dat je met goede cijfers
je school doorloopt, jij wilt het
vooral leuk hebben. Zij hopen
dat je op de juiste leeftijd aan
relaties begint, jij valt gewoon
ineens voor iemand en wil
daar alles mee. Zij denken aan
jouw toekomst, jij denkt aan
nu. Als je dat kunt accepteren
van elkaar, hoeft het niet zo'n
probleem te zijn.
De tweede reden om niet alles
aan je ouders te vertellen, is
piet zo logisch: bepaalde din
gen hou je liever voor jezelf.
Zeker als het over verliefd
heid en seks gaat, kun je aar
zelen om dat met je ouders te
bespreken. Het praat zoveel
makkelijker met leef tij dgeno-
ten, ouders kunnen er meteen
zo ernstig of volwassenig over
doen. Het voelt ook een beetje
gek; het ene moment praat je
dan met j e ouders over seksen
even later zit je weer tegen
over elkaar spruitjes te eten.
Als je toch iets wilt bespreken
met je ouders, maar je bent
bang voor hun reactie, kondig
het onderwerp dan van te vo
ren aan. Zeg bijvoorbeeld:
„Mam, ik wil het met jou heb
ben over voorbehoedmidde
len, maar ik vind het best wel
eng. Wanneer heb jij daar tijd
voor?" Je moeder weet dan al
waar het over gaat, zodat ze
zich voor kan bereiden. Je
overvalt haar er niet mee,
waardoor de kans op een min
der prettige reactie veel klei
ner is. Ook weet ze dat jij het
zelf eng vindt, daar zal ze re
kening mee houden.
Bezorgd
Accepteer als jongere ook dat
ouders nu eenmaal bezorgd
zijn. Als ze dat niet waren, had
jij waarschijnlijk niet zo lang
geleefd, moet je maar denken.
En stoere verhalen over ge
scheurde condooms en toffe
standjes vertel je maar aan je
vrienden. Jij wilt toch ook niet
weten wat jouw ouders alle
maal onder de lakens doen?
Nou dan.
Juf Petra
donderdag 30 december 1999
EC Groove Society
Het heeft even geduurd.
Maar sinds kort ligt het de
buutalbum van EC Groove So
ciety in de winkel. Adrenaline
shots heet het en een betere al
ternatieve zuurstoffles is er mo
menteel niet. Want deze Neder
landse dance-plaat geeft je weer
nieuwe energie. De musici van
EG Groove Society zijn bij het
vullen van deze opkik-plaat
duidelijk niet over één nacht ijs
gegaan. Ze zijn ook geen stel pu
bers dat even op een zolderka
mertje een dance-album in el
kaar flanst. De Amsterdamse
band heeft een roemrucht verle
den.
Vroeger heette EC Groove So
ciety namelijk Eton Crop en
kwam met name de beroemde
Britse dj John Peel woorden te
kort om de indie-gitaarband uit
Kudelstaart aan te prijzen. Ja
ren later worden de heren, in
middels in Amsterdam wonend,
wederom bedolven onder lof
tuitingen. 'Beter dan Under
world', is het commentaar op
Adrenaline shots.
In de afgelopen jaren hebben de
twee Eton Croppers hun sporen
verdiend in de Nederlandse mu
ziekindustrie. Corné Bos werkt
op de promotie-afdeling van
Play It Again Sam, een van de
toonaangevende onafhankelij
ke labels in Nederland. Erwin
Blom is werkzaam bij de VPRO.
Hun namen, en die van derde
muzikant Spike Daalder, zijn
niet terug te vinden op het
kleurrijke hoesje van Adrenali
ne shots. Daar staat verrassend
weinig informatie op. „Nee, we
hebben echt niets te verbergen.
Want op onze Internet-site
www.ecgroovesociety.nl kun je
bijna alles over ons vinden. Mis
schien zijn wij wat die hoes be
treft doorgeschoten naar het an
dere uiterste. Ik vind zelf dat op
zeer veel platen heel veel zinloze
informatie staat. Wat iedereen
precies allemaal gedaan heeft,
enzovoort", verzucht Blom.
Nadeel
„Maar misschien zit er wel ach
ter, en dat zou best kunnen, dat
mensen kunnen denken dat wij
zouden kunnen profiteren van
het gegeven dat Corné bij een
platenfirma werkt en ik lange
tijd bij VPRO Radio 3 heb ge
werkt. Maar die gegevens wei-
ken heel vaak in je nadeel. Men
sen gaan vermoeden dat de
deejays je eerder draaien. Daar
door gaan andere mensen je
juist minder snel draaien. En ze
draaien je ook minder snel om
dat ze niet het vermoeden willen
wekken dat ze je draaien omdat
ze je kennen."
Internet
EC Groove Society wil Internet
gebruiken als een aanspeelpunt
dat op elk moment in actie kan
komen. Blom wil speciale infor
matie, nieuwe nummers en rest
materiaal op de website van EC
Groove Society zetten. „Dan
hoef je als muzikant niet telkens
het hele traject van idee naar
winkelproduct af te leggen. Op
Internet kun je er een continu
proces van maken.", zegt Blom.
„In de platenindustrie kun je
pas iets uitbrengen als je een al
bum met twaalf tracks hebt. Dat
is voor hen een markeringspunt
Maar voor jezelf als muzikant is
het leuker om een nieuw pro
duct direct te laten horen. Je
loopt warm voor een bepaald
nummer en je wilt niet twee jaar
wachten omdat de marketing
afdeling van een platenlabel
zegt dat je dan pas aan de beurt
bent. En als je meteen "met je
ideeën naar buiten komt, hoeft
je muziek ook niet te verande
ren, omdat anderen in de tus
sentijd eerder met een bepaald
idee zijn gekomen."
„Wij verzwijgen niet dat we al
twintig jaar Eton Crop zijn.
Toen hadden we ieder ons eigen
instrument. Bij EC Groove So
ciety loopt het door elkaar heen.
Het gaat om accenten. Spike is
de meest deskundige wat de ap
paratuur betreft, Corné is meer
de man van de grote lijn, het ge
luid en het mixen en ik leg ac
centen bij het programmeren.
De ideeën komen van ons alle
drie. Maar we hebben minder
onze eigen partij", aldus Blom.
,Ik zou soms wel eens willen dat
ikzo goed zo kunnen arrangeren
als Underworld. Maar dat is niet
ons ding. Wij maken veel meer
recht voor de raap-muziek."
René Megens
i/Tuse is een drietal popmuzi-
iXkanten van begin twintig,
en vergelijking met jonge hon
en is dan snel gemaakt. Niet in
et geval van Muse. Want het al-
uindebuut van de drie Engel
en, Showbiz, klinkt erg vol
ossen. Het zijn trouwens niet
Ie minsten waarmee Muse ver
beken wordt. De fans van Ra-
iohead die eens tegen wat an-
ere koppen willen aankijken,
jjn bij Muse aan het goede
hes.
!use heeft tevens iets van U2,
ent de grandeur van Manie
treet Preachers en soms ook de
;ul van Tim Buckley. En de
and klinkt dynamisch. Drum
ier Chris Wolstenholme: „Die
,-namiek is iets speciaals van
as. We hebben altijd al een
jorkeur gehad voor een mix
;n hard en rustig. Al vanaf de
•gintijd, toen we nog op school
aten. hebben we daarmee ge-
ji tperimenteerd."
[use heeft zich warm gespeeld
;et allerlei soorten muziek.
iVe hebben bijvoorbeeld jazzy,
luesy en echt heavy materiaal
tmaakt, zelfs avant-gardis-
sch werk in de trant van Pri
ms. Op school zijn we begon-
en als een coverband. We
jeelden nummers van indie-
ands uit het begin van de jaren
egentig. Denk daarbij aan Me-
i City Four, The Senseless
hings, Wedding Present en So-
:c Youth."
anger, gitarist en componist
[att Bellamy: „Toen we onze
irste nummers schreven, wa-
n we vijftien jaar oud. De mu-
ek van Muse klinkt zo volwas-
n, omdat we al zes jaar met
kaar samenspelen. Daarom
•grijpen we elkaar zo goed.
=el bands halen de zes jaar niet
ais voordat ze een platencon-
act krijgen."
m de haverklap wordt Muse
•rgeleken met Radiohead.
i'olstenholme: „De vergelijking
iet Radiohead stoort ons niet.
Is de mensen ons live zien, zul-
nze zien dat Muse geen Radio-
ead is. We zijn een serieuze
and. Dat blijkt ook uit de
sl aam."
terren
etitel van het album heeft vol-
;ns Wolstenholme een zeker
nisme. De jongens van Muse
geven zich per slot van reke-
ng in een wereld die enigszins
Muse, v.I.n.r. Matthew Bellamy, Dominic Howard en Chris Wolstenhome.
fake is. Althans dat is hun oor
deel, ook al hebben ze- nog niet
bijster veel ervaring in deze ma
terie. Laatst waren ze echter in
Los Angeles en daar kom je nog
al wat bullshit tegen met al die
sterren.
Bellamy: „Mensen roepen daar
snel dat ze je goed vinden. Dat
doen ze om de verkeerde rede
nen. Ze zitten daar constant
,bands te hypen. We hebben het
album trouwens ook Showbiz
genoemd omdat het gelijknami
ge nummer opvalt in vergelij
king met de rest van het materi
aal. Het klinkt zeer realistisch.
We hebben het in de studio live
opgenomen. Zo klinken we op
het podium ook, terwijl we bij
de rest van de nummers allerlei
instrumenten ter verfraaiing
hebben gebruikt. Op het album
gebruiken we toetsen, maar we
kunnen het ons nog niet veroor
loven om een toetsenist mee op
tournee te nemen. Dus klinken
we live simpeler.
Showbiz is geproduceerd door
de vermaarde Engelsman John
Leckie. Bellamy: „Natuurlijk
hebben we met hem over zijn
werk en zijn verleden gepraat.
Hij heeft bijvoorbeeld Radio
head, XTC en John Lennon
Yoko Ono geproduceerd. We
kwamen John Leckie tegen een
jaar voordat we een platendeal
tekenden. We werden vrienden
en hij wilde onze debuutplaat
wel produceren. Het sterke van
Leckie als producer is het feit
dat hij zich per nummer concen
treert op het juiste gevoel. Het
gaat hem om de juiste vibra
ties."
Een andere beroemdheid waar
mee de knapen van Muse geas
socieerd kunnen worden, is Ma
donna. Want na een optreden in
Los Angeles werden ze gecon
tracteerd door het platenlabel
Maverick van de flamboyante
zangeres annex platenbazin.
Bellamy: „Maverick is een goe
de platenmaatschappij. Bij Ma
verick zitten zo'n zestien bands
en dat is heel wat minder dan
dat er bij het grote Columbia on
der contract staan. Columbia
was ook geïnteresseerd, maar
dat label kan bij lange na niet
zoveel tij d steken in een band als
Muse. Wereldwijd zitten we bij
vijf verschillende maatschap
pijen. Het zijn firma's met men
sen die van onze muziek houden
en ons kennen. En dan ben je
verzekerd van een persoonlijke
aanpak. Madonna houdt van
onze muziek, want zij heeft het
veto over het aantrekken van
bands. Helaas hebben we haar
nog niet ontmoet. Dat is jammer,
want ze is hot."
Muse toerde met zowel Red Hot
Chili Peppers als Pavement
door Europa. Bellamy: „We lij
ken meer op Pavement dan op
de Chili Peppers. We maken
geen funky muziek die je een
goed gevoel moet geven. We zijn
net als Pavement normalere
jongens, bij wie het niet draait
om seks en spieren."
René Megens
De disco is vanaf het begin de
grootste trekpleister. De
irdere spelletjes zijn een aan-
tname verpozing om even van
:t springen, hossen, zingen en
ikken op adem te komen,
aim 12,5 jaar draait de jeugds-
sin St.Jansteen met dezelfde
reesformule.
i vier topjaren met gemiddeld
'n 250 bezoekers is het nu wel
it rustiger. Maar met maande-
ks ruim honderd jongeren is
soos in gemeenschapscen-
un De Warande een avondje
iwaar vooral kinderen van de
ögste groepen van de basis-
hooi en leerlingen uit de eerste
tweede klas van het middel-
tar onderwijs nog steeds naar
tkijken.
)e leeftijd van de doelgroep
}tnu wel iets anders dan in het
igin", zegt Riet Rotthier. Sinds
eerste editie in april 1987 is
jals vrijwilligster bij dejonge-
rensoos betrokken. „De opzet
was om jongeren van twaalf tot
zestien jaar, die toen tussen wal
en schip vielen, wat vermaak te
bieden. Nu zie je duidelijk een
kentering. De vijftien- en zes
tienjarigen gaan liever al op
stap naar een echte bar of disco
theek. Daar tegenover staat dat
d.e kinderen van zo'n jaar of tien
de jongste bezoekers worden.
Voor toezicht en begeleiding
dragen veertien vrijwilligers
hun steentje bij. In een roulatie
systeem zijn er op de maande
lijkse vrijdagavond zes aanwe
zig. Een half uurtje voordat om
19.00 uur de deuren opengaan,
zijn de vrijwilligers druk in de
weer om alle spelen klaar te zet
ten. Tafeltennistafels, voetbal
spelen, een aantal biljarts en te
levisies voor de videospelletjes
worden uit de bergruimte ge
sjouwd. „Allemaal van ons
zelf", vertelt Rotthier trots. „De
topjaren hebben ons bepaald
geen windeieren gelegd. Met de
jaarlijkse subsidie van 2000
gulden kun je de zaalhuur nog
niet eens betalen. De toegangs
prijs bedraagt 1,50. Ten op
zichte van 1987 is de entree met
slechts twee kwartjes verhoogd.
De piekjaren hebben een spaar
centje opgeleverd waarvan al de
huidige spelen zijn aangekocht.
Toen kwamen de bezoekers uit
de gehele regio naar St.Jan
steen. Nu is het beter te overzien
met meer bekende gezichten
van vooral kinderen uit het ei
gen dorp en het aangrenzende
Heikant."
Apart
De discotheek draait in een
apart zaaltje. De dj voelt het
goed aan. Rustig beginnen en te
gen sluitingstijd, klokslag 22.00
uur, toewerken naar een climax
met een springende en zingende
meute. Alcohol is taboe, ook
voor de toezichthouders. Zakjes
snoep vinden gretig aftrek. Na
sluitingstijd drinken de vrijwil
ligers nog een welverdiend af
zakkertje. Evaluatie is nauwe
lijks nodig. „Het loopt op
rolletjes", laten ze eensgezind
weten. „Als de kinderen het
naar hun zin hebben, is de
avond geslaagd."
Edy de Witte
idens de disco-avonden in de soos in St.Jansteen is het altijd gezellig. foto Charles Strijd