Vluse is vroeg volwassen Opkikker van EC Groove Society Bezoekers worden steeds jonger Praten met je ouders lessen in liefde illustratie Wim Hofman Misschien vertelde je als klein kind alles aan je ouders. Wat je gedaan had op school, met wie je speelde en hoe dat was. Als je ouder wordt, kan dat veranderen. Waarom? De eerste reden is heel logisch: vanwege de reacties van bu-}< ders. Vertel je net lollig over hoe jouw klas een leerkracht pestte, dan fronsen de wenk brauwen van je vader al. „Zorg je wel dat je een vol doende voor dat vak haalt?", zegt hij bijvoorbeeld. De vol gende keer zeg je dus maar niets meer. Of als je enthousi ast vertelt hoe geweldig je nieuwe vriendje is; „Iedereen vindt hem leuk mam, hij heeft al zoveel vriendinnetjes ge had!" Gek toch, je moeder kijkt helemaal niet blij. Ouders vinden heel andere dingen belangrijk dan jij. Zij willen dat je met goede cijfers je school doorloopt, jij wilt het vooral leuk hebben. Zij hopen dat je op de juiste leeftijd aan relaties begint, jij valt gewoon ineens voor iemand en wil daar alles mee. Zij denken aan jouw toekomst, jij denkt aan nu. Als je dat kunt accepteren van elkaar, hoeft het niet zo'n probleem te zijn. De tweede reden om niet alles aan je ouders te vertellen, is piet zo logisch: bepaalde din gen hou je liever voor jezelf. Zeker als het over verliefd heid en seks gaat, kun je aar zelen om dat met je ouders te bespreken. Het praat zoveel makkelijker met leef tij dgeno- ten, ouders kunnen er meteen zo ernstig of volwassenig over doen. Het voelt ook een beetje gek; het ene moment praat je dan met j e ouders over seksen even later zit je weer tegen over elkaar spruitjes te eten. Als je toch iets wilt bespreken met je ouders, maar je bent bang voor hun reactie, kondig het onderwerp dan van te vo ren aan. Zeg bijvoorbeeld: „Mam, ik wil het met jou heb ben over voorbehoedmidde len, maar ik vind het best wel eng. Wanneer heb jij daar tijd voor?" Je moeder weet dan al waar het over gaat, zodat ze zich voor kan bereiden. Je overvalt haar er niet mee, waardoor de kans op een min der prettige reactie veel klei ner is. Ook weet ze dat jij het zelf eng vindt, daar zal ze re kening mee houden. Bezorgd Accepteer als jongere ook dat ouders nu eenmaal bezorgd zijn. Als ze dat niet waren, had jij waarschijnlijk niet zo lang geleefd, moet je maar denken. En stoere verhalen over ge scheurde condooms en toffe standjes vertel je maar aan je vrienden. Jij wilt toch ook niet weten wat jouw ouders alle maal onder de lakens doen? Nou dan. Juf Petra donderdag 30 december 1999 EC Groove Society Het heeft even geduurd. Maar sinds kort ligt het de buutalbum van EC Groove So ciety in de winkel. Adrenaline shots heet het en een betere al ternatieve zuurstoffles is er mo menteel niet. Want deze Neder landse dance-plaat geeft je weer nieuwe energie. De musici van EG Groove Society zijn bij het vullen van deze opkik-plaat duidelijk niet over één nacht ijs gegaan. Ze zijn ook geen stel pu bers dat even op een zolderka mertje een dance-album in el kaar flanst. De Amsterdamse band heeft een roemrucht verle den. Vroeger heette EC Groove So ciety namelijk Eton Crop en kwam met name de beroemde Britse dj John Peel woorden te kort om de indie-gitaarband uit Kudelstaart aan te prijzen. Ja ren later worden de heren, in middels in Amsterdam wonend, wederom bedolven onder lof tuitingen. 'Beter dan Under world', is het commentaar op Adrenaline shots. In de afgelopen jaren hebben de twee Eton Croppers hun sporen verdiend in de Nederlandse mu ziekindustrie. Corné Bos werkt op de promotie-afdeling van Play It Again Sam, een van de toonaangevende onafhankelij ke labels in Nederland. Erwin Blom is werkzaam bij de VPRO. Hun namen, en die van derde muzikant Spike Daalder, zijn niet terug te vinden op het kleurrijke hoesje van Adrenali ne shots. Daar staat verrassend weinig informatie op. „Nee, we hebben echt niets te verbergen. Want op onze Internet-site www.ecgroovesociety.nl kun je bijna alles over ons vinden. Mis schien zijn wij wat die hoes be treft doorgeschoten naar het an dere uiterste. Ik vind zelf dat op zeer veel platen heel veel zinloze informatie staat. Wat iedereen precies allemaal gedaan heeft, enzovoort", verzucht Blom. Nadeel „Maar misschien zit er wel ach ter, en dat zou best kunnen, dat mensen kunnen denken dat wij zouden kunnen profiteren van het gegeven dat Corné bij een platenfirma werkt en ik lange tijd bij VPRO Radio 3 heb ge werkt. Maar die gegevens wei- ken heel vaak in je nadeel. Men sen gaan vermoeden dat de deejays je eerder draaien. Daar door gaan andere mensen je juist minder snel draaien. En ze draaien je ook minder snel om dat ze niet het vermoeden willen wekken dat ze je draaien omdat ze je kennen." Internet EC Groove Society wil Internet gebruiken als een aanspeelpunt dat op elk moment in actie kan komen. Blom wil speciale infor matie, nieuwe nummers en rest materiaal op de website van EC Groove Society zetten. „Dan hoef je als muzikant niet telkens het hele traject van idee naar winkelproduct af te leggen. Op Internet kun je er een continu proces van maken.", zegt Blom. „In de platenindustrie kun je pas iets uitbrengen als je een al bum met twaalf tracks hebt. Dat is voor hen een markeringspunt Maar voor jezelf als muzikant is het leuker om een nieuw pro duct direct te laten horen. Je loopt warm voor een bepaald nummer en je wilt niet twee jaar wachten omdat de marketing afdeling van een platenlabel zegt dat je dan pas aan de beurt bent. En als je meteen "met je ideeën naar buiten komt, hoeft je muziek ook niet te verande ren, omdat anderen in de tus sentijd eerder met een bepaald idee zijn gekomen." „Wij verzwijgen niet dat we al twintig jaar Eton Crop zijn. Toen hadden we ieder ons eigen instrument. Bij EC Groove So ciety loopt het door elkaar heen. Het gaat om accenten. Spike is de meest deskundige wat de ap paratuur betreft, Corné is meer de man van de grote lijn, het ge luid en het mixen en ik leg ac centen bij het programmeren. De ideeën komen van ons alle drie. Maar we hebben minder onze eigen partij", aldus Blom. ,Ik zou soms wel eens willen dat ikzo goed zo kunnen arrangeren als Underworld. Maar dat is niet ons ding. Wij maken veel meer recht voor de raap-muziek." René Megens i/Tuse is een drietal popmuzi- iXkanten van begin twintig, en vergelijking met jonge hon en is dan snel gemaakt. Niet in et geval van Muse. Want het al- uindebuut van de drie Engel en, Showbiz, klinkt erg vol ossen. Het zijn trouwens niet Ie minsten waarmee Muse ver beken wordt. De fans van Ra- iohead die eens tegen wat an- ere koppen willen aankijken, jjn bij Muse aan het goede hes. !use heeft tevens iets van U2, ent de grandeur van Manie treet Preachers en soms ook de ;ul van Tim Buckley. En de and klinkt dynamisch. Drum ier Chris Wolstenholme: „Die ,-namiek is iets speciaals van as. We hebben altijd al een jorkeur gehad voor een mix ;n hard en rustig. Al vanaf de •gintijd, toen we nog op school aten. hebben we daarmee ge- ji tperimenteerd." [use heeft zich warm gespeeld ;et allerlei soorten muziek. iVe hebben bijvoorbeeld jazzy, luesy en echt heavy materiaal tmaakt, zelfs avant-gardis- sch werk in de trant van Pri ms. Op school zijn we begon- en als een coverband. We jeelden nummers van indie- ands uit het begin van de jaren egentig. Denk daarbij aan Me- i City Four, The Senseless hings, Wedding Present en So- :c Youth." anger, gitarist en componist [att Bellamy: „Toen we onze irste nummers schreven, wa- n we vijftien jaar oud. De mu- ek van Muse klinkt zo volwas- n, omdat we al zes jaar met kaar samenspelen. Daarom •grijpen we elkaar zo goed. =el bands halen de zes jaar niet ais voordat ze een platencon- act krijgen." m de haverklap wordt Muse •rgeleken met Radiohead. i'olstenholme: „De vergelijking iet Radiohead stoort ons niet. Is de mensen ons live zien, zul- nze zien dat Muse geen Radio- ead is. We zijn een serieuze and. Dat blijkt ook uit de sl aam." terren etitel van het album heeft vol- ;ns Wolstenholme een zeker nisme. De jongens van Muse geven zich per slot van reke- ng in een wereld die enigszins Muse, v.I.n.r. Matthew Bellamy, Dominic Howard en Chris Wolstenhome. fake is. Althans dat is hun oor deel, ook al hebben ze- nog niet bijster veel ervaring in deze ma terie. Laatst waren ze echter in Los Angeles en daar kom je nog al wat bullshit tegen met al die sterren. Bellamy: „Mensen roepen daar snel dat ze je goed vinden. Dat doen ze om de verkeerde rede nen. Ze zitten daar constant ,bands te hypen. We hebben het album trouwens ook Showbiz genoemd omdat het gelijknami ge nummer opvalt in vergelij king met de rest van het materi aal. Het klinkt zeer realistisch. We hebben het in de studio live opgenomen. Zo klinken we op het podium ook, terwijl we bij de rest van de nummers allerlei instrumenten ter verfraaiing hebben gebruikt. Op het album gebruiken we toetsen, maar we kunnen het ons nog niet veroor loven om een toetsenist mee op tournee te nemen. Dus klinken we live simpeler. Showbiz is geproduceerd door de vermaarde Engelsman John Leckie. Bellamy: „Natuurlijk hebben we met hem over zijn werk en zijn verleden gepraat. Hij heeft bijvoorbeeld Radio head, XTC en John Lennon Yoko Ono geproduceerd. We kwamen John Leckie tegen een jaar voordat we een platendeal tekenden. We werden vrienden en hij wilde onze debuutplaat wel produceren. Het sterke van Leckie als producer is het feit dat hij zich per nummer concen treert op het juiste gevoel. Het gaat hem om de juiste vibra ties." Een andere beroemdheid waar mee de knapen van Muse geas socieerd kunnen worden, is Ma donna. Want na een optreden in Los Angeles werden ze gecon tracteerd door het platenlabel Maverick van de flamboyante zangeres annex platenbazin. Bellamy: „Maverick is een goe de platenmaatschappij. Bij Ma verick zitten zo'n zestien bands en dat is heel wat minder dan dat er bij het grote Columbia on der contract staan. Columbia was ook geïnteresseerd, maar dat label kan bij lange na niet zoveel tij d steken in een band als Muse. Wereldwijd zitten we bij vijf verschillende maatschap pijen. Het zijn firma's met men sen die van onze muziek houden en ons kennen. En dan ben je verzekerd van een persoonlijke aanpak. Madonna houdt van onze muziek, want zij heeft het veto over het aantrekken van bands. Helaas hebben we haar nog niet ontmoet. Dat is jammer, want ze is hot." Muse toerde met zowel Red Hot Chili Peppers als Pavement door Europa. Bellamy: „We lij ken meer op Pavement dan op de Chili Peppers. We maken geen funky muziek die je een goed gevoel moet geven. We zijn net als Pavement normalere jongens, bij wie het niet draait om seks en spieren." René Megens De disco is vanaf het begin de grootste trekpleister. De irdere spelletjes zijn een aan- tname verpozing om even van :t springen, hossen, zingen en ikken op adem te komen, aim 12,5 jaar draait de jeugds- sin St.Jansteen met dezelfde reesformule. i vier topjaren met gemiddeld 'n 250 bezoekers is het nu wel it rustiger. Maar met maande- ks ruim honderd jongeren is soos in gemeenschapscen- un De Warande een avondje iwaar vooral kinderen van de ögste groepen van de basis- hooi en leerlingen uit de eerste tweede klas van het middel- tar onderwijs nog steeds naar tkijken. )e leeftijd van de doelgroep }tnu wel iets anders dan in het igin", zegt Riet Rotthier. Sinds eerste editie in april 1987 is jals vrijwilligster bij dejonge- rensoos betrokken. „De opzet was om jongeren van twaalf tot zestien jaar, die toen tussen wal en schip vielen, wat vermaak te bieden. Nu zie je duidelijk een kentering. De vijftien- en zes tienjarigen gaan liever al op stap naar een echte bar of disco theek. Daar tegenover staat dat d.e kinderen van zo'n jaar of tien de jongste bezoekers worden. Voor toezicht en begeleiding dragen veertien vrijwilligers hun steentje bij. In een roulatie systeem zijn er op de maande lijkse vrijdagavond zes aanwe zig. Een half uurtje voordat om 19.00 uur de deuren opengaan, zijn de vrijwilligers druk in de weer om alle spelen klaar te zet ten. Tafeltennistafels, voetbal spelen, een aantal biljarts en te levisies voor de videospelletjes worden uit de bergruimte ge sjouwd. „Allemaal van ons zelf", vertelt Rotthier trots. „De topjaren hebben ons bepaald geen windeieren gelegd. Met de jaarlijkse subsidie van 2000 gulden kun je de zaalhuur nog niet eens betalen. De toegangs prijs bedraagt 1,50. Ten op zichte van 1987 is de entree met slechts twee kwartjes verhoogd. De piekjaren hebben een spaar centje opgeleverd waarvan al de huidige spelen zijn aangekocht. Toen kwamen de bezoekers uit de gehele regio naar St.Jan steen. Nu is het beter te overzien met meer bekende gezichten van vooral kinderen uit het ei gen dorp en het aangrenzende Heikant." Apart De discotheek draait in een apart zaaltje. De dj voelt het goed aan. Rustig beginnen en te gen sluitingstijd, klokslag 22.00 uur, toewerken naar een climax met een springende en zingende meute. Alcohol is taboe, ook voor de toezichthouders. Zakjes snoep vinden gretig aftrek. Na sluitingstijd drinken de vrijwil ligers nog een welverdiend af zakkertje. Evaluatie is nauwe lijks nodig. „Het loopt op rolletjes", laten ze eensgezind weten. „Als de kinderen het naar hun zin hebben, is de avond geslaagd." Edy de Witte idens de disco-avonden in de soos in St.Jansteen is het altijd gezellig. foto Charles Strijd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 71