Straatjongen in een
Griekse tragedie
Portret van
Golden Earring
Belgische invloed bij Bel Roy
Sneeuwwitje en
de zeven dwergen
Theater
Muziek
14
r zie verhaal elders op deze pagina
zie informatie elders op deze pagina
29 december t/m 4 januari
WOENSDAG
Oliver Twist
De familievoorstelling Oliver Twist wordt vandaag (woensdag) twee
maal gespeeld.
Dit muziektheater naar het bekende verhaal van Charles Dickens is een
co-productie van het Zeeuws Centrum van Amateurtheater, Scoop en
de Stadsschouwburg Middelburg. Aan de voorstelling werken zo'n ne
gentig mensen mee. Een deel van het verhaal werd voor theater her
schreven door Ans Schilders, ook verantwoordelijk voor de liedtek
sten, en Frans Doeleman. Douwe Eisinga componeerde de muziek. De
regie is in handen van Katinka van den Dool, die voor het uitgangspunt
koos dat Oliver, hoewel hij in een crimineel milieu terecht komt, toch
blijft geloven in het goede, in het rechtvaardige. De avondvoorstelling
is uitverkocht.
Stadsschouwburg, Middelburg, 15.00 en 19.00 uur
Vertelavonden
Onder de naam Kèn's óóre zeggen worden vertelavonden gehouden.
De verhalen worden verteld door Rosita de Bakker-van Roeyen en Ju-
lien Blommaert uit Hulst, Sankie Koster uit Overslag, Cor Marcus uit
Vogelwaarde en Ed Sreijns uit Kloosterzande. De Accornica's uit Koe
wacht verzorgen de muziek.
Café 't Jagershuis, Hengstdijk, 20.00 uur
Hoofd stuk Twee
Toneelvereniging Ontspanning Door Inspanning (ODI) uit Vogelwaar
de speelt het stuk Hoofdstuk Twee.
Het verhaal draait om twee broers, van wie de een de ander aan de
vrouw probeert te brengen, terwijl hij zelf met huwelijksproblemen
kampt. Het toneelstuk wordt voor het voetlicht gebracht door Peter
Dobbelaar, Anja Dobbelaar, Angelique van Goethem en Arnel Lefeve-
re. De laatste is lid van De Transfiguratie uit Hulsten speelt mee als
gast. De regie was in handen van Pol Claessens.
Dorpscentrum, Vogelwaarde, 20.00 uur
DONDERDAG
Oliver Twist
Van Oliver Twist wordt donderdag de laatste, extra, voorstelling ge
speeld.
Zie woensdag.
Stadsschouwburg, Middelburg, 15.00 uur
Vertelavonden
Onder de naam Kèn's ööre zeggen wordt ook donderdag een vertel
avond gehouden.
Zie woensdag.
Café 't Jagershuis, Hengstdijk, 20.00 uur
DINSDAG
Clown Slimpïe
Clown Slimpie treedt op voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar.
Zijn nieuwe show Slimpie's Avonturenspektakel zit vol met liedjes,
spelletjes, clownerie, goocheltruucs en veel grappen en grollen. Clown
Slimpie gaat op avontuur en snijdt verschillende thema's aan, zoals va
kantie, wonderen, sprookjes en kunstjes. Hij roept hierbij de hulp van
de kinderen in.
De Zwaan, Oost-Souburg, 14.00 uur
Ernst en Bobbie
De Ernst en Bobbie KinderNet-Show is voor kinderen tot en met tien
jaar.
Het duo Ernst en Bobbie spelen dagelijks de hoofdrol in het tv-pro-
gramma Ernst, Bobbie en de Rest bij KinderNet. In de show beleven ze
de spannendste avonturen, zingen liedjes, maken grappen en halen
ook een beetje kattekwaad uit.
Sporthal 't Zwaantje, Terneuzen, 14.30 uur
Potasch Perlemoer
Het stuk Potasch Perlemoer, Joods volkstoneel met veel lach en een
beetje traan, komt voor een extra voorstelling naar Middelburg.
De toneelstuk werd i n de ja ren vijftig met veel succes gespeeld door Jo-
han Kaart en Johan Boskamp en wordt nu wederom op de planken ge
bracht met Hans Boskamp en Fred Vaassen in de hoofdrollen en verder
onder anderen Heddy Lester, Rieneke van Nunen en Hein van Beem.
Het stuk gaat over twee eeuwig ruziemakende compagnons met een
hart van goud.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
WOENSDAG
Brasserie
Petra Flipse (viool en altviool) en Karin den Boef (piano) treden op in de
Brasserie.
Zij brengen een gevarieerd klassiek en lichtklassiek programma.
De Drvkkery, Middelburg, 14.30 uur
DONDERDAG
Mondharp
Het mondharpduo Phons Bax en Enno Meijers geeft een concert in de
Brasserie.
De mondharp is een boventooninstrument dat vóór de mond wordt be
speeld. Phons Bax geldt internationaal als kenner op het gebied van dit
instrument. Voor deze gelegenheid speelt ook de fluitist Jules Bitter
mee op tinwistle en dwarsfluit.
De Drvkkery, Middelburg, 14.30 uur
Adrïe Oosterling
Adrie Oosterling geeft een optreden in theater-galerie De Twee Dui
ven.
Het betreft een kerstconcert
De Twee Duiven, Groede, 20.00 uur
VRIJDAG
Dirk-Jan de Kuyper
De laatste muziek van deze eeuw in de Brasserie komt voor rekening
van Dirk-Jan de Kuyper.
Deze jonge pianist speelt popmuziek en klassieke stukken.
De Drvkkery, Middelburg, 12.00 uur
Desafïnado Sextet
Het Desafinado Sextet geeft een eindejaarsconcert in het jazz eetcafé.
Het sextet speelt gedurende twee uur composities van onder anderen
Harold Arden, Duke Ellington en George Gershwin.
Jazz eetcafé Desafinado, Middelburg, 14.30 uur
ZATERDAG
Millennium Bugs
Pete and the Millennium Bugs geven een Nieuwjaarsconcert.
Dit gezelschap beweegt zich op hetterrein van de soul, funk, groove en
blues en kenmerkt zich vooral door veel liefde voor de muziek.
Café Allez, Middelburg, 18.00 uur
ZONDAG
Balls
De formatie Balls geeft een concert
De band maakt originele rock 'n roll.
Panta Rhei, Vlissingen, 17.00 uur
w
woensdag 29 december 1999
The Golden Earring verdient een film. Uiteindelijk is het
Haagse kwartet, na meer dan dertig jaar kwaliteit te heb
ben afgeleverd, één van de niet meer weg te denken roek-
instituten uit de vaderlandse geschiedenis geworden.
John Buijsman speelt de ziener Theresias in het stuk Sophocles, dat is bewerkt door Jules Deelder.
foto CeesKuijper
Het kèn dat televisiekijkers hem kennen van de Gamma of
als kapper Ferry in 'Benzo terug' van de VARA Toneellief
hebbers weten dat Rotterdammer John Buysman (46) nog
meer in zijn mars heeft. In 'Dodo' en 'Angel Eyes' voerde
hij ons mee naar de rafelrand van de samenleving. Volgen
de week staat hij in een Grieks dramaNog nooit vertoond
Sophokles op Rotterdam-Zuid. Zijn naam op het affiche
garandeert extra toeschouwers. „Ze zullen merken dat
Sophokles een soapschrijver was."
keerd. Die ouwe komt nu aan
mij vragen: joh, ik kan die of
die schnabbel krijgen, wat
vind jij? Met mijn zoon van
veertien heb ik het ook niet.
Hij is wel een ontzettende pu
ber, maar niet in opstand. Ik
zelf had dat vroeger wel heel
erg, te laat thuiskomen, je kent
het wel Was inderdaad meer
een conflict met m'n moedér
dan met m'n vader want die
was er bijna nooit. Die mocht
ik in december in zijn ouwe
karretje de straat uitduwen,
moest ie weer een paar
maanden spelen in Finland.
Hij zat de helft van het jaar in
Zweden, Denemarken of Fin
land."
„De mensen zullen nog staan
te kijken van de vertaling die
Jules Deelder van Antigone
heeft gemaakt. Ik had gedacht
dat het wel weer plat Rotter
dams zou worden, maar niks
daarvan. Dat kon je Sophokles
niet aandoen, vond hij."
Humor
„Of er dan toch nog wat te la
chen valt? Ach, humor zit voor
mij ook aan de serieuze kant.
Niks leukers dan acteurs die
het bloed onder mekaars na
gels vandaan halen. Humor is
voor mij nooit een kwestie van
platte lol. De beste lach is de
lach waarbij je je afvraagt:
mag ik eigenlijk wel lachen?
Bij Dodo zag ik mensen hun
zakdoek trekken en ernaast
zat iemand in z'n broek te zei
ken van de lach. Dat is het
mooiste wat er is. In Den Haag
kwam een meisje na afloop
haar excuses aanbieden: sorry
door Hans Maas
„Ik ben en blijf een jongen van
de straat. Net als Sophokles,
een verteller van huis-tuin-
en-keukenverhaaltjes. Alleen
heb ik het geluk dat ik steeds
de juiste mensen om me heen
weet te kiezen. Daar zitten
soms een paar intellectuelen
tussen en zo kom je als volks
jongen vanzelf terecht in een
Grieks drama."
„Ik heb altijd het liefste muzi
kant willen worden. Van alles
raakt muziek een mens het
diepst. Als ik Keimpe (Keimke
de Jong speelt saxofoon in
'Angel Eyes' en 'Antigone' -
red.) hoor spelen, dat gaat
rechtstreeks mijn maag in.
Fantastische lijnen blaast die
gozer. Het is al een heel emo
tionele jongen, maar als ie op
z'n sax bezig is dan voel je iets
wat een acteur nooit teweeg
kan brengen. Het is gewoon zo
dat muziek het verhaal vertelt
en jij maakt daar als heteur
plaatjes bij. Is waar ja, als
Keimpe in Amsterdam had ge
woond was hij veel bekender
geworden. Dat geldt mis
schien ook wel voor mij, maar
ik ga er toch mooi niet voor
verhuizen, hoor."
,Ik speel nu Theresias, een zie
ner die de dood van iedereen
ziet aankomen. Het is een loei-
oud stuk, maar nog steeds ac
tueel. Het jongeren-ouderen
dilemma is van alle tijden,
toch? Jongeren komen nog
steeds in opstand tegen de be
velen van ouders. Nee, als je
naar mij en mijn vader Luut
kijkt, is dat eigenlijk omge-
dat de mensen zo zaten te la
chen. Dan weet je weer waar
om je je zo hebt staan uitslo
ven."
„Ik hou van losers. Niet dat ik
er, als de schrijver A Moonen,
naar leef, maar ik heb er wel
affiniteit mee. Ik speel toch de
miskendheid in mezelf. Daar
om heb ik ook liever niet dat
mijn vrouw op de eerste rij zit,
omdat ik alles van thuis sta te
spelen, mijn ruzies van thuis,
mijn eigen verliefdheid, er
komt alleen een andere tekst
voor in de plaats."
Naturel
„Het is ook wat regisseur Je
roen Kriek me nu weer leert bij
Antigone en eerder bij zijn
groep 'Growin' up in public'.
Doe naturel, jongen, durf
naakt te zijn. Ik heb nogal de
neiging om met een plaksnor,
verbasterd pratend, kromge
bogen op het toneel te staan.
Maar zo moet het niet. Verberg
je niet achter een typetje, durf
jezelf te zijn, dat is eigenlijk
toneelspelen. De tekst duwt je
dan wel weer een kant op, het
lichaam volgt vanzelf."
„Iedere acteur draagt iets met
zich mee. Er zijn acteurs, die
komen binnen en dan deinst
iedereen een meter achteruit.
Bij mij is het vaak verdriet, hoe
goed ik ook probeer dat opzij
te drukken. Als er gejankt
moet worden, bellen ze mij
Altijd losers. De man van de
Gamma is een loser, de kapper
bij de VARA is een vreselijke
loser. Losers zijn leuker dan
winnaars, vind je niet? Halve
garen en gekken trekken me.
We lopen allemaal de kans om
'n keer door te draaien. Ieder
een kan op straat terecht ko
men."
Antigone door FACT in een
nieuwe berijming van Jules
Deelder wordt geregisseerd
door Jeroen Kriek. Spelers
zijn, naast John Buysman,
Onyema Onwuka (als Antigo
ne), Leo Hogenboom, Paul van
Soest, Anders Larsen, Mirjam
Leenhouts, Thomas Oerle-
mans en Jaakko Toivonen. De
choreografie is van Feri de
Geus en de muziek van Luut
Buysman, Keimpe de Jong en
Arend Niks.
Antigone is vandaag
woensdagen donderdag
te zien in Theater Zuidplein
in Rotterdam
door Hans Piët
Vraag is alleen waarom regis
seur Rogier van der Ploeg niet
wat dieper heeft nagedacht
over de vorm waarin hij zanger
Barry Hay, gitarist George
Kooymans, bassist Rinus Ger
ritsen en drummer Cesar Zui
derwij k laat figureren. Don't
stop the show is namelijk niet
meer dan een, laten we zeggen,
'veredelde documentaire' die
een (bij vlagen) aardig beeld
geeft van de geschiedenis van
de groep. En dat is wat weinig
voor de bioscoop. Zo'n werk
stuk hoort op televisie thuis,
zeker ook omdat er nogal wat
'pratende hoofden' in voorko
men. In dat opzicht heeft de
rockmuziek in de loop der ja
ren betere producties afgele
verd, waarbij de meest memo
rabele een duidelijk concept
hadden. Zo gaf bijvoorbeeld
'A hard day's night' in de jaren
zestig op een prachtige manier
de absurde idolatie voor The
Beatles weer en toonde 'Stop
making sense' in de jaren tach
tig op een indringende wijze de
muzikaliteit van Talking
Heads.
Herinneringen
Don't stop the show is vooral
een reis vol herinneringen,
waarbij de jongste fans van de
groep zich waarschijnlijk bij
zonder zullen vermaken bij
het historische archiefmateri
aal en de bijpassende verhalen
van onder anderen de eerste
Golden Earringszanger Frans
Krassenburg, die in de film
zijn verwerkt. Tegelijkertijd
moet worden opgemerkt dat er
té veel Freddie Haayen (pla-
tenbons) en té veel 'Twilight
zone' in het werkstuk zitten.
Bovendien lijkt Anouk alleen
aanwezig vanwege haar popu
lariteit, want iets zinnigs komt
er verder niet uit. In dat op
zicht snijden de uitspraken
van Ted Nugent en Steve Har
ris meer hout. Gênant is vooral
de manier waarop de camera
wordt gehanteerd in de inter
views. Het lijkt alsof die per
soon steeds ernstig hoge nood
heeft.
Tijdsdocument
Don 't stop the show is een
tijdsdocument, opgebouwd
uit drie verhaallijnen, waar
van de muzikale verreweg de
aardigste is. Want het blijft
heerlijk om de Golden Earring
op het podium aan het werk te
zien. Bovendien geven de beel
den uit de kleedkamer er een
gevoelsmatige meerwaarde
aan.
Maar het leukste zit in de
staart van de 108 minuten du
rende rolprent. Dan gaan de
vier Earringleden namelijk
over elkaar praten en dat le
vert uiterst vermakelijke kost
op. Wat dan onder meer blijkt,
is dat gitarist George Kooy
mans door zanger Barry Hay
wordt gezien als de 'God-
father' van de Haagse groep.
Don 'tstop the show is don
derdag en zaterdag te zien
in het Schuttershoftheater
in Middelburg.
Barry Hay en George Kooymans van The Golden Earring.
foto Henriëtte Guest
Tussen het uiterste zuiden en het uiterste noorden van Zeeland zijn
de verschillen groot. In Sluis vind ik 's middags met moeite een ta
feltje in een restaurant dat vrij is en wordt me verteld dat de zaak 's
avonds sluit als de laatste Belgische gast is vertrokken. Dat kan om
22 uur zijn maar ook al om 18 uur. Een dag later, boven de Ooster-
schelde, zijn de zaken tijdens het lunchuur dicht. Hier komen de
eters juist 's avonds.
Sneeuwwitje en de zeven
dwergen, maandag te zien in
Theater Zuidplem in Rotter
dam, is een groots opgezette
musical, gebaseerd op het be
roemde sprookje over het
mooie prinsesje, haar valse
stiefmoeder en de zeven
dwergen. Het sprookje wordt
op de planken gebracht in
een mix van dans, drama,
zang, toneel, farce en variété.
De dwergen in de voorstelling
worden overigens gespeeld
door echte dwergen.
De acteurs nemen de kinde
ren en volwassenen mee op
sleeptouw. Het publiek wordt
voortdurend aangemoedigd
om mee te doen: joelen,
schreeuwen, voorzeggen,
waarschuwen en meezingen.
De vormgeving is gebaseerd
op een theatervorm die in Ne
derland niet of nauwelijks te
zien is, het Engelse Pantomi
me, wat het best is te om
schrijven als familiemusical.
De show is gebaseerd op de
originele 'Snow White and
the Seven Dwarfs Pantomi
me' op West End Londen, en
is mede gemaakt door de ge
renommeerde pantomimepro
ducent Albemarle of London.
Maar in deze voorstelling, ge
schikt voor iedereen vanaf
vijf jaar, wordt Nederlands
gesproken.
De rol van Sneeuwwitje
wordt gespeeld door Haartje
de Schepper, onder anderen
bekend van de soap Goud
kust en tv-series als '12 ste
den, 13 ongelukken'. De boze
stiefmoeder wordt gespeeld
door Moniek Nusselein, die
o.a. werkte bij de Haagsche
Komedie en het Theater van
de Lach Maiko Kemper
speelt de prins. Hij heeft rol
len gespeeld in tv-series als
Goudkust, Unit 13 en Wes
tenwind.
door Rien wan Reems
Bij Café Restaurant Tearoom Bel
Roy in Sluis kijkt niemand op wan
neer ik om half vier 's middags de
kaart vraag. Om me heen Belgische
families en paren die thee of koffie
drinken met een wafel of een pan
nenkoek terwdjl hier en daar een
pint wordt gepakt. De Belgische in-
%rloed is hier groot, dat blijkt ook uit
de kaart. Alle wijnen kosten bij
voorbeeld 37,30 en de speciaal
aanbevolen Zuidafrikaanse huis
wijnen 3515De centen achter de
komma zijn niet zozeer het resul
taat van zeer scherp calculeren,
maar het gevolg van berekenen in
Belgische francs. Er gaat hier meer
om in Belgische valuta dan in Ne
derlandse guldens.
Mijn bezoek aan Bel Roy is ingege
ven door een blik op de voor het
raam gepresenteerde kaart die
Zelfbereide garnalensoep 15,25)
belooft. Helaas vis ik achter het net,
de vriendelijke serveerster die al
leen met een collega de continue
stroom gasten gul lachend te woord
staat, deelt mee dat de garnalen
soep totaal uitverkocht is. Tiental
len Belgen zijn mij voor geweest.
Gelukkig zijn er nog Zelfbereide
garnalenkroketten 16,00) voor-
Café Rest. Tearoom Bel Roy
Kade 8, Sluis
Tel. 0117-461343
Dagelijks open vanaf 9.00 uur
Keuken open vanaf 12.00 uur
tot gasten zijn vertrokken
Creditcards: Visa, Eurocard en
pinnen
Kinderen: vinden veel van hun
gading
Rolstoel: nee, toilet is trap op
Vegetarischkeuze uit salades
radig. Krokante frituursels met een
royale vulling van grijze garnaal
tjes in een zachte ragout. De sla is
aangemaakt met een smakelijke
dressing, wat je niet overal ziet,
maar met de gefrituurde peterselie
is de keuken wat zuinigjes geweest.
Frivoler
De koude voorgerechten, Trio van
gerookte paling, zalm en garnalen
26,90) en Duo van Parmaham en
Ardenner ham met meloen (ƒ21,50)
zijn niet uitzonderlijk, maar bij de
warme voorgerechten is de keuze
wat frivoler: Scampi's in de room
26,90), Kreeft in de oven met
lookboter 27,55), Scampi's in de
lookboter 26,90) en Gegratineer
de wilde oesters 24,30).
Ook bij de visgerechten blijkt dui
delijk de Belgische invloed: Paling
in 't groen, in de room of gewoon ge
bakken 34,35), Gegrilde zalm
met mosterdsaus 28,60), Gebak
ken zeetong 51,45), Gegratineer
de kabeljauw met puree 27,50),
Mosselen natuur 29,95), in witte
wijn 32,75) en in de room en look
35,40) en Vissersbord met saus
van het huis en zalm, scampi, ka
beljauw en zeewolf 45,75).
In de rubriek 'van de grill' bekoort
mij naast de Steak 26,75), Tour-
nedos 31,85), Entrecöte 27,80)
en het Ribbetje 24,50) in het bij
zonder de Lamskoteletjes met war
me groenten 32,70). Het gebruik
van een verkleinwoord blijkt hier
niet te passen, want ik krijg drie
flinke koteletten, compleet met
heerlijk randje vet en perfect ge
grild, want mooi bruin van buiten
en rosé van binnen. Waarom echter
de 'warme groenten' apart worden
vermeld is me niet duidelijk, de
bloemkool is zeer gaar, de broccoli
verandert onder de vork spontaan
in puree en het stronkje witloof is
ver heen. Maar het vlees smaakt
echt naar lam en is heerlijk.
Voor sausen, de klassiekers Poivre,
Stroganoff en Béarnaise, moet de
gast 4,90 bijbetalen en er zijn
twee aantrekkelijke salades: To-
maat met garnalen en Garnalensa
lade (beide 28,60). Verder biedt
het ook qua ambiance Belgisch
aandoende Bel Roy twee driegan-
genmenuutjes voor 38,40 en
ƒ40,55.
I
1