Straatjongen in een Griekse tragedie Portret van Golden Earring Belgische invloed bij Bel Roy Sneeuwwitje en de zeven dwergen Theater Muziek 14 r zie verhaal elders op deze pagina zie informatie elders op deze pagina 29 december t/m 4 januari WOENSDAG Oliver Twist De familievoorstelling Oliver Twist wordt vandaag (woensdag) twee maal gespeeld. Dit muziektheater naar het bekende verhaal van Charles Dickens is een co-productie van het Zeeuws Centrum van Amateurtheater, Scoop en de Stadsschouwburg Middelburg. Aan de voorstelling werken zo'n ne gentig mensen mee. Een deel van het verhaal werd voor theater her schreven door Ans Schilders, ook verantwoordelijk voor de liedtek sten, en Frans Doeleman. Douwe Eisinga componeerde de muziek. De regie is in handen van Katinka van den Dool, die voor het uitgangspunt koos dat Oliver, hoewel hij in een crimineel milieu terecht komt, toch blijft geloven in het goede, in het rechtvaardige. De avondvoorstelling is uitverkocht. Stadsschouwburg, Middelburg, 15.00 en 19.00 uur Vertelavonden Onder de naam Kèn's óóre zeggen worden vertelavonden gehouden. De verhalen worden verteld door Rosita de Bakker-van Roeyen en Ju- lien Blommaert uit Hulst, Sankie Koster uit Overslag, Cor Marcus uit Vogelwaarde en Ed Sreijns uit Kloosterzande. De Accornica's uit Koe wacht verzorgen de muziek. Café 't Jagershuis, Hengstdijk, 20.00 uur Hoofd stuk Twee Toneelvereniging Ontspanning Door Inspanning (ODI) uit Vogelwaar de speelt het stuk Hoofdstuk Twee. Het verhaal draait om twee broers, van wie de een de ander aan de vrouw probeert te brengen, terwijl hij zelf met huwelijksproblemen kampt. Het toneelstuk wordt voor het voetlicht gebracht door Peter Dobbelaar, Anja Dobbelaar, Angelique van Goethem en Arnel Lefeve- re. De laatste is lid van De Transfiguratie uit Hulsten speelt mee als gast. De regie was in handen van Pol Claessens. Dorpscentrum, Vogelwaarde, 20.00 uur DONDERDAG Oliver Twist Van Oliver Twist wordt donderdag de laatste, extra, voorstelling ge speeld. Zie woensdag. Stadsschouwburg, Middelburg, 15.00 uur Vertelavonden Onder de naam Kèn's ööre zeggen wordt ook donderdag een vertel avond gehouden. Zie woensdag. Café 't Jagershuis, Hengstdijk, 20.00 uur DINSDAG Clown Slimpïe Clown Slimpie treedt op voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar. Zijn nieuwe show Slimpie's Avonturenspektakel zit vol met liedjes, spelletjes, clownerie, goocheltruucs en veel grappen en grollen. Clown Slimpie gaat op avontuur en snijdt verschillende thema's aan, zoals va kantie, wonderen, sprookjes en kunstjes. Hij roept hierbij de hulp van de kinderen in. De Zwaan, Oost-Souburg, 14.00 uur Ernst en Bobbie De Ernst en Bobbie KinderNet-Show is voor kinderen tot en met tien jaar. Het duo Ernst en Bobbie spelen dagelijks de hoofdrol in het tv-pro- gramma Ernst, Bobbie en de Rest bij KinderNet. In de show beleven ze de spannendste avonturen, zingen liedjes, maken grappen en halen ook een beetje kattekwaad uit. Sporthal 't Zwaantje, Terneuzen, 14.30 uur Potasch Perlemoer Het stuk Potasch Perlemoer, Joods volkstoneel met veel lach en een beetje traan, komt voor een extra voorstelling naar Middelburg. De toneelstuk werd i n de ja ren vijftig met veel succes gespeeld door Jo- han Kaart en Johan Boskamp en wordt nu wederom op de planken ge bracht met Hans Boskamp en Fred Vaassen in de hoofdrollen en verder onder anderen Heddy Lester, Rieneke van Nunen en Hein van Beem. Het stuk gaat over twee eeuwig ruziemakende compagnons met een hart van goud. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur WOENSDAG Brasserie Petra Flipse (viool en altviool) en Karin den Boef (piano) treden op in de Brasserie. Zij brengen een gevarieerd klassiek en lichtklassiek programma. De Drvkkery, Middelburg, 14.30 uur DONDERDAG Mondharp Het mondharpduo Phons Bax en Enno Meijers geeft een concert in de Brasserie. De mondharp is een boventooninstrument dat vóór de mond wordt be speeld. Phons Bax geldt internationaal als kenner op het gebied van dit instrument. Voor deze gelegenheid speelt ook de fluitist Jules Bitter mee op tinwistle en dwarsfluit. De Drvkkery, Middelburg, 14.30 uur Adrïe Oosterling Adrie Oosterling geeft een optreden in theater-galerie De Twee Dui ven. Het betreft een kerstconcert De Twee Duiven, Groede, 20.00 uur VRIJDAG Dirk-Jan de Kuyper De laatste muziek van deze eeuw in de Brasserie komt voor rekening van Dirk-Jan de Kuyper. Deze jonge pianist speelt popmuziek en klassieke stukken. De Drvkkery, Middelburg, 12.00 uur Desafïnado Sextet Het Desafinado Sextet geeft een eindejaarsconcert in het jazz eetcafé. Het sextet speelt gedurende twee uur composities van onder anderen Harold Arden, Duke Ellington en George Gershwin. Jazz eetcafé Desafinado, Middelburg, 14.30 uur ZATERDAG Millennium Bugs Pete and the Millennium Bugs geven een Nieuwjaarsconcert. Dit gezelschap beweegt zich op hetterrein van de soul, funk, groove en blues en kenmerkt zich vooral door veel liefde voor de muziek. Café Allez, Middelburg, 18.00 uur ZONDAG Balls De formatie Balls geeft een concert De band maakt originele rock 'n roll. Panta Rhei, Vlissingen, 17.00 uur w woensdag 29 december 1999 The Golden Earring verdient een film. Uiteindelijk is het Haagse kwartet, na meer dan dertig jaar kwaliteit te heb ben afgeleverd, één van de niet meer weg te denken roek- instituten uit de vaderlandse geschiedenis geworden. John Buijsman speelt de ziener Theresias in het stuk Sophocles, dat is bewerkt door Jules Deelder. foto CeesKuijper Het kèn dat televisiekijkers hem kennen van de Gamma of als kapper Ferry in 'Benzo terug' van de VARA Toneellief hebbers weten dat Rotterdammer John Buysman (46) nog meer in zijn mars heeft. In 'Dodo' en 'Angel Eyes' voerde hij ons mee naar de rafelrand van de samenleving. Volgen de week staat hij in een Grieks dramaNog nooit vertoond Sophokles op Rotterdam-Zuid. Zijn naam op het affiche garandeert extra toeschouwers. „Ze zullen merken dat Sophokles een soapschrijver was." keerd. Die ouwe komt nu aan mij vragen: joh, ik kan die of die schnabbel krijgen, wat vind jij? Met mijn zoon van veertien heb ik het ook niet. Hij is wel een ontzettende pu ber, maar niet in opstand. Ik zelf had dat vroeger wel heel erg, te laat thuiskomen, je kent het wel Was inderdaad meer een conflict met m'n moedér dan met m'n vader want die was er bijna nooit. Die mocht ik in december in zijn ouwe karretje de straat uitduwen, moest ie weer een paar maanden spelen in Finland. Hij zat de helft van het jaar in Zweden, Denemarken of Fin land." „De mensen zullen nog staan te kijken van de vertaling die Jules Deelder van Antigone heeft gemaakt. Ik had gedacht dat het wel weer plat Rotter dams zou worden, maar niks daarvan. Dat kon je Sophokles niet aandoen, vond hij." Humor „Of er dan toch nog wat te la chen valt? Ach, humor zit voor mij ook aan de serieuze kant. Niks leukers dan acteurs die het bloed onder mekaars na gels vandaan halen. Humor is voor mij nooit een kwestie van platte lol. De beste lach is de lach waarbij je je afvraagt: mag ik eigenlijk wel lachen? Bij Dodo zag ik mensen hun zakdoek trekken en ernaast zat iemand in z'n broek te zei ken van de lach. Dat is het mooiste wat er is. In Den Haag kwam een meisje na afloop haar excuses aanbieden: sorry door Hans Maas „Ik ben en blijf een jongen van de straat. Net als Sophokles, een verteller van huis-tuin- en-keukenverhaaltjes. Alleen heb ik het geluk dat ik steeds de juiste mensen om me heen weet te kiezen. Daar zitten soms een paar intellectuelen tussen en zo kom je als volks jongen vanzelf terecht in een Grieks drama." „Ik heb altijd het liefste muzi kant willen worden. Van alles raakt muziek een mens het diepst. Als ik Keimpe (Keimke de Jong speelt saxofoon in 'Angel Eyes' en 'Antigone' - red.) hoor spelen, dat gaat rechtstreeks mijn maag in. Fantastische lijnen blaast die gozer. Het is al een heel emo tionele jongen, maar als ie op z'n sax bezig is dan voel je iets wat een acteur nooit teweeg kan brengen. Het is gewoon zo dat muziek het verhaal vertelt en jij maakt daar als heteur plaatjes bij. Is waar ja, als Keimpe in Amsterdam had ge woond was hij veel bekender geworden. Dat geldt mis schien ook wel voor mij, maar ik ga er toch mooi niet voor verhuizen, hoor." ,Ik speel nu Theresias, een zie ner die de dood van iedereen ziet aankomen. Het is een loei- oud stuk, maar nog steeds ac tueel. Het jongeren-ouderen dilemma is van alle tijden, toch? Jongeren komen nog steeds in opstand tegen de be velen van ouders. Nee, als je naar mij en mijn vader Luut kijkt, is dat eigenlijk omge- dat de mensen zo zaten te la chen. Dan weet je weer waar om je je zo hebt staan uitslo ven." „Ik hou van losers. Niet dat ik er, als de schrijver A Moonen, naar leef, maar ik heb er wel affiniteit mee. Ik speel toch de miskendheid in mezelf. Daar om heb ik ook liever niet dat mijn vrouw op de eerste rij zit, omdat ik alles van thuis sta te spelen, mijn ruzies van thuis, mijn eigen verliefdheid, er komt alleen een andere tekst voor in de plaats." Naturel „Het is ook wat regisseur Je roen Kriek me nu weer leert bij Antigone en eerder bij zijn groep 'Growin' up in public'. Doe naturel, jongen, durf naakt te zijn. Ik heb nogal de neiging om met een plaksnor, verbasterd pratend, kromge bogen op het toneel te staan. Maar zo moet het niet. Verberg je niet achter een typetje, durf jezelf te zijn, dat is eigenlijk toneelspelen. De tekst duwt je dan wel weer een kant op, het lichaam volgt vanzelf." „Iedere acteur draagt iets met zich mee. Er zijn acteurs, die komen binnen en dan deinst iedereen een meter achteruit. Bij mij is het vaak verdriet, hoe goed ik ook probeer dat opzij te drukken. Als er gejankt moet worden, bellen ze mij Altijd losers. De man van de Gamma is een loser, de kapper bij de VARA is een vreselijke loser. Losers zijn leuker dan winnaars, vind je niet? Halve garen en gekken trekken me. We lopen allemaal de kans om 'n keer door te draaien. Ieder een kan op straat terecht ko men." Antigone door FACT in een nieuwe berijming van Jules Deelder wordt geregisseerd door Jeroen Kriek. Spelers zijn, naast John Buysman, Onyema Onwuka (als Antigo ne), Leo Hogenboom, Paul van Soest, Anders Larsen, Mirjam Leenhouts, Thomas Oerle- mans en Jaakko Toivonen. De choreografie is van Feri de Geus en de muziek van Luut Buysman, Keimpe de Jong en Arend Niks. Antigone is vandaag woensdagen donderdag te zien in Theater Zuidplein in Rotterdam door Hans Piët Vraag is alleen waarom regis seur Rogier van der Ploeg niet wat dieper heeft nagedacht over de vorm waarin hij zanger Barry Hay, gitarist George Kooymans, bassist Rinus Ger ritsen en drummer Cesar Zui derwij k laat figureren. Don't stop the show is namelijk niet meer dan een, laten we zeggen, 'veredelde documentaire' die een (bij vlagen) aardig beeld geeft van de geschiedenis van de groep. En dat is wat weinig voor de bioscoop. Zo'n werk stuk hoort op televisie thuis, zeker ook omdat er nogal wat 'pratende hoofden' in voorko men. In dat opzicht heeft de rockmuziek in de loop der ja ren betere producties afgele verd, waarbij de meest memo rabele een duidelijk concept hadden. Zo gaf bijvoorbeeld 'A hard day's night' in de jaren zestig op een prachtige manier de absurde idolatie voor The Beatles weer en toonde 'Stop making sense' in de jaren tach tig op een indringende wijze de muzikaliteit van Talking Heads. Herinneringen Don't stop the show is vooral een reis vol herinneringen, waarbij de jongste fans van de groep zich waarschijnlijk bij zonder zullen vermaken bij het historische archiefmateri aal en de bijpassende verhalen van onder anderen de eerste Golden Earringszanger Frans Krassenburg, die in de film zijn verwerkt. Tegelijkertijd moet worden opgemerkt dat er té veel Freddie Haayen (pla- tenbons) en té veel 'Twilight zone' in het werkstuk zitten. Bovendien lijkt Anouk alleen aanwezig vanwege haar popu lariteit, want iets zinnigs komt er verder niet uit. In dat op zicht snijden de uitspraken van Ted Nugent en Steve Har ris meer hout. Gênant is vooral de manier waarop de camera wordt gehanteerd in de inter views. Het lijkt alsof die per soon steeds ernstig hoge nood heeft. Tijdsdocument Don 't stop the show is een tijdsdocument, opgebouwd uit drie verhaallijnen, waar van de muzikale verreweg de aardigste is. Want het blijft heerlijk om de Golden Earring op het podium aan het werk te zien. Bovendien geven de beel den uit de kleedkamer er een gevoelsmatige meerwaarde aan. Maar het leukste zit in de staart van de 108 minuten du rende rolprent. Dan gaan de vier Earringleden namelijk over elkaar praten en dat le vert uiterst vermakelijke kost op. Wat dan onder meer blijkt, is dat gitarist George Kooy mans door zanger Barry Hay wordt gezien als de 'God- father' van de Haagse groep. Don 'tstop the show is don derdag en zaterdag te zien in het Schuttershoftheater in Middelburg. Barry Hay en George Kooymans van The Golden Earring. foto Henriëtte Guest Tussen het uiterste zuiden en het uiterste noorden van Zeeland zijn de verschillen groot. In Sluis vind ik 's middags met moeite een ta feltje in een restaurant dat vrij is en wordt me verteld dat de zaak 's avonds sluit als de laatste Belgische gast is vertrokken. Dat kan om 22 uur zijn maar ook al om 18 uur. Een dag later, boven de Ooster- schelde, zijn de zaken tijdens het lunchuur dicht. Hier komen de eters juist 's avonds. Sneeuwwitje en de zeven dwergen, maandag te zien in Theater Zuidplem in Rotter dam, is een groots opgezette musical, gebaseerd op het be roemde sprookje over het mooie prinsesje, haar valse stiefmoeder en de zeven dwergen. Het sprookje wordt op de planken gebracht in een mix van dans, drama, zang, toneel, farce en variété. De dwergen in de voorstelling worden overigens gespeeld door echte dwergen. De acteurs nemen de kinde ren en volwassenen mee op sleeptouw. Het publiek wordt voortdurend aangemoedigd om mee te doen: joelen, schreeuwen, voorzeggen, waarschuwen en meezingen. De vormgeving is gebaseerd op een theatervorm die in Ne derland niet of nauwelijks te zien is, het Engelse Pantomi me, wat het best is te om schrijven als familiemusical. De show is gebaseerd op de originele 'Snow White and the Seven Dwarfs Pantomi me' op West End Londen, en is mede gemaakt door de ge renommeerde pantomimepro ducent Albemarle of London. Maar in deze voorstelling, ge schikt voor iedereen vanaf vijf jaar, wordt Nederlands gesproken. De rol van Sneeuwwitje wordt gespeeld door Haartje de Schepper, onder anderen bekend van de soap Goud kust en tv-series als '12 ste den, 13 ongelukken'. De boze stiefmoeder wordt gespeeld door Moniek Nusselein, die o.a. werkte bij de Haagsche Komedie en het Theater van de Lach Maiko Kemper speelt de prins. Hij heeft rol len gespeeld in tv-series als Goudkust, Unit 13 en Wes tenwind. door Rien wan Reems Bij Café Restaurant Tearoom Bel Roy in Sluis kijkt niemand op wan neer ik om half vier 's middags de kaart vraag. Om me heen Belgische families en paren die thee of koffie drinken met een wafel of een pan nenkoek terwdjl hier en daar een pint wordt gepakt. De Belgische in- %rloed is hier groot, dat blijkt ook uit de kaart. Alle wijnen kosten bij voorbeeld 37,30 en de speciaal aanbevolen Zuidafrikaanse huis wijnen 3515De centen achter de komma zijn niet zozeer het resul taat van zeer scherp calculeren, maar het gevolg van berekenen in Belgische francs. Er gaat hier meer om in Belgische valuta dan in Ne derlandse guldens. Mijn bezoek aan Bel Roy is ingege ven door een blik op de voor het raam gepresenteerde kaart die Zelfbereide garnalensoep 15,25) belooft. Helaas vis ik achter het net, de vriendelijke serveerster die al leen met een collega de continue stroom gasten gul lachend te woord staat, deelt mee dat de garnalen soep totaal uitverkocht is. Tiental len Belgen zijn mij voor geweest. Gelukkig zijn er nog Zelfbereide garnalenkroketten 16,00) voor- Café Rest. Tearoom Bel Roy Kade 8, Sluis Tel. 0117-461343 Dagelijks open vanaf 9.00 uur Keuken open vanaf 12.00 uur tot gasten zijn vertrokken Creditcards: Visa, Eurocard en pinnen Kinderen: vinden veel van hun gading Rolstoel: nee, toilet is trap op Vegetarischkeuze uit salades radig. Krokante frituursels met een royale vulling van grijze garnaal tjes in een zachte ragout. De sla is aangemaakt met een smakelijke dressing, wat je niet overal ziet, maar met de gefrituurde peterselie is de keuken wat zuinigjes geweest. Frivoler De koude voorgerechten, Trio van gerookte paling, zalm en garnalen 26,90) en Duo van Parmaham en Ardenner ham met meloen (ƒ21,50) zijn niet uitzonderlijk, maar bij de warme voorgerechten is de keuze wat frivoler: Scampi's in de room 26,90), Kreeft in de oven met lookboter 27,55), Scampi's in de lookboter 26,90) en Gegratineer de wilde oesters 24,30). Ook bij de visgerechten blijkt dui delijk de Belgische invloed: Paling in 't groen, in de room of gewoon ge bakken 34,35), Gegrilde zalm met mosterdsaus 28,60), Gebak ken zeetong 51,45), Gegratineer de kabeljauw met puree 27,50), Mosselen natuur 29,95), in witte wijn 32,75) en in de room en look 35,40) en Vissersbord met saus van het huis en zalm, scampi, ka beljauw en zeewolf 45,75). In de rubriek 'van de grill' bekoort mij naast de Steak 26,75), Tour- nedos 31,85), Entrecöte 27,80) en het Ribbetje 24,50) in het bij zonder de Lamskoteletjes met war me groenten 32,70). Het gebruik van een verkleinwoord blijkt hier niet te passen, want ik krijg drie flinke koteletten, compleet met heerlijk randje vet en perfect ge grild, want mooi bruin van buiten en rosé van binnen. Waarom echter de 'warme groenten' apart worden vermeld is me niet duidelijk, de bloemkool is zeer gaar, de broccoli verandert onder de vork spontaan in puree en het stronkje witloof is ver heen. Maar het vlees smaakt echt naar lam en is heerlijk. Voor sausen, de klassiekers Poivre, Stroganoff en Béarnaise, moet de gast 4,90 bijbetalen en er zijn twee aantrekkelijke salades: To- maat met garnalen en Garnalensa lade (beide 28,60). Verder biedt het ook qua ambiance Belgisch aandoende Bel Roy twee driegan- genmenuutjes voor 38,40 en ƒ40,55. I 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 14