Walt Disney is een visionair gebleken Kunstschatten van islam rijk en verscheiden Filmfestival in Rotterdam zet accent op Japan Fantasia 2000 wereldwijd in IMAX-theaters tyrp kunst ïr£é\t cultuur Hemelse kunst in Amsterdam I 13 Het meest ambitieuze opus van de nog altijd meest fameuze animatiefilmer uit de geschiedenis ging in 1940 in wereldpremière. We hebben het over Fantasia van Walt Disney. Het werkstuk koppelde een voor die tijd overweldigende dosis visuele flair, fantasie en technisch vernuft aan zeven stukken klassieke muziek, bij elkaar gehouden door Mickey Mouse en de legendarische dirigent Leopold Stokovski. Op de eerste dag van het nieuwe millennium zal in alle IMAX-theaters van de wereld gelijktijdig de première plaatsvinden van Fantasia 2000, een geheel nieuwe film die geënt is op de baanbrekende formule van 60 jaar geleden. Als in Den Haag en Rotterdam straks walvissen door de lucht gaan zweven op de muziek van Respighi's Pines of Rome en als Donald Duck helpt alle dieren van de wereld Noachs ark binnen te drijven op marsmuziek van Elgar, heeft de film al gala-presentaties achter de rug in de New Yorkse Carnegie Hall en in Londen, Parijs en Tokio, met de muziek 'live' uitgevoerd door het Chicago Symphony Orchestra onder leiding van James Levine. Hetzelfde gezelschap is op de geluidsband van de film te horen met verder delen uit Beethovens Vijfde Symfonie, Gershwins Rhapsody In Blue, het Tweede Pianoconcert van Sjostakovitsj, Carnaval des Animaux van Saint-Saëns en Strawinsky's Vuurvogel. Als speciale link met de eerste Fantasia-film wordt een reprise gegeven van het fragment met Mickey Mouse in De Tovenaarsleerling van Paul Dukas. Het project Fantasia 2000 is een persoonlijk kindje van Roy Edward Disney, neef van de grote Walt en zoon van diens oudere broer Roy die medeoprichter was van de studio. Het idee om nieuwe Fantasia-episoden te creëren begeesterde Roy Edgar - thans vice-president van The Walt Disney Company en directeur van de animatieafdeling - sinds hij op twaalfjarige leeftijd van zijn vader vernam dat Walt destijds ook de bedoeling had 1200 mensen, in ploegen van 250 per episode. Maar het voorbereidende werk, het kiezen van de geschikte stukken muziek, verrichte Roy Disney met een klein team van zes man. ,,Ik heb veel muziek gehoord die mij persoonlijk erg aansprak. Twee daarvan, Sjostakovitsj' Tweede Pianoconcert en Pines Of Rome van Respighi, zijn in de film terechtgekomen. We luisterden gezamenlijk naar muziek en stuurden elkaar over en weer cd's toe. We hebben ook gekeken naar werken die op de lijst hadden gestaan voor de oorspronkelijke film maar toen niet door de eindselectie waren gekomen. In de nalatenschap van dirigent Stokovski, die 60 jaar geleden met Walt samenwerkte, werd een dik cahier gevonden met aanbevolen composities en suggesties voor mogelijke verhalen, indien er nog eens een vervolgfilm gemaakt zou worden. Ook dat hebben we helemaal doorgenomen." „Maar er waren ook andere bronnen. Animator Eric Goldberg, die voor ons Pocahontas regisseerde, had al jarenlang het plan om een korte animatiefilm te maken op de muziek van Rhapsody In Blue. Maar wij wisten nooit zo goed wat we met zijn plannetje aan moesten, omdat er in de wereld weinig vraag is naar serieuze animatiefilms van tien minuten. Maar toen de kogel voor Fantasia definitief door de kerk ging, bedachten we onmiddellijk dat dit een perfect om het niet bij één Fantasia film te laten. Maar het commercieel teleurstellende resultaat en een serie venijnige kritieken verdreven bij Walt Disney de animo om de lijn verder door te trekken. Om dat alsnog te kunnen doen, zegt zijn neef tien jaar nodig te hebben gehad. „Het allereerste idee was om Fantasia te restaureren, aan te vullen met een paar nieuwe fragmenten en de geluidskwaliteit optimaal aan te passen aan de hedendaagse standaard. Hoewel je moet bedenken dat het geluid van Fantasia al heel erg goed was, want het was in 1940 de allereerste film ter wereld met stereofonie. Uiteindelijk hebben we van de oorspronkelijke Fantasia alleen het fragment overgehouden met Mickey als de Tovenaarsleerling. Dus hebben we nu twee films." Aan Fantasia werd gewerkt met kader was waarin zich Erics filmdroom realiseren liet." „Wat we nodig hadden was een speciaal type composities. Muziek die als het ware beelden oproept, of muziek die een soort verhalende structuur heeft die uitnodigt om ingevuld te worden. Er bestaat heel erg veel schitterende muziek waarmee je als animator geen kant op kunt. Anderzijds moet je ook weer zorgen dat wat de tekenaars gaan vertellen niet op gespannen voet terechtkomt of gaat wedijveren met wat de componist had uit te dragen. Harmonie is het sleutelwoord." „We hebben de grootste moeilijkheden gehad om een adequate behandeling te ontwerpen voor de Vijfde van Beethoven, in een versie van drie en een halve minuut. We wisten wel waar we naar op zoek waren. We hadden altijd gezegd dat we de film wilden beginnen met de meest beroemde beginnoten uit de Roy Edward Disney: „Wat we nodig hadden was muziek die als het ware beelden opriep." muziekgeschiedenis. We wilden het gebruiken op dezelfde manier als was gebeurd in de oorspronkelijke Fantasia met Bachs Toccato en Fuga, begeleid door min of meer abstracte beelden. Maar het was razend moeilijk te definiëren wat we bedoelden met 'abstract' en hoe je met abstracties toch een rudimentair verhaal zou kunnen overbrengen. Dat is nu uitgekomen op een krachtmeting tussen lichte en donkere vormen; goede en boze krachten." Bezichtiging van een half urn- uit de nog onvoltooide Fantasia 2000 leert dat ook dit keer de grens naar kitsch soms gevaarlijk dicht wordt genaderd, maar het gevoel van aangename overrompeling overheerst. Heel mooi werkt de grafische vax-iatie. Meest anekdotisch is Rhapsody In Blue, plat op het doek gezet in een stijl die past bij het Manhattan van de Jazz Age. In De Vuurvogel worden alle moderne technieken uit de kast gehaald en scheer je door een oerlandschap waar de geest van een woedende vulkaan een einde maakt aan het gedartel van een jonge nimf die evenwel door een hert weer tot nieuw leven wordt gebracht, waarna de natuur zich herstelt. Het excerpt uit Carnaval des Animaux verrukt door briljante eenvoud: Wat kan een groep flamingo's allemaal met een jojo? Roy Disney onderschrijft het nut dat de twee Fantasia-films kunnen hebben om klassieke muziek toegankelijk te maken voor jongeren. „Maar dat wil je niet te hard roepen omdat je niemand op de vlucht wil jagen vanwege het idee dat de film educatief verantwoord is. Het is belangrijker te onderstrepen dat kijken en luisteren naar Fantasia 2000 een puur genoegen is. Walt heeft destijds willen bewijzen dat animatie meer kan betekenen dan een techniek om verhaaltjes te vertellen zonder dat je acteurs nodig hebt, maar dat het een serieuze kunstvorm kan zijn. Dat was ook mijn motivatie om Fantasia 2000 te maken. Ik zou het geweldig vinden indien we met nog meer Fantasia's zouden kunnen komen. Mijn oom zag zelf de oorspronkelijke film al als een Onvoltooide, waar je steeds aanvullingen op moest blijven maken. En onze bron met ideeën is nog absoluut niet uitgeput." Maar zo prestigieus als Fantasia 2000 ook mag zijn en zo rijk als The Walt Disney Company mag wezen, baten en lasten pleegt men er nauwgezet af te wegen. En een tikje benauwd kan ook Roy Edward Disney zich nog herinneren dat de oorspronkelijke film geen kassucces is geweest. Roy Edward praat over zijn onsterfelijke oom met meer bewondering dan genegenheid: „Ik ben producent voor hem geweest gedurende de drie laatste jaren van zijn leven en ik heb bij hem het vak moeten leren op de harde manier. Dat ik familie was, maakte voor hem geen verschil. Maar hij was de beste leraar die ik ooit heb gehad. En soms had hij buien dat hij kon relativeren. Dan liep hij rond op het industrieel complex dat The Company inmiddels geworden was en liet hij zich ontvallen: 'Vergeet nooit dat dit allemaal is begonnen met een muis'." Pieter van Lierop Het zal mondiaal de eerste in zijn soort worden in het nieuwe millenium, de 29e editie van het International Filmfesti val Rotterdam (IFFR). Maar di recteur Simon Field zal zo veel mogelijk vermijden iets te doen met dat gegeven. „Want na 1 ja nuari 2000 is iedereen toch ziek van dat nieuwe milleniumge- voel," denkt hij. Japan, land van de moderne technologie, komt centraal te staan tijdens het fes tival. De komende editie van het festi val, van 26 januari tot en met 6 februari 2000, is niet volledig los komen te staan van het begin van een nieuw tijdperk. Zo zal het vaste onderdeel Exploding Cinema, waarin de grenzen worden verkend tussen cinema en nieuwe media, een nog pro minentere plaats gaan innemen (Field: „We zitten tenslotte in een tijd waarin het cellulloid aan het verdwijnen is"). Het IFFR heeft met de jaren een solide plek op de internationale festivalkaart weten te verwer ven met haar focus op de we reldcinema. Hoewel directeur Simon Field een beduidend pu- blieksgerichter koers is gaan varen dan zijn voorgangers, ver liest hij de oorspronkelijke doelstelling van het festival niet uit het oog. ,Het festival moet een overzicht bieden van de wereldcinema," verklaarde hij. „Tegelijkertijd wil het trends en opvallende re gisseurs binnen die cinema op merken en ondersteunen. Zo'n 85 procent van de bioscoopre cette in dit land komt nog altijd van de Hollywoodfilm. Wij heb ben een taak in het doorbreken van die overheersing." Het leek er even op dat het film festival dit jaar in financiële problemen zou komen toen Ci- troën. een van de hoofdspon sors, zich plotseling terugtrok. Canal+ zal die rol overnemen voor tenminste vier jaar, waar door het festival uit de brand is. De publieksprijs zal dus ko mendjaar Canal+ als voorvoeg sel krijgen. Het IFFR zal dit jaar zo'n twee honderd speelfilms vertonen en honderd korte films, video's en cd-roms. Er zullen rond de 130 premières plaatsvinden op mondiaal, internationaal en Europees niveau. Daaronder 'Treasure Island' van de Ameri kaan Scott King, 'Yellow Bride' van YverRzayev (Azerbeidzjan) en 'New Waterford Girl' van Al lan Moyle (Canada). Ook zijn er wereldpremières van de Ne derlandse films 'Rent a Friend' van Eddy Terstall, 'De Grote Va kantie' van Johan van der Keu ken en 'Les Diseurs de Vérité" van Karim 'De Poolse Bruid' Traida. Het Japanse programma, met de titel 'No Cherry Blossoms-Vi sions of Japan' zal zo'n tachtig titels omvatten. Daarbij na tuurlijk Yakuza-films, maar ook een overzicht van het door- dachtere werk, dat de laatste ja ren steeds meer in Europa wordt ontdekt, getuige bijvoorbeeld het succes van Kitano Takeshi, vorig jaar nog met het prachtige Hana-Bi. Dat Japan het mooie met het ex treme combineert zal niet iedere festivalganger even goed beval len. Zo draait de film 'Audition' van Miike Takashi op het ko mende festival, waarin een minutenlange werkelijk maagomdraaiende martelscène zit. Prima film, over een Japanse zakenman op zoek naar een brui d en die lij kt te vinden in een mysterieuze schone wier verle den met doden is omgeven, maar met een portie geweld zo als ik nog niet eerder op de Ne derlandse doeken heb mogen aanschouwen. 'Audition' zal in ieder geval de tongen losmaken op het filmfestival. Om het festival nog meer in Ja panse sferen te brengen zal de voormalige Corso-bioscoop worden ingericht als 'Tokio Pop Lounge'. De technische toeris ten kunnen daar hun hart ophalen aan Japanse computer games, animatiefilms en digita le speeltjes. Een volledig Japan se crew zal de lounge gedurende het festival bemannen. Film in Foces, het reguliere on derdeel waarin opmerkelijke filmregisseurs worden uitge licht, brengt dit jaar een ode aan de Kazachstaan Serik Aprymov, de Braziliaan Julio Bressane en de Japanner Oshi Mamoru, een van de vooraanstaande Manga makers van zijn land. Ook dit jaar opvallend veel Ne derlandse titels in het program ma, waaronder eerdergenoem de wereldpremières. Field liet er geen misverstand over bestaan dat ons land aardig meedoet in de filmwereld en een vooraan staande plaats verdient in zijn cinemafestival. „Er zullen zeker enkele in aanmerking komen voor een nominatie van de Ti- ger-award," luidde zijn voor spelling. Marc Floor Filmfestivaldirecteur Simon Field: „Rotterdam moet een overzicht bieden van de wereldcinema en niet van Hollywood." foto Duncan Wijting Tussen klaterende fonteinen en geurende planten zijn in de Nieuwe Kerk van Am sterdam zo'n driehonderd vijftig islamiti sche kunstschatten te zien. De expositie 'Aardse schoonheid, Hemelse kunst' bevat een enorme variatie aan juwelen, keramiek, glas, exemplaren van de koran, kleding en tapijten uit de zevende tot en met de negen tiende eeuw. Ze biedt Nederland voor het eerst de kans op grote schaal kennis te ma ken met de onbekende kunsthistorische rijkdommen van de islam. Die geloofsrich ting groeide de afgelopen vijfentwintig jaar tot tweede godsdienst van ons land uit. Volgens Nieuwe Kerk-directeur Ernst Veen is het niet toevallig dat deze expositie ten tijde van de overgang van het millennium is te zien: „De omslag naar de nieuwe eeuw ®ag symbool staan voor een andere omslag die zich het laatste kwart van deze eeuw in Nederland heeft gemanifesteerd: de veran dering naar een multiculturele en multireli gieuze samenleving waarin moslims nu al qua aantal een rol spelen. Zij zullen op ter mijn onze cultuur wezenlijk benvloeden. Wij vonden daarom dat het hoog tijd werd de onvoorstelbaar rijke beschaving die uit de islam is voortgekomen te tonen. In al haar verscheidenheid is zij een van de religi euze pijlers waarop onze mondiale cultuur rust." In de Nieuwe Kerk in Amsterdam is tot eind april een schat aan islamitische kunst te zien. foto Rob Keeris De expositie is samengesteld door gastcon servator Michail Piotrovski. Hij heeft als di recteur van het Staatsmuseum in St. Peters burg de fameuze collectie islamitische kunst onder zijn hoede waarvoor het funda ment werd gelegd door keizerin Elizabeth, voorgangster van de machtige achttiende eeuwse tsarina Catharina de Grote. In de Nieuwe Kerk is nu onder meer de met bril janten en robijnen bezette ring van Sjah Ja- han uit het tweede kwart van de zeventien de eeuw te zien. Samen met andere kostbaarheden was deze ring in haar bezit gekomen na de val van het Groot-Moeghal Rijk in India. Met zicht op de klaterende fonteinen pronkt uit het bezit van de Hermitage ook de monumentale Al- hambra-vaas die in de veertiende eeuw in Granada werd gemaakt. Elders in de kerk glanst de Bobrinski-ketel die uit St. Petersburg naar Amsterdam kwam. Deze met zilver ingelegde bronzen ketel werd in 1163 in Afghanistan geprodu ceerd en ontleent zijn naam aan de zoon van Catharina. Naast honderd topstukken uit de Hermita ge worden rond de 250 meesterwerken uit andere collecties getoond. Veen, Piotrovski en Nieuwe Kerk-conservator John Vrieze reisden onder meer af naar het Metropolitan Museum in New York. Het museum stelde een Moeghal-paradijstapijt uit de zestiende eeuw met enorme afmetingen ter beschik king dat nog nooit eerder was uitgeleend. Jemen gaf een groot aantal van de vroegst bekende manuscripten van de Koran in bruikleen die in vitrines fraai zacht worden verlicht. Het Topkapi Paleismuseum in Is tanbul leende het met robijnen en smarag den flacon uit 1560 uit dat als hoogtepunt van Osmaanse kunst in alle handboeken over islamitische kunst staat. Uit de bijzon dere particuliere verzameling van de in Londen wonende Nasser DKhalilieen col lectie nog groter dan die van de sultans van Brunei en Qatar, kozen de samenstellers on der meer een virtuoos versierd stenen raam van Sjah Jahan en glaswerk uit de tiende tot en met de veertiende eeuw. Bij de presentatie van de expositie wees Piotrovski op een essentieel verschil tussen de islamitische kunst en de christelijke: „Beide hebben veel aandacht voor het belij den van geloof en moraal, maar de christe lijke benadrukt meer de lijdenswegen van God en van de bestraffingen die de zondaars te beurt zullen vallen." In de islamitische kunst wordt uitgedrukt wat de profeet Mo hammed volgens de overlevering heeft ge zegd: „God is schoonheid en houdt van schoonheid." Zijn uitspraak heeft de kun stenaars van de islam in staat gesteld zon der gewetensbezwaren 'aardse' kunst te maken die een afschaduwing mocht zijn van het paradijs dat hen na de dood te wachten stond. De Nieuwe Kerk heeft ter gelegenheid van de expositie een speciaal 'kinderspoor' langs dertig voorwerpen samengesteld voor islamitische en niet-islamitische kinderen die nu samen naar groep zeven en acht van de basisschool gaan. Er is gekozen voor deze leeftijdsgroep omdat jongeren in een later stacïium veelal gescheiden hun schoolloop baan vervolgen en een educatief program ma dan wellicht minder effectief is. Frangoise Ledeboer De expositie 'Aardse schoonheid, hemelse kunst' in de Nieuwe Kerk (Dam, Amsterdam) duurt tot en met 24 april 2000. De openingstijden zijn dage lijks van 10.00 tot 18.00 uur en op donderdag tot 22.00 uur. Gesloten op Eerste Kerstdag en Nieuiujaarsdag. De catalogus kost f49,90, de tentoonstellings- gids een tientje. woensdag 29 december 1999 Eric Goldberg tekende de episode Rhapsody in Blue van Fantasia 2000.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 13