Drie-liter-auto
heeft toekomst
Citroën komt wat laat met ruimteauto
PZC
Roekeloze fletser gaat niet altijd vrijuit
Handzaam overzicht
in Motor jaarboek 2000
Fiat Ecobasic
auto motorfiets
43
Xsara
Picasso
autonieuws
Volvo's vreten smog
Schoonste benzineauto
Speciale Space Star
Lancia Z 2.0 16V
Mazda Premacy op grijs
zaterdag 11 december 1999
Fiat ziet best een goede toe
komst voor de zogenaamde
drie-liter-auto's'; modellen die
per 100 kilometer niet meer dan
drie liter brandstof verbruiken.
Maar de Italianen beklemtonen
wel dat zo'n auto betaalbaar dient
te zijn. De toepassing van licht,
exotische en daardoor kostbare
materialen verhoogt de kostprijs
van een 'drie liter auto' volgens Fi
at zodanig, dat de consument er
niets wijzer van wordt. De voor
zichtige schattingen van de pro
ductieaantallen van de Volkswa
gen Lupo 3L en de Audi A2 TDI
onderstrepen dat eigenlijk ook.
Daarom pakt Fiat die 'drie-liter-
auto' heel anders aan. Eenvoud in
constructie en materiaal is één van
de kenmerken van de Ecobasic.
Als basis dient een sterk stalen
frame, dat goedkoop te produce
ren is en boven op een traditionele
bodemgroep wordt geplaatst. De
carrosserie is verder vrijwel ge
heel vervaardigd van kunststof.
De meeste panelen zijn van ther
moplastische plastics. Het gaat
daarbij om onderdelen als de mo
torkap, het dak en de deuren. Deze
delen zijn door en door gekleurd
en hoeven dus geen kostbare lak-
behandeling te ondergaan.
Polycarbonaat (het materiaal
waarvan valhelmen zijn gemaakt)
wordt in een doorzichtige vorm
gebruikt voor de achterruit en de
zijruiten. Het heeft dan eerst een
speciale anti-kras behandeling
gehad. Verder wordt polypropy-
leen gebruikt voor de vóór- en ach-
De Fiat Ecobasic doet een beetje denken aan de modellen uit de jaren vijftig.
terbumper. Dit materiaal is name
lijk goed bestand tegen lichte
aanrijdingen.
Opvallend is dat Fiat de motorkap
vast op de auto schroeft. Moderne
motoren hebben volgens het Itali
aanse merk nog maar weinig on
derhoud nodig. Het bijvullen van
vloeistoffen, zoals olie en het rui-
tensproeierreservoir kan via een
speciaal klepje in de grille van de
Ecobasic.
Opvallend
Fiat gaf de Ecobasic een zeer op
vallende vorm. De auto doet van
voren een beetje denken aan mo
dellen uit de jaren vijftig. Die in
druk wordt snel tenietgedaan
door de vreemde, hoge voorruit.
De voorportieren zien er normaal
uit, maar de achterste exemplaren
lijken helemaal niet bij de auto te
behoren. De wielen staan hele
maal op de hoeken van de carros
serie, die een Cw-waarde heeft
van slechts 0.28.
Het interieur is bijzonder vormge
geven met gebruikmaking van
nieuwe materialen. Bij de
stoelframes is de metalen con
structie gewoon zichtbaar. Er is
een doorzichtige, ijzersterke stof
overheen gespannen, met op de
belangrijkste plaatsen extra on
dersteuning met kunststof kus
sens. De stoelen achterin zijn op
een handige manier weg te vou
wen naar de zijkant, zodat de kof
ferruimte wordt vergroot. De in
strumenten zijn centraal in het
eenvoudige, maar fraai vormge
geven dashboard ondergebracht.
De Ecobasic is een vierpersoons
gezinsauto. Royaal vierpersoons
zelfs. En dat bij een lengte van
slechts 3,49 meter en een hoogte
van 1,47 meter. Het gewicht van
het geheel bedraagt 750 kilo.
Multijet
Voor de aandrijving van de Ecoba
sic heeft Fiat een 1,2 liter turbo
dieselmotor in gedachten. Het
gaat om een viercilinder kracht
bron die zijn brandstof via het
zogenaamde Mul tij et-injectiesys
teem binnenkrijgt. Twee jaar gele
den debuteerde Alfa Romeo in de
156-reeks met een common rail
dieselmotor met Unijet-injectie.
Dit systeem werkt met een korte
voorinspuiting en een hoofdin
spuiting. Multijet verdeelt de to
tale hoeveelheid in te spuiten
dieselolie in vijf partjes van ver
schillende grootte, die kort na el
kaar worden ingespoten. Daar
voor is wel meer inspuitdruk
nodig dan op dit moment wordt
gehaald en de injectoren zelf die
dit kunnen verwerken zij n ook nog
in ontwikkeling. Fiat heeft Mul-
tijet-proefmotoren draaien die 61
pk halen bij 4.500 toeren. Maar
voordat deze in serieproductie
kunnen, praten we volgens Fiat
toch al wel over de tweede helft
van 2003.
Het Muitij et-injectie heeft grote
voordelen voor zowel de geluids
productie als voor de kwaliteit
van de uitlaatgassen. Bovendien
levert het een flinke besparing aan
brandstof op. In combinatie met
een elektronisch bestuurde hand-
geschakelde versnellingsbak (af
geleid van de Selespeed) komt Fiat
tot een gemiddeld verbruik van
2,9 liter per 100 kilometer (bijna 1
op 34,5). Daarvoor hoeft de be
stuurder nauwelijks aan presta
ties in te leveren, want de Ecobasic
zou in 13 seconden van 0 naar 100
km/h moeten kunnen accelereren
en haalt een topsnelheid van 160
km/h.
Mario Vos
In de middenklasse der ruimteauto's,
ook wel midi-MPV's genoemd, is de
koek al zo'n beetje verdeeld. Renault
heeft als 'uitvinder' van dit autotype
met de Scénic het hoogste
marktaandeel. De slimme Opel Zafira
met zijn mogelijkheid om zeven
personen mee te nemen, is inmiddels een
zeer goede tweede. De rest wordt
verdeeld tussen een handvol Japanners
en de buitengewoon originele Fiat
Multipla. Citroën komt daar nu bij met
de artistiek gelijnde Xsara Picasso. Een
kunstzinnige naam (waarvoor Citroën
ongetwijfeld flink heeft betaald aan de
erven van de kunstschilder) voor een
opvallende middenklasse ruimteauto,
die eigenlijk wat te laat op de markt
komt.
Het idee voor de Citroën Xsara
Picasso is al oud. Aan het eind
van de zomer van 19 9 8 liet Citroën
de auto voor het eerst zien in een
conceptfase. Het publiek mocht er
enkele weken later mee kennis
maken op de Autosalon van Parijs.
Dat de Xsara Picasso er definitief
zou komen, stond toen al vast. Het
valt alleen tegen, dat we er zo lang
op hebben moeten wachten. Want
veel is er sinds dat eerste concept
niet aan de auto veranderd.
Citroën ontwikkelde de Xsara Pi
casso van idee tot productiegereed
model in slechts 151 weken. Dat
blijkt een record te zijn binnen de
PSA-groep (Peugeot en Citroën).
Het ontwerp van de auto stamt
van de eigen designafdeling, die er
een opvallend model van heeft we
ten te maken. De Picasso ziet er
namelijk uit als een groot ei op
wielen. Deze vorm wordt conse
quent doorgezet in het lijnenspel
De Citroën Xsara Picasso heeft een opvallend eivormig uiterlijk.
van de portieren en zelfs in het in
terieur.
Het front van de Picasso is sterk
afgeschuind. De motorkap en de
voorruit liggen in eikaars verleng
de, zodat een mooie gladde en ele
gante vormgeving ontstaat. Jam
mer genoeg sluit de achterkant
daar minder fraai op aan. Daar
kijk je tegen een groot stuk metaal
van de achterklep aan, dat nogal
massief overkomt. Voordeel is wel
dat de achterklep ver doorloopt,
hetgeen het beladen van de auto
weer vergemakkelijkt.
Wielbasis
De Citroën Xsara Picasso is vol
gens de fabrikant de ruimste auto
in zijn klasse. Dat zit hem niet al
leen in de lengte van 4,27 meter,
maar vooral in de forse wielbasis.
De afstand tussen voor- en achter
wielen bedraagt maar liefst 2,76
meter. Dat schept zeer royale inte-
rieurmaten. Toch heeft Citroën er
niet voor gekozen om net als bij de
Opel Zafira zeven zitplaatsen te
creëren. Het blijft bij vijf stuks,
gecombineerd met een royale ba
gageruimte van 5 5 0 liter. Indien de
achterstoelen worden verwijderd
is er zelfs 2128 liter beschikbaar.
Het zitcomfort heeft Citroën goed
voor elkaar. Voorin heb j e een ruim
gedimensioneerde stoel, die nu
eens niet de traditionele Franse
tekortkoming van een te korte zit
ting heeft. De zetel is vrij zacht en
comfortabel, maar geeft bij vlot
ter bochtenwerk niet bar veel
steun in zijdelingse richting.
Achterin zijn drie even grote stoe
len geplaatst, waarop een volwas
sene het best wel even kan uithou
den. Voor iemand van gemiddelde
lengte is de hoofdruimte voldoen
de, maar de hoofdsteun moet wel
helemaal uitgeschoven worden.
Lange passagiers zitten er minder
plezierig.
Het interieur-van de Xsara Picasso
zit vol slimmigheden. Een tradi
tioneel instrumentenpaneel ont
breekt en daarvoor in de plaats
heb je centraal in de auto een digi
taal paneel. Het is minder makke
lijk af te lezen dan een gewoon
analoog instrumentenblok en een
toerenteller ontbreekt, maar mo
dern is het wel.
Opbergruimten
Er zijn veel verrassende bergmo-
gelijkheden aan boord. Naast het
gebruikelijke dashboardkastje en
de grote vakken in de deuren zijn
dat onder meer een grote la onder
de passagiersstoel en twee vakken
in de vloer bij de voeten van de
achterpassagiers. Ook in de kof
ferruimte zijn aan de zijkant nog
extra vakken gemaakt. Als optie
kan een speciale boodschappen-
box op wielen worden geleverd,
die achterin tegen de zijkant van
kofferruimte wordt bevestigd.
Aan uitrusting ontbreekt het de
Xsara Picasso niet. De auto wordt
in één compleet uitrustingsniveau
geleverd. En daarin vinden we on
der meer ABS, airbags voor de be
stuurder en de passagier, zij air
bags, elektrisch verstelbare en
verwarmbare buitenspiegels, cen
trale portiervergrendeling met af
standsbediening en elektrisch be-
dienbare ramen vóór.
Motoren
Citroën levert de Xsara Picasso
met keuze uit drie motoren. Twee
benzine-exemplaren van respec
tievelijk 1,6 liter (90 pk) en 1,8 liter
(117 pk) en een direct ingespoten
tweeliter turbodiesel met 90 pk,
beter bekend als de HDI-motor.
De kleinste benzinemotor heeft
het wat moeilijk in de relatief gro
te en zware Picasso. Op een vlakke
weg is er nog wel mee te leven,
maar in bergachtige streken stelt
een bezetting van twee personen
het motortje al flink op de proef.
De even sterke turbodiesel brengt
het er met zijn forse trekkracht bij
lage toerentallen dan al een stuk
beter van af. Maar ook deze ma
chine is geen hardloper. Eigenlijk
heb je de 117 paardenkrachten
van de 1,8 liter 16-kleps machine
(een nieuwe motor in de PS A-stal)
nodig als je regelmatig met volle
bezetting rijdt. Gelukkig is de
meerprijs van deze motor (1500
gulden) gering in vergelijking met
de 16die voor 412 9 0 gulden in de
prijslijst staat. De diesel is nu al
behoorlijk prijzig met een prijs
van ƒ48.590. Bovendien komt
daar per 1 mei volgend jaar nog
eens tweeduizend gulden extra
belasting bovenop.
Mario Vos
Traditiegetrouw brengt De Alk
uit Alkmaar als eerste uitgever
gebundeld motormodelnieuws in
boekvorm op de markt, waarin al
le voor het komende kalenderjaar
verkrijgbare motoren en motors
cooters staan opgetekend. Alle
tweewielernoviteiten worden
daarbij ondergebracht in een
handzaam jaarboekje, waarvan
ook nu weer zo'n overzicht ver
scheen van de hand van 'huis-au
teur' Wim Hessing.
Van 197 motorenen 16 motorscoo
ters beschrijft Hessing met een
plaatje en een technische praatje
de belangrijkste eigenschappen.
Het catalogusgedeelte wordt af
gesloten met een lijst van Neder
landse en Belgische importeurs,
terwijl de uitgave wordt 'uitge
leid' met een wegenbelastingta
bel.
In de huidige uitgave wordt uitge
breid stilgestaan bij het uit de as
herrezen Duitse motormerk
Sachs, dat met drie tweewielerva-
rianten op de markt zal komen.
Hessing slaagde er als een van de
eersten in een rij-indruk op te
doen met een voorserie-exem
plaar van de Sachs Roadstar 650.
De luchtgekoelde eencilinder
presteert naar behoren en voelt
zich volgens de mobiliteitsrot het
beste thuis op secundaire wegen
met veel bochten.
Naast de Roadstar voelde Hessing
ook de Cagiva Planet 125, de Ka
wasaki W 650 en de Suzuki SV 650
aan de tand. Tevens wordt aan
dacht besteed aan het TwinCam
88-systeem, dat ervoor zorgde dat
hedendaagse Harley-Davidsons
trillingsarmer door het leven gaan
dan voorheen.
Ook een verklaring van de techni
sche gegevens ontbreekt niet in dit
keurig verzorgde jaarboekje.
Wim Hessing: Alle Motoren 2000;
Uitgeverij De Alk Alkmaar, 1999;
ISBN 90-6013-587-3; f18,50.
Ruud Vos
Volvo heeft een speciale radiateur ontwikkeld die ozon, één van de ver
oorzakers van smog, omzet in zuurstof. Deze PremAir gedoopte vinding
zal vanaf begin volgend jaar standaard worden gemonteerd op de Volvo
S80 en op de nieuwe Estate, die op 10 januari wordt onthuld in Brussel
en Detroit.
Ozon ontstaat als stikstofoxiden en koolwaterstoffen uit onder meer
uitlaatgassen van auto's worden blootgesteld aan fel zonlicht. Vooral in
grotere steden kan dit leiden tot smogvorming, met name als er veel ver
keer is en weinig wind. Kleine kinderen, ouderen en carapatiënten kun
nen daar flink last van hebben. De nieuwe radiateur van Volvo is dankzij
een ingebouwde katalysator in staat om maximaal 75 procent van de
ozon die er langs stroomt om te zetten in zuurstof en daarmee een effec
tieve bijdrage te leveren aan de beperking van de smogvorming.
De jongste uitvoering van de Nissan Sentra sedan is uitgeroepen tot
schoonste benzineauto ter wereld. De California Air Resources Board,
een instantie die de luchtverontreiniging van auto's meet, concludeerde
dat de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen zeer gering is. De auto vol
doet aan de extreem strenge eisen die in de staat Californië gelden.
De in ons land niet leverbare Nissan Sentra sedan met een 1,8 liter benzi
nemotor is uitgerust met nieuwe milieuvriendelijke technieken en rijdt
op speciale z wavelarme benzine. D at zorg ervoor dat de Sentra acht keer
schoner is dan het milieuvriendelijkste model op benzine dat momenteel
te koop is in Californië.
Mitsubishi heeft een speciale 'Limited Edition' uitgebracht van de
Space Star. Daarmee viert het merk het 25-jarig jubileum op de Neder
landse markt. Het feestelijke model heeft een aantal aantrekkelijke op
ties tegen een scherpe prijs, waardoor het voordeel voor de klant volgens
Mitsubishi 1585 gulden bedraagt.
De aanschafprijs van de Space Star Limited Edition bedraagt 33.995
gulden. Voor dat geld biedt de auto een complete uitrusting met onder
meer airbags voor de bestuurder en de passagier, airconditioning en
elektrisch bedienbare ramen vóór. De Space Star Limited Edition is le
verbaar in vier kleuren, waaronder twee nieuwe.
Oud-minister Sorgdrager van justitie
lanceerde in de vorige kabinetsperiode
een opmerkelijk wetsvoorstel. Ongeacht de
schuldvraag bij een ongeval tussen een au
tomobilist en een fietser zou de verzekering
altijd letselschade aan de fietser dienen uit
te keren. Het argument daarbij was dat au
to's onder alle omstandigheden een groter
gevaar op de weg vormen dan fietsen.
De huidige minister Korthals van justitie
was het daar niet mee eens en heeft dit wets
voorstel snel ingetrokken. Hij vindt dat het
hebben van geen enkele aansprakelijkheid
roekeloosheid bij fietsers aanmoedigt. De
minister wil de schuldvraag bij ongevallen
wel degelijk mee laten wegen bij het toeken
nen van schadevergoedingen. Roekeloze
fietsers gaan dus niet vrijuit en moeten zelf
opdraaien voor de schade die zij veroorza
ken. Te denken valt aan ongelukken bij het
rijden door rood licht, geen voorrang verle-
De schuld van dit ongeval ligt in elk geval
niet bij de fietser.
nen aan auto's en bij duisternis zonder ver
lichting rijden.
Op dit moment staat de schuldvraag met
eventuele straf apart van de afhandeling
van de schade. Het slachtoffer moet zelf
procedures aanspannen voor schadever
goeding. De fietsersbond ENFB prees het
idee van Sorgdrager en is minder blij met
het standpunt van Korthals. Gevreesd
wordt dat meer dan nu het geval is fietser-
slachtoffers verwikkeld geraken in eindelo
ze procedures met autoverzekeraars, omdat
de schuldvraag van een ongeluk in de prak
tijk vaak moeilijk is vast te stellen. Onder de
20.000 verkeersslachtoffers die jaarlijks in
het ziekenhuis worden opgenomen, zijn
7.500 fietsers.
Keus
De meest persoonlijke fiets is zelf te con
strueren door een passend frame te kopen
en daar losse onderdelen naar eigen keus op
te monteren. Het resultaat is een fiets die
nergens te koop is en precies volgens per
soonlijke smaak is samengesteld. Overigens
is dit een vrij dure methode om een fiets aan
te schaffen. Voor het in elkaar zetten van
zo'n fiets zijn vakmanschap en speciaal ge
reedschap nodig. Wie daar niet over be
schikt en toch een privé-fiets wil, kan sinds
kort zijn toevlucht nemen tot het internet.
Bike-2 Build uit Vlaardingen biedt de mo
gelijkheid een fiets naar keuze samen te
stellen op het beeldscherm, waarna dit be
drijf met prijsopgave vooraf de gewenste
fiets bouwt. De fiets wordt afgeleverd aan
een dealer naar keuze, zodat er service ver
leend kan worden. De toverformule hier
voor is http://www.bike2build.come. Deze
methode om producten zelf te bouwen, lijkt
sterk in opkomst. Er is ook al een bedrijfje
dat via het internet door de klanten zelf ont
worpen schoenen fabriceert.
Theo van der Kaaij
Lancia heeft het motorenaanbod van de Z, een ruimteauto die in samen
werking met Peugeot wordt gebouwd, uitgebreid met een nieuwe
tweeliter motor met 16 kleppen. De motor blinkt uit door souplesse,
want bij slechts 2.500 toeren is er al een maximale trekkracht van 180
Nm voorhanden. De motor is daarnaast goed voor een maximum vermo
gen van 133 pk en kan daarmee een topsnelheid van 186 km/h halen.
De Lancia Z 2.0 16V wordt als LS geleverd en is standaard onder meer
voorzien van ABSairbags voor de bestuurder en de passagier en aircon
ditioning. De auto kost 64.950 gulden.
Mazda levert de Premacy, de afgelopen zomer gepresenteerde midden
klasse ruimteauto, voortaan ook als bestelauto op grijs kenteken. De
Premacy Van, zoals de auto dan heet, beschikt achter de voorstoelen
over een laadruimte van 1.848 liter. Deze ruimte is bereikbaar via de
achterklep en twee zij deuren. De Premacy Van is leverbaar meteen ben
zinemotor van 1,8 liter (100 pk) of turbodiesel van 2,0 liter met 90 pk.
Om de cabine van de laadruimte te scheiden, is de Premacy Van voorzien
van een polyester tussenschot met een ruit. De vlakke laadvloer is voor
zien van een mat. Er is keuze tussen de uitrustingsvarianten Comfort en
Exclusive, maar stuurbekrachtiging, ABS, airbags voor de bestuurder
en de passagier, zijairbags en centrale portiervergrendeling zijn stan
daard op elke Premacy Van. De prijzen beginnen bij 30.350 gulden ex
clusief BTW.
Mario Vos
Echt zuinige auto's zijn niet
langer toekomstmuziek.
Sinds enkele weken levert
Volkswagen de Lupo 3L, die
gemiddeld 1 op 33 kan halen,
en volgend jaar komen Seat en
Audi eveneens met extra
zuinige modellen. Fiat werkt
ook intensief aan ultrazuinige
auto's. Met als eerste tastbare
resultaat een conceptauto, die
de naam Ecobasic draagt. Een
realistisch model dat
gemiddeld 1 op 34,5 verbruikt
en heel betaalbaar
aangeboden kan worden: voor
5000 euro (11.000 gulden
exclusief de Nederlandse
belastingen).
imm Hl' m'm
Het motorjaarboek bevat 197 mo
toren met een plaatje en een praat
je.