Drie-liter-auto heeft toekomst Citroën komt wat laat met ruimteauto PZC Roekeloze fletser gaat niet altijd vrijuit Handzaam overzicht in Motor jaarboek 2000 Fiat Ecobasic auto motorfiets 43 Xsara Picasso autonieuws Volvo's vreten smog Schoonste benzineauto Speciale Space Star Lancia Z 2.0 16V Mazda Premacy op grijs zaterdag 11 december 1999 Fiat ziet best een goede toe komst voor de zogenaamde drie-liter-auto's'; modellen die per 100 kilometer niet meer dan drie liter brandstof verbruiken. Maar de Italianen beklemtonen wel dat zo'n auto betaalbaar dient te zijn. De toepassing van licht, exotische en daardoor kostbare materialen verhoogt de kostprijs van een 'drie liter auto' volgens Fi at zodanig, dat de consument er niets wijzer van wordt. De voor zichtige schattingen van de pro ductieaantallen van de Volkswa gen Lupo 3L en de Audi A2 TDI onderstrepen dat eigenlijk ook. Daarom pakt Fiat die 'drie-liter- auto' heel anders aan. Eenvoud in constructie en materiaal is één van de kenmerken van de Ecobasic. Als basis dient een sterk stalen frame, dat goedkoop te produce ren is en boven op een traditionele bodemgroep wordt geplaatst. De carrosserie is verder vrijwel ge heel vervaardigd van kunststof. De meeste panelen zijn van ther moplastische plastics. Het gaat daarbij om onderdelen als de mo torkap, het dak en de deuren. Deze delen zijn door en door gekleurd en hoeven dus geen kostbare lak- behandeling te ondergaan. Polycarbonaat (het materiaal waarvan valhelmen zijn gemaakt) wordt in een doorzichtige vorm gebruikt voor de achterruit en de zijruiten. Het heeft dan eerst een speciale anti-kras behandeling gehad. Verder wordt polypropy- leen gebruikt voor de vóór- en ach- De Fiat Ecobasic doet een beetje denken aan de modellen uit de jaren vijftig. terbumper. Dit materiaal is name lijk goed bestand tegen lichte aanrijdingen. Opvallend is dat Fiat de motorkap vast op de auto schroeft. Moderne motoren hebben volgens het Itali aanse merk nog maar weinig on derhoud nodig. Het bijvullen van vloeistoffen, zoals olie en het rui- tensproeierreservoir kan via een speciaal klepje in de grille van de Ecobasic. Opvallend Fiat gaf de Ecobasic een zeer op vallende vorm. De auto doet van voren een beetje denken aan mo dellen uit de jaren vijftig. Die in druk wordt snel tenietgedaan door de vreemde, hoge voorruit. De voorportieren zien er normaal uit, maar de achterste exemplaren lijken helemaal niet bij de auto te behoren. De wielen staan hele maal op de hoeken van de carros serie, die een Cw-waarde heeft van slechts 0.28. Het interieur is bijzonder vormge geven met gebruikmaking van nieuwe materialen. Bij de stoelframes is de metalen con structie gewoon zichtbaar. Er is een doorzichtige, ijzersterke stof overheen gespannen, met op de belangrijkste plaatsen extra on dersteuning met kunststof kus sens. De stoelen achterin zijn op een handige manier weg te vou wen naar de zijkant, zodat de kof ferruimte wordt vergroot. De in strumenten zijn centraal in het eenvoudige, maar fraai vormge geven dashboard ondergebracht. De Ecobasic is een vierpersoons gezinsauto. Royaal vierpersoons zelfs. En dat bij een lengte van slechts 3,49 meter en een hoogte van 1,47 meter. Het gewicht van het geheel bedraagt 750 kilo. Multijet Voor de aandrijving van de Ecoba sic heeft Fiat een 1,2 liter turbo dieselmotor in gedachten. Het gaat om een viercilinder kracht bron die zijn brandstof via het zogenaamde Mul tij et-injectiesys teem binnenkrijgt. Twee jaar gele den debuteerde Alfa Romeo in de 156-reeks met een common rail dieselmotor met Unijet-injectie. Dit systeem werkt met een korte voorinspuiting en een hoofdin spuiting. Multijet verdeelt de to tale hoeveelheid in te spuiten dieselolie in vijf partjes van ver schillende grootte, die kort na el kaar worden ingespoten. Daar voor is wel meer inspuitdruk nodig dan op dit moment wordt gehaald en de injectoren zelf die dit kunnen verwerken zij n ook nog in ontwikkeling. Fiat heeft Mul- tijet-proefmotoren draaien die 61 pk halen bij 4.500 toeren. Maar voordat deze in serieproductie kunnen, praten we volgens Fiat toch al wel over de tweede helft van 2003. Het Muitij et-injectie heeft grote voordelen voor zowel de geluids productie als voor de kwaliteit van de uitlaatgassen. Bovendien levert het een flinke besparing aan brandstof op. In combinatie met een elektronisch bestuurde hand- geschakelde versnellingsbak (af geleid van de Selespeed) komt Fiat tot een gemiddeld verbruik van 2,9 liter per 100 kilometer (bijna 1 op 34,5). Daarvoor hoeft de be stuurder nauwelijks aan presta ties in te leveren, want de Ecobasic zou in 13 seconden van 0 naar 100 km/h moeten kunnen accelereren en haalt een topsnelheid van 160 km/h. Mario Vos In de middenklasse der ruimteauto's, ook wel midi-MPV's genoemd, is de koek al zo'n beetje verdeeld. Renault heeft als 'uitvinder' van dit autotype met de Scénic het hoogste marktaandeel. De slimme Opel Zafira met zijn mogelijkheid om zeven personen mee te nemen, is inmiddels een zeer goede tweede. De rest wordt verdeeld tussen een handvol Japanners en de buitengewoon originele Fiat Multipla. Citroën komt daar nu bij met de artistiek gelijnde Xsara Picasso. Een kunstzinnige naam (waarvoor Citroën ongetwijfeld flink heeft betaald aan de erven van de kunstschilder) voor een opvallende middenklasse ruimteauto, die eigenlijk wat te laat op de markt komt. Het idee voor de Citroën Xsara Picasso is al oud. Aan het eind van de zomer van 19 9 8 liet Citroën de auto voor het eerst zien in een conceptfase. Het publiek mocht er enkele weken later mee kennis maken op de Autosalon van Parijs. Dat de Xsara Picasso er definitief zou komen, stond toen al vast. Het valt alleen tegen, dat we er zo lang op hebben moeten wachten. Want veel is er sinds dat eerste concept niet aan de auto veranderd. Citroën ontwikkelde de Xsara Pi casso van idee tot productiegereed model in slechts 151 weken. Dat blijkt een record te zijn binnen de PSA-groep (Peugeot en Citroën). Het ontwerp van de auto stamt van de eigen designafdeling, die er een opvallend model van heeft we ten te maken. De Picasso ziet er namelijk uit als een groot ei op wielen. Deze vorm wordt conse quent doorgezet in het lijnenspel De Citroën Xsara Picasso heeft een opvallend eivormig uiterlijk. van de portieren en zelfs in het in terieur. Het front van de Picasso is sterk afgeschuind. De motorkap en de voorruit liggen in eikaars verleng de, zodat een mooie gladde en ele gante vormgeving ontstaat. Jam mer genoeg sluit de achterkant daar minder fraai op aan. Daar kijk je tegen een groot stuk metaal van de achterklep aan, dat nogal massief overkomt. Voordeel is wel dat de achterklep ver doorloopt, hetgeen het beladen van de auto weer vergemakkelijkt. Wielbasis De Citroën Xsara Picasso is vol gens de fabrikant de ruimste auto in zijn klasse. Dat zit hem niet al leen in de lengte van 4,27 meter, maar vooral in de forse wielbasis. De afstand tussen voor- en achter wielen bedraagt maar liefst 2,76 meter. Dat schept zeer royale inte- rieurmaten. Toch heeft Citroën er niet voor gekozen om net als bij de Opel Zafira zeven zitplaatsen te creëren. Het blijft bij vijf stuks, gecombineerd met een royale ba gageruimte van 5 5 0 liter. Indien de achterstoelen worden verwijderd is er zelfs 2128 liter beschikbaar. Het zitcomfort heeft Citroën goed voor elkaar. Voorin heb j e een ruim gedimensioneerde stoel, die nu eens niet de traditionele Franse tekortkoming van een te korte zit ting heeft. De zetel is vrij zacht en comfortabel, maar geeft bij vlot ter bochtenwerk niet bar veel steun in zijdelingse richting. Achterin zijn drie even grote stoe len geplaatst, waarop een volwas sene het best wel even kan uithou den. Voor iemand van gemiddelde lengte is de hoofdruimte voldoen de, maar de hoofdsteun moet wel helemaal uitgeschoven worden. Lange passagiers zitten er minder plezierig. Het interieur-van de Xsara Picasso zit vol slimmigheden. Een tradi tioneel instrumentenpaneel ont breekt en daarvoor in de plaats heb je centraal in de auto een digi taal paneel. Het is minder makke lijk af te lezen dan een gewoon analoog instrumentenblok en een toerenteller ontbreekt, maar mo dern is het wel. Opbergruimten Er zijn veel verrassende bergmo- gelijkheden aan boord. Naast het gebruikelijke dashboardkastje en de grote vakken in de deuren zijn dat onder meer een grote la onder de passagiersstoel en twee vakken in de vloer bij de voeten van de achterpassagiers. Ook in de kof ferruimte zijn aan de zijkant nog extra vakken gemaakt. Als optie kan een speciale boodschappen- box op wielen worden geleverd, die achterin tegen de zijkant van kofferruimte wordt bevestigd. Aan uitrusting ontbreekt het de Xsara Picasso niet. De auto wordt in één compleet uitrustingsniveau geleverd. En daarin vinden we on der meer ABS, airbags voor de be stuurder en de passagier, zij air bags, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, cen trale portiervergrendeling met af standsbediening en elektrisch be- dienbare ramen vóór. Motoren Citroën levert de Xsara Picasso met keuze uit drie motoren. Twee benzine-exemplaren van respec tievelijk 1,6 liter (90 pk) en 1,8 liter (117 pk) en een direct ingespoten tweeliter turbodiesel met 90 pk, beter bekend als de HDI-motor. De kleinste benzinemotor heeft het wat moeilijk in de relatief gro te en zware Picasso. Op een vlakke weg is er nog wel mee te leven, maar in bergachtige streken stelt een bezetting van twee personen het motortje al flink op de proef. De even sterke turbodiesel brengt het er met zijn forse trekkracht bij lage toerentallen dan al een stuk beter van af. Maar ook deze ma chine is geen hardloper. Eigenlijk heb je de 117 paardenkrachten van de 1,8 liter 16-kleps machine (een nieuwe motor in de PS A-stal) nodig als je regelmatig met volle bezetting rijdt. Gelukkig is de meerprijs van deze motor (1500 gulden) gering in vergelijking met de 16die voor 412 9 0 gulden in de prijslijst staat. De diesel is nu al behoorlijk prijzig met een prijs van ƒ48.590. Bovendien komt daar per 1 mei volgend jaar nog eens tweeduizend gulden extra belasting bovenop. Mario Vos Traditiegetrouw brengt De Alk uit Alkmaar als eerste uitgever gebundeld motormodelnieuws in boekvorm op de markt, waarin al le voor het komende kalenderjaar verkrijgbare motoren en motors cooters staan opgetekend. Alle tweewielernoviteiten worden daarbij ondergebracht in een handzaam jaarboekje, waarvan ook nu weer zo'n overzicht ver scheen van de hand van 'huis-au teur' Wim Hessing. Van 197 motorenen 16 motorscoo ters beschrijft Hessing met een plaatje en een technische praatje de belangrijkste eigenschappen. Het catalogusgedeelte wordt af gesloten met een lijst van Neder landse en Belgische importeurs, terwijl de uitgave wordt 'uitge leid' met een wegenbelastingta bel. In de huidige uitgave wordt uitge breid stilgestaan bij het uit de as herrezen Duitse motormerk Sachs, dat met drie tweewielerva- rianten op de markt zal komen. Hessing slaagde er als een van de eersten in een rij-indruk op te doen met een voorserie-exem plaar van de Sachs Roadstar 650. De luchtgekoelde eencilinder presteert naar behoren en voelt zich volgens de mobiliteitsrot het beste thuis op secundaire wegen met veel bochten. Naast de Roadstar voelde Hessing ook de Cagiva Planet 125, de Ka wasaki W 650 en de Suzuki SV 650 aan de tand. Tevens wordt aan dacht besteed aan het TwinCam 88-systeem, dat ervoor zorgde dat hedendaagse Harley-Davidsons trillingsarmer door het leven gaan dan voorheen. Ook een verklaring van de techni sche gegevens ontbreekt niet in dit keurig verzorgde jaarboekje. Wim Hessing: Alle Motoren 2000; Uitgeverij De Alk Alkmaar, 1999; ISBN 90-6013-587-3; f18,50. Ruud Vos Volvo heeft een speciale radiateur ontwikkeld die ozon, één van de ver oorzakers van smog, omzet in zuurstof. Deze PremAir gedoopte vinding zal vanaf begin volgend jaar standaard worden gemonteerd op de Volvo S80 en op de nieuwe Estate, die op 10 januari wordt onthuld in Brussel en Detroit. Ozon ontstaat als stikstofoxiden en koolwaterstoffen uit onder meer uitlaatgassen van auto's worden blootgesteld aan fel zonlicht. Vooral in grotere steden kan dit leiden tot smogvorming, met name als er veel ver keer is en weinig wind. Kleine kinderen, ouderen en carapatiënten kun nen daar flink last van hebben. De nieuwe radiateur van Volvo is dankzij een ingebouwde katalysator in staat om maximaal 75 procent van de ozon die er langs stroomt om te zetten in zuurstof en daarmee een effec tieve bijdrage te leveren aan de beperking van de smogvorming. De jongste uitvoering van de Nissan Sentra sedan is uitgeroepen tot schoonste benzineauto ter wereld. De California Air Resources Board, een instantie die de luchtverontreiniging van auto's meet, concludeerde dat de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen zeer gering is. De auto vol doet aan de extreem strenge eisen die in de staat Californië gelden. De in ons land niet leverbare Nissan Sentra sedan met een 1,8 liter benzi nemotor is uitgerust met nieuwe milieuvriendelijke technieken en rijdt op speciale z wavelarme benzine. D at zorg ervoor dat de Sentra acht keer schoner is dan het milieuvriendelijkste model op benzine dat momenteel te koop is in Californië. Mitsubishi heeft een speciale 'Limited Edition' uitgebracht van de Space Star. Daarmee viert het merk het 25-jarig jubileum op de Neder landse markt. Het feestelijke model heeft een aantal aantrekkelijke op ties tegen een scherpe prijs, waardoor het voordeel voor de klant volgens Mitsubishi 1585 gulden bedraagt. De aanschafprijs van de Space Star Limited Edition bedraagt 33.995 gulden. Voor dat geld biedt de auto een complete uitrusting met onder meer airbags voor de bestuurder en de passagier, airconditioning en elektrisch bedienbare ramen vóór. De Space Star Limited Edition is le verbaar in vier kleuren, waaronder twee nieuwe. Oud-minister Sorgdrager van justitie lanceerde in de vorige kabinetsperiode een opmerkelijk wetsvoorstel. Ongeacht de schuldvraag bij een ongeval tussen een au tomobilist en een fietser zou de verzekering altijd letselschade aan de fietser dienen uit te keren. Het argument daarbij was dat au to's onder alle omstandigheden een groter gevaar op de weg vormen dan fietsen. De huidige minister Korthals van justitie was het daar niet mee eens en heeft dit wets voorstel snel ingetrokken. Hij vindt dat het hebben van geen enkele aansprakelijkheid roekeloosheid bij fietsers aanmoedigt. De minister wil de schuldvraag bij ongevallen wel degelijk mee laten wegen bij het toeken nen van schadevergoedingen. Roekeloze fietsers gaan dus niet vrijuit en moeten zelf opdraaien voor de schade die zij veroorza ken. Te denken valt aan ongelukken bij het rijden door rood licht, geen voorrang verle- De schuld van dit ongeval ligt in elk geval niet bij de fietser. nen aan auto's en bij duisternis zonder ver lichting rijden. Op dit moment staat de schuldvraag met eventuele straf apart van de afhandeling van de schade. Het slachtoffer moet zelf procedures aanspannen voor schadever goeding. De fietsersbond ENFB prees het idee van Sorgdrager en is minder blij met het standpunt van Korthals. Gevreesd wordt dat meer dan nu het geval is fietser- slachtoffers verwikkeld geraken in eindelo ze procedures met autoverzekeraars, omdat de schuldvraag van een ongeluk in de prak tijk vaak moeilijk is vast te stellen. Onder de 20.000 verkeersslachtoffers die jaarlijks in het ziekenhuis worden opgenomen, zijn 7.500 fietsers. Keus De meest persoonlijke fiets is zelf te con strueren door een passend frame te kopen en daar losse onderdelen naar eigen keus op te monteren. Het resultaat is een fiets die nergens te koop is en precies volgens per soonlijke smaak is samengesteld. Overigens is dit een vrij dure methode om een fiets aan te schaffen. Voor het in elkaar zetten van zo'n fiets zijn vakmanschap en speciaal ge reedschap nodig. Wie daar niet over be schikt en toch een privé-fiets wil, kan sinds kort zijn toevlucht nemen tot het internet. Bike-2 Build uit Vlaardingen biedt de mo gelijkheid een fiets naar keuze samen te stellen op het beeldscherm, waarna dit be drijf met prijsopgave vooraf de gewenste fiets bouwt. De fiets wordt afgeleverd aan een dealer naar keuze, zodat er service ver leend kan worden. De toverformule hier voor is http://www.bike2build.come. Deze methode om producten zelf te bouwen, lijkt sterk in opkomst. Er is ook al een bedrijfje dat via het internet door de klanten zelf ont worpen schoenen fabriceert. Theo van der Kaaij Lancia heeft het motorenaanbod van de Z, een ruimteauto die in samen werking met Peugeot wordt gebouwd, uitgebreid met een nieuwe tweeliter motor met 16 kleppen. De motor blinkt uit door souplesse, want bij slechts 2.500 toeren is er al een maximale trekkracht van 180 Nm voorhanden. De motor is daarnaast goed voor een maximum vermo gen van 133 pk en kan daarmee een topsnelheid van 186 km/h halen. De Lancia Z 2.0 16V wordt als LS geleverd en is standaard onder meer voorzien van ABSairbags voor de bestuurder en de passagier en aircon ditioning. De auto kost 64.950 gulden. Mazda levert de Premacy, de afgelopen zomer gepresenteerde midden klasse ruimteauto, voortaan ook als bestelauto op grijs kenteken. De Premacy Van, zoals de auto dan heet, beschikt achter de voorstoelen over een laadruimte van 1.848 liter. Deze ruimte is bereikbaar via de achterklep en twee zij deuren. De Premacy Van is leverbaar meteen ben zinemotor van 1,8 liter (100 pk) of turbodiesel van 2,0 liter met 90 pk. Om de cabine van de laadruimte te scheiden, is de Premacy Van voorzien van een polyester tussenschot met een ruit. De vlakke laadvloer is voor zien van een mat. Er is keuze tussen de uitrustingsvarianten Comfort en Exclusive, maar stuurbekrachtiging, ABS, airbags voor de bestuurder en de passagier, zijairbags en centrale portiervergrendeling zijn stan daard op elke Premacy Van. De prijzen beginnen bij 30.350 gulden ex clusief BTW. Mario Vos Echt zuinige auto's zijn niet langer toekomstmuziek. Sinds enkele weken levert Volkswagen de Lupo 3L, die gemiddeld 1 op 33 kan halen, en volgend jaar komen Seat en Audi eveneens met extra zuinige modellen. Fiat werkt ook intensief aan ultrazuinige auto's. Met als eerste tastbare resultaat een conceptauto, die de naam Ecobasic draagt. Een realistisch model dat gemiddeld 1 op 34,5 verbruikt en heel betaalbaar aangeboden kan worden: voor 5000 euro (11.000 gulden exclusief de Nederlandse belastingen). imm Hl' m'm Het motorjaarboek bevat 197 mo toren met een plaatje en een praat je.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 43