Tsjetsjeense
maffia in
nevel gehuld
Onder Oosterse invloed
Arnold wordt op tijd wakker
Film
Kruimeltje heerlijk a
l«P«
8 t/m 14 december
VLISSIfUGEIU
Cine city
(Belbios 0900-9363)
End of Days. Do. t/m di. 13.45,16,15,19 en 21.45 u.;
Kruimeltje. Do.t/mdi. 13.45 en 16.15 u.;
James Bond'The world is not enough'. Wo. 13.45,16.15,19en21.45u.,
do. t/m di. 13.45, 16.15,19 en 22 u.;
The legend of 1900. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 19 u.;
Blue Streak Wo. t/m di. 13.45, 16.15,19 en 21.45 u.;
Mickey Blue Eyes. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 19 en
21.45 u.;
Tarzan (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
Tarzan (orig.). Wo. t/m di. 13.45, 16.15, 19 en 21.45 u
General's Daughter. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 21.45 u.;
Deep blue sea. Wo. 13.45,16.15,19en21.45u.,do.t/mdi. 19en21.45u.;
Star Wars Episode 1. Wo. t/m di. 13 en 16u.(vr. nietom 16 u.);
Lola Rennt. Vr. 16. T5 u.
MIDDELBURG
Schutters Hoftheater
(0118 613482)
The Castle. Wo. 20.30 u..
The making of a new empire. Do. 20.30 u., vr. 22 u., za. 19.30 u., zo. 20.30
u.;
Beshkempir. Vr. 19.30 u., za. 22 u., zo. 14 u., di. 20.30 u.;
Salt on our skin. Ma. 20 u.
De Koning
(0114 312 030)
End of Days. Do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15,19 en
21,30 u„ ma. en di. 20 u.;
Kruimeltje. Vr. 19.15 u., za. 14 en 19.15 u., zo. 13.45 en 16.15 u.;
James Bond 'The world is not enough'. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15
en 22 u.r zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Blue Streak. Wo. en do. 20 u.,vr. enza. 19.15en22 u.,zo. 13.45,16.15,19
en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Tarzan (origin,). Wo. 14en20u.,vr. 19.15u.,za. 14en 19.15u.,zo. 13.45,
16.15 en 19 u., ma. en di. 20 u.;
Mickey Blue Eyes. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 21.30 u., ma. 20 u.;
Tarzan (Ned.). Wo. en za. 14u.,zo. 13.45 en 16.15 u.;
The Blair Witch Project. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 19 en 21.30
u., di. 20 u.;
Deep blue sea. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 19 en 21.30
u., ma.endi. 20 u.
GOES
*t Beest
(0113 228142)
Tu Ridi. Do. en vr. 20.30 u.;
Una Giornata Particolare. Di. 20.30 u.
TERNEUZEN
Porgy Bess
(0115 613 293)
Salmonberries. Wo. 20 u.
BERGENOP ZOOM
Cinemactueel
(0164 254 886)
Kruimeltje. Wo. 14 u., vr. 18.45 u., za. 14 en 18.45 u., zo. 13.30 en 16.15
u.;
James Bond The world is not enough'. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr.
18.45 en 21.30 u., za. 14,18.45 en 21.30 u„ zo. 13.30,16,18.45 en 21.30
u., ma. endi.20u.;
Blue Streak. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo. 18.45 en 21.30 u.,
ma. en di. 20 u.;
Tarzan (Ned.). Wo. 14 u., vr. 18.45 u., za. 14 en 18.45 u., zo. 13.30 en
16.15 u.;
Deep blue sea. Wo. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo. 18.45 en 21.30 u.;
Sneak preview. Do. 20 u.:
Place Vendome. Ma. 20.30 u.;
The Mighty. Di. 20.30 u.
Roxy
(0164 233 434)
End of Days. Do. 20 u.,vr.enza. 18.45 en 21.30 u.,zo. 16en20u., ma. en
di. 20 u.;
Kruimeltje Vr. 18.45 u., za. 14, 16.30 en 19 u„ zo. 14 en 16.30 u.;
The Blair Witch Project. Do. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo., ma. en di. 20 u.;
Mickey Blue Eyes. Wo. 20 u
Tarzan (Ned.). Wo. 14u.,za. 14 en 16.15 u., zo. 14 u.;
The Astronaut's wife. Wo. 20 u.;
Big Daddy. Wo. 14 u.
woensdag 8 december 1999
Tijdens de laatste editie van Het Nederlands Film Festival
legden de speelfilmers het in kwaliteit af tegen de docu
mentaire-makers. De markantste bijdrage in deze laatste
discipline komt van Jos de Putter. Zijn film The Making Of
A New Empire levert een intrigerend portret van de Tsje
tsjeense maffiabaas Chozj-Achmed Noechajev.
De Nederlandse kinderfilm heeft de macht gegrepen. Hel
zijn geen incidenten meer, het is een trend geworden. Goed
twee maanden geleden werden de zwaarste Gouden Kal
veren gewonnen met 'Abeltje', 'Missing Link' en 'Made- j
lief'. Het is zeer voorstelbaar dat nu Kruimeltje zal scoren,
door Pieter van Lierop
De filmer uit Axel had de on
derwereldtycoon permissie
gevraagd voor het maken van
een film en die gekregen op
voorwaarde dat het ook over
de Tsjetsjeense politiek zou
gaan. Want daar zijn de activi
teiten van Noechajev ten
nauwste mee verbonden. Zelf
stelt hij onomwonden dat hij
in de jaren tachtig naar de
macht had gegrepen in de
Moskouse onderwereld, louter
om met de winsten een Tsje
tsjeense opstand te kunnen fi
nancieren. In eigen land wordt
hij derhalve niet alleen zeer
gevreesd maar tevens hoog ge
waardeerd.
Bij onze eerste kennismaking
met Chozj-Achmed Noecha
jev, zien we hoe hem tijdens
een islamitische ceremonie in
een klein dorp 'respect' wordt
Tim Roth als pianist in The Legend of 1900.
Tu Ridi
Tu Ridi van de gebroeders Tavi-
ani is een tweeluik. Het eerste
verhaal toont een ooit gevierd
bariton die sinds zijn hartaanval
genoegen moet nemen met een
plek op de administratie van
'zijn' operahuis. De - summier
uitgewerkte - vriendschap met
een manke, door dorpsgenoten
vanwege zijn handicap bespot
te collega is het lichtpuntje in
een overigens tragisch bestaan.
Het tweede verhaal, 'Due Se-
questri' genaamd, gaat over de
verhouding tussen een ontvoer
der en de ongeveer tienjarige
jongen die hij in een verlaten ho
tel gevangen houdt De compu
ter die de jongen van de terrorist
krijgt en waarop hij klassieke
meesters natekent, biedt hier de
brug naar hun overkoepelende
visie: de schoonheid van het
culturele versus de onvermijde
lijke afstomping van een be
staan dat gebaseerd is op ge
weld.
Tu Ridi draait donderdag en vrij
dag in 't Beest in Goes.
betoond. Talloze mensen ko
men hem omhelzen en de lucht
naast zijn wangen kussen. Een
enkeling durft om een gunst te
vragen en krijgt wat bankbil
jetten toegestoken. Noechajev
acteert de waardigheid van
een Italiaanse padrino: perfect
in het pak gestoken, soms de
overjas losjes om de schouders
gedrapeerd, zwijgzaam kuie
rend met een wandelstok met
zilveren handvat.
In Tsjetsjenië wordt de wet fei
telijk bepaald door Noechajev
en een paar anderen die net zo
zijn als hijVandaar dat Jos de
Putter zijn film ook alleen
maar heeft kunnen maken on
der speciale protectie en dan
nog was het riskant genoeg.
Want elke buitenlander wordt
in die contreien beschouwd als
een wandelende zak geld die
via ontvoering liquide ge
maakt moet worden. En verlo
pen de transacties niet naar
wens, dan riskeer je dat hoog
uit je hoofd wordt teruggevon
den, zoals het vier Britten
overkwam die gelijktijdig met
De Putter in Grozny vertoef
den. Het mag duidelijk zijn dat
de Nederlandse documenta-
rist geenszins in een positie
verkeerde om de roverhoofd
man met kritische vragen te
bestoken. Dus krijgen we
De Tsjetsjeense maffiabaas Chozj-Achmed Noechajev.
door Pieter van Lierop
Maria Peters lijkt een film te
hebben afgeleverd die het tot
een heel eindinhetjaar2000in
de matinees kan volhouden.
Maar de grote klapper zal toch
nog deze maand gemaakt
moeten worden, want het is
een decemberfilm 'pur sang',
met alle clichés die daarbij ho
ren: weeskinderen, een droevi
ge, witte kerst, kattenkwaad,
een leuke hond en wederom
kerstmis met dan echter volop
warmte, cadeautjes, dampen
de schalen en weergevonden
ouders.
Het is bijna een verademing
om kennis te kunnen maken
met Kruimeltje uit Rotterdam.
Basis voor de film is het bijna
7 0 jaar geleden geschreven
jeugdboek van Chris van Ab-
koude en de film van Maria Pe
ters speelt in hetzelfde tijdsge
wricht.
Ruud Feitkamp speelt het
tienjarige straatschoffie dat
stiefmoederlijk werd opge
voed door koperpoetster Sa-
cha Bulthuis die te arm is om
Kerstmis te vieren. Als ook zij
komt te sterven, na een brute
aanranding door Jack Wouter-
se, heeft Kruimeltje helemaal j
geen dak meer boven zijn
hoofd. Maar zijn zonnige hu
meur en inventieve geest zor
gen ervoor dat hij zich overdagj
nog heel aardig weet te amuse-j
ren en daarbij menige slap
stick-scène veroorzaakt.
In Rotterdam komt onze jonge
held intussen terecht in een
weeshuis waar een boosaardi
ge Jan Decleir de scepter
zwaait of liever een hardhou
ten wandelstok. Tot twee keer
toe zal Kruimeltje uit het ge
sticht ontsnappen. Een keer i
om alle zwerfhonden te bevrij-!
den uit een asiel waar John
Kraaykamp ze had willen ver
gassen. En een keer om kennis
te maken met een wereldbe- j
roemde pianiste (Thekla
Reuten) die warempel zijn ver
loren moeder blijkt.
Kruimeltje: te zien in Cine
City Vlissingen, De Koning
Hulst, Cinemactueel en
Roxy Bergen op Zoom.
vooral de tragiek van het Tsje
tsjeense volk uitgeserveerd, de
haat tegen de Russen en de bij
zondere verdiensten van
Noechajev, met diens slippen-
dragers als zegslieden.
Sinds de expeditie van De Put
ter naar Tsjetsjenië is er een
opstand uitgebroken in Dage
stan, zijn flatgebouwen
ontploft in Rusland en is Groz
ny doelwit geworden van Rus
sische bombardementen. Die
actualiteit heeft onze honger
naar harde feitelijke informa
tie over die brandhaard nog
groter gemaakt. Dat kan De
Putter uiteraard niet helpen.
Maar als zijn portret van
Noechajev minder cryptisch
en impressionistisch was ge
bleven, dan hadden we ons
tenminste een voorstelling
kunnen maken van de rol die
deze Raspoetin van de Kauka-
sus in de jongste gebeurtenis
sen speelt.
The Making Of An Empire:
donderdag t/m zondag in
Schuttershoftheater Mid
delburg.
Ruud Feitkamp en John Kraaykamp (rechts) in Kruimeltje.
Met die milienniumbug in onze computers zal het wel los
lopen, maar heeft u er wel eens bij stilgestaan dat de drie
negens van 1999 op z'n kop gezet 666 vormen? Jawel, het
teken van het kwaad. De makers van End of Days is het in
ieder geval niet ontgaan. Zij grepen hun kans om op de
valreep nog even uit te pakken met een actiefilm waarin
flink met sinistere bijbelteksten wordt gezwaaid.
Arnold Schwarzenegger
door Leo Bankersen
De duivel keert terug. De pau
selijke toekomstvoorspeller in
het Vaticaan stelt vast dat hij
als landingsplaats de poel des
verderfs bij uitstek heeft uit
gekozen: New York. Om de
Apocalyps, of de wisseling van
management zoals Satan (Ga
briel Byrne) het zelf liever
noemt, daadwerkelijk te laten
plaatsvinden dient hij zich in
het laatste uur voor de jaar
wisseling te verenigen met een
daartoe speciaal geprepareer
de jongedame (Robin Tunney).
Tijd dus voor krachtig optre
den van Arnold Schwarzeneg
ger himself, al lijkt die aan
vankelijk andere zaken aan
het hoofd te hebben. Het tragi
sche verlies van vrouw en kind
zit hem dusdanig dwars dat hij
op het punt staat zich een ko
gel door het hoofd te jagen.
Gelukkig doen een kwinkslag
van zijn maatje (Kevin Pollak)
en een reuzenmok zwarte kof
fie wonderen.
Het is natuurlijk niet zo moei
lijkje vrolij k te maken over de
ze luidruchtige gelegenheids
formule, volgestouwd met alle
denkbare clichés uit politie
films, actiethrillers en bijbel
horror. Liefhebbers van puur
spektakel zullen zich daar
waarschijnlijk niet aan storen.
End of Days, te zien in Cine
C'rty Vlissingen, De Koning
Hulst en Roxy Bergen op
Zoom.
Beshkempir
Je weet nog niet precies wat er
gebeuren gaat, maar je voelt di-
reet de poëtische kracht en het
vanzelfsprekende ritme van de
film. Beshkempir - de titel bete
kent 'vijf oude vrouwen' en is j
ook de naam van de jeugdige I
hoofdpersoon - is de eerste lan
ge speelfilm van de Kirgizische
regisseur Aktan Abdikalikov.
Zijn eigen zoon Mirlan speelt de
hoofdrol in dit autobiografisch I
getinte verhaal over de onzeker-
heden en schuchtere eerste
liefde van een adoptiekind.
Beshkempir draaitin Schutters
hof Middelburg.
Flink duwen tegen de zware houten deur met het gietijze
ren raamwerk en onmiddellijk staat men in de monumen
tale gang van een 350 jaar oud huis in Sas van Gent waar
volgens de analen Napoleon Bonaparte eens zijn ontbijt
nuttigde. Een hoog gewelfd plafond, ingedeeld in vier
kante vlakken trekt allereerst de aandacht. Dan valt de
blik op de ingetogen panelen aan de marmergeschilderde
muren. Het Japanse rood, bladgoud en de inktzwarte te
kens die het werk van de jonge veelzijdige kunstenares
Gaëlle Van Zeveren bepalen, harmoniëren met de omge
ving.
door Trees van Herpen
Van Zeveren werd in 1972 in
Gent geboren en groeide op in
Parijs. Al jong trokken haar de
schone kunsten. Na studies in
Doornik, Gent, wederom Pa
rijs en Brussel startte ze twee
jaar geleden samen met vijf
anderen een ontwerpgroep.
Vanuit de verschillende kunst
disciplines en ervaringen wil
men elkaar stimuleren en be
ïnvloeden. Gaëlle brengt haar
schildertechniek, interieurar
chitectuur en grafische kwali
teiten binnen in de groep. Ze
wil zich meer en meer gaan
richten op toegepaste kunst.
Er staat een door haar gefabri
ceerd en beschilderd kamer
scherm in Sas van Gent. In de
toekomst wil ze soortgelijke
avonturen aan met verlich
ting, meubilair en keramiek.
Momenteel staat haar werk
sterk onder invloed van de
Oosterse kunst, wat tot uiting
komt in Japans en Chinees ge-
inspireerde kalligrafie, het be
scheiden, langgerekte formaat
van de houten panelen en het
kleurgebruik. De tentoonge
stelde panelen beslaan een
tijdsperiode waarin een ten
dens naar steeds grotere so
berheid en abstractie valt te
bespeuren.
Overdaad
In haar oudere werken wil
Gaëlle alles laten zien wat ze
kan. Door die overdaad aan
technieken, voorstellingen en
kleuren in één werk verwordt
zo'n paneel makkelijk tot een
tableau, een zoekplaatje. Ze
begint met de houten panelen
in te smeren met gips, plaaster
zoals ze dat zelf noemt. Het
gips wordt op verschillende
manieren bewerkt, gekrabd,
gegraveerd, geschuurd en
krijgt zodoende een steeds
wisselend reliëf. Daarover
heen wordt geschilderd of ge
schetst, krantenknipsels of
tekstfragmenten worden erin
gelijmd of door grafische tech
nieken gereproduceerd over de
ondergrond heen. De finishing
touch geeft Van Zeveren door
een laagje bladgoud of een
sierlijke pennestreek met inkt.
-
Panelen van Gaëlle Van Zeveren.
Het geheel wordt altijd afge
lakt in hoogglans, daarmee
poogt ze meer diepte aan de
gelaagde structuur te geven.
Haar recentere werken zijn so
ber en ingetogen van kleur en
voorstelling. Het lijkt alsof ze
zich steeds meer richt op de es
sentie, die ene vorm, die ene
kleurnuance die zo veelzeg
gend kan zijn. In twee series
van vier kleine vierkante pa
nelen benadert ze die essentie
heel dicht. Rustige kleuren,
sterke vormen zonder saai of
simpel te worden. De panelen
zijn onlosmakelijk met elkaar
verbonden, haal er ééntje tus
sen uit en het effect van har
monie gaat totaal verloren. De
lange gang en de twee royale
werkvertrekken waarin het
werk van Gaëlle Van Zeveren
is tentoongesteld vormen alle
drie door hun eigenheid de
juiste omgeving voor het geko
zen werk. Hierin is de hand
van de interieurarchitecte Van
Zeveren goed te zien. Voor ar
chitectenbureau Verplancke
en Partners is deze tweede ex
positie in haar bestaan het be
gin van een traditie.
Het werk van Gaëlle Van
Zeveren is tot 28 januari tij
dens kantooruren te zien in
architectenbureau Ver
plancke en Partners aan de
Oostkade 31 in Sas van
Gent.
Gesloten tussen 24 decem
ber en 3 januari.
8 t/m 14 december
Janny Buijs exposeert t/m 8 fe
bruari schilderijen, tekeningen
in pastel en acryl, monoprints en
een serie foto's en aquarellen
van een rondreis door Vietnam
in het gebouw van de Bloed
bank ZWN in Goes. De werken
zijn te zien op ma van 12 tot 20
uur, di en do van 8 tot 20 uur en
vrijdag van 12tot 15.30 uur.
Betty Dekker presenteert vr en
za tussen 14 en 21 uur de bloem-
sierkunst-expositie 'Kerstsfeer
1999' aan de Brahmslaan 1 in
Vlissingen.
In het museum voor Zuid- en
Noord Beveland in Goes is t/m
18 maart de expositie 'Herinne
ring aan Zeeland, kunst van kle
derdracht' van Elizabeth Kodde
te zien. De kunstenares heeftfo-
tocollages gemaakt over haar
Zeeuwse verleden. Hetmuseum
is geopend van di tot vr van 10
tot 17 uur en za van 13 tot 16 uur.
Peter van Nes exposeert deze
maand aquarellen met als the
ma Zeeuws-Vlaanderen in ver
pleeghuis Ter Schorre in Ter-
neuzen. Verder zijn t/m 3
decembervolgend jaartekenin
gen, aquarellen en pastels van
zijn hand te zien in Art Colour in
Hulst
In de kerk van Hengstdijk wordt
vr, za en zo een groepsexpositie
gehouden ten bate van het be
houd van de kerk in Hengstdijk.
Diverse kunstenaars werken er-
In GalerieTin Middelburg expo
seren Carina de Rooy, 'In water',
olieverf op doek. Joop Houthuij-
zen, bronzen vrouwfiguren met
hoed en Dirk Koning, olieverf of
acryl op board. De expositie
duurt t/m 2januari.
De drie deelnemers aan de
25ste 'Stellexpo' in verpleeg
huis De Stelle in Dostburg zijn
Liliane Hollvoet-Geurtjens uit
Heille natuurstudies in aquqrel,
kleurpotlood en olieverf en be
schilderde eieren, Edward W.N.
Karnabi, een uit Irak afkomstige
Groedenaar en Middelburger
Leendert van er Pool met krijtte
keningen. De werken zijn tot
eind januari te bezichtigen tij
dens de openingsuren van het
verpleeghuis.
Kunstglazenier Rinus Rent
meester uit Nieuwdorp expo-
seertvanafvrijdagonderdetitel
'Schilderen met licht' in de hal
van het gemeentehuis in Hein-
kenszand. De werken zijn t/m 27
januari te bezichtigen tijdens de
openingsuren van het gemeen
tehuis.