Tsjetsjeense maffia in nevel gehuld Onder Oosterse invloed Arnold wordt op tijd wakker Film Kruimeltje heerlijk a l«P« 8 t/m 14 december VLISSIfUGEIU Cine city (Belbios 0900-9363) End of Days. Do. t/m di. 13.45,16,15,19 en 21.45 u.; Kruimeltje. Do.t/mdi. 13.45 en 16.15 u.; James Bond'The world is not enough'. Wo. 13.45,16.15,19en21.45u., do. t/m di. 13.45, 16.15,19 en 22 u.; The legend of 1900. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 19 u.; Blue Streak Wo. t/m di. 13.45, 16.15,19 en 21.45 u.; Mickey Blue Eyes. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 19 en 21.45 u.; Tarzan (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Tarzan (orig.). Wo. t/m di. 13.45, 16.15, 19 en 21.45 u General's Daughter. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 21.45 u.; Deep blue sea. Wo. 13.45,16.15,19en21.45u.,do.t/mdi. 19en21.45u.; Star Wars Episode 1. Wo. t/m di. 13 en 16u.(vr. nietom 16 u.); Lola Rennt. Vr. 16. T5 u. MIDDELBURG Schutters Hoftheater (0118 613482) The Castle. Wo. 20.30 u.. The making of a new empire. Do. 20.30 u., vr. 22 u., za. 19.30 u., zo. 20.30 u.; Beshkempir. Vr. 19.30 u., za. 22 u., zo. 14 u., di. 20.30 u.; Salt on our skin. Ma. 20 u. De Koning (0114 312 030) End of Days. Do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15,19 en 21,30 u„ ma. en di. 20 u.; Kruimeltje. Vr. 19.15 u., za. 14 en 19.15 u., zo. 13.45 en 16.15 u.; James Bond 'The world is not enough'. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u.r zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Blue Streak. Wo. en do. 20 u.,vr. enza. 19.15en22 u.,zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Tarzan (origin,). Wo. 14en20u.,vr. 19.15u.,za. 14en 19.15u.,zo. 13.45, 16.15 en 19 u., ma. en di. 20 u.; Mickey Blue Eyes. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 21.30 u., ma. 20 u.; Tarzan (Ned.). Wo. en za. 14u.,zo. 13.45 en 16.15 u.; The Blair Witch Project. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. 19 en 21.30 u., di. 20 u.; Deep blue sea. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 19 en 21.30 u., ma.endi. 20 u. GOES *t Beest (0113 228142) Tu Ridi. Do. en vr. 20.30 u.; Una Giornata Particolare. Di. 20.30 u. TERNEUZEN Porgy Bess (0115 613 293) Salmonberries. Wo. 20 u. BERGENOP ZOOM Cinemactueel (0164 254 886) Kruimeltje. Wo. 14 u., vr. 18.45 u., za. 14 en 18.45 u., zo. 13.30 en 16.15 u.; James Bond The world is not enough'. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 14,18.45 en 21.30 u„ zo. 13.30,16,18.45 en 21.30 u., ma. endi.20u.; Blue Streak. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo. 18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Tarzan (Ned.). Wo. 14 u., vr. 18.45 u., za. 14 en 18.45 u., zo. 13.30 en 16.15 u.; Deep blue sea. Wo. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo. 18.45 en 21.30 u.; Sneak preview. Do. 20 u.: Place Vendome. Ma. 20.30 u.; The Mighty. Di. 20.30 u. Roxy (0164 233 434) End of Days. Do. 20 u.,vr.enza. 18.45 en 21.30 u.,zo. 16en20u., ma. en di. 20 u.; Kruimeltje Vr. 18.45 u., za. 14, 16.30 en 19 u„ zo. 14 en 16.30 u.; The Blair Witch Project. Do. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo., ma. en di. 20 u.; Mickey Blue Eyes. Wo. 20 u Tarzan (Ned.). Wo. 14u.,za. 14 en 16.15 u., zo. 14 u.; The Astronaut's wife. Wo. 20 u.; Big Daddy. Wo. 14 u. woensdag 8 december 1999 Tijdens de laatste editie van Het Nederlands Film Festival legden de speelfilmers het in kwaliteit af tegen de docu mentaire-makers. De markantste bijdrage in deze laatste discipline komt van Jos de Putter. Zijn film The Making Of A New Empire levert een intrigerend portret van de Tsje tsjeense maffiabaas Chozj-Achmed Noechajev. De Nederlandse kinderfilm heeft de macht gegrepen. Hel zijn geen incidenten meer, het is een trend geworden. Goed twee maanden geleden werden de zwaarste Gouden Kal veren gewonnen met 'Abeltje', 'Missing Link' en 'Made- j lief'. Het is zeer voorstelbaar dat nu Kruimeltje zal scoren, door Pieter van Lierop De filmer uit Axel had de on derwereldtycoon permissie gevraagd voor het maken van een film en die gekregen op voorwaarde dat het ook over de Tsjetsjeense politiek zou gaan. Want daar zijn de activi teiten van Noechajev ten nauwste mee verbonden. Zelf stelt hij onomwonden dat hij in de jaren tachtig naar de macht had gegrepen in de Moskouse onderwereld, louter om met de winsten een Tsje tsjeense opstand te kunnen fi nancieren. In eigen land wordt hij derhalve niet alleen zeer gevreesd maar tevens hoog ge waardeerd. Bij onze eerste kennismaking met Chozj-Achmed Noecha jev, zien we hoe hem tijdens een islamitische ceremonie in een klein dorp 'respect' wordt Tim Roth als pianist in The Legend of 1900. Tu Ridi Tu Ridi van de gebroeders Tavi- ani is een tweeluik. Het eerste verhaal toont een ooit gevierd bariton die sinds zijn hartaanval genoegen moet nemen met een plek op de administratie van 'zijn' operahuis. De - summier uitgewerkte - vriendschap met een manke, door dorpsgenoten vanwege zijn handicap bespot te collega is het lichtpuntje in een overigens tragisch bestaan. Het tweede verhaal, 'Due Se- questri' genaamd, gaat over de verhouding tussen een ontvoer der en de ongeveer tienjarige jongen die hij in een verlaten ho tel gevangen houdt De compu ter die de jongen van de terrorist krijgt en waarop hij klassieke meesters natekent, biedt hier de brug naar hun overkoepelende visie: de schoonheid van het culturele versus de onvermijde lijke afstomping van een be staan dat gebaseerd is op ge weld. Tu Ridi draait donderdag en vrij dag in 't Beest in Goes. betoond. Talloze mensen ko men hem omhelzen en de lucht naast zijn wangen kussen. Een enkeling durft om een gunst te vragen en krijgt wat bankbil jetten toegestoken. Noechajev acteert de waardigheid van een Italiaanse padrino: perfect in het pak gestoken, soms de overjas losjes om de schouders gedrapeerd, zwijgzaam kuie rend met een wandelstok met zilveren handvat. In Tsjetsjenië wordt de wet fei telijk bepaald door Noechajev en een paar anderen die net zo zijn als hijVandaar dat Jos de Putter zijn film ook alleen maar heeft kunnen maken on der speciale protectie en dan nog was het riskant genoeg. Want elke buitenlander wordt in die contreien beschouwd als een wandelende zak geld die via ontvoering liquide ge maakt moet worden. En verlo pen de transacties niet naar wens, dan riskeer je dat hoog uit je hoofd wordt teruggevon den, zoals het vier Britten overkwam die gelijktijdig met De Putter in Grozny vertoef den. Het mag duidelijk zijn dat de Nederlandse documenta- rist geenszins in een positie verkeerde om de roverhoofd man met kritische vragen te bestoken. Dus krijgen we De Tsjetsjeense maffiabaas Chozj-Achmed Noechajev. door Pieter van Lierop Maria Peters lijkt een film te hebben afgeleverd die het tot een heel eindinhetjaar2000in de matinees kan volhouden. Maar de grote klapper zal toch nog deze maand gemaakt moeten worden, want het is een decemberfilm 'pur sang', met alle clichés die daarbij ho ren: weeskinderen, een droevi ge, witte kerst, kattenkwaad, een leuke hond en wederom kerstmis met dan echter volop warmte, cadeautjes, dampen de schalen en weergevonden ouders. Het is bijna een verademing om kennis te kunnen maken met Kruimeltje uit Rotterdam. Basis voor de film is het bijna 7 0 jaar geleden geschreven jeugdboek van Chris van Ab- koude en de film van Maria Pe ters speelt in hetzelfde tijdsge wricht. Ruud Feitkamp speelt het tienjarige straatschoffie dat stiefmoederlijk werd opge voed door koperpoetster Sa- cha Bulthuis die te arm is om Kerstmis te vieren. Als ook zij komt te sterven, na een brute aanranding door Jack Wouter- se, heeft Kruimeltje helemaal j geen dak meer boven zijn hoofd. Maar zijn zonnige hu meur en inventieve geest zor gen ervoor dat hij zich overdagj nog heel aardig weet te amuse-j ren en daarbij menige slap stick-scène veroorzaakt. In Rotterdam komt onze jonge held intussen terecht in een weeshuis waar een boosaardi ge Jan Decleir de scepter zwaait of liever een hardhou ten wandelstok. Tot twee keer toe zal Kruimeltje uit het ge sticht ontsnappen. Een keer i om alle zwerfhonden te bevrij-! den uit een asiel waar John Kraaykamp ze had willen ver gassen. En een keer om kennis te maken met een wereldbe- j roemde pianiste (Thekla Reuten) die warempel zijn ver loren moeder blijkt. Kruimeltje: te zien in Cine City Vlissingen, De Koning Hulst, Cinemactueel en Roxy Bergen op Zoom. vooral de tragiek van het Tsje tsjeense volk uitgeserveerd, de haat tegen de Russen en de bij zondere verdiensten van Noechajev, met diens slippen- dragers als zegslieden. Sinds de expeditie van De Put ter naar Tsjetsjenië is er een opstand uitgebroken in Dage stan, zijn flatgebouwen ontploft in Rusland en is Groz ny doelwit geworden van Rus sische bombardementen. Die actualiteit heeft onze honger naar harde feitelijke informa tie over die brandhaard nog groter gemaakt. Dat kan De Putter uiteraard niet helpen. Maar als zijn portret van Noechajev minder cryptisch en impressionistisch was ge bleven, dan hadden we ons tenminste een voorstelling kunnen maken van de rol die deze Raspoetin van de Kauka- sus in de jongste gebeurtenis sen speelt. The Making Of An Empire: donderdag t/m zondag in Schuttershoftheater Mid delburg. Ruud Feitkamp en John Kraaykamp (rechts) in Kruimeltje. Met die milienniumbug in onze computers zal het wel los lopen, maar heeft u er wel eens bij stilgestaan dat de drie negens van 1999 op z'n kop gezet 666 vormen? Jawel, het teken van het kwaad. De makers van End of Days is het in ieder geval niet ontgaan. Zij grepen hun kans om op de valreep nog even uit te pakken met een actiefilm waarin flink met sinistere bijbelteksten wordt gezwaaid. Arnold Schwarzenegger door Leo Bankersen De duivel keert terug. De pau selijke toekomstvoorspeller in het Vaticaan stelt vast dat hij als landingsplaats de poel des verderfs bij uitstek heeft uit gekozen: New York. Om de Apocalyps, of de wisseling van management zoals Satan (Ga briel Byrne) het zelf liever noemt, daadwerkelijk te laten plaatsvinden dient hij zich in het laatste uur voor de jaar wisseling te verenigen met een daartoe speciaal geprepareer de jongedame (Robin Tunney). Tijd dus voor krachtig optre den van Arnold Schwarzeneg ger himself, al lijkt die aan vankelijk andere zaken aan het hoofd te hebben. Het tragi sche verlies van vrouw en kind zit hem dusdanig dwars dat hij op het punt staat zich een ko gel door het hoofd te jagen. Gelukkig doen een kwinkslag van zijn maatje (Kevin Pollak) en een reuzenmok zwarte kof fie wonderen. Het is natuurlijk niet zo moei lijkje vrolij k te maken over de ze luidruchtige gelegenheids formule, volgestouwd met alle denkbare clichés uit politie films, actiethrillers en bijbel horror. Liefhebbers van puur spektakel zullen zich daar waarschijnlijk niet aan storen. End of Days, te zien in Cine C'rty Vlissingen, De Koning Hulst en Roxy Bergen op Zoom. Beshkempir Je weet nog niet precies wat er gebeuren gaat, maar je voelt di- reet de poëtische kracht en het vanzelfsprekende ritme van de film. Beshkempir - de titel bete kent 'vijf oude vrouwen' en is j ook de naam van de jeugdige I hoofdpersoon - is de eerste lan ge speelfilm van de Kirgizische regisseur Aktan Abdikalikov. Zijn eigen zoon Mirlan speelt de hoofdrol in dit autobiografisch I getinte verhaal over de onzeker- heden en schuchtere eerste liefde van een adoptiekind. Beshkempir draaitin Schutters hof Middelburg. Flink duwen tegen de zware houten deur met het gietijze ren raamwerk en onmiddellijk staat men in de monumen tale gang van een 350 jaar oud huis in Sas van Gent waar volgens de analen Napoleon Bonaparte eens zijn ontbijt nuttigde. Een hoog gewelfd plafond, ingedeeld in vier kante vlakken trekt allereerst de aandacht. Dan valt de blik op de ingetogen panelen aan de marmergeschilderde muren. Het Japanse rood, bladgoud en de inktzwarte te kens die het werk van de jonge veelzijdige kunstenares Gaëlle Van Zeveren bepalen, harmoniëren met de omge ving. door Trees van Herpen Van Zeveren werd in 1972 in Gent geboren en groeide op in Parijs. Al jong trokken haar de schone kunsten. Na studies in Doornik, Gent, wederom Pa rijs en Brussel startte ze twee jaar geleden samen met vijf anderen een ontwerpgroep. Vanuit de verschillende kunst disciplines en ervaringen wil men elkaar stimuleren en be ïnvloeden. Gaëlle brengt haar schildertechniek, interieurar chitectuur en grafische kwali teiten binnen in de groep. Ze wil zich meer en meer gaan richten op toegepaste kunst. Er staat een door haar gefabri ceerd en beschilderd kamer scherm in Sas van Gent. In de toekomst wil ze soortgelijke avonturen aan met verlich ting, meubilair en keramiek. Momenteel staat haar werk sterk onder invloed van de Oosterse kunst, wat tot uiting komt in Japans en Chinees ge- inspireerde kalligrafie, het be scheiden, langgerekte formaat van de houten panelen en het kleurgebruik. De tentoonge stelde panelen beslaan een tijdsperiode waarin een ten dens naar steeds grotere so berheid en abstractie valt te bespeuren. Overdaad In haar oudere werken wil Gaëlle alles laten zien wat ze kan. Door die overdaad aan technieken, voorstellingen en kleuren in één werk verwordt zo'n paneel makkelijk tot een tableau, een zoekplaatje. Ze begint met de houten panelen in te smeren met gips, plaaster zoals ze dat zelf noemt. Het gips wordt op verschillende manieren bewerkt, gekrabd, gegraveerd, geschuurd en krijgt zodoende een steeds wisselend reliëf. Daarover heen wordt geschilderd of ge schetst, krantenknipsels of tekstfragmenten worden erin gelijmd of door grafische tech nieken gereproduceerd over de ondergrond heen. De finishing touch geeft Van Zeveren door een laagje bladgoud of een sierlijke pennestreek met inkt. - Panelen van Gaëlle Van Zeveren. Het geheel wordt altijd afge lakt in hoogglans, daarmee poogt ze meer diepte aan de gelaagde structuur te geven. Haar recentere werken zijn so ber en ingetogen van kleur en voorstelling. Het lijkt alsof ze zich steeds meer richt op de es sentie, die ene vorm, die ene kleurnuance die zo veelzeg gend kan zijn. In twee series van vier kleine vierkante pa nelen benadert ze die essentie heel dicht. Rustige kleuren, sterke vormen zonder saai of simpel te worden. De panelen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, haal er ééntje tus sen uit en het effect van har monie gaat totaal verloren. De lange gang en de twee royale werkvertrekken waarin het werk van Gaëlle Van Zeveren is tentoongesteld vormen alle drie door hun eigenheid de juiste omgeving voor het geko zen werk. Hierin is de hand van de interieurarchitecte Van Zeveren goed te zien. Voor ar chitectenbureau Verplancke en Partners is deze tweede ex positie in haar bestaan het be gin van een traditie. Het werk van Gaëlle Van Zeveren is tot 28 januari tij dens kantooruren te zien in architectenbureau Ver plancke en Partners aan de Oostkade 31 in Sas van Gent. Gesloten tussen 24 decem ber en 3 januari. 8 t/m 14 december Janny Buijs exposeert t/m 8 fe bruari schilderijen, tekeningen in pastel en acryl, monoprints en een serie foto's en aquarellen van een rondreis door Vietnam in het gebouw van de Bloed bank ZWN in Goes. De werken zijn te zien op ma van 12 tot 20 uur, di en do van 8 tot 20 uur en vrijdag van 12tot 15.30 uur. Betty Dekker presenteert vr en za tussen 14 en 21 uur de bloem- sierkunst-expositie 'Kerstsfeer 1999' aan de Brahmslaan 1 in Vlissingen. In het museum voor Zuid- en Noord Beveland in Goes is t/m 18 maart de expositie 'Herinne ring aan Zeeland, kunst van kle derdracht' van Elizabeth Kodde te zien. De kunstenares heeftfo- tocollages gemaakt over haar Zeeuwse verleden. Hetmuseum is geopend van di tot vr van 10 tot 17 uur en za van 13 tot 16 uur. Peter van Nes exposeert deze maand aquarellen met als the ma Zeeuws-Vlaanderen in ver pleeghuis Ter Schorre in Ter- neuzen. Verder zijn t/m 3 decembervolgend jaartekenin gen, aquarellen en pastels van zijn hand te zien in Art Colour in Hulst In de kerk van Hengstdijk wordt vr, za en zo een groepsexpositie gehouden ten bate van het be houd van de kerk in Hengstdijk. Diverse kunstenaars werken er- In GalerieTin Middelburg expo seren Carina de Rooy, 'In water', olieverf op doek. Joop Houthuij- zen, bronzen vrouwfiguren met hoed en Dirk Koning, olieverf of acryl op board. De expositie duurt t/m 2januari. De drie deelnemers aan de 25ste 'Stellexpo' in verpleeg huis De Stelle in Dostburg zijn Liliane Hollvoet-Geurtjens uit Heille natuurstudies in aquqrel, kleurpotlood en olieverf en be schilderde eieren, Edward W.N. Karnabi, een uit Irak afkomstige Groedenaar en Middelburger Leendert van er Pool met krijtte keningen. De werken zijn tot eind januari te bezichtigen tij dens de openingsuren van het verpleeghuis. Kunstglazenier Rinus Rent meester uit Nieuwdorp expo- seertvanafvrijdagonderdetitel 'Schilderen met licht' in de hal van het gemeentehuis in Hein- kenszand. De werken zijn t/m 27 januari te bezichtigen tijdens de openingsuren van het gemeen tehuis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 56