Deneuve magnifiek Chocoladedozen gevuld met kunst Met een vliegveld in de achtertuin FHïTI 1 t/m 7 december VLISSIIXIGEIM Cine city (Belbios 0900-9363) James Bond The world in not enough'. Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 uur; The legend of 1900. Do. t/m di. 19 en 21.45 uur; Blue Streak. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 uur; Mickey Blue Eyes. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 uur; Tarzan (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 uur; Tarzan (orig.j. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 uur; De Rode Zwaan. Wo. 13.45 en 16.15 uur; General's Daughter. Wo. t/m di. 19 en 21.45 uur; Fight Club. Wo. 21.45 uur; Random Hearts. Wo. 19 uur; Deep blue sea. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 uur (vr. niet om 16.15 uur, zo. niet om 13.45 uur), The Blair Witch Project. Wo. 21.45 uur; StarWars Episode 1. Wo. 13,16 en 19 uur, do. t/m di. 13 en 16 uur; La Vie Revee Des Anges. Vr. 16.15 uur. MIDDELBURG Schuttershoftheater (0118613482) Nettoyage a sec. Wo. 20.30 uur; Een vrouw van het noorden. Do. 19.30 uur, vr. 22 uur, za. 19.30 uur; The Castle. Do. 21.30 uur, za. 22 uur, zo. 20.30 uur; Place Vendöme. Vr. 19.30 uur, zo 14 uur, di. 20.30 uur; Una giornata particolare. Ma. 20.30 uur. HULST De Koning (0114 312 030) The world is not enough. Do. 20 uur, vr. enza. 19.15 en 22 uur, zo. 13.45, 16.15,19 en 21.30 uur, ma. en di. 20 uur; Blue Streak. Do. 20 uur, vr. enza. 19.15en 22 uur, zo. 13.45,16.15,19en 21.30 uur, ma. en di. 20 uur; Tarzan (origin.). Wo. 14 uur, do. 20 uur, vr. 19.15en 22 uur, za. 14,19.15 en 22 uur, zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 uur, ma. en di. 20 uur; Mickey Blue Eyes. Do. 20 uur, vr. en za. 19.15 en 22 uur, zo. 19 en 21.30 uur, ma. en di. 20 uur; Tarzan (Ned.). Wo. 14 uur, za. 14 en 18.45 uur, zo. 13.45 en 16.15 uur; The Blair Wrtch Project. Do. 20 uur, vr. 22 uur, za. 20.30 en 22.15 uur, zo. 19 en 21.30 uur, ma. en di. 20 uur; Deep blue sea. Do. 20 uur, vr. enza. 19.15 en 22 uur, zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 uur, ma. en di. 20 uur; Stars Wars Episode 1. Vr. 19.15 uur,za. 14uur,zo. 13.45 en 16.15 uur. 't Beest (0113 228 142) Os Mutantes. Do. en za. 20.30 uur. GOES TERNEUZEN Porgy Bess (0115-613293) Time of the Gypsies. Wo. 20 uur. LedeltHeater (0117-452735/453377) Geen voorstellingen. OOSTBURG BERGEN OP ZOOM Cinem actueel (0164254 886) The world is not enough. Wo. 14 en 20 uur, do. 20 uur, vr. 18.45 en 21.30 uur, za. en zo. 14,18.45 en 21.30 uur, ma. en di. 20 uur; Blue Streak. Wo. 14 en 20 uur, do. 20 uur, vr. 18.45 en 21.30 uur, za. 14, 18.45 en 21.30 uur, zo. 14,16.45,18.45 en 21.30 uur, ma. en di. 20 uur; Tarzan (Ned.). Wo. 14 uur, vr. 18.45 uur, za. 14 en 18.45 uur, zo. 14 en 16.15 uur; Deep blue sea. Wo. 20 uur, vr. en za. 21.30 uur, zo. 18.45 en 21.30 uur; Sneak preview. Do. 20 uur; Hamam, il bagno turco. Zo. 16 uur; Henry Fool. Ma. 20.30 uur; Black cat, wh'rte cat. Di. 20.30 uur. BERGEN OP ZOOM Roxy (0164 233 434) Mickey Blue Eyes. Wo. en do. 20 uur, vr. en za. 18.45 en 21.30 uur, zo. 16.15 uur, ma. en di. 20 uur; Tarzan (Ned.).Wo. 14 uur, vr. 18.45 uur,za. 14,16.15 en 18.45 uur, zo. 14 en 16.15 uur; The Astronaut's wife. Wo. en do. 20 uur, vr. en za. 21.30 uur, ma. en di. 20 uur; Big Daddy. Wo., za. en zo. 14 uur. woensdag 1 december 1999 Cathérine Deneuve kreeg afgelopen zomer in het Filmmu seum in Amsterdam een eresaluut met een omvangrijk re trospectief van haar 32-jarige carrière. Dat de kwaliteiten en unieke présence van deze actrice nog niet de minste te kenen van slijtage vertonen, wordt thans aangetoond met haar hoofdrol in Place Vendöme, waarvoor ze vorig jaar werd onderscheiden op het Festival van Venetië. Het be treft een uitmuntende acteerprestatie: zo aangrijpend en zo ongelooflijk trefzeker tot in subtiele details. door Pieter van Lierop Hoofdrollen voor een vrouw van 55 jaar zijn schaars in de hedendaagse cinema, maar het helpt wanneer je er op die leeftijd nog zo uitziet als Den euve. En het helpt ook als de regisseur iemand is als Nicole Garcia die zelf ook 20 jaar heeft geacteerd en ten volle be seft wat actrices in door man nen geregisseerde films vaak moeten ontberen. Zo veel dimensie en genuan ceerde scherpte als je Deneuve nu aan een rol ziet geven, dat is een bijzondere belevenis. Het betreft een stellig zeer dank bare rol, maar dan toch alleen voor wie hem aankan. De titel van de film is ontleend aan het statige achttiende- eeuwse plein in Parijs, waar het roemruchte hotel Ritz ge legen is en waar tevens een reeks peperdure modehuizen gevestigd is en de beste juwe liers van Frankrijk. We maken er kennis met Deneuve die ge huwd is met een diamantair, wiens grote internationale re putatie op instorten staat. Wat Cathérine ooit in die man heeft gezien, lijkt aanvankelijk raadselachtig, maar het wordt later verklaard evenals de om standigheden die haar aan de drank hebben gebracht. Als de echtgenoot - betrapt op mal versaties - zelfmoord pleegt, wordt daarmee zijn vrouw ruw gewekt uit de alcoholistische verdoving waarin ze bezig was haar leven te slijten. Verraad Ooit was ze zelf een gerenom meerd makelaar in exclusieve juwelen, een vak waarbij veel stijl, intelligentie,kennis en koelbloedigheid vereist schijnt. Als ze achter een ge heim paneeltje twaalf dia mantjes vindt van weliswaar suspecte af komst maar tevens van uitzonderlijke waarde, besluit ze haar vroegere pro fessie weer op te pakken, ho pend zo de aanstaande ver koop van de firma alsnog te voorkomen/. De dan volgende gebeurtenis sen brengen Deneuve in con- Cathérine Deneuve speelt de hoofdrol in het elegante drama Place Vendöme. flict met agenten van De Beers, 's werelds grootste diamant maatschappij. En voorts volgt er een nieuwe confrontatie met Jacques Dutronc als haar vroegere grote liefde. Deneu- ves reddingsoperatie bereikt weliswaar niet het gestelde doel, maar ze weet tenminste af te rekenen met een paar spo ken uit het verleden en een nieuwe startpositie te vinden voor haar bestaan. Gekunsteld Jammer is dat Nicole Garcia in een opzicht de intrige van Pla ce Vendöme te gekunsteld liet worden. Emmanuelle Seigner wordt opgevoerd als een jonge vrouw die bezig is furore te maken in het vroegere vak van Deneuve, terwijl ze bovendien het bed was gaan delen met zo wel Deneuves echtgenoot als haar vroegere minnaar. En dat deed Seigner allemaal terwijl ze al samenwoonde met Jean- Pierre Bacri als een gesjeesde advocaat die dan op zijn beurt zal vallen op Deneuve, in wier tragiek hij veel herkent van wat hem zelf is overkomen. En alsof we dan nog niet in de gaten hadden dat de weduwe van de diamantair in Emma nuelle Seigner een nieuwe edi tie van zichzelf herkent, reconstrueert Garcia een trau matische ervaring uit Deneu ves verleden in een flash back alsof het Seigner overkwam. Dan is het al te bont geworden. Maar opmerkelijk genoeg haalt dat niet de film onderuit, hetgeen vooral te danken is aan de schijnbare vanzelfspre kendheid, het bijna laconieke realisme waarmee wordt ge speeld. Garcia geeft weliswaar continu haar ster-actrice de volle aandacht en alle kansen een sublieme creatie neer te zetten, de mannelijke tegen spelers wordt intussen niets tekort gedaan. Vooral Dutronc en Bacri zijn voortreffelijk. En wat waarschijnlijk nog het grootste mirakel is: Garcia weet haar drama de spanning van een thriller mee te geven zonder dat er ook maar ergens een wapen in beeld hoeft te ko men, zoals ze ook passie en erotiek overtuigend weet te maken zonder dat die in bed scènes expliciet gemaakt hoeft te worden of dat er ook maar ergens iemand 'Je t'aime' zegt. Het maakt alles bijeen Place Vendöme tot een typisch Fran se, elegant geproduceerde en zeer bezienswaardige film. Place Vendöme draait vrij dagzondag en dinsdag in het Schuttershoftheater Middelburg. Vooruitgang op zich mag voor een meerderheid een van zelfsprekend concept zijn, zodra de eigen achtertuin in het gedrang komt gaan hele andere mechanismen spelen. Ze ker in het dichtbebouwde Nederland ligt menig planner wakker van het NIMA-syndroom, ofwel: alles mag, maar Niet In Mijn Achtertuin. elektriciteitsmasten het zicht belemmeren, deert hem aller minst. Dit huis is zijn kasteel - en Kerrigan, die de compli mentjes voor de kookkunst van zijn vrouw voor in de mond bestorven liggen, lijkt de ideale vader van een overi gens kleurrijk gezin. Running gag in het kalm vertelde filmverhaal zijn de dialogen met zoon Steve (An thony Simcoe), die in het plaatselijke advertentieblad telkens koopjes ziet opduiken. Of het nu twee middeleeuwse lansen zijn of een setje ergonomisch verantwoorde door René Kastelein Rob Sitch focust in zijn lange speelfilmdebuut The Castle, opgenomen in een luttele vier weken met een 16mm-camera, eveneens op een bedreigde achtertuin. De tuin en het bij behorende, uit een allegaartje van restmateriaal opgetrok ken huis behoort de familie Kerrigan toe. Pa Kerrigan (Michael Caton) leren we kennen als een tikje onnozele rasoptimist. Dat de landingsbaan van het aanpa lende vliegveld bijkans op de deurmat eindigt en dat grote Michael Caton (links) in The Castle. stoelen, pa's reactie na het aanhoren van de vraagprijs is steevast: 'Wat zoveel?, zeg die verkoper dat hij droomt', waarna de biedprijs telkens op de helft wordt ingezet. In het door zoon Dale (Stephen Curry) via een voice over ge stuurde verhaal brengt de ge plande uitbreiding van het vliegveld onheil. Het begint met een onteigeningsbrief vervolgens zijn er pesterijtjes. Juridische tegenacties van de Kerrigans stranden op het on vermogen van de door hen in gehuurde, niet al te snuggere plaatselijke advocaat. Als alle hoop vervlogen lijkt en Kerrigan voor 't eerst van zijn leven geen complimentjes meer maakt als vrouwlief hem schepijs uit het pak voorzet, biedt een gepensioneerd jurist zijn hand en spandiensten aan en werkt Sitch al even be heerst toe naar het voor deze film passende happy end. The Castle is een innemende, best aardig geacteerde komedie. The Castle: donderdag, za terdag, zondag en woens dag (8 dec.) in Schutters hoftheater Middelburg. Giornata Particolare Ettore Scola maakte in 1977 de film Una Giornata Particolare (een bijzondere dag) als aan- klachttegen het fascisme. Mar cello Mastroianni en Sophia Loren spelen in een klassiek ge construeerd drama oververbor- gen verlangens en verstikkende gevoelens. Liefde - is de niet- politieke boodschap - kan niet door een dictator worden on derdrukt. Scola laat zien hoe een totalitair regime mensen berooftvan hun identiteiten hun waardigheid. Alleen geliefden zijn in staat hun leven leefbaar te houden. Zelfs al is het maar voor een dag, Una Giornata Par ticolare. Maandag 6 dec. in Schutters hoftheater Middelburg, dinsdag 14 dec. in 't Beest in Goes. een nostalgische particuliere verzameling' te zien. De blikken zijn uitgeleend door de heer Schipper uit Kapelle. Het muse um is geopend van wo t/m za van 13tot 17 uur. In de Watertoren AK in Vlissin- gen exposeren Loek Grootjans, Martin Riebeek en William Speakman experimentele kunstwerken. De openingstij den zijn dezelfde als die van het Kunstcentrum Vlissingen. De bezoekers van de Goese galerie Van den Berge wacht in december een feestelijk gedekte dis. In de voorzaal staan op een aantal tafels vijftig relatiegeschenken uitgestald, die gemaakt zijn door vijfentwintig kunstenaars. De gale rie heeft ieder van hen gevraagd iets te doen met twee hou ten dozen vol chocolaatjes. door Ernstjan Rozendaal De relatiegeschenken die tij dens Van den Berge's Christ mas Millennium Gift Show worden gepresenteerd, zijn 'Objects of desire' gedoopt. Een wat ironische titel, omdat ook de chocoladeschijfjes dat opschrift dragen. Zijn de cho colaatjes nu zo begeerlijk of de kunstobjecten? De laatste toch wel, al is het maar omdat je daarmee een hele doos van de eerste verwerft. De galerie heeft haar kunste naars geprikkeld eens iets an ders te doen. Een enkeling kon daarmee niet uit de voeten. Zo heeft Mare Nagtzaam de hou ten dozen gelaten voor wat ze zijn en is hij in de winkel twee bonbondozen gaan halen. Toch knopen de meeste kun stenaars aan bij hun eerder op gebouwde oeuvre. Zo heeft Piet Dieleman in het deksel van zijn doos een aantal gaten geboord en het oppervlak in een wat transparante kleur stelling, tussen roze en paars in, geschilderd. Het is een mi niatuur waarin zijn beeld houwwerk en schilderijen sa menkomen. Robers Wevers heeft in de van hem bekende superrealisti sche stijl een dood vogeltje op het deksel geschilderd. Het ge le vogeltje is geringd, wat wijst op het ingrijpen van de mens. Typerend voor Wevers' thema tiek. De meeste kunstenaars hebben ervoor gekozen de doos te illustreren en zodoende blijven ze dicht bij de kunst die ze anders ook maken. Het inpakken van de doos is een ander beproefd gegeven. Reneé Ridgway heeft ze in zil verpapier ingepakt. Als grote repen? Let Spek heeft iets ver gelijkbaars gedaan door het deksel van de houten doos een blokjesmotief mee te geven, precies zoals een dikke choco ladereep. In beide gevallen verraadt de buitenzijde iets over de inhoud. Verschillende kunstenaars hebben gaten in het deksel gemaakt. Marike van Gerwen heeft zich uitge leefd door het doosje helemaal te bekleden, met fotootje en al. Het ingrijpendst is Frank Hal mans te werk gegaan. Hij heeft de doos getransformeerd tot een millennium-bedlampje. Biedt de voorzaal kunst met een knipoog, Wido Blokland toont in de achterzaal, hal en bergruimte serieus doordacht werk. Zijn thema is de plaats van de mens in de wereld. Dat blijkt uit spreuken als: de hemel is de mens en de mens is de hemel en alle mensen samen zijn een he mel en de hemel is niets dan een mens. De plek van de mens Een deel van de kunstzinnige relatiegeschenken in Galerie Van den Berge in Goes. foto Willem Mieras in wereld en heelal wordt gere lativeerd, object en subject zijn voor Blokland niet van zelfsprekend. Hij maakt dat voelbaar in de werken waarin hij spiegels ge bruikt. Zijn expositie sm/all/part/s is gedeeltelijk een documentaire met foto's van installaties die eerder el ders - bijvoorbeeld in de Wa tertoren in Oost-Souburg - waren te zien. Die grote wer ken bevatten vaak spiegels en bij enkele kleinere werken bij Van den Berge is dat ook het geval. Een sleutelwerk is So- hum, een term uit het Sans kriet die onder meer verwijst naar het proces van in- en uit ademen. Het werk bestaat uit een doos met een holle en bolle spiegel. In de ene spiegel kan de kijker zichzelf - vanwege hoogte en maat van het kunst werk vooral zijn gezicht - dui delijk zien. Wil hij zichzelf te gelijkertijd ook waarnemen in de andere spiegel, dan moet hij een plek zoeken in de exposi tieruimte en voortdurend heen en weer bewegen om zich te vinden in de spiegel. Duidelij ker kan Blokland niet aanto nen dat niemand zeker is van de plek die hij inneemt, op aar de en in groter verband. De exposities duren tot en met 24 december, do en vr van 13.30-17.30 en za van 13-17 uur. 1 t/m7december In W3 Galeries in het Kunstcen trum Vlissingen exposeren t/m 23 januari de Belgische kunste naar Luc Hoekx met recente schilderijen en Florette Dijkstra met 'De vrouw zonder eigen schappen', beelden uit het geromantiseerde leven van Ma dame de la Salle. In W#AK, eveneens gevestigd in het Kunstcentrum, exposeren Bob Pingen en Guido Eckhardt twaalf schilderijen onderde titel 'Het Grote Vlak. Nooit Meer Denken En Andere Werken.' De openingstijden van beide expo sitieruimten zijn do t/m zo van 12 tot 17 uur en na afspraak. Ze zijn gesloten op 25,26 en 31 decem ber en 1 januari. Plonie Balleur uit Kwadendam- me (aquarellen) en Marjan van Dijk uit 's-Heer Arendskerke (beelden in diverse materialen) exposeren t/m 31 december in 't KUNSTUUS in Heinkenszand. De galerie is geopend op wo en do van 13 tot 18 uur, vr van 13 tot 18 en van 19 tot 21 uur enza van 10 tot 12 en van 13 tot 16 uur. Barbara Jean exposeert van 3 december 16 uurt/m 6 januari in galerie Tube in De Drukkery in Middelburg. In Kunsthandel De Directiekamer in De Drukkery is een nieuwe collectie schilderij en te zien en te koop. De werken zijn te bezichtigen tijdens de openingsuren van de winkel. Kunstschilder Eddy Temmer man en keramiste Gerda van de Perre exposeren t/m 18 decem ber in Galerie Rattenfanger in Hulst. De galerie is (behdi) geopend van 1 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 56