Deneuve
magnifiek
Chocoladedozen gevuld met kunst
Met een vliegveld in de achtertuin
FHïTI 1 t/m 7 december
VLISSIIXIGEIM
Cine city
(Belbios 0900-9363)
James Bond The world in not enough'. Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en
21.45 uur;
The legend of 1900. Do. t/m di. 19 en 21.45 uur;
Blue Streak. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 uur;
Mickey Blue Eyes. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 uur;
Tarzan (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 uur;
Tarzan (orig.j. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 uur;
De Rode Zwaan. Wo. 13.45 en 16.15 uur;
General's Daughter. Wo. t/m di. 19 en 21.45 uur;
Fight Club. Wo. 21.45 uur;
Random Hearts. Wo. 19 uur;
Deep blue sea. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 uur (vr. niet om
16.15 uur, zo. niet om 13.45 uur),
The Blair Witch Project. Wo. 21.45 uur;
StarWars Episode 1. Wo. 13,16 en 19 uur, do. t/m di. 13 en 16 uur;
La Vie Revee Des Anges. Vr. 16.15 uur.
MIDDELBURG
Schuttershoftheater
(0118613482)
Nettoyage a sec. Wo. 20.30 uur;
Een vrouw van het noorden. Do. 19.30 uur, vr. 22 uur, za. 19.30 uur;
The Castle. Do. 21.30 uur, za. 22 uur, zo. 20.30 uur;
Place Vendöme. Vr. 19.30 uur, zo 14 uur, di. 20.30 uur;
Una giornata particolare. Ma. 20.30 uur.
HULST
De Koning
(0114 312 030)
The world is not enough. Do. 20 uur, vr. enza. 19.15 en 22 uur, zo. 13.45,
16.15,19 en 21.30 uur, ma. en di. 20 uur;
Blue Streak. Do. 20 uur, vr. enza. 19.15en 22 uur, zo. 13.45,16.15,19en
21.30 uur, ma. en di. 20 uur;
Tarzan (origin.). Wo. 14 uur, do. 20 uur, vr. 19.15en 22 uur, za. 14,19.15
en 22 uur, zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 uur, ma. en di. 20 uur;
Mickey Blue Eyes. Do. 20 uur, vr. en za. 19.15 en 22 uur, zo. 19 en 21.30
uur, ma. en di. 20 uur;
Tarzan (Ned.). Wo. 14 uur, za. 14 en 18.45 uur, zo. 13.45 en 16.15 uur;
The Blair Wrtch Project. Do. 20 uur, vr. 22 uur, za. 20.30 en 22.15 uur, zo.
19 en 21.30 uur, ma. en di. 20 uur;
Deep blue sea. Do. 20 uur, vr. enza. 19.15 en 22 uur, zo. 13.45,16.15,19
en 21.30 uur, ma. en di. 20 uur;
Stars Wars Episode 1. Vr. 19.15 uur,za. 14uur,zo. 13.45 en 16.15 uur.
't Beest
(0113 228 142)
Os Mutantes. Do. en za. 20.30 uur.
GOES
TERNEUZEN
Porgy Bess
(0115-613293)
Time of the Gypsies. Wo. 20 uur.
LedeltHeater
(0117-452735/453377)
Geen voorstellingen.
OOSTBURG
BERGEN OP ZOOM
Cinem actueel
(0164254 886)
The world is not enough. Wo. 14 en 20 uur, do. 20 uur, vr. 18.45 en 21.30
uur, za. en zo. 14,18.45 en 21.30 uur, ma. en di. 20 uur;
Blue Streak. Wo. 14 en 20 uur, do. 20 uur, vr. 18.45 en 21.30 uur, za. 14,
18.45 en 21.30 uur, zo. 14,16.45,18.45 en 21.30 uur, ma. en di. 20 uur;
Tarzan (Ned.). Wo. 14 uur, vr. 18.45 uur, za. 14 en 18.45 uur, zo. 14 en
16.15 uur;
Deep blue sea. Wo. 20 uur, vr. en za. 21.30 uur, zo. 18.45 en 21.30 uur;
Sneak preview. Do. 20 uur;
Hamam, il bagno turco. Zo. 16 uur;
Henry Fool. Ma. 20.30 uur;
Black cat, wh'rte cat. Di. 20.30 uur.
BERGEN OP ZOOM
Roxy
(0164 233 434)
Mickey Blue Eyes. Wo. en do. 20 uur, vr. en za. 18.45 en 21.30 uur, zo.
16.15 uur, ma. en di. 20 uur;
Tarzan (Ned.).Wo. 14 uur, vr. 18.45 uur,za. 14,16.15 en 18.45 uur, zo. 14
en 16.15 uur;
The Astronaut's wife. Wo. en do. 20 uur, vr. en za. 21.30 uur, ma. en di.
20 uur;
Big Daddy. Wo., za. en zo. 14 uur.
woensdag 1 december 1999
Cathérine Deneuve kreeg afgelopen zomer in het Filmmu
seum in Amsterdam een eresaluut met een omvangrijk re
trospectief van haar 32-jarige carrière. Dat de kwaliteiten
en unieke présence van deze actrice nog niet de minste te
kenen van slijtage vertonen, wordt thans aangetoond met
haar hoofdrol in Place Vendöme, waarvoor ze vorig jaar
werd onderscheiden op het Festival van Venetië. Het be
treft een uitmuntende acteerprestatie: zo aangrijpend en
zo ongelooflijk trefzeker tot in subtiele details.
door Pieter van Lierop
Hoofdrollen voor een vrouw
van 55 jaar zijn schaars in de
hedendaagse cinema, maar
het helpt wanneer je er op die
leeftijd nog zo uitziet als Den
euve. En het helpt ook als de
regisseur iemand is als Nicole
Garcia die zelf ook 20 jaar
heeft geacteerd en ten volle be
seft wat actrices in door man
nen geregisseerde films vaak
moeten ontberen.
Zo veel dimensie en genuan
ceerde scherpte als je Deneuve
nu aan een rol ziet geven, dat is
een bijzondere belevenis. Het
betreft een stellig zeer dank
bare rol, maar dan toch alleen
voor wie hem aankan.
De titel van de film is ontleend
aan het statige achttiende-
eeuwse plein in Parijs, waar
het roemruchte hotel Ritz ge
legen is en waar tevens een
reeks peperdure modehuizen
gevestigd is en de beste juwe
liers van Frankrijk. We maken
er kennis met Deneuve die ge
huwd is met een diamantair,
wiens grote internationale re
putatie op instorten staat. Wat
Cathérine ooit in die man heeft
gezien, lijkt aanvankelijk
raadselachtig, maar het wordt
later verklaard evenals de om
standigheden die haar aan de
drank hebben gebracht. Als de
echtgenoot - betrapt op mal
versaties - zelfmoord pleegt,
wordt daarmee zijn vrouw ruw
gewekt uit de alcoholistische
verdoving waarin ze bezig was
haar leven te slijten.
Verraad
Ooit was ze zelf een gerenom
meerd makelaar in exclusieve
juwelen, een vak waarbij veel
stijl, intelligentie,kennis en
koelbloedigheid vereist
schijnt. Als ze achter een ge
heim paneeltje twaalf dia
mantjes vindt van weliswaar
suspecte af komst maar tevens
van uitzonderlijke waarde,
besluit ze haar vroegere pro
fessie weer op te pakken, ho
pend zo de aanstaande ver
koop van de firma alsnog te
voorkomen/.
De dan volgende gebeurtenis
sen brengen Deneuve in con-
Cathérine Deneuve speelt de hoofdrol in het elegante drama Place Vendöme.
flict met agenten van De Beers,
's werelds grootste diamant
maatschappij. En voorts volgt
er een nieuwe confrontatie
met Jacques Dutronc als haar
vroegere grote liefde. Deneu-
ves reddingsoperatie bereikt
weliswaar niet het gestelde
doel, maar ze weet tenminste
af te rekenen met een paar spo
ken uit het verleden en een
nieuwe startpositie te vinden
voor haar bestaan.
Gekunsteld
Jammer is dat Nicole Garcia in
een opzicht de intrige van Pla
ce Vendöme te gekunsteld liet
worden. Emmanuelle Seigner
wordt opgevoerd als een jonge
vrouw die bezig is furore te
maken in het vroegere vak van
Deneuve, terwijl ze bovendien
het bed was gaan delen met zo
wel Deneuves echtgenoot als
haar vroegere minnaar. En dat
deed Seigner allemaal terwijl
ze al samenwoonde met Jean-
Pierre Bacri als een gesjeesde
advocaat die dan op zijn beurt
zal vallen op Deneuve, in wier
tragiek hij veel herkent van
wat hem zelf is overkomen.
En alsof we dan nog niet in de
gaten hadden dat de weduwe
van de diamantair in Emma
nuelle Seigner een nieuwe edi
tie van zichzelf herkent,
reconstrueert Garcia een trau
matische ervaring uit Deneu
ves verleden in een flash back
alsof het Seigner overkwam.
Dan is het al te bont geworden.
Maar opmerkelijk genoeg
haalt dat niet de film onderuit,
hetgeen vooral te danken is
aan de schijnbare vanzelfspre
kendheid, het bijna laconieke
realisme waarmee wordt ge
speeld. Garcia geeft weliswaar
continu haar ster-actrice de
volle aandacht en alle kansen
een sublieme creatie neer te
zetten, de mannelijke tegen
spelers wordt intussen niets
tekort gedaan. Vooral Dutronc
en Bacri zijn voortreffelijk.
En wat waarschijnlijk nog het
grootste mirakel is: Garcia
weet haar drama de spanning
van een thriller mee te geven
zonder dat er ook maar ergens
een wapen in beeld hoeft te ko
men, zoals ze ook passie en
erotiek overtuigend weet te
maken zonder dat die in bed
scènes expliciet gemaakt hoeft
te worden of dat er ook maar
ergens iemand 'Je t'aime' zegt.
Het maakt alles bijeen Place
Vendöme tot een typisch Fran
se, elegant geproduceerde en
zeer bezienswaardige film.
Place Vendöme draait vrij
dagzondag en dinsdag in
het Schuttershoftheater
Middelburg.
Vooruitgang op zich mag voor een meerderheid een van
zelfsprekend concept zijn, zodra de eigen achtertuin in het
gedrang komt gaan hele andere mechanismen spelen. Ze
ker in het dichtbebouwde Nederland ligt menig planner
wakker van het NIMA-syndroom, ofwel: alles mag, maar
Niet In Mijn Achtertuin.
elektriciteitsmasten het zicht
belemmeren, deert hem aller
minst. Dit huis is zijn kasteel -
en Kerrigan, die de compli
mentjes voor de kookkunst
van zijn vrouw voor in de
mond bestorven liggen, lijkt
de ideale vader van een overi
gens kleurrijk gezin.
Running gag in het kalm
vertelde filmverhaal zijn de
dialogen met zoon Steve (An
thony Simcoe), die in het
plaatselijke advertentieblad
telkens koopjes ziet opduiken.
Of het nu twee middeleeuwse
lansen zijn of een setje
ergonomisch verantwoorde
door René Kastelein
Rob Sitch focust in zijn lange
speelfilmdebuut The Castle,
opgenomen in een luttele vier
weken met een 16mm-camera,
eveneens op een bedreigde
achtertuin. De tuin en het bij
behorende, uit een allegaartje
van restmateriaal opgetrok
ken huis behoort de familie
Kerrigan toe.
Pa Kerrigan (Michael Caton)
leren we kennen als een tikje
onnozele rasoptimist. Dat de
landingsbaan van het aanpa
lende vliegveld bijkans op de
deurmat eindigt en dat grote
Michael Caton (links) in The Castle.
stoelen, pa's reactie na het
aanhoren van de vraagprijs is
steevast: 'Wat zoveel?, zeg die
verkoper dat hij droomt',
waarna de biedprijs telkens op
de helft wordt ingezet.
In het door zoon Dale (Stephen
Curry) via een voice over ge
stuurde verhaal brengt de ge
plande uitbreiding van het
vliegveld onheil. Het begint
met een onteigeningsbrief
vervolgens zijn er pesterijtjes.
Juridische tegenacties van de
Kerrigans stranden op het on
vermogen van de door hen in
gehuurde, niet al te snuggere
plaatselijke advocaat.
Als alle hoop vervlogen lijkt en
Kerrigan voor 't eerst van zijn
leven geen complimentjes
meer maakt als vrouwlief hem
schepijs uit het pak voorzet,
biedt een gepensioneerd jurist
zijn hand en spandiensten aan
en werkt Sitch al even be
heerst toe naar het voor deze
film passende happy end. The
Castle is een innemende, best
aardig geacteerde komedie.
The Castle: donderdag, za
terdag, zondag en woens
dag (8 dec.) in Schutters
hoftheater Middelburg.
Giornata Particolare
Ettore Scola maakte in 1977 de
film Una Giornata Particolare
(een bijzondere dag) als aan-
klachttegen het fascisme. Mar
cello Mastroianni en Sophia
Loren spelen in een klassiek ge
construeerd drama oververbor-
gen verlangens en verstikkende
gevoelens. Liefde - is de niet-
politieke boodschap - kan niet
door een dictator worden on
derdrukt. Scola laat zien hoe
een totalitair regime mensen
berooftvan hun identiteiten hun
waardigheid. Alleen geliefden
zijn in staat hun leven leefbaar
te houden. Zelfs al is het maar
voor een dag, Una Giornata Par
ticolare.
Maandag 6 dec. in Schutters
hoftheater Middelburg, dinsdag
14 dec. in 't Beest in Goes.
een nostalgische particuliere
verzameling' te zien. De blikken
zijn uitgeleend door de heer
Schipper uit Kapelle. Het muse
um is geopend van wo t/m za
van 13tot 17 uur.
In de Watertoren AK in Vlissin-
gen exposeren Loek Grootjans,
Martin Riebeek en William
Speakman experimentele
kunstwerken. De openingstij
den zijn dezelfde als die van het
Kunstcentrum Vlissingen.
De bezoekers van de Goese galerie Van den Berge wacht in
december een feestelijk gedekte dis. In de voorzaal staan
op een aantal tafels vijftig relatiegeschenken uitgestald,
die gemaakt zijn door vijfentwintig kunstenaars. De gale
rie heeft ieder van hen gevraagd iets te doen met twee hou
ten dozen vol chocolaatjes.
door Ernstjan Rozendaal
De relatiegeschenken die tij
dens Van den Berge's Christ
mas Millennium Gift Show
worden gepresenteerd, zijn
'Objects of desire' gedoopt.
Een wat ironische titel, omdat
ook de chocoladeschijfjes dat
opschrift dragen. Zijn de cho
colaatjes nu zo begeerlijk of de
kunstobjecten? De laatste toch
wel, al is het maar omdat je
daarmee een hele doos van de
eerste verwerft.
De galerie heeft haar kunste
naars geprikkeld eens iets an
ders te doen. Een enkeling kon
daarmee niet uit de voeten. Zo
heeft Mare Nagtzaam de hou
ten dozen gelaten voor wat ze
zijn en is hij in de winkel twee
bonbondozen gaan halen.
Toch knopen de meeste kun
stenaars aan bij hun eerder op
gebouwde oeuvre. Zo heeft
Piet Dieleman in het deksel
van zijn doos een aantal gaten
geboord en het oppervlak in
een wat transparante kleur
stelling, tussen roze en paars
in, geschilderd. Het is een mi
niatuur waarin zijn beeld
houwwerk en schilderijen sa
menkomen.
Robers Wevers heeft in de van
hem bekende superrealisti
sche stijl een dood vogeltje op
het deksel geschilderd. Het ge
le vogeltje is geringd, wat wijst
op het ingrijpen van de mens.
Typerend voor Wevers' thema
tiek. De meeste kunstenaars
hebben ervoor gekozen de
doos te illustreren en zodoende
blijven ze dicht bij de kunst die
ze anders ook maken.
Het inpakken van de doos is
een ander beproefd gegeven.
Reneé Ridgway heeft ze in zil
verpapier ingepakt. Als grote
repen? Let Spek heeft iets ver
gelijkbaars gedaan door het
deksel van de houten doos een
blokjesmotief mee te geven,
precies zoals een dikke choco
ladereep. In beide gevallen
verraadt de buitenzijde iets
over de inhoud. Verschillende
kunstenaars hebben gaten in
het deksel gemaakt. Marike
van Gerwen heeft zich uitge
leefd door het doosje helemaal
te bekleden, met fotootje en al.
Het ingrijpendst is Frank Hal
mans te werk gegaan. Hij heeft
de doos getransformeerd tot
een millennium-bedlampje.
Biedt de voorzaal kunst met
een knipoog, Wido Blokland
toont in de achterzaal, hal en
bergruimte serieus doordacht
werk.
Zijn thema is de plaats van de
mens in de wereld. Dat blijkt
uit spreuken als: de hemel is de
mens en de mens is de hemel en
alle mensen samen zijn een he
mel en de hemel is niets dan
een mens. De plek van de mens
Een deel van de kunstzinnige relatiegeschenken in Galerie Van den Berge in Goes. foto Willem Mieras
in wereld en heelal wordt gere
lativeerd, object en subject
zijn voor Blokland niet van
zelfsprekend.
Hij maakt dat voelbaar in de
werken waarin hij spiegels ge
bruikt. Zijn expositie
sm/all/part/s is gedeeltelijk
een documentaire met foto's
van installaties die eerder el
ders - bijvoorbeeld in de Wa
tertoren in Oost-Souburg -
waren te zien. Die grote wer
ken bevatten vaak spiegels en
bij enkele kleinere werken bij
Van den Berge is dat ook het
geval. Een sleutelwerk is So-
hum, een term uit het Sans
kriet die onder meer verwijst
naar het proces van in- en uit
ademen. Het werk bestaat uit
een doos met een holle en bolle
spiegel. In de ene spiegel kan
de kijker zichzelf - vanwege
hoogte en maat van het kunst
werk vooral zijn gezicht - dui
delijk zien. Wil hij zichzelf te
gelijkertijd ook waarnemen in
de andere spiegel, dan moet hij
een plek zoeken in de exposi
tieruimte en voortdurend heen
en weer bewegen om zich te
vinden in de spiegel. Duidelij
ker kan Blokland niet aanto
nen dat niemand zeker is van
de plek die hij inneemt, op aar
de en in groter verband.
De exposities duren tot en
met 24 december, do en vr
van 13.30-17.30 en za van
13-17 uur.
1 t/m7december
In W3 Galeries in het Kunstcen
trum Vlissingen exposeren t/m
23 januari de Belgische kunste
naar Luc Hoekx met recente
schilderijen en Florette Dijkstra
met 'De vrouw zonder eigen
schappen', beelden uit het
geromantiseerde leven van Ma
dame de la Salle. In W#AK,
eveneens gevestigd in het
Kunstcentrum, exposeren Bob
Pingen en Guido Eckhardt
twaalf schilderijen onderde titel
'Het Grote Vlak. Nooit Meer
Denken En Andere Werken.' De
openingstijden van beide expo
sitieruimten zijn do t/m zo van 12
tot 17 uur en na afspraak. Ze zijn
gesloten op 25,26 en 31 decem
ber en 1 januari.
Plonie Balleur uit Kwadendam-
me (aquarellen) en Marjan van
Dijk uit 's-Heer Arendskerke
(beelden in diverse materialen)
exposeren t/m 31 december in
't KUNSTUUS in Heinkenszand.
De galerie is geopend op wo en
do van 13 tot 18 uur, vr van 13 tot
18 en van 19 tot 21 uur enza van
10 tot 12 en van 13 tot 16 uur.
Barbara Jean exposeert van 3
december 16 uurt/m 6 januari in
galerie Tube in De Drukkery in
Middelburg. In Kunsthandel De
Directiekamer in De Drukkery is
een nieuwe collectie schilderij
en te zien en te koop. De werken
zijn te bezichtigen tijdens de
openingsuren van de winkel.
Kunstschilder Eddy Temmer
man en keramiste Gerda van de
Perre exposeren t/m 18 decem
ber in Galerie Rattenfanger in
Hulst. De galerie is
(behdi) geopend van 1
uur.