Een boerderij met naam was handig en gaf status Snelfietspaden zonder obstakels Moeder Aarde kan ons niet meer verdragen PZC bu ite n g e b j ed ■mm 34 J? y woensdag 1 december 1999 door Gerard W.Smallegange De Zeeuwse boerderij heeft een naam. Da's altijd zo geweest. Aanduiding met een naam was vroeger belangrijker dan nu. Want heden ten dage zijn ook de meest afgelegen polderwegen van een naam en een becijfering voorzien. Dat was vroeger heel anders. Natuurlijk hadden de meeste wegen, weggetjes en dijken wel namen in de volksmond, maar officiële benamingen waren er vaak niet. Tot in de jaren vijftig kwam je soms adressen tegen met de aanduiding O 35 te Schoondijke, of B 12 te Zonnemaire. Alleen al als verwijzing en aanduiding was daarom een boerderijnaam handig. Alle percelen van de boerderij, die vaak verspreid over de polders lagen, hadden ook zo'n aanduiding. Dat noemen we de veldnamen. Stuifakkers, Sluishoek't Zuurland, Gastjeshoek, de Busakker, het Hoekkastje zijn een paar voorbeelden van merkwaardige namen/aanduidingen van percelen. Als de percelen al van een naam werden voorzien, dan toch zeker de boerderij zelf. Niet alleen als noodzakelijke verwijzingmaar ook om het feit dat zo'n naam aangaf dat je een boerderij had en dat je dus meetelde. „Ik woon op deBanda Neira hoeve", (om maar eens een naam te noemen), klinkt toch aardiger dan: ..Ik woon op de Schelde weg no. 10." Over de namen van de Zeeuwse boerderijen zijn veel verhalen te vertellen. Zo af en toe hoop ik in deze rubriek boerderijnamen onder de loep te nemen. Vaak geeft de naam een bepaalde ligging, locatie, ten opzichte van een dorp of stad aan: Torenzicht, Veldzicht, Stadszicht. ,'Op 't eiland' heet een boerderij bij Hoek in Zeeuws-Vlaanderen die tussen kreken ingeklemd ligt. Niet minder vaak geeft de naam van de boerderij de houding, de gemoedsgesteldheid van de naamgever ten opzichte van zijn beroep weer: Mon Plaisir, Le Paradis, Landlust, Plantlust, Altijd Sorg. De laatste naam stond heel lang op een 17e-eeuwse boerderij in Kloetinge. Tot op een gegeven moment de boerderij een nieuwe eigenaar kreeg. Die gaf de boerderij de naam van zijn echtgenote: de Albertinahoeve. Zo is het natuurlij k vaak gegaan in de loop der eeuwen. De boerderij kreeg andere bewoners, de naam van de boerderij had een slechte klank gekregen, er had een ingrijpende gebeurtenis plaatsgevonden; allemaal redenen om de naam van de boerderij te veranderen. Onnodig te zeggen dat naamsverandering vaak tot allerlei verwarring en vergissingen leidde. Ervaring 'Dies diem docet' staat er op een mooi hek aan de Oude Rijksweg in 's Heer Arendskerke. Da's Latijn, en betekent letterlijk: de ene dag leert/onderwijst de andere. Vrij vertaald zoiets als: iedere dag word je door de ervaring van het leven een stukje wijzer. Die hekpalen staan nu bij een zogenoemd boerenrenteniershuis. De boerderij 'Op 't Eiland' bij Hoek. foto Dirk-Jan Gjeltema Maar ze horen oorspronkelijk een deur terug, iets meer naar het dorp te staan. Daar heeft een paar eeuwen lang de boerderij met dezelfde naam van de familie Vermet gestaan. De naam Vermet is in 's Heer Arendskerke en omstreken een bekende boerennaam. Het waren boeren die vooral maatschappelijk zeer actief waren. Toen Jan Vermet omstreeks 1900 ging rentenieren, verkocht hij zijn land. Hij had weliswaar drie zonen, maar die hadden alledrie gestudeerd (toen al) en waren uit Zeeland vertrokken. Hij liet een renteniershuis bouwen naast z'n boerderijen een paar j aar later werd de boerderij afgebroken. Het blijft een raadsel waarom. De boerderij en het huis waren weliswaar oud, maar zeker niet bouwvallig. Hoe dan ook, de boerdeij is verdwenen, maar de hekken met de hekpalen werden gespaard en staan nog steeds bij het renteniershuis ernaast, dat allang in andere handen is overgegaan. 'Dies diem docet', de naam van de boerderij, tevens familiespreuk van de Vermets, staat er als herinnering aan de oude boerderij. Voor het huis ligt een rond gazon, met dito paden. Je moet dus via een halve cirkel naar het huis. Het oude Zeeuwse volksgeloof zegt dat via zo'n pad de duivel je huis voorbijgaat, er voorbijschiet als het ware. Het oude Chinese volksgeloof onder de naam Feng Shui - bekend in hedendaagse trendy kringen - zegt hetzelfde. Het woord 'duivel' is daar alleen vervangen door 'slechte energie'; er is niets nieuws onder de zon. Over het erf van de oude boerderijover de gebouwen, over het leven op de boerderij omstreeks 1890, heeft de jongste zoon van Jan Vermet, ds. Domus Vermet (1880-1966), een uitermate boeiend boek geschreven. Puttend uit een fenomenale memorie heeft hij aan het eind van zijn leven zijn jeugd op de boerderij tot in vele details beschreven. (De hofstede 'Dies diem docet', herinneringen aan mijn jeugd in Zeeland; uitg. De Koperen Tuin, Goes). Oorspronkelijk Op de grens van Ovezande en Borssele, nog net in de Sint Anthoniepolder, ligt tegenover café het Klompekot de boerderij 'Acht is meer dan duizend' .Tot voor kort was de boerderij weliswaar in oorspronkelijke staat, maar zeer vervallen. Tot hij eigendom werd van een jeugdig, gedreven en enthousiast echtpaar, Peter en Heieen Verheyke. Met heel veel hard werken, met eindeloos geduld en met geld uit de WCL-pot wordt deze boerderij langzaam maar zeker tot een prachtig en verantwoord gerestaureerd geheel herschapen. Met gebouwen en erf als in oorspronkelijke staat. Met herstelde hoogstamboomgaard omkaderd met meidoornheggen. Met de schuur weer in zwart-witte planken en de makelaar in top. Op die makelaar de naam van de boerderij in een sooit geheimschrift: 'VIII M', oftewel acht is meer dan duizend. Hoe die naam ontstaan is? Volgens het oude verhaal preekte er eens een dominee in Borssele op zeer indrukwekkende wijze over het thema: een goede naam is beter dan olie. Een variant op die spreuk (uit het Bijbelse Spreukenboek) is: acht is meer dan duizend, oftewel: achting genieten, geacht worden in het leven, heeft meer waarde dan het bezit van wel duizend gulden. Tevens zit er in dat 'acht' het achthebben op iets, het scherp opletten, het 'let op uw saeck'. De toenmalige boer en boerin waren zo onder de indruk van die preek dat ze dat tot motto tot boerderijnaam verhieven. Tot vandaag de dag staat de boerderij zo bekend. Weet u een merk waardige en/of een originele boerderijnaam, wilt u die dan s.v.p. melden aan: Mr.G W.Smallegange, Zuidweg 3, 4443 AA, Nisse. door Marcel van Silfhout De Amerikaanse milieujournalist Mark Hertsgaard reisde zes jaar de wereld rond met de vraag: Is de toekomst van de mensheid in gevaar? Het leverde een overtuigend, meeslepend en somber boek op. Door het opwarmen van een overbevolkte aarde en de vernietiging van ecosystemen lijkt de mens als soort inderdaad zijn einde nabij. Warmere winters door milieuvervuiling? Prima toch, hadden ze hem in Zweden gezegd. „Liever dan de kou". Mark Hertsgaard (42) antwoordde met een zuur lachje. „Ik heb hen toen over het experiment met kikkers verteld. Als je zo'n beest in kokend water gooit, springt hij er meteen uit. Maar als je het water beetje bij beetje opwarmt, zie je de kikker achterover leunen en denken, goh, dit voelt best goed. Maar zodra het water kookt, lukt het hem niet meer eruit te springen. De kwestie is, kortom: „Is de mens slimmer dan de kikker?" Hertsgaard is bang van niet. „We zijn als soort prima berekend op het gevaar van geritsel in een nabij bosje, maar niet op het gevaar dat ons op veel langere termijn tegemoet komt." Net als de kikker leunt de mensheid achterover, verbrandt nog flink wat fossiele brandstoffen en kijkt vervolgens toe hoe het broeikaseffect de aarde verder opwarmt. „Het punt is niet eens dat het klimaat warmer wordt en de zeespiegel hoger. Het zijn vooral de steeds extremere stormen die ons de das omdoen." Zoals de miljarden dollars schade veroorzakende orkanen voor de Amerikaanse kusten, of de verwoestende cycloon afgelopen week in India. Vorig jaar zijn 56 miljoen Chinezen dakloos geraakt en nog eens duizenden verdronken toen de Yangzi-rivier overstroomde. Ook 'Holland' zal er niet aan ontkomen. „De dijken zullen de komende decennia zeker onder druk komen," zegt hij, uitkijkend over de Amsterdamse grachten. Hertsgaards 'expeditie' naar negentien landen op vier continenten, bevestigde de zorgwekkende statistieken van mondiale milieuonderzoekers. Zijn indringende reportages en interviews, met veel oog voor het menselijke verhaal, leverde zelfs een nog somberder beeld op. In de Chinese stad Xi'an hing zo'n dikke laag smog dat hij „onbeperkt naar de zon kon kijken". Tachtig procent van de rivieren is zwart van de vervuiling en herbergt geen vis meer. Milieubewustzijn is nagenoeg door Harmen van der Werf In één flits van Middelburg naar Vlissingen. Of van 's-Gravenpolder naar Goes. En misschien ook van Tholen naar Bergen op Zoom. Niet met de auto of op de motor, maar op de fiets. Over een fietssnelweg. Overal in Nederland ontstaan initiatieven om fietssnelpaden te realiseren. Om de concurrentie met de auto aan te gaan. En omdat veel fietsers het zat zijn op elk willekeurig kruispunt te moeten stoppen. Ze rijden al massaal door rood. Niet om het door rood rijden te legaliseren, maar omdat er blijkbaar een behoefte aan 'snel fietsen' bestaat, liggen er tal van plannen op de tekentafel. Wellicht het oudste snelfietspad-plan komt uit Utrecht. 'Van Dom tot Dam'. De aanleg van snelfietspaden moet er voor zorgen, dat wielrijders, ongehinderd door verkeerslichten en kruisingen, zo rap mogelijk Oftewel van hartje stad Utrecht naar hartje stad Amsterdam. De gemeente Helmond is bezig met een snelf ietsweg naar Eindhoven, inclusief de ontwikkeling van een futuristische fiets voor de snelweg. Terwijl ze in Helmond nog op zoek zijn naar sponsors, zijn Breda en Etten Leur al rond met de provincie. Er komt een 7,5 kilometer lang snelfietspad tussen beide plaatsen. In wat onderscheidt zich een fietssnelpad van een gewoon fietspad? Zoals een autosnelweg zich onderscheidt van een gewone autoweg. Dus zo weinig mogelijk obstakels onderweg; geen kruisingen, him bestemming kunnen bereiken. overstekend wild en verkeerslichten. „En het wordt veel breder dan een gewoon fietspad", vertelt Karei de Roy, beleidsmedewerker van het Bestuur Regio Utrecht (BRU). „Zo'n zeven meter in ons geval." De Roy 'draagt' het fietssnelpad Utrecht-Amsterdam, dat evenwijdig aan het Amsterdam- Rijnkanaal moet komen. In 2000 begint de spoorwegverbreding bij Breukelen, Abcoude. De eerste zes kilometer van het snelfietspad zal met dat project meeliften. De Roy: „Het ziet er bemoedigend uit." Als de bijna veertig kilometer lange fietssnelweg Aunsterdam-Utrecht helemaal klaar is, worden er enkele duizenden gebruikers per dag verwacht. Zijn er zoveel fanatiekelingen die weer en wind zullen trotseren? Terwijl ze ook in de trein of de auto kunnen? Skeelerbond „Het gaat niet alleen om verkeer tussen Amsterdam en Utrecht, maar ook tussen de aanliggende plaatsen", verklaart De Roy. „En de Skeelerbond is heel enthousiast. Je kunt met je skeelers de trein nemen tot Breukelen bijvoorbeeld en dan verder naar je eindbestemming foto Lex de Meester rijden. Het pad wordt breed genoeg." Wat de breedte betreft, staat De Roy te kijken van het ontwerp voor het snelfietspad Etten Leur-Breda. Dat wordt 'slechts' 3,25 meter breed. „Te smal",vindt de Bru-beleidsmedewerker. „Ach", reageert Jac de Bokx van de gemeente Breda. „Je kunt zo'n pad zo breed en futuristisch maken, als je wilt. Wij hebben ook de wildste ideeën gehad. Met overkappingen, rollende fietspaden, enzovoort. Maar het moet wel haalbaar zijn." De 7,5 kilometer die tussen Breda en Etten Leur moeten worden overbrugd, kosten al 7,5 miljoen gulden. Een miljoen per strekkende kilometer. Omdat het een provinciaal voorbeeldproject is, betaalt Noord-Brabant het leeuwendeel. In 2004 moet het snelfietspad operationeel zijn. Fietsers hebben dan overal voorrang op auto's. Zo'n project zou zeker iemand als Bram Moens, ligfietsbouwer en fanatiek ligfietser, moeten aanspreken. De Middelburger is er op zich ook wel enthousiast over. Maar of het noodzakelijk is betwijfelt hij. „In feite hebben wij al veel van zulke fietspaden. Neem het fietspad van Vlissingen naar Middelburg, langs het Kanaal door Walcheren. Als snelle fietser voel ik mij daar niet beperkt in mijn mogelijkheden. Tussen Goes en Middelburg ontbreekt nog wel een snelle fietsverbinding, maar de weg langs vliegveld Midden-Zeeland is al snel." Het is volgens Moens veel zinvoller om altijd meer rekening te houden met het (snelle) fietsverkeer, in plaats van 'overal' fietssnelpaden aan te leggen. „Ze doen zulke stompzinnige dingen. Maken ze slingers in fietspaden langs provinciale wegen, zoals bij de Strandweg in Koudekerke. Je verliest enorm veel snelheid. En het is een voorrangskruispunt voor auto's geworden. Zo onveilig." Ad Phernambucq, coördinator van de Zeeuwse fietsactie Fiets naar je werk, maak iverk van fietsen, kan er evenmin enthousiasme voor opbrengen. Het fietspadennetwerk moet in Zeeland eerst maar eens voltooid worden. „Er is nog genoeg te doen." Afgezien daarvan, Phernambucq ziet veel fietsers niet zo snel zestig of zeventig kilometer per uur halen. Of er moeten allerlei toeters en bellen aan zo'n fietssnelpad worden gekoppeld, zoals een windtunnel. Dat hoeft van hem niet. „Fietsen is voor mij genieten van het buiten zijn, van de elementen. Dat verlies je dan." „Laten ze er elders in het land maar mee experimenteren", stelt Phernambucq, die provincie-ambtenaar Dick Kruis aan zijn zijde vindt. „Dat is prima, dan kunnen wij er later eventueel in Zeeland van profiteren." Marcel Hertsgaard: „We zijn prima berekend op het gevaar van geritsel in een nabij bosje, maar niet op het gevaar dat ons op veel langere termijn tege moet komt." afwezig in het overbevolkte land, dat jaarlijks groeit met vijftien miljoen inwoners. In Afrika trok hij lang op met de hongerende, door droogte en burgeroorlog getroffen Dinka-stam in Soedan. „Als de voorspellingen over de mondiale temperatuurstijging juist blijken", schrijft Hertsgaard, „is de benarde toestand van de Dinka een ontnuchterend voorproefje van het harde leven dat veel Afrikanen in de 2 le eeuw te wachten staat." Zijn verblijf in de voormalige Sovjet-Unie leverde eveneens ontluisterende gegevens op. Drinkwater is er vaak puur gif en grote gebieden zijn radioactief besmet. Maar ook zijn eigen land, de grootste energieverbruiker ter wereld, spaart hij niet. Zolang de VS de uitstoot van broeikasgassen niet aan banden leggen, zullen andere landen dat ook niet doen. Bovendien, schrijft Hertsgaard, is het Amerikaanse kapitalistische systeem dominant geworden, met als gevolg „een wereldomvattende hyperconsumptie die uiteindelijk wel moet leiden tot 'planetaire zelfmoord."' Diersoorten „Wat ik niet begrijp, is dat iedereen zegt dat het hoog tijd is om maatregelen te nemen, terwijl we al heel veel tij d kwij t zij nAls j e over tien jaar problemen wilt voorkomen, moet je nu ingrijpen." Nu al, zegt de freelance jouraalist voor onder meer de New York Times, Newsweek en The Washington Post, sterven volgens de Verenigde Naties jaarlijks vijftigduizend diersoorten uit. „Dit tempo is in de geschiedenis van de aarde nog nooit zo hoog geweest." Het onderwerpverzucht hij, raakt hem persoonlijk. „Er zijn momenten dat ik op zwaxt ga. In Afrika heb ik veel gehuild en in China voelde ik me ook niet best. Natuurlijkkan ikookzeggen: hop, pak een biertje en wat kan mij het schelen. Maar ik voel me meer geïnspireerd door mensen als Vaclav Havel (uitvoerig geïnterviewd in zijn boek, red.). In 1981 zat hij in de gevangenis toen hij voor mensenrechten pleitte. Wie had toen durven zeggen dat de muur ooit zou vallen en hij president zou worden! Voor Nelson Mandela geldt hetzelfde. Hoe wanhopig het ook leek, zij gingen door. De milieucatastrofe, zegt Hertsgaard, zal in elk geval niet worden afgewend door niets te doen. Of, zoals hij in zijn boek een oude Chinese volkswijsheid citeert: „Je kunt erg lang met je mond open op een bergtop staan voordat er een geroosterde eend in vliegt." Marlc Hertsgaard - Blauwe planeet, rode planeet (oorspronkelijke titel: Earth Odyssee) ISBN 9076341087, prijs f 49,90, Uitgeverij Ambo, in Belgie: Uitgeverij Icarus

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 34