De wegen van het plastic
Binnenvaart heeft
de wind in de rug
Ploegen leer je niet op school
geven
PZC
buitengebied^
Waterhoek
opener
Een tijd
z
33
van
woensdag 1 december 1999
Kreekraksluizen
foto Willem Mieras
door Maurits Sep
Om als zeehaven mee te tellen,
zijn filevrije
ontsluitingswegen mooi
meegenomen maar al lang niet
meer het belangrijkste. Zelfs een
goed spoornet om de lading bij de
klant te bezorgen, biedt geen
zekerheid meer. De echte troef
waar reders mee gewonnen
kunnen worden, zijn uitstekende
waterwegen. Helemaal sterk staat
de haven die over alledrie
beschikt.
De Zeeuwse havens bewijzen dat
de combinatie van rustige wegen,
een goed spoor én prima
binnenvaartwegen een enorme
aantrekkingskracht uitoefent op
rederijen en stuwadoors. Het
0
1
m
Antwerpse Hessenatie komt graag
naar Vlissingen om containers aan
wal te zetten. De Moerdijkse
havenondernemer N. Vervat volgt
in het voetspoor van de grootste
stuwadoor van Antwerpen.
Verbrugge Terminals wedt naast
Terneuzen nu ook op Vlissingen.
Alledrie streven ze ernaar de helft
van de goederen niet over asfalt
maar over water verder te
transporteren. De
binnenvaartschippers zien ze
graag komen, die
containerterminals en
overslagbedrijven. „Wij vinden
dat wel prettig ja", glimlacht Jan
de Vries, regio vertegenwoordiger
voor Zeeland van de koninklijke
schippersvereniging Schuttevaer.
„Hoe meer terminals, hoe meer
werk. Je zult ons niet horen
zeggen: hè bah, wéér zo'n
terminal."
Vrachtwagen
De binnenvaart heeft de wind
mee, stelt De Vries tevreden vast.
Al is dat niet uit erkenning voor de
goedkope en milieuvriendelijke
manier van vervoeren, beweert
hij. De verschuiving binnen de
drie vervoersmodaliteiten modal
shiftvan weg naar spoor en met
name water is zijns inziens uit
nood geboren. De Vries: „De
wegen zitten vol. Als je een
container van Antwerpen naar
Rotterdam moet brengen, hoef je
er niet over te peinzen dat overdag
met een vrachtwagen te doen, je
loopt gegarandeerd vast in de
Randstad. Misschien dat het
's nachts lukt."
Ruimte
De vlucht naar het water ligt voor
de hand. Daar is nog ruimte. In de
Kreekraksluizen zijn in 1998
62.000 binnenvaartschepen
geteld, bij Hansweert 42.000 en in
Terneuzen 46.000. De vaarwegen
en sluizen in Zeeland kunnen de
groei van de binnenvaart
vooralsnog prima aan. Zowel De
Vries als Piet Hengst van
Rijkswaterstaat Zeeland voorzien
de komende jaren geen
knelpunten op de belangrijkste
vaaiToutes: het Schelde-
Rijnkanaal, het Kanaal door
Zuid-Beveland en het Kanaal
Gent-Terneuzen.
Volgens Hengst zijn die sluizen
groot genoeg zijn om de grootste
binnenvaartschepen die nu
rondvaren, te schutten. „Niet
alleen zijn de schepen groter
geworden, ervaren ook meer grote
schepen dan in 1980. Het
gemiddeld laadvermogen is in die
achttien jaar met de helft
toegenomen. Maar daar zijn de
sluizen op berekend."
Snelle schepen
Het is echter nog niet gedaan met
de groei van het gemiddeld
laadvermogen, voorspelt De Vries.
„Er wordt veel gebouwd. Daar
zitten relatief kleine en snelle
schepen bij, van zestig meter
lengte, die containers snel van A
naar B brengen. Maar er worden
ook grote schepen gebouwd, 135
meterlang en 17 meter breed.
Daar kunnen honderden
containers tegelijk mee worden
vervoerd, in vier lagen. Die zijn
nodig om de containerkades in
Vlissingen te bedienen."
Als de binnenvaartschepen groter
worden dan ze nu zijn, kan het
voorkomen dat er niet twee maar
slechts één de sluis in kan,
waarschuwt Hengst. „Natuurlijk
kan er wel eens congestie zijn bij
de sluizen", reageert De Vries
berustend. „Dat kan lastig zijn
voor de overslagbedrijven, omdat
wachttijd duur is. Maar ja, je kunt
nu eenmaal niet om die sluizen
heen."
door A. J. Snel
Opnieuw wisselen op het land
de kleuren. Waar de
wintertarwe opkomt, wordt het
zwart van de aarde bedekt door
groen. Met de hoge temperaturen
van de laatste tijd is dat hard
gegaan. En op andere percelen
wordt het weiland omgezet in
akkerbouwgrond. Groen wordt
daar zwart. Wilco Verhage heeft
er de afgelopen week nogal wat
tijd in gestoken. Hij heeft mest op
het land gebracht en dat direct
ondergeploegd. Dat moet. De
Algemene Inspectie Dienst en de
politie controleren heel streng of
wel volgens de regeltjes wordt
gewerkt. De gierkar mag niet
naar huis voor de mest is
ondergewerkt. Wilco:
„Regelmatig hangt er een
helikopter boven het land."
Mooi en secuur werk is het, dat
ploegen. Het grasland is voor het
laatst bewaard omdat dat niet
gauw te nat is. De grond is vrij los,
dat werkt makkelijk. Verhage:
„Bij ploegen moet je rekening
houden met de toestand van de
grond, het maakt verschil welk
gewas erop heeft gestaan en hoe
droog of nat het is. Het
belangrijkste is het verstellen
van je ploeg. Heb je die goed
afgesteld, dan hoef je niet meer te
corrigeren met de trekker. Dat
verstellen, daar is vakmanschap
voor nodig. Soms gaat dat in een
keer goed en dan is het plezierig
werken. Een andere keer lukt het
maar niet en dan heb je de pest in.
Voor mij is het mooi dat ik met
mijn vader in maatschap werk. Ik
kan hem vragen of hij wil helpen.
Hij kan beter ploegen dan ik. Het
is iets wat je niet op school kunt
leren. Je moet het doen en als je
iemand in de buurt hebt die
ervaring heeft, is dat
meegenomen."
Wilco heeft dezer dagen ook
voorbereidingen getroffen voor
de plaatsing van een silo voor
krachtvoer. Hij heeft de bekisting
gemaakt om beton te storten. Het
gaat om een tweede silo. Vanuit
de eerste wordt,
computergestuurd, krachtvoer
toegediend aan de koeien. De
hoeveelheid voer wordt
aangepast aan het dier. Een koe
die kort geleden heeft gekalfd,
geeft gedurende zo'n honderd
dagen veel melk. Dat vergt extra
energie en dus extra voer.
Zender
De wijzigende gegevens over alle
koeien worden in de computer
gezet. Iedere koe is voorzien van
een zender om haar hals. Meldt
het dier zich in de voerbox, dan
worden haar gegevens naar de
computer gestuurd en op basis
daarvan wordt, gedoseerd, een
afgepaste hoeveelheid
krachtvoer toegediend. Of er
volgt een weigering omdat de koe
zich te vroeg voor haar volgende
portie meldt. De dieren leren heel
vlug hoe het systeem werkt. Voor
de boer levert het tijdwinst op. En
hij heeft, via de computer, vlug en
scherp zicht op afwijkend
gedrag. Als een koe niet eet, is er
iets aan de hand.
Vanuit de tweede silo,
overgenomen van een collega uit
de buurt, zal het krachtvoer niet
computergestuurd worden
gegeven. Dat vergt voor het
moment en te hoge investering.
De silo is echter wel nodig omdat
er een tweede soort krachtvoer in
wordt opgeslagen. Wilco: „Dat
heeft te maken met een
verdergaande verfijning van de
voeding. Het houdt ook verband
met het mineralenmanagement.
Alle koeien krijgen die nieuwe
soort krachtvoer in dezelfde
hoeveelheid, gemengd door de
maïs en het gras. Je moet die twee
soorten krachtvoer niet mengen.
Vandaar de nieuwe opslag erbij."
Wilco Verhage (27) heeft, in maatschap met zijn vader, nabij Koude-
kerke een gemengd bedrijf. Hij doet wekelijks in deze rubriek verslag
van zijn werk en wedervaren.
door A. J. Snel
Het plastic rukt op in de land
en tuinbouw en het zal, na
gebruik, ook ergens moeten
blijven. In de glastuinbouw was
dat al jaren een probleem. De
tuinders gebruiken folies om grote
delen van de bodem af te dekken
en op die manier de groei van
onkruid in bedwang te houden, de
vochtigheid te reguleren, warmte
vast te houden en licht te
reflecteren. Hetzelfde gebeurt op
steeds grotere schaal in de
akkerbouw. En melkveehouders
gaan in toenemende mate over tot
het verpakken van hooi en
kuilgras in plastic. Die pakketten
zajn makkelijker te hanteren dan
het kuilgras dat op een hoop wordt
gewerkt en vervolgens wordt
afgedekt.
Al sinds jaar en dag is de
verwijdering van het kunststof
afval business voor bedrijven die
zich bezighouden met
Advertentie
f329,-
milieuservice. Zij voeren het af
naar fabrieken waar het wordt
gerecycleerd of het gaat, als het
materiaal te ernstig vervuild is
met grond en andere organisch
materiaal, naar de vuilstort.
Het probleem groeit en vraagt om
een brede benadering, zo heeft het
Delftse bedrijf Continental Green
Nederland BV vastgesteld. De BV,
die zich volgens een eigen
persbericht graag ziet 'als
bruggenbouwer tussen de
geïndustrialiseerde samenleving
en het ons omringende, kwetsbare
milieu' heeft zich op 15 oktober
gevestigd op het industrieterrein
Moerdijk. Continental is van zins
een belangrijk deel van de markt
te veroveren als het gaat om de
inname, het opslaan en de
verwerking van kunststof afval
uit de land- en tuinbouw en in
nader instantie oök uit de sloop.
De onderneming heeft op het
industrieterrein een loods van
7.000 vierkante meter
overgenomen van een bedrijf dat
daar tot voor kort gevaarlijke
stoffen opsloeg. Bovendien heeft
de BV de beschikking over 10.000
vierkante meter onoverdekte
opslagnximte en er is een optie op
nog eens 4 hectare.
John Eijk, bedrijfsleider en
woordvoerder van Continental
Green: „Als je de situatie in kaart
brengt, zie je dat in november en
december, als het grootste deel,
tachtig procent, van de
teeltwisseling in de glastuinbouw
plaatsvindt, een geweldige
hoeveelheid plastic folies wordt
aangeboden. Er zijn niet veel
bedrijven die kans zien dat
materiaal op te slaan. Wij bieden
daar nu de ruimte voor. En we
zorgen voor de verdere afvoer. Dat
kan op verschillende manieren. Er
is een aantal bedrijven dat de
plastic folies recycled. Het niet te
zwaar met grond en andere
organische stoffen vervuilde
materiaal gaat als grondstof
richting kunststofindustrie. Wat
daar niet kan worden gebruikt, bij
voorbeeld omdat er teveel loof,
touwtjes en aarde in het afval zit,
ontdoen we hier van vervuiling en
daar maken we kleine
kunststof korrels van die als
brandstof kunnen worden
De verwerking van plasticfolies uit land- en tuinbouw bij Continental Green in Moerdijk.
gebruikt door bij voorbeeld
energiecentrales. Er is ook een
mogelijkheid het afval tot poeder
te verwerken en dat kan op
kleinere schaal worden
verbrand."
Stortplaatsen
Eijk gaat ervan uit, dat het in de
nabije toekomst steeds moeilijker
zal worden het plastic op
stortplaatsen kwijt te raken. „Als
er geen andere manieren zijn,
wordt het op de stort tenslotte
geaccepteerd. Maar de overheid
zal dat niet meer toestaan als
alternatieven voorhanden zijn.
Daar mikken wij op. Op
stortplaatsen gooi je het neer, je
werkt het onder en dan ligt het er
dus over duizend jaar nog. Het is
voor het milieu veel beter het te
recyclen of het als brandstof te
gebruiken. Verbranding geeft niet
meer milieubelasting dan bij het
gebruik van andere fossiele
producten."
Continental legt niet zelf contact
met boeren en tuinders die hun
plastic afval verwijderd willen
zien. De schakels tussen de BV en
de ondernemers worden gevormd
door milieuservicebedrijven die
door het hele land actief zijn. Zij
plaatsen op verzoek containers op
de erven en brengen vervolgens
het afval naar het terrein in
Moerdijk. Althans als dat
lucratief genoeg is. Ze kunnen met
materiaal namelijk ook elders
aanbieden ter recycling. Eijk:
„Wij worden op die manier
gedwongen te werken tegen
concurrerende prijzen. De markt
regelt zichzelf. De aanbieders van
het afval zijn minder kwijt dan in
de situatie waarin ze het naar de
stortplaats laten brengen. Wij
kunnen concurrerend werken
omdat we met massa gaan werken.
Ik ga ervan uit dat we het grootste
deel van de Nederlandse markt
zullen gaan beslaan. Op die markt
zal het aanbod toenemen
naarmate de regelgeving strenger
wordt."
Mobiele apparatuur
Om massa te verkrijgen, richt
Continental zich overigens niet
uitsluitend op de land-en
tuinbouw waar nu in november en
december zo'n 15.000 ton
kunststof vrijkomt. Het is de
bedoeling ook kunststof te gaan
verwerken, afkomstig uit andere
sectoren. Dat wordt steeds vaker
door de milieuservicebedrijven
gescheiden en zo ontstaat een
bulk. Eijk: „We hebben op het
industrieterrein Moerdijk heel
veel ruimte voor opslag en we
kunnen een heel grote hoeveelheid
materiaal verwerken. We zijn van
plan ook met mobiele apparatuur
te gaan werken. Bedrijven die met
kunststof vaten werken, hebben
hoge transportkosten om daarvan
af te komen. In feite wordt er voor-
meer dan negentig procent lucht
vervoerd. We willen een machine
op een trailer zetten om ter plekke
dat soort materiaal fijn te maken.
Dat is een echte groeimarkt."
foto's Dirk-Jan Gjeltema
Pakketten in plastic opgeslagen veevoer in Koudekerke.
Het rijmt niet. loopt niet over de
daken, maar is wel degelijk een
surprise: de Seattle 100. Een digitale
draadloze telefoon met een display-
voor NummerWeergave. Je kunt er
vijf toestellen door het hele huis op
aansluiten en tien uur lang onaf
gebroken mee bellen.
Als Eye Opener is hij voor
Sinterklaas nu slechts 329,-
incl. 3 jaar PrimafoonGarantie.
Gewoon bij Pnmafoon.