De wegen van het plastic Binnenvaart heeft de wind in de rug Ploegen leer je niet op school geven PZC buitengebied^ Waterhoek opener Een tijd z 33 van woensdag 1 december 1999 Kreekraksluizen foto Willem Mieras door Maurits Sep Om als zeehaven mee te tellen, zijn filevrije ontsluitingswegen mooi meegenomen maar al lang niet meer het belangrijkste. Zelfs een goed spoornet om de lading bij de klant te bezorgen, biedt geen zekerheid meer. De echte troef waar reders mee gewonnen kunnen worden, zijn uitstekende waterwegen. Helemaal sterk staat de haven die over alledrie beschikt. De Zeeuwse havens bewijzen dat de combinatie van rustige wegen, een goed spoor én prima binnenvaartwegen een enorme aantrekkingskracht uitoefent op rederijen en stuwadoors. Het 0 1 m Antwerpse Hessenatie komt graag naar Vlissingen om containers aan wal te zetten. De Moerdijkse havenondernemer N. Vervat volgt in het voetspoor van de grootste stuwadoor van Antwerpen. Verbrugge Terminals wedt naast Terneuzen nu ook op Vlissingen. Alledrie streven ze ernaar de helft van de goederen niet over asfalt maar over water verder te transporteren. De binnenvaartschippers zien ze graag komen, die containerterminals en overslagbedrijven. „Wij vinden dat wel prettig ja", glimlacht Jan de Vries, regio vertegenwoordiger voor Zeeland van de koninklijke schippersvereniging Schuttevaer. „Hoe meer terminals, hoe meer werk. Je zult ons niet horen zeggen: hè bah, wéér zo'n terminal." Vrachtwagen De binnenvaart heeft de wind mee, stelt De Vries tevreden vast. Al is dat niet uit erkenning voor de goedkope en milieuvriendelijke manier van vervoeren, beweert hij. De verschuiving binnen de drie vervoersmodaliteiten modal shiftvan weg naar spoor en met name water is zijns inziens uit nood geboren. De Vries: „De wegen zitten vol. Als je een container van Antwerpen naar Rotterdam moet brengen, hoef je er niet over te peinzen dat overdag met een vrachtwagen te doen, je loopt gegarandeerd vast in de Randstad. Misschien dat het 's nachts lukt." Ruimte De vlucht naar het water ligt voor de hand. Daar is nog ruimte. In de Kreekraksluizen zijn in 1998 62.000 binnenvaartschepen geteld, bij Hansweert 42.000 en in Terneuzen 46.000. De vaarwegen en sluizen in Zeeland kunnen de groei van de binnenvaart vooralsnog prima aan. Zowel De Vries als Piet Hengst van Rijkswaterstaat Zeeland voorzien de komende jaren geen knelpunten op de belangrijkste vaaiToutes: het Schelde- Rijnkanaal, het Kanaal door Zuid-Beveland en het Kanaal Gent-Terneuzen. Volgens Hengst zijn die sluizen groot genoeg zijn om de grootste binnenvaartschepen die nu rondvaren, te schutten. „Niet alleen zijn de schepen groter geworden, ervaren ook meer grote schepen dan in 1980. Het gemiddeld laadvermogen is in die achttien jaar met de helft toegenomen. Maar daar zijn de sluizen op berekend." Snelle schepen Het is echter nog niet gedaan met de groei van het gemiddeld laadvermogen, voorspelt De Vries. „Er wordt veel gebouwd. Daar zitten relatief kleine en snelle schepen bij, van zestig meter lengte, die containers snel van A naar B brengen. Maar er worden ook grote schepen gebouwd, 135 meterlang en 17 meter breed. Daar kunnen honderden containers tegelijk mee worden vervoerd, in vier lagen. Die zijn nodig om de containerkades in Vlissingen te bedienen." Als de binnenvaartschepen groter worden dan ze nu zijn, kan het voorkomen dat er niet twee maar slechts één de sluis in kan, waarschuwt Hengst. „Natuurlijk kan er wel eens congestie zijn bij de sluizen", reageert De Vries berustend. „Dat kan lastig zijn voor de overslagbedrijven, omdat wachttijd duur is. Maar ja, je kunt nu eenmaal niet om die sluizen heen." door A. J. Snel Opnieuw wisselen op het land de kleuren. Waar de wintertarwe opkomt, wordt het zwart van de aarde bedekt door groen. Met de hoge temperaturen van de laatste tijd is dat hard gegaan. En op andere percelen wordt het weiland omgezet in akkerbouwgrond. Groen wordt daar zwart. Wilco Verhage heeft er de afgelopen week nogal wat tijd in gestoken. Hij heeft mest op het land gebracht en dat direct ondergeploegd. Dat moet. De Algemene Inspectie Dienst en de politie controleren heel streng of wel volgens de regeltjes wordt gewerkt. De gierkar mag niet naar huis voor de mest is ondergewerkt. Wilco: „Regelmatig hangt er een helikopter boven het land." Mooi en secuur werk is het, dat ploegen. Het grasland is voor het laatst bewaard omdat dat niet gauw te nat is. De grond is vrij los, dat werkt makkelijk. Verhage: „Bij ploegen moet je rekening houden met de toestand van de grond, het maakt verschil welk gewas erop heeft gestaan en hoe droog of nat het is. Het belangrijkste is het verstellen van je ploeg. Heb je die goed afgesteld, dan hoef je niet meer te corrigeren met de trekker. Dat verstellen, daar is vakmanschap voor nodig. Soms gaat dat in een keer goed en dan is het plezierig werken. Een andere keer lukt het maar niet en dan heb je de pest in. Voor mij is het mooi dat ik met mijn vader in maatschap werk. Ik kan hem vragen of hij wil helpen. Hij kan beter ploegen dan ik. Het is iets wat je niet op school kunt leren. Je moet het doen en als je iemand in de buurt hebt die ervaring heeft, is dat meegenomen." Wilco heeft dezer dagen ook voorbereidingen getroffen voor de plaatsing van een silo voor krachtvoer. Hij heeft de bekisting gemaakt om beton te storten. Het gaat om een tweede silo. Vanuit de eerste wordt, computergestuurd, krachtvoer toegediend aan de koeien. De hoeveelheid voer wordt aangepast aan het dier. Een koe die kort geleden heeft gekalfd, geeft gedurende zo'n honderd dagen veel melk. Dat vergt extra energie en dus extra voer. Zender De wijzigende gegevens over alle koeien worden in de computer gezet. Iedere koe is voorzien van een zender om haar hals. Meldt het dier zich in de voerbox, dan worden haar gegevens naar de computer gestuurd en op basis daarvan wordt, gedoseerd, een afgepaste hoeveelheid krachtvoer toegediend. Of er volgt een weigering omdat de koe zich te vroeg voor haar volgende portie meldt. De dieren leren heel vlug hoe het systeem werkt. Voor de boer levert het tijdwinst op. En hij heeft, via de computer, vlug en scherp zicht op afwijkend gedrag. Als een koe niet eet, is er iets aan de hand. Vanuit de tweede silo, overgenomen van een collega uit de buurt, zal het krachtvoer niet computergestuurd worden gegeven. Dat vergt voor het moment en te hoge investering. De silo is echter wel nodig omdat er een tweede soort krachtvoer in wordt opgeslagen. Wilco: „Dat heeft te maken met een verdergaande verfijning van de voeding. Het houdt ook verband met het mineralenmanagement. Alle koeien krijgen die nieuwe soort krachtvoer in dezelfde hoeveelheid, gemengd door de maïs en het gras. Je moet die twee soorten krachtvoer niet mengen. Vandaar de nieuwe opslag erbij." Wilco Verhage (27) heeft, in maatschap met zijn vader, nabij Koude- kerke een gemengd bedrijf. Hij doet wekelijks in deze rubriek verslag van zijn werk en wedervaren. door A. J. Snel Het plastic rukt op in de land en tuinbouw en het zal, na gebruik, ook ergens moeten blijven. In de glastuinbouw was dat al jaren een probleem. De tuinders gebruiken folies om grote delen van de bodem af te dekken en op die manier de groei van onkruid in bedwang te houden, de vochtigheid te reguleren, warmte vast te houden en licht te reflecteren. Hetzelfde gebeurt op steeds grotere schaal in de akkerbouw. En melkveehouders gaan in toenemende mate over tot het verpakken van hooi en kuilgras in plastic. Die pakketten zajn makkelijker te hanteren dan het kuilgras dat op een hoop wordt gewerkt en vervolgens wordt afgedekt. Al sinds jaar en dag is de verwijdering van het kunststof afval business voor bedrijven die zich bezighouden met Advertentie f329,- milieuservice. Zij voeren het af naar fabrieken waar het wordt gerecycleerd of het gaat, als het materiaal te ernstig vervuild is met grond en andere organisch materiaal, naar de vuilstort. Het probleem groeit en vraagt om een brede benadering, zo heeft het Delftse bedrijf Continental Green Nederland BV vastgesteld. De BV, die zich volgens een eigen persbericht graag ziet 'als bruggenbouwer tussen de geïndustrialiseerde samenleving en het ons omringende, kwetsbare milieu' heeft zich op 15 oktober gevestigd op het industrieterrein Moerdijk. Continental is van zins een belangrijk deel van de markt te veroveren als het gaat om de inname, het opslaan en de verwerking van kunststof afval uit de land- en tuinbouw en in nader instantie oök uit de sloop. De onderneming heeft op het industrieterrein een loods van 7.000 vierkante meter overgenomen van een bedrijf dat daar tot voor kort gevaarlijke stoffen opsloeg. Bovendien heeft de BV de beschikking over 10.000 vierkante meter onoverdekte opslagnximte en er is een optie op nog eens 4 hectare. John Eijk, bedrijfsleider en woordvoerder van Continental Green: „Als je de situatie in kaart brengt, zie je dat in november en december, als het grootste deel, tachtig procent, van de teeltwisseling in de glastuinbouw plaatsvindt, een geweldige hoeveelheid plastic folies wordt aangeboden. Er zijn niet veel bedrijven die kans zien dat materiaal op te slaan. Wij bieden daar nu de ruimte voor. En we zorgen voor de verdere afvoer. Dat kan op verschillende manieren. Er is een aantal bedrijven dat de plastic folies recycled. Het niet te zwaar met grond en andere organische stoffen vervuilde materiaal gaat als grondstof richting kunststofindustrie. Wat daar niet kan worden gebruikt, bij voorbeeld omdat er teveel loof, touwtjes en aarde in het afval zit, ontdoen we hier van vervuiling en daar maken we kleine kunststof korrels van die als brandstof kunnen worden De verwerking van plasticfolies uit land- en tuinbouw bij Continental Green in Moerdijk. gebruikt door bij voorbeeld energiecentrales. Er is ook een mogelijkheid het afval tot poeder te verwerken en dat kan op kleinere schaal worden verbrand." Stortplaatsen Eijk gaat ervan uit, dat het in de nabije toekomst steeds moeilijker zal worden het plastic op stortplaatsen kwijt te raken. „Als er geen andere manieren zijn, wordt het op de stort tenslotte geaccepteerd. Maar de overheid zal dat niet meer toestaan als alternatieven voorhanden zijn. Daar mikken wij op. Op stortplaatsen gooi je het neer, je werkt het onder en dan ligt het er dus over duizend jaar nog. Het is voor het milieu veel beter het te recyclen of het als brandstof te gebruiken. Verbranding geeft niet meer milieubelasting dan bij het gebruik van andere fossiele producten." Continental legt niet zelf contact met boeren en tuinders die hun plastic afval verwijderd willen zien. De schakels tussen de BV en de ondernemers worden gevormd door milieuservicebedrijven die door het hele land actief zijn. Zij plaatsen op verzoek containers op de erven en brengen vervolgens het afval naar het terrein in Moerdijk. Althans als dat lucratief genoeg is. Ze kunnen met materiaal namelijk ook elders aanbieden ter recycling. Eijk: „Wij worden op die manier gedwongen te werken tegen concurrerende prijzen. De markt regelt zichzelf. De aanbieders van het afval zijn minder kwijt dan in de situatie waarin ze het naar de stortplaats laten brengen. Wij kunnen concurrerend werken omdat we met massa gaan werken. Ik ga ervan uit dat we het grootste deel van de Nederlandse markt zullen gaan beslaan. Op die markt zal het aanbod toenemen naarmate de regelgeving strenger wordt." Mobiele apparatuur Om massa te verkrijgen, richt Continental zich overigens niet uitsluitend op de land-en tuinbouw waar nu in november en december zo'n 15.000 ton kunststof vrijkomt. Het is de bedoeling ook kunststof te gaan verwerken, afkomstig uit andere sectoren. Dat wordt steeds vaker door de milieuservicebedrijven gescheiden en zo ontstaat een bulk. Eijk: „We hebben op het industrieterrein Moerdijk heel veel ruimte voor opslag en we kunnen een heel grote hoeveelheid materiaal verwerken. We zijn van plan ook met mobiele apparatuur te gaan werken. Bedrijven die met kunststof vaten werken, hebben hoge transportkosten om daarvan af te komen. In feite wordt er voor- meer dan negentig procent lucht vervoerd. We willen een machine op een trailer zetten om ter plekke dat soort materiaal fijn te maken. Dat is een echte groeimarkt." foto's Dirk-Jan Gjeltema Pakketten in plastic opgeslagen veevoer in Koudekerke. Het rijmt niet. loopt niet over de daken, maar is wel degelijk een surprise: de Seattle 100. Een digitale draadloze telefoon met een display- voor NummerWeergave. Je kunt er vijf toestellen door het hele huis op aansluiten en tien uur lang onaf gebroken mee bellen. Als Eye Opener is hij voor Sinterklaas nu slechts 329,- incl. 3 jaar PrimafoonGarantie. Gewoon bij Pnmafoon.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 33