Prostitutie in Suriname neemt toe PZC PZC 1 Debat beveiligingssysteem NS laait op na ongeluk Dordrecht Sociale zekerheid Opgejaagde Coureur eist geld en begrip feiten en meningen Steeds meer kinderen moeten vanwege armoede de straat op 1 december 1949 woensdag 1 december 1999 In een donkere straat nabij het luxueuze hotel Torarica aan de rand van het centrum van de Su rinaamse hoofdstad Paramaribo lopen ze met enige regelmaat: drie poedelnaakte creoolse jon-, gens die de aandacht van passan ten proberen te trekken om hun lichaam te verkopen. Tienerpros- titutie is in Suriname al lang geen nieuw fenomeen meer, maar jon ge jongens die zó openlijk hun diensten aanbieden, roept zelfs in Suriname afschuiu op. door Armand Snijders Een van de jongens roept 'psst' naar voorbijrijdende automobilisten. In Suriname het teken dat ze zichzelf aan bieden. „Mag ik met je mee. dan zal ik je venvennen. Kost niet veel hoor", zegt hij als een en'aren verkoper. Twaalf jaar is hij. en de oudste van het stel. „Noem mij maar Remy", op een wijze die doet vermoeden dat zijn wer kelijke naam anders luidt. Ze zijn te vinden voor hun ouderlijk huis in een buurt die bekend staat om het legioen straatprostitués dat er rond doolt, op zoek naar een klant. Het huis is niet meer dan een vervallen, verveloos houten krot dat sterk naar links overhelt. Binnen is de aanblik minstens zo troosteloos. Van alle kan ten straalt de armoede je tegemoet. De paar stoelen hebben hun beste tijd ge had. tegen de wanden zijn slordig enke le foto's uit oude Nederlandse tijd schriften geplakt. De motor achter de prostitutie van de jongens, twee broertjes en een neefje, is de oom, een stevige creool van tegen de veertig die vermoeid uit zijn ogen kijkt. „Het is erg dat we dit moeten doen, hé", zegt hij al in antwoord op de vraag die nog komen moet. „Maar we hebben geen inkomen. Iedere dag gaan de jon gens met een lege maag naar school. Op familie kunnen we ook geen beroep doen. want die hebben zelf ook niets. En bij Sociale Zaken hoeven we ook niet aan te kloppen. Daar zitten alleen een stelletje corrupte klootzakken." De vaders van de jongens hebben hun gezinnen jaren geleden in de steek gela ten, de moeder van de twee broertjes is ziek. Haar zus, de moeder van het ande re jongetje, overleed drie jaar geleden en het knaapje wordt sindsdien door de oom en de zieke moeder verzorgd. „Vroeger ging mijn nicht zelf de straat op om geld te verdienen. Maar sinds zij ziek is, kan dat niet meer." Daarmee vielen ook die inkomsten weg. Het Een zwerver wast zich in de fontein op het Vaillantsplein in Paramaribo. De armoede in Suriname is als gevolg van de econo mische malaise toegenomen. foto Hijn Bijnen/GPD bracht het gezin op het bizarre idee om de kinderen de prostitutie in te sturen. Voor vijfduizend gulden, nog geen tien Nederlandse guldens, bevredigen zij geïnteresseerde mannen. Remy zegt er niet mee te zitten dat hij samen met zijn tienjarige broertje en negenjarige neefje de straat op moet. „Het kan niet anders. Ik vind het soms wel eng hooi*. Er zitten van die vieze mannen bijMaar door het geld kan ik mijn moeder verzorgen." De andere jongens willen niet praten, vermoede lijk omdat zij zich schamen. Twee klanten op een avond is genoeg om weereen paar dagen te eten. „Soms is er meer nodig", zegt de oom. ..Bij voorbeeld om schoolkleding te kopen. Dan werken ze één of twee dagen ex tra." Noodzakelijk Dat de kinderen naakt de straat op gaan, is volgens hem noodzakelijk. „Anders denken mensen dat het om spelende kinderen gaat, die toevallig wat laat op straat zijn. Nu laten ze dui delijk zien wat de bedoeling is." Dat hij zelf niet een baan zoekt om het gezin te verzorgen, is volgens de man te wijten aan gezondheidsklachten. „Ik heb een pijnlijke rug waardoor ik geen zwaar werk mag doen. Ik plant hier achter het huis wel wat groenten, maar dat is ei genlijk al te vermoeiend." Volgens een onderinspecteur van de Jeugd- en Zedenpolitie in Paramaribo zijn de jongens geen uitzondering. ,Dat het zo open gebeurt, is wel opmer kelijk, maar kinderprostitutie komt hier voor zoals het in elk ander land in de wereld voorkomt. U wilt toch niet zeggen dat er in Nederland geen sprake van is", zo berijdt hij een bekend Suri naams stokpaardje. De politie probeert de prostitutie wel te beteugelen. „Zodra we het constate ren, wordt een kind uit huis geplaatst en zullen we de ouders of verzorgers er op aanspreken. Als blijkt dat sprake is van dwang, worden ze ook vervolgd." Cijfers over het aantal minderjarigen dat in het oudste vak ter wereld actief is in Suriname, ontbreken. De politie spreekt van enkele tientallen. Maar dat zouden er aanmerkelijk meer kunnen zijn in de wetenschap dat veel sexuele uitspattingen met kinderen achter ge sloten deuren plaatsvinden. Veelal zien ouders zich hiertoe gedwongen om de toenemende armoede het hoofd te kun nen bieden. Dat hun aantal groeit als gevolg van het desastreuze economi sche beleid van de regering van presi dent Wijdenbosch, is een vaststaand feit. De oom van de prostituerende jongens is niet bang voor justitie. „We hebben één keer last van de politie gehad. Ze zijn met de jongens de slaapkamer in gegaan en het probleem was opgelost." Hij ontkent de kinderen commercieel te misbruiken om zichzelf te verrijken. „Zie je hier luxe goederen staan zoals een videorecorder?", reageert hij ver hit. „Ik heb zelfs geen geld om een bier tje te kopen. Alles gaat naar de kinde ren zelf. Ik weet dat er mensen zijn die dat doen, die sekshuizen vol kinderen hebben. Maar zo ben ik niet." Buurtbewoners, die toch wel wat ge wend zijn in him wijk, spreken schande van de handelwijze van de oom. Actie ondernemen ze echter niet uit angst voor - zo zeggen zij - represailles van de als gewelddadig bekend staande man. „Ik heb wel een keer de politie gebeld", zegt een vrouw die enkele huizen ver der woont. „Maar die komen gewoon niet opdagen. We komen er zo aan, zeg gen ze dan, maar uiteindelijk zie je ze niet verschijnen." Leren Remy zegt door te zullen gaan zo lang het nodig is. „Ik hoop dat mijn moeder weer snel beter wordt. En daarna ga ik hard leren en over een paar jaar werk zoeken, zodat ik voor haar kan zorgen. Maar nu ga ik naar buiten, hoor. Over een uur ga ik naar bed, want morgen moet ik weer naar school." „Het zijn lieve jongens dat ze dit voor hun moeder over hebben", probeert de oom de situatie goed te praten. „Ik zou ook graag willen dat het niet nodig was en dat ze een goed leven kun nen leiden. Maar als je nergens anders meer terecht kunt, de rijken steeds rij ker worden en de armen steeds armer, dan heb je geen andere keuze. Het is ge woon een kwestie van overleven of doodhongeren." GPD Met een eensgezindheid die alleen maar achter docht kan oproepen, hebben de vakbonden en de werkgevers zich gekeerd tegen de hervor mingsplannen die minister De Vries van Sociale Zaken wil doorvoeren in de sociale zekerheid. Er komt nog wel een gesprek met de minister, maar als dat niet het ge wenste resultaat oplevert, dan stappen FNV en CNV uit de besturen van arbeidsvoorziening en het Landelijk Instituut Sociale Zekerheid (LISV). Het is nog maar de vraag of met name de bonden wel het recht hebben, zo hoog van de toren te blazen. De her structurering van de sociale zekerheid komt niet zo maar uit de lucht vallen, maar is een resultaat van zeven jaar herkauwen op de bevindingen van de commissie- Buurmeijer. Die commissie concludeerde dat de werk gevers en werknemers, die samen de bedrijfsverenigin gen bestierden, er op diverse terreinen niets van gebak ken hebben. Met name de WAO was volledig buiten de oevers getreden doordat zowel de werkgevers als dè bonden deze werknemersverzekering misbruikten om er ook personeel in te parkeren dat vanwege andere re denen dan arbeidsongeschiktheid niet meer volledig inzetbaar was. Commissievoorzitter Flip Buurmeijer was overduide^ lijk in zijn advies. Laat de sociale partners voortaan maar niet meer beoordelen of een werknemer in aan merking komt voor een WAO-uitkering, maak van de bedrijfsvereniging een uitvoeringsinstelling en geef het toezicht in handen van een onafhankelijk orgaan. In de jaren die volgden, heeft de politiek alle varianten de re vue laten passeren, van privatisering tot het vergroten van de overheidsbemoeienis. Nu heeft minister De Vries een herstructurering van de sociale zekerheid op poten gezet, die alle kenmerken van efficiëncy draagt. De Centra voor Werk in Inkomen, die ervoor zorgen dat er straks in elke gemeente één loket is voor mensen die een baan zoeken of een uitkering willen aanvragen, zijn daar een voorbeeld van. De plannen van De Vries kun nen rekenen op een brede steun in de Tweede Kamer. Er valt veel voor te zeggen, zo'n belangrijk terrein als de sociale zekerheid niet aan 'de markt' over te laten, maar onder de hoede te houden van de overheid. Natuurlijk blijven werkgevers en bonden in de toekomst niet hele maal aan de zijlijn staan. Via het CAO-overleg kunnen de werknemers allerlei garanties afdwingen en het zijn uiteindelijk de werkgevers zelf die werklozen en ar beidsongeschikten weer aan een baan kunnen helpen. De boosheid van de sociale partners, die hier en daar al is bestempeld als voorbode van het einde van het Pol dermodel, lijkt gespeeld. De achterban lijkt vooral te moeten merken dat zij zich niet zonder slag of stoot ge wonnen geven. Die achterban is er juist veel meer bij gebaat als alle partijen in deze constructief meedenken over de sociale zekerheid zoals die er uitziet in de een entwintigste eeuw. Dat meedenken gebeurt in de over legorganen waar de bonden nou juist uit willen weglo pen. Daarmee dreigen zij zichzelf helemaal buitepspel te zetten. door Robert Bas Geestelijk een wrak, voor zijn gevoel in de steek gela ten door de overheid en nog steeds opgejaagd door crimine len. Vier jaar na de commissie- Van Traa zit de IRT-infiltrant met de codenaam de Coureur volledig aan de grond. „Het enige wat ik nog wil, is dat mijn verhaal gehoord wordt, geld voor mijn jongens en dan is het voorbij. Ik wil niet verder", zegt hij. Vijf jaarlang was hij de geheime troef van de politie in grote drugsonderzoeken. Als burger zonder crimineel verleden infil treerde hij voor de Regionale Criminele Inlichtingendiensten (RCID) van Kennemerland, Rotterdam Rijnmond en de Gooi- en Vechtstreek in drugs bendes. Koeriersbedrijf Daarbij kwam mooi van pas dat hij een koeriersbedrijfje had dat naast een douanepost was ge vestigd. Nadat het gerucht was verspreid dat hij een corrupte douaneman kende, stonden de criminelen in de rij met de vraag of hij containers met softdrugs binnen kon smokkelen. De Coureur werkte nauw samen met FIOD-man C. de Jongh en CID'er J. van Vondel. Tot ver na de IRT-affaire gingen de trans porten door. In 1995 was de Cou reur, die zijn bijnaam dankte aan zijn voorliefde voor snelle auto's, nog steeds actief in Rot terdam en de Gooi- en Vecht streek. In de havenstad drong hij door tot in de top van de organisatie van een vermeende drugsbaron. Tijdens het zogenoemde Bever onderzoek kwamen tonnen softdrugs op de markt. De infiltrant verdiende zeer goed. Hij reed in dure automer ken als Rolls Royce, Jaguar en Porsche en droeg exclusieve kleding. Zo had hij een horloge van meer dan anderhalve ton om zijn pols. „Dat moest wel om erbij te horen en hun vertrou wen te wekken. Lieden in die kringen smijten met tonnen als of het niets is", zegt de Coureur. Enquête In 1995 kwam hier plotseling een eind aan. Door de parlemen taire enquête onder leiding van Van Traa en het onderzoek van de rijksrecherche naar de RCED Kennemerland werd duidelijk dat de politie achter de Rotter damse drugsbaron aanzat. Jus titie in Rotterdam besloot het Bever-onderzoek op een laag pitje te zetten. De activiteiten van de infiltrant moesten afgebouwd worden. Dat werd vastgelegd in een con venant dat in september 1995 met hem werd gesloten. De Cou reur ging niet in op het voorstel om met een andere identiteit el ders een nieuw bestaan op te bouwen. Daarna begon de nachtmerrie voor hem pas goed. In criminele kringen werd bekend dat hij voor de politie werkte. Hij werd ervoor verantwoordelijk ge houden dat de politie verschil lende containers met softdrugs onderschepte. De Rotterdamse drugsbaron eiste, en kreeg, 150.000 gulden 'schadevergoe ding' van de informant. De Cou reur is hem nog steeds 60.000 gulden schuldig. Andere criminelen wachtten hem bij zijn huis op of achter volgden hem. Daarbij bleef het niet. „Ik ben eind 1997 bescho ten. Ik heb ook gehoord dat er een miljoen gulden op mijn hoofd is gezet", zegt de voorma lig informant. Zelfs de voorma lig CID'er Van Vondel staat nog regelmatig voor de deur om geld te vragen. Hij heeft inmiddels een groot aantal veiligheidsmaatregelen genomen. Rond zijn huis han gen meer dan twintig camera's en het hek staat onder stroom. Voor meer dan twee ton schafte de informant een gepantserde BMW aan, uitgerust met zwaai licht en een bordje met de tekst 'bel de politie' voor het geval er een aanslag op hem wordt ge pleegd. Depressiviteit Vier jaar van angst hebben van de Coureur een geestelijk wrak gemaakt. Een zelfmoordpoging is mislukt, vertelt hij. Dagelijks slikt hij een handvol medicijnen om zijn depressiviteit te bestrij den. „Ik wil niet verder. De enige wens die ik heb, is dat mijn ver haal gehoord wordt. En ik wil van de staat ruim een miljoen gulden om de kosten voor de be veiliging van mijn gezin en mij te betalen", vertelt de ex-infor mant. In een kort geding vroeg hij deze week een voorschot van twee ton. Als volgend jaar de bodem procedure afgerond is, is de strijd gestreden, stelt de Cou reur. Alsnog elders een nieuw le ven opbouwen, wil hij niet. „Mijn zorg zijn mijn doodzieke vrouw en mijn twee jongste jon gens. Mijn kinderen wil ik iets achterlaten. Als het geld binnen is, is het voor mij voorbij." ANP Bij het ongeval met de twee treinen zondag in een bocht bij Dordrecht ontspoorde een treinstel. foto Etienne Busink/GPD door Hans Geurens Gelukkig ging het afgelo pen zondagmiddag in Dordrecht niet zo vreselijk mis als dit najaar in Londen. Daar kostte de treinramp van 5 ok tober aan ruim dertig mensen het leven en raakten velen ge wond. In Dordrecht kwamen de meeste treinreizigers met de schrik vrij. Maar toch zijn er wellicht overeenkomsten met de ramp in Engeland. Daar kon de frontale botsing ontstaan doordat de ramptrein door rood reed. Ook in Dordrecht, waar de treinen dezelfde kant op reden, wordt er sterk reke ning mee gehouden dat een rood sein is gepasseerd. En net als in Engeland staat het be veiligingssysteem, dat ervoor moet zorgen dat treinen die door rood rijden automatisch stoppen, ter discussie. In Londen ontbrak zo'n bevei liging volledig op het ge wraakte traject. Op het traject in Dordrecht is, net zoals op andere belangrijke baanvak ken in Nederland, een derge lijk systeem van automatische treinbeïnvloeding (ATB) wèl aanwezig. Maar volgens voor zitter P. van Vollenhoven van de Raad voor de Transportvei ligheid is dit systeem verou derd. Als treinen langzamer dan veertig kilometer per uur rijden, werkt het volgens hem niet. De NS beaamt dit. „Dat is een lacune in het ATB-systeem," aldus Y. Derksen van NS Rail Infrabeheer. Het ATB-systeem dateert van beginjaren zestig. Het werd in Nederland inge voerd na de grote treinramp van 1962 in Harmeien, waarbij ruim honderd mensen omkwa men. Het systeem werkt met zendertjes in het spoor en in de trein die signalen naar elkaar sturen. Ze vergelijken de snel heid van de trein met de snel heid die de trein conform het baanvak zou moeten hebben. „Dus bijvoorbeeld bij een rood sein moet de snelheid nul zijn," aldus Derksen. „Als de trein harder rijdt dan zou moeten, dan krijgt de machinist een signaal. Reageert ie niet, dan stopt de trein automatisch." Behalve als de snelheid lager ligt dan veertig kilometer per uur dus. Volgens Van Vollenhoven zou dit heel goed de aanleiding tot de treinbotsing geweest kun nen zijn. Hij pleitte daarom gisteren voor modernisering van het veiligheidssysteem, ofwel snelle invoering van het computergestuurde BB-21- systeem. BB (Beter Benutten), dat veel bij hogesnelheidslij nen wordt gebruikt, zorgt er voor dat bij een rood sein met de juiste kracht wordt geremd. Dat hangt onder meer af van de snelheid en de soort trein. Ook signaleert het seinen in de cabine, zodat seinpalen over bodig worden. Er lopen proeven met dit systeem in Frankrijk, Duitsland, Italië, Duitsland en Zwitserland. Betuwelijn Nederland wil hetBB-systeem tegelijk invoeren met de aan leg van de HSL-Zuid en de Be tuwelijn, die beide voor 2005 gepland staan. Dit vloeit voort uit EU-richtlijnen voor veilig heid op spoorwegen waartoe Brussel in 1990 besloot. Uit eindelijk moeten treinen over al in Europa met dezelfde vei ligheidssystemen kunnen rijden. De NS wachten liever eerst het onderzoek van Railned en de Raad voor de Transportveilig heid naar de toedracht van het ongeluk af en wil dan pas con clusies trekken. „Het kan ook best een seinstoring geweest zijn", aldus een NS-woord- voerder. De uitkomst van dat onderzoek kan nog wel een half jaar op zich laten wach ten. Railned, de NS-organisatie die verantwoordelijk is voor de veiligheid bij de spoorwe gen, benadrukt dat invoering van BB-21 een buitengewoon kostbare zaak is. Sommige ra mingen spreken van drie mil jard gulden. Daarbij is de aanleg van dit systeem rond emplacementen, de sporen rond een station, nog niet eens inbegrepen. „De benodigde computertechnologie voor alle wissels en vertakkingen maakt het een hele ingewik kelde en peperdure klus. De vraag is of de politiek het vei ligheidsrisico de investerin gen waard vindt", aldus een woordvoerder van Railned. Een collega-woordvoerder van NS vult aan: „We mogen natuurlijk geen geld zetten op schrammen en bulten, maar het vervoer over spoor is al heel veilig." GPD Sleutel Veehouder Herman Wijffels uit IJzendijke heeft de Sleutel van de Ossenweide ontvangen. Naar IJzendijks gebruik wordt de ruim een meter lange sleutel overhandigd aan een dertigjarige vrijgezel, in een ceremonie waarin een pop de 'ontbrekende echtgenote' voorstelt. Wijffels mag de sleu tel mettertijd doorgeven aan de volgende dertigjarige al leenstaande. Afvalbelasting De gemeenteraad van Westka- pelle heeft besloten dat alle in woners bij wie het huisvuil wordt opgehaald, daarvoor twee gulden per jaar moeten betalen. Met de afvalheffing wil de gemeente voorkomen dat het hele dorp een vuilnis belt wordt. Nazi's Steeds meer nazi-kopstukken bezetten weer machtsposities in Duitsland. Vooral in Bei eren werken veel ambtenaren, rechters en openbare aankla gers die het Duitse regime tij dens de oorlog steunden, nu weer op hoge posten. Gasthuis Het Gasthuis in Goes breidt de ziekenhuisafdeling uit. Van wege de stijging van het aantal patiënten heeft het Goese zie kenhuis behoefte aan een tweede operatiekamer. Uitgever: J. C. Boersema Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D, Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: OostsouburgseweglO Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Redactiefax: (0118) 470102 Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118)484000 Fax (0118)472404 Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax. (0113) 273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 Postbus 51 4530 AB Terneuzen Tel. (0115) 686000 Fax. (0115) 686009 Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114)373839 Fax (0114) 373840 Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454659 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV Internet (http://www.pzc.nl): Postbus 18 4380 AA Vlissingen redactie: redactie@pzc.nl exploitatie: internet@pzc.nl Bezorgklachten: Maandag t/m vrijdag tussen 7.30 en 18.00 uur en zaterdag tussen 8.00 en 12.00 uur 0800-0231231 of op de re giokantoren tijdens kantooruren (zie openingstijden). Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20 00 tot 22.00 uur. Tel (0118)484000 Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen: per kwartaal 98.00; franco per post 128,50; per maand 35.75; per jaar 372,50; franco per post 491,00; bij automatische afschrijving per termijn 1,50 korting; losse nummers maandag t/m vrijdag 1,80, zaterdag/2,60 pst.; (alle bedragen inclusief 6 pet btw), Postrek.nr3754316 t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen Advertentietarieven: 191 cent per mm; minimumprijs per advertentie 28,65, ingezonden mededelingen 2,5 x tarief; speciale posities: tarief op aanvraag; voor brieven bureau van dit blad 6,50 meer (excl. 17,5 pet btw); volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag; (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet. btw) Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V. Vlissingen r I Wi ge L« I st<

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 2