Hildegard von Bingen was veelzijdige abdis Frédérique Spigt treft Scapino Ballet in Nico Toon voor Diana is gezet Theateri t/m 7 december 14 zie verhaal elders op deze pagina zie informatie elders op deze pagina WOENSDAG Samen veiliger Het Internationaal Jaar van de Ouderen wordt afgesloten met de thea terproductie Samen veiliger. Men maakt kennis met drie ouderen uit een wijk ergens in Nederland. Zij praten over onderwerpen als: de wijk is niet meer zoals vroeger, 's avonds durf ikde deur niet meer uit, je wordt zo overvallen ais je niet uit kijkt en de gemeente en de politie doen ertoch niets aan. Na de voor stelling is er discussie. Vestzak 99, Vlissingen, 14.00 uur Sim Bolus Poppentheater Sim Bolus speelt wekelijks op woensdag de voorstel ling Joris en Reuzeneus. Het betrefteen eigen bewerking door poppenspeler Hans van der Haar van een boek van Janosch. Op weg naar zijn tante Hendrika loopt Joris door het Grote Bomen Bos, waar hij dieren ontmoet, die als de dood zijn voor Reuzeneus de Reus. Maar Joris laat zich niet bang maken. De voorstelling is geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar. Minitheater in Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur DONDERDAG Youp van 't Hek Cabaretier Youp van 't Hek speelt tweekeer een try-out van zijn oude jaarsconference 1999. Beide voorstellingen zijn uitverkocht. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 en 21.45 uur OHildegard von Bingen Theatergroep De Kern brengt de voorstelling Hildegard von Bingen. Dit toneelstuk gaat over een 12de-eeuwse vrouwengemeenschap, die onder de bezielende leiding van de non Hildegard von Bingen - maar ookabdis, componiste, zieneres en kruiden- en voedseldeskundige- de grenzen van haar bestaan probeertte verleggen. De voorstelling Iaat een vrouw zien die worstelt met de duivelse spoken van haartïjd, maar ook met de tijdioze spoken als machtswellust, vrouwenhaat en intole rantie. Dirk Laroy regisseerde Ineke ter Heege, Jan-Jaap Jansen, Mar- greet Heemskerk, Wouterten Pas, Marieke de Kruijf, Suzanne Becht en Marieke Küttsch re utter. Zuïdiandtheater, Terneuzen, 20.00 uur B Diana Vera Mann speelt Diana, Princess of Wales in de one-woman- musical Diana. Deze voorstelling gaat in op vragen als hoe het geweest moet zijn om van een gewoon meisje uit te groeien tot de meest gefotografeerde vrouwter wereld, waarom Diana de koningin van alle harten werd, hoe Diana verstrikt raakte i n het net van het Britse koningshuis en wat Diana deed besluiten openbaar haar leed te verkondigen in een BBC-inter- view. De begeleiding is in handen van een driepersoons combo. Script en concept zijn van Maurice Wijnen en Petra van der Eerden zorgde voorde liedteksten. Amina Figarova componeerde de muziek en Jurri- an van Dongen doet de regie. De musical bevindt zich in een ontwikke lingsstadium. Na afloop van de workshopvoorstellingen wordt de dia loog met het publiek over het resultaat aangegaan. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur VRIJDAG Robbert Jan Proos De op Zuid-Beveland opgegroeide cabaretier Robbert Jan Proos brengt zijn tweede soloprogramma Alleenzaamheid. De student uit het eerste programma Wat ik ookzeg... is nu weer vrijge zel en dat brengt een gevoel van eenzaamheid met zich mee. Maar dat zal hij overwinnen en hij is dan ook druk bezig met het zich vooral niet alleen voelen. Positief egoïsme, Zorro, antwoordapparaat, horosco pen, Internet en Kreymborgzijn zomaar een paar dingen die van pas ko men in een leven vol 'alleenzaamheid'. Heer Hendrikhuis, 's-Heer Hendrikskinderen, 20.30 uur Conny Janssen Danst Het gezelschap Conny Janssen Danst brengt de nieuwe voorstelling Kus van een vis. De Rotterdamse choreografe Conny Janssen liet zich inspireren door het wérk van de tekenaar Nikolaus Heideibach. Dromen, herinneringen en werkelijkheid spelen hierbij een rol. Zie ook de voorpagina van dit katern. Zuidlancftheater, Terneuzen, 20.00 uur Youp van 't Hek Cabaretier Youp van 't Hek speelt tweekeer een try-out van zijn oude jaarsconference 1999. Beide voorstellingen zijn uitverkocht. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 en 22.00 uur Seth Gaaikema Seth Gaaikema speelt een try-out van zijn nieuwe cabaretprogramma De Ommekeer. Gaaikema toetst de Geboden van Mozes aan de tijd van nu, aan onze dolgedraaide maatschppij van 'doden, stelen, liegen'. Dat wordt een hilarische, dolkomische en soms ook pijnlijke confrontatie. Aan de vleugel zit Bob Zimmerman. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur ZATERDAG Kommïl Foo Het Vlaamse duo Kommil Foo speelt een try-out van het nieuwe pro gramma IJdele hoop. DezevoorstellingvandebroersMichen RafWalschaertsgaatoverver- langen. Verhalen over liefde, sex, whisky en rock 'n' roll. De Meiboom, Krabbendijke, 20.00 uur De Durpsfeest Volkstheater De Scheldegalm uit Kloosterzande speelt het toneelstuk De Durpsfeest in dialect. Met fantasie, kennis van de streek en gevoel voor dialect is het stuk ge schreven door Ed Steyns en George Sponselee. Met een knipoog naar de realiteit van de regionale politiek wordt het verhaal verteld, dat zich afspeelt in het plaatselijke café. Achter een pint bier worden daar plan nen gesmeed voor een dorpsfeest. Alle dertien spelende leden van De Scheldegalm komen aan bod in dit spel in drie bedrijven, dat geregis seerd werd door Nelly Boogaart. Den Duliaert, Hulst, 20.00 uur Robbert Jan Proos De op Zuid-Beveland opgegroeide cabaretier Robbert Jan Proos brengt nogmaals zijn tweede soloprogramma Alleenzaamheid. Zie vrijdag. Heer Hendrikhuis, 's-Heer Hendrikskinderen, 20.30 uur Amadeus Het Middelburgs Theater speelt zaterdagavond de voorstelling Ama deus. Dit toneelstuk van Peter Shaffer gaat over de rivaliserende componis ten Mozart en Salieri. Oscar Postema regisseerde Gerard Baijens, Jan Camijn, Nina de Waal, Pim Lokerse, Jan Sipma, Kees Baijens, Barbara Kouwijzer, Freek Verdoes en Marianne de Schipper. De Middelburgse pianisten componist Govert Mingelen speelt composities van Mozart. Minitheater, Middelburg, 20.30 uur DINSDAG Purper De jubilerende cabaretgroep Purper brengt het programma Purper XX. Twintig jaar Purper, dat vraagt om een feestje waar de heren eens haar fijn uit de doeken zullen doen hoe het nou allemaal zo gekomen is. Is het waardater nooit eens ruzie was, enkel succes en volle zalen? En is Adel- heid Roosen echt een transseksuele boeddhistische monnik die na twee jaar zangles Tibet verliet om bij Purper haar bestemming te vin den? PuFper bestaat momenteel uit Alfred van den Heuvel, Martin van Dijk, Frans Mulder, Tom Barlage en Perry Dossett. De regie was in han den van Lodewijk de Boer. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur woensdag 1 december 1999 Bij het noemen van de naam Hildegard von Bin gen zal niet iedereen spon- taanuitroepen: 'Die ken ik!' Toch heeft de gelijknamige voorstelling van De Kern over deze onorthodoxe strijdbare en buitenge woon erudiete abdis uit de twaalfde eeuw niet alleen volle zalen getrokken en een uitstekende pers gekre gen, het stuk werd boven dien genomineerd voor de Publieksprijs 1999. Als ge volg van dit succes besloot De Kern Hildegard von Bingen nog tot eind van dit jaar door te spelen. door Max Smith Hildegard von Bingen (1098-1179) verdient de aan duiding aomo universalis in alle glorie. Reeds bij leven ge noot ze een grote faam als me dicus, componiste, biologe, zieneres, schrijfster van onder meer filosofische en theologi sche verhandelingen, maar ook van vegetarische recep ten. Ze was een kritische raad geefster van de machtigen der aarde. Op de synode van Trier las de paus voor uit haar visi- oenenwerk Scivias. Met hart en ziel heeft ze zich ingezet voor de verbetering van de positie van de vrouw. Met alle risico's van dien. Eva's verleiding in het paradijs tot de zondeval wercl ook in haar tijd afgewenteld op alle vrou wen. Daarom werden vrouwen als inferieur beschouwd en be jegend. Verkrachtingen waren om die redenen geen halszaak voor de man. Wie voor de vrouw opkwam was dus al op voorhand verdacht. Misschien juist vanwege haar diepe reli giositeit durfde ze daarbij flink stelling te nemen tegen misstanden in de katholieke kerk. Verleden jaar werd in ons land de achthonderdste geboorte dag van Hildegard von Bingen gevierd met speciale concer ten, boekwerken, de uitgave van een cd met haar muziek- Ineke ter Heege (rechts) als Hildegard von Bingen in het gelijknamige toneelstuk bij Theatergroep De Kern. foto Manfred Wirtz werken en een docu-drama op de televisie over haar leven. Ze was het tiende kind uit het ge zin. Haar geboortehuis stond in het Duitse plaatsje Bingen. Haar ouders vertrouwden haar toen ze acht jaar was aan een klooster toe. Reeds als meisje trok ze de aandacht met haar visioenen. Haar gaven vormden voor het klooster waar ze opgroeide een rijke bron van inkomsten. Om die reden, maar hoofdzakelijk omdat hij het ongehoord vond dat vrouwen zoiets deden, ver zette de intolerante abt Kuno zich met hand en tand tegen haar wens een eigen klooster orde op te richten. Ze raakte overspannen van zijn voortdurende tegenwer king en vijandige intriges en pesterijen. Pas nadat hij van hogerhand werd opgedragen om haar te laten gaan, hervond ze haar geestelijke lichamelij ke krachten. Twee kloosters heeft ze vervol gens gesticht, waarvan een - de Rupertsberg - geheel naar eigen ontwerp. Het leefregime was er minder stringent. De nonnen werden door haar niet verplicht om gesluierd rond te lopen. Ze mochten zelfs hun haar los dragen. De tragiek wil dat een door haar opgevoede non buiten de kloostermuren nota bene door een monnik werd verkracht. Ineke ter Heege en Jan Jaap- - Jansen hebben zich bij het schrijven van dit stuk doelbe wust enkele onhistorische vrijheden veroorloofd. De in de voorstelling voorkomende ontmoeting tussen paus Euge- nius Hl en Hildegard von Bin gen heeft zich in werkelijkheid niet voorgedaan. Een ander voorbeeld: op een gegeven mo ment transformeert Kuno zich tot een duivel om haar (tever geefs) te verleiden op de mu ziek van de Mattheuspassion van Bach, die toen nog lang niet geboren was. Muziek en gezang zijn belangrijke expo nenten in de voorstelling. ViaA een cd is bij voorbeeld het Cani to de la Sibila te horen. Maar de in totaal zeven vertolkers zingen ook geestelijke liede- ren. Ineke ter Heege vervult de ti telrol en Jan Jaap Jansen speelt de schijnheilige abt. Uit het stuk is te merken dat het gedreven gedachtengoed van Hildegard von Bingen nog on verminderd opgeld doet. Voor- j al haar opvattingen over de samenhang tussen mens en kosmos sluiten aan bij het hui- j dige gevoelsleven van de ne- w-age. Vrouwen Afgaande op enkele vorige stukken is te concluderen dat De Kern zich aangetrokken voelt tot intelligente vrouwen I met een eigen wil en non-con- formistische visies. De thea- trale portretteringen van de I achttiende-eeuwse schrijfster I Belle van Zuylen, de Franse I schrijfster George Sand die een intieme verhouding had met Chopin, en Lou Andreas Salomè die het huwelijksaan zoek van Nietzsche afwees, zijn daar geslaagde voorbeel den van. Voor begin volgend jaar staat de voorstelling Vic toria goes Wild gepland, die handelt over een ontmoeting tussen Oscar Wilde en konin gin Victoria. Ineke ter Heege en Jan-Jaap Jansen kennen elkaar van pakweg elf j aar geleden van de' theaterwerkplaats De Voozie- ning in Groningen. Na daarna bij diverse gezelschappen en in verschillende ad hoc-pro- ducties gewerkt te hebben, richtten zij in 1986 De Kern op. Het ensemble moet het nog altijd zonder structurele sub sidie zien te rooien. Hildegard von Bingen door De Kern is donderdag avond te zien in het Zuid- landtheater in Terneuzen, aanvang 20 uur Choreograaf Ed Wubbe had haar reeds in gedachten lang voordat 'Nico', z'n succesvoorstelling over de Duitse cul- theldin, twee jaar geleden in première ging. Zelf is Frédé rique Spigt al 'sinds The Velvet Underground' een vurige fan van de in 1988 overleden femme noir. Vandaar dat de samenwerking tussen haar en Scapino Ballet Rotterdam bij een nieuwe serie uitvoeringen van voornoemde hom mage eigenlijk niet eens een verrassing kan worden ge noemd. door Louis Du MouBin Ook door het inhaken van Iee Nine (de band van gitariste Corrie van Binsbergen) is er rond de veel verzochte reprise tijdens de aanloop meteen een sfeertje ontstaan van 'Deze Nico is toch weer heel anders'. „En daar ben ik best blij om," bekent La Spigt, die in de Rot terdamse Schouwburg (6 t/mlO december) haar steentje zal bijdragen. „Want hoe vereerd ik ook was met deze uitnodiging, ik vond het toch best eng om aan te pikken bij iets wat al naam heeft gemaakt. Als ik meedoe, dan moet ik een toegevoegde waarde zijn, anders heeft het geen enkele zin. Door alle wij zigingen die intussen zijn aan gebracht kun je inderdaad spreken van een nieuwe voor stelling, waarvan ik nog geen idee heb hoe die zal worden ontvangen, maar die ik in elk geval heel bijzonder vind." Voor haar (voornaamste) leidsman Ed Wubbe is 'Nico's tweede leven' weer een stapje verder op weg naar de ideale vorm van z'n dierbare geestes kind, dat in John Cale z'n mu zikale vader heeft. Zover wil Fré (42) nog even niet gaan, omdat ondanks al haar affini teit met de geëerde kunstena res de klus voor haar 'geen makkié' blijkt. „Om te begin nen wil ik haar natuurlijk niet imiteren, hoe verleidelijk dat misschien ook is met dat sterke accent van haar. Wat ik wel probeer is dat typisch Europe se in Nico's geluid tot uitdruk king te laten komen. Waardoor ik dan toch m'n neiging om Amerikaans te willen klinken onderdruk." Juist dat vrijgevochtene, dat experimentele in Nico's leven en werk heeft haar altijd zo aangesproken. „Verder koket teerde ze graag met de dood, dat doe ik ook. Aan heroïne, waar zij zo mee heeft gewors teld, heb ik me wel een keertje gezondigd, om de uitwerking ervan te ondervinden. Maar, ik had meteen door wat voor een verwoest effect dat spul op je leven heeft, dus leek het me Frédérique Spigt: „Zingen is het enige waar ik mezelf helemaal in kan verliezen." foto Roland de Bruin verstandiger om het maar bij alcohol te laten," bekent Fré. „Ik kan me zo goed voorstellen dat ze haar beauty kwijt wilde. Die zat haar, met wat ze alle maal op haar ziel had, gewoon enorm in de weg. Iedereen be naderde haar alleen maar als dat oogverblindende fotomo del, daar word je als je wel de gelijk iets te vertellen heb van zelf een keer somber van. Alleen, bij haar heeft dat don kere wel erg de overhand ge kregen. Vanwege een langdurige rela tie met een ballerina wist Fré wel het een en ander van de balletwereld. Zij het dan voor al over het leven achter de schermen, dat volgens haar ze ker niet minder heftig is dan in het rock'n'roll-circuit. „Er wordt net zoveel gerookt, ge zopen en gebeest onder dan sers als onder muzikanten, verschil is alleen die enorme aandacht voor het lichaam. Heb ik dus zelf bijvoorbeeld totaal niet. Wat dus niet wil zeggen dat ik er niet enorm van kan genieten als ik er naar kijk. En dan vooral van man nen, die niet alleen fysiek vaak aantrekkelijker, maar ook spectaculairder springen." Onder de schijnwerpers be weegt Spigt zich wel degeli jk tussen uitersten. Niet zozeer doordat haar eigen tournee in het kader van haar jongste (Nederlandstalige) album 'Engel' nog gewoon doorloopt, eerder door haar medewer king aan de eind oktober ge starte 'Howlin' At The Moon Live Tour' van de tijdelijk country rockende Bennie Jo- link. „Ik word tegenwoordig voor zoveel dingen gevraagd dat ik echt voor de krenten in de pap kan kiezen," bekent Spigt, die een wens om eens iets leuks met de Normaal zanger in vervulling zag gaan met hun duet 'We'll Sweep Out The Ashes In The Morning'. 'Nico'van Ed Wubbe (cho reografie) en John Cale (muziek), met songs van Nico. Door Scapino Ballet Rotterdam, met live mu ziek van Ice Nine. Met Fré Spigt als speciale gaste in in de Rotterdamse Schouwburg van ma 6 t/m vr 10 dec. De medewerkers aan de one-woman-musical Diana: vlnr Amina Figarova (muziek), Jurrian van Dongen (regie), actrice Vera Mann, Petra van der Eerden (teksten) en Maurice Wijnen (concepten script). foto Roeland Reinders/De Kroon Studio Pa Str Ze zijner nog lang niet. Maar vergeleken met drie maan den geleden staat de nieuwe musical Diana al stevig in de steigers. „Er zit nu meer eenheid in de voorstelling. En het theaterpersonage Diana is driedimensionaal geworden. In augustus zat ze nog erg in een slachtofferrol. Nu heeft ze een meer volwassen kijk op haar leven", zegt auteur Mau rice Wijnen. Hij is dan ook dik tevreden over de workshop- aanpak waarvoor de producenten hebben gekozen. door Martin Hermens Dé tweede fase van de reeks workshop-voorstellingen van de one-woman-musical Diana zit er bijna ppWe hëbbenön- ze eigen weg inmiddels gevon den", legt Maurice Wijnen de stand van zaken uit. „We zijn nu niet meer bezig met de waag of de toon van de voor stelling wel goed is. Die toon is gezet: het wordt een satirische voorstelling, maar de musical mag geen draak worden. We kij ken nu naar hoe de volgorde van de scènes moet zijn." Media Vera Mann speelt een uur lang prinses Diana. Daar moet nog een half uur tekst bijkomen voor dé uiteindelijke voorstel- ling. Ideeën daarvoor zijn er nog volop. Zo komt Diana's laatste minnaar Dodi Al Fayed nog niet in het stuk voor. Al wel toegevoegd is de maandelijkse perslunch die de Britse prinses hield. „Dat hebben we niet zelf verzonnen. Elke maand be sprak ze met de belangrijkste kranten hoe ze in het nieuws zou komen. Diana was slacht offer van de media, maar ma nipuleerde die media ook." Dé reacties op de eerste reeks workshop-presentaties noemt Wijnen verrassend. „In Am sterdam kwamen veel vak mensen kijken. Zij gaven ge licht commentaar. Maar in Den Bosch bleven de reacties vaak beperkt tot 'Vera zingt mooi'. Aan de hand van een en quêteformulier probeerden we te achterhalen hoe het publiek dacht over deze voorstelling. Dat bleek achteraf gezien voor veel mensen toch moeilijk te zijn. Nu zitten we gewoon tus sen het publiek in de zaal te luisteren naar hoe mensen rea geren. Daar leer je veel meer van." „Waar we voor moeten oppas sen, is dat we te uitleggerig be zig zijn. Wat we willen doen is uit alle feiten een eigen per soon destilleren. We geven een beeld van hoe Diana had kun nen zijn. Dusnietalles is waar heidsgetrouw; dat heeft te ma ken met de artistieke wijheid die wij nemen." „Ik heb mij in het begin sterk gemaakt voor deze workshop- aanpak. De ervaringen tot nu toe hebben mij daarin beves tigd. Ik denk dat we in de toekomst hier toch naar toe moeten. Met het maken van musicals zijn steeds grotere bedragen gemoeid. Dus kun je beter nieuwe ideeën eerst op kleine schaal uitproberen voordat je die grote financiële risico's neemt. In Amerika is deze werkwijze al heel ge woon. Het is een kwestie van tijd, maar in Nederland gaan we daar ook naar toe." Maurice Wijnen ziet veel voor delen aan deze werkwijze. „Op j deze manier geef je nieuwe schrijvers meer kansen. Er moeten veel meer nieuwe mu- j sicals van Nederlandse make lij geproduceerd worden. Dat hoeven geen stukken te zijn die j ook voor Broadway geschikt zij nMet kleinschaligere pro- I ducties kun je het musical aanbod in ons land verbreden. Het zou leuk zijn als er een jaarlijkse prijs kwam voor jonge musical-schrijvers. Dal er een soort van vitrine komt waarin zij een half uur van hun j nieuwe werk kunnen laten zien." De Nederlandse theaterwe- j reld volgt met meer dan gewo- j ne belangstelling de voort gang in het project Diana. „Er I moet nog officieel beslist wor- I den of er een definitieve voor- stelling komt. Producent Moj o Concerts is al teweden over wat we nu in handen hebben. Impresario Jacques Senf komt ook nog kijken." Vera Mann speelt de musi cal Diana donderdag in het Arsenaaltheater in Vlissin gen, aanvang 20.15 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 14