James Bond vuur en vlam Nieuwe staat in Conny Janssen maakt theater en de taal is dans de nieuwe Christie's veilt Oceanische ornamenten 17 woensdag 1 december 1999 Cathérine Deneuve lijdt nog niet aan slijtage 18 Objecten van verlangen als relatiegeschenk 18 ammende hartstocht en volop actie van P.erce Brosnan .n Voor The World Is Not Enough, de negentiende aflevering uit de James Bond-serie die ook nog twee officieuze films kent, moest de formule maar eens worden bijgesteld. Hoofdrolspeler Pierce Brosnan vond dat hij zich de twee vorige keren te weinig had kunnen manifesteren als ac teur. De actie zou een onsje minder mogen; meer drama en emotie werd op prijs gesteld. De alom gerespecteerde re gisseur Michael Apted werd ingehuurd om Bond klaar te stomen voor het volgend millennium. door Piefier van Lierop De gewijzigde aanpak is voor al merkbaar in een wat verder doorgewerkte behandeling van Bonds liefdesleven. Dat Brosnan finaal plat gaat voor Sophie Marceau en zij voor hem, is door Apted spannen der en overtuigender gemaakt dan Brosnans verliefdheid on langs op René Russo in de door hem zelf geproduceerde rema ke van 'The Thomas Crown Af fair'. Er lijkt werkelijk iets te zinderen tussen de Ierse acteur en de Franse actrice op een manier die in eerdere Bond films zelden is waargenomen. Als het is stuk gelopen, Marce au zich als boosaardig mani festeert en vergeefs heeft ge tracht Bond aan haar kant te krijgen, wordt hun vijand schap geïntensiveerd met de woede van bedrogen gelief den, culminerend in een curi eus staaltje wurgseks. Dat er chemie bestaat tussen Brosnan en Marceau wil overi gens geenszins zeggen dat er ook veel geloofwaardigheid zit in het personage Elektra King dat voor de Frangaise bij elkaar werd verzonnen. Ms dochter van een olietycoöp werd ze ooit ontvoerd en mis bruikt door terrorist Renard (Robert Carlyle) van wie ze in het geheim de minnares is ge bleven. Maar tegelijkertijd voelde ze zich bij die ontvoe ring in de steek gelaten door haar vader en de Britse inlich tingendienst. Olieroute Elektra's gedragingen zouden verklaarbaar moeten zijn door het Stockholm Syndroom; slachtoffers van een ontvoe ring gaan zich identificeren met hun kidnappers. Het is ooit Patty Hearst overkomen, maar met toch niet zulke gro teske consequenties als bij Elektra. Die werkt samen met Renard aan een plan om de olie-export vanuit Bakoe te monopoliseren. Detwëe berei den zich voor om eerfcconcur- rerende Russische olieroute de das om te doen do or met een kernaanval vanuit een gesto len onderzeeër alle scheep vaart via de Bosporus onmo gelijk temaken. Dat gevecht om het tracé voor deAzerbeidjaanse olie is ove rigens vplóp realistisch. In 'The Making Of An NewEmpi- re'; dé nieuwe documentaire van Jos de Putter, legt een Tsje tsjeense maffiabaas haarfijn zijn plan uit om de moslimre publieken van de voormalige Sovjet-Unie te verenigen en dan de olieaanvoer te contro leren van Bakoe.naar de Zwar te Zee. Dan zouden de Russen buiten spel komen te staan, hetgeen verklaart waarom Tsjetsjenië voor de Russenmo- menteel een oorlog waard is. En amper twee weken geleden werd een plan ontvouwd voor Acteur Desmond Llewelyn zorgt er als Q voor, dat James Bond weer over een geavan ceerd verrassingspakket wa pens kan beschikken. een pijpleiding via Georgië naar Zuid-Turkije. Het gaat kortom om heel actuele pro blematiek en ook dat vormt een aantrekkelijk element aan The World Is Not Enough. Cirkelzagen Actuele politiek blijkt overi gens ook een negatief effect te hebben gehad voor deze Bond film. Nadat begin dit jaar de ontvoering en berechting van Oscalan een reeks bomaansla gen in Turkije tot gevolg hadden, werden de geplande filmopnamen in Istanboel af geblazen. Een minicrew is er stiekem wat sfeerbeelden gaan maken maar de eigenlij ke spelscènes moesten in weinig overtuigende decors worden gedraaid. De eindaf rekening met Carlyle in de kel derende onderzeeër (clau strofobische taferelen, met Bond en Denise Richards op gesloten in compartimenten die al zijn volgelopen) geeft bovendien een te sterk déj avu- gevoel. Die zwakke finale steekt schril af bij de grote actie-scènes die werden opgenomen in het Spaanse Bilbao en bij een fe nomenale achtervolging met speedboten over de Thames in Londen. Spectaculair zijn ook de situaties waar Bond de ene keer wordt belaagd door mi traillerende sneeuwscooters aan parachutes en de andere keer door helikopters met reusachtige cirkelzagen. De liefhebbers van pure actie ko men kortom stellig aan hun trekken, ondanks de ver- nieuwde formule. En de intro ductie van John Cleese als de onhandige nieuwe assistent van Q (de man van de gadgets en slim vermomd wapentuig) voorspelt dat men ook de hu mor serieus blijft nemen. De nieuwe James Bond draait in Cine City Vlissin- genr De Koning Huist en Cinemactueel Bergen op Zoom. Pierce Brosnan met vriendin Keely Shaye-Smith bij de premiè re ven The World Is Not Enough in Los Angeles. De toon voor Diana wordt in workshops gezet 14 Chris Hinze doet oefeningen in evenwicht 15 Werelden verglijden in elkaar, fantasieën vloeien over van de een in de ander. Zo waan je je het ene moment op het strand en hoor je de geluiden van de branding en het vol gende moment zit je compleet ergens anders. Dat is de kracht van de nieuwe voorstelling De kus van een vis van Choreografe Conny Janssen. Uitgangspunt van deze acht ste productie van Conny is de verbeelding. Binnen die ver beelding is zij op zoek gegaan naar de grenzen van haar mogelijkheden en de fysieke mogelijkheden van haar ne gen dansers. De kus van een vis van choreografe Conny ^ees door Annemarie Zevenbergen Opnieuw zet Conny Janssen met De kus van een vis een voorstelling neer waarin het theatrale aspect een belang rijk onderdeel is. „Ik maak theater en de taal is dans," zo omschrijft Conny haar pro ducties. „Dans is meer dan het gegeven van een mooi functio nerend lijf. Ik wil dat dat schit terende lijf, die beweging er van in dienst staat van wat ik wilzeggen. En daarmee blijf ik dicht bij de emoties van het publiek. De herkenbaarheid voor velen." Omdat theater voor haar zo belangrijk is, maakt ze ook bij deze productie weer gebruik van de diensten van dramaturg Carel Alphenaar. En dat is op vallend voor een dansvoor stelling. D romen? Herinneringen? Wer- kelijkheid? Alles kan in deze productie waarbij de verbeel ding, de fantasie het uitgangs punt is. „Jaren geleden, al ver voor ik met deze voorstelling bezig was, heb ik een kinder boekje in handen gekregen met fantasievolle prenten van Nikolaus Heidelbach. Er was één prent die mij enorm aan sprak. Die heb ikzelf de titel De kus van een vis gegeven. Ie dere keer als ik die tekening zag prikkelde die mijDie vrij - heid, de fantasie die ervan uit ging... Wat mij aansprak was de vrijheid van geest die een schilder kan hebben. Hij kan zijn eigen fantasieën, zijn ei gen werelden bijelkaar bren gen. Ik ben gebonden aan de realiteit. Ik moet altijd reke ning houden met de toneelom geving en met de fysieke mogelijkheden en onmogelijk heden van het lichaam Dat was dit maalvoormij de uitda ging: Om binnen dat gegeven van fantasie, van vrijheidmijn voorstelling te maken." Ruimte „Ik ben nu de studio in gegaan met heel weinig houvast. Dit is echt een voorstelling dié in die studio is gegroeid. Er was heel veel ruimte, ook voor dèdan sers, om de productie te laten groeien. De voorstelling is echt een reis door de verbeelding geworden. Het was een heel spannend repetitieproces. We hebben ons laten inspireren door te associëren op beelden die ik had en door attributen die werden binnen gedragen. We hadden heel weinig focus punten. We hebben gepro beerd onmogelijkheden moge lijk te maken. We dwaalden van het een in het ander." „Het is een poëtische voorstel ling geworden, je verglijdt van de ene wereld in de andere. Het is ook een heel visuele voor-.: .L: stelling. Door de vormgeving, de belichting, de kostuums. Het- ademt iets fantasierijks, iets sprookjesachtig uit zonder dat er ook echt een sprookje wordt verteld." „Je ziet in dit stuk mijn hand tekening in de danstaal, na tuurlijk. Maar ik heb wel ge-, probeerd nieuwe wegen in te slaan. Het is vóór mij nooit in teressant om dingen te doen idie ik al eens gedaan heb. Ik zoek altijd nieuwe mogelijk heden, nieuwe invalshoeken Zo zit er in de voorstelling een portrettengalerij, waarbij al leenbewegingen van handen en gezicht te zien zijn. Dat zorgt voor een hele andere uit straling van beweging. Ik hou van contrasten. Van groep te genover individu, van zacht tegenover wat pittiger, van een groepsbewegingsstroming naar een enkele kleinere bewe ging" Contact „Ik wil graag contact maken met het publiek. Dat houdt in dat de zaal niet alleen negen knotjes ziet en na afloop daar geen danser bij kan plaatsen, maar dat er een persoonlijk lijntje van toeschouwer naar danser loopt. Dat die danser iets van zichzelf laat zien dat blijft hangen." Voor de derde keer zet Conny Janssen met deze productie een avondvullende choregra- fie op de planken. Daarmee zet zij de lijn voort van de vorige voorstellingen Vijzel en Okto ber. „In het verleden had ik programma's met drie chore- graüeën die samen een avond vulden. Maar dat werd me te beklemmend. Ik kon daarmee niet de diepte ingaan. Dan was je net lekker bezig, was je half uur op. Daarom ben ik me gaan concentreren op één avondvullende choreografie. Dan krijg je veel meer diep gang en heb je veel meer vrij heid. Ik heb ook geleerd mezelf veel meer vrijheid te geven. Niet langer de studio binnen te lopen met alle antwoorden al klaar. Daardoor heb je veel meer ruimte voor de ontwik keling van het moment. Meer ruimte voor de persoonlijk heid van de dansers zelf." „Een voorstelling is me heel dierbaar, maar deze productie heeft heel wat in mij losge woeld. Voor het eerst heeft het ook een tijd geduurd voor ik deze voorstelling kon plaat sen. Vóór ik kon zien waar die staat in mijn ontwikkeling, wat is mijn leerschool voor de volgende productie. Ik heb ge probeerd openheid te cre- eëren. In eerdere voorstellin gen heb ik al veel barrières doorbroken. Zoals bijvoor beeld in Welk een eer voor het vaderland te mogen sterven. Qua toneelbeeld en qua sa menstellingvan dansersgroep. Voor het eerst heb ik toen al leen met mannen gewerkt. Ook daaruit zijn weer nieuwe dingen gegroeid. Als je iets ge proefd heb en j e gaat een ande re kant op, is die andere kant tóch gekleurd door de ervaring die je hebt gehad. En zo blijf je in ontwikkeling." Dansvoorstelling De kus van een vis: Zuidlandthea- ter Terneuzen, vrijdag 3 de cember, 20 uur; Stads schouwburg Middelburg, dinsdag 11 januari, 20 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 13