Woonwagens moeten laag blijven
Bruënaars pal voor vissershaven
PZC
Pluimveehouderij
Kruiningen mag
nieuwe stal bouwen
Oostkapelle viert bevrijding
met spectaculaire vliegshow
zeeland
16
Gemeente scherpt bouwvoorschriften aan
Tankautoreiniger mag
zich vestigen op De Poort
zaterdag 27 november 1999
door Nils ten Brinke
ZIEKIKZEE - Om te voorko
men dat woonwagens aan de
Zierikzeese Klerksweg in com
plete huizen veranderen,
scherpt de gemeente Schou-
wen-Duiveland de bouwvoor
schriften voor woonwagens
aan. Zij wil de toegestane nok-
hoogte terugbrengen naar 3,5
meter. De pas gebouwde wonin
gen van de familie Van Poppel
mogen blijven staan.
Het is de gemeente een doorn in
het oog dat de nieuwe woonwa
gens en loods in het woonwa
gencentrum maar liefst 5,5
meter hoog zijn. Volgens wet
houder C.W. Veerhoek (ruimte
lijke ordening) is het niet de be
doeling 'dat er complete huizen
worden gebouwd in het open ge
bied'. Toch zijn de in 1997 en
1998 gebouwse chalets niet in
Tholen is
voorlopig
kampioen
netjes rijden
THOLEN - Tholen is
voorlopig topscorer als
het gaat om netjes rijden.
Afgelopen week stond het
thermometerbord van het
gericht verkeerstoezicht
op de Provincialeweg tus
sen Tholen en Scherpenis-
se.
In het begin van de week
kon het bord melden dat
'gisteren 75 procent van
de weggebruikers zich
aan de maximumsnelheid
hield'. Vrijdag meldde het
bord een percentage van
76 procent.
Van alle plaatsen in Zee
land waar het bord heeft
gestaan, scoort Tholen het
beste gemiddelde. Over
het afgelopen jaar gezien
is dat een grote verwor
venheid. Gemiddeld hield
zich slechts 35,6 procent
van de weggebruikers op
Tholen aan de maximum
snelheid.
strijd met de bouwvoorschrif
ten neergezet. Het oude bestem
mingsplan voor het woonwa
gencentrum, dat is geënt op de
gedachte dat stacaravans de
enige woonvorm in een woon
wagencentrum vormen, staat de
bouw van andersoortige bouw
werken niet in de weg. Om die
reden wil de gemeente het be
stemmingsplan wijzigen, door
de maximale nokhoogte op 3,5
meter vast te stellen.
Chalet
Voor de bestaande bebouwing
van het woonwagencentrum,
dat ruimte biedt aan tien woon
eenheden, heeft het plan geen
consequenties. Wel voor de be
woners die het plan hadden op
gevat om een groter woonver
blijf te bouwen, bijvoorbeeld in
de vorm van een chalet. „We
gaan er strenger op toezien dat
er niet allerlei bouwwerken ko
men die niet in een woonwagen
centrum thuishoren", aldus de
wethouder.
Dinsdag 3 0 november wordt het
voorstel om het bestemmings
plan voor het woonwagencen
trum te wijzigen besproken tij
dens de commissievergadering
Grondgebiedzaken, Ruimtelij
ke Ordening en Economische
Zaken.
door Inqrid Huibers
KRUININGEN - C. Sinke mag
zijn pluimveehouderij aan de
Blauwhoefseweg in Kruiningen
uitbreiden met een nieuwe stal.
Dat vinden burgemeester en
wethouders van de gemeente
Reimerswaal. Daarmee volgt
het college een positief advies
van de Agrarische Adviescom
missie Zeeland (AAZ).
Op dit moment heeft het inten
sieve veehouderijbedrijf van
Sinke al vier stallen in gebruik.
Drie oudere stallen met elk on
geveer 48.000 batterij kippen en
één vrij nieuwe stal met nog eens
43.000 scharrel- en volièrekip-
pen.
In de stal die Sinke nu wil bou
wen is plek voor 25.000 schar-
relkippen. Met precies dat
aantal dieren wordt het oude
stallencomplex straks uitge
dund. Het totale aantal kippen
op het bedrijf blijft dus per sal
do gelijk.
De maatregelen zijn enkel be
doeld om de kippen op een dier
vriendelijkere manier te huis
vesten. „Er komt steeds meer
vraag naar scharrelkippen",
zegt Sinke. „Bovendien wordt
het houden van batterijkippen
volgens een besluit van de Euro
pese Unie in 2012 verboden."
Omdat het totale vloeropper
vlak van zijn stallen de 5000
vierkante meter al te boven
gaat, mag Sinke - zo blijkt uit
provinciaal beleid - het bedrijf
niet zonder meer uitbreiden.
Gemeenten mogen in zo'n geval
alleen aan een vergroting van
het vloeroppervlak meewerken
indien dat wettelijk - met het
oog op dierenwelzijn - wordt,
vereist.
Dat is op dit moment niet het ge
val. Toch is de AAZ van mening
dat het bedrijf, gezien de in 2012
aangekondigde maatregelen,
wordt gedwongen over te scha
kelen naar een meer diervrien
delijk veehouderijsysteem. Om
dan de huidige productiecapa
citeit te behouden, is de bouw
van een nieuwe stal noodzake
lijk.
Alvorens het college de bouw
plannen van Sinke ter goedkeu
ring naar de provincie kan stu
ren, wordt eerst de commissie
wonen en milieu om advies ge
vraagd. De commissie vergadert
donderdag 9 december om 19.30
De bouwwerken in het Zierikzeese woonwagencentrum worden steeds groter en hoger.
foto Marijke Folkertsma
door Lukas Fransen
OOSTKAPELLE - Het bevrij
dingsfestival op 5 mei 2000 in
Oostkapelle belooft een groots
spektakel te worden. Ruim zes
tig historische en moderne
vliegtuigen verzorgen een nog
nooit eerder boven Zeeuwse
grond vertoonde vliegshow.
Daarnaast zijn er vele leger
voertuigen te bewonderen en
wordt in sporthal De Halve
Maan een tentoonstelling ge
houden, waarop allerlei attri
buten uit de Tweede Wereldoor
log te zien zijn.
Het idee voor de grootse viering
van de bevrij ding is tien jaar ge
leden ontstaan. „We hadden in
1990 in Oostkapelle een optocht
van historische voertuigen en
één vliegtuigje", zegt A Murre,
van de organiserende 5 mei 2000
commissie. „Toen dachten we:
dat gaan we over vijf jaar nog
eens doen. In 1995 hebben we
een kleine vliegshow georgani-
seerd. Daar namen acht histori
sche vliegtuigen en twee heli
kopters aan deel. Dat vonden we
zo geweldig dat we tegen elkaar
zeiden: in 2000 gaan we er echt
een groot feest van maken."
En een groot feest belooft het,
gezien de lange deelnemerslijst,
zeker te worden in Oostkapelle.
De feestelijkheden beginnen 3
mei en eindigen 6 mei met een
theatershow van het orkest van
de Koninklijke Luchtmacht in
de plaatselijke sporthal. Het
hoogtepunt van het bevrij
dingsfestival moet de ruim drie
uur durende vliegshow worden
boven het grasveld bij Schoon
oord, even buiten het dorp.
Oude en hypermoderne vlieg
tuigen uit Nederland, België,
Engeland en misschien zelfs uit
de Verenigde Staten zullen het
Walcherse luchtruim doorkrui
sen. „Het hoogtepunt is denk ik
de 25 minuten durende show
van de Mitchell-bommenwer-
per met een Spitfire en een Mus
tang", zegt Murre. „Ik hoop dat
ook de Apache, een zeer geavan
ceerde gevechtshelikopter, te
bewonderen zal zijn."
Een onderdeel van de show is
het in formatie overvliegen van
vijfentwintig Austers en Piper
cups. Murre: „We willen het pu
bliek laten zien hoe het eruit zag
als zo'n vloot naar Duitsland
vloog om bombardementen uit
te voeren en vervolgens weer te
rugkeerde. We willen tevens een
overgang maken van het verle
den naar het heden en hebben
daarom de Koninklijke Lucht
macht gevraagd ook met nieuwe
vliegtuigen te komen." Een Sea-
king-helikopter van de Belgi
sche Luchtmacht voert enkele
reddingsdemonstraties uit en
waarschijnlijk zal ook een Brit
se Harrier zijn kunsten verto
nen. De vliegshow wordt in goe
de banen geleid door de Duke of
Brabant Air Force.
Bevrijdingsintocht
In de ochtend van 5 mei houden
legervoertuigen van Keep Them
Rolling een bevrijdingsintocht
in het doip. Voor de sporthal
wordt een Starfighter gevechts
vliegtuig tentoongesteld en in
de hal zijn allerlei attributen uit
de Tweede Wereldoorlog te zien.
Ook toont de vliegtuigbergings-
dienst van de Koninklijke
Luchtmacht spullen, die zijn
opgevist uit vliegtuigen uit de
Tweede Wereldoorlog.
De commissie is twee jaar gele
den begonnen met de voorberei
dingen. Zij heeft in
samenwerking met de gemeen
te, politie, brandweer, ambu
lancediensten en Rijkslucht
vaartdienst een veiligheidsplan
opgesteld. Murre: „Er is altijd
een risico dat een vliegtuig neer
stort en daar moeten we op
vóórbereid zijn."
Murre bekent dat het program
ma een beetje uit de hand is ge
lopen. „Maar wel in zoverre dat
het verantwoord is."De Oost-
kappelaar verwacht dat zo'n
twintigduizend mensen het be
vrijdingsfestival zullen bezoe
ken.
door Inqrid Fluibers
RILLAND - Burgemeester en
wethouders van de gemeente
Reimerswaal willen meewerken
aan de vestiging van een tank-
autoreinigingsbedrijf op bedrij
venterrein De Poort in Rilland.
Het uit België afkomstige HTC
Cleaning en Milieu wil er
vrachtauto's voor het vervoer
van bulkgoederen, levensmid
delen en chemische producten
schoonspuiten. Ook wordt er
een distributiecentrum voor
schadelijke of gevaarlijke stof
fen ingericht.
Hoewel de dakvoet van de ge
plande bedi'ijfshal 3,5 meter ho
ger komt dan het bestemmings
plan voor De Poort toelaat en
ook het benodigde bouwperceel
groter is dan de op het bedrijfs
terrein toegestane 5000 vier
kante meter, wil het college toch
instemmen met de bouw.
Omdat de hal een plat dak
krijgt, wordt de toegestane
hoogte volgens de bestuurden
niet overschreden. Een vracht-
wagenreinigingsbedi-ijf komt
bovendien dicht in de buurt van
de doelstelling van het bedrij
venterrein.
Brand in keet
Goese jeugd
GOES- De Goese brandweer is
in de nacht van donderdag op
vrijdag uitgerukt voor een
brand in een keet, die op de hoek
van de Oude Zeedijk en de Puy-
ewegbij Goes stond.
Het ging om een oude zeecontai
ner die was omgebouwd tot Jon
geren Ontmoetings Plek. De
oorzaak van de brand is niet be
kend. De brand werd tegen twee
uur 's nachts gemeld.
42J1LL
Noe motte julder d'r netuurluk gin zootje van gae maeke
veerdienst werd onderhouden
tussen Zijpe en Anna Jacoba-
polder. In lang vervlogen tijden
was de Vissershaven de veilige
rede voor een forse vloot Bruse
hoogaarzen, sierlijke zeilsche
pen. Later kwamen de gemoto
riseerde stalen vissersschepen
en anno 1999 meren er
ultra-moderne mosselkotters
af. In de loop der jaren is er al
heel wat geld in de vissershaven
gestoken. De kotters werden
steeds groter en groter en dat
noopte het Bruse gemeentebe
stuur in de jaren vijftig al tot een
kostbare uitbreiding van de ha
ven. De Vissershaven zoals die
er nu bijligt dateert uit 1959. In
de tijd die sindsdien verstreken
is, werd met enige regelmaat op
nieuw in de haven geïnvesteerd.
Desondanks is hij anno 1999 al
weer veel te klein.
Bijzonder
De haven. Hij is om verschillen
de redenen bijzonder. Ten eerste
omdat er buitendijkse bedrij
ven, scheepswerven, gevestigd
zijn en dat zie je nog maar zel
den. Het andere wat de Visser
shaven van Bruinisse anders
dan andere maakt, is het feit dat
de bijbehorende loswalnog wei
eens onder water staat. Op een
bordje worden parkeerders voor
het risico gewaarschuwd. De
Bruënaars zelf zijn er inmiddels
aan gewend, al hebben ze geen
goed woord over voor de be-
stuurderen in Den Haag die dat
allemaal maar laten gebeuren.
Dat er voor 't muljeu' veel geld
moest worden gestoken in Ha
ven Ontvangst Installaties en
andere zaken die vei-vuiling van
de haven en het water moesten
tegengaan, alia. Maar dat van
dat geluidsscherm op de dijk,
daar kon geen enkele Bruënaar
met de visserspet bij. De bewo
ners van de straten vlakbij de
haven hadden, oordeelde de
provincie op basis van geluids
metingen, last van de buiten
dijkse scheepswerven van
Maaskant en Padmos en de
jachtwerf van Van Duivendijk.
De bewonei's in kwestie hoor
den het allemaal hoofdschud
dend aan. Zij hadden nooit ge
klaagd.
Uitzicht
De Bruënaars kwamen dan ook
massaal in het geweer. Ze wil
den het uitzicht op de dijk hou
den en zagen niets in het door de
provincie voorgestelde kunst
stofgeluidsscherm. 'Welke kwal
wil hier een wal' was nog één
van de mildste slogans op de
In het Beusje wordt het nieuws besproken en de roddels uitgewisseld. foto's Janne Wolterbeek
De oude gemeente Bruinisse leeft voort op het bord aan de haven.
spandoeken die toen versche
nen. De Bruënaars vonden het
maar weggegooid geld en ook de
Bruse gemeenteraad stak haar
verbazing niet onder stoelen of
banken. „Moeten ze dan met
rubberen hamers gaan werken?
Die bedrijven horen bij Bru.
Punt. En niemand heeft er last
van", werd daar vastgesteld. Al
le protest ten spijt kwam het
scherm er. Het is een volstrekt
overbodig ding vinden de Bruë
naars nog steeds.
Vanuit het Beusje op de dijk (ge
tooid met de spreuk 't Is mae nae
wie 't zeit) met uitzicht op de
Vissershaven wordt flink ge
schamperd op het gemeente- en
provinciebestuur, doen de laat
ste Bruse nieuwtjes de ronde en
wordt ondertussen de einder af-
getuurd en de bedrijvigheid op
de loswal gadegeslagen. De Vis
sershaven? Die mag nóóóóóit
weg uit Bru. Het is de levensader
van het dorp. „En ze kunnen ze
die mensen toch niet wegjagen",
klinkt het vanaf het bankje."
Bijval alom.
Plezierjachtjes
De echte Bruënaars beseffen dat
het niet anders kan, maar vin
den het eigenlijk maar niks dat
er nu al, vanwege plaatsgebrek
in de Vissershaven, mosselkot
ters afgemeerd liggen in de
De Bruse mosselkotters hebben fraaie en veelzeggende namen, als
Dankbaarheid.
Vluchthaven. Laat staan dat er
nog veel meer mosselaars hun
toevlucht moeten zoeken en de
resterende mosselkotters de ha
ven zouden moeten delen met
plezierjachtjes. Amateurs ho
ren niet tussen beroeps. Dat is
vragen om problemen. De Bruë
naar die het zomers gekrioel in
de aanpalende Gi'evelingen-
sluis aanschouwde, omschreef
het treffend: „Geld ebbe ze wae,
mae vaere kunne ze gin van aol-
le."
Volgens havenwethouder G. J
van de Velde van de gemeente
Schouwen-Duiveland is er geen
enkele reden tot ongerustheid.
Er zijn volgens haar, zo probeer
de ze tijdens de dorpsraadver
gadering de Bruënaars gerust te
stellen, momenteel geen plan
nen om iets aan de haven te ver-
andei-en. In 't Beusje maken ze
zich er niet echt di'uk om. „Voor
lopig hebben hebben ze toch
geen centen. Want eerst moei
dat gemeentehuis er komen."
door Piet Kleemans
BRUINISSE - Dat Bruinisse
geen zelfstandige gemeente
meer is, daar hebben de inwo
ners van het vissersdorp zich
inmiddels, zij het knarsentan-
dend, bij neergelegd. Maar 'ple-
zierbootjes' in de Vissershaven,
dat nooit.
Het idee om van de Vissershaven
een 'Franse haven' te maken, is
inmiddels weer in een gemeen
telijke lade verdwenen. Maar
dat heeft de verontwaardiging
van de Bruënaars over het
proefballonnetje - ooit opgela-"
ten door wethouder Veerhoek -
nog niet bij iedereen kunnen
doen doven.
Hij zei het rustig maar met prie
mende wijsvinger, die geblokte
Bruënaar op jaren. „Noe motte
julder d'r netuurluk gin zootje
van gae make", voegde hij wet
houder G. J. van de Velde-de
Wilde onlangs toe tijdens een
vergadering van de plaatselijke
doipsraad. De boodschap van
de Bnxënaar was duidelijk: han
den af van de Vissershaven, de
trots van Bniinisse. De man ver
tolkte zowel het algemene wan
trouwen van de Bruënaars je
gens het gemeentebestuur, als
de liefde van de bevolking voor
hun dorp in het algemeen en de
Vissershaven in het bijzonder.
Een liefde die niet over rozen is
gegaan, want ze hebben er heel
wat mee te stellen gehad.
De haven. Hij ligt er stilletjes bij
op een doordeweekse dag. Hoe
wel de zelfstandige gemeente
Bru al anderhalf jaar niet meer
bestaat, staat er nog steeds een
bord dat aanduidt dat de bezoe
ker zich hier op haventerreinen
en eigen wegen van de gemeente
Bruinisse bevindt. „Er is een
nieuw bord besteld. Maar dat is
er nog niet", weet de haven
meester. De haringkraam op het
puntje van de loswal heeft wei
nig klanten, maar de uitbaatster
blijft er goedgemutst onder. Bij
de mosselhandel van Hooger-
heide draaien de machines op
volle toeren en vanuit de
scheepswerven aan de aangren
zende reparatiehaven klinkt het
geluid van metaal op metaal en
het gesis van laswerk. Aan de
steigers van de Vissershaven
liggen de Bruse mosselkotters
afgemeerd, voorzien van namen
als Dankbaarheid, Levien of
Jan Dingeman. Ze zijn - enkele
ouwetjes daargelaten - kolos
saal, imposant en miljoenen
waard. Maar het verhaal wil dat
succesvolle mosselvissei's daar
niet zo mee zitten. „Noe most ik
voo dien nieuwen kotter toch
biena nae d'n bank', schijnt één
van hen ooit gezegd te hebben.
Oud
De haven. Het is één van de oud
ste van Bruinisse. Veel ouder
dan de Vluchthaven en meer
dan vierhonderd jaar ouder dan
de Veerhaven van waaruit een
GEMEENTE
BRUINISSE
HAVENTERREINEN
EIGEN WEGEN