Woonwagens moeten laag blijven Bruënaars pal voor vissershaven PZC Pluimveehouderij Kruiningen mag nieuwe stal bouwen Oostkapelle viert bevrijding met spectaculaire vliegshow zeeland 16 Gemeente scherpt bouwvoorschriften aan Tankautoreiniger mag zich vestigen op De Poort zaterdag 27 november 1999 door Nils ten Brinke ZIEKIKZEE - Om te voorko men dat woonwagens aan de Zierikzeese Klerksweg in com plete huizen veranderen, scherpt de gemeente Schou- wen-Duiveland de bouwvoor schriften voor woonwagens aan. Zij wil de toegestane nok- hoogte terugbrengen naar 3,5 meter. De pas gebouwde wonin gen van de familie Van Poppel mogen blijven staan. Het is de gemeente een doorn in het oog dat de nieuwe woonwa gens en loods in het woonwa gencentrum maar liefst 5,5 meter hoog zijn. Volgens wet houder C.W. Veerhoek (ruimte lijke ordening) is het niet de be doeling 'dat er complete huizen worden gebouwd in het open ge bied'. Toch zijn de in 1997 en 1998 gebouwse chalets niet in Tholen is voorlopig kampioen netjes rijden THOLEN - Tholen is voorlopig topscorer als het gaat om netjes rijden. Afgelopen week stond het thermometerbord van het gericht verkeerstoezicht op de Provincialeweg tus sen Tholen en Scherpenis- se. In het begin van de week kon het bord melden dat 'gisteren 75 procent van de weggebruikers zich aan de maximumsnelheid hield'. Vrijdag meldde het bord een percentage van 76 procent. Van alle plaatsen in Zee land waar het bord heeft gestaan, scoort Tholen het beste gemiddelde. Over het afgelopen jaar gezien is dat een grote verwor venheid. Gemiddeld hield zich slechts 35,6 procent van de weggebruikers op Tholen aan de maximum snelheid. strijd met de bouwvoorschrif ten neergezet. Het oude bestem mingsplan voor het woonwa gencentrum, dat is geënt op de gedachte dat stacaravans de enige woonvorm in een woon wagencentrum vormen, staat de bouw van andersoortige bouw werken niet in de weg. Om die reden wil de gemeente het be stemmingsplan wijzigen, door de maximale nokhoogte op 3,5 meter vast te stellen. Chalet Voor de bestaande bebouwing van het woonwagencentrum, dat ruimte biedt aan tien woon eenheden, heeft het plan geen consequenties. Wel voor de be woners die het plan hadden op gevat om een groter woonver blijf te bouwen, bijvoorbeeld in de vorm van een chalet. „We gaan er strenger op toezien dat er niet allerlei bouwwerken ko men die niet in een woonwagen centrum thuishoren", aldus de wethouder. Dinsdag 3 0 november wordt het voorstel om het bestemmings plan voor het woonwagencen trum te wijzigen besproken tij dens de commissievergadering Grondgebiedzaken, Ruimtelij ke Ordening en Economische Zaken. door Inqrid Huibers KRUININGEN - C. Sinke mag zijn pluimveehouderij aan de Blauwhoefseweg in Kruiningen uitbreiden met een nieuwe stal. Dat vinden burgemeester en wethouders van de gemeente Reimerswaal. Daarmee volgt het college een positief advies van de Agrarische Adviescom missie Zeeland (AAZ). Op dit moment heeft het inten sieve veehouderijbedrijf van Sinke al vier stallen in gebruik. Drie oudere stallen met elk on geveer 48.000 batterij kippen en één vrij nieuwe stal met nog eens 43.000 scharrel- en volièrekip- pen. In de stal die Sinke nu wil bou wen is plek voor 25.000 schar- relkippen. Met precies dat aantal dieren wordt het oude stallencomplex straks uitge dund. Het totale aantal kippen op het bedrijf blijft dus per sal do gelijk. De maatregelen zijn enkel be doeld om de kippen op een dier vriendelijkere manier te huis vesten. „Er komt steeds meer vraag naar scharrelkippen", zegt Sinke. „Bovendien wordt het houden van batterijkippen volgens een besluit van de Euro pese Unie in 2012 verboden." Omdat het totale vloeropper vlak van zijn stallen de 5000 vierkante meter al te boven gaat, mag Sinke - zo blijkt uit provinciaal beleid - het bedrijf niet zonder meer uitbreiden. Gemeenten mogen in zo'n geval alleen aan een vergroting van het vloeroppervlak meewerken indien dat wettelijk - met het oog op dierenwelzijn - wordt, vereist. Dat is op dit moment niet het ge val. Toch is de AAZ van mening dat het bedrijf, gezien de in 2012 aangekondigde maatregelen, wordt gedwongen over te scha kelen naar een meer diervrien delijk veehouderijsysteem. Om dan de huidige productiecapa citeit te behouden, is de bouw van een nieuwe stal noodzake lijk. Alvorens het college de bouw plannen van Sinke ter goedkeu ring naar de provincie kan stu ren, wordt eerst de commissie wonen en milieu om advies ge vraagd. De commissie vergadert donderdag 9 december om 19.30 De bouwwerken in het Zierikzeese woonwagencentrum worden steeds groter en hoger. foto Marijke Folkertsma door Lukas Fransen OOSTKAPELLE - Het bevrij dingsfestival op 5 mei 2000 in Oostkapelle belooft een groots spektakel te worden. Ruim zes tig historische en moderne vliegtuigen verzorgen een nog nooit eerder boven Zeeuwse grond vertoonde vliegshow. Daarnaast zijn er vele leger voertuigen te bewonderen en wordt in sporthal De Halve Maan een tentoonstelling ge houden, waarop allerlei attri buten uit de Tweede Wereldoor log te zien zijn. Het idee voor de grootse viering van de bevrij ding is tien jaar ge leden ontstaan. „We hadden in 1990 in Oostkapelle een optocht van historische voertuigen en één vliegtuigje", zegt A Murre, van de organiserende 5 mei 2000 commissie. „Toen dachten we: dat gaan we over vijf jaar nog eens doen. In 1995 hebben we een kleine vliegshow georgani- seerd. Daar namen acht histori sche vliegtuigen en twee heli kopters aan deel. Dat vonden we zo geweldig dat we tegen elkaar zeiden: in 2000 gaan we er echt een groot feest van maken." En een groot feest belooft het, gezien de lange deelnemerslijst, zeker te worden in Oostkapelle. De feestelijkheden beginnen 3 mei en eindigen 6 mei met een theatershow van het orkest van de Koninklijke Luchtmacht in de plaatselijke sporthal. Het hoogtepunt van het bevrij dingsfestival moet de ruim drie uur durende vliegshow worden boven het grasveld bij Schoon oord, even buiten het dorp. Oude en hypermoderne vlieg tuigen uit Nederland, België, Engeland en misschien zelfs uit de Verenigde Staten zullen het Walcherse luchtruim doorkrui sen. „Het hoogtepunt is denk ik de 25 minuten durende show van de Mitchell-bommenwer- per met een Spitfire en een Mus tang", zegt Murre. „Ik hoop dat ook de Apache, een zeer geavan ceerde gevechtshelikopter, te bewonderen zal zijn." Een onderdeel van de show is het in formatie overvliegen van vijfentwintig Austers en Piper cups. Murre: „We willen het pu bliek laten zien hoe het eruit zag als zo'n vloot naar Duitsland vloog om bombardementen uit te voeren en vervolgens weer te rugkeerde. We willen tevens een overgang maken van het verle den naar het heden en hebben daarom de Koninklijke Lucht macht gevraagd ook met nieuwe vliegtuigen te komen." Een Sea- king-helikopter van de Belgi sche Luchtmacht voert enkele reddingsdemonstraties uit en waarschijnlijk zal ook een Brit se Harrier zijn kunsten verto nen. De vliegshow wordt in goe de banen geleid door de Duke of Brabant Air Force. Bevrijdingsintocht In de ochtend van 5 mei houden legervoertuigen van Keep Them Rolling een bevrijdingsintocht in het doip. Voor de sporthal wordt een Starfighter gevechts vliegtuig tentoongesteld en in de hal zijn allerlei attributen uit de Tweede Wereldoorlog te zien. Ook toont de vliegtuigbergings- dienst van de Koninklijke Luchtmacht spullen, die zijn opgevist uit vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. De commissie is twee jaar gele den begonnen met de voorberei dingen. Zij heeft in samenwerking met de gemeen te, politie, brandweer, ambu lancediensten en Rijkslucht vaartdienst een veiligheidsplan opgesteld. Murre: „Er is altijd een risico dat een vliegtuig neer stort en daar moeten we op vóórbereid zijn." Murre bekent dat het program ma een beetje uit de hand is ge lopen. „Maar wel in zoverre dat het verantwoord is."De Oost- kappelaar verwacht dat zo'n twintigduizend mensen het be vrijdingsfestival zullen bezoe ken. door Inqrid Fluibers RILLAND - Burgemeester en wethouders van de gemeente Reimerswaal willen meewerken aan de vestiging van een tank- autoreinigingsbedrijf op bedrij venterrein De Poort in Rilland. Het uit België afkomstige HTC Cleaning en Milieu wil er vrachtauto's voor het vervoer van bulkgoederen, levensmid delen en chemische producten schoonspuiten. Ook wordt er een distributiecentrum voor schadelijke of gevaarlijke stof fen ingericht. Hoewel de dakvoet van de ge plande bedi'ijfshal 3,5 meter ho ger komt dan het bestemmings plan voor De Poort toelaat en ook het benodigde bouwperceel groter is dan de op het bedrijfs terrein toegestane 5000 vier kante meter, wil het college toch instemmen met de bouw. Omdat de hal een plat dak krijgt, wordt de toegestane hoogte volgens de bestuurden niet overschreden. Een vracht- wagenreinigingsbedi-ijf komt bovendien dicht in de buurt van de doelstelling van het bedrij venterrein. Brand in keet Goese jeugd GOES- De Goese brandweer is in de nacht van donderdag op vrijdag uitgerukt voor een brand in een keet, die op de hoek van de Oude Zeedijk en de Puy- ewegbij Goes stond. Het ging om een oude zeecontai ner die was omgebouwd tot Jon geren Ontmoetings Plek. De oorzaak van de brand is niet be kend. De brand werd tegen twee uur 's nachts gemeld. 42J1LL Noe motte julder d'r netuurluk gin zootje van gae maeke veerdienst werd onderhouden tussen Zijpe en Anna Jacoba- polder. In lang vervlogen tijden was de Vissershaven de veilige rede voor een forse vloot Bruse hoogaarzen, sierlijke zeilsche pen. Later kwamen de gemoto riseerde stalen vissersschepen en anno 1999 meren er ultra-moderne mosselkotters af. In de loop der jaren is er al heel wat geld in de vissershaven gestoken. De kotters werden steeds groter en groter en dat noopte het Bruse gemeentebe stuur in de jaren vijftig al tot een kostbare uitbreiding van de ha ven. De Vissershaven zoals die er nu bijligt dateert uit 1959. In de tijd die sindsdien verstreken is, werd met enige regelmaat op nieuw in de haven geïnvesteerd. Desondanks is hij anno 1999 al weer veel te klein. Bijzonder De haven. Hij is om verschillen de redenen bijzonder. Ten eerste omdat er buitendijkse bedrij ven, scheepswerven, gevestigd zijn en dat zie je nog maar zel den. Het andere wat de Visser shaven van Bruinisse anders dan andere maakt, is het feit dat de bijbehorende loswalnog wei eens onder water staat. Op een bordje worden parkeerders voor het risico gewaarschuwd. De Bruënaars zelf zijn er inmiddels aan gewend, al hebben ze geen goed woord over voor de be- stuurderen in Den Haag die dat allemaal maar laten gebeuren. Dat er voor 't muljeu' veel geld moest worden gestoken in Ha ven Ontvangst Installaties en andere zaken die vei-vuiling van de haven en het water moesten tegengaan, alia. Maar dat van dat geluidsscherm op de dijk, daar kon geen enkele Bruënaar met de visserspet bij. De bewo ners van de straten vlakbij de haven hadden, oordeelde de provincie op basis van geluids metingen, last van de buiten dijkse scheepswerven van Maaskant en Padmos en de jachtwerf van Van Duivendijk. De bewonei's in kwestie hoor den het allemaal hoofdschud dend aan. Zij hadden nooit ge klaagd. Uitzicht De Bruënaars kwamen dan ook massaal in het geweer. Ze wil den het uitzicht op de dijk hou den en zagen niets in het door de provincie voorgestelde kunst stofgeluidsscherm. 'Welke kwal wil hier een wal' was nog één van de mildste slogans op de In het Beusje wordt het nieuws besproken en de roddels uitgewisseld. foto's Janne Wolterbeek De oude gemeente Bruinisse leeft voort op het bord aan de haven. spandoeken die toen versche nen. De Bruënaars vonden het maar weggegooid geld en ook de Bruse gemeenteraad stak haar verbazing niet onder stoelen of banken. „Moeten ze dan met rubberen hamers gaan werken? Die bedrijven horen bij Bru. Punt. En niemand heeft er last van", werd daar vastgesteld. Al le protest ten spijt kwam het scherm er. Het is een volstrekt overbodig ding vinden de Bruë naars nog steeds. Vanuit het Beusje op de dijk (ge tooid met de spreuk 't Is mae nae wie 't zeit) met uitzicht op de Vissershaven wordt flink ge schamperd op het gemeente- en provinciebestuur, doen de laat ste Bruse nieuwtjes de ronde en wordt ondertussen de einder af- getuurd en de bedrijvigheid op de loswal gadegeslagen. De Vis sershaven? Die mag nóóóóóit weg uit Bru. Het is de levensader van het dorp. „En ze kunnen ze die mensen toch niet wegjagen", klinkt het vanaf het bankje." Bijval alom. Plezierjachtjes De echte Bruënaars beseffen dat het niet anders kan, maar vin den het eigenlijk maar niks dat er nu al, vanwege plaatsgebrek in de Vissershaven, mosselkot ters afgemeerd liggen in de De Bruse mosselkotters hebben fraaie en veelzeggende namen, als Dankbaarheid. Vluchthaven. Laat staan dat er nog veel meer mosselaars hun toevlucht moeten zoeken en de resterende mosselkotters de ha ven zouden moeten delen met plezierjachtjes. Amateurs ho ren niet tussen beroeps. Dat is vragen om problemen. De Bruë naar die het zomers gekrioel in de aanpalende Gi'evelingen- sluis aanschouwde, omschreef het treffend: „Geld ebbe ze wae, mae vaere kunne ze gin van aol- le." Volgens havenwethouder G. J van de Velde van de gemeente Schouwen-Duiveland is er geen enkele reden tot ongerustheid. Er zijn volgens haar, zo probeer de ze tijdens de dorpsraadver gadering de Bruënaars gerust te stellen, momenteel geen plan nen om iets aan de haven te ver- andei-en. In 't Beusje maken ze zich er niet echt di'uk om. „Voor lopig hebben hebben ze toch geen centen. Want eerst moei dat gemeentehuis er komen." door Piet Kleemans BRUINISSE - Dat Bruinisse geen zelfstandige gemeente meer is, daar hebben de inwo ners van het vissersdorp zich inmiddels, zij het knarsentan- dend, bij neergelegd. Maar 'ple- zierbootjes' in de Vissershaven, dat nooit. Het idee om van de Vissershaven een 'Franse haven' te maken, is inmiddels weer in een gemeen telijke lade verdwenen. Maar dat heeft de verontwaardiging van de Bruënaars over het proefballonnetje - ooit opgela-" ten door wethouder Veerhoek - nog niet bij iedereen kunnen doen doven. Hij zei het rustig maar met prie mende wijsvinger, die geblokte Bruënaar op jaren. „Noe motte julder d'r netuurluk gin zootje van gae make", voegde hij wet houder G. J. van de Velde-de Wilde onlangs toe tijdens een vergadering van de plaatselijke doipsraad. De boodschap van de Bnxënaar was duidelijk: han den af van de Vissershaven, de trots van Bniinisse. De man ver tolkte zowel het algemene wan trouwen van de Bruënaars je gens het gemeentebestuur, als de liefde van de bevolking voor hun dorp in het algemeen en de Vissershaven in het bijzonder. Een liefde die niet over rozen is gegaan, want ze hebben er heel wat mee te stellen gehad. De haven. Hij ligt er stilletjes bij op een doordeweekse dag. Hoe wel de zelfstandige gemeente Bru al anderhalf jaar niet meer bestaat, staat er nog steeds een bord dat aanduidt dat de bezoe ker zich hier op haventerreinen en eigen wegen van de gemeente Bruinisse bevindt. „Er is een nieuw bord besteld. Maar dat is er nog niet", weet de haven meester. De haringkraam op het puntje van de loswal heeft wei nig klanten, maar de uitbaatster blijft er goedgemutst onder. Bij de mosselhandel van Hooger- heide draaien de machines op volle toeren en vanuit de scheepswerven aan de aangren zende reparatiehaven klinkt het geluid van metaal op metaal en het gesis van laswerk. Aan de steigers van de Vissershaven liggen de Bruse mosselkotters afgemeerd, voorzien van namen als Dankbaarheid, Levien of Jan Dingeman. Ze zijn - enkele ouwetjes daargelaten - kolos saal, imposant en miljoenen waard. Maar het verhaal wil dat succesvolle mosselvissei's daar niet zo mee zitten. „Noe most ik voo dien nieuwen kotter toch biena nae d'n bank', schijnt één van hen ooit gezegd te hebben. Oud De haven. Het is één van de oud ste van Bruinisse. Veel ouder dan de Vluchthaven en meer dan vierhonderd jaar ouder dan de Veerhaven van waaruit een GEMEENTE BRUINISSE HAVENTERREINEN EIGEN WEGEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 56