Bruinisse krijgt mega-jachthaven
Natuurcompensatie vereist voor
aanleg containerkade Vlissingen
Personeel Philips
krijgt brede steun
Zeeland Seaports
oogst eerste klant
voor Axelse Vlakte
Staten op de bres voor fietsers op dijken
_óch nog een stukje
over het fietspad
zeeuwse almanak
Geheimzinnig
Scaldiahaven ontvangt grootste schip ooit
Recreatieschap wil meewerken aan plan uitbreiding met 800 ligplaatsen
Bhcuon
door Lilian Dominicus
TERNEUZEN - Het stakende
Philips-personeel in Terneuzen
krijgt volgende week waar
schijnlijk steun van collega's el
ders in het land. Dat zei FNV-
bestuurder J. Cuperus tijdens
het stakingsoverleg vrijdag
middag tegen zijn achterban.
,,We hebben nog geen concreet
antwoord, maar de voortekenen
zijn bemoedigend", meldde hij
gisteren, onder luid applaus van
de aanwezigen. Het zou gaan
om vestigingen in onder meer
Winschoten, Groningen en
Stadskanaal.
Ondertussen is de verhouding
tussen de vakbonden en de di
rectie van Philips op de tweede
stakingsdag in Terneuzen ver
slechterd. De irritatie onder de
medewerkers liep vrijdagoch
tend op nadat vestigingsdirec
teur S. Klawer kritiek had geuit
op de vlaggen, die de vakbonden
binnen de Philips-poort hadden
gehesen. Hij noemde dat 'onge
past'. Daarnaast zouden de sta
kers volgens hem de toegang tot
de Philips-vestiging voor werk
willigen belemmeren. ,,Ik ben
gebeld door werknemers, die
geen idee hadden hoe ze binnen
moesten komen", zei hij. De sta
kers ontkenden de aantijging.
Eisen
De gezamenlijke vakorganisa
ties FNV, CNV en De Unie over
handigden gisterochtend asm
Klawer een brief, waarin zij hun
eisen nogmaals kenbaar maken.
De bonden willen de toezegging
dat de spaarlampenafdeling in
Terneuzen blijft. Daarnaast ei
sen ze inhoudelijke onderhan
delingen over het alternatieve
plan, dat de ondernemingsraad
enkele weken geleden heeft in
gediend om de afdeling in Ter
neuzen voor sluiten te behoe
den.
„Philips vindt dat het plan te
veel tijd vergt en te duur is", zei
Cuperus. „Ik ben ervan over
tuigd dat we de doorlooptijd
kunnen verkorten en het inves
teringsniveau verlagen. Het
plan dat nu op tafel ligt is in het
tijdsbestek van een maand ge
maakt. Ik weet zeker dat we het
met specifiekere informatie
concurrerend kunnen maken.
Daarvoor moeten we met Phi
lips onderhandelen, maar de di
rectie wil dat niet."
Sociaal plan
,We zijn wel degelijk bereid de
inhoud van ons besluit toe te
lichten", reageerde Klawer.
„Maar de vakorganisaties heb
ben daar geen zin in. We hebben
ons de afgelopen periode gehou
den aan de gemaakte afspraken.
De OR zoubewijzen dat het plan
realiseerbaar is. Dat bleek niet
zo te zijn. In principe gaan we
daar niet meer over discussië
ren. Anders blijven we praten
over telkens weer verbeterde
voorstellen. De OR heeft de
doorlooptijd al een keer aange
past. Het lijkt me raar dat er nog
een derde doorlooptijd zou ko
men. We denken liever mee over
een sociaal plan."
Cuperus riep iedereen op om
dinsdag; 30 november om zeven
uur in de ochtend bij de poort te
verzamelen. „Neem jullie gezin
nen mee", vroeg hij. „Ik beloof
dat het leuk gaat worden, maar
verder kan ik er nog niets over
zeggen. Het wordt dinsdag van
zelf duidelijk waarom dat zo is.
Boete voor
dronkemansrit
TERNEUZEN - De Terneuzense
politierechter veroordeelde
vrijdag een 51-jarige man uit
Axel voor dronken rijden tot
500 gulden boete, 850 gulden
voorwaardelijk en zes maanden
voorwaardelijke rijontzegging.
De Axelaar was 15 februari dit
jaar in zijn woonplaats doorge
reden, nadat hij onder invloed
tegen een lichtmast was gere
den. De schadeclaim van de ge
meente Axel, 1245 gulden voor
de lichtmast, werd niet ontvan
kelijk verklaard.
door Maurits Sep
WESTDORPE - Zeeland Sea
ports staat op het punt de eerste
klant voor de Axelse Vlakte te
contracteren. Het Oostenrijkse
bedrijf Wiget is voornemens
zich aan de Autrichehaven te
vestigen. Volgens het haven
schap wil Wiget er een produc
tiebedrijf opzetten dat bulkgoe
deren gaat verwerken.
Wiget onderhandelt met Zee
land Seaports over de aankoop
van 2,3 hectare en het recht om
later nog eens 6,6 hectare te ver
werven. Het productiebedrijf
zal naar verwachting 600.000
ton bulkgoederen per jaar ver
werken. Meer dan de helft moet
met binnenvaartschepen wor
den vervoerd naar klanten. Om
wat voor producten het gaat, is
nog niet bekend. Met de komst
van Wiget naar de Axelse Vlakte
is een investering gemoeid van
om en nabij de dertig miljoen
gulden, aldus het havenschap.
Het bedrijf levert werk aan vijf
tien tot twintig mensen.
Transactie
De eerste contacten van Zee
land Seaports met Wiget date
ren van februari van dit jaar.
Aanvankelijk was het de bedoe
ling de grondtransaetie woens
dag 1 december door het
algemeen bestuur van het ha
venschap te laten goedkeuren.
Het dagelijks bestuur heeft dat
voorstel echter ingetrokken,
omdat de .onderhandelingen
nog niet zijn afgerond.
Volgens het schap moeten de
aandeelhouders van Wiget nog
hun goedkeuring verlenen aan
de investering. Dat zou begin
december moeten gebeuren. Als
dat doorgaat, kan in januari het
contract voor de grondverkoop
worden gesloten.
Het baggerwerk voor de haven
in de Axelse Vlakte is in septem
ber afgerond. De aanleg van de
insteekhaven kostte rond de
27,5 miljoen gulden. De kade
heeft een lengte van 225 meter.
Het is de bedoeling dat Wiget de
volledige lengte in gebruik zal
nemen. De kade zal wel via een
openbare ontsluiting voor der
den bereikbaar blijven. De ont
sluitingswegen zijn overigens
nog niet klaar. Zeeland Sea
ports liet eerder weten dat die
rond de zomer van 2000 gereed
kunnen zijn.
(Advertentie)
Wil degene die afgelopen nacht om
04.00 uur bij X-Ray in Goes een rij le
ren NTCKELSON jassen heeft meegeno
men nog even langs komen? Dan kun
nen we jouw klantenkaart nog even af
stempelen. Gelieve ook voortaan de ruil
heel te laten. Dal geeft zo'n rommel hè!
De spannende tijden breken
weer aan. In dat Middelburg
se gezin wordt al dagen bui
tengewoon geheimzinnig ge
daan. Er klinken bevelen dat
het betreden van bepaalde
kamers tijdelijk niet is toege
staan. Onder bedden kijken
is ook uit den boze. Voorts
zijn er kasten tot verboden
gebied verklaard.
In zo 'n situatie zit er niets an
ders op dan er maar op slink
se wijze achter zien te komen
wat voor geschenken er zijn
aangesleept.
De huisvader trof het zeer
toen hij zijn jongste zoontje
op het kind af vroeg ivat hij
op pakjesavond kon ver
wachten.
„Dat zeg ik niet", reageerde
het knaapjeanders rook je
het toch maar op".
werpen of Rotter
dam direct naar het
persoonlijk vervoer v|jegVeld van be
stemming! Geen wachttijden, dicht bij
uw reisdoel, tijdwinst en praktisch
geen bijkomende reiskosten, mogelijk
heden voor ven/oer tot 8 personen!
Calandweg 2F, 4341 RA Arnemuiden,
Tel. 0113-612406
VTV nr 780 Fax 0113-613606
Advertentie
ANTIEK TAXATIE
A.I. VERHAGE
BcCdtiid tnxaleur
0118-627639
Antiek gevraagd voor de
eerstvolgende veiling.
door Ab van der Sluis
VLISSINGEN - In de haven van Vlissingen is het
grootste schip ooit binnengelopen. De obo-carrier
Frontstriver, die olie en droge bulk vervoert, heeft
als thuishaven Singapore. Bij Scheldepoort wor
den enkele reparatiewerkzaamheden uitgevoerd,
meldt scheepsagent Shipping Trading Trans
port bv in Vlissingen-oost.
De Frontstriver is 285 meter lang, heeft een maxi
male diepgang van 18,5 meter en een leeggewicht
van 169.204 ton. Het gevaarte was op weg van
Antwerpen naar zee. Het schip meert normaal ge
sproken nooit af in Vlissingen. De carrier moest
tijdelijk uitwijken naar de Scaldiahaven, omdat
Scheldepoort vol lag. Na de reparatiewerkzaam
heden, die dinsdag zijn afgerond, vertrekt de
Frontstriver weer. foto Ruben Oreel
door Richard Hoving
MIDDELBURG - De provincie
moet niet moeilijk doen over
het fietsen of wandelen op de
dijken langs de Westerschelde.
Dat vindt de Statencommissie
ruimte, milieu en water.
Het college van Gedeputeerde
Staten vroeg het waterschap
Zeeuwse Eilanden onlangs
'met klem' om dijkvakken met
veel vogels niet open te stellen
voor het publiek. „Te kort door
de bocht", zei WD-Statenlid I.
Vogelaar vrijdag over de reac
tie van het dagelijks provincie
bestuur. Fietsen of wandelen
op de dijken is volgens hem het
recht van iedere Zeeuw.
CDA'er J. Ramondt achtte de
schade voor de vogels verwaar
loosbaar. GS hebben zich te
veel door adviezen van des
kundigen laten leiden, aldus
Ramondt. Hij zei uit eigen er
varing te weten dat vogels zich
weinig gelegen laten aan een
fietser of wandelaar „De da
mes en heren die anders bewe
ren, komen niet vaak op de dij
ken langs de Westerschelde."
SGP en Partij Weststrate on
dersteunden de inbreng van
WD en CDA
De fractie van de PvdA vroeg
gedeputeerde T. Poppelaars
(CDA, milieu) om het stand
punt van het college deels te
herzien. Volgens M. Ie Roy
moet het voldoende zijn om be
paalde dijkvakken alleen in
het broedseizoen af te sluiten.
M. Wiersma (GroehLinks/Del-
ta Anders) voelde niets voor
een compromis. Hij stelde dat
de natuur langs de Wester
schelde kwetsbaar is en tegen
de mens moet worden be
schermd. Gedeputeerde Pop
pelaars wilde het collegestand
punt aanvankelijk niet
aanpassen. Hij stelde voor om
af te wachten of het water
schap daadwerkelijk buiten
dijkse paden gaat openstellen.
In het kader van de versterking
van de dijken moeten de ko
mende tijd nog verharde on-
derhoudswegen worden aan
gelegd. De Statencommissie
ging niet akkoord met Poppe
laars' voorstel. De meerder
heid van de commissie droeg de
gedeputeerde op om de nade
len van het recreatief medege
bruik van dijken nauwkeurig
in kaart te brengen. Het water
schap Zeeuwse Eiland heeft
eerder geconcludeerd dat de
natuur 'niet of nauwelijks' te
lijden heeft van wandelaars of
fietsers.
van Bruinisse worden opgeof
ferd. Dit dagrecreatieterrein
heeft een zwemplas, speel- en
ligweide, toilet- en parkeer
voorzieningen, een surfoever en
een clubgebouwtje van de
plaatselijke scouting. Het werd
in 1983 op verzoek van de voor
malige gemeente Bruinisse aan
gelegd voor de lokale bevolking
en bezoekers van het vakantie
park Aquadelta. Ter vervanging
van het terrein wordt gedacht
aan een eenvoudig wandelge
bied ter grootte van ongeveer
zes hectare met beperkte surf-
voorzieningen en een aantal
parkeerplaatsen.
Stapsgewijs
Het kan nog geruime tijd duren
voordat de uitbreiding van de
haven wordt uitgevoerd. De be
trokken projectontwikkelaar,
Den Daas Beheer BV, wil de
plannen stapsgewijs uitvoeren.
Alvorens daarmee kan worden
begonnen, dienen nog diverse
procedures (zoals een milieuef
fectrapportage) te worden
doorlopen. Dat kan veel tijd
vergen.
Het Natuur- en Recreatieschap
heeft ook plannen om het aantal
openbare aanlegplaatsen in dé
Grevelingen te vergroten; vijf
tig op het watersporteiland Os-
senhoek (bij de Kabbelaars-
bank) en ongeveer zestig in de
ITaven van Bommenede. Daar
mee is een investering van 1,1
miljoen gulden gemoeid. Dat
moet worden betaald uit de op
brengsten (zoals erfpacht en lig
geldregeling) die voortvloeien
uit de uitbreiding van de jacht
haven in Bruinisse.
In het recente verleden heeft zo
wel Rijkswaterstaat als de
Zeeuwse Milieufederatie (ZMF)
zich uitgesproken tegen de Bru-
se jachthavenplannen. Rijks
waterstaat vreest dat de proble
men rond het sluizencomplex
nog groter worden en de ZMF
voorziet dat de komst van hon
derden extra zeilboten ook ge
volgen heeft voor de Ooster-
schelde. Directeur J. Lodders
van het Grevelingenschap wijst
die bezwaren af: het Rijk heeft
het Grevelingenmeer aangewe
zen als één van de gebieden
waar uitbreiding van de water
sport mag plaatsvinden. En
daar hebben Rijkswaterstaat en
de ZMF zich maar bij neer te
leggen. In en rond de Grevelin
gen liggen momenteel 3800 vas
te ligplaatsen. Dat aantal mag
worden verruimd tot 5400.
Daarnaast telt het Grevelingen
meer op dit moment 600 open
bare aanlegplaatsen.
De uitbreidingsplannen van de
Bruinisser jachthaven komen
donderdag 2 december aan de
orde tijdens een vergadering
van de raad van bestuur van het
Grevelingenschap. Die verga
dering wordt gehouden in het
gemeentehuis van Goedereede
en begint om 16.00 uur.
- Sommige bromfietsers kunnen him ongeduld al
liet meer bedwingen. Sinds bekend is geworden dat zij vanaf 15 de
binnen de bebouwde kom de weg op mogen, worden er al
meer van hen buiten de nu nog verplichte fietspaden gesigna
ook na 15 december liggen nog niet alle wegen binnen de be
huwde kom open voor de scooter- en brommerrijders. Op sommige
ilekken, zoals hier bij de kruising Sloeweg-Koudekerkseweg in
Vlissingen, wordt het fietspad toch nog net wat veiliger geacht. Om
lat duidelijk te maken, verving een medewerker van de gemeente
alvast de oude borden door nieuwe, foto Lex de Meester
Het Strandje van Bruinisse moet wijken, als de plannen om de jachthaven fors uit te breiden, doorgaan. foto Marijke Folkertsma
door Willem van Dam
BRUINISSE - Het Natuur- en
Recreatieschap De Grevelingen
is in principe bereid medewer
king te verlenen aan de plannen
om de jachthaven Bruinisse fors
uit breiden. De plannen voor
zien in achthonderd extra lig
plaatsen.
Op dit moment telt de haven er
zeshonderd. Indien de plannen
worden uitgevoerd, groeit Brui
nisse uit tot één van de grootste
jachthavens in Zuid-West-Ne
derland. In het kader van de uit
breidingsplannen moet het hui
dige dagrecreatieterrein
Strandje Bruinisse verdwijnen.
In de plaats daarvan komt een
ongeveer zes hectare groot wan
delgebied.
Dat blijkt uit een voorstel dat
het dagelijks bestuur van het re
creatieschap (belast met de zorg
voor de Grevelingen) naar zijn
raad van bestuur heeft gezon
den. Al jaren wordt gesproken
over een forse uitbreiding van
het aantal ligplaatsen in Brui
nisse. Aanvankelijk werd uitge
gaan van de aanleg van een ge
heel nieuwe jachthaven ter
hoogte van de Stelhoek. De
voorkeur gaat nu echter uit naar
een uitbreiding (in westelijke
richting) van de huidige jacht
haven. Dat heeft een aantal con
sequenties. Zo zal het Strandje
(Advertentie)
FURBY
diverse kleuren
22-33
Alléén morgen
Uitsluitend geldig in ons filiaal
TERNEUZEN: Noordstraat 18
door Maurits Sep
VLISSINGEN - De Wester
schelde Container Terminal kan
alleen worden aangelegd als
daar natuurcompensatie tegen
over staat. Dat blijkt uit de
startnotitie voor het milieuef
fectrapport (mer).
Op de plek waar Zeeland Sea
ports en Hessenatie de contai
nerkade willen aanleggen, be
vinden zich bijzondere woon-
en groeigebieden voor vogels,
vissen en planten.
De startnotitie is een verken
ning van de omgeving waar de
containerkade moet komen:
langs de Westerscheldekust tus
sen het oude Hoechstcomplex
en de kerncentrale Borssele. Op
basis van dit rapport kunnen
belanghebbenden hun mening
geven over de plannen van het
havenschap en de Antwerpse
stuwadoor.
De Westerschelde is van inter
nationale betekenis als broed
gebied voor kustvogels en als
kraamkamer voor vissen. Door
de aanwezigheid van getij dege-
bieden komen diverse vissoor
ten hier naartoe om te paren en
op te groeien. Het blijkt niet no
dig het gebied als speciale be
schermingszone aan te wijzen.
Ook zij n de plannen in strijd met
hét Beleidsplan Westerschelde,
(Advertentie)
dat streeft naar het behoud en
herstel van natuurwaarden. Ze
stroken evenmin met het be
stemmingsplan Landelijk ge
bied 1998 van de gemeente Bor-
sele. Daarin staat de locatie
omschreven als buitendijks na
tuurgebied.
De startnotitie stelt verder vast
dat de slikken, schorren en pla
ten in de loop van volgend jaar
worden aangewezen als natuur
monument. De locatie heeft
bovendien de status van kern
gebied in de ecologische hoofd
structuur. Het Structuursche
ma Groene Ruimte staat de
aanleg van de containerkade
daarom niet toe, tenzij daar na
tuurcompensatie tegenover
staat. Dat betekent dat Zeeland
Seaports en Hessenatie op een
andere plek een nieuw natuur
gebied moeten aanleggen.
Ritthemse Bos
Overigens heeft havenschaps
voorzitter en gedeputeerde voor
economie D. Bruinooge vanaf
het moment dat hij de plannen
voor de containerkade presen
teerde, verklaard dat er voor na
tuurcompensatie wordt ge
zorgd. Het havenschap is van
plan het Ritthemse Bos uit te
breiden met dertig hectare na
tuurgebied. Zeeland Seaports
betaalt de kosten daarvan, al
dus Bruinooge.
Binnen het Vlissingse havenge
bied zijn in theorie twee andere
locaties denkbaar voor een con
tainerkade. Die alternatieven
zijn onderzocht, maar blijken
niet geschikt voor de grootse
plannen die Zeeland Seaports
en Hessenatie hebben. De Quar-
leshaven en de nog aan te leggen
Nieuwlandhaven zijn te klein,
vanaf zee te slecht bereikbaar
voor de allergrootste contai
nerschepen en voor het vervolg-
transport via binnenvaartsche
pen minder geschikt.
(Advertentie)