Bruinisse krijgt mega-jachthaven Natuurcompensatie vereist voor aanleg containerkade Vlissingen Personeel Philips krijgt brede steun Zeeland Seaports oogst eerste klant voor Axelse Vlakte Staten op de bres voor fietsers op dijken _óch nog een stukje over het fietspad zeeuwse almanak Geheimzinnig Scaldiahaven ontvangt grootste schip ooit Recreatieschap wil meewerken aan plan uitbreiding met 800 ligplaatsen Bhcuon door Lilian Dominicus TERNEUZEN - Het stakende Philips-personeel in Terneuzen krijgt volgende week waar schijnlijk steun van collega's el ders in het land. Dat zei FNV- bestuurder J. Cuperus tijdens het stakingsoverleg vrijdag middag tegen zijn achterban. ,,We hebben nog geen concreet antwoord, maar de voortekenen zijn bemoedigend", meldde hij gisteren, onder luid applaus van de aanwezigen. Het zou gaan om vestigingen in onder meer Winschoten, Groningen en Stadskanaal. Ondertussen is de verhouding tussen de vakbonden en de di rectie van Philips op de tweede stakingsdag in Terneuzen ver slechterd. De irritatie onder de medewerkers liep vrijdagoch tend op nadat vestigingsdirec teur S. Klawer kritiek had geuit op de vlaggen, die de vakbonden binnen de Philips-poort hadden gehesen. Hij noemde dat 'onge past'. Daarnaast zouden de sta kers volgens hem de toegang tot de Philips-vestiging voor werk willigen belemmeren. ,,Ik ben gebeld door werknemers, die geen idee hadden hoe ze binnen moesten komen", zei hij. De sta kers ontkenden de aantijging. Eisen De gezamenlijke vakorganisa ties FNV, CNV en De Unie over handigden gisterochtend asm Klawer een brief, waarin zij hun eisen nogmaals kenbaar maken. De bonden willen de toezegging dat de spaarlampenafdeling in Terneuzen blijft. Daarnaast ei sen ze inhoudelijke onderhan delingen over het alternatieve plan, dat de ondernemingsraad enkele weken geleden heeft in gediend om de afdeling in Ter neuzen voor sluiten te behoe den. „Philips vindt dat het plan te veel tijd vergt en te duur is", zei Cuperus. „Ik ben ervan over tuigd dat we de doorlooptijd kunnen verkorten en het inves teringsniveau verlagen. Het plan dat nu op tafel ligt is in het tijdsbestek van een maand ge maakt. Ik weet zeker dat we het met specifiekere informatie concurrerend kunnen maken. Daarvoor moeten we met Phi lips onderhandelen, maar de di rectie wil dat niet." Sociaal plan ,We zijn wel degelijk bereid de inhoud van ons besluit toe te lichten", reageerde Klawer. „Maar de vakorganisaties heb ben daar geen zin in. We hebben ons de afgelopen periode gehou den aan de gemaakte afspraken. De OR zoubewijzen dat het plan realiseerbaar is. Dat bleek niet zo te zijn. In principe gaan we daar niet meer over discussië ren. Anders blijven we praten over telkens weer verbeterde voorstellen. De OR heeft de doorlooptijd al een keer aange past. Het lijkt me raar dat er nog een derde doorlooptijd zou ko men. We denken liever mee over een sociaal plan." Cuperus riep iedereen op om dinsdag; 30 november om zeven uur in de ochtend bij de poort te verzamelen. „Neem jullie gezin nen mee", vroeg hij. „Ik beloof dat het leuk gaat worden, maar verder kan ik er nog niets over zeggen. Het wordt dinsdag van zelf duidelijk waarom dat zo is. Boete voor dronkemansrit TERNEUZEN - De Terneuzense politierechter veroordeelde vrijdag een 51-jarige man uit Axel voor dronken rijden tot 500 gulden boete, 850 gulden voorwaardelijk en zes maanden voorwaardelijke rijontzegging. De Axelaar was 15 februari dit jaar in zijn woonplaats doorge reden, nadat hij onder invloed tegen een lichtmast was gere den. De schadeclaim van de ge meente Axel, 1245 gulden voor de lichtmast, werd niet ontvan kelijk verklaard. door Maurits Sep WESTDORPE - Zeeland Sea ports staat op het punt de eerste klant voor de Axelse Vlakte te contracteren. Het Oostenrijkse bedrijf Wiget is voornemens zich aan de Autrichehaven te vestigen. Volgens het haven schap wil Wiget er een produc tiebedrijf opzetten dat bulkgoe deren gaat verwerken. Wiget onderhandelt met Zee land Seaports over de aankoop van 2,3 hectare en het recht om later nog eens 6,6 hectare te ver werven. Het productiebedrijf zal naar verwachting 600.000 ton bulkgoederen per jaar ver werken. Meer dan de helft moet met binnenvaartschepen wor den vervoerd naar klanten. Om wat voor producten het gaat, is nog niet bekend. Met de komst van Wiget naar de Axelse Vlakte is een investering gemoeid van om en nabij de dertig miljoen gulden, aldus het havenschap. Het bedrijf levert werk aan vijf tien tot twintig mensen. Transactie De eerste contacten van Zee land Seaports met Wiget date ren van februari van dit jaar. Aanvankelijk was het de bedoe ling de grondtransaetie woens dag 1 december door het algemeen bestuur van het ha venschap te laten goedkeuren. Het dagelijks bestuur heeft dat voorstel echter ingetrokken, omdat de .onderhandelingen nog niet zijn afgerond. Volgens het schap moeten de aandeelhouders van Wiget nog hun goedkeuring verlenen aan de investering. Dat zou begin december moeten gebeuren. Als dat doorgaat, kan in januari het contract voor de grondverkoop worden gesloten. Het baggerwerk voor de haven in de Axelse Vlakte is in septem ber afgerond. De aanleg van de insteekhaven kostte rond de 27,5 miljoen gulden. De kade heeft een lengte van 225 meter. Het is de bedoeling dat Wiget de volledige lengte in gebruik zal nemen. De kade zal wel via een openbare ontsluiting voor der den bereikbaar blijven. De ont sluitingswegen zijn overigens nog niet klaar. Zeeland Sea ports liet eerder weten dat die rond de zomer van 2000 gereed kunnen zijn. (Advertentie) Wil degene die afgelopen nacht om 04.00 uur bij X-Ray in Goes een rij le ren NTCKELSON jassen heeft meegeno men nog even langs komen? Dan kun nen we jouw klantenkaart nog even af stempelen. Gelieve ook voortaan de ruil heel te laten. Dal geeft zo'n rommel hè! De spannende tijden breken weer aan. In dat Middelburg se gezin wordt al dagen bui tengewoon geheimzinnig ge daan. Er klinken bevelen dat het betreden van bepaalde kamers tijdelijk niet is toege staan. Onder bedden kijken is ook uit den boze. Voorts zijn er kasten tot verboden gebied verklaard. In zo 'n situatie zit er niets an ders op dan er maar op slink se wijze achter zien te komen wat voor geschenken er zijn aangesleept. De huisvader trof het zeer toen hij zijn jongste zoontje op het kind af vroeg ivat hij op pakjesavond kon ver wachten. „Dat zeg ik niet", reageerde het knaapjeanders rook je het toch maar op". werpen of Rotter dam direct naar het persoonlijk vervoer v|jegVeld van be stemming! Geen wachttijden, dicht bij uw reisdoel, tijdwinst en praktisch geen bijkomende reiskosten, mogelijk heden voor ven/oer tot 8 personen! Calandweg 2F, 4341 RA Arnemuiden, Tel. 0113-612406 VTV nr 780 Fax 0113-613606 Advertentie ANTIEK TAXATIE A.I. VERHAGE BcCdtiid tnxaleur 0118-627639 Antiek gevraagd voor de eerstvolgende veiling. door Ab van der Sluis VLISSINGEN - In de haven van Vlissingen is het grootste schip ooit binnengelopen. De obo-carrier Frontstriver, die olie en droge bulk vervoert, heeft als thuishaven Singapore. Bij Scheldepoort wor den enkele reparatiewerkzaamheden uitgevoerd, meldt scheepsagent Shipping Trading Trans port bv in Vlissingen-oost. De Frontstriver is 285 meter lang, heeft een maxi male diepgang van 18,5 meter en een leeggewicht van 169.204 ton. Het gevaarte was op weg van Antwerpen naar zee. Het schip meert normaal ge sproken nooit af in Vlissingen. De carrier moest tijdelijk uitwijken naar de Scaldiahaven, omdat Scheldepoort vol lag. Na de reparatiewerkzaam heden, die dinsdag zijn afgerond, vertrekt de Frontstriver weer. foto Ruben Oreel door Richard Hoving MIDDELBURG - De provincie moet niet moeilijk doen over het fietsen of wandelen op de dijken langs de Westerschelde. Dat vindt de Statencommissie ruimte, milieu en water. Het college van Gedeputeerde Staten vroeg het waterschap Zeeuwse Eilanden onlangs 'met klem' om dijkvakken met veel vogels niet open te stellen voor het publiek. „Te kort door de bocht", zei WD-Statenlid I. Vogelaar vrijdag over de reac tie van het dagelijks provincie bestuur. Fietsen of wandelen op de dijken is volgens hem het recht van iedere Zeeuw. CDA'er J. Ramondt achtte de schade voor de vogels verwaar loosbaar. GS hebben zich te veel door adviezen van des kundigen laten leiden, aldus Ramondt. Hij zei uit eigen er varing te weten dat vogels zich weinig gelegen laten aan een fietser of wandelaar „De da mes en heren die anders bewe ren, komen niet vaak op de dij ken langs de Westerschelde." SGP en Partij Weststrate on dersteunden de inbreng van WD en CDA De fractie van de PvdA vroeg gedeputeerde T. Poppelaars (CDA, milieu) om het stand punt van het college deels te herzien. Volgens M. Ie Roy moet het voldoende zijn om be paalde dijkvakken alleen in het broedseizoen af te sluiten. M. Wiersma (GroehLinks/Del- ta Anders) voelde niets voor een compromis. Hij stelde dat de natuur langs de Wester schelde kwetsbaar is en tegen de mens moet worden be schermd. Gedeputeerde Pop pelaars wilde het collegestand punt aanvankelijk niet aanpassen. Hij stelde voor om af te wachten of het water schap daadwerkelijk buiten dijkse paden gaat openstellen. In het kader van de versterking van de dijken moeten de ko mende tijd nog verharde on- derhoudswegen worden aan gelegd. De Statencommissie ging niet akkoord met Poppe laars' voorstel. De meerder heid van de commissie droeg de gedeputeerde op om de nade len van het recreatief medege bruik van dijken nauwkeurig in kaart te brengen. Het water schap Zeeuwse Eiland heeft eerder geconcludeerd dat de natuur 'niet of nauwelijks' te lijden heeft van wandelaars of fietsers. van Bruinisse worden opgeof ferd. Dit dagrecreatieterrein heeft een zwemplas, speel- en ligweide, toilet- en parkeer voorzieningen, een surfoever en een clubgebouwtje van de plaatselijke scouting. Het werd in 1983 op verzoek van de voor malige gemeente Bruinisse aan gelegd voor de lokale bevolking en bezoekers van het vakantie park Aquadelta. Ter vervanging van het terrein wordt gedacht aan een eenvoudig wandelge bied ter grootte van ongeveer zes hectare met beperkte surf- voorzieningen en een aantal parkeerplaatsen. Stapsgewijs Het kan nog geruime tijd duren voordat de uitbreiding van de haven wordt uitgevoerd. De be trokken projectontwikkelaar, Den Daas Beheer BV, wil de plannen stapsgewijs uitvoeren. Alvorens daarmee kan worden begonnen, dienen nog diverse procedures (zoals een milieuef fectrapportage) te worden doorlopen. Dat kan veel tijd vergen. Het Natuur- en Recreatieschap heeft ook plannen om het aantal openbare aanlegplaatsen in dé Grevelingen te vergroten; vijf tig op het watersporteiland Os- senhoek (bij de Kabbelaars- bank) en ongeveer zestig in de ITaven van Bommenede. Daar mee is een investering van 1,1 miljoen gulden gemoeid. Dat moet worden betaald uit de op brengsten (zoals erfpacht en lig geldregeling) die voortvloeien uit de uitbreiding van de jacht haven in Bruinisse. In het recente verleden heeft zo wel Rijkswaterstaat als de Zeeuwse Milieufederatie (ZMF) zich uitgesproken tegen de Bru- se jachthavenplannen. Rijks waterstaat vreest dat de proble men rond het sluizencomplex nog groter worden en de ZMF voorziet dat de komst van hon derden extra zeilboten ook ge volgen heeft voor de Ooster- schelde. Directeur J. Lodders van het Grevelingenschap wijst die bezwaren af: het Rijk heeft het Grevelingenmeer aangewe zen als één van de gebieden waar uitbreiding van de water sport mag plaatsvinden. En daar hebben Rijkswaterstaat en de ZMF zich maar bij neer te leggen. In en rond de Grevelin gen liggen momenteel 3800 vas te ligplaatsen. Dat aantal mag worden verruimd tot 5400. Daarnaast telt het Grevelingen meer op dit moment 600 open bare aanlegplaatsen. De uitbreidingsplannen van de Bruinisser jachthaven komen donderdag 2 december aan de orde tijdens een vergadering van de raad van bestuur van het Grevelingenschap. Die verga dering wordt gehouden in het gemeentehuis van Goedereede en begint om 16.00 uur. - Sommige bromfietsers kunnen him ongeduld al liet meer bedwingen. Sinds bekend is geworden dat zij vanaf 15 de binnen de bebouwde kom de weg op mogen, worden er al meer van hen buiten de nu nog verplichte fietspaden gesigna ook na 15 december liggen nog niet alle wegen binnen de be huwde kom open voor de scooter- en brommerrijders. Op sommige ilekken, zoals hier bij de kruising Sloeweg-Koudekerkseweg in Vlissingen, wordt het fietspad toch nog net wat veiliger geacht. Om lat duidelijk te maken, verving een medewerker van de gemeente alvast de oude borden door nieuwe, foto Lex de Meester Het Strandje van Bruinisse moet wijken, als de plannen om de jachthaven fors uit te breiden, doorgaan. foto Marijke Folkertsma door Willem van Dam BRUINISSE - Het Natuur- en Recreatieschap De Grevelingen is in principe bereid medewer king te verlenen aan de plannen om de jachthaven Bruinisse fors uit breiden. De plannen voor zien in achthonderd extra lig plaatsen. Op dit moment telt de haven er zeshonderd. Indien de plannen worden uitgevoerd, groeit Brui nisse uit tot één van de grootste jachthavens in Zuid-West-Ne derland. In het kader van de uit breidingsplannen moet het hui dige dagrecreatieterrein Strandje Bruinisse verdwijnen. In de plaats daarvan komt een ongeveer zes hectare groot wan delgebied. Dat blijkt uit een voorstel dat het dagelijks bestuur van het re creatieschap (belast met de zorg voor de Grevelingen) naar zijn raad van bestuur heeft gezon den. Al jaren wordt gesproken over een forse uitbreiding van het aantal ligplaatsen in Brui nisse. Aanvankelijk werd uitge gaan van de aanleg van een ge heel nieuwe jachthaven ter hoogte van de Stelhoek. De voorkeur gaat nu echter uit naar een uitbreiding (in westelijke richting) van de huidige jacht haven. Dat heeft een aantal con sequenties. Zo zal het Strandje (Advertentie) FURBY diverse kleuren 22-33 Alléén morgen Uitsluitend geldig in ons filiaal TERNEUZEN: Noordstraat 18 door Maurits Sep VLISSINGEN - De Wester schelde Container Terminal kan alleen worden aangelegd als daar natuurcompensatie tegen over staat. Dat blijkt uit de startnotitie voor het milieuef fectrapport (mer). Op de plek waar Zeeland Sea ports en Hessenatie de contai nerkade willen aanleggen, be vinden zich bijzondere woon- en groeigebieden voor vogels, vissen en planten. De startnotitie is een verken ning van de omgeving waar de containerkade moet komen: langs de Westerscheldekust tus sen het oude Hoechstcomplex en de kerncentrale Borssele. Op basis van dit rapport kunnen belanghebbenden hun mening geven over de plannen van het havenschap en de Antwerpse stuwadoor. De Westerschelde is van inter nationale betekenis als broed gebied voor kustvogels en als kraamkamer voor vissen. Door de aanwezigheid van getij dege- bieden komen diverse vissoor ten hier naartoe om te paren en op te groeien. Het blijkt niet no dig het gebied als speciale be schermingszone aan te wijzen. Ook zij n de plannen in strijd met hét Beleidsplan Westerschelde, (Advertentie) dat streeft naar het behoud en herstel van natuurwaarden. Ze stroken evenmin met het be stemmingsplan Landelijk ge bied 1998 van de gemeente Bor- sele. Daarin staat de locatie omschreven als buitendijks na tuurgebied. De startnotitie stelt verder vast dat de slikken, schorren en pla ten in de loop van volgend jaar worden aangewezen als natuur monument. De locatie heeft bovendien de status van kern gebied in de ecologische hoofd structuur. Het Structuursche ma Groene Ruimte staat de aanleg van de containerkade daarom niet toe, tenzij daar na tuurcompensatie tegenover staat. Dat betekent dat Zeeland Seaports en Hessenatie op een andere plek een nieuw natuur gebied moeten aanleggen. Ritthemse Bos Overigens heeft havenschaps voorzitter en gedeputeerde voor economie D. Bruinooge vanaf het moment dat hij de plannen voor de containerkade presen teerde, verklaard dat er voor na tuurcompensatie wordt ge zorgd. Het havenschap is van plan het Ritthemse Bos uit te breiden met dertig hectare na tuurgebied. Zeeland Seaports betaalt de kosten daarvan, al dus Bruinooge. Binnen het Vlissingse havenge bied zijn in theorie twee andere locaties denkbaar voor een con tainerkade. Die alternatieven zijn onderzocht, maar blijken niet geschikt voor de grootse plannen die Zeeland Seaports en Hessenatie hebben. De Quar- leshaven en de nog aan te leggen Nieuwlandhaven zijn te klein, vanaf zee te slecht bereikbaar voor de allergrootste contai nerschepen en voor het vervolg- transport via binnenvaartsche pen minder geschikt. (Advertentie)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 53