Samen op de foto PZC Internet via kabel is duur en traag t ~!397 3 60 ~!399 wetenschap en techniek 43 puzzel postzegels zaterdag 27 november 1999 Het oordeel van de Consu mentenbond liegt er niet om: Internet via de kabel is nog steeds duur, terwijl de verbin dingen veel te langzaam zijn. De belofte dat Internetten via de ka bel sneller gaat dan via een tele foonverbinding kan vrijwel nooit worden waargemaakt. Sterker nog: bij veel kabelnetten krijg je zelfs een langzamere ver binding dan via de telefoon, con cludeert de bond wrang. Een en ander blijkt uit een verge lijkend onderzoek naar de pres taties van de belangrijkste ka belaanbieders. Er is er maar één die een fatsoenlijke snelheid aan kan bieden: Chello. Deze kabel- provider is ongeveer de helft sneller dan de telefoonaanbie ders. Casema haalt deze snelheid bij lange na niet: Casema-netters moeten het gemiddeld doen met een lagere snelheid dan mensen die telefonisch inbellen. Bij Kabelfoon van Cai Westland ben jé volgens de Consumenten bond helemaal in de aap gelo geerd. Deze provider haalt bij lange na niet de gemiddelde tele foonsnelheid. Alleen Rendo in Drenthë en Overijssel doet het nóg slechter. Als het om de kosten gaat, dan is Internetten via de kabel alleen interessant voor mensen die veel gebruik maken van het Internet. Wie maar een paar uur per maand van het net gebruik maakt is aanzienlijk goedkoper uit via de telefoon, hoewel dan voor de tikken met KPN moeten worden afgerekend De Consumentenbond consta teert ook dat kabelgebruikers vaker ontevreden zijn over de dienstverlening dan mensen die via de telefoon op het Internet inbellen. http://wipw.consumenteiibond- .nl Het Keurmerkinstituut maakt zich zorgen over de wildgroei, die op het Internet ontstaat op het gebied van keurmerken. Daar duiken pseudo-merken op, die de consument een vals gevoel van vértrouwen kunnen geven, constateert het instituut. http://www.keurmerk.nl Paul Houkes De portretfotografie staat in ons land technisch en artistiek op hoog niveau. De Nederlander die zich laat portretteren, krijgt veel meer waar voor zijn geld dan bijvoorbeeld een Amerikaan. Toch gaat de laatste gemiddeld veel vaker naar de studio om zichzelf of zijn gezin te laten portretteren. Wat is er met ons aan de hand? Vinden we onszelf lelijk, zijn we te zuinig of zijn we bang voor ijdel te worden versleten? Cryptogram Horizontaal: 4. Woekering waarin dieren tot wasdom komen (9); 6. Lingerie is beneden in gebruik (9); 7. Voor straf wordt men gek van dat vuur (11); 10. Geen openbare mis voor deze instelling (7,6); 13. Stof die men afstroopt (4); 14. Afdrukken komen tot stand via geweld (10); 15. Die twee jongens zijn niet omgekomen (5); 16. Doortrapt als een dia mant (8); 18. M uziek en toneel (4); 20. Het resterende stuk is niet trouw (8); 21Van de kou een laagje metaal aanbren gen (11). Verticaal: 1. Wordt hij inwendig steeds dikker? (12); 2. Onrecht (4); 3. Filantropen zijn geen praters (10); 5. Bericht in een kerkblad? (16); 8. Innerlijke drang van een staaf met geld (7); 9. Lap om iemand een pak slaag te geven? (11); 11. Hefwerktuig van een slechte chirurg? (10); 12. Zaniken over de maandprijzen (7); 17. Deel van een (voornaam) schip (6); 19. Wat een patser met zo'n geld! (4). Stuur het ingevulde cryptogram - bij voorkeur per briefkaart - aan: Puzzelredactie PZC Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Uw inzending moet uiterlijk woensdagochtend in ons bezit zijn. Vermeldt uw naam, adres en woonplaats. De PZC stelt de volgende prijzen beschikbaar: eerste prijs een VW-bon van 50,-. Tweede, derde en vierde prijs een VVV-bon van 25,-. De oplossing en de namen van de prijswinnaars vindt u in de PZC-bijlage 'Vrije Tijd' van volgende week. Oplossing sleutelwoord: De twee sleutelwoorden zijn: GASTVROUW en HEILDRONK. De prijswinnaar van de VVV-bon van 50,- is Mw. J. Din- gemanse, Nieuwenhovenseweg 22 te Middelburg. De VVV-bonnen van 25,- gaan naar M.L. Somers, Weye- vlietweg 29teVlissingen;M.P. Boon, Burg. Baaslaan 12 te Sint Laurens en L.J. Gaakeer, Elstarstraat 56 te Kapelle. De prijzen zullen binnenkort worden toegezonden. Eervolle vermelding kinder/jongerenportret foto Jos Breg Eervolle vermelding volwassenenportret. foto Jan Paul de Groot. Hoe vaak in zijn leven laat de Nederlander zich portrette ren? Er wordt misschien een baby foto gemaakt, dan komen er wat schoolfoto's, na flink wat jaren volgt de trouwreportage en op la tere leeftijd wordt er misschien nog een groepsfoto ter gelegen heid van het zoveeljarig huwe lijksfeest gemaakt. Dat is het. In de Verenigde Staten is het heel anders gesteld. Veel gezinnen gaan daar jaarlijks of om de paar jaar naar de fotograaf. Als een be wijs van een goed familieleven. Typisch Amerikaans zeggen wij Nederlanders dan. Amerikanen leven hun eigen successtory. Wij zijn meer het volk van doe maar gewoon. Een Nederlander die zich met zijn gezin wél elk j aar laat portretteren is Boy Brantjes. Niet erg verwon derlijk, want hij werkt bij Kodak en is daar medeverantwoordelijk voor de marketing van professio nele fotoproducten, waaronder speciale films voor portret en re portage. Hij kent uit hoofde van zijn werk veel vakfotografen en ziet hun werk. Het verband is dus makkelijk gelegd. Brantjes: „Elk jaar gaan we op de foto, steeds bij een andere fotograaf. Wie de op namen maakt bepaalt zelf wie ons het volgende jaar op de plaat zet. Je krijgt daardoor een collectie van verschillende stijlen, een soort artistieke keten. De ene fotograaf werkt romantisch, de ander zake lijk, een volgende gebruikt experi mentele technieken. Elk jaar weer heel spannend wat er uit komt. Eng Brantjes is er niet uit hoe het komt dat Nederlanders de fotostudio zo weinig bezoeken. „Een deel van de mensen vindt het eng. Die gaan nog liever naar de tandarts. Ter wijl het juist erg leuk is om op de foto te gaanJe bent in handen van een vakman of -vrouw die wat moois of karakteristieks van je laat zien. Mensen zeggen wel eens dat ze nooit leuk op een foto staan, maar een goede portretfotograaf lukt dat zeker Waarom zou je op de foto gaan niet zien als verwen nerij voor jezelf of je gezin. Kinde ren vinden het vaak spannend en interessant." Misschien heeft het allemaal ook wel met onze calvinistische aard te maken. „Je laten portretteren zonder een directe aanleiding, bij voorbeeld omdat je een serie foto's wilt opbouwen van hoe je er daar de jaren heen uit zag, dat riekt naar ij delheid. Dat doe je niet, dan ben je verwaand." Maar het komt misschien nog goed, denkt Brantjes, want de jon ge generaties zijn imagobewuster dan de oudere. „Fotografen die daarop inspelen, trekken een jong publiek uit de wijde omtrek. Ze spelen in op de wereld van video clips, reclame en de behoefte aan individualiteit en persoonlijke profilering. Ze maken de gepor tretteerde tot de ster van de foto sessie. Andere fotografen gaan op de mode- en glamourtoer en wer ken samen met een visagist of sty list. Zo'n sessie kost een paar cen ten, maar dan krijgt vriend of vriendin ook wel een heel bijzon der cadeau." Award Om de portretfotografie te stimu- leren organiseert Kodak elk j aai de Kodak Professional Portrait Award voor portret- en bruidsfo tografie. Onder de inzendingen dit j aar veel jonge mensen, zowel voor als achter de camera. Onder de prijswinnaars zitten altijd wel fo tografen die al langere tijd tot de top worden gerekend, maar er ko men nu veel nieuwe, jonge foto grafen bij, met een eigen, oor spronkelijke aanpak. Brantjes: Eindelijk, na dertien j aar zijn de decemberzegels, die PTT Post 30 november presenteert, echte kerstzegels. Elf jaar lang werden met de motieven kool en geit ge spaard om te voorkomen dat er ook maar iemand werd gekwetst. Alleen vorig jaar begon het er iets op te lijken. Maar dit jaar kunnen er op kerst- en nieuwjaarspost echte kerstzegels worden geplakt. Zeventien van de twintig 55 c.-ze- gels, die als gebruikelijk in een vel zitten, hebben een kerstmotief. En dat hebben we aan het Nederland se publiek te danken. Evenals voor de 20e eeuwzegels had PTT Post ook voor de decemberzegels opge roepen onderwerpen/ideeën aan te dragen. Pakte dat m.i. met de 20e eeuwzegels deels verkeerd uit, omdat de herinnering nauwelijks verder terug bleek gaan dan 1945, met de decemberzegels kan van een succes worden gesproken. Bij PTT Post kwamen (van j ong en oud) bijna 6000 ideen binnen, va riërend van pentekeningen, schil derijen tot computergraphics en het gros van de inzendingen sloeg echt op de kerst. Nu het publiek zich zo duidelijk over decemberzegels heeft uitge sproken hoop ik dan ook dat PTT Post daaruit voor de toekomst le ring trekt. Zie zegel 1 Uit de bijna 6000 inzendingen zijn door een jury twintig onderwer pen gekozen, waarvan er zeven tien, zoals gezegd, een kerstmotief hebben. Op de zegels - op de vier rijen van vijf zegels - steeds van links naar rechts: een lachende kerstman, een zingende engel, oliebollen tussen kerstballen, een kerstmaan, een kerstman in het bos, een kerstbalklok, ik droomde dat ik schaatste, een menselijke kerstboom, kerstoorbellen, naal den zuigen, een engel met een harp, een kersthand, een kleuren- boom, een millenniumkater, in Holland staat een huis, een baby engel, een kersthond, engel in he melsfeer, de Heilige Familie en een plakboom. Net als vorig jaar zitten er twintig verschillende zelfklevende 55 c.- zegels in een vel. Oplage: 14,8 mil joen stuks. Het vel is tot 6 januari (1405-1484) als de uitvinder van de boekdrukkunst te beschouwen. Van hevige discussies, zoals die vooral in de vorige eeuw hebben gewoed, over de vraag of Coster dan wel Gutenberg te Mainz als de uitvinder moet worden be schouwd, is nu geen sprake meer. Feit is echter wel dat Liechten stein 6 december Johannes Guten berg als uitvinder met een 3,60 fr- .-zegel herdenkt. Op de zegel een ets van Gutenberg omkaderd door boeken. Zie zegel 5 Behalve deze zegel en de reeds ge memoreerde kerstzegels komt Liechtenstein op de vierde en laat ste emissie dag van dit jaar (6 de cember) met drie zegels die sym bolen laten zien clie in vroeger j aren in Triesenberg en Planken op een huis (70 rp.), een wand (90 rp.) en op een bijl (1,80 fr.) werden aan gebracht. Hero Wit 2000 te koop op alle postkantoren en tot 1 december 2000 bij de Col lect Club in Groningen (voorheen Verzamelservice). Voorfrankering zijn de zegels geldig tot en met 30 juni 2002. Met dit vel decemberzegels wordt de verzamelaar dit jaar voor de derde keer aan het werk gezet. Want ongetwijfeld wilt u ze alle twintig - gestempeld en wel - in uw collectie hebben, evenals de tien kunstzegels die in juni uitkwamen en de tien 20e eeuwzegels van eind oktober. Let u bij de laatste op de tab. Die hoort er echt bij Zie zegel 2 Aan de lijst kerstuitgiften in de vorige rubriek kunt u Noorwegen nog toevoegen dat 19 november twee zelfklevende 4,00 kr.-zegels uitgaf met huiselijke taferelen die aan een kerstliedje zijn ontleend: een moeder die met haar drie kin deren houtblokken voor de haard binnenbrengt en dezelfde moeder met haar kinderen voor het raam. De zegels zitten in boekjes van acht stuks. Oplage: 1,8 miljoen boekjes. Noorwegen herdenkt tevens (19 november) het 100-jarig bestaan van het Nationaal Theater met twee zegels waarop De ideale echtgenoot (3,60 kr., oplage: 3 mil joen) en Peer Gynt (4,00 kr., 5 mil joen). Tweede prijs groepsportret. „In Nederland staat de portretfo tografie technisch en inhoudelijk op hoog niveau. In de Verenigde Staten is de kwaliteit lager, er wordt veel traditioneler gewerkt en het publiek is er makkelijkei- tevreden. Fotografen doen daar sterk aan marketing en klanten binding. Ze hanteren bij voorbeeld het fenomeen van de verjaardags foto voor kinderen. Ze sturen op tijd een wervende brief, doen daar een aantrekkelijke aanbieding in en bellen voor een afspraak. Ze houden bij hoe lang het geleden is dat ze iemand fotografeerden en sporen de mensen aan om weer eens een foto te laten maken. Dit soort actieve marketing wordt in Nederland weinig bedreven, al zijn .er enkele fotografen erg suc cesvol mee." In Nederland zijn zo'n zes miljoen camera's in gebruik. Elke camera schiet per jaar gemiddeld 132 fo to's. Meest favoriete onderwerp is de mens. Misschien is ook dat een reden dat men niet speciaal naai de studio gaat. De albums en schoenendozen zitten al vol met plaatjes van onszelf en het gezin. „Een portret is veel meër dan een vakantiekiekje waar iemand op staat. Een portret is een foto die met vakmanschap en artisticiteit wordt gemaakt. Ik denk dat de mensen dat nu langzamerhand wel gaan inzien," vindt Boy Lars Polder Zie zegel 3 Duitsland startte 4 november on der de titel 'Bedreigde diersoorten in Duitsland' een nieuwe reeks. Op de eerste zegel (100 pf.) hangende en vliegende vleermuizen (Rhino- lophus ferrumequinum). Zie zegel 4 Volgens Nederlandse overleverin gen is' Laurens Jansz. Coster foto Anthony Donner. Eervolle vermelding groepsportret. foto Jos Rikkerink FÜRSTENTUM LIECHTENSTEIN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 43