Veilig rijden op lekke band PZC Reservewiel overbodig Hyundai Atos Spirit kijkt pittig uit zijn koplampen Regenpakken zijn steeds modieuzer auto motorfiets 41 kort autonieuws Nieuwe Volvo Estate BMW 3-serie Cabrio Fiat Bravo Trofeo Hl Prijs voor Lancia Lybra Peugeot 106 met airbag zaterdag 27 november 1999 Warnair waarschuwt als de bandenspanning terugloopt. Met Fill and Go kan het reservewiel voortaan thuisblijven. Autobanden hebben de laatste twee decennia haast onzichtbaar een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Vergeleken bij de producten van vijftien jaar geleden bieden de autobanden van tegenwoordig veel meer grip, presteren ze beter tijdens nat weer en gaan ze ook langer mee. Toch zijn autobanden nog verre van perfect. Er moet nog altijd lucht in en dat is het zwakke punt. Ze kunnen lek geraken en als je dat tijdig door hebt en veilig tot stilstand kunt komen, draait het uit op banden wisselen. Dunlopbanden presenteerde enkele noviteiten die meer en gemak beloven. Een lekke band komt altijd on gelegen. En door het langzame luchtverlies en de soepele vering van veel auto's vaak ook onge merkt, Zodat het niet denkbeeldig is dat je plotseling geconfronteerd wordt met een wiel dat geen grip meer heeft. Dat is niet alleen on aangenaam maar ook gevaarlijk. En je beschadigt de band door met lage spanning door te rijden vaak zodanig, dat reparatie niet meer mogelijk is. Dunlopbanden heeft een aantal nieuwe ontwikkelin gen gepresenteerd die aan veel on gemak en onveiligheid een eind maken. De meeste autobanden die lek ra ken, verliezen hun lucht niet snel. Vaak gaat het om een beschadi ging met een stukje ijzer of een spijker en ontsnapt de lucht lang zaam. Dat gaat vaak ongemerkt, omdat het weggedrag van de auto langzaam minder wordt. Dat be tekent dat de veiligheid in het ge ding komt, maar ook dat de op steeds meer onderspanning fun gerende autoband zodanig wordt De Dunlop DSST-band maakt het mogelijk ondanks een lekke band 500 kilometer door te rijden met maxi maal 80 kilometer per uur. beschadigd dat reparatie niet meer verantwoord is. Daarom is een waarschuwing aan de be stuurder op zijn plaats als een band langzaam leeg loopt. Dunlop heeft daarvoor 'Warnair' ontwik keld. Het is een eenvoudig systeem dat aan de hand van gegevens van de sensoren van het ABS-systeem een spanningsverlies van 30 pro cent snel kan signaleren. Het sys teem is gebaseerd op het gegeven dat een band met een afnemende spanning ook een ge ringe omtrek krijgt en dus meer omwentelingen moet maken bij dezelfde snelheid. Dat kan met een eenvoudige uitbreiding aan het bestaande ABS-systeem wor den verwezenlijkt. Inmiddels wordt Warnair in Euro pa al standaard geleverd op de BMW M5 en in Amerika is het aan gebracht op de Toyota Sienna, een MPV. Helaas is montage achteraf nog niet mogelijk. Reservewiel Het is een lang gekoesterde wens van zowel de banden- als de auto industrie om zonder reservewiel door het leven te kunnen. Zo'n ex tra wiel kost gewicht en ruimte, die beter kan worden benut. Bo vendien wordt een reservewiel vaak slecht onderhouden. Gemid deld heeft een automobilist eens in de vijf en een half jaar een lekke band en als het reservewiel dan te voorschijn moet komen, heeft dat vaak te weinig spanning en is het rubber poreus. Met een speciale, door Dunlop ontwikkelde band is het reservewiel niet meer nodig, Deze zogenaamde DSST-band (Dunlop Self Supporting Techno logy) heeft een zodanig versterkte zijkant dat je er gerust mee door kunt rijden. Dat kan zelfs maxi maal 500 kilometer met een snel heid van hoogstens 80 kilometer per uur. De band schiet niet van de velg omdat de versterkte zijkant hem op zijn plaats houdt. Eei-ste rijproeven lieten zien dat je wel iets van de normale stabiliteit verliest als de DSST-band lek is. Maar remmen en uitwijken blijft toch goed mogelijk. De leIdee band wordt niet overmatig warm, Het kan soms raar lopen met een nieuwe auto. De hier ge presenteerde auto stond nog maar een goed half jaar geleden op de autotentoonstelling van Seoel als Kia Visto. Maar inmid dels is de naam veranderd in Hyundai Atos Spirit. Hyundai besloot als eigenaar van Kia na melijk dat het beter was om dit vlotte autootje zelf in het gamma op te nemen. Eigenlijk was het voor Kia een soort sigaar uit eigen doos. De Visto die de Kia-ontwerpers op de wielen hadden gezet, was ei genlijk niets anders dan een uiterlijk opgefleurde Hyundai Atos. Die er, eeriijkis eerlijk, aar diger uitziet dan de oorspronke lijke Atos van Hyundai. Die auto blijft gewoon leverbaar en krijgt voortaan de toevoeging Multi Waar de Atos Multi een vrij hoe kige, ruimteauto-achtige vorm geving heeft, daar gaat het er bij de Atos Spirit éen stuk frivoler en ronder aan toe. De afgeronde achterkant is een hele verbete ring en de auto kijkt een stuk pit tiger uit zijn koplampen. Dat de Spirit er beter uitziet, heeft ook alles te maken met de verhoudin gen die door de lagere daklijn veel beter zijn geworden. Nu past de hoogte beter bij de breedte. De Atos Spirit is technisch nage noeg gelijk, aan de Multi. Hij is net geen 3,5 meterlang en 1,5 me ter breed. De iets gewijzigde vorm heeft geen consequenties gehad voor de zitruimte, maar de maximale laadruimte met neer geklapte achterbank valt wel krapper uit. De jongste Atos-versie heeft exact dezelfde motor als het reeds bestaande model. Dat is een éénliter viercilinder benzine motor met 55 pk. Een redelijk vlot machientje, dat zich reeds bewezen heeft inde Atos Multi en hier vergelijkbare prestaties laat zien. Dat betekent een accelera tie van 0 naar 100 km/hin 14,8 se conden en een topsnelheid van 142 km/h. De sterke kant van de motor zit 'm vooral in het ver bruik, dat met gemiddeld 1 op 15,9 bescheiden is. Varianten Hyundai gaat de Atos Spirit in drie uitrustingsvarianten leve ren. Basismodel is de LX, die wat karig is uitgerust en het zonder airbag, stuurbekrachtiging en centrale portiervergrendeling moet stellen, maar daarentegen wel elektrisch bedienbare ramen vóór heeft. Voor 16.995 gulden is dit duidelijk het lokkertje van de reeks. De auto is overigens 200 De Hyundai Atos Spirit heeft een vloi daklijn. piek duurder dan de basisversie (LS) van de Atos Multi. Voor duizend gulden meer biedt de Atos Spirit SX centrale por tiervergrendeling, een hoeden- plank en een in delen neerklap- bare achterbank. Voor een meer complete uitrusting ben je aan gewezen op de SLX-versie r-r-i aling, mede door de lage (19.495 gulden) met onder meer een airbag voor de bestuurder, een digitaal klokje, getint glas en volledig beklede stoelen. Op de SLX-versie is tegen meerprijs stuurbekrachtiging te bestellen en een drietraps automaat. Mario Vos Volvo begint het nieuwe millennium met een compleet nieuw model. Het is een stationwagen, door Volvo consequent Estate genoemd, waarvan de modelaanduiding gelijktijdig op 10 januari op de autotentoonstellin gen van Brussel en Detroit zal worden onthuld. Op de eerste foto is al te zien dat de auto qua styling aansluit bij de bestaande S80-reeks. Waar mee duidelijk is dat Volvo op de ingeslagen designweg doorgaat. Aanvankelijk zal de nieuwe Volvo Estate alleen beschikbaar zijn met vijfcilinder turbomotoren, met als topmodel een uitvoering met een 250 pk sterke turbomotor. Deze motor geeft volgens Volvo veel dynamiek en rijplezier, terwijl het verbruik relatief gering is. BMW heeft de vierde variant onthuld van de jongste 3-serie. Het gaat om de cabriolet-versie, die naar verwachting in april 2000 op de markt komt. De cabriolet is grotendeels gebaseerd op de 3-serie coupé, maar heeft uiteraard een stoffen dak dat kan worden geopend. Net als bij het vorige model wordt het dak opgeborgen onder een klep en hoef je niet met een afdekhoes te klooien. De 3-serie cabriolet heeft voorstoelen met geïntegreerde veiligheidsgor dels. In de hoofdsteunen van de achterpassagiers zijn automatische rol- beugels ingebouwd. waardoor er langer op doorgere den kan worden. Speciaal bij ge bruik van de DSST-band raadt Dunlop het gebruik van het War- nair-systeem aan, omdat bij dit product spanningsverlies langdu rig onopgemerkt kan blijven. In middels heeft Dunlop DSST-ban- den ontwikkeld voor de BMW 5- serie en voor de Mercedes E-klas- se, respectievelijk in de maten 235/45 R 17 en 225/55 R 16. Dichtmiddel Voor veel automobilisten is War nair en DSST nog toekomstmu ziek, omdat het aanvankelijk in dure auto's zal worden ingevoerd en pas later in de meer betaalbare middenklasse zal doordringen. Om tot die tijd toch zonder het zware en ruimtevretende reserve wiel onderweg te kimnen zijn, heeft Dunlop Fill Go ontwik keld, om te worden toegepast bij kleine lekkages. Het bestaat uit een flesje met dichtmiddel en een kleine compressor die op de siga renaansteker kan worden aange sloten. Het dichtmiddel wordt via de compressor in de lekke band ge bracht en aansluitend moet de band tot maximaal 25 bar worden opgepompt. Dan kan er meteen doorgereden worden, want de be weging van het loopvlak van de band zorgt voor een goede verde lingvan het dichtmiddelinhetlek. Binnen vijf tot tien minuten ont staat zo een solide afdichting van de band. Verschillende toonaangevende autofabrikanten gebruiken een soortgelijk door Dunlop ontwik keld lekdicht-systeem af fabriek. Zo zijn de M-modellen van BMW, de Audi's TT en A2, de Mercedes SLK en A-klasse, de Volkswagen Lupo 3L en de Porsche GT3 stan daard voorzien van dit dichtmid del en een compressor. Bij deze modellen wordt daardoor zo'n 25 kilo aan gewicht bespaard, terwijl sportauto's als de Mercedes SLK, Audi TT en Porsche GT3 er be hoorlijk wat extra bagageruimte aan over houden. Fill Go is bin nenkort verkrijgbaar voor tussen de 160 en 200 gulden. Mario Vos Fiat komt met een speciale uitvoering van de Bravo op de markt. Het gaat om de Bravo Trofeo, die is gebaseerd op de versie met 1,2 liter 16- kleps motor en 82 pk. Het Trofeo-model krijgt sportieve accenten in de vorm van antracietkleurige vijf spaaks 15 inch lichtmetalen wielen, bre de banden (185/55), een achterspoiler in carrosseriekleur, in de voor bumper geïntegreerde mistlampen en Trofeo-aanduiding op de flanken. In het interieur wordt de sportieve stijl voortgezet met witte wijzerpla ten op de instrumenten en antracietkleurige accenten op het dashboard. De hoes en de knop van de versnellingspook zijn in leder uitgevoerd en de stoelen bieden extra zijdelingse steun. De Fiat Bravo Trofeo is er vanaf 31.950 gulden. De Lancia Lybra is in Duitsland onderscheiden met het 'Gouden Stuur wiel'. Deze onderscheiding (das goldene Lenkrad) is een initiatief van het Duitse tijdschrift Bild am Sonntag. In de jury zitten twintig promi nenten uit de Duitse autowereld, onder wie de autocoureurs Walter Rörhl en Christian Danner. De jury prees de Lybra vanwege zijn algehele reiscomfort, de vormgeving en de fraai aankleding van het interieur. In het verleden wonnen al verscheidene producten van de Fiat-groep het Gouden Stuurwiel. IN 1993 werd de Fiat Punto bekroond en in 1995 de Fiat Brava en Alfa Romeo GTV. Peugeot rust de 106-serie voortaan standaard uit met een airbag voor de bestuurder. Het model krijgt deze voorzien zonder prijsverhoging. De 106 blijft vanaf 19.990 gulden kosten. Als optie is de 106 ook leverbaar met een uitschakelbare airbag voor de passagier. Dat houdt de mogelijk heid open om een kinderstoel voorin te plaatsen. Ook achterin kan dankzij de toepassing van twee isofix-bevestigingen een kinderstoel worden geplaatst. Mario Vos Totem, Expedition, Worker, Subito, Masala, Rifletto, Duetto, Nastro, Secco, Conquest, New Oyster, Trenchcoat, Sendai, Toyama. Nieuwe typen fietsen? Nee, de veertien soorten regenpakken die de Nederlandse firma AGU in de aanbieding heeft. Wie de folders inkijkt of in de kledingrekken van fietsenwinkels snuffelt, staat versteld van de overvloedige keuze. Het kopen van het juiste regenpak is bepaald geen sinecure. Voor alle soorten gaat op dat ze uiterst modieus zijn en niet uit de toon vallen op een caféterras of flanerend langs de boulevard. AGU zegt er zelf van: „Tegen woordig hoef je je niet meer te schamen voor een regenpak. Re genkleding ziet er gewoon goed uit." De prijzen beginnen bij 70 gulden voor het eenvoudigste regenjack en lopen op tot 415 gulden voor een gevoerd winterjack. De prijs is tevens de richtlijn voor de eisen waaraan de kleding moet voldoen. Het kiezen van het j uiste regenp ak is het gemakkelijkste met eenbro- chure van AGU, die uitvoerige ge gevens bevat. De j acks van rond de honderd gul den zijn óf honderd procent water en winddicht óf waterafstotend. Ze zijn niet dik gevoerd en, afhan kelijk van het type, voorzien van een coating van pvc of PU en een reeks extra's zoals ventilatieope ningen, capuchon die in de kraag verdwijnt, reflectie, verlengde achterzijde, stormflap, steekzak- ken en opbergtasje. Soms is de prijs van het jack compleet met bijpassende broek, soms is de broek apart verkrijgbaar. Luchtdicht Nadeel van het materiaal van deze reeks jacks is dat ze luchtdicht zijn en daardoor van binnen snel warm en nat worden bij flinke inspan ning zoals hard fietsen. Vanaf 156 gulden zijn er gevoerde jacks te koop van nylon of tactel, voorzien van de ademende stof Poray 5000. Regen op zo'n jack Dit jack van het type Subito kost ƒ79,95. blijft buiten, maar transpiratie- damp en condens ontsnapt door minuscule gaatjes naar buiten. Bij stevig trappen blijft een dergelijk jack droog van binnen. Ook deze kleding is voorzien van diverse ex tra's. De duurste jassen van AGU zijn veel meer dan regenjacks, het zijn complete, gevoerde jassen voor buitensporters. Alleen de typen Trenchcoat en Masala zijn uitge voerd als lange jas. Bovendien zijn er twee soorten poncho's, Spirit en Vision. Alle typen zijn in diverse maten verkrijgbaar en in volop aantrekkelijke kleuren, zonder schreeuwende merknamen. Theo van der Kaaij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 41