Veilig rijden op lekke band
PZC
Reservewiel overbodig
Hyundai Atos Spirit kijkt
pittig uit zijn koplampen
Regenpakken zijn
steeds modieuzer
auto motorfiets
41
kort autonieuws
Nieuwe Volvo Estate
BMW 3-serie Cabrio
Fiat Bravo Trofeo
Hl
Prijs voor Lancia Lybra
Peugeot 106 met airbag
zaterdag 27 november 1999
Warnair waarschuwt als de bandenspanning terugloopt.
Met Fill and Go kan het reservewiel voortaan thuisblijven.
Autobanden hebben de
laatste twee decennia
haast onzichtbaar een enorme
ontwikkeling doorgemaakt.
Vergeleken bij de producten
van vijftien jaar geleden
bieden de autobanden van
tegenwoordig veel meer grip,
presteren ze beter tijdens nat
weer en gaan ze ook langer
mee. Toch zijn autobanden nog
verre van perfect. Er moet nog
altijd lucht in en dat is het
zwakke punt. Ze kunnen lek
geraken en als je dat tijdig door
hebt en veilig tot stilstand kunt
komen, draait het uit op
banden wisselen.
Dunlopbanden presenteerde
enkele noviteiten die meer
en gemak beloven.
Een lekke band komt altijd on
gelegen. En door het langzame
luchtverlies en de soepele vering
van veel auto's vaak ook onge
merkt, Zodat het niet denkbeeldig
is dat je plotseling geconfronteerd
wordt met een wiel dat geen grip
meer heeft. Dat is niet alleen on
aangenaam maar ook gevaarlijk.
En je beschadigt de band door met
lage spanning door te rijden vaak
zodanig, dat reparatie niet meer
mogelijk is. Dunlopbanden heeft
een aantal nieuwe ontwikkelin
gen gepresenteerd die aan veel on
gemak en onveiligheid een eind
maken.
De meeste autobanden die lek ra
ken, verliezen hun lucht niet snel.
Vaak gaat het om een beschadi
ging met een stukje ijzer of een
spijker en ontsnapt de lucht lang
zaam. Dat gaat vaak ongemerkt,
omdat het weggedrag van de auto
langzaam minder wordt. Dat be
tekent dat de veiligheid in het ge
ding komt, maar ook dat de op
steeds meer onderspanning fun
gerende autoband zodanig wordt
De Dunlop DSST-band maakt het mogelijk ondanks een lekke band 500 kilometer door te rijden met maxi
maal 80 kilometer per uur.
beschadigd dat reparatie niet
meer verantwoord is. Daarom is
een waarschuwing aan de be
stuurder op zijn plaats als een
band langzaam leeg loopt. Dunlop
heeft daarvoor 'Warnair' ontwik
keld. Het is een eenvoudig systeem
dat aan de hand van gegevens van
de sensoren van het ABS-systeem
een spanningsverlies van 30 pro
cent snel kan signaleren. Het sys
teem is gebaseerd op het gegeven
dat een band met een
afnemende spanning ook een ge
ringe omtrek krijgt en dus meer
omwentelingen moet maken bij
dezelfde snelheid. Dat kan met
een eenvoudige uitbreiding aan
het bestaande ABS-systeem wor
den verwezenlijkt.
Inmiddels wordt Warnair in Euro
pa al standaard geleverd op de
BMW M5 en in Amerika is het aan
gebracht op de Toyota Sienna, een
MPV. Helaas is montage achteraf
nog niet mogelijk.
Reservewiel
Het is een lang gekoesterde wens
van zowel de banden- als de auto
industrie om zonder reservewiel
door het leven te kunnen. Zo'n ex
tra wiel kost gewicht en ruimte,
die beter kan worden benut. Bo
vendien wordt een reservewiel
vaak slecht onderhouden. Gemid
deld heeft een automobilist eens in
de vijf en een half jaar een lekke
band en als het reservewiel dan te
voorschijn moet komen, heeft dat
vaak te weinig spanning en is het
rubber poreus. Met een speciale,
door Dunlop ontwikkelde band is
het reservewiel niet meer nodig,
Deze zogenaamde DSST-band
(Dunlop Self Supporting Techno
logy) heeft een zodanig versterkte
zijkant dat je er gerust mee door
kunt rijden. Dat kan zelfs maxi
maal 500 kilometer met een snel
heid van hoogstens 80 kilometer
per uur. De band schiet niet van de
velg omdat de versterkte zijkant
hem op zijn plaats houdt.
Eei-ste rijproeven lieten zien dat je
wel iets van de normale stabiliteit
verliest als de DSST-band lek is.
Maar remmen en uitwijken blijft
toch goed mogelijk. De leIdee band
wordt niet overmatig warm,
Het kan soms raar lopen met
een nieuwe auto. De hier ge
presenteerde auto stond nog
maar een goed half jaar geleden
op de autotentoonstelling van
Seoel als Kia Visto. Maar inmid
dels is de naam veranderd in
Hyundai Atos Spirit. Hyundai
besloot als eigenaar van Kia na
melijk dat het beter was om dit
vlotte autootje zelf in het gamma
op te nemen.
Eigenlijk was het voor Kia een
soort sigaar uit eigen doos. De
Visto die de Kia-ontwerpers op
de wielen hadden gezet, was ei
genlijk niets anders dan een
uiterlijk opgefleurde Hyundai
Atos. Die er, eeriijkis eerlijk, aar
diger uitziet dan de oorspronke
lijke Atos van Hyundai. Die auto
blijft gewoon leverbaar en krijgt
voortaan de toevoeging Multi
Waar de Atos Multi een vrij hoe
kige, ruimteauto-achtige vorm
geving heeft, daar gaat het er bij
de Atos Spirit éen stuk frivoler en
ronder aan toe. De afgeronde
achterkant is een hele verbete
ring en de auto kijkt een stuk pit
tiger uit zijn koplampen. Dat de
Spirit er beter uitziet, heeft ook
alles te maken met de verhoudin
gen die door de lagere daklijn
veel beter zijn geworden. Nu past
de hoogte beter bij de breedte.
De Atos Spirit is technisch nage
noeg gelijk, aan de Multi. Hij is
net geen 3,5 meterlang en 1,5 me
ter breed. De iets gewijzigde
vorm heeft geen consequenties
gehad voor de zitruimte, maar de
maximale laadruimte met neer
geklapte achterbank valt wel
krapper uit.
De jongste Atos-versie heeft
exact dezelfde motor als het
reeds bestaande model. Dat is
een éénliter viercilinder benzine
motor met 55 pk. Een redelijk
vlot machientje, dat zich reeds
bewezen heeft inde Atos Multi en
hier vergelijkbare prestaties laat
zien. Dat betekent een accelera
tie van 0 naar 100 km/hin 14,8 se
conden en een topsnelheid van
142 km/h. De sterke kant van de
motor zit 'm vooral in het ver
bruik, dat met gemiddeld 1 op
15,9 bescheiden is.
Varianten
Hyundai gaat de Atos Spirit in
drie uitrustingsvarianten leve
ren. Basismodel is de LX, die wat
karig is uitgerust en het zonder
airbag, stuurbekrachtiging en
centrale portiervergrendeling
moet stellen, maar daarentegen
wel elektrisch bedienbare ramen
vóór heeft. Voor 16.995 gulden is
dit duidelijk het lokkertje van de
reeks. De auto is overigens 200
De Hyundai Atos Spirit heeft een vloi
daklijn.
piek duurder dan de basisversie
(LS) van de Atos Multi.
Voor duizend gulden meer biedt
de Atos Spirit SX centrale por
tiervergrendeling, een hoeden-
plank en een in delen neerklap-
bare achterbank. Voor een meer
complete uitrusting ben je aan
gewezen op de SLX-versie
r-r-i
aling, mede door de lage
(19.495 gulden) met onder meer
een airbag voor de bestuurder,
een digitaal klokje, getint glas en
volledig beklede stoelen. Op de
SLX-versie is tegen meerprijs
stuurbekrachtiging te bestellen
en een drietraps automaat.
Mario Vos
Volvo begint het nieuwe millennium met een compleet nieuw model. Het
is een stationwagen, door Volvo consequent Estate genoemd, waarvan
de modelaanduiding gelijktijdig op 10 januari op de autotentoonstellin
gen van Brussel en Detroit zal worden onthuld. Op de eerste foto is al te
zien dat de auto qua styling aansluit bij de bestaande S80-reeks. Waar
mee duidelijk is dat Volvo op de ingeslagen designweg doorgaat.
Aanvankelijk zal de nieuwe Volvo Estate alleen beschikbaar zijn met
vijfcilinder turbomotoren, met als topmodel een uitvoering met een 250
pk sterke turbomotor. Deze motor geeft volgens Volvo veel dynamiek en
rijplezier, terwijl het verbruik relatief gering is.
BMW heeft de vierde variant onthuld van de jongste 3-serie. Het gaat om
de cabriolet-versie, die naar verwachting in april 2000 op de markt
komt. De cabriolet is grotendeels gebaseerd op de 3-serie coupé, maar
heeft uiteraard een stoffen dak dat kan worden geopend. Net als bij het
vorige model wordt het dak opgeborgen onder een klep en hoef je niet
met een afdekhoes te klooien.
De 3-serie cabriolet heeft voorstoelen met geïntegreerde veiligheidsgor
dels. In de hoofdsteunen van de achterpassagiers zijn automatische rol-
beugels ingebouwd.
waardoor er langer op doorgere
den kan worden. Speciaal bij ge
bruik van de DSST-band raadt
Dunlop het gebruik van het War-
nair-systeem aan, omdat bij dit
product spanningsverlies langdu
rig onopgemerkt kan blijven. In
middels heeft Dunlop DSST-ban-
den ontwikkeld voor de BMW 5-
serie en voor de Mercedes E-klas-
se, respectievelijk in de maten
235/45 R 17 en 225/55 R 16.
Dichtmiddel
Voor veel automobilisten is War
nair en DSST nog toekomstmu
ziek, omdat het aanvankelijk in
dure auto's zal worden ingevoerd
en pas later in de meer betaalbare
middenklasse zal doordringen.
Om tot die tijd toch zonder het
zware en ruimtevretende reserve
wiel onderweg te kimnen zijn,
heeft Dunlop Fill Go ontwik
keld, om te worden toegepast bij
kleine lekkages. Het bestaat uit
een flesje met dichtmiddel en een
kleine compressor die op de siga
renaansteker kan worden aange
sloten.
Het dichtmiddel wordt via de
compressor in de lekke band ge
bracht en aansluitend moet de
band tot maximaal 25 bar worden
opgepompt. Dan kan er meteen
doorgereden worden, want de be
weging van het loopvlak van de
band zorgt voor een goede verde
lingvan het dichtmiddelinhetlek.
Binnen vijf tot tien minuten ont
staat zo een solide afdichting van
de band.
Verschillende toonaangevende
autofabrikanten gebruiken een
soortgelijk door Dunlop ontwik
keld lekdicht-systeem af fabriek.
Zo zijn de M-modellen van BMW,
de Audi's TT en A2, de Mercedes
SLK en A-klasse, de Volkswagen
Lupo 3L en de Porsche GT3 stan
daard voorzien van dit dichtmid
del en een compressor. Bij deze
modellen wordt daardoor zo'n 25
kilo aan gewicht bespaard, terwijl
sportauto's als de Mercedes SLK,
Audi TT en Porsche GT3 er be
hoorlijk wat extra bagageruimte
aan over houden. Fill Go is bin
nenkort verkrijgbaar voor tussen
de 160 en 200 gulden.
Mario Vos
Fiat komt met een speciale uitvoering van de Bravo op de markt. Het
gaat om de Bravo Trofeo, die is gebaseerd op de versie met 1,2 liter 16-
kleps motor en 82 pk. Het Trofeo-model krijgt sportieve accenten in de
vorm van antracietkleurige vijf spaaks 15 inch lichtmetalen wielen, bre
de banden (185/55), een achterspoiler in carrosseriekleur, in de voor
bumper geïntegreerde mistlampen en Trofeo-aanduiding op de flanken.
In het interieur wordt de sportieve stijl voortgezet met witte wijzerpla
ten op de instrumenten en antracietkleurige accenten op het dashboard.
De hoes en de knop van de versnellingspook zijn in leder uitgevoerd en
de stoelen bieden extra zijdelingse steun.
De Fiat Bravo Trofeo is er vanaf 31.950 gulden.
De Lancia Lybra is in Duitsland onderscheiden met het 'Gouden Stuur
wiel'. Deze onderscheiding (das goldene Lenkrad) is een initiatief van
het Duitse tijdschrift Bild am Sonntag. In de jury zitten twintig promi
nenten uit de Duitse autowereld, onder wie de autocoureurs Walter
Rörhl en Christian Danner. De jury prees de Lybra vanwege zijn algehele
reiscomfort, de vormgeving en de fraai aankleding van het interieur.
In het verleden wonnen al verscheidene producten van de Fiat-groep het
Gouden Stuurwiel. IN 1993 werd de Fiat Punto bekroond en in 1995 de
Fiat Brava en Alfa Romeo GTV.
Peugeot rust de 106-serie voortaan standaard uit met een airbag voor de
bestuurder. Het model krijgt deze voorzien zonder prijsverhoging. De
106 blijft vanaf 19.990 gulden kosten. Als optie is de 106 ook leverbaar
met een uitschakelbare airbag voor de passagier. Dat houdt de mogelijk
heid open om een kinderstoel voorin te plaatsen. Ook achterin kan
dankzij de toepassing van twee isofix-bevestigingen een kinderstoel
worden geplaatst.
Mario Vos
Totem, Expedition, Worker, Subito,
Masala, Rifletto, Duetto, Nastro,
Secco, Conquest, New Oyster,
Trenchcoat, Sendai, Toyama. Nieuwe
typen fietsen? Nee, de veertien soorten
regenpakken die de Nederlandse firma
AGU in de aanbieding heeft. Wie de
folders inkijkt of in de kledingrekken
van fietsenwinkels snuffelt, staat
versteld van de overvloedige keuze. Het
kopen van het juiste regenpak is bepaald
geen sinecure.
Voor alle soorten gaat op dat ze
uiterst modieus zijn en niet uit
de toon vallen op een caféterras of
flanerend langs de boulevard.
AGU zegt er zelf van: „Tegen
woordig hoef je je niet meer te
schamen voor een regenpak. Re
genkleding ziet er gewoon goed
uit."
De prijzen beginnen bij 70 gulden
voor het eenvoudigste regenjack
en lopen op tot 415 gulden voor
een gevoerd winterjack. De prijs is
tevens de richtlijn voor de eisen
waaraan de kleding moet voldoen.
Het kiezen van het j uiste regenp ak
is het gemakkelijkste met eenbro-
chure van AGU, die uitvoerige ge
gevens bevat.
De j acks van rond de honderd gul
den zijn óf honderd procent water
en winddicht óf waterafstotend.
Ze zijn niet dik gevoerd en, afhan
kelijk van het type, voorzien van
een coating van pvc of PU en een
reeks extra's zoals ventilatieope
ningen, capuchon die in de kraag
verdwijnt, reflectie, verlengde
achterzijde, stormflap, steekzak-
ken en opbergtasje. Soms is de
prijs van het jack compleet met
bijpassende broek, soms is de
broek apart verkrijgbaar.
Luchtdicht
Nadeel van het materiaal van deze
reeks jacks is dat ze luchtdicht zijn
en daardoor van binnen snel warm
en nat worden bij flinke inspan
ning zoals hard fietsen.
Vanaf 156 gulden zijn er gevoerde
jacks te koop van nylon of tactel,
voorzien van de ademende stof
Poray 5000. Regen op zo'n jack
Dit jack van het type Subito kost
ƒ79,95.
blijft buiten, maar transpiratie-
damp en condens ontsnapt door
minuscule gaatjes naar buiten. Bij
stevig trappen blijft een dergelijk
jack droog van binnen. Ook deze
kleding is voorzien van diverse ex
tra's.
De duurste jassen van AGU zijn
veel meer dan regenjacks, het zijn
complete, gevoerde jassen voor
buitensporters. Alleen de typen
Trenchcoat en Masala zijn uitge
voerd als lange jas. Bovendien zijn
er twee soorten poncho's, Spirit en
Vision. Alle typen zijn in diverse
maten verkrijgbaar en in volop
aantrekkelijke kleuren, zonder
schreeuwende merknamen.
Theo van der Kaaij