Een nieuw kleurrijk 'broodblik' PZC Pesto is dé Italiaanse smaakmaker Magazine New verrast niet Traditionele offerkoeken met honing Nieuwe ideeën voor wenskaarten tafel en trend 39 Clip vervangt tradionele trommel Taaitaai zaterdag 27 november 1999 Niet iedereen is gezegend met een ruime fantasie. Daar naast sluipen ook bij de fantasie vollen routine en sleur heel ge makkelijk het leven binnen. Maar gaat het over seks, dan blij ken er opeens hele reservoirs aan fantasie open te gaan. Het kan zus, het kan zo, met en zonder of allebei tegelijk. Wie in de j aren negentig' zijn ogen open heeft gehad, weet wel zo'n beetje wat er allemaal mogelijk is. En voor wie het toch nog niet wist, was er Catherine Keyl, die, fris aangekomen van de NCRV, bij de 'commerciëlen' de achter- blij vei's voorlichtte over leder producten, spullen uit een doosje of dingen met ringen. Van 'niet over praten', werd seks een ver plicht nummer. Altijd en overal. De TROS zou spreken van 'seks, omdat het moet'. Bij de Telegraaf Tijdschriften Groep, gevestigd in een huis met een goede neus voor hoge omzet ten, kwam men op het idee een eenmalige uitgave in elkaar te zetten ter gelegenheid van het naderende nieuwe millennium. Over seks natuurlijk, dat spreekt. Een stel jonge honden - schrij vers, fotografen en vormgevers - kreeg de vrije hand om lekker bekkende teksten en smeuïge beelden bij elkaar te plaatsen om 'Sex 2000' te presenteren. Over hoe we 'het' zullen doen in de toe komst. Voorop de bijna 300 blad zijden dikke special (eenmalig te koop voor 20 gulden) de bewust niet provocerende aanduiding 'het millenniummagazine over toekomst, wetenschap, design, mode, vrije tijd, technologie, kunst, media, communicatie en uiterlijk'. Opdat de argeloze kioskbezoeker niet denkt dat het alleen maar over 'van dattem' gaat. Algemene titel: 'NEW'. Ja, wat wil je, millennium. En alles zal anders worden. Op niet-glimmend papier is heel veel kleurigs samengebracht. Over de dingen van Keyl, zeg maar, over wat blote lijven met elkaar kunnen doen en - wie had dat verwacht? - over de ingrij pende rol die de computer zal spelen. De twee namen achter de dikke special. Ferry en Tom, 'concept-ontwikkelaar' en 'crea tive consultant', menen zeker te weten dat het allemaal heel mooi en lekker wordt. Bladerboek Wie eenmaal weet wat de bedoe ling is, zal door 'NEW' niet zo snel verrast worden. Er zijn co lumns, modefoto's, indrukken van hulpmiddelen en losse toe komstvisies, die - zoals dat hoort bij kijken in de toekomst - heel persoonlijk en even onrealistisch zijn. Maar ook af en toe best ver makelijk. 'NEW' is daarmee een superdik bladerboek geworden, een beetje vergelijkbaar met hoe de 'glossies' maandelijks hun praatjes rondstrooien. Een stuk je tijdverdrijf zonder al te veel diepgang. Een soort wandeling door het centrum van geil Am sterdam, waar slechts de onder nemers nog de schijn ophouden dat ze niet aan 'het' denken. Ook in 'NEW' zijn de advertenties de 'Fremdkörper' tussen alle andere lichamen. André Keikes Met het nieuwe millennium in zicht gaan er veel zaken op de schopAlles moet anders, nieuwer en spannender worden. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor zoiets vertrouwds als de broodtrommel. Ook die moet spannender kunnen menen de ambachtelijke brood- en banketbakkers. En zo zij het. Er is een alternatief gevonden. Weg met de broodtrommel, welkom broodclip. En dit alles resultaat van een nieuwe ontwerpwedstrijd in ons land. De 'nieuwe' broodtrommel was het onderwerp van een ont werpwedstrijd New Designers Award 1999, die werd uitgeschre ven door de Stichting Architact, de ambachtelijke brood- en ban ketbakkers en DMD (distributeur van onder andere Droog Design). Winnares van deze wedstrijd werd Talitha Huges met haar broodclip. Geen broodtrommel dus, maar een kunststof clip in verschillende kleuren. Talitha, zij is werkzaam als interieur ontwerpster, kwam op het idee van haar broodclip toen ze bij haar vrienden rond keek en zag dat zij geen brood trommel hadden of deze als op slagplaats voor allerlei dingen be halve brood gebruikte. „Met mijn ontwerp kim je alle maten plastic en papieren broodzakken afslui ten en het is daarnaast makkelijk overal te monteren. Dit sluitings systeem werkt ruimtebesparend in de toch al overvolle keukens en is daarnaast ook leuk om de broodzak mee op tafel te presente ren." De jury viel voor de broodclip om dat deze 'terug gaat naar de essen tie van het bewaren van brood'. De clip hoort volgens de jury 'thuis in iedere moderne keuken, zowel aan de muur als om de broodzak op ta fel'. Als concept vond de jury 'de broodclip het meest spannend en afwijkend van de oude brood trommel'. Katoenen zak De aanmoedigingsprijs, een jaar lang gratis brood van de ambach telijke bakkers, ging naar Basic Bread van Manuel Wijffels, stu dent aan der Design Academy Eindhoven. Zijn ontwerp bestaat uit een speciale katoenen zak die Wie pesto zegt, denkt onmid dellijk aan Genua, omdat daar al een paar duizend jaar een saus met basilicum wordt ge maakt die tegenwoordig geldt als dé smaakmaker voor de hele Ita liaanse keuken. Pesto alla Genovese wordt ge maakt volgens een recept dat da teert uit de tijd van het begin van onze jaartelling. Het is sinds die tijd ook nauwelijks veranderd. Nog altijd wordt pesto gemaakt van verse basilicum, pijnboom pitten, knoflook, pecorinokaas en olijfolie. De ingrediënten wor den in vijzels fijngewreven ter wijl de olie er tijdens het wrijven bij kleine beetjes aan toe wordt gevoegd. De smaak van de pesto is in de loop van de eeuwen wel veran derd. Ze is wat minder scherp ge worden. Dat komt doordat de pecorinokaas niet meer van uit sluitend schapenmelk gemaakt wordt. De kaas wordt tegen woordig van schapenmelk èn koeienmelk of uitsluitend van koeienmelk gemaakt. De kaas heeft daardoor veel van de kenmerkende pikante smaak verloren. Om dat enigszins te verhullen voegt men ook wel Parmezaanse kaas en andere pit tige kaassoorten aan de pesto's van vandaag de dag toe. De smaak van basilicum, knoflook en pijnboompitten is niet veran derd. Ook niet die van de olijf olie, die voor de pesto alla Geno vese afkomstig dient te zijn uit de regio Ligurië. Die olie behoort tot een van de lichtste olij foliesoor ten van geheel Italië en kenmerkt zich door een fijne, licht-kruidi- ge smaak. Smaak Denk niet dat alle pesto die uit Genua komt altijd dezelfde smaak heeft. Die varieerde vroe ger van familie tot familie en te genwoordig van producent tot producent. Hoewel ook in Italië veel pesto in potjes wordt aange boden, handhaaft men in veel fa milies de traditie om de pesto zelf te maken op de manier di e al hon derden jaren van moeder op dochter wordt doorgegeven. Ook de meeste Italiaanse koks staan erop om zelf hun pesto te maken. Vooral bij hen vallen de verschillen in smaak en samen stelling dan ook sterk op. De va rianten die er bestaan op het oor spronkelijke traditionele recept voor pesto zijn dientengevolge niet meer te tellen. Koks in de Piemonte stellen hun pesto niet alleen met basilicum maar ook met verschillende an dere kruiden en groenten samen. Zij wrijven de ingrediënten al lang niet meer in koele marmeren vijzels fijn. Zij gebruiken er hun keukenmachines voor. Dat doen ze in de fabriekjes waar pesto ge maakt wordt trouwens al meer dan een eeuw. Wie in Italië naar het zuiden reist en er kennismaakt met de regio nale keukens komt tot de ontdek king dat de pesto er overal weer anders is. In sommige gebieden draagt het zelfs een andere naam. In de buurt van Napels verwerkt men er olijven in en in de omge ving van Bari komen er gedroog de tomaten en zelfs kleine rode pepertjes aan te pas. Wie de pesto van het eiland Sardinië heeft ge proefd, zal die smaak nooit meer vergeten. Je proeft er bij sommi gen zelfs de hars van dennen naalden in. Pasta Eén ding hebben al die verschil lende pesto's met elkaar gemeen: je kunt er in de keuken alle kan ten mee uit. Voeg pesto samen met een scheutje olijfolie aan een gekookte pasta toe en klaar is het gerecht. Aan tafel kan er eventu eel nog wat geraspte Parmezaan se kaas over worden gestrooid. In ons land, waar dergelijke ge rechten als het hoofdgerecht wordt opgediend, moet er nog wat extra's in de vorm van vlees, vis, wild of gevogelte bijDat is in Italië niet nodig, want daar eet men doorgaans twee hoofdge rechten. Een daarvan, de eerste, is vrijwel altijd een pastagerecht. Daarna volgt vlees met een saus en groenten. Aardappelen zijn er niet populair. Nooit geweest trouwens, al ziet men ze tegen woordig wel steeds meer in duur dere restaurants op tafel komen. De echte liefhebbers in ons land maken hun eigen pesto. Alle in grediënten zijn ook bij ons ver krijgbaar en je hebt dan ook de vrijheid om de pesto geheel naar eigen smaak en inzicht samen te stellen. Er kleeft echter een be zwaar aan en dat is dat je pas de lekkerste pesto maakt wanneer je redelijk grote hoeveelheden basilicum, knoflook, pijnboom pitten en pecorinokaas in een maal kunt verwerken. Dat levert je een hoeveelheid pesto op die je niet binnen enkele weken op kunt maken. En dat moet wel de bedoeling zijn, want daarna loopt de smaak van zelf-bereide pesto terug. Om dat zo veel moge lijk te voorkomen, bedekt men de pesto na elk gebruik met een dun laagje olijfolie. Dat kimt u trouwens ook doen met de pesto die in potjes wordt aangeboden. U verlengt de houd baarheid van de pesto daardoor echter met slechts enkele dagen. Restjes pesto lumt u eventueel wel iets verdunnen met olijfolie en daarna invriezen. De pesto is dan zeker enige weken houdbaar zonder dat er een noemenswaar dig verlies aan smaak optreedt. Pesto is een product dat je net als boter op het brood kunt smeren. Het is dan boter en beleg tegelijk. Veel Italianen houden ervan om in de oven geroosterd brood dat is bestreken met een laagje pesto bij de soep te eten. Wanneer je dergelijke sneetjes met pesto be legt met vleeswaren en bijvoor beeld sla, tomaten, paprika's en komkommer, dan creëer je je ei gen crostini of bruschetta. Die 'sneetjes' kun je als een voorge recht geven, maar in Italië zelf zijn het tussendoortjes en eet men ze 's avonds laat bij een glas wijn. Met een schepje pesto in de soep geef je er een geheel eigen smaak aan. Pesto leent zich dan ook goed om de smaak van soepen en sauzen uit blik, pot of pak wat 'op te krikken'. Een eenvoudige dressing van olie en azijn verleen je met een flinke lik pesto uit een potje een enorme dienst. En wie aan het losgeroerde struif van eieren voor een omelet ook wat pesto toevoegt, weet dat het gerecht daarna voorzien zal zijn van een eigen signatuur. Hans Belterman In de dagelijkse receptenrubriek op pagina worden u volgende week ge rechten voorgeschoteld waarin pesto een rol speelt. Het gaat daarbij voor namelijk om gerechten uit de Itali aanse keuken, waarbij hartige taar ten een grote plaats innemen. En bij die hartige taarten wordt uitgegaan van kant-en-klaar deeg voor hartige taarten. Wel zo gemakkelijk en ook minder tijdrovend. Als je de sinterklaaslekkernijen bekijkt, maakt de traditionele taaitaai daar niet meer het overgrote deel van uit. Ach, wat heeft die goeie, ouwe Sinterklaas zich telkens maar weer moeten aanpassen in zijn lange leven. Van goedgeefse bisschop die arme jongedochters voorzag van een bruidsschat, tot heilige, die geslachte en in pekel ingelegde kindertjes weer tot leven wekte. Van strenge opvoeder met het grote boek tot vriendelijke opa, die welwillend luistert naar liedjes die hij al honderdduizendmaal gehoord heeft, en lieve kindertjes op schoot neemt. Maar ook dat beeld wankelt. Een vriendelijke opa die zomaar vreemde kindertjes op schoot neemt? Kan dat wel? Sints zwarte knecht is mee ge- evolueerd. Van schrikaanja gende boeman, die stoute jongens met zijn roe voor de broek gaf en de onverbeterlijken in de zak stopte, tot een olijke grappenmaker die wel zwaait met de roe maar met gulle hand lekkers uit zijn zak strooit, en die wel vermaant maar niet straft. Ook het speelgoed en het lekkers zijn veranderd.Eens waren de kin deren dankbaar voor appels en noten, en honingkoek. En ge- meen-roze en groengele suiker beesten, wat later marsepein en chocoladeletters werden. De 'let ter van banket' uit het liedje is een saucijzenletter geworden. En waar is de oude honingkoek, de traditionele taaitaai gebleven? Eens was suiker duur en luxueus, en honing het gebruikelijke zoet- middel. Nu is het precies omge keerd: suiker algemeen en honing een delicatesse. De ouderwetse taaitaai was een honingkoek en heeft een oude tra ditie. Oorspronkelijk waren het offerkoeken, zoals nog blijkt uit de Duitse naam: Lebkuchen, afgeleid van het Latijnse libum, offerkoek. In de Elzas, waar Sinterklaas als kinderfeest gevierd werd, met als knecht Hans Trapp (een boze boe man als symbool van alles wat duister en slecht was), kregen de brave kindertjes ook Lebkuchen. Het is begrijpelijk, maar wel jam mer, dat in onze gemakzuchtige tijd alles gauw, gauw moet en dat de geurige en zo karakteristieke taaitaai is vervangen door snellere lekkernijen. Want taaitaai kost tijd - als curiositeit (wie wil het nog proberen?) geef ik hier het tra ditionele bakkersrecept. Zeef 500 g roggemeel met 250 g tarwebloem. Breng 250 g honing, 150 g stroop en 10 ggemalen anijs zaad aan de kook en giet het gelei delijk en goed omscheppend bij het meelmengsel. Kneed dit tot stevig deeg. Vouw dit in een voch tige doek en laat het twee dagen rusten op een koele plaats (niet in de koelkast). Voeg 20 g koekkmi- den toe (kaneel, nagelgruis en ge malen kardemom), kneed opnieuw door met ruim 1 dl karne melk en voeg ten slotte 2,5 gram zuiveringszout toe. Bestrijk spe culaasplankjes met olie, druk het deeg erin, verwijder overtollig deeg, neem de deegvormen eruit en leg die op een beboterd bakblik. Strijk er melk over en bak ze 25 a 30 minuten in een hete oven. Duitse Lebkuchen, die bij Kerst mis behoren en die men op alle Duitse kerstmarkten kan kopen, zijn van een iets verfijndere sa menstelling. En wel als volgt: kneed 125 g roggemeel en 125 g tarwebloem met 250 g even opge kookte honing. Laten afkoelen, er nog 150 g tarwebloem door kne den met 3 eierdooiers, 100 g licht bruine suiker, een volle theelepel citroenrasp, log koekkruiden en 2 g zuiveringszout. Rol het deeg uit en snijd er koekjes uit: rondjes, vierkantjes, halve maantjes, ster ren. Bak ze in een hete oven gaar. Bestrijk de koekjes na afkoeling met glazuur. Hiervoor poedersui ker tot een dik papje roeren met water of met vruchtensap in ver schillende kleurtjes. Bestrijk ook enkele koekjes met gesmolten chocolade. Wilt u het erg mooi ma ken, dan drukt u in de nog vochti ge chocolade of glazuur een amandel of geconfijt sinaasappel schilletje. Wina Born De op de pc vervaardigde wenskaart heeft de toekomst, maar lang niet iedereen is daar al aan toe. Nu het hoogseizoen van de zelfgemaakte kaarten weer aanbreekt, proberen uitgevers nieuwe ideeën te slijten. In drie recentelijk verschenen boeken worden tips gegeven over het maken van kaarten. Twee jaar geleden waren het de perkamentkaarten, vorig jaar was het maken van driedimensio nale kaarten geliefd, maar de ko mende tijd houdt menigeen zich bezig met onder meer draaikaar- ten, zo verwachten althans som mige 'knutselogen'. Vaststaat in ieder geval dat het zelf maken van allerlei soorten wenskaarten een steeds hogere vlucht neemt. Daar om verschijnen er zoveel boeken over dit onderwerp en worden die ook goed verkocht. Bovendien gaan speciale werksets om kaar ten te maken, grif over de toon bank van knutselwinkels. „Vooral dames en oudere mannen houden zich met deze vorm van vrijetijdsbesteding bezig", zegt Marjo Koning-Kunst. Van haar hand verscheen recentelijk het boek Draaikaartenl Veel handig heid is volgens haar voor de hobby niet vereist en dat verklaart deels de toegenomen belangstelling. „Met slechts een schaar, papier, hobbymes, lijm, liniaal, papier en karton zijn al vrij eenvoudige wenskaarten te maken waarvoor weinig ervaring nodig is." Splitpen Om met de liefhebberij goed van start te gaan, is het volgen van een cursus of lezen van een boek ech ter zeer praktisch. Meestal gaat het niet om pillen van boeken, om dat een uitgave dikwijls slechts het maken van één bepaald type kaart behandelt. InDraaï/caarüexi! bijvoorbeeld, wordt uitgelegd hoe met een splitpen een draaiende schijf aan een kaart met daarin een gat is vast te maken. Het leuke is dat er in de wenskaart een soort beweging zichtbaar is. Staan er op de voorkant van de kaart bloemen, dan kunnen op de draaischijf bij en worden getekend. Wanneer vervolgens aan de schijf wordt ge draaid, zijn door het gat 'vliegen de' bijen te zien. Met de techniek zijn ook onder meer kerst-, kin- der- en verjaardagskaarten te ma ken. Een tekentalent is niet nodig, want in het boek staan allerlei pa tronen, zoals vogels, takken en huizen. Die patronen zijn op de kaart en draaiende schijf na te te kenen en in te kleuren. De sjablo nen uitknippen en er vervolgens opplakken, gaat nog sneller. Een andere manier om een kaart te maken, is door er op een feestelijke wijze geld aan vast te maken. Daarover gaat de uitgave Geld ge ven, 1001 ideeën. Dat aantal is wat overdreven, maar in 45 pagina's passeren heel wat mogelijkheden de revue. Aan bod komt bijvoor beeld het maken van een huwe lijksexemplaar. Door een stuk karton fraai te versieren, het getal 25 er uit te snijden en vervolgens op de achterkant van de kaart een geldbiljet te plakken, krijgt het gouden huwelijkspaar op fraaie wijze een bedrag cadeau. Naast leuk ogende kaarten, zijn er ook exemplaren die uitnodigen om er aan te voelen. Dit kan door op een zware papiersoort een sja bloon te plakken en die vorm met wat reliëfpasta op te vullen. Na verloop van tijd is de pasta hard, kan het sjabloon er af worden ge haald en is op bijvoorbeeld een kerstkaart het reliëf van een kerst boom voelbaar. Liefhebbers van deze techniek kunnen het onlangs verschenen boekje Kaarten sja bloneren met reliëfpasta aan schaffen. Ook deze uitgave bevat verscheidene sjablonen, kleuren- foto's en duidelijke voorbeeldte keningen. Alex van Hoof Marjo Koning-Kunst: Draaikaarten!; uitgeverij Tirion, Baarn; ISBN 90 5121 8S5 0;f 18,90. Maria Rademaker: Geld Geven1001 ideeën; uitgeverij Tirion: ISBN 90 5121 890 7; f 18,90. Ingrid M. van Huissteden: Kaarten sja bloneren met reliëfpasta; uitgeverij Ti rion; ISBN 90 384 1359 9; 12,50. De negen nominaties voor de Design Award 1999 met linksvoor Basic Bread en in het midden de broodclip. met een houten plank, waarop ook het brood gesmeerd kan worden, afgesloten wordt. Met name de ambachtelijke bakkers vielen voor dit ontwerp omdat het vol gens hen 'een hoog broodgehalte heeft'. Daarmee doelen de bak kers op het feit dat dit ontwerp zich goed leent voor het zowel di rect oppakken en smeren van het brood als het goed schoonhouden Basic Bread. Voor de wedstrijd, bestemd voor studerende en afgestudeerde in dustrieel ontwerpers, schreven zich 129 mensen in. De jury nomi neerde uiteindelijk negen inzen dingen waarvan de broodclip uit eindelijk de begeerde Award in de wacht sleepte. De negen nomina ties liepen uiteen van houten en kunststof broodtrommels in tal van vormen tot harmonica-achti- ge broodopbergsystemen en de be kroonde clip en Basic Bread. De broodclip zal door DMD in pro ductie genomen worden en is van af voorjaar 2000 verkrijgbaar bij alle ambachtelijke bakkers en de betere detailhandel. Daarnaast ontvangt de winnares een geld prijs van 7500 gulden. Annemarie Zevenbergen De winnares Talitha Huges met haar broodclip.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 39