"^2. Mijn Nederlandse paspoort is overal het beste wapen Altijd op de middenweg Vadertje Drees grootste idool 21 30/31 Toekomst oogt rooskleurig Aemen Salman (26) Herman Pleij (hoogleraar) de 24 uurs denktNederland De Nederlandse verdwijn' 24% 10% blijft bestaan 76% 90% oliebol) Sinterklaas) 43 22 1 61 15_ 32 34 46 53 16 35 2 '54 6 20 80 zaterdag 27 november 1999 en directeur OSA Organisatie voor Strategisch beidsmarktonderzoek), Dr. Henk Vinken (wetenschappelijk dewerker bij Globus, Institute for Globalization and Sustainable velopment van de Katholieke Universiteit Brabant) en drs. belle Diepstraten (docente Sociologie en Geschiedenis aan de Hogescholen Tilburg), jrde Geassocieerde Persdiensten (GPD), bet van regionale kranten waartoe ook deze behoort, werkten Hans Leber, Eelco van der Linden, Dick van (coördinatie), Reinoud Sijtsma (graphics) en de fotografen Keeris en Phil Nijhuis mee. liedik kijken en omzien in verwondering lijkt een leuke bezigheid de eeuwwisseling. Maar het gros van de Nederlanders vindt er over de eeuwwisseling 'teveel ophef wordt gemaakt'. Niet poespas en vooral niet gepassioneerd zijn. Dat kenmerkt de lerlander zo blijkt uit de enquête. En op de vraag wat men zou meenemen 'van de goede dingen uit de twintigste eeuw' een 41 jarige man: „Iets voor bij de koffie." Gewoner kan Dick van der Peijl Bovenal Europeaan Bovenal Wereldburger grote voorsprong staat hij boven Willem Drees. Voor Nederlan- 's de sociaal-democratische premier steeds het grote voorbeeld. Op enige 'ad volgen de beide Koninginnen die van de twintigste eeuw voor een t deel hebben bepaald: Koningin en Koningin Juliana, aidden-generatie (veertigers) noemt "og Johan Cruyff en oud-premier d Lubbers als voorbeelden. Maar halen het toch niet bij de 'oude' jongere generatie (onder dertig opvallend genoeg geen idolen, zo it uit het onderzoek. Zelfs popidolen öinauwelijks op hun lijstje voor. Als toch voorbeelden worden ge- zijn dat wereldleiders die zich ingezet voor de mensenrechten, Luther King, Gandhi en (tela, Lveede Wereldoorlog vormt nog cesuur, niet alleen in de tijd het denken en het bewustzijn Nederlanders. Voor de oudere ge- Pfc zijn de eigen, persoonlijke erva- flvaak bepalend. ,,De oorlog veran- 16 biijn leven", zegt een vrouw van jaar. „De Tweede Wereldoorlog vond plaats tussen mijn 18 de en mijn 23ste jaar", schrijft een andere oudere vrouw. Of zoals een net gepensioneerde manzegt: „Ikhéb de Joden weg zien voe- i'en, waaronder schoolmaatjes en buren." Ook voor jongeren is de oorlog een be langrijke gebeurtenis, terwijl ze het „al leen maar van horen zeggen hebben." De jaren zestig, de val van de Berlijnse Muur en de Watersnoodramp worden na de Tweede Wereldoorlog als belangrijke momenten uit de voorbije eeuw gezien. Oorlog willen zowel oud als j ong in de ou de eeuw achterlaten. Maar ook discrimi natie, rassenhaat, onverdraagzaamheid, politiek machtsmisbruik en politieke ideologieën zien de Nederlanders liever niet als bagage voor de reis naar de nieu we eeuw. De veertigers onder d.e onder vraagden willen vooral de dingen meene men die hen 'persoonlijk dierbaar' zijn. Daarnaast is er een grote aandacht voor het 'persoonlijk welzijn'. De jongste generatie droomt vooral van een goede baan, kinderen krijgen en een fijne relatie. De toekomst moet vooral ge plaveid zijn met de prettige dingen van het leven en er moet een goede balans tus sen werk en privé zijn. Belangrijke maatschappelijke ge beurtenissen hebben nauwelijks invloed op het persoonlijke leven. Tussen de 20 procent (de aller oud sten) en 56 procent (de allerjongsten) geeft aan geen enkele maatschappe lijk fenomeen te kunnen noemen dat van invloed is geweest. Zowel ouderen, als veertigers, vijfti gers en j ongeren noemen geen enkele ervaring uit hun jeugd als bepalend. Emancipatiebewegingen, democra tisering of culturele revoluties, ze lij ken voor niets te zijn geweest. De Tweede Wereldoorlog duikt wel massaal op als belangrijk moment in de geschiedenis. En ook is het, en dat geldt voor alle generaties van jong tot oud, een historische ontwikke ling die wel bijgedragen heeft aan de vorming van him leven. Jongeren stellen zelfs, zonder dat ze de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt, dat die sterk van invloed is geweest voor hun politieke keuzes en voor hun houding en opvattingen. Het koesteren van vrijheid, de waak zaamheid voor racisme en fascisme, en voor het besef dat je onenigheid, discriminatie en onverdraagzaam heid moet bestrijden. Voor het persoonlijk leven ziet het merendeel van de Nederlanders (56 procent) de toekomst rooskleurig te gemoet. Het combi neren van werk en privé leven vormt bij vooral de jonge Nederlanders het grootste dilemma van de toekomst. Nee, de uitkomsten van de grote GPD/Millennium-En- quête komen voor Herman Pleij, hoogleraar Historische Neder landse letterkunde aan de Uni versiteit van Amsterdam, niet als een verrassing. Interessant vindt hij ze wel, onidat op meedogenlo ze wijze wordt bevestigd hoe on gemeen kneuterig, gewoon, ge lijkgezind, knus, gezellig en - wèl verassend - weinig kosmopoli tisch - we met z'n allen zijn. „En het wordt steeds erger", voor spelt Pleij. „Het oranjegevoel, het verenigingsleven, de majo rettes - het floreert allemaal. De identiteit - en dat is ook een van de belangrijkere conclusies van het rappox*t - wordt steeds dichter bij huis gezocht." Ondanks de faam van wex-eldrei- zigex; 'bedwinger van de oceanen en talenwonder, identificeert de Nederlander zich vooral met zijn dorp, stad of streek (44 procent) en met Nederland (37 procent). Europa (6) is nog verder weg dan de wereld (12). Pleij grinnikt. „Kosmopolitisch zijn we nooit geweest, lokalistiseh altijd. Ze horen bij elkaar, houden elkaar in evenwicht. We kunnen pas inter nationaal zijn als we die Hol landse geboi'genheid in onze ei gen omgeving hebben." Die ont wikkeling is voor Pleij op bijna max-xistische wijze te verklaren. „Wat doe je als je in een moeras delta woont waar met landbouw weinig eer te behalen valt? Je gaat erop uit, handel drijven, ge woon heel pragmatisch proberen je bezit te vergroten." Onze ne derzettingsgeschiedenis bepaalt het internationalisme, maar ook veel van onze nationale eigen schappen, gedragsregels en deugden - 'ons overlevingspak ket', zoals Pleij dat noemt. „Koopmansgeest wil ook zeggen dat je je bescheiden en inschikke lijk opstelt, nooit extreem bent, zoekt naar compromissen, altijd die middenweg bewandelt. Je moet nooit laten voelen dat je de baas bent, ook al kan dat - denk aan de 17e eeuw - op miraculeuze wijze wel eens voorkomen." Drees Voor de Franse filosoof Diderot waren we een volle van profi teurs, schx-apers, opportunisten, die Frans graan kochten en het elders in Frankrijk voor meer verkochten. Een volk zonder ide alen of grote gedachten: liever saai handelen dan heroïsch ster ven op de bres. „Voor ons geen scheipe leiders of helden", zegt Pleij. De millennium-enquête bevestigt het. „Drees is de man, daarna de leegte. Het is illustra tief dat velen helemaal niemand kunnen opnoemen die voor hem of haar deze eeuw een voorbeeld geweest is of dienst heeft gedaan als inspirator. Wat wil je tenslotte als je credo is: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg." Ge woon is het Nederlandse tover woord en er is een strakke cultus om heen gebouwd, vindt Pleij. „Je wordt erop beoordeeld. Ar tiesten of politici zijn pas accep tabel als ze gewoon zijn, geen verbeelding hebben - zijn net als wij. Kok met zijn grijze gehakt - baïlenpakken is de vlees gewor den gewoonheid en paars natuurlijke het ixltieme - in het buitenland niet uit te leggen - compromis. Gewoon wil zeggen geen extreme prestaties, op elk gebied. Alles is gericht op het vormen van een enorme midden moot, een groot gezellig en ook hecht gezin van gelijken." Voor Pleij vormt het gezin - en dus niet de familie - de sleutel tot begrip van wat Nederlanders Ne derlanders maakt. „We reduce ren alles en iedereen tot kleine te overziene proporties, op maat van de huiskamer. We houden al leen van helden als ze in het gezin passen. Dus is het vadertje - met het accent op 'tje' - Drees." Die liefde voor verkleinwoox-den is volgens Pleij niet toevallig. „Luister als we terug komen van vakantie: we hebben in Frankrijk alleen bergweggetjes genomen, toen een hotelletje gevonden, op een terrasje gezeten, een wijntje gedronken etcetera. De wereld wordt tot het eigen kleine for maat teruggebracht opdat we ons veilig - thuis - voelen." Pleij maakt zich vrolijk over de rare Hollandse kneuterigheid, maar vindt dat hijzelf er even zeer mee besmet is en ook dat met de formule groot succes is ge boekt. „Het buitenland en ieder een mag zich verbazen over een land zonder helden, zonder voor mannen, waar niemand weet wanneer onze vader des vader lands Willem van Oranje werd geboren of vermoord - we hebben hier inmiddels wel een van de meest geslaagde samenlevingen van de wereld geproduceerd. Zonder uitschieters, maar het werkt en wel zo dat het buiten land steeds jaloerser woi'dt." Eelco van der Linden Herman Pleij: „We houden alleen van helden als ze in het gezin passen." foto Rob Keeris zorg voor iedereen. Die gelijk heid, petje af. In sommige landen kan je alleen studeren als je geld, macht of status hebt. Hier niet. Hetzelfde geldt voor het sociaal stelsel. Typisch Nederlands: Wie ziek is krijgt een dokter. Kom daar in sommige landen maar eens om." Egoïstisch „Ik vind wel dat het allemaal te gemakkelijk gaat, de uitkerin gen. Er worden te weinig eisen aan mensen gesteld. De mensen worden egoïstischer. Hébben, hébben, daar gaat het om. Het hangt natuurlijk af van de rege ring die er dan zit, maar bij slecht economisch tij zul je zien dat ver worvenheden worden terugge bracht." „Mijn vader heeft hier sinds 1966 gewerkt maar is al ruim tien jaar arbeidsongeschikt. Heeft altijd zwaar werk moeten doen. Van die WAO zouden we het thuis met vier kinderen niet rooien, het is maar goed dat mijn moeder werkt." „Ik heb goede verwachtingen van de economie. Hoewei ik denk dat de verzorgingsstaat minder zal worden, denk ik dat het solidaire principe wel overeind blijft in de volgende eeuw. Natuurlijk zal Nederland veranderen door de komst van de allochtonen. De sa menleving zal steeds meer multi cultureel worden. De generatie na mij zal het vooral merken, denk ik." „Ook ik vind dat de sterkste schouders de zwaarste last moe ten dragen. Ik ben dan misschien een zogeheten allochtoon, maar denk als alle andere Nederlan ders. Waarom zouden de normen en waarden van dit land door de mxxlticulturele samenleving ver anderen? Ik draag de solidariteit toch ook op mijn omgeving en kinderen over?" „Het gevaar is dat de kloof tussen rijk en arm groter wordt. Nu al heb je hier discussies over de pri- vé-kliniek, de privé-thuishulp en het privé-verzorgingshuis. We zullen er voor moeten zorgen dat alles toegankelijk blijft voor ie dereen." Uitkerinkje „Er worden te veel asielzoekers binnengelaten in vergelijking tot omringende landen. Nederland is té tolerant. En wat hebben de mensen als ze hier komen? Ze zit ten de hele dag thuis met een uit kerinkje omdat ze niet kunnen of zelfs mogen werken. Ik ken zelf een paar asielzoekers. Spreek Arabisch met Irakezen. Die zou den wel op hun knieën terug wil len als er maar een andere leider zat." ,Of er te veel economische vluch telingen zijn, kan ik niet beoor delen. Dus zeg ik daar niets over. Daar zijn toch controles voor, om dat te voorkomen? Dus ga ik er van uit dat al die mensen een goe de reden hebben om hier te zijn." „Mensen die door hard werken iets bereiken, bewonder ik. En Che Guevara, de Cubaanse vrij heidsstrijder, dat vind ik een ge weldig persoon. Heb een biogra fie over hem gelezen, over 's mans strijd tegen het Zuid-Ameri kaans fascisme, prachtig. Hij was arts, had ook gewoon zijn zakken kunnen vullen maar vocht voor zijn idealen. Nee, Arafat is geen held voor me, ik ben niet zo'n fa natieke figuur. Ik zou voor het Midden-Oosten willen dat in de volgende eeuw Israëliërs en Pa- lestijnen naast elkaar kunnen wonen, zoals mijn ouders hier Nederlandse bixren hebben. Maar die droom is nog ver weg, vrees ik." Hans Leber Aemen Salman: „Wat ik mooi vind aan dit land, is de zorg voor iedereen." foto Phil Nijhuis Aemen Salman (26) kent twee culturen, de Nedexiandse en de Palestijnse, maar ziet 'de wereld' als zijn woonplaats voor de toe komst. „Afstanden bestaan niet meer." Na de HEAO studeert hij nu cultuur, organisatie en mana gement aan de universiteit. „Ik wilde nog niet gaan werken, dus studeer ik door. Met werken er bij is het zwaar, maar ik doe het voor later. Ik wil in het buitenland wei-ken. Omdat ik tweetalig ben, Nedeiiands en Arabisch, zie ik kansen. Mijn Nedexiandse pas poort is mijn wapen. Het Neder lands paspoort zorgt overal op de wereld voor enthousiasme, ook onder Israëlische soldaten als ik daar in de buurt ben. Meestal gaat het dan wel over de wallen of de drugs." „Laatst realiseerde ik me hoe snel de dingen zijn gegaan, de jaren tachtig en negentig. Hiphop-mu- ziek is al weer uit, nu is het house. Dat soort dingen. Verder denk ik niet zo na bij het millennium. We hebben een feest in de buux-t, een houseparty waarbij iedereen is uitgenodigd. Daar ga ik met vrienden heen." „Ik voel me vooral Nederlander, ben hier gebox-en en getogen. Wat ik mooi vind aan dit land, is de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 31