De berg gaat voor niemand opzij De uit Fab Four Liverpool PZC KIND VAN DE VOLGENDE EEUW reportage zaterdag 27 november 1999 29 Judoka Anton Geesink Terugblikkend op deze bijna afgesloten eeuw is er een aantal toppers dat speciale aandacht verdient. Zo zijn er de wijn, de sexbom en de auto van de eeuw. In deze serie wordt elke week één topper beschreven. Deze week: The Beatles. De ijzeren houdgreep van Anton Geesing waarmee hij de Japanner Kaminaga in 1964 afhield van de vierde gouden medaille voor Japan. Anton Johannes Geesink, van 6 april 1934 te Utrecht, zou in 1964 aanvankelijk niet eens naar de Olympische Spelen in Tokyo gaan. Hij voldeed als judoleraar niet aan de toen geldende amateurbepalingen, maar na een door Prins Bernhard gecreëerde sluiproute lag de weg naar eeuwige roem voor hem open. Geesink werd olympisch kampioen en zorgde er persoonlijk voor dat hij niet in de vergetelheid raakte. Want dat het viertal wielrenners Pieterse, Zoet, Dolman en Karstens eveneens in Tokyo een gouden medaille won weet bijna niemand meer. foto Ruden Riemens éoas wwgen 2 levens ach tot cco. cok al hebben ze zichtbaar ïcing gemeen. Een fusie van 2 nensen - heel bijzonder, en daaruit is geboren ons ongelooflijk wonder Hoera, wij hebben een zoon! We noemen hem «Sjoerd Jan-Keoa-Maarten Sjoerd Jan-Kees-Maarten Kaste lein werd op woensdag 17 no vember 1999 om 06.15 in Nieuw - dorp geboren. Hij is het eerste kind van Marleen van der Vliet en Peter Kastelein. Sjoerd woog bij zijn ge boorte 3.500 gram. Sjoerd heeft zijn eerste naam te dan ken aan een inval van zijn moeder. „Ik was boodschappen aan het doen en toen wist ik het ineens. Een stoe re, Nederlandse naam, die voor ie dereen goed is uit te spreken." De naam Jan komt van de vader van va derskant, de naam Kees van de va der van moederszij de. Maartenis als vierde naam toegevoegd om de grootvader van Marleen te vernoe men. Als zijn ouders nadenken over de manier waarop ze hun zoon graag de volgende eeuw zien ingaan, komen ze met deze wens: „Natuurlijk ho pen we dat hij gezond en gelukkig zal zijn. En vooral ook dat hij eerlijk en onbezorgd in het leven zal staan en dat hij de mogelijkheden krijgt te doen wat hij wil, zonder grote druk van buitenaf. We willen graag dat hij een sociaal voelend iemand wordt. Als hij creatief is, hopen we dat hij de kans krijgt zich ook op die manier te ontplooien." In het bijna verstreken jaar is in de PZC een klein project tot stayid ge bracht: iedere maand is het portret afgedrukt van een kind dat in die maand in Zeeland werd geboren. De laatste foto in de serie wordt zater dag 18 december afgedrukt. In de oudejaarskrant wordt van de por tretten een galerij gemaakt. Ouders die in het begin van decem ber een kind verwachten, kunnen zich nog voor deelname aan het pro ject melden bij redacteur AJ. Snel. Telefoon op iberkdagen 0118 - 484432. Fax 0118 - 470102. E-mail redactie@pzc.nl. Na drie gouden medailles tra den de Japanners de vierde en laatste dag van het olympisch ju dotoernooi in Tokyo met angst en beven tegemoet. Voor de open ge wichtsklasse lag een doemscena rio klaar die de natie in rouw zou dompelen. Nog nooit had een Ja panner in eigen land van een bui tenlander verloren, maar op 23 oktober 1964 doorbrak Anton Geesink de mythische barrière. Hij won in de finale van het olym pisch toernooi van de wonderju- doka Akio Kaminaga. Geesink verdiende toen veel respect voor de kalme handbeweging waarmee hij zijn uitzinnige landgenoten van de mat joeg. Anton Geesink, op zijn negentien de al Europees kampioen, toonde op de tatami geen enkel ontzag en nam nooit halve maatregelen. De kolos uit Utrecht - lm98 en 120 ki lo - won 21 Europese, drie wereld titels en werd dus in 1964 olym pisch kampioen. Geesink heeft jaren later gezegd dat hij zich als sportbestuurder op vergaderin gen voorbereidt alsof het een groot kampioenschap betreft. In de per soon Geesink huist nog altijd de onoverwinnelijke judoka die zijn tegenstander het liefst na een se conde al op zijn rug ziet liggen. Tragiek Met die directe, weinig fluwelen benadering heeft hijmet name in Nederlandse sportpolitieke krin gen weinig vrienden gemaakt. Het is de tragiek van een machtig en groot sportman dat, nu hij 65 jaar oud is, er soms schamper over hem als naïeve sportbestuurder wordt gesproken. Geesink heeft zijn be vlekte imago echter voor een deel aan zichzelf te danken. Hij klom op in olympische kringen aan de hand van de almachtige maar niet onbesproken IOC-president Juan Antonio Samaranch. Geesink heeft er een handje van zichzelf op de voorgrond te plaatsen en treedt bij voorkeur solistisch op. Geesink laat zich adviseren door een groepje vrienden en een groep je sponsors nemen de onkosten voor hun rekening. Vanuit zijn huis in de Anton Geesinkstraat in Utrecht lanceert hij met grote re gelmaat beleidsrapporten en met zijn Nissan Patrol, de bewuste Mobiele Olympische Academie, draagt hij de gedachte van de olympische beweging uit. Het ver voermiddel, eigendom van de Stichting Vrienden van Anton Geesink, heeft hem vorig jaar nog Samaranch, de zetel van Cees Kerdel in het IOC overnam. In 1992 ondernam het NOC-bestuur onder leiding van Wouter Hui- bregtsen nog een mislukte poging om Geesink uit het IOC te wippen. Men had echter beter kunnen we ten want Geesink laat zich, on danks een paar kunststofknieën, niet zomaar werpen. Hele horden Japanners, in alle soorten en ma ten, werden voor de Olympische Spelen van 1964 op hem losgela ten in de hoop dat er een zou zijn die zijn zwakke plek zou weten te vinden. De bedenkers en cultuur bewakers van het judo werden ra deloos van de onbreekbare Hol landse reus die in 1961 in Parijs al wereldkampioen was geworden en in 1964 het eergevoel van de na tie knakte. De olympische titel van Geesink is, behalve voor de Nederlandse handel met Japan, goed geweest voor het judo. Want als gevolg van het succes van Geesink verloor het judo van grondlegger Jigoro Kano een deel van zijn mystiekHet judo kon zich daardoor als internatio nale sport ontwikkelen en is een niet meerweg te denken onderdeel van het olympische programma. De oer komt Geesink toe dat hij eerst als judoka en later als be stuurder van dc Internationale Ju do Federatie van een Japanse levenswijze een sport heeft ge maakt. En de sport heeft hij toe gankelijk gemaakt voor het pu bliek en de commercie. De gekleurde pakken, twee jaar gele den op mondiaal niveau geïntro duceerd, zijn een idee van Gees ink. Zoals hij ook al eens in zijn leerplan heeft voorgesteld de tra ditionele buigingen te vervangen door de meer eigentijdse hand druk. Geesink ('Ik ben een fastoenlijke, eerlijke, harde werker') blijft, al dan niet tegen de verdrukking in, zijn werk als sportbestuurder nog jaren doen. Omdat volgens hem oud-kampioenen, zoals hij, de sport moeten dienenHij is vastbe raden om zijn tijd als IOC-lid, tot zijn 75ste jaar, uit te dienen. Gees ink-Yama, ofwel 'de berg Gees ink', gaat immers voor niemand opzij. Gijs van Oosten We zijn nu populairder dan Jezus, zei John Lennon ooit over de grote roem van zijn band The Beat les. Sommige radiostations boycotten vervolgens num mers van de band en groepen mensen verbrandden ritueel platen. Jaren later beweerde een gestoorde fan dat deze uitspraak voor hem reden was geweest om Lennon te vermoorden. Feit is dat The Beatles in betrekkelijk korte tijd miljoenen 'volgelingen' kregen en de popmuziek tot op de dag van vandaag door drenkt is met Beatles-invloe den. Natuurlijk komt er maar één band in aanmerking voor de titel Popgroep van de Eeuw, zegt Jan Douwe Kroeske, on der meer maker van het mu ziekprogramma Twee Meter Sessies. „Dat zijn onbetwist The Beatles, maar eigenlijk zou ik die titel liever willen onderverdelen in categorieën als 'beste live-band' of 'beste studio-band', maar ook dan kom je bij The Beatles uit. Ze hebben in zoveel facetten van de muziek baanbrekend werk gedaan. Ze hebben nieuwe instrumenten en studiotech nieken gebruikt, stijlveran deringen aangekund, live de meest absurde optredens ge geven en heel intensief ge toerd." Paul McCartney, John Len non, George Harrison enRin- go Starr zetten de toon voor bands in de jaren zestig. „The Beatles hebben de ontwikke ling van de popmuziek in een stroomversnelling ge bracht", vervolgt Kroeske. „Ze waren ook stuk voor stuk sterke individuen met alle vier hun eigen inbreng." Toch kan Kroeske veel bands noemen die betere platen maakten of sterkere concer ten gaven dan de Fab Four uit Liverpool. „Ik ben zelf bij voorbeeld meer een Stones- Honderd jaar sport, hon derd jaar sporthelden. Nu de twintigste eeuw ten einde loopt publiceert de PZC por tretten van Nederlandse topsporters, die de laatste honderd jaar van zich heb ben doen spreken. Vandaag nummer 5. problemen bezorgd, toen een gift van 5000 dollar van de voorzitter van het organisatiecomité van de Winterspelen in Salt Lake City in de openbaarheid kwam. Geesink kwam er als IOC-lid met een vriendelijke berisping van Sama ranch van af. Geesink heeft zich in zijn loop baan na de sport door een reeks van voorvallen altijd wat onheus bejegend gevoeld. Hij reageert zeer gevoelig als zijn afkomst als jongen uit de Utrechtse volks buurt Wijk C ter sprake kwam. Twaalf jaar was Geesink, toen hij in de naoorlogse jaren op de stei gers aan de metselbak stond. Hoe wel hij alleen de lagere school heeft afgemaakt, pareert Geesink dat hij zijn 'opleiding later frag mentarisch heeft genoten'. Hij ging als j ongen met zij n vader mee 'Want het land wederopbouwen doe je niet in de schoolbanken'. In die jaren, maakte Geesink ook kennis met judo. Hij zag in 1948 in de rust van een voetbalwedstrijd een judodemonstratie. Dwarsligger De miskenning maakte Geesink opstandig en legde ook de basis voor zijn status als 'notoire dwars ligger'. De rapen waren pas echt gaar toen in 1987 niet de officiële Nederlandse kandidaat, NOC- voorzitter Henk Vonhoff, maar Geesink, als beschermeling van Rauwe sfeer The Beatles kregen in betrekkelijk korte tijd miljoenen 'volge lingen'. fan. Maar als The Rolling Stones niet de evenknie wa ren geweest van The Beatles waren ze nooit zo populair geworden. Ook hedendaagse bands als Supergrass, Oasis en Blur waren nooit zo groot geweest zonder de directe re ferentie aan The Beatles. De beste plaat van de afgelopen tien jaar is voor mij denk ik 'Mellon Collie and the infini te sadness', van Billy Corgans Smashing Pumpkins. Maar door deze plaat heen zie ik The Beatles weer. Ook als ik naar The Doors luister hoor ik de invloed van The Beatles er in terug." Voor Kroeske maakte John Lennon de popgroep het meest interessant. „Het al bum 'Sergeant Pepper's Lo nely Hearts Club Band' is prachtig, maar ik hoor de binnenkant van het hoofd van Lennon in het framework van een band. Ik ben ook ge neigd zijn solowerk boven de platen van The Beatles te plaatsen. Lennon was een fantastische singer/songwri ter. Hij predikte ook volstrek te gelijkheid tussen man en vrouw. Een baanbrekend nummer als 'Woman is the nigger of the world' kan zich meten met de expliciete tek sten van Public Enemy. Al leen Lennon schreef het een Het favoriete album van de hoogleraar aan de Universi teit van Amsterdam is 'Rub ber Soul', met daarop num mers als 'In my Life' en Norwegian Wood'. „Die plaat ademt nog een beetje de rau we sfeer van hun eerste pla ten, terwijl je er ook al duide lijk het experimentele van 'Sergeant Pepper' in hoort." The Beatles probeerden het ideale popliedje te maken, meent Boomkens: simpele gi- taarloopjes, een eenvoudige opbouw en goede, maar voor al ook emotionele zangpartij en. „Geluid dat je raakte." Vooral de 'Britpop' is volgens hem geënt op het geluid van de Beatles. „In Engeland is daar een constante discussie over", aldus Boomkens. „On danks het succes van bands als Blur en Oasis merk je in dat land toch de frustratie dat er tot nu toe geen andere band is geweest die het su blieme van de Fab Four kon evenaren." Frank Weij and tiental jaren eerder.' The Beatles waren kortom hun tijd ver vooruit: van de ma nier waarop ze de merchan dising aanpakten tot het werk van hun producer, Ge orge Martin. „Die heeft met de meest eenvoudige spullen de meest experimentele din gen gedaan", stelt Kroeske. „Er zijn later betere produ cers geweest, maar Martin verrichtte pionierswerk." Volgens Nederlands enige pop-professor René Boom kens begonnen popjournalis ten en popkenners in de jaren tachtig al te discussiëren over wat de beste plaat van de eeuw is geweest. „Steevast staat 'Sergeant Pepper' bij de eerste twee op het lijstje, of anders wel de voorganger 'Revolver'," aldus Boomkens.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 29