Eerst een computer, dan praten Variaties op een bekend thema Digitaal speelgoed De precomputer loopt, geen bezwaar. „Bij een gemiddeld gebruik van een aantal uren per dag gaan de batterijen ongeveer een half jaar mee, of zelfs langer. Dit komt doordat de speelcomputers, als ze even niet gebruikt worden, automatisch uitschakelen. Vele producten hebben bovendien de mogelijkheid om ze op een adapter aan te sluiten." Speelgoed Op de vraag of deze spelcomputers voor beginners met hun zwart-wit schermpjes niet snel hun aantrekkelijkheid verliezen, als de kinderen hun ouders zien werken op snelle pc's met flitsende kleuren, zegt zij: „Wij maken speelgoed en geen pc's. Een VTech leercomputer wordt altijd aangeschaft speciaal voor het kind, het wordt zijn eigendom. Hij of zij kan het overal mee naar toe nemen en er overal en altijd mee spelen. Het is daarom niet reëel om speelgoed van gemiddeld 150 gulden te vergelijken met een pc ter waarde van 1800 gulden. Hoe dan ook, voor elke spelcomputer geldt dat hij vaak niet meer te repareren is, als hij eenmaal stuk is. „Dat komt", zegt ze, „omdat ons speelgoed bestaat VTech Electronics levert over de hele wereld educatief speelgoed. uit losse onderdelen die door een zogeheten voice- en programchip allemaal met elkaar verbonden zijn. Het hele apparaat moet uit elkaar gehaald worden om eventuele onderdelen te vervangen. Dat is een hele klus en dat wordt daardoor een duur karwei. Als er ooit speelgoed van ons kapot gaat. adviseren wij de klant terug te gaan naar de winkel en een nieuwe aan te schaffen." Grutters denkt dat ook elektronisch speelgoed zich steeds meer ontwikkelt tot apparatuur voor communicatie en interactie. „Kijk naar de opkomst van draagbare telefoons voor kinderen, communicatie tussen ouders en kinderen en ook tussen kinderen onderling wordt steeds belangrijker. Speelgoed zal meer die kant op gaan." Om die stelling te onderstrepen heeft VTech Mobielofoontje voor peuters in het assortiment opgenomen. Een telefoon op wieltjes en met een touwtje dat de kinderen moet helpen leren tellen en lopen. In de folder: De telefoongeluiden van Mobielofoontje zijn niet van echt te onderscheiden en het knipperende lampje in de telefoontoets zal de aandacht van de peuter blijven vasthouden. En zo blijft de mens z'n hele leven in de ban van de techniek. Sander Lindenburg VTech speelgoed is te verkrijgen en uit te testen bij alle speelgoed- of babyspeciaalzaken. De prijzen lopen van 19.95 gulden voor Robbie de Rups tot f 349,95 gul den voor de Precomputer 7000 GTX. China. „Er worden jaarlijks wereldwijd door ons bedrijf tussen de 40 en 50 nieuwe speelgoed-producten geïntroduceerd. Elk land maakt daaruit een keuze, natuurlijk wordt daarbij gekeken naar de markt. De cultuurverschillen zijn enorm", aldus Grutters. Verschillen „Speelgoed dat je bijvoorbeeld moet aansluiten op de tv, zal in de USA een betere verkoopkans hebben dan in Nederland. Reden hiervoor is dat Amerikanen in elke kamer een tv hebben staan. Alle kinderen hebben daar een eigen tv en dus storen ze pa of ma niet, terwijl die naar hun favoriete programma kijken. Het Benelux kind is een ander kind dan het Amerikaanse; er zijn verschillen in educatie, in smaak (bijvoorbeeld kleuren) en in mentaliteit. Wij proberen producten zo goed mogelijk aan te passen aan wat kinderen leuk vinden." Dat heeft ertoe geleid dat VTech's speelgoed sinds zeven jaar verkrijgbaar is in de Benelux in een Nederlandse versie. Bedoeld voor kinderen van 6 maanden tot een jaar of 10, onderverdeeld in de volgende categorieën: Brabbel- Babbel (6 tot 36 maanden), Schooltje (4 en 5 jaar), Smart Start (5 tot 7 jaar) en Precomputer (7 jaar en ouder). Maar behalve de kinderen moeten ook de ouders overtuigd worden. Grutters: „Ouders kijken altijd kritisch naar elke aankoop voor hun kind, want er is niets belangrijker voor hen dan hun kind. Ouders willen dat speelgoed duurzaam is, van hoge kwaliteit, educatief en geweldloos. Kinderen letten er vooral op of het speelgoed er leuk uitziet en of het populair is bij vriendjes. Ze willen graag speelgoed dat 'cool' is en modern." Grutters kan niet aangeven wat de gemiddelde levensduur van haar speelgoed is. „Feit is dat het kind de VTech computer op een zeker moment ontgroeit. Wij bieden dan de mogelijkheid het product uit te breiden middels aanvulcassettes, boeken, printer, pc-link etc. Met uitbreidingsmogelijkheden proberen wij het product langer interessant te maken, zodat het kind heel lang plezier kan hebben van de VTech computer. Ouders zien dit tevens als een goede investering." Volgens de pr- medewerkster is het feit dat veel Vtech speelgoed op batterijen Nog voordat kinderen een woord kunnen spreken, kunnen ze hun wakkere uren al doorbrengen met het spelen met een computer. Het leven is doordrenkt met de elektronische alles- kunner. Bits en bytes van de wieg tot het graf. De Aziatische firma VTech is gespecialiséerd in electronische speelgoed voor baby's. Het bedrijf Investeert jaarlijks bijna 48 miljoen dollar in onderzoek naar nieuwe elektronica en dat resulteert in veertig tot vijftig tot nieuwe soortenspeelgoed. Robbie de Rups, uit de Brabbel-Babbel- serie, de Sprekende Alfabet Appel en de pre-computer zijn in Nederland genomineerd als speelgoed van het jaar. Robbie de Rups spreekt na een druk op een knop drie woorden: Hallo, Kiekeboe en Bravo. Verder worden kinderen vermaakt door de drie liedjes die het dier laat horen: Zagen-zagen- wiedewagen, Hop-Marianneke- stroop-in-hety-kanneke en Rijden-rijden-in een wagentje. Als de rups voortgeduwd wordt, gaat haar kop heen en weer en beginnen de voelsprieten te knipperen. Het drukken op de grote, vrolijke toetsen moet de hand-oog coördinatie verbeteren. Bij de Sprekende Appel gaat het over de letters van het alfabet. In vijf activiteiten leert het kind spelenderwijs het alfabet, de lettervolgorde en de fonetische uitspraak van de letters met bijbehorende woorden. Lieveheersbeestje Verder is onder andere Pimpampoentje genomineerd. Dit lieveheersbeestje combineert vormen, kleuren, cijfers en muziek. Het dier heeft een vormen- en cijferstand. In de vormstand zegt een stem de woorden bij vijf vormen en twee ldeuren, gevolgd door een van de acht Nederlandse melodietjes. In de cijferstand hoort het kind de cijfers een tot en met vijf met het bijbehorende aantal muzieknoten. Op de rug zit een knop die afwisselend Speel-met- mij of Tel-met-mij laat horen, als er op gedrukt wordt. VTech heeft een vestiging in Weert en wordt vertegenwoordigd door Brigitte Grutters, die met een vriendelijk Limburgs accent de achtergronden van de elektronica-firma schildert. Oprichter is Allan Wong, die in Hong Kong 23 jaar geleden begon, nadat hij met succes speelgoed voor zijn eigen Mnderen had gemaakt. Hij bedacht hand-held videogames: Meine apparaatjes ter grootte van een hand met een schermpje, waarop je leuke en leerzame spelletjes kon spelen. Omdat vriendjes en vriendinnetjes ook graag zoiets wilden, groeide het idee van massaproductie. Zo ontstond de speelgoedfirma uit de persoonlijke hobby van Wong. Het bedrijf heeft ook een onderdeel dat zich bezighoudt met telecommunicatie. VTech gaat er prat op dat het verantwoordelijk is voor de helft van alle draadloze telefoons in de Verenigde Staten. De concurrentie op het gebied van speelgoed is groot. „We kunnen in deze wereld overleven dankzij de enorme investeringen die we in ondei'zoek steken. Daardoor zijn we vernieuwend, blijven de concurrentie voor en zijn in de Benelux marktleider", aldus Brigitte Grutters. VTech heeft wereldwijd 20.000 werknemers, waarvan er zo'n duizend werkzaam in onderzoeks- en ontwikkelingscentra in de USA, Canada, Engeland, Hong Kong en Pimpampoentje Platformspellen voor de pc Met een PC voor je neus en de muis in de rechterhand de Koude Oorlog nog eens dunnetjes overdoen. Of de Amerikaanse bur geroorlog voor de zuidelijken alsnog winnen. Een tankslag in de Noord Afrikaanse woestijn dan? Het is allemaal mogelijk met com puterspellen. Het is de kern van zogenoemde platformspellen zoals Command and Conquer, Warcraft, Tank, North versus South. De platformspellen onderscheiden zich nadrukkelijk van de driedimensionale PC- programma's. In dergelijke spellen moet de speler zich verplaatsen in zijn held en door de ogen, handen en wapens van die virtuele held het spel spelen. Beroemde voorbeelden zijn Duke Nukem, Tomb Raider I, II en III, Outcast en het onlangs verschenen Prince of Persia 3D. Dergelijke spelen vormen in feite een speurtocht die de ontwerpers ook hebben gemaakt. De held of heldin moet het doolhof door, de vallen ontwijken, vijanden doden. Het is gewoon Mjken waar je uitkomt en de geheimen ontrafelen. Voor deze driedimensionale spelen is een enorm computergeheugen nodig. De honderden MB's vliegen je om de oren. Outcast heeft maar liefst 600 Mb op de harde schijf nodig, een behoorlijke grafische kaart en 64 Mb werkgeheugen. En dan nog draait het spel zonder grafische versneller niet echt soepel. De filmpjes en de animaties mogen er dan ook zijn. De platformspellen zijn veel Meiner. Ze vergen minder computergeheugen, de grafische kaart hoeft minder groot te zijn. De speler hoeft dan ook niet met zijn helden door gangen te kruipen of elegant ingerichte kamers te doorzoeken. De legers moeten in het open veld de tegenstanders opzoeken en uit de weg ruimen. Opdracht Het spelen van een dergelijk strategisch spel lijkt niet te vervelen. Al sinds het ontstaan van de spelletjes voor de pc worden ze gemaakt. En het principe is nog steeds hetzelfde. De speler krijgt een opdracht, mannen en materieel en moet het daarmee zien te rooien. In heel veel gevallen hoort daar ook bij dat je een eigen basis moet maken. In sommige gevallen moet je daarbij zelfs aan de economische kant denken. Zo moet in Knights en Merchants een middeleeuws dorp worden opgebouwd: boeren, bakkers, slagers, en wijnboeren zijn noodzakelijk anders breekt er een hongersnood uit. Pas met een goed lopende economische achtergrond kan de speler een leger opbouwen om de tegenstander aan te pakken. De ontwikkeling van deze spelen Myst is er weer, met mooiere grap is misschien wel het best te schetsen aan de hand van de serie die begon bij Dune en voorlopig eindigt bij Tiberian Sun. Al bij de eerste Dune moest een basis worden gebouwd om soldaten op te leiden en wapens te maken. Vervolgens de poppetjes aanMikken met de muis en ze lies en fraaie geluidseffecten. kunnen over het veld bewegen. De aanval kan beginnen. Daarbij komt ook strategie en taktiek om de hoek kijken. Wat is de zwakke plek van de vijand, waar heeft de aanval de meeste kans van slagen, welke troepen zijn nodig? In de vervolgspellen Command and Conquer is weinig veranderd. De wapens worden steeds futuristischer, de grafische weergave mooier, maar de centrale vragen en de manier van uitvoeren zijn in al die jaren niet of nauwelijks veranderd. Het wordt dan ook steeds moeilijker voor de spelmakers om iets nieuws te bedenken. Steeds weer wordt op hetzelfde thema verder gewerkt. Of het nu een strategiespel of een adventure is, het lijkt nieuw, maar is het vaak niet. De ontwerpers zoeken het in mooiere grafische weergave, futuristischer wapens, ingewikkeldere plots. In principe is het echter niets nieuws onder de zon. Een mooi voorbeeld hiervan is de serie van Command and Conquer. Het begon met Dune, het spel op een paar 3,5 inch diskettes. Het verhaal speelde al in een verre toekomst, maar de wapens, de wagens en de soldaten waren nog redelijk herkenbaar. In Tiberian Sun lijken de wapens heel erg op Star Wars-exemplaren. Het spél is hetzelfde, alleen de omgeving is anders. Ook Warcraft - spelend in een mythisch verleden met draken, dwergen en zwaarden - heeft een dergelijke omslag doorgemaakt. In Starcraft is het spel een sterrenslag geworden. Het nieuwe moet worden gezocht in de pogingen van de ontwerpers combinaties te maken van de platform- en 3D- spellen. Van bovenaf het speelveld beMjken en dan als het spannend wordt inzoomen en vanuit de optiek van de held het spel sturen. Zo heeft Tomb Raider III elementen van beide spelsoorten. Ook het spel Commando doet een poging om deze combinatie te bereiken. Overigens is het bij dit spel niet helemaal gelukt, want het is eigenlijk voornamelijk een platformspel. Niet één keer kijkt de speler vanuit het perspectief van een van de commando's. Ondanks het gebrek aan fundamentele vernieuwing blijven de platformspellen populair. Sterker nog, de strategiespellen en de schietspeÜetjes (de shoot-them- up's zoals ze in vakjargon heten) verkopen nog steeds beter dan de 3D-spellen. Door de opgeMopte herrie over Tiberian Sun vloog dit spel de afgelopen weken over de toonbank. Het net uitgekomen Prince of Persia 3D gaat een stuk minder hard. Myst Gezien het succes van de diverse spellen blijven de grote ontwerpers hangen in de bestaande technieken. Binnenkort komt een nieuwe versie uit van het beroemde spel Myst. Ongetwijfeld prachtige graphics, nog ingewikkeldere raadsels, maar het zal waarschijnlijk geen revolutionair idee bevatten. Het blijft wachten op die ene briljante geest, die iets nieuws verzint. Ooit zijn toch ideeën ontwikkeld waaruit bijvoorbeeld Duke Nukem, Prince of Persia en Dune zijn voortgekomen. Dat moet nog een keer kunnen. Tot die tijd moeten de liefhebbers van computerspellen het doen met variaties op bekende thema's. En dat is overigens in heel gevallen ook al leuk genoeg. Gijs Korevaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 31