Winkelen zonder gesjouw rwT O Een filiaal dat zweeft in cyberspace Boodschappen via Internet Afdeling Schap Soort Thuisservice over vijf jaar winstgevend >roduct software engineers jan één adres aenoeg Artikel Bestelling Boodschappen doen zonder gesjouw. Geen weekvoorraad melkpakken meer zes keer hoeven overpakken. Geen gejen gel van het kroost. En op jaarbasis ongeveer 52 uur extra-vrije tijd krijgen. Dat lijkt een onbereikbaar ideaal, maar Albert Heijn maakt die droom waar. Dankzij de Thuisservice van deze supermarkt kunnen de wekelijkse boodschappen via internet, fax of telefoon besteld worden. Albert Heijn brengt ze vervol gens thuis. De klant is alleen wel iets duurder uit: vijf procent. De Thuisservice begon vijf jaar geleden onder de naam James. Deze butler-naam is geschrapt en inmiddels is dit onderdeel van het concern uitgegroeid tot een volwassen, zelfstandige organisatie. Sinds begin dit jaar is het mogelijk om via Internet (www.ah.nl) de boodschappenlijsten door te sturen naar de winkel. Hoeveel mensen gebruik maken van deze dienst, wil Marjan Rozemeier van Albert Heijn uit concurrentie- overwegingen niet zeggen. „Maar het zijn er meer dan honderdtallen", is het enige dat ze er over kwijt wil. „We mikken op een brede doelgroep, maar het zijn vooral senioren en tweeverdieners die bij ons bestellen. De ouderen willen niet sjouwen met de dozen met boodschappen en de tweeverdieners maken er gebruik van vanwege het gemak en de tijd die ze zo overhouden om aan hun kinderen te besteden. En er zijn ook studentenhuizen die gezamenlijk bestellen." Een poging om zelf de Albert Heijn Thuisservice te proberen, strandt al na het tweede schermpje op de Internetpagina. Duidelijk is dat er een Java- programma zou moeten gaan lopen, maar dat gebeurt niet. Een demonstratie bekijken of jezelf aanmelden werkt niet met de Microsoft Explorer 5 of Netscape 4. De helpdesk van de supermarkt gebeld: ,,U hebt minstens Netscape 4.5 nodig, dus die moet u eerst even downloaden", klinkt het. Geen taal die de gemiddelde Internetter stimuleert om zijn hamlapjes digitaal te gaan halen. Gelukkig bood de verzameling cd-rommetjes van computerbladen uitkomst. Nieuwste versie Netscape geïnstalleerd, weer geprobeerd en...nog geen sjoege. Aanbod Helpdesk weer gebeld, nu een ander aan de lijn: „Ik gebruik nooit Netscape. U moet de Explorer 4 hebben, daarmee werkt het absoluut.Dan maar op een oude computer waar dat programma nog op stond, en warempel, het futuristische kopen kon beginnen. Eenmaal binnen wordt de klant op een BRAKKEN ZOUTJES/NOTEN/DIPSAUZEN HUISHOUDELIJK PERSOONLIJKEYERZOR&ING BABY- EH PEUTERARTIKELEN VOOR W Km SAPOTHEEK WASMIDDELEN SCHOONMAAK HUISHOUDELIJK PAPIERWAREN Af wasmiddel Machirteafwas Schoonmaakmiddelen Schuurmiddelen Chloor- en bleekmiddelen Toiletreiniqers overzichtelijke manier langs alle 7000 pi'oducten geleid. Dat zijn er natuurlijk veel minder dan in een gewone winkel (in de grootste Albert Heijn staan twintigduizend artikelen in de schappen), maar het aanbod is voldoende. Uit alle productgroepen is iets te kopen: van verse groente tot vleeswaren en van hondenvoer tot wasmiddelen. Onderin beeld wordt precies bijgehouden voor hoeveel geld er al aan boodschappen is aangeklikt. Ook handig is de pagina met alle weekaanbiedingen, die zo makkelijker gekozen kan worden dan in de winkel. De website - waarvoor de klant eerst schriftelijk een wachtwoord ontvangt na aanmelding - houdt bij welke artikelen vaak besteld worden en dat werkt tijdbesparend bij volgende bezoeken. Voor het verzenden van het boodschappenlijstje is te zien wanneer het eerstvolgende bezorgmoment is (zit zo'n Interieur van een Albert Heijn-filiaal van de toekomst. anderhalve dag tussen). Keurig op tijd (maandagmorgen tussen 9 en 11 uur) komt een plaatselijke koeriersdienst met twee kratten met de boodschappen voor de hele week. Voor de kratten moet statiegeld betaald worden en die worden volgende keer met de lege flessen weer meegenomen. Het betalen kan contant gebeuren bij aflevering, maar liever heeft Albert Heijn dat een machtiging getekend wordt voor het automatisch afschrijven van de kosten. Het overpakken van de bestelling naar (koel)kasten vergt tien minuten. Een duidelijke tijdwinst! Het bezorgen kost negen gulden aan het eind van de week en in het weekend en de rest van de dagen zes gulden. „Een klant is per boodschappentas zo'n vijf tot zes procent duurder uit", legt Marjan Rozemeier uit. „Dat komt vooral omdat we extra werk hebben aan het goedhouden van groente, zuivel en andere producten die aan bederf onderhevig zijn. En het kost ons tijd, want iemand van ons gaat in feite voor de klant winkelen." Sander Lindenburg De Albert Heijn Thuisservice levert het bedrijf nog geen winst op. „We doen het. omdat we erin geloven dat dit de toekomst heeft", zegt woordvoerder Marjan Rozemeier. Verwacht wordt dat dat over vijf jaar welhet geval zal zijn. ,Dan is het aantal internetters ongetwijfeld flink toegenomen." Volgens dezelfde raming zullen de supermarkten dan 5 van hun inkomsten uit deze vorm van dienstverlening halen. Vooralsnog kunnen alleen mensen in grote delen van de Randstad (Haarlem, Den Haag, Leiden, Zoetermeer, Alphen aan de Rijn, Zeist, Purmerend, Zaandam en Amsterdam), Utrecht, Arnhem, Eindhoven, Breda en Zwolle van de thuisservice gebruik maken. Het voornemen is dit gebied langzaam uit te breiden in de komende jaren. „Verder willen we de dienstverlening verbeteren, bijvoorbeeld door de tijd tussen bestellen en leveren te verkleinen. Ons ideaal daarbij is:morgens bestellen, middags geleverd." http://www.ah.nl (Advertentie) Modern boodschappen doen wordt klikken in plaats van duwen. www.polytechniek.randstad.nl loopbanen voor technici partner voor bedrijven (0800) 023 05 80 ir randstad polytechniek Kledingzaken op het web Kleding kopen via Internet? Ondenkbaar zullen sommigen denken. Kleren moet je immers voelen en passen. Bedrijven als Otto en Wehkamp bewijzen echter dat bet niet zo hoeft te zijn. Er is wel degelijk een markt voor mensen die aan een foto genoeg denken te hebben. Van Westen Mannenmode uit Zaamslag en Lavooij Mode uit Middelburg zijn voorbeelden van kledingwinkels waarvoor de winkelstraat niet groot genoeg is. Van Westen Mannenmode heeft twee winkels. Eén staat in het Zeeuws-Vlaamse Zaamslag en de andere zweeft ergens in cyberspace. Dat van Westen zich actief op het Internet gestort heeft is niet vreemd. „Wij zijn zwaar geautomatiseerd" zegt Johan van Westen, „alles wat we konden automatiseren is geautomatiseerd. Internet is ook een heel normaal onderdeel van ons bedrijf geworden." Johan van Westen is in de kledingzaak de man achter de site. „Er zijn genoeg bedrij ven die een site op Internet hebben zonder dat ze precies weten wat ze ermee moeten. Voor ons is www.vanwesten.com niet gebouwd als gevolg van een hobby maar uit marketingoogpunt. De huidige site van Van Westen is de derde op rij. De laatste versie is met twee weken nog kersvers. „Op de vorige site was het al mogelijk om online kleding te bestellen, maar och, dat was niet echt een serieuze poging.Met de nieuwe site gaat Van Westen er veel meer werk van maken. Voor iemand aan een bezoek aan de Van Westensite begint kan er gekozen worden door wie men door de virtuele zaak rondgeleid wil worden. Om nog beter een indruk van de winkel te krijgen, zijn er zogenaamde panoramafoto's op de site geplaatst waarmee het mogelijk is om 360 graden in de rondte te kijken op verschillende plekken in de zaak. Vanzelfsprekend zijn er ook kleren via de site te bestellen. „Je kunt wel zeggen dat je geen kleding online kunt kopen omdat je tenslotte toch wilt kunnen passen en voelen. Niettemin zijn er mensen die dat wel doen", weet Van Westen. Iedere week wordt er wel wat verkocht via de site. Op de Internetpagina's zijn een veertigtal producten te zien die besteld of gereserveerd kunnen worden. Wil iemand een hele outfit combineren? Geen probleem. Bezoekers kunnen een paspop kleden in de kleren naar keuze om te zien hoe een en ander bij elkaar staat. Is de bezoeker uiteindelijk zeker van zijn zaak dan kan hij de knop bestellen indrukken. Van Westen vraagt niet meer geld voor kleren die via de site zijn besteld dan die in de winkel gekocht worden. De bezorgkosten neemt Van Westen zélf voor rekening. „Het zijn tenslotte extra inkomsten; klanten die anders nooit helemaal naar Zaamslag zouden komen. Mensen uit Eindhoven, Breda of Rotterdam. Natuurlijk kost het wat meer voor Van Westen om de kleren voor nop op te sturen. Wat doe je als de online te goed gaat lopen? als je voor de helft van je omzet de portokosten moet betalen? Johan van Westen ziet wel degelijk een toekomst waar plaats is voor een Internetwinkel naast een gewone. Misschien dat te zijner tijd de onlineversie van Van Westen losgekoppeld moet worden van de eigenlijke kledingzaak. Kracht Lavooij Mode uit Middelburg is een Zeeuws bedrijf dat zich de laatste tijd nadrukkelijk op Internet aan het manifesteren is. Frank Lavooij: „Ik kom uit een familie met veel informatietechnologen en onderkende al snel de kracht van Internet." Vervolgens ging Lavooij aan de slag om zijn bedrijf op het Web te zetten. Daarbij keek hij goed naar de mogelijkheden en beperkingen van e-commercezaken doen via Internet. „Mode moet je in de eerste plaats passen en voelen. Wij maken maatpakken, verkopen de betere dames- en herenkleding en verzorgen galakostuums en jurken. Die geven we ook een ruime plaats op onze site. Er is ook een mogelijkheid om artikelen te bestellen, maar dit doen we om alles zo compleet mogelijk te maken, er wordt niet veel gebruik van gemaakt." „Eigenlijk kun je het beste langskomen bij ons om kleding daadwerkelijk te voelen, denkt Lavooij. „We hebben ook een groot assortiment in bedrijfskleding. Instellingen die een nieuwe kledinglijn willen lanceren, beveiligingsbedrijven, brandweerkorpsen en cateraars kijken voor hun nieuwe outfit niet meer in folders, maar zoeken op Internet. Deze ontwikkeling hebben we snel onderkend en daar zijn we op ingesprongen. Het voordeel is dat we dure advertentiekosten uitsparen en dat we landelijk kunnen opereren. We krijgen zelfs opdrachten uit Groningen." De site van Lavooij is een groot succes geworden. „Daarvoor zul je wel wat moeten doen"aldus de kledingverkoper. „Ten eerste moet je dagelijks je site bijhouden, ervoor zorgen dat er geen achterhaalde informatie op staat. Ten tweede moet je e-mail behandelen als gewone post. Alle bileven openmaken en binnen 24 uur beantwoorden. Als je dit medium serieus behandelt, win je daar klanten mee. Daarnaast is de mogelijkheid van e-mail sneller. De PTT heeft steeds meer vertraging tegenwoordig. Voor j e bezoeker moet je een zo volledig mogelijke produktinformatie geven. En je moet makkelijk te vinden zijn. Dit betekent een eigen domein aanvragen." Klantenbinding Daarnaast biedt Internet extra mogelijkheden voor klantenbinding. „De klant kan op ons domein een apart bestel en klachtenformulier krijgen. Als hij een pak bij ons koopt nemen zij maten op onze site op in een besloten gedeelte, waar hij alleen toegang toe heeft. Als hij bijvoorbeeldin Amerika is, en hij wil iets op maat bestellen, hoeft hij alleen de URL in te tikken. Daarnaast sturen wij regelmatig een e-mailkrant naar vaste klanten met aanbiedingen of de nieuwe collectie." Ben Oerlemans Guido van der Heijden www.vanwesten.com, www.lavooy.nl Van Westen Mannenmode in Zaamslag. foto Charles Strijd AH AfW33 aqua OS*. AH Afw33 limoen OS AH Afuuaa terra OS* Drett Afwas citroen ultra plua OS* Oeft Afwaa ultra plua OS* Oeft Extra hygiene OS* Oeft Extra hygiene 0.7S* Dubro Afwaa citroen 05* EuroS. Afwaa 1 Lux Afmaa OS* 2.05 2.05 2.05 3.25 3 fiDraft I O.TSt tle'-w vattYlestei tóemetan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 27