De vervangbare mens Internet is de beursvloer van morgen Digitaal overnachten in onbemande slaapdozen *u Beleggen is in engineers hebben hun fö -p •rH cn •rH foto Lex de Meester Beleggen is in. Nu een gemiddelde spaarrekening vanwege de lage rentestand wat minder aantrekkelijk wordt, wagen Nederlan ders een wat ruiger financieel avontuur. Alhoewel, avontuur? Zo te gen het einde van de eeuw zitten we ook voor het kopen en verkopen van aandelen rustig achter het beeldscherm Beleggen is al lang niet meer een bezigheid van de zeer kapitaalkrachtigen die iedere dag verschillende financiële dagbladen moeten doorspitten om op de hoogte te zijn van alle cijfertjes en van alle jaarverlagen van de multinationals. Aandelen van bedrijven worden nu al bij wijze van spreken bij de koffiepunten cadeau gedaan. Groene fondsen, Nederlandse fondsen, pakketten met een gegarandeerde opbrengst en handige telefoonlijnen waar advies verkregen kan worden en waar en passant ook de aandelen verkocht en gekocht kunnen worden: de bedrijven en bankiers lijken er alles aan te doen om van beleggen de nationale hobby te maken. De grotere Nederlandse banken bieden tegenwoordig op Internet de mogelijkheid om ook daar al dan niet serieus te spelen met aandelen. Misschien wel de beste manier om te beleggen. Handelen via Internet is goedkoper dan door middel van de speciale beleggingslij nen die de banken in de loop der jaren aan de klanten hebben aangeboden. Door de opdrachten zelf met de computer door te geven, wordt er aanzienlijk bespaard op provisiekosten. Rekent de orderlijn van ABN AMRO voor 10.000 euro aandelen een provisie van 73,75 euro, dezelfde order kost op de Internetsite van de bank 51,25 euro. De site van Robeco rekent 4.0 euro en de Postbank wil voor haar digitale dienstverlening 47,75 euro hebben. De goedkoopste is de Internetsite van de kleine bank Labouchere: een dochter van verzekerings-maatschappij Aegon. Goedkoopste Labouchere's virtuele effectenmakelaar Alex vraagt slechts 24,50 euro provisie voor het aandelenpakket van 10.000 euro en is daarmee de goedkoopste van het stel. Dit is trouwens ook op de site van Alex terug te vinden. Labouchere's site biedt de mogelij kheid om per aandeel uit te zoeken op welke beleggingssite dit het goedkoopst te bestellen is. Het andere grote voordeel van beleggen via het web is de snelheid. Behalve het feit dat orders via Internet sneller doorgevoerd worden dan wanneer er een mens tussen zit, is ook de op Internet aanwezige informatie een stuk verser. Nu zeker alle beursgenoteerde bedrijven een site op Internet hebben, kan de belegger van achter hetzelfde scherm bij de verschillende bedrijven op bezoek, jaarverslagen opzoeken en ander cijfermateriaal vergelijken. Op hetzelfde Internet zijn ook talloze buitenlandse bladen heel wat sneller terug te vinden dan in de Nederlandse kiosken. Daarnaast is Internet steeds meer het medium voor mensen die iets te verklikken hebben. Verontwaardigde werknemers mailen anoniem plannen naar de pers en anderen laten weer cijfers van bedrijven lekken. Een extreem voorbeeld speelde onlangs op de site van de Amsterdamse beurs. Een bezoeker met de naam speurneus 007 maakte een voor intern gebruik bedoelde nota van vliegmaatschappij KLM waarin dalende winsten werden aangekondigd bekend via de chatbox op de Internetpagina van de AEX. Guido van der Heijden www.alex.nl www.abnamro.nl ioww.postbank.nl www.rabobank.nl www.robeco.nl www.sns.nl Bedrijven en bankiers doen er van alles aan om van het beleggen een nationale hobby te maken. Voorlopig mag de NS-lokettist blijven. De kaartjesautomaat heeft hem nog niet op een zijspoor gerangeerd. Maar in an dere bedrijfstakken grijpt het systeem van de vervangbare mens om zich heen. Zo communiceren we met een sprekende compu ter en halen we zwijgzaam geld uit de pinautomaat. Sprekend voorbeeld zijn de Franse slaapdozen, bekend als Formule 1 ho tels. Daar is de balie-medewerker van vlees en bloed een be zienswaardigheid geworden. Een van onze verslaggevers checkte zich in. Digitaal. welkom te zijn. Dat leid ik tenminste af uit de vragen die mij worden gesteld. Wilt u ontbijten? Mag het bedrag van uw saldo worden afgeboekt? Wilt u een rekening? Nadat ik driemaal oui heb ingetoetst, toont het beeldscherm mijn kamernummer en mijn zescijferige toegangscode. Bovendien wenst het mij ter afsluiting van het programma een welgemeend(?) Welterusten toe. Ook al is het pas in de namiddag en heb ik nog hele andere plannen. Als ik mijn code bij de ingang heb ingetoetst, laat de toegangsdeur een lichte mechanische klik horen. Dat klinkt toch anders dan Ooit gebeurde het dat ik in het holst van de nacht het benzinestation bewust voorbij reed, terwijl ik heel goed wist dat dit vanwege de inhoud van mijn tank behoorlijk onverstandig was. Enkele praatpalen verder moest ik inderdaad de hulp van de Wegenwacht inroepen. En dat allemaal omdat ik geen raad weet met de werking van de nachtpomp. Net zo min als met het vastzetten van de tv-zenders, het instellen van de video en het afstellen van de tijdklok, gekoppeld aan de huiskamerverlichting om zo inbrekers om de tuin te leiden. Nee, ik ben niet handig in die digitale dingen. Dat realiseerde ik me weer pijnlijk voor de entree van het Formule 1 hotel in Lille. Het was, vooral door de zo typisch Franse bewegwijzering, al een hele klus om het hotel-zonder-glorie te vinden in de Avenue de la Sabliëre, een achterafstraat-in- het-kwadraat. Maar dat was nog niets vergeleken bij wat mij binnen te wachten stond. Ik moest me aanmelden bij wat zo mooi heet het Automatisch Onthaal, bestaande uit een beeldschermpje en een toetsenpaneel naast de ingang van het hotel. Gekozen kon worden uit een handleiding in het Nederlands, Engels, Duits en uiteraard Frans. Ik koos voor de eerste optie om het me niet nog moeilijker te maken dan het al was. Instructie Schuif uw creditcard in de sleuf, verschijnt uitnodigend op het beeldscherm. Gehoorzaam volg ik de instructie op, terwijl ik de lichte paniek hoe en wanneer ik mijn card weer terugzie, nog net weet te onderdrukken. Na enig onheilspellend gereutel uit de krochten van de machine lees ik: Ons gesprek kan dadelijk beginnen. Een wel heel erg misplaatste uitdrukking, want van enig gesprek is natuurlijk geen sprake. Hooguit van het opvolgen van instructies. En dan volgt: Om mijn vragen te beantwoorden druk op het toetsenbord. Oui is ja en Non is nee. Omdat het Automatisch Onthaal vervolgens in alle talen zwijgt, druk ik maar op ja, op oui dus. En tot mijn stomme verbazing lees ik: Eerste poging. Dank voor uw bezoek. Ik voel me verlaten en verloren op een kale parkeerplaats en mis elk gevoel dat appelleert aan gastvriendelijkheid. De onpersoonlijkheid viert troef. Gelukkig spuugt de automaat tenminste nog mijn creditcard uit.Ik doe een tweede poging om mezelf het hotel binnen te loodsen. Kennelijk heb ik de eerste keer toch iets niet goed gedaan, want het programma op het beeldscherm is nu met één extra zin uitgebreid: Hotel volgeboekt. Ik stel u de volgende hotels voor...Welke dat zijn, is mij nooit bekend geworden, want verder gebeurt er helemaal niets meer. Ik voel me genept, mis de lijfelijke aanwezigheid van iemand om aan te vragen hoe het nu verder moet. Dit zijn kennelijk de zegeningen van de moderne tijd. Nou geef mij dan maar die ouwe tijd. Hotelgidsen Als ik mismoedig terugloop naar mijn auto, valt mijn oog op een rekje met hotelgidsen, bezijden de hermetisch gesloten deur van het hotel. Ik kies voor het nabijgelegen Roubaix. Het geluk is dit keer aan mijn zijde en na slechts één keer verkeerd rijden, koers ik regelrecht op mijn nieuwe bestemming af. Weer meld ik mij via het Automatisch Onthaal om het gesprek aan te gaan. Dit keer heeft de automaat meer noten op zijn zang, want gaandeweg lees ik: U hoort een geluidssignaal bij elk geldig ingetoetst gegeven. Die mededeling geeft me nieuwe moed, want de vorige keer was ik nooit zover doorgedrongen in de geheimen van de automatisering. En warempel, ik schijn werkelijk Advertentie www.polytechniek.ra n d stad.nl :lowaon2ToV5 8S,echnici'Pi,,tnervo°rbedriiven -v randstad polytechniek Bonjour, ca va? In de hal, nou ja halletje, bestaat het ontvangstcomité uit nog meer automaten. Eén voor frisdrank en één voor snoep. Op weg naar mijn kamer op de begane grond waan ik me in een spookhotel. Geen enkel teken van leven valt mij ten deel. Mens Wanneer ik 's avonds mijn auto op het parkeerterrein van het hotel wil neerzetten, weigert de mechanische schuifdeur alle diensten. Vermoedelijk omdat ik tot drie keer een verkeerde toegangscode heb ingedrukt. Dan maar niet, denk ik. Maar het geluk is met de domme, want tot mijn niet geringe verbazing tref ik even later achter de balie van het hotel een als mens herkenbare medewerker aan. Ik leg hem mijn parkeerprobleem voor, waarbij ik voor het eerst licht betreur dat hij geen automaat is. Die geeft tenminste nog een keuzemogelijkheid uit vier talen aan. De baliemedewerker spreekt er namelijk maar één, en wel zijn moerstaal. Dat doet hij zowel vloeiend als snel. Uiteindelijk weet hij me uit te leggen dat ik een andere kamer krijg met een andere toegangscode, omdat de vorige ongeldig is geworden na mijn vergeefse pogingen mijn In een F-l hotel kun je inchecken, overnachten en weer vertrekken zonder een mens van vlees en bloed tegen te komen. auto te parkeren. De volgende dag bij het ontbijt treft mij opnieuw het geluk iemand van het bedienend personeel te mogen ontmoeten. Ook al kijkt hij bij het vertrek op noch om. Laat staan dat hij wat zegt. Als ik Roubaix uitrijdt, wacht mij een reeks verkeerslichten. Ooit werd het verkeer nog geregeld door agenten die met brede armgebaren en snerpende fluitja de kruispunten beheersten, schie het door me heen. Inderdaad, de vervangbare mens Rob Hirde. foto Phil Nijhuii De vervangbare mens: De kaartjesautomaat heeft al veel lokettisten vervangen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 26