Pokémon komt eraan PZC Rembrandt voor doeners Niet in je remmen knijpen Net een viool, maar dan groter Twaalfde editie van popencyclopedie 22 donderdag 28 oktober 1999 Rembrandt: „Hendrickje, ik voel een zelfportret opkomen. Breng me de grappige hoeden." Het grootste compliment dat Nederlands geniaalste kunstenaar Rembrandt van Rijn (1606-1669) kon krijgen kreeg hij van Nederlands be roemdste kunstenaar Vincent van Gogh. toen die in 1885 tegen een vriend over 'Het Joodse Bruidje* zei: ..Wil je wel geloven dat ik tien jaar van mijn leven zou willen geven als ik voor dit schilderij veertien dagen kon blijven zitten, met een korst droog brood als voedsel." Op een speciaal plekje in het Rijksmuseum hangt een van de mooiste schilderijen uit de ge schiedenis. Het stelt een man en een vrouw voor die elkaar inge togen vertellen hoeveel ze van de ander houden. We weten ver der niets van het stel, behalve dan nog dat de twee zich rond 1662 lieten portretteren door Rembrandt van Rijn. Vincent van Gogh is niet de enige die in ademloze bewondering naar "Het Joodse Bruidje' heeft staan kijken. Heel veel kunstenaars hebben zich afgevraagd hoe Rembrandt het geschilderd heeft. Hij ge bruikte er in ieder geval een penseel voor, maar ook een palet mes, de ach terkant van een penseel, misschien nog een bor stel en zelfs zijn vingers. Dat is alle maal goed te zien als je er met je neus bovenop staat. Het blijkt zo grof Zelfportret, 1630. geschilderd dat je van dichtbij alleen maar dikke klodders verf ziet. Maar wat verf is wordt van een af standje een echte hand, een vriendelijk gezicht, een feeste lijke jurk, een armband van glanzend goud. Rembrandt schilderde 'Het Joodse Bruidje' in de laatste ja ren van zijn leven. Hij had toen al zoveel meegemaakt dat rod delbladen er met gemak een complete jaargang mee zouden kunnen vullen: rijkdom, waar dering van iedereen om zijn vakmanschap maar ook mis kenning, een gelukkig huwelijk, verdriet om de dood van drie pasgeboren kinderen, toch nog een zoon, de dood van zijn vrouw Saskia, een nieuwe lief de, en tenslotte straatarm ge storven nadat hij een paar keer stevig had misgekleund met geld. Over Rembrandts wel en wee kun je lezen in Rembrandt, doe- boek voor kinderen. Het werd geschreven door Ceciel de Bie en Martij n Leenen. Aanleiding voor hun schitterend uitgevoer de boek was de heropening van Rembrandts sjieke woonhuis in de Jodenbreestraat in Amster dam. De schilder woonde er van 1639 tot 1658 op nummer 4 en hij heeft daar onder andere zijn beroemdste schilderij 'De Nachtwacht' gemaakt. De tien vertrekken in het huis zien er weer precies zo uit als driehon derdvijftig jaar geleden. Ster ker, ze zijn zo ingericht dat je met een beetj e fantasie meent de schilder zelf te zien. Dat komt omdat veel van al het moois, kostbaars en wonderlijks dat Rembrandt tijdens zijn leven verzamelde, nu weer op hetzelf de plekje als toen hangt of staat. Enkele van die spullen staan af gebeeld op de schutbladen voor- en achterin het boek. Een beetje goed kunnen kijken is voldoen de om ze terug te vinden in de schilderijen, tekeningen en et sen op andere bladzijden. Het is verrassend te zien hoe Rem brandts eigen kunst- en raritei tenverzameling hem inspireer de tot kunstwerken die nog altijd tot de verbeelding spre ken van mensen van over de hele wereld. Bijzonder bovendien is dat Ceciel de Bie en Martijn Leenen er in slagen je zo nieuwsgierig naar de kunste naar te maken, dat je niet alleen met zijn werk maar ook met zijn manier van leven vertrouwd raakt. En de titel van hun boek is duidelijk genoeg om te weten dat je zelf ook aan de slag mag. Spiegel Er is momenteel van alles en nog wat rond Rembrandt te doen. Maar het begon allemaal met een idee van een museumdirec teur: een tentoonstelling met zoveel moge lijk van de bijna hon derd zelfpor tretten van Rembrandt bij elkaar. Tot en met 9 januari 2000 kun je de kunstenaar in het Mau- ritshuis in Den Haag le ren kennen. Ter gelegen heid van die expositie schreef Jan Wolkers De spiegel van Rembrandt. Het boek ziet er prachtig uit, want er is niet op een dubbeltje gekeken. En je komt heus ook wat over de kun stenaar aan de weet. Maar tjon- gejonge, wat een geleuter zeg van zo'n bekende schrijver die denkt grappig te wezen met geesteloos gezever over zich zelf, over jou en over je vader. Het is te dom voor woorden. Jan Smeekens Ceciel de Bie Martijn Leenen: Rembrandt, Doe-boek voor kinde ren. V-tK Publishing in samenwer king met Het Rembrandthuis; f39,90. Jan WolkersDe spiegel van Rem brandt. Waanders i.s.m. de Kunst hal; f24,50. De speelgoedindustrie heeft haar jongste liefde in de ar men gesloten. Het nieuwe Nin- tendo-spelletje Pokémon moet alle verkooprecords gaan bre ken. Wereldwijd is er van dit videospelletje al voor tien mil jard gulden omgezet. En nu is Nederland aan de beurt. De babyboomers deden het met knikkers en hoelahoep. Hun kinderen met flippo's, Ninja Turtles en Power Rangers. En nu is er Pokémon. Pokémons zijn monsterlijk, onvoorspel baar en overal verkrijgbaar. In de getekende wereld van Poké mon heeft iedereen het eeuwige leven. Er wordt flink geknokt, maar dood en verderf zijn na drukkelijk buiten de deur ge houden. In de fantasiewereld van Poké mon speelt een tienjarig kerel tje, ene Ash Ketchum, de hoofd rol. Begeleid door zijn vriend professor Oak, een expert op het gebied van de monstertjes, zet de hyperactieve durfal zijn eer ste voorzichtige passen in een wereld vol grillige stripfiguren. Ash krijgt van zijn geleerde vriend zijn eerste Pokémon ca deau, het vertederende mon stertje Pikachu. Het kokette kreunertje beschikt over blik semkracht, opgewekt vanuit zijn staart. Samen gaan Ash en Pikachu op pad om de andere, in het wild le vende Pokémons te vangen. Al leen dan kan Ashe de grote Po- kémon-trainer worden die hij zo graag wil zijn. Het is een ver haaltje van niets, maar heeft een impact die zijn weerga niet kent. Het is allemaal zelfs zo in gewikkeld dat er een officieel handboek op de markt wordt gebracht om jongeren wegwijs te maken in de geheimzinnige wereld van beestjes met namen als Beedrill, Raticate, Poliwhirl en Charizard. Dat boek is on ontbeerlijk om het spel te kun nen doorgronden, maar dient ook als leidraad bij het ruilen van dubbele kaarten. Want alle kaarten hebben een eigen waar de; de basis voor een drukke ruilbeurs. Iedere Pokémon heeft Het spel is in twee versies te koop: een blauwe en een rode. zijn unieke karakter en tempe rament, zijn sterke en zwakke kanten. Wie eenmaal een wilde Pokémon heeft verschalkt door hem na een lange strijd te van gen, gaat met die nieuwe speler in zijn team op zoek naar de vol gende uitdaging. Een eenmaal gevangen Pokémon is je groot ste kameraad. Verkooptruc De truc van de fabrikant is dat er twee Pokémon-versies in om loop komen, een rode en een blauwe. Beide spelletjes lijken identiek, maar hebben één ei genaardigheid: pas wanneer de twee aan elkaar worden gekop peld, komen alle 150 karakters waarop wordt gejaagd beschik baar. De spellen afzonderlijk blijven steken op 139 'Poké- monstertjes'. Pokémon werd in 1996 geïntro duceerd op de Japanse markt. Het fenomenale succes deed de Nintendo Corporation beslui ten er een wereldwijd vervolg aan te geven. Vorig jaar werden de VS veroverd en nu is Europa aan de beurt.-Ouders doen er goed aan de zaak niet te onder schatten. De tekenfilmversie, die momenteel draait op Fox Kids, vormt de opmaat voor wat komen gaat. De Game Boy-va riant van Pokémon, waarvan er in de VS in zeven maanden 2,5 miljoen werden afgezet, ligt nu gereed bij de speelgoedbranche. Binnenkort volgt het kaartspel, met alle 150 karakters. Het motto van het spel is 'Gotta catch 'em all' (gepatenteerde slogan), wat de verzamelwoede als vanzelf aanwakkert. Spelle tjesfabrikant Nintendo heeft een goudmijn aangeboord, die de eerdere successen van het be kende Mario Bros en Donkey Kong ver overtreft. De zakmon- stertjes van Pokémon hebben de verkoop van de Game Boy het eerste kwartaal al met 250 pro cent omhoog gejaagd. Wereld wijd is er inmiddels al tien mil jard gulden omgezet in Poké- mon-spellen. De doelgroep zijn kinderen, voornamelijk jon gens, van zeven tot veertien jaar. Anders dan de rages rond de Te- letubbies en Tamagotchi's, hy pes die na een paar maanden alweer waren overgewaaid, is Pokémon ontwikkeld voor een duurzamer relatie met het kind. Door de afwijkende karakters van de te vangen monstertjes en het grote aantal ervan wordt be oogd verveling buiten de deur gehouden. De bedenkers ervan gaan zelfs zo ver, dat ze aan Po kémon een educatieve waarde toekennen. De bezitter van meerdere mon stertjes moet bijvoorbeeld soci ale vaardigheden ontwikkelen om al zijn gedomesticeerde vriendjes tevreden te houden. En bij het onderling ruilen van de kaarten komt rekenwerk om de hoek kijken. Er zijn wereld wijd 11.000 websites versche nen (www.pokemon.com), wat de kinderen automatisch ver trouwd maakt met de zegenin gen van de computer. Om de kinderen de finesses van het spel bij te brengen, worden in de VS door Nintendo demon- stratietoernooien georgani seerd in winkelcentra, iets wat in de nabije toekomst ook in ons land te verwachten is. De toe loop in Amerika bij die evene menten is duizelingwekkend. Toen in juli dit jaar de Ninten- do-karavaan zijn tenten op sloeg bij de Mali of America in Minneapolis, Minnesota, meld den zich op één dag 44.000 geïn teresseerden. De Game Boy-versie van Poké mon kost 79,-, de Nintendo 64-versie 149,-. Doordat er nog geen Nederlandse versie voorhanden is van het Poké- mon-kaartspel, verschijnt hier eerst de Amerikaanse uitgave. Maar het is de vraag hoe volle dig die Engelstalige versie wordt, want in de VS is al gesug gereerd dat daar een bewuste schaarste op de markt is gecre- eerd om de consumptiedrift bij kinderen aan te wakkeren. Hans van Alphen mountainbiken Eerst het paard en dan de rui ter. Dat is na afloop van de koers vaste prik voor Arco van den Berge (13). Het paard is in dit geval het stalen ros, dat na afloop van een mountainbike wedstrijd een goede poetsbeurt best kan gebruiken. Zuinig zijn kan geen kwaad. „Zo'n fiets kost al gauw 1500 piek", aldus Arco Al een jaar of drie rij dt hij mee in het groeiend peloton van moun- tainbikers. Tuurlijk, het gaat om snelheid. Maar er komt meer bij kijken. „Je rijdt de wedstrij den altijd in ruig terrein", legt hij uit. „Dat betekent, dat je ontzettend veel moet schakelen. Het goede verzet kiezen bij een klimmetje of een afdaling is be langrijk. In het parcours zit ook altijd een aantal heuvels. Bij het jumpen moet je dus goed uitkij ken hoe je landt. De klappen op vangen. Omdat er vering in m'n voorvork zit kun je de hardste schokken tijdens de rit goed op vangen." Kopje onder De Goesenaar is lid van X-Tre- me, de club waarvan z'n vader trainer is. Elke woensdag wordt er getraind. De ene keer in het Poelbos en de andere keer aan de zeedijk. Leren hoe je je mountainbike in alle omstan digheden onder controle moet houden. Een slalom rijden, klimmen, dalen, het bochten werk oefenen en je conditie op peil houden. En natuurlijk zor gen, dat je niet van het parcours slipt. „Gebeurde een keer tij dens een wedstrijd. Een stuur fout en hup, voordat ik het wist lag ik in de sloot. Kopje onder." Arco van den Berge: „Het goede verzet kiezen bij een klimmetje of een afdaling is belangrijk. foto Willem Mieras Tijdens het Nederlands kampi oenschap in Rhenen behaalde Arco in een veld van 25 renners een keurige zevende stek. „Dat was bij de jeugd tot en met 13 jaar." Afgelopen zomermaanden deed hij mee in de strijd om de Zo- mercup en op dit moment richt hij z'n vizier op de Zeeuwse ATB-competitie, die op 30 okto ber van start gaat. „Zaterdag de eerste wedstrijd uit een serie van twaalf. Die wordt gereden in Wemeldinge. Zo rijden we de hele winter bijna elke week een wedstrijd. Op Walcheren, Schouwen en Zuid-Beveland. Om voor het eindklassement in aanmerking te komen moet je minimaal aan 6 wedstrijden mee hebben gedaan." Zand, modder, kuilen en heu vels. Dat maakt mountainbiken juist zo aantrekkelijk. Met name de afdalingen in het parcours geven een kick. Tip: „Vooral niet in je remmen knij pen. Klinkt raar, maar je moetje fiets laten gaan en zelf achter je zadel gaan zitten. In de Arden nen wordt het afdalen als aparte sport beoefend. Het zogenaam de downhillen. Je gaat dan als een speer naar beneden. Gaat het dan fout, dan komt het hard aan!" Hans Segboer foto Willem Mieras Haar voorkeur gaat uit naar barok. „De suites van Johann Sebastian Bach vind ik mooi. Ze zijn vooral erg melodieus", zegt de twaalfjarige Marlon Dek uit Goes. Zo'n vijf jaar geleden begon Marlon met het bespelen van de cello. „Buitenom de lessen oefen ik elke dag een half uur tot drie kwartier."De cello lijkt qua bouw veel op de viool, alleen is de cello met een lengte van vijfen zeventig centimeter, een stuk groter. „Voor het bespelen van dit strijkinstrument moet je op het puntje van een stoel gaan zitten. Aan de linkerpoot van de stoel zit een plankje met daarin een gaatje. Daar doe je de verstelba re pin, die aan de onderkant van de cello zit, in. Daarna plaats je het instrument tussen beide benen en ben je klaar om met spelen te beginnen." De manier waarop de vingers op de snaren geplaatst worden, de vingerzetting, is behoorlijk moeilijk. „Nog moeilijker vind ik de manier van strijken. Soms moetje kort strijken en sommige noten strijk je juist aan elkaar. Tegelijkertijd moet je dan ook nog hard of zacht spe len." De celliste, die door muziekkenners wordt beschouwd als zeer talentvol, treedt regelmatig op. „Ik ben met een stedenuitwisseling in Litouwen geweest. Ik heb daar les gehad en heb ook opgetreden. Verder vorm ik samen met twee andere meisjes, die allebei viool spelen, een trio. Samen hebben we opgetreden tijdens een bruiloft in de Grote Kerk in Kloetinge." Een beetje cello kost gauw een mille of tien. Daarom speelt Marlon voorlopig op een huurinstrument. „Zo'n instrument mag je maar een bepaalde tijd huren. Óver een jaar of twee zal ik er zelf één moeten kopen." Piet Nagtegaal Nog geen vijf maanden gele den verscheen OOR's Inter actieve Popencyclopedie op cd- rom, een kleinood waar menig popliefhebber lang op had zit ten wachten. Het schijfje biedt immers een overzicht van de eerste elf edities van 't enige Ne derlandse popnaslagwerk, waarvan deel 1 in 1978 ver scheen en waarvan de meeste edities niet meer verkrijgbaar zijn. De eerste interactieve van OOR stelde desondanks overigens behoorlijk teleur, omdat ze (be halve de geinige videobeelden en geluidsfragmenten) niet véél meer bleek te zijn dan een optel som der delen. Informatie van uit nieuwere edities verdwenen artiesten is er niet in bijgewerkt Bovendien: Zat de twaalfde edi tie van de Popencyclopedie er niet heel binnenkort aan te ko men? Waarom die dan niet al vast verwerkt? Die twaalfde editie ligt inmid dels in de vertrouwde vorm in de boekwinkels en is inderdaad nu al een onmisbare aanvulling op eerder genoemde cd-rom. Zoals elke nieuwe editie dat altijd al was. Al blijft het ook nu weer behelpen. De opzet van de Popencyclope die bepaalt dat bij elke nieuwe uitgave oudjes verdwijnen om plaats te maken voor nieuwko mers. Zo kon het boekwerk al 21 jaar vrijwel even dik blijven en is ze, met haar tweejaarlijkse verschijnen, een van de actueel- ste popencyclopedieën van de wereld. Voor die insteek valt dus veel te zeggen, al grijp je daardoor wel vaak mis. En doen sommige keuzes je stevig achter je oor krabben. Zo verdwenen ditmaal - na een aanwezigheid van eü edities - de aparte hoofdstukje van: Janis Joplin, Grateful Dead, ZZ Top en Cliff Richaid, terwijl Steve Winwood (laatste, bleke, wapenfeit in '97) en Rod Stewart nog wel een eigen entiy hebben. Zo moest ook Kate Bush een pas op de plaats ma ken, terwijl zij toch meer geldt als toonzetter dan de nog wel apart vermelde Ierse groep Clannad (waarvan 't laatste in teressante gegeven uit 1993 stamt). Maar goed, d'r komt een hoop nieuws voor terug, nieuws data de elfde editie inmiddels node werd gemist. Nieuwe hoofd stukjes zijn er voor Elliott Smith, Eminem, Calexico a Britney Spears, terwijl de Ne derlandse acts als Daryll Ann, Caesar, Ilse DeLange, Roméo, E-Life en Dyzack oud-neder- popgedienden als The Scene en Tröckener Kecks verdreven! Heropgevoerd naar aanleiding van recent hitsucces werd zan geres Cher, terwijl ook Joe Jack son na een kortstondige afwe zigheid terugkeerde in de kolommen (te danken aan he! feit hij zich na z'n klassieke trip weer live heeft laten zien als popmuzikant). Aardig maar irrelevant is de nieuwe rubriek 'Hitparadepopi een overzicht van alles wat hea populair, maar niet echt het be schrijven waard is. Met daarin opgenomen (en dus terug van weggeweest): alle winnaars van het Eurosongfestival! Richard Stekelenburg OOR's Eerste Nederlandse Pope"; cyclopedie, 12e editie. Uitgeval BZZTöH, 49,95.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 22