Kamers koppelen handelspartners eeuw PZC Paauwe toont nieuwe showroom Van Dik Hout duikt de Nederlandse theaters in Expositie van tegenstellingen n stadhuis van Terneuzen Molukse gezinnen weggevoerd van woonoord Nadorst Aangeven en afmaken tot in de perfectie zeeland 16 Project met eurosubsidie brengt ondernemers met elkaar in contact ondernemend zeeland in detail kunst cultuur 1900-2000 vrijdag 22 oktober 1999 door Claudia Sondervan MIDDELBURG - De Kamers van Koophandel Zeeland, Brugge en Gent koppelen Ne derlandse en Vlaamse bedrij ven aan elkaar in een nieuw ■matchmaking-proleet dat dit najaar begint. Het project wordt voorgesteld op een seminar Grensover schrijdend partnership op dinsdag 26 oktober in Zelzate. Bedrijven die handelspartners zoeken in België kunnen hun samenwerking ze zochten", vertelt Dennis Temmerman, coördinator bij de Zeeuwse Kamer. „Zeventig bedrijven hebben positief gereageerd." Wat de ondernemers zoeken loopt uiteen van joint-ventures en agenturen tot toeleveraars en uitbesteders. Aan de hand van bedrijfsprofielen wordt aan beide zijden van de grens gezocht welke bedrijven iets voor elkaar kunnen betekenen. Geïnteresseerde ondernemin gen worden dinsdag 26 oktober bij congrescentrum Sidmar in Heinkenszand en Dendermon- de verhaalt over de verschillen tussen toeleveranciers in Bel gië en Nederland. General ma nager J. de Doncker van Ganda Box in Gent spreekt over zijn ervaringen met gemeenschap pelijke distributienetwerken in België, Nederland en Duits land. Na de sprekers volgen work shops over samenwerkingen in de varianten joint-venture, agentuur en als toelevraar of uitbesteder. Om 18.00 uur volgt een receptie. verlangens kenbaar maken, waarna geschikte partners in Vlaanderen worden gezocht. Het project is onderdeel van het Europese subsidiepro gramma Interreg n Interregio naal Zakendoen. „We hebben bedrijven uit het industrieel midden- en kleinbedrijf in een enquête gevraagd of ze belang stelling hadden en wat voor Zelzate om 15.00 uur ontvan gen door exportconsulent Erik Faber van de Zeeuwse Kamer en directeur Ph. Verstraete van de Kamer Gent-Eeklo. Wat grensoverschijdende samen werking kan betekenen, vertelt vervolgens bedrijfsadviseur J. Blondeel van A&B Partners in Nazareth. W. J. Kole van Molcon BV te Het ministerie van Economi sche Zaken houdt maandag 25 oktober van 15 tot 17 uur in het Evoluon in Eindhoven een bij eenkomst voor bestuurlijk en ondernemend Zuid-Nederland over het vestigingsklimaat in (Zuid-)N ederland. De VW Terneuzen verkoopt sinds kort de Theater- Con certbon. Deze bon was voor heen alleen verkrijgbaar bij de theaters en concertgebouwen. De bonnen die het VW nu in zijn assortiment heeft zijn de VW Geschenkbon, de Natio nale Diner Cheque, de Chari- bon (voor goede doelen), de VW Aktiefbon en de Nationa le Bioscoopbon, De Theater- Concertbon is te koop in de waarden 10,15 en 25 gulden. De Terneuzense Bakkerij van Strien heeft onlangs het HAC- CP-certificaat voor product veiligheid en het EDI-certifi- caat voor elektronisch bestellen behaald. Met EDI kunnen bedrijven onderling op elektronische wijze gegevens als orders, pakbonnen en fac turen uitwisselen. De Zeelandtrofee voor de beste Zeeuwse bakker van amandelstaaf en volkoren brood wordt dinsdag 26 okto ber uitgereikt in Hotel Goes in Goes. Burgemeester D. van der Zaag van Goes, tevens voorzit ter van Toeristisch Bureau Zeeland, reikt de trofee uit om 19 uur. Daarvoor zijn de inge zonden producten uitgebreid gekeurd door de Nederlandse Brood- en banketbakkers On dernemers Vereniging. Steve Marteijn (1) en directeur Johan Paauwe in de verbouwde showroom van Paauwe Interieur. foto Marijke Folkertsma De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragentips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. door Willem van Dam ZONNEMAIRE - Trots. Dat zijn ze bij In terieur Paauwe in Zonnemaire. Het bedrijf heeft een ingrijpende verbouwing onder gaan en het resultaat daarvan willen ze maar al te graag laten zien. Daarom houdt Paauwe, gespecialiseerd in zowel klassie ke als eigentijdse woninginrichtingen, een aantal dagen open huis. Met de verbouwing was een investering van meer dan één miljoen gulden gemoeid. De entree van de showroom, het trappen huis en de bovenverdieping van de show room zijn compleet gemoderniseerd. De verbouwingswerkzaamheden vergden on geveer zes weken. Half augustus werd daarmee begonnen. De voorbereidingen namen ongeveer een jaar in beslag. Het be drijf spreekt zelf van 'een van de ingrij pendste veranderingen sinds de laatste tien jaar'. Meer sfeer De doelstelling die Paauwe daarbij na streefde: meer sfeer én een overzichtelijker indeling. Woordvoerder Steve Marteijn: „Wij houden niet van pochen, maar ik denk wel dat wij in onze opzet geslaagd zijn." Volgens Marteijn trekt Paauwe Interieur klanten uit heel Zuidwest Nederland. Dat is, vindt hij zelf ook, vrij opvallend; Zon nemaire is immers niet meer dan een be scheiden vlekje op de Nederlandse kaart. „Onze kracht ligt in vooral in de persoon lijke benadering van onze klanten en onze persoonlijke adviezen. Wij redeneren niet vanuit een order maar vanuit de klant. De meubelcollectie van Paauwe omvat veel bekende merken. Nieuwste aanwinst is de Montis-collectie, waaraan onder an dere de ontwerper Gerard van de Berg zijn naam heeft verbonden. Het verbouwde Paauwe Interieur houdt nog twee dagen openhuis: vandaag (vrij dag) van 9.00 tot 21.30 uur en zaterdag van 9.00 tot 17.30 uur. jor Trees van Herpen ERNEUZEN - Wanneer twee meer mensen gezamelijk ex- ïseren is dat geen toeval maar n keuze. Uitgangspunt bij die ;uze kan de overeenkomst (in ijl, techniek, materiaal- of eurgebruik) of juist het ver- hil zijn. Momenteel stellen Els allebrandse uit Domburg en van Citters uit Burgh werk ten toon in de hal en de .sserelle van het Terneuzense Lang hoeft de bezoe- r niet te kijken om te weten t hier voor de tegenstelling is Een typische zwart- t tegenstelling, die deson- kleurrijk is. krijttekeningen en oliever- van Hollebrandse hangen in de hal, en dat is in alle een juiste piek. We zelfbewuste, licht ironisch )ttende mensen in hun onop- eigenheid op ons rldjken, eerder samen- dan neerbuigend, ik voor stuk laten ze weten ze zichzelf accepteren zoals met bultjes, wallen on- de ogen, vrouwelijke baard vetkwabben en piekhaar, wat wij ervan vinden, de heersende mening. ;n van allen voldoet aan een dat maakt ze één r één aandoenlijk en aan- De oude Juultje die iet allemaal meer op een rij uitconcert Zierikzee RIKZEE - Leendert de Jon- dwarsfluit) geeft vrijdag- id 22 oktober in de Lutherse in Zierikzee een solocon- Op het programma staan van Johan Sebasti- de Jonge was oprich- ran het destijds befaamde Ensemble. Hij is regel- g te horen in diverse orkes- kamermuziekensembles. oncertbegint om 20.00 uur. Advertentie Hartelijk welkom heeft maar olijk en open de we reld in kijkt, de melancholieke Louis, alias de travestiet, de in waarts gerichte trieste ogen in het gekerfde vluchtelingenge- laat en bovenal de zelfspot in de gezichtsuitdrukkingen van de oudere uitgezakte vrouwen die lijken te zeggen: 'kijk mij nou'. Het zijn geen karikaturen; wel zijn de accenten zwaar aange zet, waardoor de menselijke on volkomenheden genadeloos de volle aandacht vragen. Het is juist die zo raak getroffen on verzettelijke houding van zelf bewustzijn die respect afdwingt en het geheel zo sterk maakt. Hollebrandse kan mooi schilde ren maar ze is geen mooischil- der. Liefelijk Dat is een titel die beter bij Van Citters past. In de lichte Pas serelle hangt een aantal stille vens van haar hand. Met zorg samengestelde arrangementen van bloemen, boeketten en vruchten komen goed uit tegen een donkere achtergrond. Ook uit haar landschappen blijkt een grote aandacht voor kleur en compositie. Citters' werk heeft niet de fotografische nauwkeurigheid van Holle brandse, maar eerder een soft- focus-aspect dat alles mooi en liefelijk maakt. De hardere component is te vin den in haar sculpturen, al blijft die vooral beperkt tot de mate rialen brons en marmer. De ab stracte en figuratieve beelden hebben, net als het schilder werk, iets ongenaakbaars en ernstigs. Dat bepaalt de wit- z wart tegenstelling: boven is het luchtig en kun je lachen, bene den is het zwaarder en over heerst de ernst. De tentoonstelling is tot 14 novem ber tijdens kantooruren te bezichti gen in de hal en de Passerelle van het stadhuis in Terneuzen. Zanger Martin Buitenhuis van Van Dik Hout: „In een theater is het publiek wel gedwongen om van be gin tot eind te luisteren." foto Un de Boer/GPD 53 Krabbendijke Tel. (0113) 50 62 92 Els Hollebrandse toont in haar schilderijen de menselijke onvolko- mendheden. foto Charles Strijd door Richard Stekelenburg HAARLEM - De Nederlandsta lige popgroep Van Dik Hout gaat de theaters in. Op zich niks nieuws. In de afgelopen jaren vonden tal van Nederlandse popacts him weg naar naar de intieme sfeer van de pluche stoelen: The Golden Earring, The Nits, Frank Boeyen, The Scene's Thé Lau. Het lijkt zo waar een trend. Na jaren of zelfs decennia lang in het clubcircuit te hebben rondgereisd, zoeken bands nieuwe wegen in de serene rust van de Nederlandse theaters. Ze nodigen daar hun gehoor uit nu eens kalmpjes vanuit de stoel naar de akoestische versies van hun nummers te luisteren. Even weg uit de hectiek van de pop zaal. Zo ook nu dus Van Dik Hout.De band uit Den Helder maakte achtereenvolgend drie succesvolle albums met hits als Stil in mijAlles of niets en Laat het los. Jubileum „Het is een mooi moment nu", zegt zanger Martin Buitenhuis. „Het is ons jubileumjaar. We hebben overigens al vaker in theaters opgetreden, en werden daar ook steeds vaker voor ge vraagd. Tot nu toe speelden we dan min of meer onze gewone set. Da's roeien met de riemen die je hebt, want spelen in een theater is zo anders dan in een popzaal. De ambiance is er an ders, en ook het geluid. Maar het trok ons wel. En zo kwam het plan bovendrijven om er nu eens helemaal voor te gaan." „Kijk, in een popzaal kun je je altijd nog een beetje verschui len.. Achter de ritmes, achter het geluid, achter de hele sfeer van een rockconcert. In een theater is het publiek wel gedwongen om van het begin tot het eind te luisteren. Ook naar de teksten, wat voor mij weer bijzonder in teressant is. Je bent in het thea ter naa kter. Tegeli j kerti j d kun j e de hele avond bezig zijn met: je verhaal vertellen." Anders De afgelopen tijd is de band druk bezig geweest de bekende Van Dik Hout-songs voor het theater geschikt te maken. Nieuwe arrangementen werden gemaakt, een Braziliaanse per cussionist werd als gastmuzi kant aangetrokken, de uitvoe ring van de liedjes werd op het theater toegesneden, zangpar tijen opnieuw geschreven. „De hele indeling, de hele structuur is anders", zegt Buitenhuis. „Dat is een uitdaging." „Waar ik vooral naar uitkijk is het spelen van onze nieuwe nummers. We zijn momenteel in de studio bezig aan een nieuw album, dat om en nabij februari volgend jaar moet uitkomen. En daar ben ik erg enthousiast over. Ik kan niet wachten tot 'ie uit komt. Ik ben nog nooit zo tevre den over een plaat geweest als nu. Omdat alles klopt. Je zou kunnen zeggen dat Kopstoot van een Vlinder (het derde en meest recente album - RS) ach teraf gezien een voorstudie was van wat we nu doen. En tijdens deze theatertour doen we nogal wat songs van de nieuwe plaat." „Het is nu afwachten hoe het gaat aflopen met deze tour. Het zou kunnen dat er ook mensen op afkomen dat die ons niet zo gauw in het clubcircuit opzoe ken. Ik weet het niet. Wij zijn er in elk geval klaar voor." Maar toch, is Van Dik Hout niet wat jong om nu al de stap rich ting theaters te zetten? Buiten huis: „Ach, ik heb dEUS óók in het theater gezien... Ik weet het niet. Het zal nooit de hoofdmoot van Van Dik Hout woi'den. Maar ik wil het óók kunnen." GPD Van Dik Hout: 23 oktober Zuidland- theater, Terneuzen; 1 november Luxor, Rotterdam; 5 november De Nobelaer, Etten-Leur; 28 november Chasse Theater. Breda. In het laatste jaar van de twintigste eeuw blikt de PZC van dag tot dag terug op nieuws feiten uit Zeeland. 22 OKTOBER 1955 doorTheo Giele Vijf Molukse gezinnen wer den op zaterdagmorgen 22 oktober 1955 in het woonoord Nadorst in Middelburg van hun bed gelicht en weggevoerd naar zogeheten afzonderingskam pen. Een conflict over de 'zak gelden' zorgde al maanden voor onrust en dat was voor het Commissariaat voor Ambone- zenzorg reden om de leidingge vende figuren van de Partai Nasional Maluku Selatan op transport te zetten. Nadorst was een van de woon oorden waar Molukse militai ren van het voormalige Konink lijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL) met hun gezinnen waren ondergebracht. De ex- KNIL'ers b eschouwden zich nog als zijnde in dienst van Hare Majesteit en slechts tijdelijk aanwezig in Nederland, in af wachting van hun reis naar huis. Voor hun verblijf in de ba rakken en voor het voedsel draaide de regering op, dat sprak in hun ogen voor zich. Zij waren immers militairen op een uit de hand gelopen dienstreis. Daarnaast kreeg elke volwassen drie gulden zakgeld en iedereen die jonger was dan achttien jaar twee gulden per week. Als ie mand buiten het woonoord, zo als de kampen werd genoemd, werkte, verviel het zakgeld en moest een bijdrage aan huisves- tings- en voedingskosten wor den betaald. Prestigekwestie Over het inhouden van het zak geld ontstond in mei een conflict in het kamp Nadorst. Ambtena ren van het Commissariaat voor de Ambonezenzorg werden niet bepaald vriendelijk ontvangen. Om te voorkomen dat een alge mene rel zou uitbreken en te vens omdat de zaak een presti gekwestie ging worden zag men zich genoodzaakt tot wegvoe ring van de vijf gezinnen, be richtte de PZC. Om zeven uur in de ochtend werd het woonoord door ge meente- en rijkspolitie afgezet. Wie nog niet wakker was, werd gewekt. Het gezin van de voor zittervan de kampraad Kattan- ja, en de families Tomasoa, Manusiwa, Halawani en Ama- nopunnjo kregen het bevel zich binnen een half uur gereed te maken voor vertrek. Alleen spullen die ze direct nodig had den mochten ze meenemen. Om half acht reden twee bussen richting de zogeheten afzonde ringskampen in het Limburgse Heijthuizen en Oudezeug in de kop van Noord-Holland. Na het vertrek van de gezinnen bleef de politie in het kamp om relletjes te voorkomen. Ook mochten de Molukkers geen contact opnemen met lotgeno ten in de andere woonoorden. Keukens Rustig zou het niet worden. De installatie van zogeheten ge zinskeukens wekte de woede van de Molukkers. Het leidde niet alleen in Nadorst tot ver nielingen, maar ook in andere kampen. De ex-KNIL-militai- ren wilden niet zelfstandige huishoudens gaan voeren; ze vreesden dat ze werden ge dwongen langzaam maar zeker op te gaan in de Nederlandse sa menleving. „Wij zijn niet vrij willig naar Nederland geko men, maar op dienstbevel. Wij willen deze status behouden tot we terug kunnen gaan", aldus woordvoerders van de Partai Nasional Maluku Selatan. Middelburg, Stadsschouwburg Einde-eeuios, cabaretprogramma van Lebbis Jansen. Techniek van Ellen Tinga, regie van Koos Terp stra. doorWillem Nijssen Voor je gevoel bestaan Lebbis Jansen al een eeuwigheid. Terwijl ze met een eerste show in 1990 toch nog altijd tot de tame lijk jonge talenten gerekend moeten worden. Misschien heeft dat te maken met de enorm hoge grap-dichtheid. Lebbis Jansen pompen in één voorstel ling evenveel grappen als elk ander in twee of drie. Ze hebben het klassieke model van 'aange ver' en 'afmaker' geperfectio neerd en gemoderniseerd. Maar niet alleen dat, ook de 'stand-up comedy' krijgt bij hen nieuwe allure. Ze hebben op dat vlak inmid dels natuurlijk ook een enorme ervaring opgebouwd bij radio en tv. En dat vind je terug in hun cabaretprogramma's. Zeker ook in 'Einde-eeuws'. Een program ma als de andere. Lebbis Jan sen op het toneel zoals altijd. De slungelige Jansen met al die nerveuze handgebaartjes. Met dat gekke draaitje in zijn nek, waardoor zijn hoofd nooit nor maal op zijn schouders staat. Altijd die verbaasd-sprakeloze blik op Lebbis, wanneer die op toeren begint te komen. Dat kortere, meer gedrongen man netje met zijn samenzweerderig stemmetje. Dat altijd de woes tere uitspraken doet, die nét buiten de grenzen van het fat soen vallen. Beetje wrang, beet je grof, beetje fout. Fout genoeg voor Jansen, die er armen- zwaaiend op ingaat. Maar net niet fout genoeg voor het pu bliek, de lachende derde. 'Einde-eeuws' suggereert een overzicht, maar is een willekeu rige greep. In hoog tempo passe ren talloze hype-actualiteiten. Dingen die even grootschalig in het nieuws zijn, maar die gauw weer wegzakken. Waan van de dag. Veilig opgeborgen in het collectief vergeten. Dat willen Lebbis Jansen nog wel even laten voelen. Spitsvondig. „Hercules: de echte ramp was de redding." Onzinnig. „John le Carré, die nooit is opgetreden in Carré." Wrang. „De NS is nog altijd bezig die 461 uur vertra ging in Wijster weg te werken." Tartend. „Een gematigd isla miet eet gehakt half om half." Raak. „Sport? Tegenwoordig is innen belangrijker dan win- Zo passeren misschien wel hon derd 'misstanden' die allemaal worden teruggebracht tot een soort witz, een grap met veel zelfspot. Met af en toe een meer uitgesponnen thema, zoals 'oor log en vrede'. De conclusie van een behoorlijk politiek-incor- recte redenatie: „Vrede is veel te duur." En met één keer slechts - dat is inmiddels een handels- merk- een lied. Rappend ingezet („Hoe sneller je praat, hoe min der je zegt") komt het toch weer op dezelfde klaagzang neer. 'Ik wil een vrouw'. Echt of gespeeld (dat weet je nooit bij Lebbis Jansen) ont staan de grappen soms ter plek ke. Dat maakt een voorstelling van dit duo altijd spannend. Ik denk ook voor henzelf. Het geeft hun programma iets heel fris en vitaals. Iets avontuurlijks en iets kwajongens-achtigs. Wat lef en brutaliteit, een beetje risi co en veel creativiteit. In het spel van aangeven en afmaken zijn Lebbis Jansen onovertroffen, in het scherp van de snede tus sen kwetsen en kietelen zijn ze meesters. En dus is 'Einde- eeuws' een prachtige voorstel ling, zo levenslustig dat ze hem donderdagavond zelfs twee keer achter elkaar durfden spe len. Crucke en Boerdam live in Oostburg OOSTBURG - De Vlaamse ope razanger Koen Crucke en de uit Sluis afkomstige Maike Boer dam geven zaterdagavond 30 oktober een optreden in het Ledeltheater in Oostburg. Hun show is getiteld Crucke Boerdam Live en onder begelei ding van een orkest zingen ze nummers van Wim Sonneveld tot toppers van André van Duin. Crucke Boerdam brengen ook liederen van Jasperina de Jong ten gehore. In de show worden verder meezingers uit het reper toire van Theo Uden-Marsman en zijn legendarische Ramblers gespeeld en een paar zéér oude Songf estiva Inummers Ook filmmuziek ontbreekt niet. Het combo dat het duo bege leidt, staat onder leiding van Miguel Wiels. De voorstelling begint om 20.00 uur. Toegangskaarten zijn te be stellen op telefoonnummer 0117

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 46