Air Holland bij Schreiner
Akkoord vierdaagse blijft uit
PZC
Meebetalen aan
de rekening van
bovenbuurman
Kruipruimten zijn onnodig en
slecht voor de volksgezondheid
immêêêèë
Massaontslag Japanse telecomgigant NTT
KANTOORARTIKELEN
financiën en economie
Nieuwe eigenaar laat luchtvaartmaatschappij ongemoeid
Genetische manipulatie
maakt pas op de plaats
Zakenblad VS
prijst Ordina
NEW YORK - Computeradvies
bureau Ordina is één van de bes
te 'kleine' bedrijven ter wereld.
Het Amerikaanse zakentijd-
schrift Forbes heeft het bedrijf
beloond met een derde plaats op
zijn ranglijst van beste kleine
bedrijfjes ter wereld. In totaal
komen op de lijst acht Neder
landse bedrijven voor.
Ook uitzendorganisatie Unique
(4) en het hoekmansbedrijf op
de Amsterdamse beurs Van der
Moolen (8) krijgen een plaats
van Forbes in de top-tien. Beter
Bed scoort een 23ste plaats,
technische groothandel Aal-
berts Industries staat op 40, ver-
warmingsonderdelenfabrikant
Econosto negen plaatsen lager.
Verenfabrikant Weweler neemt
de 58ste positie in, IT-bedrijf
Neways staat 59ste. Nummers 1
en 2 zijn twee Britse computer
bedrijven. De Verenigde Staten
tellen niet mee in het overzicht:
daarvoor heeft Forbes een apar
te lijst.
De bedrijven op de lijst moeten
een jaaromzet hebben van min
der dan één miljard gulden. Bo
vendien moeten de winst en de
omzet in het afgelopen boekjaar
met minimaal vijftien procent
zijn gegroeid en moeten zij de
laatste vijf jaar een groei van
minstens tien procent hebben
laten zien. ANP
Windmolenpark
DELFZIJL - De gemeente Delf
zijl krijgt het grootste windmo
lenpark van Europa.
Ten zuiden van de havenplaats
verrijst volgend jaar een park
dat bestaat uit veertig windmo
lens van 120 meter hoog.
Met de realisatie van het park is
een investering gemoeid van
150 miljoen gulden. Drie onder
nemingen, EDON, Koop Hol
ding en Siemens Nederland,
voeren de plannen uit. GPD
door Alex Boqers
DEN HAAG - Gegniffel stijgt op
n de huiskamer van het appar
tement aan de Sluiterlaan
112/2. De bovenburen moeten
liet dak opnieuw laten bedek
ken. „Dat gaat ze een lieve som
kosten", zegt de man des huizes
van 112/2 tegen zijn ja-knik
kende vrouw. „Goed hè, dat wij
[een dak hebben."
Het gegniffel verstomt een dik
ke maand later als een rekening
op de deurmat valt. Maar liefst
eenderde van de kosten van de
dakreparatie moet 112/2 beta
len. Eenderde komt voor reke
ningvan 112/1 en eenderde voor
112/3, de opdrachtgever van de
reparatie. Alledrie de eigenaren
van de appartementen op de
Sluiterlaan 112 zijn namelijk
lid van een vereniging, ook al
Reten ze dat misschien zelf niet.
Iedereen die het dak van zijn
R'oning deelt met de eigenaar
jvan een andere woning zit na
melijk in een vereniging. Dat
beidt voor oude statige wonin
gen aan een Amsterdamse
cht waarbij de ene eigenaar
twee onderste verdiepingen
pewoont en de andere de boven
ste twee.
Maar dat geldt ook voor iedere
willekeurige koopflat. Dat is
Wettelijk vastgelegd. De eige
naren zijn verplicht het onder-
koud aan het dak, maar ook bij-
Voorbeeld aan de riolering, het
en de balkons, samen te
betalen. Slapende leden van
verenigingen komen
baarom wel eens voor vervelen-
Se rekeningen te staan.
Het is volgens de Vereniging Ei
gen Huis (VEH) dan ook de
hoogste tijd de wekker eens te
zetten voor de vereniging van
En niet alleen om
met onverwachte, gepeper
de rekeningen opgescheept te
zitten.
He leden van een 'ontwaakte'
vereniging kunnen juist geld be
iparen en uiteindelijk geld ver
benen. Een goed functioneren
vereniging zorgt ei-voor dat
onderhoud aan de woning
in orcle is, vindt de VEH.
huis dat goed onderhouden
verkoopt beter en is misschien
3°k wel meer waard.
Wakker
Het wakker maken van de ver
vergt volgens de VEH
tact. Het kost de eigenaren
waarvoor ze niet direct wat
van onze redactie economie
OUDE MEER - Chartermaat
schappij Air Holland komt in
handen van de SchreinerLucht
vaart Groep. De bedrijven be
reikten daarover gisteren over
eenstemming.
Schreiner (omzet 500 miljoen,
zeshonderd werknemers in Ne
derland) heeft met de overname
geduchte concurrenten achter
zich gelaten. Zo had het Britse
EasyJet belangstelling voor de
start- en landingsrechten van
Air Holland. Schreiner zegde
toe de charteractiviteiten van
Ah- Holland voort te zetten, een
belangrijke eis die de charteraar
stelde aan de nieuwe eigenaar.
Ook enkele touroperators had
den interesse. Het ging om het
Britse Thomson Travel en het
Duitse TUI, onderdeel van
Preussag. De KLM heeft een be
lang van negen procent in TUI-
dochter Travel Unie, dat in Ne
derland de reisbureaus Holland
International en Arke Reize be
stiert.
Alle aandelen
Schreiner neemt alle aandelen
over, zo zijn beide partijen in een
principeakkoord overeengeko
men. Het luchtvaartconcern
deed in 1998 ook al een gooi
naar Air Holland, toen een be
lang van zeventig procent be
schikbaar kwam. Die aandelen
gingen toen naar investeerders
(waaronder touroperator Sud-
tours), het personeel en het ma
nagement.
Die partijen willen nu van hun
belang af. Schreiner sluit niet
uit dat een aandeelhouder zoals
Sudtours ook in de nieuwe situ-
terug zien. „Wijs op de voorde
len van een goed functionerende
vereniging", zegt een adviseur.
Als de verschillende huiseige
naren eenmaal overtuigd zijn
van het belang van een vereni
ging moeten zij volgens juri
disch medewerker Dijkslag van
de "VEH een vergadering beleg
gen. Tijdens de vergadering
moeten de eigenaren een be
stuur aanwijzen dat bestaat uit
een voorzitter, een secretaris en
een bestuurder.
Plan van aanpak
Op de eerste vergadering moet
de vereniging ook een soort van
plan van aanpak opstellen. Dat
is het beste te doen aan de hand
van de scheidingsakte. In deze
akte staat omschreven wat voor
rekening is van de vereniging en
wat voor de individuele eigena
ren. Bij het opstellen van deze
akte zijn de eigenaren vrij. Als
zij vinden dat de eigenaar met
het penthouse op het dak meer
moet betalen aan reparaties van
dat dak, dan kan dat.
Als eenmaal vast staat wat tot
de gezamenlijke kosten be
hoort, kan de vereniging beslui
ten hoe ze daarvoor geld wil re
serveren. Onderdelen die snel
kapot gaan of al kapot zijn,
moeten direct gefinancierd
worden. Voor andere zaken
kunnen de leden het beste een
maandelijks contributie gaan
betalen. Om te bepalen hoeveel
geld nodig is kan de hulp van
een bouwkundige ingeroepen
worden.
De hele administratie en de uit
voering van het onderhoud kan
de vereniging ook uitbesteden.
Veel administratiekantoren
hebben een paar gespecialiseer
de medewerkers. Andere kanto
ren specialiseren zich helemaal
in de administraties van vereni
gingen van eigenaren. Daar
naast hebben enkele makelaars
een gespecialiseerde afdeling.
Een koper van een appartement
moet volgens de VEH ook goed
in de gaten houden of er een ver
eniging actief is. Alleen al om te
voorkomen dat hij twee maan
den na de koop ineens een reke
ning ontvangt voor de reparatie
van de riolering. De VEH heeft
samen met de makelaarsvereni
ging NVM voor de potentiële
koper een vragenlijst opgesteld
voor de vereniging van eigena
ren. De bedoeling van de lijst is
dat de koper hem voorlegt aan
de vereniging. GPD
atie deelneemt. Binnen een
week moet daarover duidelijk
heid komen.
Directie-voorzitter J. Röben
van Schreiner denkt niet aan re
organisaties bij Air Holland.
„Het gaat hier om een effectief
bedrijf, zonder waterhoofden."
Ook capaciteitsuitbreiding is
niet aan de orde. Schreiner is te
vreden met de 'keurige winstge-
door Jeroen Windt
DEN HAAG - Werkgevers en
vakbonden hebben gisteren in
de Stichting van de Arbeid
(STAR) geen akkoord kunnen
sluiten over de vierdaagse
werkweek.
Door het uitblijven van een der
gelijke overeenkomst ontbrak
ook de basis om met een nieuwe
brede centrale aanbeveling te
komen die tal van zaken regelt.
Wel bevestigden de sociale part-
vendheid' van Air Holland.
„Maar er zullen geen fortuinen
uitkomen", aluds Röben.
Omzet
Air Holland kent een omzet van
230 miljoen. De chartermaat
schappij beschikt over een vloot
van vier Boeings 757 en drie
Boeings 737.
Schreiner is actief op velerlei
ners de al eerder gemaakte af
spraak dat ook salarissen van
topmensen in het bedrijfsleven
verantwoord moeten stijgen.
De vakbonden wilden graag een
centrale aanbeveling aan CAO-
onderhandelaars om afspraken
te maken over de vierdaagse
werkweek. De vakbeweging
verbond daar niet, zoals in het
verleden, de eis tot korter wer
ken aan.
Maar VNO-NCW, de vereniging
van werkgevers, wilde alleen
fronten. Zo vliegt het wereld
wijd voor de offshore-industrie,
verhuurt het (vracht)vliegtui-
gen en simulatoren, en verzorgt
het logistieke dienstverlening
en opleidingen tot verkeersvlie
gers. Eind 1998 nam het bedrijf
nog de helikopterdivisie van
KLM in Den Helder over.
Air Hollands keuze voor Schrei
ner valt goed bij CNV Bedrij-
een vierdaagse werkweek ac
cepteren als de zaterdag een
normale werkdag wordt. Dat
betekent dat de speciale toesla
gen voor werken op zaterdag
zouden verdwijnen. Deze eis
was echter een brug te ver voor
de vakbeweging.
Kinderopvang
„Het is jammer, maar de wereld
vergaat niet. Er lag te weinig om
een nieuw breed akkoord te
sluiten. Het oude akkoord
venbond. „Schreiner garan
deert voortzetting van het
bestaande beleid", stelt be
stuurder E. Aarts, die blij is met
het wegblijven van buitenland
se touroperators. Hij doelt dan
op de prijzenslag die Thomson
en TUI zouden veroorzaken.
„En eris op dat terrein al genoeg
concurrentie, met onrust onder
het personeel tot gevolg." ANP
Agenda 2002 staat trouwens
nog steeds overeind. Daar gaan
we mee verder"zo constateerde
FNV-onderhandelaar H. van de
Kolk laconiek. Er is wel een
aanbeveling in aantocht om in
alle CAO's een regeling over
kinderopvang te maken. In de
helft van de bestaande contrac
ten, vooral de kleinex-e, is daar
nog niets over afgesproken. De
FNV wil daar in eerste instantie
opvang voor kleintjes tussen de
nul en vier jaar regelen. ANP
door Peet Vogels
DEN HAAG - Genetische mani
pulatie van planten houdt de ge
moederen in Europa flink bezig.
Niet alleen de consument heeft
zijn bedenkingen, ook uit de we
tenschap klinkt kritiek.
De tegenstellingen kwamen on
langs duidelijk tot uiting op een
symposium in Wageningen. Vol
gens I. Potrykus, werkzaam bij
het Zwitserse Instituut voor
Plantenonderzoek, is geneti
sche manipulatie (GM) noodza
kelijk om in de toekomst de snel
groeiende wereldbevolking te
kunnen blijven voeden. „GM is
noodzakelijk om de gewassen
resistent te maken tegen ziektes
en ze meer voedingsstoffen te la
ten maken dan de natuurlijke
variëteiten nu doen. Zo hebben
we een rijstplant ontwikkeld die
extra ijzer aanmaakt, een me
taal waar zestig procent van de
Aziatische vrouwen een tekort
aan heeft. Ook extra vitamine A
tegen nachtblindheid, in de rijst
zou een uitkomst zijn voor hon
derden miljoenen kinderen", al
dus Potrykus.
J. van Damme van het Nioo, het
onderzoekscentrum naar eco
systemen dat ook een vestiging
heeft in Yerseke, verwoordde de
argumenten van de tegenstan
ders. „Er is veel te weinig be
kend van de mogelijkheden van
kruising tussen GM-gewassen
en andere soorten in de natuur.
Wat zijn de gevolgen, zullen er
variëteiten verdwijnen? We we
ten niet waar het ingebrachte
gen in de gekruiste variant te
rechtkomt. En dat is belangrijk
voor de werking van hefgen."
Angsten
Toch zijn de angsten en onze
kerheden nooit voldoende seri
eus genomen door de industrie
en dat begint zich nu te wreken.
Volgens J. Jelsma van de Uni
versiteit Twente is dat het ge
volg van de eenzijdige ontwik
keling van de biotechnologie.
„De ontwikkeling van de tech
niek is altijd bepaald door de in
dustrie en de wetenschap. De
maatschappelijke groeperingen
zijn nooit bij de ontwikkeling
betrokken geweest. De indu
strie en de wetenschap zijn
technisch gericht en letten
vooral op de voordelen van GM-
gewassen. Maatschappelijke
groeperingen zien de techniek
als iets dat beheerst moet wor
den."
De onwil of misschien onmacht
van de industrie om die discus
sie aan te gaan kan ook met
commerciële belangen van doen
hebben. De industrie heeft grote
verwachtingen van de markt
voor GM-gewassen. De schat
tingen over de omvang van de
markt lopen uiteen van een ver
dubbeling tot 150 miljard gul
den tot een markt van 1000 mil
jard gulden. Om van die groei te
profiteren wordt er nu al veel
geld geïnvesteerd.
Marktaandelen
De bedrijven die de zaden en de
bestrijdingsmiddelen leveren,
Dupont, ADM enMonsanto zijn
de grootste en hebben de afgelo
pen j aren miljarden guldens uit
gegeven om hun positie op de
markt voor GM te versterken.
Via overnames van gespeciali
seerde bedrijven en de ontwik
keling van GM-varianten van
hun eigen gewassen, hebben ze
grote marktaandelen verwor
ven bij maïszaden, sojabonenen
granen.
Tot dit j aar ging het voorspoedig
met de marktintroductie van
GM-gewassen in vooral de Ver
enigde Staten. Zowel de aan
plant van soja en katoen die
resistent zijn tegen bestrij
dingsmiddelen, als maïs die gif
tig is voor een schadelijk insect,
liep voorspoedig. Meer dan vijf
tig procent van het totale areaal
van de soja werd beplant met de
GM-variant.
Volgend jaar zal dat echter min
der worden, zo is de verwach
ting van de bond van akkerbou
wers in de VS. De weerstand van
de Europeanen, een belangrijke
afzetmarkt, tegen de soja heeft
de animo onder de Amerikaanse
boeren flink verminderd.
Inmiddels lijkt het er op dat de
industrie de discussie over de
maatschappelijke aspecten wel
aan wil gaan. GPD
Advertentie
-<^^-k-e ntoorinrichtlng
^5 rechtstreeks van de groothandel
KOPIEER-, FAX- en COMPUTER
SUPPLIES
snelle levering bij bedrijven en instellingen
woensdag 20 oktober 1999
van onze redactie economie
TOKIO - Japan dreigt opnieuw
te maken te krijgen met mas
saontslagen. De Japanse za
kenkrant Nihon Keizai Shim-
bun meldde gisteren dat
telecomgigant NTT de komen
de drie jaar twintigduizend
werknemers wil ontslaan. Dat
is zestien procent van het per
soneel.
Maandag besloot de kwakke
lende autofabrikant Nissan al
21.000 banen af te stoten en
drie fabrieken in Japan te slui
ten.
Teleconibedrijf NTT, voor het
merendeel nog in handen van
de Japanse staat, zou de banen
willen schrappen bij zijn lokale
telefoonmaatschappijen (NTT
East en NTT West). Vierdui
zend werknemers krijgen een
nieuwe baan bij lucratievere
activiteiten, zoals de mobiele
telefonie. De vakbonden zijn al
van de plannen op de hoogte
gebracht.
NTT ontkende gisteren dat er
massaontslagen aan zitten te
komen. Volgens een woord
voerster werkt het telecom-
concern samen met de vakbon
den een herstructureringsplan
uit, maar is daarover nog niets
beslist. NTT is tot reorganise
ren genoodzaakt door toene
mende (buitenlandse) concur
rentie in eigen land. De
winsten van de voormalige mo
nopolist namen daardoor flink
af.
In Japan was door de aankon
diging van het autoconcern
Nissan al grote onrust ont
staan. Bij de bevolking is defi
nitief het besef doorgedrongen
dat een baan voor het leven
verleden tijd is. De Japanse re
gering vecht nu tegen de hoog
ste werkloosheid sinds de
Tweede Wereldoorlog.
Premier Keizo Obuchi zei gis
teren begrip te hebben voor de
maatregelen van Nissan. Wel
bleef hij terughoudend over de
sociale gevolgen ervan. De di
recteur van het economische
planbureau (EPA), Taichi Sa-
kaiya, verwacht problemen
binnen de samenleving, maar
wees ook op de noodzaak voor
het bedrijfsleven om de pro
ductiviteit te verbeteren. Na de
zalvende woorden van Obuchi
en Sakaiya werden nieuwe
ontslagen bekend. De brand
en scheepvaartverzekeraars
Mitsui, Nippon en Koa, die in
het weekeinde hun activiteiten
samenvoegden, willen de ko
mende vijf jaar drieduizend
banen afstoten. AFP/KRF
Kruipruimten lijken onuitroeibaar.
door Marcel van Silfhout
HOEVELAKEN - „Een pro
bleem van nationale orde",
noemt hij het: de vochtige
kruipruimte. Onnodig en bo
vendien slecht voor de volks
gezondheid. Maar Jan Wig-
gers, oud-hoogleraar civiele
gezondheidstechniek aan de
Technische Universiteit Delft,
legt de strijdbijl neer. „Het
heeft niets geholpen. Ik heb
het heilige vuur niet meer.
Mijn studenten moeten de fak
kel maar overnemen."
In zijn woning in Hoevelaken
kijkt hij wat stuurs voor zich
uit. Het vervroegde pensioen is
nog even wennen. Maar een
voordeel heeft het emeritaat in
elk geval. Eindelijk kan hij
voluit zeggen waar het op
staat.
Bevestigd
Hoewel Wiggers zich al langer
verbaasde over het fenomeen
van de kruipruimte, werden
pas in 1989 de resultaten gepu
bliceerd van een promotie-pn-
derzoek van epidemioloog AP.
Verhoeff waarin Wiggers' ban
ge vermoedens werden beves
tigd. Vrijwel alle vijf miljoen
woningen in Nederland heb
ben zo'n nutteloze ruimte on
der de vloer. En zeker 25 pro
cent van die woningen heeft
ernstige vochtproblemen.
Omgerekend een a twee mil
joen huishoudens. „Uit het
proefschrift bleek dat mensen
in vochtige huizen twee tot
vier keer zoveel gezondheids
klachten hadden als mensen in
droge woningen. Met name
Jan Wiggers
kinderen lijden aan luchtweg
problemen. Kinderen dus die
elke dag met hoest opstaan."
Helaas, zegt hij nu, is de kennis
van dat proefschrift in acade
mische kringen blijven han
gen. Mogelijk verklaart de
uitkomst voor een deel het op
vallend hoge aantal astma- en
cara-gevallen in Nederland.
Terwijl cara de maatschappij
miljarden kost, wordt de afwe
ging om dat te voorkomen
door beter te bouwen onvol
doende gemaakt. „De alterna
tieven zijn er. Maar project
ontwikkelaars willen er niet
aan." Sterker nog, hij heeft tot
twee keer toe meegemaakt dat
grote bouwers zich terug
dreigden te trekken uit een
groot Vinex-bouwproject als
het advies van Wiggers moest
worden uitgevoerd. Dat ad
vies? „Stenen, vochtdichte
vloeren. Dat is een prima al
ternatief."
Hij verklaart de weerstand uit
de oerconservatieve bouwtra-
ditie in Nederland. Waar
schijnlijk dateert het nog van
voor de Middeleeuwen. Als je
een houten vloer op het veen
legt, dan gaat het rotten. Dus
hielden bouwers wat ruimte
vrij. Het heeft ook te maken
met het willen bouwen met
hout, goedkoop bouwmateri
aal. En tja, technici en ingeni
eurs, zeer behoudende men
sen, vinden het plezierig dat ze
er alle leidingen en kabels zo
mooi in kwijt kunnen, al zijn
ook daar prima alternatieven
voor."
Buitenland
De kruipruimte. Alleen het
woord al heeft iets hilarisch,
vindt hij. Iets al te Hollands.
Wiggers: „Echt, alleen Neder
landers hebben er een. Stap
een meter de grens over en je
vindt ze niet meer. Tachtig mil-
foto Phil Nijhuis/GPD
joen Duitsers? Geen kruip
ruimte! Tien miljoen Belgen?
Geen kruipruimte!" Kelders,
zoals bij onze Oosterburen,
zouden ook een uitkomst kun
nen zijn.,Maar dan moeten we
wel accepteren dat deze onder
kunnen lopen. Drooghouden
met een vijverpompje is overi
gens veel goedkoper dan een
waterdicht exemplaar."
Dat prins Willem-Alexander
zich onlangs negatief uitliet
over enkele uit het oogpunt
van waterbeheer ongunstige
bouwlocaties, verbaast hem
niet. „Vrijwel alle nieuw
bouwwijken op dit moment
liggen op de laagste gedeelten
van Nederland. Kijk maar op
oude kaarten, daar zie je op die
plekken alleen woningen aan
de dijken en op hogere gedeel
ten. Maar nieuwe stadswijken
als Ypenburg bij Den Haag,
Leidsche Rijn bij Utrecht,
Kattenbroek bij Amersfoort
en, het woord zegt het al, De
Rietlanden bij Ede, het is alle
maal moerasdelta."
Hij pleit, gezien ook het door
de KNMI voorspelde nattere
klimaat, voor bouwen op ho
ger gelegen gebieden in plaats
van 'door te modderen' in de
polders. „De bouwkosten op
vinex-locaties hebben voor
twintig tot vijftig procent te
maken met maatregelen om de
gebieden bouwrijp te maken
en het water weg te krijgen!"
En dan worden er ook nog eens
kruipruimten aangelegd. Wig
gers: „Als je dan toch zo nodig
op deze plekken wilt bouwen,
zorg dan dat het niet de krot
tenwijken van de toekomst
worden." GPD
Stunten met prijs tijdschrift mag
DEN HAAG - Kiosken kunnen de prijzen van tijdschriften
naar eigen goeddunken bepalen, zo heeft de Nederlandse Me
dedingingsautoriteit (NMa) laten weten. Het is vanaf 1 juli
volgend jaar verboden dat de uitgever de prijs van een week
of maandblad vaststelt.
In de Mededingingswet zijn al dit soort prijsafspraken verbo
den, maar het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) had de
NMa om een ontheffing gevraagdMaar de NMa is er niet van
overtuigd dat het landelijk vaststellen van de verkoopprijs
nodig is om de huidige fijnmazige distributie en het brede as
sortiment veilig te stellen. De NMa-beslissing heeft geen ge
volgen voor de abonnementen. ANP
Bouw stagneert na 2000
DEN HAAG - De bouwbranche kan nu nog groeien, maar
vanaf 2001 treedt een kentering in. De sterke groei dit jaar en
volgend jaar (drie procent per jaar) is mede te danken aan de
florerende economie, zo blijkt uit een onderzoek van het mi
nisterie van VROM.
Op korte termijn zal daardoor de werkgelegenheid stijgen,
van 458.000 bouwvakkers vorig jaar tot 477.000 in het jaar
2000. Daarna krimpt de werkgelegenheid geleidelijk tot
464.000 in 2004.
De utiliteitsbouw scoort op korte termijn goed, denkt TOOM.
Na een groei van zeven procent vorig jaar kan de branche ook
dit jaar op dat percentage rekenen. Na 2001 blijft de productie
gelijk, denkt VROM. ANP
Werkloosheid blijft dalen
DEN HAAG - Maandelijks zijn er vijfduizend personen min
der werkloos dan de maand ervoor. Ook in het derde kwartaal
van dit jaar bleef de werkloosheid in dit tempo dalen. In totaal
staan nu nog 212.000 mensen ingeschreven bij het arbeidsbu
reau voor een baan, zo blijkt uit een steekproef van het Cen
traal Bureau voor de Statistiek.
Van de mannelijke beroepsbevolking zit nog maar tweeënhalf
procent werkloos thuis of werkt minder dan twaalf uur in de
week. Bij vrouwen ligt dat percentage op 3,75Als de vrouwen
die wel een baan zoeken maar zich niet inschrijven bij het ar
beidsbureau worden meegeteld, dan ligt de werkloosheid bij
vrouwen op vijf procent. Vergeleken met een jaar geleden zijn
er 59.000 mensen minder werkloos. GPD
Munt kijkt naar buitenland
UTRECHT - De Koninklijke Nederlandse Munt wil in verre
buitenlanden nieuwe markten aanboren. Als de euro in 2002
in de beurs van de burgers uit de EU zit, dan houdt het bedrijf
productiecapaciteit over. Het bedrijf presenteerde gisteren
een order uit Luxemburg voor 120 miljoen euro muntjes.
De Munt heeft tot op heden als enige in Europa inmiddels al
alle acht de verschillende eurowaardes heeft geproduceerd,
bij elkaar zevenhonderd miljoen stuks. De resterende 2,1 mil
jard zullen te samen met nog enkele stuks nationale munten
het grootste deel van de productiecapaciteit opslokken. ANP
Northwest Airlines onder druk
MINNEAPOLIS - Northwest Airlines heeft in het derde
kwartaal, evenals andere luchtvaartmaatschappij en, druk op
de rendementen gevoeld. Oorzaken zijn de overcapaciteit in
het vliegverkeer en de stijging van de brandstofprijzen. Als
dat zo blijft, dan zullen er negatieve gevolgen zijn voor de
winst in het vierde kwartaal, zo heeft de Amerikaanse partner
van de KLM gisteren laten weten.
In het derde kwartaal boekte Northwest een nettowinst van
180 milj oen dollar. D e bezetting van de vliegtuigen nam in het
derde kwartaal toe van 7 5 tot 7 77 procent en de omzet groeide
van 1,93 miljard dollar tot 2,84 miljard dollar. KRF