Air Holland bij Schreiner Akkoord vierdaagse blijft uit PZC Meebetalen aan de rekening van bovenbuurman Kruipruimten zijn onnodig en slecht voor de volksgezondheid immêêêèë Massaontslag Japanse telecomgigant NTT KANTOORARTIKELEN financiën en economie Nieuwe eigenaar laat luchtvaartmaatschappij ongemoeid Genetische manipulatie maakt pas op de plaats Zakenblad VS prijst Ordina NEW YORK - Computeradvies bureau Ordina is één van de bes te 'kleine' bedrijven ter wereld. Het Amerikaanse zakentijd- schrift Forbes heeft het bedrijf beloond met een derde plaats op zijn ranglijst van beste kleine bedrijfjes ter wereld. In totaal komen op de lijst acht Neder landse bedrijven voor. Ook uitzendorganisatie Unique (4) en het hoekmansbedrijf op de Amsterdamse beurs Van der Moolen (8) krijgen een plaats van Forbes in de top-tien. Beter Bed scoort een 23ste plaats, technische groothandel Aal- berts Industries staat op 40, ver- warmingsonderdelenfabrikant Econosto negen plaatsen lager. Verenfabrikant Weweler neemt de 58ste positie in, IT-bedrijf Neways staat 59ste. Nummers 1 en 2 zijn twee Britse computer bedrijven. De Verenigde Staten tellen niet mee in het overzicht: daarvoor heeft Forbes een apar te lijst. De bedrijven op de lijst moeten een jaaromzet hebben van min der dan één miljard gulden. Bo vendien moeten de winst en de omzet in het afgelopen boekjaar met minimaal vijftien procent zijn gegroeid en moeten zij de laatste vijf jaar een groei van minstens tien procent hebben laten zien. ANP Windmolenpark DELFZIJL - De gemeente Delf zijl krijgt het grootste windmo lenpark van Europa. Ten zuiden van de havenplaats verrijst volgend jaar een park dat bestaat uit veertig windmo lens van 120 meter hoog. Met de realisatie van het park is een investering gemoeid van 150 miljoen gulden. Drie onder nemingen, EDON, Koop Hol ding en Siemens Nederland, voeren de plannen uit. GPD door Alex Boqers DEN HAAG - Gegniffel stijgt op n de huiskamer van het appar tement aan de Sluiterlaan 112/2. De bovenburen moeten liet dak opnieuw laten bedek ken. „Dat gaat ze een lieve som kosten", zegt de man des huizes van 112/2 tegen zijn ja-knik kende vrouw. „Goed hè, dat wij [een dak hebben." Het gegniffel verstomt een dik ke maand later als een rekening op de deurmat valt. Maar liefst eenderde van de kosten van de dakreparatie moet 112/2 beta len. Eenderde komt voor reke ningvan 112/1 en eenderde voor 112/3, de opdrachtgever van de reparatie. Alledrie de eigenaren van de appartementen op de Sluiterlaan 112 zijn namelijk lid van een vereniging, ook al Reten ze dat misschien zelf niet. Iedereen die het dak van zijn R'oning deelt met de eigenaar jvan een andere woning zit na melijk in een vereniging. Dat beidt voor oude statige wonin gen aan een Amsterdamse cht waarbij de ene eigenaar twee onderste verdiepingen pewoont en de andere de boven ste twee. Maar dat geldt ook voor iedere willekeurige koopflat. Dat is Wettelijk vastgelegd. De eige naren zijn verplicht het onder- koud aan het dak, maar ook bij- Voorbeeld aan de riolering, het en de balkons, samen te betalen. Slapende leden van verenigingen komen baarom wel eens voor vervelen- Se rekeningen te staan. Het is volgens de Vereniging Ei gen Huis (VEH) dan ook de hoogste tijd de wekker eens te zetten voor de vereniging van En niet alleen om met onverwachte, gepeper de rekeningen opgescheept te zitten. He leden van een 'ontwaakte' vereniging kunnen juist geld be iparen en uiteindelijk geld ver benen. Een goed functioneren vereniging zorgt ei-voor dat onderhoud aan de woning in orcle is, vindt de VEH. huis dat goed onderhouden verkoopt beter en is misschien 3°k wel meer waard. Wakker Het wakker maken van de ver vergt volgens de VEH tact. Het kost de eigenaren waarvoor ze niet direct wat van onze redactie economie OUDE MEER - Chartermaat schappij Air Holland komt in handen van de SchreinerLucht vaart Groep. De bedrijven be reikten daarover gisteren over eenstemming. Schreiner (omzet 500 miljoen, zeshonderd werknemers in Ne derland) heeft met de overname geduchte concurrenten achter zich gelaten. Zo had het Britse EasyJet belangstelling voor de start- en landingsrechten van Air Holland. Schreiner zegde toe de charteractiviteiten van Ah- Holland voort te zetten, een belangrijke eis die de charteraar stelde aan de nieuwe eigenaar. Ook enkele touroperators had den interesse. Het ging om het Britse Thomson Travel en het Duitse TUI, onderdeel van Preussag. De KLM heeft een be lang van negen procent in TUI- dochter Travel Unie, dat in Ne derland de reisbureaus Holland International en Arke Reize be stiert. Alle aandelen Schreiner neemt alle aandelen over, zo zijn beide partijen in een principeakkoord overeengeko men. Het luchtvaartconcern deed in 1998 ook al een gooi naar Air Holland, toen een be lang van zeventig procent be schikbaar kwam. Die aandelen gingen toen naar investeerders (waaronder touroperator Sud- tours), het personeel en het ma nagement. Die partijen willen nu van hun belang af. Schreiner sluit niet uit dat een aandeelhouder zoals Sudtours ook in de nieuwe situ- terug zien. „Wijs op de voorde len van een goed functionerende vereniging", zegt een adviseur. Als de verschillende huiseige naren eenmaal overtuigd zijn van het belang van een vereni ging moeten zij volgens juri disch medewerker Dijkslag van de "VEH een vergadering beleg gen. Tijdens de vergadering moeten de eigenaren een be stuur aanwijzen dat bestaat uit een voorzitter, een secretaris en een bestuurder. Plan van aanpak Op de eerste vergadering moet de vereniging ook een soort van plan van aanpak opstellen. Dat is het beste te doen aan de hand van de scheidingsakte. In deze akte staat omschreven wat voor rekening is van de vereniging en wat voor de individuele eigena ren. Bij het opstellen van deze akte zijn de eigenaren vrij. Als zij vinden dat de eigenaar met het penthouse op het dak meer moet betalen aan reparaties van dat dak, dan kan dat. Als eenmaal vast staat wat tot de gezamenlijke kosten be hoort, kan de vereniging beslui ten hoe ze daarvoor geld wil re serveren. Onderdelen die snel kapot gaan of al kapot zijn, moeten direct gefinancierd worden. Voor andere zaken kunnen de leden het beste een maandelijks contributie gaan betalen. Om te bepalen hoeveel geld nodig is kan de hulp van een bouwkundige ingeroepen worden. De hele administratie en de uit voering van het onderhoud kan de vereniging ook uitbesteden. Veel administratiekantoren hebben een paar gespecialiseer de medewerkers. Andere kanto ren specialiseren zich helemaal in de administraties van vereni gingen van eigenaren. Daar naast hebben enkele makelaars een gespecialiseerde afdeling. Een koper van een appartement moet volgens de VEH ook goed in de gaten houden of er een ver eniging actief is. Alleen al om te voorkomen dat hij twee maan den na de koop ineens een reke ning ontvangt voor de reparatie van de riolering. De VEH heeft samen met de makelaarsvereni ging NVM voor de potentiële koper een vragenlijst opgesteld voor de vereniging van eigena ren. De bedoeling van de lijst is dat de koper hem voorlegt aan de vereniging. GPD atie deelneemt. Binnen een week moet daarover duidelijk heid komen. Directie-voorzitter J. Röben van Schreiner denkt niet aan re organisaties bij Air Holland. „Het gaat hier om een effectief bedrijf, zonder waterhoofden." Ook capaciteitsuitbreiding is niet aan de orde. Schreiner is te vreden met de 'keurige winstge- door Jeroen Windt DEN HAAG - Werkgevers en vakbonden hebben gisteren in de Stichting van de Arbeid (STAR) geen akkoord kunnen sluiten over de vierdaagse werkweek. Door het uitblijven van een der gelijke overeenkomst ontbrak ook de basis om met een nieuwe brede centrale aanbeveling te komen die tal van zaken regelt. Wel bevestigden de sociale part- vendheid' van Air Holland. „Maar er zullen geen fortuinen uitkomen", aluds Röben. Omzet Air Holland kent een omzet van 230 miljoen. De chartermaat schappij beschikt over een vloot van vier Boeings 757 en drie Boeings 737. Schreiner is actief op velerlei ners de al eerder gemaakte af spraak dat ook salarissen van topmensen in het bedrijfsleven verantwoord moeten stijgen. De vakbonden wilden graag een centrale aanbeveling aan CAO- onderhandelaars om afspraken te maken over de vierdaagse werkweek. De vakbeweging verbond daar niet, zoals in het verleden, de eis tot korter wer ken aan. Maar VNO-NCW, de vereniging van werkgevers, wilde alleen fronten. Zo vliegt het wereld wijd voor de offshore-industrie, verhuurt het (vracht)vliegtui- gen en simulatoren, en verzorgt het logistieke dienstverlening en opleidingen tot verkeersvlie gers. Eind 1998 nam het bedrijf nog de helikopterdivisie van KLM in Den Helder over. Air Hollands keuze voor Schrei ner valt goed bij CNV Bedrij- een vierdaagse werkweek ac cepteren als de zaterdag een normale werkdag wordt. Dat betekent dat de speciale toesla gen voor werken op zaterdag zouden verdwijnen. Deze eis was echter een brug te ver voor de vakbeweging. Kinderopvang „Het is jammer, maar de wereld vergaat niet. Er lag te weinig om een nieuw breed akkoord te sluiten. Het oude akkoord venbond. „Schreiner garan deert voortzetting van het bestaande beleid", stelt be stuurder E. Aarts, die blij is met het wegblijven van buitenland se touroperators. Hij doelt dan op de prijzenslag die Thomson en TUI zouden veroorzaken. „En eris op dat terrein al genoeg concurrentie, met onrust onder het personeel tot gevolg." ANP Agenda 2002 staat trouwens nog steeds overeind. Daar gaan we mee verder"zo constateerde FNV-onderhandelaar H. van de Kolk laconiek. Er is wel een aanbeveling in aantocht om in alle CAO's een regeling over kinderopvang te maken. In de helft van de bestaande contrac ten, vooral de kleinex-e, is daar nog niets over afgesproken. De FNV wil daar in eerste instantie opvang voor kleintjes tussen de nul en vier jaar regelen. ANP door Peet Vogels DEN HAAG - Genetische mani pulatie van planten houdt de ge moederen in Europa flink bezig. Niet alleen de consument heeft zijn bedenkingen, ook uit de we tenschap klinkt kritiek. De tegenstellingen kwamen on langs duidelijk tot uiting op een symposium in Wageningen. Vol gens I. Potrykus, werkzaam bij het Zwitserse Instituut voor Plantenonderzoek, is geneti sche manipulatie (GM) noodza kelijk om in de toekomst de snel groeiende wereldbevolking te kunnen blijven voeden. „GM is noodzakelijk om de gewassen resistent te maken tegen ziektes en ze meer voedingsstoffen te la ten maken dan de natuurlijke variëteiten nu doen. Zo hebben we een rijstplant ontwikkeld die extra ijzer aanmaakt, een me taal waar zestig procent van de Aziatische vrouwen een tekort aan heeft. Ook extra vitamine A tegen nachtblindheid, in de rijst zou een uitkomst zijn voor hon derden miljoenen kinderen", al dus Potrykus. J. van Damme van het Nioo, het onderzoekscentrum naar eco systemen dat ook een vestiging heeft in Yerseke, verwoordde de argumenten van de tegenstan ders. „Er is veel te weinig be kend van de mogelijkheden van kruising tussen GM-gewassen en andere soorten in de natuur. Wat zijn de gevolgen, zullen er variëteiten verdwijnen? We we ten niet waar het ingebrachte gen in de gekruiste variant te rechtkomt. En dat is belangrijk voor de werking van hefgen." Angsten Toch zijn de angsten en onze kerheden nooit voldoende seri eus genomen door de industrie en dat begint zich nu te wreken. Volgens J. Jelsma van de Uni versiteit Twente is dat het ge volg van de eenzijdige ontwik keling van de biotechnologie. „De ontwikkeling van de tech niek is altijd bepaald door de in dustrie en de wetenschap. De maatschappelijke groeperingen zijn nooit bij de ontwikkeling betrokken geweest. De indu strie en de wetenschap zijn technisch gericht en letten vooral op de voordelen van GM- gewassen. Maatschappelijke groeperingen zien de techniek als iets dat beheerst moet wor den." De onwil of misschien onmacht van de industrie om die discus sie aan te gaan kan ook met commerciële belangen van doen hebben. De industrie heeft grote verwachtingen van de markt voor GM-gewassen. De schat tingen over de omvang van de markt lopen uiteen van een ver dubbeling tot 150 miljard gul den tot een markt van 1000 mil jard gulden. Om van die groei te profiteren wordt er nu al veel geld geïnvesteerd. Marktaandelen De bedrijven die de zaden en de bestrijdingsmiddelen leveren, Dupont, ADM enMonsanto zijn de grootste en hebben de afgelo pen j aren miljarden guldens uit gegeven om hun positie op de markt voor GM te versterken. Via overnames van gespeciali seerde bedrijven en de ontwik keling van GM-varianten van hun eigen gewassen, hebben ze grote marktaandelen verwor ven bij maïszaden, sojabonenen granen. Tot dit j aar ging het voorspoedig met de marktintroductie van GM-gewassen in vooral de Ver enigde Staten. Zowel de aan plant van soja en katoen die resistent zijn tegen bestrij dingsmiddelen, als maïs die gif tig is voor een schadelijk insect, liep voorspoedig. Meer dan vijf tig procent van het totale areaal van de soja werd beplant met de GM-variant. Volgend jaar zal dat echter min der worden, zo is de verwach ting van de bond van akkerbou wers in de VS. De weerstand van de Europeanen, een belangrijke afzetmarkt, tegen de soja heeft de animo onder de Amerikaanse boeren flink verminderd. Inmiddels lijkt het er op dat de industrie de discussie over de maatschappelijke aspecten wel aan wil gaan. GPD Advertentie -<^^-k-e ntoorinrichtlng ^5 rechtstreeks van de groothandel KOPIEER-, FAX- en COMPUTER SUPPLIES snelle levering bij bedrijven en instellingen woensdag 20 oktober 1999 van onze redactie economie TOKIO - Japan dreigt opnieuw te maken te krijgen met mas saontslagen. De Japanse za kenkrant Nihon Keizai Shim- bun meldde gisteren dat telecomgigant NTT de komen de drie jaar twintigduizend werknemers wil ontslaan. Dat is zestien procent van het per soneel. Maandag besloot de kwakke lende autofabrikant Nissan al 21.000 banen af te stoten en drie fabrieken in Japan te slui ten. Teleconibedrijf NTT, voor het merendeel nog in handen van de Japanse staat, zou de banen willen schrappen bij zijn lokale telefoonmaatschappijen (NTT East en NTT West). Vierdui zend werknemers krijgen een nieuwe baan bij lucratievere activiteiten, zoals de mobiele telefonie. De vakbonden zijn al van de plannen op de hoogte gebracht. NTT ontkende gisteren dat er massaontslagen aan zitten te komen. Volgens een woord voerster werkt het telecom- concern samen met de vakbon den een herstructureringsplan uit, maar is daarover nog niets beslist. NTT is tot reorganise ren genoodzaakt door toene mende (buitenlandse) concur rentie in eigen land. De winsten van de voormalige mo nopolist namen daardoor flink af. In Japan was door de aankon diging van het autoconcern Nissan al grote onrust ont staan. Bij de bevolking is defi nitief het besef doorgedrongen dat een baan voor het leven verleden tijd is. De Japanse re gering vecht nu tegen de hoog ste werkloosheid sinds de Tweede Wereldoorlog. Premier Keizo Obuchi zei gis teren begrip te hebben voor de maatregelen van Nissan. Wel bleef hij terughoudend over de sociale gevolgen ervan. De di recteur van het economische planbureau (EPA), Taichi Sa- kaiya, verwacht problemen binnen de samenleving, maar wees ook op de noodzaak voor het bedrijfsleven om de pro ductiviteit te verbeteren. Na de zalvende woorden van Obuchi en Sakaiya werden nieuwe ontslagen bekend. De brand en scheepvaartverzekeraars Mitsui, Nippon en Koa, die in het weekeinde hun activiteiten samenvoegden, willen de ko mende vijf jaar drieduizend banen afstoten. AFP/KRF Kruipruimten lijken onuitroeibaar. door Marcel van Silfhout HOEVELAKEN - „Een pro bleem van nationale orde", noemt hij het: de vochtige kruipruimte. Onnodig en bo vendien slecht voor de volks gezondheid. Maar Jan Wig- gers, oud-hoogleraar civiele gezondheidstechniek aan de Technische Universiteit Delft, legt de strijdbijl neer. „Het heeft niets geholpen. Ik heb het heilige vuur niet meer. Mijn studenten moeten de fak kel maar overnemen." In zijn woning in Hoevelaken kijkt hij wat stuurs voor zich uit. Het vervroegde pensioen is nog even wennen. Maar een voordeel heeft het emeritaat in elk geval. Eindelijk kan hij voluit zeggen waar het op staat. Bevestigd Hoewel Wiggers zich al langer verbaasde over het fenomeen van de kruipruimte, werden pas in 1989 de resultaten gepu bliceerd van een promotie-pn- derzoek van epidemioloog AP. Verhoeff waarin Wiggers' ban ge vermoedens werden beves tigd. Vrijwel alle vijf miljoen woningen in Nederland heb ben zo'n nutteloze ruimte on der de vloer. En zeker 25 pro cent van die woningen heeft ernstige vochtproblemen. Omgerekend een a twee mil joen huishoudens. „Uit het proefschrift bleek dat mensen in vochtige huizen twee tot vier keer zoveel gezondheids klachten hadden als mensen in droge woningen. Met name Jan Wiggers kinderen lijden aan luchtweg problemen. Kinderen dus die elke dag met hoest opstaan." Helaas, zegt hij nu, is de kennis van dat proefschrift in acade mische kringen blijven han gen. Mogelijk verklaart de uitkomst voor een deel het op vallend hoge aantal astma- en cara-gevallen in Nederland. Terwijl cara de maatschappij miljarden kost, wordt de afwe ging om dat te voorkomen door beter te bouwen onvol doende gemaakt. „De alterna tieven zijn er. Maar project ontwikkelaars willen er niet aan." Sterker nog, hij heeft tot twee keer toe meegemaakt dat grote bouwers zich terug dreigden te trekken uit een groot Vinex-bouwproject als het advies van Wiggers moest worden uitgevoerd. Dat ad vies? „Stenen, vochtdichte vloeren. Dat is een prima al ternatief." Hij verklaart de weerstand uit de oerconservatieve bouwtra- ditie in Nederland. Waar schijnlijk dateert het nog van voor de Middeleeuwen. Als je een houten vloer op het veen legt, dan gaat het rotten. Dus hielden bouwers wat ruimte vrij. Het heeft ook te maken met het willen bouwen met hout, goedkoop bouwmateri aal. En tja, technici en ingeni eurs, zeer behoudende men sen, vinden het plezierig dat ze er alle leidingen en kabels zo mooi in kwijt kunnen, al zijn ook daar prima alternatieven voor." Buitenland De kruipruimte. Alleen het woord al heeft iets hilarisch, vindt hij. Iets al te Hollands. Wiggers: „Echt, alleen Neder landers hebben er een. Stap een meter de grens over en je vindt ze niet meer. Tachtig mil- foto Phil Nijhuis/GPD joen Duitsers? Geen kruip ruimte! Tien miljoen Belgen? Geen kruipruimte!" Kelders, zoals bij onze Oosterburen, zouden ook een uitkomst kun nen zijn.,Maar dan moeten we wel accepteren dat deze onder kunnen lopen. Drooghouden met een vijverpompje is overi gens veel goedkoper dan een waterdicht exemplaar." Dat prins Willem-Alexander zich onlangs negatief uitliet over enkele uit het oogpunt van waterbeheer ongunstige bouwlocaties, verbaast hem niet. „Vrijwel alle nieuw bouwwijken op dit moment liggen op de laagste gedeelten van Nederland. Kijk maar op oude kaarten, daar zie je op die plekken alleen woningen aan de dijken en op hogere gedeel ten. Maar nieuwe stadswijken als Ypenburg bij Den Haag, Leidsche Rijn bij Utrecht, Kattenbroek bij Amersfoort en, het woord zegt het al, De Rietlanden bij Ede, het is alle maal moerasdelta." Hij pleit, gezien ook het door de KNMI voorspelde nattere klimaat, voor bouwen op ho ger gelegen gebieden in plaats van 'door te modderen' in de polders. „De bouwkosten op vinex-locaties hebben voor twintig tot vijftig procent te maken met maatregelen om de gebieden bouwrijp te maken en het water weg te krijgen!" En dan worden er ook nog eens kruipruimten aangelegd. Wig gers: „Als je dan toch zo nodig op deze plekken wilt bouwen, zorg dan dat het niet de krot tenwijken van de toekomst worden." GPD Stunten met prijs tijdschrift mag DEN HAAG - Kiosken kunnen de prijzen van tijdschriften naar eigen goeddunken bepalen, zo heeft de Nederlandse Me dedingingsautoriteit (NMa) laten weten. Het is vanaf 1 juli volgend jaar verboden dat de uitgever de prijs van een week of maandblad vaststelt. In de Mededingingswet zijn al dit soort prijsafspraken verbo den, maar het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) had de NMa om een ontheffing gevraagdMaar de NMa is er niet van overtuigd dat het landelijk vaststellen van de verkoopprijs nodig is om de huidige fijnmazige distributie en het brede as sortiment veilig te stellen. De NMa-beslissing heeft geen ge volgen voor de abonnementen. ANP Bouw stagneert na 2000 DEN HAAG - De bouwbranche kan nu nog groeien, maar vanaf 2001 treedt een kentering in. De sterke groei dit jaar en volgend jaar (drie procent per jaar) is mede te danken aan de florerende economie, zo blijkt uit een onderzoek van het mi nisterie van VROM. Op korte termijn zal daardoor de werkgelegenheid stijgen, van 458.000 bouwvakkers vorig jaar tot 477.000 in het jaar 2000. Daarna krimpt de werkgelegenheid geleidelijk tot 464.000 in 2004. De utiliteitsbouw scoort op korte termijn goed, denkt TOOM. Na een groei van zeven procent vorig jaar kan de branche ook dit jaar op dat percentage rekenen. Na 2001 blijft de productie gelijk, denkt VROM. ANP Werkloosheid blijft dalen DEN HAAG - Maandelijks zijn er vijfduizend personen min der werkloos dan de maand ervoor. Ook in het derde kwartaal van dit jaar bleef de werkloosheid in dit tempo dalen. In totaal staan nu nog 212.000 mensen ingeschreven bij het arbeidsbu reau voor een baan, zo blijkt uit een steekproef van het Cen traal Bureau voor de Statistiek. Van de mannelijke beroepsbevolking zit nog maar tweeënhalf procent werkloos thuis of werkt minder dan twaalf uur in de week. Bij vrouwen ligt dat percentage op 3,75Als de vrouwen die wel een baan zoeken maar zich niet inschrijven bij het ar beidsbureau worden meegeteld, dan ligt de werkloosheid bij vrouwen op vijf procent. Vergeleken met een jaar geleden zijn er 59.000 mensen minder werkloos. GPD Munt kijkt naar buitenland UTRECHT - De Koninklijke Nederlandse Munt wil in verre buitenlanden nieuwe markten aanboren. Als de euro in 2002 in de beurs van de burgers uit de EU zit, dan houdt het bedrijf productiecapaciteit over. Het bedrijf presenteerde gisteren een order uit Luxemburg voor 120 miljoen euro muntjes. De Munt heeft tot op heden als enige in Europa inmiddels al alle acht de verschillende eurowaardes heeft geproduceerd, bij elkaar zevenhonderd miljoen stuks. De resterende 2,1 mil jard zullen te samen met nog enkele stuks nationale munten het grootste deel van de productiecapaciteit opslokken. ANP Northwest Airlines onder druk MINNEAPOLIS - Northwest Airlines heeft in het derde kwartaal, evenals andere luchtvaartmaatschappij en, druk op de rendementen gevoeld. Oorzaken zijn de overcapaciteit in het vliegverkeer en de stijging van de brandstofprijzen. Als dat zo blijft, dan zullen er negatieve gevolgen zijn voor de winst in het vierde kwartaal, zo heeft de Amerikaanse partner van de KLM gisteren laten weten. In het derde kwartaal boekte Northwest een nettowinst van 180 milj oen dollar. D e bezetting van de vliegtuigen nam in het derde kwartaal toe van 7 5 tot 7 77 procent en de omzet groeide van 1,93 miljard dollar tot 2,84 miljard dollar. KRF

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 7