Plan voor vliegveld bij Zelzate Appèl op Kamer voor banen Philips M iddelburqw Niets mis met verhuizing bieb door scholieren Kernafval uit Petten en Dodewaard in aantocht Statenlid staakt strijd voor lager tunneltarief Breskens herdenkt oorlogsslachtoffers Zeeland gaat door met Limburg en Brabant 13 Vlaamse vereniging mikt met luchthaven ook op Zeeuwse zakenlieden Staten wensen lagere groei vliegveld M-Zeeland Stadsgewest Vlissingen/Middelburg Knipoog naar Spa(h)r Bedrijfsauto en geld gestolen Politie pakt drankrijders zeeuwse almanak Luchtje EUWS-VLAANDEREN zaterdag 16 oktober 1999 doorWout Bareman GENT - Een groep Vlaamse on derzoekers werkt plannen uit voor de aanleg van een luchtha ven in de Gentse Kanaalzone. Er wordt gedacht aan een locatie op de oostelijke oever van het Kanaal Gent-Terneuzen bij Zelzate. Met de aanleg van de - in de eerste fase sobere - lucht haven is een bedrag van onge veer 275 miljoen gulden ge moeid. Ook de provincie Zeeland wordt bij de uitwerking betrokken, omdat het Zeeuwse bedrijfsle ven een belangrijk deel van het klantenpotentieel kan vormen. De onderzoekers, die samen werken in Luchthavenbelangen Randstad Vlaanderen vzw, den ken een kleine vijf jaar nodig te hebben om hun plannen te ver wezenlijken. Luchthavenbelangen Vlaande ren vzw (vereniging zonder winstoogmerk) presenteert haar plannen in de loop van no vember. Er wordt uitgegaan van een start- en landingsbaan van ongeveer drie kilometer en een aantal voorzieningen daarom heen. Woordvoerder J. Beke van Luchthavenbelangen: „Het moet een regionale luchthaven worden, die de economie in de hele Kanaalzone en de regio daarbuiten ten dienste kan zijn. Zeg maar dat het vliegveld van belang is voor de hele Euregio Scheldemond. Zonder een der gelijke voorziening mis je als re gio aanzien in het buitenland. En dat kan doorslaggevend zijn bij de keuze van een vestigings plaats voor een nieuw bedrijf. Onderzoek heeft uitgewezen dat het bedrijfsleven - de indu strie voorop - grote waarde hecht aan een dergelijke voor ziening. Het is opvallend dat de provincie Oost-Vlaanderen het als enige provincie in België al zolang moet stellen zonder een vliegveld." Beke heeft de plannen de afge lopen maanden voorgelegd aan door Richard Hoving MIDDELBURG - De ontwikke ling van vliegveld Midden-Zee land moet bij 45.000 starts en landingen stoppen. Een maxi maal toegestane geluidsover last (zonering) die uitgaat van 15.000 meer in een jaar, is onge wenst. Dat gaf een meerderheid van de Statencommissie ruimte, milieu en water gedeputeerde T. Pop- pelaars (CDA, milieu) vrijdag te verstaan. De zonering van vliegveld Midden-Zeeland bij Arnemuiden is in concept ge reed en gaat uit van 60.000 starts en landingen. De meer derheid van de commissie ruim te, milieu en water wil dat verla gen tot 45.000. Gedeputeerde Staten vinden dat onverstandig omdat met een aanpassing van de zonering kostbare tijd verlo ren gaat: vier tot vijf jaar. Zon der zonering kan geen grens aan het aantal vliegbewegingen op het vliegveld worden gesteld. De commissie heeft evenwel aanwijzingen dat een aanpas sing niet meer dan enkele maan den vergt. „Die kleine vertra ging weegt niet op tegen de problemen die anders op ons af komen", stelde J. van Ginkel (RPF/GPV). De nieuwe aanwij zingen - uitspraken van de landsadvocaat voor de recht bank in Den Haag - waren ook voor GroenLinks/Delta Anders, D66, PvdA en SGP aanleiding om aan te dringen op een nieuwe zoneringsberekening met als uitgangspunt 45.000 vliegbe wegingen. Minister Gedeputeerde Poppelaars voel de er niets voor om het verzoek van de commissie over te bren gen aan de minister van Verkeer en Waterstaat. Volgens hem is bet college van Gedeputeerde Staten allerminst overtuigd van een snelle nieuwe berekening. De gedeputeerde kreeg steun van het CDA, de WD en de een mansfractie Partij Weststrate, een minderheid van de commis sie. In een laatste poging om het col legestandpunt overeind te hou den, stelde Poppelaars voor om bij het ministerie te informeren naar de periode die met een wij - ziging van de zonering is ge moeid. De meerderheid van de commissie vond dit onvoldoen de. Zij willen het ministerie la ten weten dat zonering van Mid den-Zeeland op basis van 60.000 vliegbewegingen door de provincie wordt afgewezen. de overheid en het bedrijfsle ven. De reacties waren tot nu toe uiterst positief. „Ook de toeris tische sector en van de kant van bijvoorbeeld de Universiteit van Gent is enthousiast gerea geerd. Een Zeeuwse gedepu teerde vertrouwde me toe dat met de aanleg van het vliegveld in de Kanaalzone de slepende problemen rond het vliegveld Midden-Zeeland in één klap zouden zijn opgelost. En zeker als de Westerscheldetunnel in gebruik wordt genomen, zijn de afstanden heel kort. Ik heb be grepen dat wordt getornd aan het aantal vliegbewegingen op Midden-Zeeland. Wel, dan bie den wij straks een prima alter natief." Roep luider Luchthavenbelangen Randstad Vlaanderen werd in 1991 opge richt, zeven jaar nadat het re gionale vliegveld in Sint-Den- ijs-Westrem bij Gent plaats moest maken voor de evene mentenhallen van Flanders Ex po. Beke: „Daarna is de roep om een nieuw vliegveld voor inter nationale vluchten alleen maar luider geworden. We kiezen voor een sober begin, al lijkt een eerste investering van vijf mil jard frank op het eerste gezicht veel. Dat is het niet. En we heb ben ons door financiële deskun digen laten vertellen dat een fi nanciering van die omvang geen enkel probleem hoeft te zijn. Zodra we onze plannen hebben bekendgemaakt, gaan we ons klantenpotentieel opbouwen. Sidmar, Volvo, Cerestar, Dow Benelux, Hydro Agri, bedrijven aan de andere kant van de Wes- terschelde... ze zullen allemaal nog van ons horen. Fluistervliegtuigen Luchthavenbelangen streeft bij de locatiekeuze naar 'evenwicht tussen economie en ecologie'. Wat dat betref t passen we hele maal in het plaatje van het ROM-project Gentse Kanaalzo ne dat, naar Zeeuws-Vlaams voorbeeld, zoekt naar harmonie tussen wonen en werken. De mi lieubeweging hoeft zich trou wens geen zorgen te maken over geluidsoverlast en andere pro blemen, want we gaan ervan uit dat een 'zakenvliegveld', waar alleen 'fluistervliegtuigen' uit de middencategorie opstijgen, geen enkele overlast zal veroor zaken. Leerlingen van basisschool Op de Bres leggen een krans bij het massagraf van slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog op de algemene begraafplaats in Breskens. door Wilma Valk BRESKENS - De leerlingen in de boven bouw van de christelijke basisschool Op de Bres uit Breskens hebben vrij dagmor gen samen met leden van de Stichting Oorlogsmonument Breskens, het verzet. overlevenden en ouders, de slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog herdacht bij het massagraf op de algemene begraaf plaats. De kinderen van Op de Bres hebben het monument geadopteerd en zijn al don derdagmiddag samen met mensen van gemeentewerken bezig geweest met het harken van bladeren en het schoonma ken van het monument. Voor de ceremonie ontvingen ze hiervoor op school een getuigschrift en een ge- denkboekj e uit handen van wethouder R. Leentfaar. Na afloop van de plechtigheid Joost Bosman TERENDEN - De provincie doet een beroep op de Tweede Kamercommissie voor econo mische zaken zich in te spannen om de 280 aangekondigde ont slagen bij Philips Lighting Ter- neuzen te voorkomen. Ook vraagt zij het provinciebestuur Oost-Vlaanderen zich daarvoor in te zetten, omdat er ook Vla mingen werken op de spaarlam penafdeling. Philips Terneuzen is van plan die af te stoten en over te brengen naar het Poolse Pila. „De Kamercommissie moet dui delijk worden dat dit besluit van Philips leidt tot een versto ring van de regionale arbeids markt", zegt voorzitter M. door Ab van derSluis MIDDELBURG - De Zeeuw se hoofdstad zal de geschie denis ingaan als de stad waar eind jaren negentig hevig werd gediscussieerd over de claraties van het college, over de vraag of er nu wel of geen h'tje thuishoort in de naam van de burgemeester en als de gemeente die een deel van Arnemuiden onder water wil zetten. Niet de grootse plannen voerden de boventoon, maar het voortdurende gekissebis over allerlei affaires. Daar mee kreeg het ambitieuze ge meentebestuur Middelburg in 'elk geval op de kaart' in de landelijke media. Middel burg lonkt naar het Ameri kaanse Baltimore om daar grote investeerders te inte resseren.. In dat verband is al eens geopperd of het niet be ter zou zijn de naam van de stad te veranderen in Midd- leborough. Een inwoner heeft daarop al vast een voorschotje geno men met een knipoog naar de naam van burgemeester L. H. B. Spa(h)r van dei- Hoek. foto Ruben Oreel Wiersma van de provinciale sta tencommissie voor economi sche zaken. Die bracht vrijdag samen met burgemeester R. Barbé van Terneuzen een be zoek aan de ondernemingsraad (OR) van Philips. Ook gedeputeerde D. Bruinooge was daarbij aanwezig. Volgens Wiersma is het Rijk rechtstreeks betrokken bij de ontslagen bij Philips vanwege de subsidies die het elektronicaconcern via de 'techno-leaseconstructie' door de j aren heen heeft ontvan gen. „Daar mag best wat tegen over staan. De liefde kan niet van één kant komen", vindt Wiersma. „De hoofdzaak is nu dat de bonden en de OR een goed alternatief plan op tafel leggen. Mocht het verder nog noodza kelijk zijn, dan zal de commissie economische zaken opnieuw overleg voeren met de OR. Dit bezoek beschouwen we als een begin." Eerlijke kans W. Sprangers van de OR zegt dat met de steun van de politiek het alternatieve plan een 'eerlijke kans' moet krijgen. Met dat plan zijn momenteel vier werkgroe pen bezig. Het moet de directie van Philips ervan overtuigen dat met de nodige investeringen de spaarlampenafdeling in Ter neuzen nog wel degelijk levens vatbaar is. Eerder deze week hebben Gede puteerde Staten en de gemeente Terneuzen de directie van Phi lips verzocht een maand extra (tot half december) de tijd te ge ven, om het plan uit te werken. Philips heeft daaraan nog geen gehoor gegeven, maar Spran gers zegt zich niet te kunnen voorstellen dat directeurs. Kla- wer het verzoek weigert. Wiers ma gaat er vanuit dat het alter natieve plan Philips op andere gedachten kan brengen: „Bin nen een concern als Philips moeten bedrijfseconomisch goede argumenten toch tellen." Maandag gaan de directie van Philips en de bonden opnieuw om de tafel zitten. Dan zal ook worden besproken of de bonden en de OR extra tijd krijgen voor hun eigen plan. door Maurits Sep BORSSELE - Het kernafval uit Petten komt waarschijnlijk in de laatste week van november naar Borssele. Een week later wordt nucleair afval uit Dode waard naar de haven in Vlissin- gen-Oost gereden, om daar per schip verder te worden vervoerd naar een opwerkingsfabriek in het Britse Sellafield. Dat heeft commissaris van de koningin W. van Gelder de Sta tencommissie algemeen bestuur vertrouwelijk meegedeeld. Greenpeace betwijfelt of de in formatie correct is. Volgens nu cleair medewerker F. Bartels van de milieuorganisatie is er bij het vaststellen van die data van uitgegaan dat het schor- singsverzoek van Greenpeace tegen de transportvergunning op 8 oktober bij de Raad van State zou worden behandeld. „Dat was ook de bedoeling, maar de zitting is toen verdaagd tot 8 november. Als de rechter AXEL - Bij de politie is vrijdag aangifte gedaan van inbraak in een bedrijf aan de Meekrapweg in Axel. De dieven hebben een bedrijfs auto vol gereedschap en geld meegenomen. Ze kwamen bin nen door een ruit in te slaan. De bedrijfsauto is van het merk Mercedes Benz met het kente ken W-RT-67. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Met het in schakelen van schoolkinde ren bij de verhuizing van de Vlissingse bibliotheek, half september, was niks mis. Staatssecretaris K. Adel- mund van Onderwijs juicht het initiatief van bibliotheek en scholen zelfs toe, zo ant woordt zij op vragen van de Socialistische Partij in de Tweede Kamer. SP-Kamerlid H. van Bom mel was boos over de actie. Kinderen zouden zijn ge dwongen mee te helpen aan de verhuizing. Zij konden in die tijd geen lessen volgen. Bovendien moesten ze een overeenkomst tekenen, waarin stond dat ze tijdens de verhuizing niet mochten plassen, flirten of fluiten. Bij ongeregeldheden zouden ze 'direct in de hoek worden ge zet'. Staatssecretaris Adelmund (PvdA) kan zich de boosheid van het SP-Kamerlid heie foto Peter Nicolai op het kerkhof werden nog bloemen ge legd bij het monument aan de Steenoven. Dit wordt onderhouden en schoonge maakt door de leerlingen van de openba re basisschool. De tijdens beide plechtig heden voorgedragen liederen en gedich ten stonden in het teken van 'hoop'. maal niet voorstellen. Kin deren zijn volgens haar niet tot deelname aan de verhui zing gedwongen. Enkele ou ders hebben geen toestem ming gegeven, maar het overgrote deel van de ouders reageerde positief. Dat er lessen zijn uitgeval len, vindt de staatssecretaris in dit geval 'aanvaardbaar'. Het ging om een eenmalige gebeurtenis, waarbij scho lieren leerden 'een steentje bij te dragen aan een zaak van algemeen belang'. De Vlissingse bibliotheek heeft volgens Adelmund geen slecht voorbeeld gege ven, zoals Van Bommel sug gereerde. Bibliotheek en scholen werkten al nauw sa men. Adelmund: „Hier gaat het gezegde op: 'in nood leert men zijn vrienden kennen'." Over de overeenkomst die leerlingen moesten tekenen, is de staatssecretaris al even vrijmoedig. „Het was slechts een ludiek middel om de actie ordelijk te laten verlopen." door Richard Hoving MIDDELBURG - De provincie Zeeland zet de samenwerking in Zuid-Nederlands verband door. Buiten de collegepartijen om was er vrijdag in een vergadering van Provinciale Staten nauwelijks steun voor het aanhalen van de banden met Noord-Brabant en Lim burg. Volgens J. van Ginkel (RPF/GPV) gaat de muis Zeeland met twee olifanten op stap. D66-Statenlid R. Bastiaanse noemde het regio contract dat de provincie samen met Noord-Brabant en Limburg wil opstellen, een 'kaartenhuis'. De Statenfractie van de SGP wees nauwere samenwerking af omdat praten over Zuid-Nederland de 'ongewenste discussie over landsdelen via een achterdeur opnieuw op de agenda zet'. door Maurits Sep MIDDELBURG - Statenlid B. Pauwels van het CDA heeft zijn strijd voor een lagere Wester- scheldetol voor Zeeuws-Vla mingen gestaakt. Pauwels kreeg nauwelijks steun van andere fracties en toonde zich daarvoor vrijdag in de ver gadering van Provinciale Sta ten bijzonder teleurgesteld. „Ik had meer begrip vei-wacht voor de gevoelens van de Zeeuws- Vlamingen." Op de Partij voor Zeeland en zijn eigen fractie na, steundë geen enkele fractie Pauwels pleidooi voor een speciaal tarief voor Zeeuws-Vlamingen. Daar om verlegde hij zijn aandacht naar een korting voor alle men sen die nu veelvuldig gebruik maken van de veerboten van de PSD, en straks dus van de Wes terscheldetunnel. Via deze ach terdeur hoopt hij de Zeeuws- Vlaamse pendelaars naar Wal cheren en Zuid-Beveland als nog een dienst te bewijzen. Pauwels vroeg gedeputeerde J. Hennekeij (WD, verkeer en vervoer) alles in het werk te stel len tot een gedifferentieerd ta rief te komen, dat vergelijkbaar is met de waardekaart die nu recht geeft op kortingen op de overtochten tussen Kruiningen enPerkpolder en tussen Vlissin- gen en Breskens. Andere Sta tenleden verbaasden zich over dat verzoek. Volgens hen is dat niet meer nodig omdat de Twee de Kamer al een motie van de SGP heeft aangenomen waarin hetzelfde wordt bepleit. Hennekeij merkte bovendien op dat hij daar geen zeggenschap over heeft. De toltarieven voor de tunnel worden vastgesteld door de NV Westerscheldetun nel. Wel kunnen de aandeelhou ders van de NV hun mening geven. Gedeputeerde D. Bruin ooge (PvdA economie en finan ciën) zal de mening van Provin ciale Staten uitdragen, beloofde Hennekeij. „Maar ik denk dat we niet voor 2001 duidelijkheid zullen hebben over de hoogte van gedi ff erentieerde tarieven. Wel is afgesproken dat het tolta rief voor de tunnel bij opening net zo hoog zal zijn als dat voor een overtocht met de PSD bij de opheffing van de veerdiensten. VLISSINGEN - Een 39-jarige drankrijder uit Rilland is don derdagnacht in Vlissingen be trapt op rijden onder invloed. De man had meer dan drie keer de toegestane hoeveelheid alco hol genuttigd. Hij kreeg een rij verbod en een dagvaarding. Zijn rijbewijs is ingenomen. In dezelfde nacht hield de poli tie een 53-jarige man uit Oost- Souburg aan voor hetzelfde ver grijp. Deze kreeg een rijverbod voor dertien uur; hij bleek niet in staat tot de ademtest en wei gerde een bloedproef. dan nog een beslissing moet. ne men, kan eind november waar schijnlijk niet worden gehaald." Kans Directeur H. Codee van de Co- vra in Borssele, waar het afval moet worden opgeslagen, schat de kans erg klein dat het trans port inderdaad tussen 22 en 28 november plaatsvindt. „En dat irriteert en frustreert me. Het afval moet weg uit Petten, wij kunnen het veilig opslaan, de container waarin het moet wor den vervoerd is veilig, en toch durft de politiek geen beslissing te nemen. Dat is toch raar?" Zekerheidshalve houdt Codee er wel rekening mee dat het af val dan naar Borssele komt. „We staan in de startblokken. Als het moet, kunnen we morgen al rij den." Het rook die ochtend niet fris in de Middelburgse school. De oorzaak was snel achter haald: meester Jan, die van aanschouwelijk onderwijs houdt, had voor zijn les over voedsel uit de zee enkele ma krelen aangeschaft. Die moesten de leerlingen ontle den. Omdat dit niet binnen één les lukte, had meester Jan de half ontlede vissen in het vriesvak gestopt. Geen probleem - totdat ie mand de stekker van de vrie zer uit het het stopcontact had getrokken. Met alle ruik- bare gevolgen van dien. Meester Jan moest het die ochtend zwaar ontgelden bij zijn collega's. Er werden heel wat schimpscheuten op hem afgevuurd. Maar hij bleef er praktisch onder. „Kom", kaatste hij te rug aan het eind van de pau ze, „tijd voor een lesje over spreekwoorden en gezegden. Over 'Er zit een luchtje aan' bijvoorbeeld. Maar vooral over 'Iemand voor rotte vis uitmaken'."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 59