Plan voor vliegveld bij Zelzate
Appèl op Kamer voor banen Philips
M iddelburqw
Niets mis met
verhuizing bieb
door scholieren
Kernafval uit Petten en
Dodewaard in aantocht
Statenlid staakt
strijd voor lager
tunneltarief
Breskens herdenkt oorlogsslachtoffers
Zeeland gaat door met
Limburg en Brabant
13
Vlaamse vereniging mikt met luchthaven ook op Zeeuwse zakenlieden
Staten wensen
lagere groei
vliegveld
M-Zeeland
Stadsgewest
Vlissingen/Middelburg
Knipoog naar Spa(h)r
Bedrijfsauto en
geld gestolen
Politie pakt
drankrijders
zeeuwse almanak
Luchtje
EUWS-VLAANDEREN
zaterdag 16 oktober 1999
doorWout Bareman
GENT - Een groep Vlaamse on
derzoekers werkt plannen uit
voor de aanleg van een luchtha
ven in de Gentse Kanaalzone. Er
wordt gedacht aan een locatie
op de oostelijke oever van het
Kanaal Gent-Terneuzen bij
Zelzate. Met de aanleg van de -
in de eerste fase sobere - lucht
haven is een bedrag van onge
veer 275 miljoen gulden ge
moeid.
Ook de provincie Zeeland wordt
bij de uitwerking betrokken,
omdat het Zeeuwse bedrijfsle
ven een belangrijk deel van het
klantenpotentieel kan vormen.
De onderzoekers, die samen
werken in Luchthavenbelangen
Randstad Vlaanderen vzw, den
ken een kleine vijf jaar nodig te
hebben om hun plannen te ver
wezenlijken.
Luchthavenbelangen Vlaande
ren vzw (vereniging zonder
winstoogmerk) presenteert
haar plannen in de loop van no
vember. Er wordt uitgegaan van
een start- en landingsbaan van
ongeveer drie kilometer en een
aantal voorzieningen daarom
heen. Woordvoerder J. Beke van
Luchthavenbelangen: „Het
moet een regionale luchthaven
worden, die de economie in de
hele Kanaalzone en de regio
daarbuiten ten dienste kan zijn.
Zeg maar dat het vliegveld van
belang is voor de hele Euregio
Scheldemond. Zonder een der
gelijke voorziening mis je als re
gio aanzien in het buitenland.
En dat kan doorslaggevend zijn
bij de keuze van een vestigings
plaats voor een nieuw bedrijf.
Onderzoek heeft uitgewezen
dat het bedrijfsleven - de indu
strie voorop - grote waarde
hecht aan een dergelijke voor
ziening. Het is opvallend dat de
provincie Oost-Vlaanderen het
als enige provincie in België al
zolang moet stellen zonder een
vliegveld."
Beke heeft de plannen de afge
lopen maanden voorgelegd aan
door Richard Hoving
MIDDELBURG - De ontwikke
ling van vliegveld Midden-Zee
land moet bij 45.000 starts en
landingen stoppen. Een maxi
maal toegestane geluidsover
last (zonering) die uitgaat van
15.000 meer in een jaar, is onge
wenst.
Dat gaf een meerderheid van de
Statencommissie ruimte, milieu
en water gedeputeerde T. Pop-
pelaars (CDA, milieu) vrijdag te
verstaan. De zonering van
vliegveld Midden-Zeeland bij
Arnemuiden is in concept ge
reed en gaat uit van 60.000
starts en landingen. De meer
derheid van de commissie ruim
te, milieu en water wil dat verla
gen tot 45.000. Gedeputeerde
Staten vinden dat onverstandig
omdat met een aanpassing van
de zonering kostbare tijd verlo
ren gaat: vier tot vijf jaar. Zon
der zonering kan geen grens aan
het aantal vliegbewegingen op
het vliegveld worden gesteld.
De commissie heeft evenwel
aanwijzingen dat een aanpas
sing niet meer dan enkele maan
den vergt. „Die kleine vertra
ging weegt niet op tegen de
problemen die anders op ons af
komen", stelde J. van Ginkel
(RPF/GPV). De nieuwe aanwij
zingen - uitspraken van de
landsadvocaat voor de recht
bank in Den Haag - waren ook
voor GroenLinks/Delta Anders,
D66, PvdA en SGP aanleiding
om aan te dringen op een nieuwe
zoneringsberekening met als
uitgangspunt 45.000 vliegbe
wegingen.
Minister
Gedeputeerde Poppelaars voel
de er niets voor om het verzoek
van de commissie over te bren
gen aan de minister van Verkeer
en Waterstaat. Volgens hem is
bet college van Gedeputeerde
Staten allerminst overtuigd van
een snelle nieuwe berekening.
De gedeputeerde kreeg steun
van het CDA, de WD en de een
mansfractie Partij Weststrate,
een minderheid van de commis
sie.
In een laatste poging om het col
legestandpunt overeind te hou
den, stelde Poppelaars voor om
bij het ministerie te informeren
naar de periode die met een wij -
ziging van de zonering is ge
moeid. De meerderheid van de
commissie vond dit onvoldoen
de. Zij willen het ministerie la
ten weten dat zonering van Mid
den-Zeeland op basis van
60.000 vliegbewegingen door de
provincie wordt afgewezen.
de overheid en het bedrijfsle
ven. De reacties waren tot nu toe
uiterst positief. „Ook de toeris
tische sector en van de kant van
bijvoorbeeld de Universiteit
van Gent is enthousiast gerea
geerd. Een Zeeuwse gedepu
teerde vertrouwde me toe dat
met de aanleg van het vliegveld
in de Kanaalzone de slepende
problemen rond het vliegveld
Midden-Zeeland in één klap
zouden zijn opgelost. En zeker
als de Westerscheldetunnel in
gebruik wordt genomen, zijn de
afstanden heel kort. Ik heb be
grepen dat wordt getornd aan
het aantal vliegbewegingen op
Midden-Zeeland. Wel, dan bie
den wij straks een prima alter
natief."
Roep luider
Luchthavenbelangen Randstad
Vlaanderen werd in 1991 opge
richt, zeven jaar nadat het re
gionale vliegveld in Sint-Den-
ijs-Westrem bij Gent plaats
moest maken voor de evene
mentenhallen van Flanders Ex
po. Beke: „Daarna is de roep om
een nieuw vliegveld voor inter
nationale vluchten alleen maar
luider geworden. We kiezen
voor een sober begin, al lijkt een
eerste investering van vijf mil
jard frank op het eerste gezicht
veel. Dat is het niet. En we heb
ben ons door financiële deskun
digen laten vertellen dat een fi
nanciering van die omvang geen
enkel probleem hoeft te zijn.
Zodra we onze plannen hebben
bekendgemaakt, gaan we ons
klantenpotentieel opbouwen.
Sidmar, Volvo, Cerestar, Dow
Benelux, Hydro Agri, bedrijven
aan de andere kant van de Wes-
terschelde... ze zullen allemaal
nog van ons horen.
Fluistervliegtuigen
Luchthavenbelangen streeft bij
de locatiekeuze naar 'evenwicht
tussen economie en ecologie'.
Wat dat betref t passen we hele
maal in het plaatje van het
ROM-project Gentse Kanaalzo
ne dat, naar Zeeuws-Vlaams
voorbeeld, zoekt naar harmonie
tussen wonen en werken. De mi
lieubeweging hoeft zich trou
wens geen zorgen te maken over
geluidsoverlast en andere pro
blemen, want we gaan ervan uit
dat een 'zakenvliegveld', waar
alleen 'fluistervliegtuigen' uit
de middencategorie opstijgen,
geen enkele overlast zal veroor
zaken.
Leerlingen van basisschool Op de Bres leggen een krans bij het massagraf van slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog op de algemene begraafplaats in Breskens.
door Wilma Valk
BRESKENS - De leerlingen in de boven
bouw van de christelijke basisschool Op
de Bres uit Breskens hebben vrij dagmor
gen samen met leden van de Stichting
Oorlogsmonument Breskens, het verzet.
overlevenden en ouders, de slachtoffers
uit de Tweede Wereldoorlog herdacht bij
het massagraf op de algemene begraaf
plaats.
De kinderen van Op de Bres hebben het
monument geadopteerd en zijn al don
derdagmiddag samen met mensen van
gemeentewerken bezig geweest met het
harken van bladeren en het schoonma
ken van het monument.
Voor de ceremonie ontvingen ze hiervoor
op school een getuigschrift en een ge-
denkboekj e uit handen van wethouder R.
Leentfaar. Na afloop van de plechtigheid
Joost Bosman
TERENDEN - De provincie
doet een beroep op de Tweede
Kamercommissie voor econo
mische zaken zich in te spannen
om de 280 aangekondigde ont
slagen bij Philips Lighting Ter-
neuzen te voorkomen. Ook
vraagt zij het provinciebestuur
Oost-Vlaanderen zich daarvoor
in te zetten, omdat er ook Vla
mingen werken op de spaarlam
penafdeling. Philips Terneuzen
is van plan die af te stoten en
over te brengen naar het Poolse
Pila.
„De Kamercommissie moet dui
delijk worden dat dit besluit
van Philips leidt tot een versto
ring van de regionale arbeids
markt", zegt voorzitter M.
door Ab van derSluis
MIDDELBURG - De Zeeuw
se hoofdstad zal de geschie
denis ingaan als de stad waar
eind jaren negentig hevig
werd gediscussieerd over de
claraties van het college,
over de vraag of er nu wel of
geen h'tje thuishoort in de
naam van de burgemeester
en als de gemeente die een
deel van Arnemuiden onder
water wil zetten.
Niet de grootse plannen
voerden de boventoon, maar
het voortdurende gekissebis
over allerlei affaires. Daar
mee kreeg het ambitieuze ge
meentebestuur Middelburg
in 'elk geval op de kaart' in de
landelijke media. Middel
burg lonkt naar het Ameri
kaanse Baltimore om daar
grote investeerders te inte
resseren.. In dat verband is al
eens geopperd of het niet be
ter zou zijn de naam van de
stad te veranderen in Midd-
leborough.
Een inwoner heeft daarop al
vast een voorschotje geno
men met een knipoog naar de
naam van burgemeester
L. H. B. Spa(h)r van dei-
Hoek. foto Ruben Oreel
Wiersma van de provinciale sta
tencommissie voor economi
sche zaken. Die bracht vrijdag
samen met burgemeester R.
Barbé van Terneuzen een be
zoek aan de ondernemingsraad
(OR) van Philips.
Ook gedeputeerde D. Bruinooge
was daarbij aanwezig. Volgens
Wiersma is het Rijk rechtstreeks
betrokken bij de ontslagen bij
Philips vanwege de subsidies
die het elektronicaconcern via
de 'techno-leaseconstructie'
door de j aren heen heeft ontvan
gen. „Daar mag best wat tegen
over staan. De liefde kan niet
van één kant komen", vindt
Wiersma. „De hoofdzaak is nu
dat de bonden en de OR een goed
alternatief plan op tafel leggen.
Mocht het verder nog noodza
kelijk zijn, dan zal de commissie
economische zaken opnieuw
overleg voeren met de OR. Dit
bezoek beschouwen we als een
begin."
Eerlijke kans
W. Sprangers van de OR zegt dat
met de steun van de politiek het
alternatieve plan een 'eerlijke
kans' moet krijgen. Met dat plan
zijn momenteel vier werkgroe
pen bezig. Het moet de directie
van Philips ervan overtuigen
dat met de nodige investeringen
de spaarlampenafdeling in Ter
neuzen nog wel degelijk levens
vatbaar is.
Eerder deze week hebben Gede
puteerde Staten en de gemeente
Terneuzen de directie van Phi
lips verzocht een maand extra
(tot half december) de tijd te ge
ven, om het plan uit te werken.
Philips heeft daaraan nog geen
gehoor gegeven, maar Spran
gers zegt zich niet te kunnen
voorstellen dat directeurs. Kla-
wer het verzoek weigert. Wiers
ma gaat er vanuit dat het alter
natieve plan Philips op andere
gedachten kan brengen: „Bin
nen een concern als Philips
moeten bedrijfseconomisch
goede argumenten toch tellen."
Maandag gaan de directie van
Philips en de bonden opnieuw
om de tafel zitten. Dan zal ook
worden besproken of de bonden
en de OR extra tijd krijgen voor
hun eigen plan.
door Maurits Sep
BORSSELE - Het kernafval uit
Petten komt waarschijnlijk in
de laatste week van november
naar Borssele. Een week later
wordt nucleair afval uit Dode
waard naar de haven in Vlissin-
gen-Oost gereden, om daar per
schip verder te worden vervoerd
naar een opwerkingsfabriek in
het Britse Sellafield.
Dat heeft commissaris van de
koningin W. van Gelder de Sta
tencommissie algemeen bestuur
vertrouwelijk meegedeeld.
Greenpeace betwijfelt of de in
formatie correct is. Volgens nu
cleair medewerker F. Bartels
van de milieuorganisatie is er
bij het vaststellen van die data
van uitgegaan dat het schor-
singsverzoek van Greenpeace
tegen de transportvergunning
op 8 oktober bij de Raad van
State zou worden behandeld.
„Dat was ook de bedoeling,
maar de zitting is toen verdaagd
tot 8 november. Als de rechter
AXEL - Bij de politie is vrijdag
aangifte gedaan van inbraak in
een bedrijf aan de Meekrapweg
in Axel.
De dieven hebben een bedrijfs
auto vol gereedschap en geld
meegenomen. Ze kwamen bin
nen door een ruit in te slaan.
De bedrijfsauto is van het merk
Mercedes Benz met het kente
ken W-RT-67.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Met het in
schakelen van schoolkinde
ren bij de verhuizing van de
Vlissingse bibliotheek, half
september, was niks mis.
Staatssecretaris K. Adel-
mund van Onderwijs juicht
het initiatief van bibliotheek
en scholen zelfs toe, zo ant
woordt zij op vragen van de
Socialistische Partij in de
Tweede Kamer.
SP-Kamerlid H. van Bom
mel was boos over de actie.
Kinderen zouden zijn ge
dwongen mee te helpen aan
de verhuizing. Zij konden in
die tijd geen lessen volgen.
Bovendien moesten ze een
overeenkomst tekenen,
waarin stond dat ze tijdens
de verhuizing niet mochten
plassen, flirten of fluiten. Bij
ongeregeldheden zouden ze
'direct in de hoek worden ge
zet'.
Staatssecretaris Adelmund
(PvdA) kan zich de boosheid
van het SP-Kamerlid heie
foto Peter Nicolai
op het kerkhof werden nog bloemen ge
legd bij het monument aan de Steenoven.
Dit wordt onderhouden en schoonge
maakt door de leerlingen van de openba
re basisschool. De tijdens beide plechtig
heden voorgedragen liederen en gedich
ten stonden in het teken van 'hoop'.
maal niet voorstellen. Kin
deren zijn volgens haar niet
tot deelname aan de verhui
zing gedwongen. Enkele ou
ders hebben geen toestem
ming gegeven, maar het
overgrote deel van de ouders
reageerde positief.
Dat er lessen zijn uitgeval
len, vindt de staatssecretaris
in dit geval 'aanvaardbaar'.
Het ging om een eenmalige
gebeurtenis, waarbij scho
lieren leerden 'een steentje
bij te dragen aan een zaak
van algemeen belang'.
De Vlissingse bibliotheek
heeft volgens Adelmund
geen slecht voorbeeld gege
ven, zoals Van Bommel sug
gereerde. Bibliotheek en
scholen werkten al nauw sa
men. Adelmund: „Hier gaat
het gezegde op: 'in nood leert
men zijn vrienden kennen'."
Over de overeenkomst die
leerlingen moesten tekenen,
is de staatssecretaris al even
vrijmoedig. „Het was slechts
een ludiek middel om de actie
ordelijk te laten verlopen."
door Richard Hoving
MIDDELBURG - De provincie Zeeland zet de samenwerking in
Zuid-Nederlands verband door. Buiten de collegepartijen om was
er vrijdag in een vergadering van Provinciale Staten nauwelijks
steun voor het aanhalen van de banden met Noord-Brabant en Lim
burg.
Volgens J. van Ginkel (RPF/GPV) gaat de muis Zeeland met twee
olifanten op stap. D66-Statenlid R. Bastiaanse noemde het regio
contract dat de provincie samen met Noord-Brabant en Limburg
wil opstellen, een 'kaartenhuis'. De Statenfractie van de SGP wees
nauwere samenwerking af omdat praten over Zuid-Nederland de
'ongewenste discussie over landsdelen via een achterdeur opnieuw
op de agenda zet'.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Statenlid B.
Pauwels van het CDA heeft zijn
strijd voor een lagere Wester-
scheldetol voor Zeeuws-Vla
mingen gestaakt.
Pauwels kreeg nauwelijks steun
van andere fracties en toonde
zich daarvoor vrijdag in de ver
gadering van Provinciale Sta
ten bijzonder teleurgesteld. „Ik
had meer begrip vei-wacht voor
de gevoelens van de Zeeuws-
Vlamingen."
Op de Partij voor Zeeland en
zijn eigen fractie na, steundë
geen enkele fractie Pauwels
pleidooi voor een speciaal tarief
voor Zeeuws-Vlamingen. Daar
om verlegde hij zijn aandacht
naar een korting voor alle men
sen die nu veelvuldig gebruik
maken van de veerboten van de
PSD, en straks dus van de Wes
terscheldetunnel. Via deze ach
terdeur hoopt hij de Zeeuws-
Vlaamse pendelaars naar Wal
cheren en Zuid-Beveland als
nog een dienst te bewijzen.
Pauwels vroeg gedeputeerde J.
Hennekeij (WD, verkeer en
vervoer) alles in het werk te stel
len tot een gedifferentieerd ta
rief te komen, dat vergelijkbaar
is met de waardekaart die nu
recht geeft op kortingen op de
overtochten tussen Kruiningen
enPerkpolder en tussen Vlissin-
gen en Breskens. Andere Sta
tenleden verbaasden zich over
dat verzoek. Volgens hen is dat
niet meer nodig omdat de Twee
de Kamer al een motie van de
SGP heeft aangenomen waarin
hetzelfde wordt bepleit.
Hennekeij merkte bovendien op
dat hij daar geen zeggenschap
over heeft. De toltarieven voor
de tunnel worden vastgesteld
door de NV Westerscheldetun
nel. Wel kunnen de aandeelhou
ders van de NV hun mening
geven. Gedeputeerde D. Bruin
ooge (PvdA economie en finan
ciën) zal de mening van Provin
ciale Staten uitdragen, beloofde
Hennekeij. „Maar ik denk dat
we niet voor 2001 duidelijkheid
zullen hebben over de hoogte
van gedi ff erentieerde tarieven.
Wel is afgesproken dat het tolta
rief voor de tunnel bij opening
net zo hoog zal zijn als dat voor
een overtocht met de PSD bij de
opheffing van de veerdiensten.
VLISSINGEN - Een 39-jarige
drankrijder uit Rilland is don
derdagnacht in Vlissingen be
trapt op rijden onder invloed.
De man had meer dan drie keer
de toegestane hoeveelheid alco
hol genuttigd. Hij kreeg een rij
verbod en een dagvaarding.
Zijn rijbewijs is ingenomen.
In dezelfde nacht hield de poli
tie een 53-jarige man uit Oost-
Souburg aan voor hetzelfde ver
grijp. Deze kreeg een rijverbod
voor dertien uur; hij bleek niet
in staat tot de ademtest en wei
gerde een bloedproef.
dan nog een beslissing moet. ne
men, kan eind november waar
schijnlijk niet worden gehaald."
Kans
Directeur H. Codee van de Co-
vra in Borssele, waar het afval
moet worden opgeslagen, schat
de kans erg klein dat het trans
port inderdaad tussen 22 en 28
november plaatsvindt. „En dat
irriteert en frustreert me. Het
afval moet weg uit Petten, wij
kunnen het veilig opslaan, de
container waarin het moet wor
den vervoerd is veilig, en toch
durft de politiek geen beslissing
te nemen. Dat is toch raar?"
Zekerheidshalve houdt Codee
er wel rekening mee dat het af
val dan naar Borssele komt. „We
staan in de startblokken. Als het
moet, kunnen we morgen al rij
den."
Het rook die ochtend niet fris
in de Middelburgse school.
De oorzaak was snel achter
haald: meester Jan, die van
aanschouwelijk onderwijs
houdt, had voor zijn les over
voedsel uit de zee enkele ma
krelen aangeschaft. Die
moesten de leerlingen ontle
den. Omdat dit niet binnen
één les lukte, had meester Jan
de half ontlede vissen in het
vriesvak gestopt.
Geen probleem - totdat ie
mand de stekker van de vrie
zer uit het het stopcontact
had getrokken. Met alle ruik-
bare gevolgen van dien.
Meester Jan moest het die
ochtend zwaar ontgelden bij
zijn collega's. Er werden heel
wat schimpscheuten op hem
afgevuurd.
Maar hij bleef er praktisch
onder. „Kom", kaatste hij te
rug aan het eind van de pau
ze, „tijd voor een lesje over
spreekwoorden en gezegden.
Over 'Er zit een luchtje aan'
bijvoorbeeld. Maar vooral
over 'Iemand voor rotte vis
uitmaken'."