De bank werd van iedereen Nimbus wint Belofte met glans Een half miljoen metselstenen rijp voor de sloop Ik wil mijn fans vertroetelen Juul Kortekaas' tulpen in Roy al-collectie zeeland 14 Leen Moelker neemt afscheid van ABN Amro Geld voor uitvoeren plannen ondernemend zeeland ABN Amro terug naar Markt in Middelburg in detail kunst cultuur ZEEUWSE BELOFTE zaterdag 16 oktober 1999 sbw door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Al toen hij assistent was in wetenschap pelijk onderzoek bij de afde ling oceanografie van het KNMI vond Leen Moelker dat de resultaten te traag kwamen. „In 1966 waren we nog bezig de gegevens van de Snelliusexpe- ditie uit 1957 te venverken. Ik zocht wat snellers." Dat vond hij in de effectenhandel bij de toenmalige Amro Bank in Utrecht. Leen Moelker (60) neemt vrijdag 12 november af scheid als rayondirecteur Zee land van ABN Amro na een bankcarrière van 33 jaar. De bank, betalingsverkeer en effectenverkeer is in die jaren in hoog tempo veranderend. „In 1969 gingen we over op girale betalingen en raakten mensen het loonzakje kwijt. We namen de kasf unctie van de be drijven over. Vanaf dat moment werd de bank van iedereen. Tot de oorlogstijd kon je nog enkel op aanbeveling rekeninghou der worden bij een bank," schetst Moelker. MIDDELBURG - Geld vrij ma ken om nieuwe ideeën voor groei van het bedrijf te verwe zenlijken is voor veel onderne mers een probleem. Er bestaan diverse mogelijkhe den maar de informatie daar over kan verwarrend zijn, me nen Syntens, ABN Amro Bank en Zeeuws Participatiefonds. Om meer innovaties in bedrij ven financieel haalbaar te ma ken houden zij de bijeenkomst 'Financiering van nieuw on dernemerschap'. Tijdens de bijeenkomst, dins dag 19 oktober in Terneuzen en dinsdag 26 oktober in Goes, wordt de financiële markt uit eengezet. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld wordt in formatie gegeven over be- drijfsfinanciering, onderne merskrediet, participatie en informele investeerders. Zijn entree bij de bank viel sa men met talrijke fusies in het bankwezen, de komst van de eurocheque („Dat was het top punt van efficiëntie, toen.") de strijd om de gewone particulier als bankklant en later de komst van de hypotheekvormen. „Banken begonnen in te zien hoe belangrijk de gewone man was. De particuliere markt is nu een zware basis voor de kre dietverlening." Moelker werkte mee aan het begin van de dienstverlening die nu overal in bankkantoren norm is. Moelker leidde een zo juist gefuseerd bankkantoor in IJsselstijn, werkte in Haarlem bij buitenlandse kredieten en belandde in 1978 in Zeeland als districtsdirecteur Goes en Schouwen-Duiveland. Na de fusie tussen ABN en Amro in 1990 kwam hij in 1992 naar Middelburg als directeur Par ticulieren en later Zaken voor Zeeland. Sinds de herindeling van het gebied in 'micromark- ten' - Zeeland telt er vijf bij ABN Amro - functioneert hij als rayondirecteur voor Zee land. Veel van zijn maatschappelijke bestuurlijke functies die hij be kleedt uit hoofde van de bank Leen Moelker: „Ik zocht wat snellers. Dat vond ik in de effectenhandel." foto Ruben Oreel door Claudia Sondervan MIDDELBURG - ABN Amro Bank verlaat Les Arcades, het vijf jaar oude kantorencom plex aan de Kousteensedijk in Middelburg, waar ook het Be lastingkantoor gevestigd is. De bank keert terug naar de Markt in Middelburg. Het bijkantoor daar wordt eind november voor de verbouwing tot rayonkantoor tijdelijk ge sloten. De gelddiensten worden ver- zorgd vanuit een kiosk op de Markt tot na verbouwingen medio 2000 het rayonkantoor erin kan trekken. Het bijkan toor van de bank in de Vrij landstraat in de wijk Dau- wendaele blijft ongewijzigd gehandhaafd. Dat bevestigt rayondirecteur L. Moelker. Het besluit is volgens Moelker ingegeven doordat veel relaties wensen te bankieren in het kernwinkel gebied. Het complex aan de Kousteensedijk blijkt te veel buiten het kern winkelgeb ied te liggen. De tien werknemers van het baliekantoor aan de Markt ko men voor de verbouwing even inwonen bij de 25 collega's van het rayonkantoor aan de Kousteensedijk. In de kiosk worden geldautomaten, het oplaadpunt voor de chipknip en een afstortautomaat voor verpakt geld ingericht. Na de circa negen maanden durende verbouwing zijn in het Markt- kantoor naast de baliedienst verlening ook de adviesdien sten en accountbeheer beschikbaar. nemen ook een einde, zoals voor de Brabants-Zeeuwse Werkgevex-svereniging, mana- gementsvereniging Nive Zeeland en de stuurgroep Bin nenstadsontwikkeling in Mid delburg. Stilzitten gaat Moel ker geenszins. „Mijn deel in maatschappelijke dienst heb ik de afgelopen jaren vervuld. Ik wil straks een daglang in het Rijksarchief kunnen zitten zonder daarmee verplichtin- gen te ontlopen." Moelker be gint aan een studie cultuurwe tenschappen aan de Open Universiteit. ABN Amro Bank neemt af scheid van Moelker tijdens een x-eceptie, vrijdag 12 november in de foyer van de Stads- schouwbxxrg in Middelburg tussen 16.30 en 18.30 uxxr. Na Wielemaker in Middel burg heeft ook de Verstraeten Verbrugge Groep een nieuw ty pe afvalinzamelwagen in ge bruik genomen met afzetbax-e vixilverzamelcontainers. De in- zamelwagens kunnen contai ners van 60 tot 1700 liter via zijbelading legen. Directeur Rob Tholenaars ontving de eer ste wagen tijdens de bedrijven- contactbeux-s Contacta in Goes. Het bedrijf presenteerde op de beurs ook het eerste num mer van de nieuwsbrief In Touch die drie maal per jaar gaat verschijnen. Gerard Bouwense Verhuis- en Verhuurbedrijf richt zich volledig op de vexixuisactivitei- ten. Het bedrijf in Middelburg doet de verhuur van tafels, stoelen, serviesgoed en verdex-e evenementbenodigdheden over aan Soolsma Party Ver huur in Vlissingen. De rubriek Ondernemend Zeeland staat onder redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelin gen kunnen schriftelijk wor den aangeboden aan de re dactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. door Anita de Jong Vijftig zal de watertoren wel nooit worden. Het einde lijkt in zicht nu de sloopvergun ning is aangevraagd. De Ter- neuzenarexx die zich voor hem inzetten, kunnen zijn leven hoogxiit nog rekken. Tenminste, zo ziet het er nu naar uit. Maar met de watertoren weet je het nooit. Over de toe komst van het gebouw, dat op 17 oktober 1956 officieel in ge bruik werd genomen, wordt al ruim drie jaar gesteggeld. Slo pen of niet is de grote vraag. De stichting 'Laat die toren toch staan' is, zoals de naam al zegt, fel tegen. En met haar vele Ter- neuzenai'en, de raadsfractie TOP en de Nederlandse Water toren Stichting. Maar de eigenaar, de Terneu- zense aannemer Gebroeders Van der Poel, wil de toren ver vangen door twee appax-temen- tencomplexen. Da's veel lucra tiever dan opknappen en ombouwen tot iets anders.Ooit, bij de opening 43 jaar geledenj was de gemeente Terneuzen net zo trots op het bouwwerk dat ar- I chitect A J. vanEckhadneerge- zet als de actievoerders nu. De 53 meter hoge toren was een knap staaltje bouwwerk, met z'n vijf waterreservoirs boven elkaar. En als de 'korte dikke' boordevol zat met water, woog hij acht miljoen kilo. Toen watertorens in onbruik raakten, leek die in Terneuzen prachtige papieren te hebben voor hergebruik. Gegadigden zat om er een wooncomplex van te maken. Maar de plannen van de Amsterdamse architect Roodbeen bleken te duixr en de ontwikkeling raakte in het slop. Sindsdien wacht de toren zijn lot af. Ondertussen brokkelt het metselwerk af en breiden de scheuren langzaam uit. Als de I sloopverguixning nog lang wordt opgehouden, stort de dik ke wellicht vaixzelf neer. Zo zou de watertoren er na verbouwing uit komen te zien, maar het plan was te duur. foto Charles Strijd Kunst te koop in De Stenge HEINKENSZAND - De Amsterdamse kunstgale rie Aquarius houdt van daag, zaterdag, een ver kooptentoonstelling in De Stenge in Heinkenszand. Er zijn werken van Neder landse en buitenlandse kunstenaars te zien. Om dat de kxxnstenaars niet zo bekend zijn, is de prijs van de doeken relatief laag. De expositie duxxrt van 12.00 tot 17.00 uur. Frans Bauer is trots op zijn publiek door Maurits Sep GOES - De grote Frans Bauer- show komt naar Goes. Live in concert III wordt groter en beter dan de voorgaande tours, voor spelt de zanger. Hij gaat van de Zeelandhallen een klein Ahov' xxxaken. Daar hebben zijn fans recht op, want hij is trots op ze. Bovendien, een kaartje kost een paar tientjes. Dan kan hij toch niet op een sinaasappelkistje gaan staan? Of wel soms? Nee, de tijd van de sinaasappel kistjes ligt ver achter Frans Bauer. .Ja vroeger, toen hij net begon, toen kon dat nog wel. Maar de laatste jaren is dat steeds minder gev/orden. Op wat optredens op bedrijfsfees- tjes en af en toe een biuiloft na, geeft hij alleen nog grote con certen voor uitverkochte zalen. Behalve in Zeeland dan. De op komst bij zijn concerten eerder dit jaar in Breskens en Burgh- Haamstede viel nogal tegen. Enkele dagen voor een optreden in Oostkapelle sommeerde zijn Duitse platenmaatschappij hem voor een tv-optreden naar Oostenrijk en dan dient hij ook te gaan. Dat vindt de zanger zelf ook soms vervelend. Zeker als hij daardoor fans moet teleur stellen. Maar hij kan zich niet meer overal zelf mee bezighou den. Frans Bauer wil alleen zin gen en moet andere zaken dus wel aan professionals overlaten. Gelxxkkig is dat in Oostkapelle netjes opgelost, verzucht hij: de mensen hebben hun geld terug gekregen. Op 30 oktober volgt een herkansing voor die teleur gestelde fans, en voor de zanger zelf. Frans Bauer live in concert III is zijn laatste toxxr van dit millennium en wordt dus iets speciaals. Ander podium, ande re liedjes, band, koor, ballet - tweeëneenhalf uur live spekta kel. Mensen zeggen dan wel dat alleen Amerikanen een grootse show kxxnnen geven, maar dat is onzin, vindt Bauer. Wij kunnen dat ook heel goed. Niet dat het bij hem altijd is ge gaan om groot, groter, grootst, nee, hij wil kwaliteit. Het pu bliek zal een fantastische avond beleven in Goes en de zaal met een glimlach verlaten. Daar heeft het recht op en daar zorgt hij dxxs voor. Frans Bauer wil zijn fans van voor tot achter ver troetelen. Daarom past dat si naasappelkistje hem ook niet meer. In een grote zaal met een mooi podium en een fantasti sche show kan hij beter laten zien wie hij is en wat hij doet. Vrij land Natuurlijk roepen zijn muziek en zijn presentatie wisselende reacties op, maar zich daaraan storen, welnee. We leven in een vrij land, iedereen mag zijn me ning mag hebben en uitspreken. En wat voor hem geldt, geldt ook voor houserock of klassiek. De een vindt het mooi, de ander niet. Het zij zo. Zelf houdt hij bijvoorbeeld helemaal niet van klassiek en opera, wel van de top-40, ballads, sommige reg gae en uiteraard Nederlandsta lige muziek. Niet dat hij daar inspiratie uit put, Bauer schx-ijft zijn liedjes immers niet zelf. Dat doen Emi- le Hartkamp en Marty Schreij- enberg. Zij vertalen zijn gevoe lens tot een mooi liedje. Maar, als hij zich niet in het resultaat herkent, neemt hij het niet op. Daar komt bij dat hij een album wil maken waar iedereen iets in kan vinden. Dus zowel luister liedjes als dansnummers. Hij vindt het mooi als emotie en ple zier harmonieus samenvloeien. Waardering Zoals gezegd, kritiek deert hem niet. Waarom zou het? In zes jaar tijd 24 platina platen, drie keer in vijf jaar van niets op 1 in de cd-top-honderd. Zijn platen worden rxiet gekocht door hon derden mensen, niet door dui zenden, maar door honderddui zenden. En dat is de mooiste waardering. Zo'n succes, dat kun je niet stu ren. En triomfantelijk stelt hij vast dat ook het buitenland voor zijn muziek is gevallen.. Duits land, Oostenrijk, Zwitserland, onlangs België en over twee jaar, hoopt hij, Spanje. Hij is een gro te strever, houdt van een uitda ging. Het is trouwens helemaal niet zo raar dat hij over de gren zen scoort, vindt hij. Vertaal zijn liedjes en je krijgt niets minder dan een wereldhit. Neem nou The Beatles: zelfde thema, zelf de teksten. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Werk van de Middelburgse kunstenares Juul Koxlekaas is opgenomen in de Royal Nederland Kunstcollec tie 1999-2000. De verzekerings maatschappij Royal Nederland stelt elk jaar een catalogus sa men met kunst van bekende en veelbelovende kunstenaars. Behalve Kortekaas zijn bijvoor beeld Herman Brood, Jan Sier- hxxis, John Lie A Fo, Jan Montyn en de in Oostburg geboren Ju dith Macrander uitverkoren. De Middelburgse Galerie T heeft een samenwerkingsver band met de Royal Nederland Kunstcollectie. Dat verklaart mogelijk dat behalve Kortekaas nog twee aan de galerie verbon den kunstenaars in de catalogus zijn opgenomen. Het gaat om Magda Luttikhuizen en Maria Megens. Van alledrie de kunste naressen is vanaf 7 november werk te zien in Galerie T. Aan de expositie die dan begint gaat in verschillende Middelburgse ex positieruimten een manifestatie vooraf rond kunst en poëzie. Dan zal ook Juul Kortekaas haar huis in de Brakstraat open stellen voor het bezichtigen van kunst en het beluisteren van - onder meer door haarzelf voor gedragen - poëzie. Grafïekprijs Op het ogenblik vindt in Galerie T een Milleixniumexpositie plaats waarin onder meer werk te zien is van een aantal kxxnste naars uit de Royal Nederland Kxmstcollectie. Het betreft Jan Montyn, Piet Waffemius, Onno de Graaf, Astrid Engels, John Lie A Fo en Anton Vrede. An ders dan vorig jaar presenteert de Middelburgse galerie niet de genomineerden voor de Royal. Nederland Grafiekprijs, een wedstrijd voor jonge kunste naars. De genomineerden wa ren dit jaar Mariska van Duffe len, Tisna Westerhof en Judith Macrander. Van Duffelen kx-eeg deze week de grafiekprijs (en een bedx-ag van 25.000 gulden) uitgereikt. Openingstijden Galerie T: do-za van 11-16 uur en de eerste zondag van de maand van 13-17 uur. door Ernstjan Rozendaal VLISSINGEN - Het Middel- bxxrgse trio Nimbus heeft de fi nale van het popconcours De Zeeuwse Belofte gewonnen. Zij verdienden tijdens een spannende wedstrijd in het Ar senaaltheater in Vlissingen 1500 gulden aan apparatuxxr en vertegenwoordigen Zee land eind november tijdens de Grote Prijs van Nederland. Zanger Marien Dorleijn van Nimbus staat tijdens dat con- coxirs ook in de finale voor de singer/s ongwri ters Nimbus wist de tegen zijn zin opgedrongen favorietenrol waar te maken, maar de jury (Herbert Dettingmeijer van de Stichting Popmuziek Zeeland, popambtenaar Bob vanden Eynde van Oost-Vlaanderen en joxxirialist Willem Jonge- neelen van Oor) vond het verschil met Trippin uit Ter neuzen uiterst klein. In het ju ryrapport werd Nimbus ge roemd om de 'ongedwongen en ontwapenende set' popmuziek en de zich 'kwetsbaar opstel lende, rjzersterke en charisma tische zanger'. Zangers Het was sowieso de finale van de zangers. Caspar van Eijk van Orange Bud beschikte over een geweldige strot maar kon bij Danny Esseling van Fiction Defenc/se en Boaz Brom van Trippin afkijken hoe hij die nog iets effectiever kan benutten. Van Eijk legde de emoties er iets te vaak en te dik op, terwijl Esseling en Brom juist bereikten wat hij wilde door het in gevarieerde stem buigingen te zoeken. En dan Marien Dorleijn van Nimbus. Hij zong als een engel; krach- speelde een set met zeer uitge balanceerde nummers. Op de juiste momenten kwam de ver rassing en de verdieping en de ietwat nasaal zingende Esse ling sneed met zijn stem af en toe door de ziel. De groep stond zelfverzekerd op het podium en wist elke seconde precies wat ze kwam doen. Jammer dat het uitstekend afgeregelde geluid net in hxxn set iets te zacht stond. Swingend Trippin bracht een swingende groove in de zaal. Brom rapte even goed als hij zong en werd ondersteund door een relaxte maar superstrakke band. Trippin mixt hiphop met funk en soul uit de jaren zeventig en jammergenoeg verviel de groep ook in de fout die veel ar tiesten destijds live maakten: de nummers werden wat te lang uitgesponnen. Dat brak vooral in de ballad op. 'Mr Snoovaman' daarentegen kx-eeg een spetterend einde. Tot slot trad het trio Nimbus aan. Eén stem, begeleid door drums, bas en gitaar. Hoewel het donker bleef in de zaal, leek het alsof de zon ging schijnen. Aan de korte melodieixze pop liedjes zat geen frats te veel, terwijl de ogenschijnlijk be perkte mogelijkheden van een trio maximaal werden benut. Heldere riffjes, inventieve overgangen, keer op keer be gonnen de drie aan een tijdloos liedje, zo'n klassieker waarvan iedereen denkt dat die altijd al heeft bestaan. Nimbus musi ceerde hemels en zou in de vorm van vrijdagavond op het internationale Lowlands Fes tival menige band van het po- dixxm spelen. De groep Orange Bud bijt het spits af van de finale. foto Ruben Oreel tig, lichtjes klagend en won derschoon. Het was ook een finale als een goede film. Ongelofelijk dat voor de volgorde waarin de bands aantraden geen script is geschreven. Orange Bud uit Burgh-Haamstede mocht het spits afbijten en deed dat met verve. De groep speelt energie ke popmuziek met toeganke lijke refreinen, maar kwam voor deze finale nog iets tekort. Him nummers waren wat doorsnee en ze misten vol doende dynamiek. De groep trachtte dat met een enthousi aste podiumpresentatie te compenseren. Het zal niet vaak gebeuren dat de zanger/gita rist van een jonge band zijn waarschijnlijk enige gitaar zo mishandelt dat het geluid na het optreden nog zeker een mi nuut blijft rondzingen. De toon was gezet en elke band die volgde deed er een schepje bovenop. Het was dus ook de finale van de hoge kwaliteit. Fiction Defenc/se uit Hixlst 17 oktober 1956 Frans Bauer: ...ook het buitenland is voor mijn mxxziek gevallen. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 54