Heilige huisjes steeds luxer PZC Geen APK voor caravans vrije tijd zaterdag 16 oktober 1999 45 De Eriba Future heeft als eerste caravan een zelfdragend, in de vloer geïntegreerd chassis. Dankzij een nieuwe vorm en indeling is de keuken in de Amara een stuk functioneler en biedt meer ruimte aan kok of kokkin. Verder geheel nieuwe halogeenverlich- ting. Er zijn vijf nieuwe indelingen, waar mee het totale aanbod nu op vijftien mo dellen is gekomen. Het topmodel van Bürstner, de Akzent, is met name op het punt van comfort nog luxer geworden. Bijvoorbeeld door de nieuwe kunststof gelagerde lattenbo- dems in combinatie met latexmatras bij de uitvoering met een vast bed. Optisch is de Akzent 2000 herkenbaar aan de gere- stylde achterzijde en de kunststof af dek plaat op de dissel. Ook lichtmetalen vel gen zijn standaard. Dethleffs Bij Dethleffs gaat het bij de caravans voornamelijk om detailwijzigingen. Be langrijkste uitgangspunt van de fabri kant daarbij is te komen tot een nog betere prijs/kwaliteitverhouding. Om dat te kunnen realiseren, is het modelaanbod voor 2000 veranderd. Het model Bolero is komen te vervallen. De New Line is nu het nieuwe instapmo del en is uitgebreid met vier nieuwe inde lingen. Afgeleid van de New Line en nieuw in het programma is de Family, le verbaar in vier uitvoeringen. Met haar model Camper richt Dethleffs zich op het middensegmentterwij 1 de Beduin de ver bindende schakel vormt naar de zeer luxe modellen Exclusive en Arist. De Beduin wordt nu ook als Luxus gele verd met een gladde beplating. Naast een derde remlicht en disselafwerking is de Beduin Luxus standaard onder meer uit gerust met een Heku-II dakluik, vliegen- ho/deur, verrijdbare vuilwatertank en altminium wielen. Alle modellen uit de 'gewone' Beduin-serie zijn als Luxus le verbaar. Voor alle Dethleffs geldt dat de bankkas ten een toegangsklep hebben aan de zijkant, alle bedden zijn voorzien van lat- tenbodems en verbeterde binnenverings- matrassen. Nieuw is ook het waterlei dingsysteem, waarbij lekkage uitgesloten is. Vanaf het model Camper heeft Dethl effs haar caravans voorzien van de nieu we lichtgewicht uitdraaisteunen van Al- Ko. Middels verschillende pakketten kan ieder Dethleffs naar eigen wens worden 'aangekleed'. Kampeerauto's Met de Premium Class introduceert De thleffs een geheel nieuwe serie kampeer auto's in het hogere segment. Het gaat om de Esperit in alkoof- en halfintegraal-uit voering. De kampeerauto's vallen op door design en de complete uitvoering, waarbij comfort duidelijk voorop staat. Als speci ale uitvoering is de Premium Class in de A 5880 en A 6880 ook met gladde beplating leverbaar. De Premium Class zal in Ne derland haar debuut vieren op de Kam peer en CaravanRAI. Verder heeft Dethleffs de EI aan haar 'Bus-serie' toegevoegd. Ook deze Bus kenmerkt zich door de gladde beplating. Opvallend is echter het inschuifbare 2- persoonsbed, waardoor er volop ruimte ontstaat voor een comfortabele toilet ruimte en aparte zitgroep. Zowel de Pre mium Class als de Bus IE staan op het nieuwe Fiat-chassis. Hylander Nadat Hylander vorig jaar haar gamma drastisch heeft vernieuwd, beperkt dit Engelse merk zich dit jaar tot een aantal detailverbeteringen en het opwaarderen van het uitrustingsniveau. Voor de Hylander Design betekent dat: nieuwe high-gloss gladde buitenbepla ting, Heku Il-dakluik, grote koelkast met vriesvak (Electrolux RM 4270), nieuwe, lichte wand- en plafondbekleding, design bekleding, gastoestel in gekleurd email en 14-wielen met laag-profiel banden. Nieuw in de Design-serie is de 510 met twee 1-persoonsbedden in de lengterich ting. Het eind-badkamermodel 430 is uit gerust met de Plas-tech douchecabine uit één stuk. Inhakend op het succes van de Design presenteert Hylander, als opvol ger van de Vision, de ProvenceAan de ba- sisls dit model gelijk aan de Design. De provence onderscheidt zich echter door eigen externe kleurstellingen en appel houten interieur. Design en Provence zijn leverbaar in 7 uitvoeringen met een vanafprijs van 23.880 (380). Voor 1.595 kan als extra een luxe pakket worden geïnstalleerd. Cor van Mulligen Nol van Bennekom De Kampeer en Caravan RAI '99 wordt gehou den van donderdag 21 t/m dinsdag 26 oktober. Op 21 en 22 oktober kan men van 11 tot 22 uur terecht en van $3 tot en met 26 oktober van 11 tot 17 uur. Voor de tentoonstelling zijn het Europacom plex plus de Hollandhal beschikbaar. De toegangsprijs is 22,-, jongeren van 12 tot 18 jaar betalen f 15,-, evenals houders van Pas 65, CJP en groepen van minstens 20 personen. Bezoekers met een entreebewijs voor de Kam peer en Caravan RAI hebben van 21 tot en 24 oktober gratis toegang tot de MotoRAI 99. Bo vendien geldt voorde beurs 'RAI-Idee', dat kor ting geeft op de combinatie treinreis en entree. Er komt geen verplichte periodieke keuring (APK) voor ca ravans, zo blijkt uit mededelingen van het ministerie van verkeer en waterstaat. Een tegenvaller voor de caravanbran- che. Een andere mogelijke tegenvaller kan de invoering van een houderschapsbelasti ng voor caravans zijnDie komt mis schien met de voorgenomen invoering van het eigen kenteken voor caravans, zo vreest de caravanbranche. Het aantal ongelukken met auto's met caravans is in Neder land gering. Gemiddeld vallen er in Nederland per jaar 0 tot 2 doden en 4 tot 17 (ziekenhuis)gewonden bij ongevallen waar bij auto's zijn betrokken die een aanhanger of caravan trek ken. Volgens het ministerie van verkeer en waterstaat is niet bekend welk deel van deze ongevallen te wijten is aan mecha nische gebreken aan de caravan. De geringe ongevallencijfers staanhaaks op de mededelingen die na elke grootscheepse caravancontrole door politie en verkeersveiligheidsorganisaties worden gepubliceerd dat 'men zich rot geschrokken is' van de contx'oleresultaten. Als er zo weinig ongelukken gebeuren, waarom maken we ons dan zo druk? lijkt een logische vraag. Heilige huisjes „Omdat het px-eventief werkt", zegt drs Joop Goos, directeur van de vereniging Veiliger Vexkeer Nederland. „Deresxiltaten geven aan dat er nog steeds het een en ander te verbeteren valt aan de technische staat van onze 'heilige huisjes'de installa ties en leidingen voor elektriciteit en gas. de volledigheid van de voertuigdoexxmenten en de belading." Het ministerie van verkeer en waterstaat neemt overigens aan dat die enkele ongevallen per jaar voornamelijk te wijten zijn aan het rijgedrag van de bestuurder*. Niettemin wordt er heel wat af gecontroleerd in Nederland. Wie houden zich daar zoal mee bezig: de politie, de plaatselijke afdelingen van Vei lig Verkeer Nedexiand (2.500 caravans per j aar)de ANWB en de dealerbedrijven met periodieke aanhangwagen- en cax-a- vankeuring van BOVAG en FOCWA. Goos deed zijn uitspi'aken tijdens een pi'omotiebijeenkomst voor de komende Kampeer en Cax-avan RAI. Op die bijeen komst werd tevens duidelijk dat de caravanbx'anche en de overheid van mening ver-schillen over de wenselijkheid van een verplichte APK-keuring. De branche wil zo'n keuring graag, maar het ministerie van verkeer en waterstaat vindt dit niet nodig. Wel wil het ministerie een caravanregistratie met een bijzonder (wit) kenteken. Dat kenteken moet in fasen worden ingevoerd. Eerst moet het witte kenteken het num mer van de auto vermelden, later zal dat verandex-een in een eigen kenteken voor de cax-avan met andere nummers en let ters dan de auto. Volgens de voorzitter van de caravanafde ling van de RAI, drs. L. A de Winkel „heeft het ministerie van financiën onze angst niet kunnen wegnemen dat de bedoelde caravarxregistratie zal wordeen gevolgd door een houder schapsbelasting voor caravans." Veilig Vex'keer Nederland en de RAI verschillen diepgaand van merxing over de maximumsnelheid voor caravans. Veilig Verkeer Nederland wil vasthouden aan 80 kilometer per uur, tex*wijl caravanbranche en ook de ANWB pleiten voor 100 ki lometer per uur. In het verenigde Exxropa gelden uiteenlopende maximumsnelheden voor aanhangers. Zo mag men in Frankrijk op desnelwegen 130 kilometer, inBelgië 120 kilometer, in Oostenrijk 100 kilometer en in Duitsland sinds eind vorig jaar 100 kilometer voor bepaalde caravancombi naties, meestal een grote, dure auto met een kleine caravan. Nol van Bennekom Het gebeui't steeds meer dat caravanfabrikanten hun nieuwe modellen in de zomer presenteren als het seizoen net begint en Nederland weer massaal met de caravan op stap gaat. Met het millennium voor de deur is het al niet anders gegaan. Daardoor is veel van wat er op de komende Kampeer en Caravan RAI wordt getoond al eerder bekendgemaakt. Eén ding staat nu al vast: ook de ko mende j aren zullen de caravans steeds completer en luxer worden. Een ontwik keling die al wat langer opgaat voor de kampeerauto. Desondanks zijn de ontwerpers er ook dit jaar weer in geslaagd verscheidene opval lende nieuwkomers te presenteren. Ook de vouwwagenfabrikanten en tentenma kers hebben voor het 'magische' jaar 2000 het nodige nieuws in petto. Op zoek naar het 'nieuwe caravannen' richt Kip zich met de Shuttle vooral op het jonge gezin. Het gaat om een hele serie ge zinscaravans. De Shuttle is gebouwd in de New Edge stijl: moderne vormen in zeer onderhoudsvxiendelijke, uit de vliegtuig industrie afkomstige aluminiumbepla- ting. De uitstraling heeft iets futuristisch. Opvallend zijn de twee verticaal naar bui ten draaiende disselkastkleppen. De bes te omschrijving van het interieur van de Shuttle is 'jong'. Strakke lijnen gecombi neerd met lichte kleuren. Wat betreft de uiterlijke veranderingen van de andere Kip-modellen valt direct de nieuwe achterkant van de Grey-Line op. Een kunststof front uit een stuk met geïn- tegreerde verlichting, inclusief derde remlicht. Binnen zijn de rolluikkasten voor de televisie en in het keukenblok bij de middenkeuken-uitvoering nieuw. De sex-ie Star-line heeft nieuwe dissel kastkleppen gekregen. Zowel de kleppen als de disselafdekking zijn in lichter grijs uitgevoerd. Uiteraard' heeft Kip voor het komende seizoen ook weer een aantal innoverende opties. Zo wordt het topmodel, de Hy-Li- ne, vanaf modeljaar 2000 standaax-d uit gerust met een automatische caravan ho- xizontaalstelling. Vier onafhankelijk opererende, computer gestuurde elektro motoren zorgen ex-voor dat met een dnxk op de knop de caravan overal en altijd volledig waterpas op zijn plaats staat. Het systeem is ook als optie levei'baar op de andere Kip-modellen. Prijs 1950 (incl. btw). Innovatie Een ander innovatief 'Kip-apparaatje' is de stroombegrenzer, die doorslaan van de zekeringen op de camping voorkomt. Het vermogen is vooraf in te stellen tussen de 1 en 16 Ampère. Het apparaat schakelt au tomatisch uit zodra het stroomverbniik in de caravan te gx-oot wordt. Via de knop 'reset' wordt de stroomtoevoer weer geac tiveerd. Standaard op de Hy-Line, als op tie op alle andere modellen. Nieuw voor alle Kip-caravans is de toe passing van xenonlampen voor de ver lichting. Voox-deel van dit type verlichting ten opzichte van halogeen is: tweemaal zo lange levensduur en de lampeh zijn be stand tegen vocht en aanraking met de vingers. Kampeeroplegger JMR Trading in Ridderkerk pi-esenteert een kampeeroplegger waarin men twee paarden kan meenemen. De naam ligt voorde hand: 'Horse Track'. Het deel voor Een Aliner in uitgeklapte toestand. Paarden of motorfietsen passen in het achterste deel van de Horse Track. De A 535-2 en de 532, de instap- en opstapklasse van Bürstner. mensen is zeer compact gehouden om een extra ruimte van drie meter lengte over te houden. Die kan behalve voor paarden ook dienen als berging voor motorfietsen. De Horse Track kan door een lichte pick up, zoals van Opel, Mitsubishi of Nissan, worden getrokken. Op de RAI wox-dt de oplegger getoond in combinatie met een Mitsubishi L200 met dubbele cabine en met gi'ijs kenteken. De JMR-opleggers zijn gebouwd op een sterk ladder chassis. Ze zijn elektrisch ge remd en behoeven geen vette schotel, maar een eenvoudige kogelkoppeling, zo meldt de fabrikant. De totaalprijs van de oplegger is bijna negentig mille. Alkoof-campers Bürstner levert sinds dit jaar ook alkoof- campers met gladde beplating. Verder comfortverhogende zaken als extra zware tweede boordaccu, elektrisch bewegende opstap, Truma C-6000 verwarming en nieuwe, luxe bekledingsstoffen. Bij semi-integraal, de T-klasse, zijn nieu we ramen gemonteerd met eenhandsbe- diening. Bürstner heeft haar integraal modellen van een nieuwe kunststof front voorzien. Ook het raam aan de bestuur derszijde is vernieuwd waardoor de chauffeur minder last heeft van windge ruis. De achterbumper is niet langer geïnte greerd in de achterzijde, maar sepax-aat gemonteerd. Nieuw voor alle Bürstner-campers is de optimaal isolerende toe-gangsdeur met ingebouwd schuifraam van Seitz. De camper fabrikant levert al haar campers op basis van de vernieuwde Fiat Ducato. Aliner Nieuw voor Nedei'land is de zogenoemde 'Aliner' (spreek uit 'elijner'). Het is een vouwbare cax-avan van Amerikaanse ma kelij' die in Nederland door Holtkamper in Bunnik wordt geïmporteerd. Aliner produceert in Amei-ika sinds de ja ren tachtig vouwcaravans met vernuftige en exclusieve vouwsystemen. Ze zijn ex treem licht in gewicht en binnen 30 secon den op te zetten. In samenwerking met De Wilké de Luxe 511HDT hoort thuis in het luxe segment. Holtkamper ontwikkelde Aliner de 'Ali- te' modellen' waarvan de lichtste slechts 280 kilo weegt. De caravans hebben een opmei'kelijk puntdak. Ze zijn leverbaar met door Holtkamper ontworpen voor tenten, die onderweg aan de Aliner beves tigd kunnen blijven. De goedkoopste vouwcaravan is de Alite SR, die 16.995 kost. De Aliner met een gewicht van 500 kilo kost 24.995. Papilion Met de presentatie van de Manhattan en de Manhattan Papillon is de Engelse ca ravanfabrikant ABI (voorheen Beyer- and) weer helemaal terug aan het cara vanfront, De Manhattan is een echte En gelse caravan, dus met drie ramen voor en een taps toelopend dak, ABS-voorfront. Verder de bekende weldadige en zeer complete inrichting met 4-pits gasstel, elektrische en gasverwarming en uiter aard een ruim dakluik (Heki-n). Alles bij elkaar gewoon 'Typical English'. Met de Papillon introduceexl ABI een zeer opvallende caravan. Aan de buitenkant, met uitzondering van de striping, gelijk aan de Manhattan, maar van binnen dxü- delijk anders. De toegepaste kleurige lichtgroene pas teltinten, die we terugvinden in de stoffe ring, de bekleding, het behang en de meu belfronten geven de Papillon een zeer zonnig karakter. De derde telg aan de ABI-boom, de Ome ga, heeft slechts een aantal detailwijzi gingen ondergaan. ting en de combi-rollos voor de open slaande ramen. Ook is De Luxe voorzien van het grote Heku II dakluik. Deze serie is duurder dan de Safari. Vanaf 35.295 is de goedkoopste versie, de 471 DQ, te koop. Bürstner Bürstner heeft voor het komende seizoen zijn caravans verder geoptimaliseerd. Met nog meer oog voor detail zijn de heren en dames ontwex-pers van Bürstner aan de slag gegaan. Het resultaat vertaalt zich in zeer eigentijdse, sfeervolle en harmonieus ingerichte caravans. Met uitzondering Wilk Het meest opvallende van Wilk is dat deze Duitse cai'avanf abrikant de twee jaar ge leden geïntroduceerde Safari nu ook in ons land op de markt brengt. De Safari is een compleet ingerichte gezinscaravan en komt in vier opbouwlengten naar ons land. Standaard aan boord zijn onder meer een i-eservewiel inclusief houder, verzwaarde uitdraaisteunen en een servi ce-luik te vinden. De prijs begint bij 22.295 voor de 390 HK. De Safari, zoals die nu wordt gepre senteerd, is aan de basis gelijk aan haar zusje de Eifelland Holiday. Volgend jaar zal de Safari echter als een eigen Wilk- ontwerp in de markt worden gezet. De Wilk de Luxe heeft een gedaantewis seling ondergaan. De opvallende blauwe kleuraccenten zijn verdwenen. De nieuwe De Luxe is nu herkenbaar aan een gladde aluminium buitenbeplating, grijze ach terbumper en grijze kunststof hoekstuk ken voor. Uitex-aard ontbreekt het dei-de remlicht (boven achterruit) niet. Binnen valt het nieuwe wortelhouten meubilair met decoratieve bekleding op. Nieuw is ook het keukenblok, de 12-volt verlich- van de Fun-serie levert Bürstner al haar caravans met een gladde, aluminium bui tenbeplating. De Fun, ook leverbaar als Fun Sportiv, gaat nagenoeg ongewijzigd het nieuwe seizoen in, met dien verstande dat voor het interieur gekozen kan worden uit maar liefst vier bekledingsstoffen/de- signs. Bij de Ventana en Ventana Avant- garde bestaat het nieuws xüt een nieuwe voortentlamp en een rolkast in de model len met een groot keukenblok. Om de Ventana geheel af te stemmen op de persoonlijke smaak kan voor het interieur van de Ventana worden gekozen uit drie houtsoorten en vier bekledingsstoffen. De lengte van de stapel- en vaste bedden is verlengd naar 1,95 meter. Nieuw is onder meer de 410 TS met vast tweepersoons bed voorin met een separate wastafel en aparte douche/toiletruimte. Verder nieuw is de 425 TN, 435 TS en 720 TK. De Amara-sexie is vooral van binnen on der handen genomen. Met name is veel aandacht geschonken aan de keuken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 45