Heilige huisjes steeds luxer
PZC
Geen APK voor caravans
vrije tijd zaterdag 16 oktober 1999 45
De Eriba Future heeft als eerste caravan een zelfdragend, in de vloer geïntegreerd chassis.
Dankzij een nieuwe vorm en indeling is de
keuken in de Amara een stuk functioneler
en biedt meer ruimte aan kok of kokkin.
Verder geheel nieuwe halogeenverlich-
ting. Er zijn vijf nieuwe indelingen, waar
mee het totale aanbod nu op vijftien mo
dellen is gekomen.
Het topmodel van Bürstner, de Akzent, is
met name op het punt van comfort nog
luxer geworden. Bijvoorbeeld door de
nieuwe kunststof gelagerde lattenbo-
dems in combinatie met latexmatras bij
de uitvoering met een vast bed. Optisch is
de Akzent 2000 herkenbaar aan de gere-
stylde achterzijde en de kunststof af dek
plaat op de dissel. Ook lichtmetalen vel
gen zijn standaard.
Dethleffs
Bij Dethleffs gaat het bij de caravans
voornamelijk om detailwijzigingen. Be
langrijkste uitgangspunt van de fabri
kant daarbij is te komen tot een nog betere
prijs/kwaliteitverhouding. Om dat te
kunnen realiseren, is het modelaanbod
voor 2000 veranderd. Het model Bolero is
komen te vervallen.
De New Line is nu het nieuwe instapmo
del en is uitgebreid met vier nieuwe inde
lingen. Afgeleid van de New Line en
nieuw in het programma is de Family, le
verbaar in vier uitvoeringen. Met haar
model Camper richt Dethleffs zich op het
middensegmentterwij 1 de Beduin de ver
bindende schakel vormt naar de zeer luxe
modellen Exclusive en Arist.
De Beduin wordt nu ook als Luxus gele
verd met een gladde beplating. Naast een
derde remlicht en disselafwerking is de
Beduin Luxus standaard onder meer uit
gerust met een Heku-II dakluik, vliegen-
ho/deur, verrijdbare vuilwatertank en
altminium wielen. Alle modellen uit de
'gewone' Beduin-serie zijn als Luxus le
verbaar.
Voor alle Dethleffs geldt dat de bankkas
ten een toegangsklep hebben aan de
zijkant, alle bedden zijn voorzien van lat-
tenbodems en verbeterde binnenverings-
matrassen. Nieuw is ook het waterlei
dingsysteem, waarbij lekkage uitgesloten
is. Vanaf het model Camper heeft Dethl
effs haar caravans voorzien van de nieu
we lichtgewicht uitdraaisteunen van Al-
Ko. Middels verschillende pakketten kan
ieder Dethleffs naar eigen wens worden
'aangekleed'.
Kampeerauto's
Met de Premium Class introduceert De
thleffs een geheel nieuwe serie kampeer
auto's in het hogere segment. Het gaat om
de Esperit in alkoof- en halfintegraal-uit
voering. De kampeerauto's vallen op door
design en de complete uitvoering, waarbij
comfort duidelijk voorop staat. Als speci
ale uitvoering is de Premium Class in de A
5880 en A 6880 ook met gladde beplating
leverbaar. De Premium Class zal in Ne
derland haar debuut vieren op de Kam
peer en CaravanRAI.
Verder heeft Dethleffs de EI aan haar
'Bus-serie' toegevoegd. Ook deze Bus
kenmerkt zich door de gladde beplating.
Opvallend is echter het inschuifbare 2-
persoonsbed, waardoor er volop ruimte
ontstaat voor een comfortabele toilet
ruimte en aparte zitgroep. Zowel de Pre
mium Class als de Bus IE staan op het
nieuwe Fiat-chassis.
Hylander
Nadat Hylander vorig jaar haar gamma
drastisch heeft vernieuwd, beperkt dit
Engelse merk zich dit jaar tot een aantal
detailverbeteringen en het opwaarderen
van het uitrustingsniveau.
Voor de Hylander Design betekent dat:
nieuwe high-gloss gladde buitenbepla
ting, Heku Il-dakluik, grote koelkast met
vriesvak (Electrolux RM 4270), nieuwe,
lichte wand- en plafondbekleding, design
bekleding, gastoestel in gekleurd email en
14-wielen met laag-profiel banden.
Nieuw in de Design-serie is de 510 met
twee 1-persoonsbedden in de lengterich
ting. Het eind-badkamermodel 430 is uit
gerust met de Plas-tech douchecabine uit
één stuk. Inhakend op het succes van de
Design presenteert Hylander, als opvol
ger van de Vision, de ProvenceAan de ba-
sisls dit model gelijk aan de Design. De
provence onderscheidt zich echter door
eigen externe kleurstellingen en appel
houten interieur.
Design en Provence zijn leverbaar in 7
uitvoeringen met een vanafprijs van
23.880 (380). Voor 1.595 kan als extra
een luxe pakket worden geïnstalleerd.
Cor van Mulligen
Nol van Bennekom
De Kampeer en Caravan RAI '99 wordt gehou
den van donderdag 21 t/m dinsdag 26 oktober.
Op 21 en 22 oktober kan men van 11 tot 22 uur
terecht en van $3 tot en met 26 oktober van 11
tot 17 uur.
Voor de tentoonstelling zijn het Europacom
plex plus de Hollandhal beschikbaar.
De toegangsprijs is 22,-, jongeren van 12 tot
18 jaar betalen f 15,-, evenals houders van Pas
65, CJP en groepen van minstens 20 personen.
Bezoekers met een entreebewijs voor de Kam
peer en Caravan RAI hebben van 21 tot en 24
oktober gratis toegang tot de MotoRAI 99. Bo
vendien geldt voorde beurs 'RAI-Idee', dat kor
ting geeft op de combinatie treinreis en entree.
Er komt geen verplichte periodieke keuring (APK) voor ca
ravans, zo blijkt uit mededelingen van het ministerie van
verkeer en waterstaat. Een tegenvaller voor de caravanbran-
che. Een andere mogelijke tegenvaller kan de invoering van
een houderschapsbelasti ng voor caravans zijnDie komt mis
schien met de voorgenomen invoering van het eigen kenteken
voor caravans, zo vreest de caravanbranche.
Het aantal ongelukken met auto's met caravans is in Neder
land gering. Gemiddeld vallen er in Nederland per jaar 0 tot 2
doden en 4 tot 17 (ziekenhuis)gewonden bij ongevallen waar
bij auto's zijn betrokken die een aanhanger of caravan trek
ken. Volgens het ministerie van verkeer en waterstaat is niet
bekend welk deel van deze ongevallen te wijten is aan mecha
nische gebreken aan de caravan.
De geringe ongevallencijfers staanhaaks op de mededelingen
die na elke grootscheepse caravancontrole door politie en
verkeersveiligheidsorganisaties worden gepubliceerd dat
'men zich rot geschrokken is' van de contx'oleresultaten. Als er
zo weinig ongelukken gebeuren, waarom maken we ons dan
zo druk? lijkt een logische vraag.
Heilige huisjes
„Omdat het px-eventief werkt", zegt drs Joop Goos, directeur
van de vereniging Veiliger Vexkeer Nederland. „Deresxiltaten
geven aan dat er nog steeds het een en ander te verbeteren valt
aan de technische staat van onze 'heilige huisjes'de installa
ties en leidingen voor elektriciteit en gas. de volledigheid van
de voertuigdoexxmenten en de belading."
Het ministerie van verkeer en waterstaat neemt overigens
aan dat die enkele ongevallen per jaar voornamelijk te wijten
zijn aan het rijgedrag van de bestuurder*. Niettemin wordt er
heel wat af gecontroleerd in Nederland. Wie houden zich daar
zoal mee bezig: de politie, de plaatselijke afdelingen van Vei
lig Verkeer Nedexiand (2.500 caravans per j aar)de ANWB en
de dealerbedrijven met periodieke aanhangwagen- en cax-a-
vankeuring van BOVAG en FOCWA.
Goos deed zijn uitspi'aken tijdens een pi'omotiebijeenkomst
voor de komende Kampeer en Cax-avan RAI. Op die bijeen
komst werd tevens duidelijk dat de caravanbx'anche en de
overheid van mening ver-schillen over de wenselijkheid van
een verplichte APK-keuring. De branche wil zo'n keuring
graag, maar het ministerie van verkeer en waterstaat vindt
dit niet nodig. Wel wil het ministerie een caravanregistratie
met een bijzonder (wit) kenteken. Dat kenteken moet in fasen
worden ingevoerd. Eerst moet het witte kenteken het num
mer van de auto vermelden, later zal dat verandex-een in een
eigen kenteken voor de cax-avan met andere nummers en let
ters dan de auto. Volgens de voorzitter van de caravanafde
ling van de RAI, drs. L. A de Winkel „heeft het ministerie van
financiën onze angst niet kunnen wegnemen dat de bedoelde
caravarxregistratie zal wordeen gevolgd door een houder
schapsbelasting voor caravans."
Veilig Vex'keer Nederland en de RAI verschillen diepgaand
van merxing over de maximumsnelheid voor caravans. Veilig
Verkeer Nederland wil vasthouden aan 80 kilometer per uur,
tex*wijl caravanbranche en ook de ANWB pleiten voor 100 ki
lometer per uur. In het verenigde Exxropa gelden
uiteenlopende maximumsnelheden voor aanhangers. Zo mag
men in Frankrijk op desnelwegen 130 kilometer, inBelgië 120
kilometer, in Oostenrijk 100 kilometer en in Duitsland sinds
eind vorig jaar 100 kilometer voor bepaalde caravancombi
naties, meestal een grote, dure auto met een kleine caravan.
Nol van Bennekom
Het gebeui't steeds meer dat
caravanfabrikanten hun nieuwe
modellen in de zomer presenteren als het
seizoen net begint en Nederland weer
massaal met de caravan op stap gaat. Met
het millennium voor de deur is het al niet
anders gegaan. Daardoor is veel van wat er
op de komende Kampeer en Caravan RAI
wordt getoond al eerder bekendgemaakt.
Eén ding staat nu al vast: ook de ko
mende j aren zullen de caravans steeds
completer en luxer worden. Een ontwik
keling die al wat langer opgaat voor de
kampeerauto.
Desondanks zijn de ontwerpers er ook dit
jaar weer in geslaagd verscheidene opval
lende nieuwkomers te presenteren. Ook
de vouwwagenfabrikanten en tentenma
kers hebben voor het 'magische' jaar 2000
het nodige nieuws in petto.
Op zoek naar het 'nieuwe caravannen'
richt Kip zich met de Shuttle vooral op het
jonge gezin. Het gaat om een hele serie ge
zinscaravans. De Shuttle is gebouwd in de
New Edge stijl: moderne vormen in zeer
onderhoudsvxiendelijke, uit de vliegtuig
industrie afkomstige aluminiumbepla-
ting. De uitstraling heeft iets futuristisch.
Opvallend zijn de twee verticaal naar bui
ten draaiende disselkastkleppen. De bes
te omschrijving van het interieur van de
Shuttle is 'jong'. Strakke lijnen gecombi
neerd met lichte kleuren.
Wat betreft de uiterlijke veranderingen
van de andere Kip-modellen valt direct de
nieuwe achterkant van de Grey-Line op.
Een kunststof front uit een stuk met geïn-
tegreerde verlichting, inclusief derde
remlicht. Binnen zijn de rolluikkasten
voor de televisie en in het keukenblok bij
de middenkeuken-uitvoering nieuw.
De sex-ie Star-line heeft nieuwe dissel
kastkleppen gekregen. Zowel de kleppen
als de disselafdekking zijn in lichter grijs
uitgevoerd.
Uiteraard' heeft Kip voor het komende
seizoen ook weer een aantal innoverende
opties. Zo wordt het topmodel, de Hy-Li-
ne, vanaf modeljaar 2000 standaax-d uit
gerust met een automatische caravan ho-
xizontaalstelling. Vier onafhankelijk
opererende, computer gestuurde elektro
motoren zorgen ex-voor dat met een dnxk
op de knop de caravan overal en altijd
volledig waterpas op zijn plaats staat. Het
systeem is ook als optie levei'baar op de
andere Kip-modellen. Prijs 1950 (incl.
btw).
Innovatie
Een ander innovatief 'Kip-apparaatje' is
de stroombegrenzer, die doorslaan van de
zekeringen op de camping voorkomt. Het
vermogen is vooraf in te stellen tussen de 1
en 16 Ampère. Het apparaat schakelt au
tomatisch uit zodra het stroomverbniik
in de caravan te gx-oot wordt. Via de knop
'reset' wordt de stroomtoevoer weer geac
tiveerd. Standaard op de Hy-Line, als op
tie op alle andere modellen.
Nieuw voor alle Kip-caravans is de toe
passing van xenonlampen voor de ver
lichting. Voox-deel van dit type verlichting
ten opzichte van halogeen is: tweemaal zo
lange levensduur en de lampeh zijn be
stand tegen vocht en aanraking met de
vingers.
Kampeeroplegger
JMR Trading in Ridderkerk pi-esenteert
een kampeeroplegger waarin men twee
paarden kan meenemen. De naam ligt
voorde hand: 'Horse Track'. Het deel voor
Een Aliner in uitgeklapte toestand.
Paarden of motorfietsen passen in het achterste deel van de Horse Track.
De A 535-2 en de 532, de instap- en opstapklasse van Bürstner.
mensen is zeer compact gehouden om een
extra ruimte van drie meter lengte over te
houden. Die kan behalve voor paarden
ook dienen als berging voor motorfietsen.
De Horse Track kan door een lichte pick
up, zoals van Opel, Mitsubishi of Nissan,
worden getrokken. Op de RAI wox-dt de
oplegger getoond in combinatie met een
Mitsubishi L200 met dubbele cabine en
met gi'ijs kenteken.
De JMR-opleggers zijn gebouwd op een
sterk ladder chassis. Ze zijn elektrisch ge
remd en behoeven geen vette schotel,
maar een eenvoudige kogelkoppeling, zo
meldt de fabrikant. De totaalprijs van de
oplegger is bijna negentig mille.
Alkoof-campers
Bürstner levert sinds dit jaar ook alkoof-
campers met gladde beplating. Verder
comfortverhogende zaken als extra zware
tweede boordaccu, elektrisch bewegende
opstap, Truma C-6000 verwarming en
nieuwe, luxe bekledingsstoffen.
Bij semi-integraal, de T-klasse, zijn nieu
we ramen gemonteerd met eenhandsbe-
diening. Bürstner heeft haar integraal
modellen van een nieuwe kunststof front
voorzien. Ook het raam aan de bestuur
derszijde is vernieuwd waardoor de
chauffeur minder last heeft van windge
ruis.
De achterbumper is niet langer geïnte
greerd in de achterzijde, maar sepax-aat
gemonteerd.
Nieuw voor alle Bürstner-campers is de
optimaal isolerende toe-gangsdeur met
ingebouwd schuifraam van Seitz. De
camper fabrikant levert al haar campers
op basis van de vernieuwde Fiat Ducato.
Aliner
Nieuw voor Nedei'land is de zogenoemde
'Aliner' (spreek uit 'elijner'). Het is een
vouwbare cax-avan van Amerikaanse ma
kelij' die in Nederland door Holtkamper
in Bunnik wordt geïmporteerd.
Aliner produceert in Amei-ika sinds de ja
ren tachtig vouwcaravans met vernuftige
en exclusieve vouwsystemen. Ze zijn ex
treem licht in gewicht en binnen 30 secon
den op te zetten. In samenwerking met
De Wilké de Luxe 511HDT hoort thuis in het luxe segment.
Holtkamper ontwikkelde Aliner de 'Ali-
te' modellen' waarvan de lichtste slechts
280 kilo weegt. De caravans hebben een
opmei'kelijk puntdak. Ze zijn leverbaar
met door Holtkamper ontworpen voor
tenten, die onderweg aan de Aliner beves
tigd kunnen blijven. De goedkoopste
vouwcaravan is de Alite SR, die 16.995
kost. De Aliner met een gewicht van 500
kilo kost 24.995.
Papilion
Met de presentatie van de Manhattan en
de Manhattan Papillon is de Engelse ca
ravanfabrikant ABI (voorheen Beyer-
and) weer helemaal terug aan het cara
vanfront, De Manhattan is een echte En
gelse caravan, dus met drie ramen voor en
een taps toelopend dak, ABS-voorfront.
Verder de bekende weldadige en zeer
complete inrichting met 4-pits gasstel,
elektrische en gasverwarming en uiter
aard een ruim dakluik (Heki-n). Alles bij
elkaar gewoon 'Typical English'.
Met de Papillon introduceexl ABI een zeer
opvallende caravan. Aan de buitenkant,
met uitzondering van de striping, gelijk
aan de Manhattan, maar van binnen dxü-
delijk anders.
De toegepaste kleurige lichtgroene pas
teltinten, die we terugvinden in de stoffe
ring, de bekleding, het behang en de meu
belfronten geven de Papillon een zeer
zonnig karakter.
De derde telg aan de ABI-boom, de Ome
ga, heeft slechts een aantal detailwijzi
gingen ondergaan.
ting en de combi-rollos voor de open
slaande ramen. Ook is De Luxe voorzien
van het grote Heku II dakluik.
Deze serie is duurder dan de Safari. Vanaf
35.295 is de goedkoopste versie, de 471
DQ, te koop.
Bürstner
Bürstner heeft voor het komende seizoen
zijn caravans verder geoptimaliseerd.
Met nog meer oog voor detail zijn de heren
en dames ontwex-pers van Bürstner aan de
slag gegaan. Het resultaat vertaalt zich in
zeer eigentijdse, sfeervolle en harmonieus
ingerichte caravans. Met uitzondering
Wilk
Het meest opvallende van Wilk is dat deze
Duitse cai'avanf abrikant de twee jaar ge
leden geïntroduceerde Safari nu ook in
ons land op de markt brengt. De Safari is
een compleet ingerichte gezinscaravan en
komt in vier opbouwlengten naar ons
land. Standaard aan boord zijn onder
meer een i-eservewiel inclusief houder,
verzwaarde uitdraaisteunen en een servi
ce-luik te vinden.
De prijs begint bij 22.295 voor de 390
HK. De Safari, zoals die nu wordt gepre
senteerd, is aan de basis gelijk aan haar
zusje de Eifelland Holiday. Volgend jaar
zal de Safari echter als een eigen Wilk-
ontwerp in de markt worden gezet.
De Wilk de Luxe heeft een gedaantewis
seling ondergaan. De opvallende blauwe
kleuraccenten zijn verdwenen. De nieuwe
De Luxe is nu herkenbaar aan een gladde
aluminium buitenbeplating, grijze ach
terbumper en grijze kunststof hoekstuk
ken voor. Uitex-aard ontbreekt het dei-de
remlicht (boven achterruit) niet. Binnen
valt het nieuwe wortelhouten meubilair
met decoratieve bekleding op. Nieuw is
ook het keukenblok, de 12-volt verlich-
van de Fun-serie levert Bürstner al haar
caravans met een gladde, aluminium bui
tenbeplating.
De Fun, ook leverbaar als Fun Sportiv,
gaat nagenoeg ongewijzigd het nieuwe
seizoen in, met dien verstande dat voor
het interieur gekozen kan worden uit
maar liefst vier bekledingsstoffen/de-
signs. Bij de Ventana en Ventana Avant-
garde bestaat het nieuws xüt een nieuwe
voortentlamp en een rolkast in de model
len met een groot keukenblok.
Om de Ventana geheel af te stemmen op de
persoonlijke smaak kan voor het interieur
van de Ventana worden gekozen uit drie
houtsoorten en vier bekledingsstoffen. De
lengte van de stapel- en vaste bedden is
verlengd naar 1,95 meter. Nieuw is onder
meer de 410 TS met vast tweepersoons
bed voorin met een separate wastafel en
aparte douche/toiletruimte. Verder
nieuw is de 425 TN, 435 TS en 720 TK.
De Amara-sexie is vooral van binnen on
der handen genomen. Met name is veel
aandacht geschonken aan de keuken.