Gulzigheid desastreus voor vrouw Jaarboek voor de vrouwengeschiedenis over voeden en opvoeden 37 zaterdag 16 oktober 1999 vrije tijd De Stichting Jaarboek voor Vrouwengeschiedenis presenteerde onlangs de 19e editie. Thema is dit keer Voeden en Opvoeden. Na een inleiding over de sociale en gezondheidkundige aspecten rond voeden, gaat het over gulzigheid en hoe daarover in het algemeen en in het geval van vrouwen werd en wordt geoordeeld. -tm&M '0£é Het bacchanaal van Titiaan. Met prenten en schilderijen werd getracht middeleeuwers af te houden van onmatigheid. Wat is erger: een dronkaard, een gok ker of een hoerenloper? Zestiende- eeuwer Sebastiaen Franck twijfelde geen moment: een dronkaard. Wie al te gulzig omspringt met geestrijk vocht 'is ghe- meenlijck een Hoerejager ende Speler daer toe', stelde hij al in 1588 in zijn uit het Duits vertaalde 'Van den Grouwelicken Laster der Dronkenheyt. Al vóór hem waren er mensen die duidelij - ke opvattingen hadden over gulzig en buitensporig consumeren. Zo stelde Sebastian Brant in de Nederlandse verta ling van het in 1494 uitgebrachte sati- risch-moralistische werkje Das Narren- schiff dat de zotte gulzigaard slaapt als een zwijn, naar vrouwen verlangt, vloekt, geheimen verklapt en ook nog eens vrouw en kinderen slaat of zijn bezittingen ver speelt. En al in de Middeleeuwen (grof weg 500 - 1500) en Vroegmoderne tijd (1500 - 1800) wordt het volk gewaar schuwd tegen gulzigheid. Daarbij laten geestelijkheid en moralisten zich niet on betuigd, aldus docente kunstgeschiedenis Yvonne Bleyerveld in haar bijdrage 'Te vreden met een luttel'. Moraliserend Het gaat er in de Middeleeuwen en Vroeg moderne tijd stevig aan toe. In moralise rende zondeboeken en deugdenspiegels wordt gewezen op de fatale gevolgen van excessief gedrag. Daarnaast worden vreetzakken en dronkaards in kluchten, satirische teksten en vastenavondspelen de hemel in geprezen, uiteraard 'ter le- ringh ende vermaeck' van de lezer/toe schouwer. Ook in de prentkunst laat men zich niet onbetuigd. Prenten zijn goed koop en daardoor voor een breed publiek toegankelijk. In herbergscènes en bras partijen gaan mensen zich te buiten aan drank, spijs en andere zonden. Meestal zijn de afgebeelden boeren of volkse ty pes. De zich beschaafd achtende burger zou dan genoeg moeten weten. Veelal zijn de afgebeelde of beschreven gulzige lieden van de mannelijke kunne. Vanaf de Middeleeuwen verschijnen er echter ook speciaal op vrouwen gerichte teksten. Er zijn werkjes als Der vrouwen natuere ende complexie (plm. 1538), dat regels geeft voor de voeding van vrouw en kind en gericht is op het-gezond houden of krijgen van het lichaam. Maar er zijn dan ook teksten als Den triumph ende 't pal- leersel van den vrouwen. Het is een allegorisch werkje: alle beschreven vrou welijke kledingstukken, sieraden en toi letgerei staan voor een vrouwelijke deugd. Als deugden komen onder meer naar voren: nederigheid, ijver, standvas tigheid, eerbaarheid, ï-einheid, zedigheid, (huwelijks)trouw, geduld, mildheid, rechtvaardigheid, soberheid, vroomheid, fatsoen en schaamte. Ga er als laat-Mid- deleeuwse vrouw maar aan staan. De halsdoek staat voor de soberheid. Door dat die de keel afknijpt, wordt de tong in bedwang gehouden; de tong die aanzet tot loslippigheid en gulzigheid. Maagdelijk Bleyerveld voert nog zo'n uitgave op: De Institutione Feminae Christianae uit 1524 van de Spaanse humanist Juan Luis Vives. Het beschrijft de maagdelijke staat, de gehuwde staat en de periode als weduwe. Vives regels zijn gebaseerd op drie deugden: kuisheid, onderdanigheid en soberheid. Zo moeten maagden 'lekke re smaak en onmatige eetlust' bedwingen, anders glijden ze af naar onmatigheid. Het voedsel mag van Vives ook nog eens niet te lekker zijn, want wie aan lekker spijzen gewend is, gaat die in zijn visie buiten de deur zoeken en dat brengt de reinheid onnodig in gevaar. En de beste drank voor de vrouw is water, afhankelijk van de landsaard aangelengd met een beetje wijn, maar dat uitsluitend ten be hoeve van de spijsvertering. Het lichaam mag er in geen geval door in vuur en vlam worden gezet. In satirisch-didactische werken als De Listigheden Der Kraamvrouwen uit 1709 (waarin kostelijk wordt beschreven hoe een kraamvrouw haar man ongerust maakt door voor te wenden geen eetlust te hebben en zich vervolgens in zijn afwe zigheid vol te stoppen met het lekkerste van het lekkerste) wordt aangegeven wat er sinds de Oudheid wordt geassocieerd met vrouwelijke vraat- en drankzucht. Het zou leiden tot wispelturigheid, onge breidelde lust, gierigheid, hebzucht, af gunst en listige geslepenheid. Dergelijke zaken werden gretig overge nomen door de kerkvaders. Gulzigheid behoorde tot een van de zeven hoofdzon den. Gelovigen werd voorgehouden dat toegeven aan deze neiging desastreuze gevolgen zou hebben. Een reputatie van slonzigheid, bedrieglijkheid en heers zucht dreigde dan. Regels Eten en drinken is dus oké, onontkoom baar zelfs, maar toch liever niet in over dreven hoeveelheden. „Eten, drinken, ge voel, gedrag en moraal horen bij elkaar", zegt historisch sociologe Anneke van Ot- terloo in het inleidende 'Met de paplepel ingegoten'. „De sociale verbanden die mensen met elkaar vormen, leggen indivi duele en collectieve regels op. Mensen doen daarom vaak zoveel verboden en ge boden in hun eten, dat het nauwelijks meer smaakt." Wij leren van jongs af aan 'wat wel en niet gegeten kan worden, waar en hoe deze activiteiten plaatsvin den en met wie bij welke gelegenheden'. Maar het hangt er wel van af in welk mi lieu je opgroeit. Wat voor sommigen nor maal is (uit de hand een patatje soldaat maken) is voor anderen een gruwel. Maar waar die anderen van kunnen smullen (bijvoorbeeld een malse biefstuk), daar staan vegetariërs weer bij te rillen. Gastvrijheid In het gezin en de iets wijdere sociale om geving krijgt een kind met de paplepel de daarin geldende gevoelens, opvattingen en praktij ken ingegoten. Zo heeft voeding tal van sociale functies en symbolische betekenissen, zoals gastvrijheid en socia le status. Voeding kan groepen verenigen en van el kaar scheiden. Een orthodoxe jóód moet kosjer vlees eten, iets waar een christen geen last van heeft. En Turken, Marokka nen, Chinezen en Nederlanders bena drukken hun identiteit met het voedsel en de gerechten die ze eten. Daarnaast struc tureren we met voeding de dag. Vóór de lunch is het ochtend, erna middag en de avond begint na het diner. We accentue ren met maaltijden ook feestdagen (kal koen met Kerstmis) en laten ze momenten in de levensloop begeleiden (beschuit met muisjes bij het begin van het leven en kof fie met cake na de teraardebestelling). Zo stijgt iets simpels als eten boven het in dividu uit. Nog een voorbeeld: we hebben geleerd te vinden dat je eten toch bij voor keur samen doet en dan nog liefst in een stijlvolle omgeving en een prettige sfeer. Dat patroon is (uiteraard) aan verande ring onderhevig. Het ontbijt verliest in rap tempo terrein, en het gezamenlijk nuttigen ervan dus ook, terwijl de plaats voor de lunch veelal de werkplek of de school is en die in het beste geval met an deren (collega's, medescholieren) genut tigd wordt. Dan resteert het diner als maaltijd die de familie op een dag bijeen brengt, als er geen cursus, sport of andere verplichting roet in het eten gooit tenmin ste. Dat dergelijke veranderingen niet voor behouden zijn aan onze 'ren-je-rot-cul- tuur' beschrij ft Pieter Stokvis in het Jaar boek in Haagse melksalons en conditorei- en rond 1900. Door de industriële revolu tie veranderde het stadsleven, het werken op kantoor kwam op en er ontstonden nieuwe eetgelegenheden zoals lunch rooms. Het jaarboek bevat zes artikelen over Voeden en Opvoeden. De andere onder werpen zijn (na de inleiding) de moderni sering van de zuigelingenvoeding, huis vrouwen en de voeding van arbeiders in België, Haagse melksalons en conditorei- en en de relatie eten-etniciteit. Erik Huisman Jaarboek voor Vrouwengeschiedenis 19, Voe den en Opvoeden. Uitgever: Stichting Beheer IISG (tel. 020-668.5866). Prijs: f38,50. Fret nieuwste speeltje in huis Glasdeur weer in de belangstelling Overzicht van de hypotheken Maaltijdsoep uit de wok Kleurexplosie mode volgend seizoen Extra vitamines vaak overbodig Nieuwe verstuiver voor astmapatiënten Kunstwerken met de DVD-video Postzegels en puzzel RAI toont caravan- en kampeemoviteiten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 37