De Sommeltjes komen eindelijk tot leven laagseizoen RUDEN RIEMENS Harrie Geelen, de man achter 'Hameien', 'Q en Q', en andere jeugdprodukties, maakt voor de VPRO een prestigieuze animatieserie, 'De Sommeltjes'. Drieduizend aquarellen, zo'n 20 poppen en oeverloos geduld zijn nodig voor wat in 2001 wel eens zou kunnen uitgroeien tot een nieuwe televisierage. Ze zijn zo groot als een grasspriet en le ven bij voorkeur in een uitgeholde pompoen, een leeggevreten klokhuis of een kapotte radio. Ze heten Gurkje. Vijg- je, Karwangel of Waspuit en zijn dikke vrienden met Lapje de vlinder, Snel de slak en Vonk de vuurvlieg. Over anderhalf jaar kunnen we in VPRO's 'Villa Achter werk' kennismaken met de Sommeltjes, de nieuwste geesteskinderen van Harrie Geelen. Op dit moment wordt bij de Toon der Studio's gewerkt aan de voorberei dingen van een dertiendelige animatiese rie waarin deze wezens de hoofdrol spelen. Melktandje Het idee voor de serie stamt al uit de jaren tachtig. Toen reeds speelde Harrie Geelen met de gedachte om iets te doen met de sprookjesachtige verhalen die zijn vrouw, de kinderboekenschrijfster Imme Drost, had bedacht over de Sommeltjes. „Imme Drost komt van Texel. Daar heb je de Sommeltjesberg en doen verhalen de ron de over de Sommeltjes. Texelse kinderen die een melktandje verliezen en dat onder hun hoofdkussen leggen, vinden daar bij voorbeeld de volgende dag een kwartjete- rug. Dat is daar dan neergelegd door de Sommeltjes", legt Wim Wij land, directeur van Toonder Studio's uit. Imme Drost heeft diverse verhalen ge schreven over deze Nederlandse variant van de 'tooth fairy' en Harrie Geelen maakte er een strip van. Het liefst wilde de man die verantwoordelijk was voor on- dermeer 'Oebele' en 'Hameien' een speel film maken over dit kaboutervolkje, maar een dergelijk project bleek begin jaren tachtig niet te financieren. 'De Sommel tjes' waren echter te leuk om er niets mee te doen. In 1995 werd het idee daarom weer opgepakt. Dit keer werd niet ge dacht aan een speelfilm, maar aan een te levisieserie. Dit bleek financieel haal baar, zodat Harrie Geelen nu dag en nacht bezig is met de voorbereidingen van deze productie. „Ik ben 's avonds zo moe, dat ik voor de televisie in slaap val", bekent hij. „En als ik naar bed ga denk ik nog: oh ja, ik moet er aan denken dat dat ene Som- meltje in die scène voortdurend met een veiligheidsspeld op z'n rug loopt", bekent hij. „De continuïteit is heel belangrijk." Het is nogal wat om een dertiendelige te kenfilm te produceren, waarbij niet al leen gebruik wordt gemaakt van tekenin gen, maar ook van levensgrote poppen en computeranimaties. „Na de tekenfilm over Ollie B.Bommel is dit de grootste op dracht die we ooit hebben gehad", beves tigt Wijland. Maar ook één van de leukste. Want Harrie Geelen is een enthousiaste en inspirerende man om mee te werken. Hij is bovendien de enige die echt weet hoe de Sommeltjes eruit zien, en hoe ze leven en denken. 'Het is een leefwereld, net als Ha- melen', gebaart hij vanachter zijn compu ter. De Sommeltjes zijn onderverdeeld in Bergsommels en Veldsommels. Deze twee volken leven in een continu conflict met elkaar. De Bergsommels hebben namelijk vleugels. Als ze in opperste staat van ver rukking verkeren stijgen ze wel een meter van de grond. De Veldsommels zijn stikja- loers op deze eigenschap. Zij willen ook leren vliegen en zien in allerlei attributen die ze aantreffen in het gras het geheime wapen van de Bergsommels. Voortdurend slepen ze een wasknijper of een veilig heidsspeld met zich mee, in de overtui ging dat ze met dit voorwerp kunnen leren vliegen. De voorwerpen zijn natuurlijk gewoon achtergelaten door de Grote Bon- kerd, de gemeenschappelijke vijand van de Berg- en Veldsommels. Op hun beurt zijn de Bergsommels jaloers op de Veldsommels. In het veld smaken de bloemen namelijk veel lekkerder dan op de berg. En zo liggen de kabouters voort durend met elkaar in de clinch. Ze pesten elkaar, worden verliefd en vormen een front tegen de Grote Bonkerd. „Dat vin den ze vreselijke wezens. Zo vreselijk dat ze net doen of ze niet bestaanGewoon ne geren, dat doen we toch ook?", buldert Geelen van het lachen. Aquarellen Op dit moment bevindt het werk zich nog in de voorbereidende fase. Bij animatie- bedrijf Pedri in Ankeveen - het enige dat zich in Nederland met dit soort zaken be zighoudt - worden dertien verschillende Sommels gefabriceerd, plus alle bijfigu ren en decorstukken. De Sommels zijn 1.30 meter hoog, en worden 'gespeeld' door lilliputters. Zij bewegen de poppen in elke scène, terwijl ogen, wenkbrauwen Eén van de figuurtjes uit de animatieserie De Sommeltjes van Harrie Geelen. en mond met behulp van elektronica op afstand worden bediend. „Het was best nog moeilijk om de poppen zodanig te maken, dat ze comfortabel zijn voorde spelers", aldus Peter Mansfeit van Pedri. „In een eerste versie woog de kop bijvoorbeeld negen kilo. Hij was boven dien gemaakt van een materiaal dat ont zettend stinkt. Dat kun je mensen niet aandoen! Inmiddels hebben we het ge wicht teruggebracht tot drie kilo en wordt een ander materiaal gebruikt." In de Toonder Studio's worden intussen 3.000 aquarellen met de hand geschil derd, die dienen als achtergrond in de film. Geelen schildert de contouren, ter wijl assistenten de tekeningen inkleuren. Alle tekeningen en decors worden in de computer ingevoerd, waarna in een zoge naamde 'blauwstudio' - een studioruimte met een blauw scherm op de achtergrond de Sommels hun bewegingen verrichten. Deze actie wordt later in de film gemon teerd. „Het knappe is dat de poppen en decorstukken allemaal zo worden ge maakt dat het lijkt alsof ze getekend zijn", legt Wijland. uit. Zo zien de naden van de kostuums en poppen er in de film uit als getekende lijnen. Om de opnamen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, is de vloer van de studio van te voren ingedeeld in diverse vlakken, die corresponderen met bepaalde came rastanden. Op die manier is het mogelijk de film van tevoren als het ware te regisse ren. „Het is de enige manier voor ons om nu reeds al die tekeningen te kunnen pro- duceren.We weten precies op welke plek de poppen in een bepaalde scène staan, hoe de camerastand is, hoe het licht valt, het perspectief enzovoorts. Op die manier kunnen de opnamen straks in snel tempo worden afgewerkt. En al die informatie zit in Harrie's hoofd..." Alle leeftijden 'De Sommeltjes' is geschikt voor kinderen vanaf vier jaar, maar het zou Wijland niet verbazen als de hele familie straks mee kijkt, net als destijds gebeurde met bij voorbeeld 'De Fabeltjeskrant'. „Twee maanden geleden zijn de stemmen al op genomen door mensen als Wim. T. Schip pers, Paul Haenen, Cherry Duyns en Mar tin BroziusAls j e die stemmen hoort denk je: dit is voor alle leeftijden! Wijland vind het ook 'typisch VPRO- stemmen'. Logisch, want 'De Sommeltjes' worden straks op de zondagmorgen uit gezonden binnen het kader van 'Villa Achterwerk'. Wijland: „'De Sommeltjes' kosten vier miljoen gulden. Dat betaalt de VPRO niet in z'n eentje, maar de omroep is wel met de AVRO een van de weinige omroepen die substantieel durven te investeren in kin derseries. Het is een omroep die durft, die budgetten die anders voor volwassenen tv worden gebruikt, durft te investeren in kindertelevisie." 'De Sommeltjes' wordt uitgezonden in Nederland en België. Als het aan Wijland ligt, komen daar nog meer landen bij„De programma's hoeven alleen maar te wor den nagesynchroniseerd." Trudy van der Wees A

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 26