Axel blokkeert collectief vervoer PZC Afvalscheiders ronden cursus af Onze leerlingen zijn heel geliefd Raad Assenede weigert rekening vissersscheepje Transport kernafval opnieuw vertraagd PvdA kraakt apart leggen toerismegeld Inwoners Oostburg krijgen extra uitleg over betaald parkeren Vlaamse overheid pleit voor tolvrije Liefkenshoektunnel zeeland zaterdag 9 oktober 1999 z 16 Gemeente wil dat ouderen en gehandicapten eigen vervoersbudget houden door Wout Bareman BOEKHOUTE - De gemeente raad van Assenede wil niet opdraaien voor de restauratie kosten van de Zeeuwse lemmer- hengst Bou-8 Isabella in Boek- houte. De raad verwijt het schepencollege een 'onverant woorde aanpak' en vindt dat die scheve schaats de bevolking geen geld mag kosten. Het colle ge moet zelf de kosten maar voor z'n rekening nemen. Daarmee is een patstelling ont staan, want het college voelt er niets voor geld uit eigen zak op tafel te leggen. Door toedoen van de oppositie liep de restau ratie van de zeventig jaar oude lemmerhengst - eind jaren der tig gebouwd op de werf Moed en Trouw van scheepsbouwersfa milie Verras in Walsoorden - uit op een regelrechte rel. De Bou-8 werd in de jaren zeventig als vis serijmonument op het droge ge takeld en in een parkje naast de kerk van Boekhoute geplaatst. Het vissersscheepje was al jaren aan een opknapbeurt toe. Het schepencollege voerde de aan besteding van het restauratie werk echter niet uit volgens de regels. Het college vroeg offerte bij de gespecialiseerde scheeps- timmerij Meeusen in Breskens en - voor de vom - bij enkele plaatselijke timmerlieden. Het was al direct duidelijk dat Meeusen de opdracht zou krij gen; de timmerlieden reageer den niet eens. De oppositie seinde prompt gouverneur H. Balthazar van Oost-Vlaanderen in, die het besluit tot restauratie direct schorste en ook het minis terie van Binnenlandse Zaken inseinde. Het ministerie heeft Balthazar nu opdracht gegeven de handelwijze van het sche pencollege steekproefsgewijs te controleren, omdat er meer klachten zijn over het verloop van aanbestedingen. Rekening Meeusen heeft Assenede een re kening gepresenteerd voor werkzaamheden, die zijn tim merlui al aan het monument hadden verricht. Directeur M. D. Meeusen verzekert dat ei geen sprake is van een schade claim. Hij wil alleen de gemaak te kosten én de advocaatskosten terug, een bedrag van ongeveer 20.000 gulden. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Het transport van kernafval uit Petten naar Bors- sele is opnieuw vertraagd. De Gezondheidsraad brengt pas eind november een advies hier over uit. Minister J. Pronk van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (Vrom) had de Tweede Kamer meegedeeld dat het advies er 1 oktober zou zijn. De bewindsman heeft de Ge zondheidsraad om advies ge vraagd, omdat hij een onafhan kelijk oordeel wil hebben over de risico's van kemafvaltrans- porten. Het verzoek ging al voor de zomervakantie de deur uit. De kemenergiewereld is in Ne derland echter zo klein, dat het de Gezondheidsraad veel moei te kostte een volledig onafhan kelijke commissie samen te stel len. Afgelopen zaterdag is de com missie officieel geïnstalleerd, Volgens planning brengt die eind november advies uit „Maar dat wordt nog een hele toer", aldus een woordvoerdei van de Gezondheidsraad. Als wetenschappelijk adviescollege gaat de raad niet over één nacht ijs. Directeur H. Codee van de Centrale Organisatie voor de Opslag van Radioactief Afvai (Covra) in Borssele is zwaar te leurgesteld over de nieuwe ver traging. ..Terwijl het nergens voor nodig is, dit advies van de Gezondheidsraad. Transpor van kernafval voldoet in Neder land aan de strengste veilig heidseisen. Wij hadden dit voor jaar alles al ld aar." Als enige vrouw krijgt S.G. Riemens haar diploma uit handen van wethouder K.G. van der Hoofd. foto Peter N icolai SLUISKIL - Een aantal medewerkers van de Zeeuwse gemeenten en het Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ) kan zich sinds gisteren gediplomeerd medewer ker milieustraat (afvalscheidingscentrum) noemen. Anderen volgden opleidingen tot depothouder klein gevaarlijk afval, en kunnen zich nu gaan zich bezighouden met het toezicht op de juiste scheiding en verwerking van onder meer verf- en chemisch afval. In totaal ontvingen meer dan vijftig cursisten vrijdag in zalencentrum Dallinga in Sluiskil een diploma van het instituut Opleidingen Openbare Reiniging (OPOR). door Sheila van Doorsselaer OOSTBURG - De PvdA in Oost burg is fel tegen het plan om inkomsten uit de verhoogde toe ristenbelasting te reserveren voor de toeristische sector. Vooral het feit dat recreatieon dernemers mogen meebeslissen waaraan dat geld wordt be steed, vindt de fractie 'een gru wel'. Maar de partij staat alleen in haar bezwaren. Oostburg wil de toeristenbelas ting in 2000 verhogen met vijf tien cent. Dit levert de gemeente 350.000 gulden op. Dat bedrag wil het college laten terugvloei en in de toeristische sector. Re- creatieondememers zouden bij de bestemming van het geld een vinger in de pap hebben. „Hier kun je niet aan beginnen", zei PvcLA-fractievoorzitter J. Wiel akker vrijdagmiddag tijdens de commissie financiën. „Zo zet je de deur open voor bijvoorbeeld de opbrengsten van de parkeer- gelden. Straks komen er onder nemers die willen bepalen waar dat geld naar toe moet. Wat ons betreft mag dit voorstel per ke rende post van tafel." De overige fracties maakten er geen probleem van dat het colle ge de 35 ton een jaar lang wil af schermen van de algemene pot. Dorpsbelangen Toerisme hield nog een slag om de arm of deze constructie meerdere jaren herhaald moet worden, maar D66 heeft er niets op tegen dat het college het bedrag vijf jaar apart wil houden. Voorstander De WD is er voorstander van dat de ondernemers mogen meepraten over de bestemming van het bedrag. De fractie werd hierin gesteund door het CDA maar die partij vindt dat onder nemers niet de laatste stem mo gen hebben. Wielakker vroeg zich af wat het college met die 3,5 ton wil doen. „Het bedrag is veel te klein om aan te wenden voor grote pro jecten." Wethouder Wille stelde daarop dat de pot grote projec ten wel jaarlijks gevoed moet worden. door Joost Bosman TERNEUZEN - Het collectieve vraagafhankelijke vervoerssys teem (cw) voor Zeeuws-Vlaan- deren dreigt te verzanden, door dat Axel er nog steeds niet aan mee wil doen. Volgens wethou der J. van Schaik worden de ou deren en gehandicapten de dupe van het systeem. In het cw ver liezen zij de individuele bijdra ge, die ze nu op basis van de Wet voorzieningen gehandicapten (wvg) van de gemeente ontvan gen. „Wij willen die mensen niet dwingen mee te doen aan een vervoerssysteem dat ze zelf niet willen", aldus Van Schaik. Vol gens hem moeten mensen die recht hebben op wvg-gelden dat inzetten zoals ze zelf willen. Momenteel hebben alleen Ter- neuzen, Oostburg en Sluis-Aar denburg een samenwerkings verband op het gebied van collectief vervoer. Een stuur groep is bezig ook de andere Zeeuws-Vlaamse gemeenten daarbijte betrekken. Het cw kan namelijk op een provinciale subsidie rekenen als zij allemaal meedoen. Valt één van de ge meenten af, dan gaat het hele plan niet door. Aanvankelijk voelde geen van de Oost-Zeeuws-Vlaamse ge meenten (om dezelfde reden als Axel) veel voor deelname aan het cw. Maar volgens voorzitter L. Wille van de stuurgroep cw lijken zij (minus Axel) nu wel in te stappen. Belangrijk is vol gens hem dat in het voorliggen de plan gehandicapten of oude ren met een eigen auto een keuzemogelijkheid hebben; of geld voor hun eigen vervoer of strippen voor het cw. „We heb ben doorgerekend dat dat mo gelijk is. Ongeveer 30 tot 35 pro cent zal toch voor eigen vervoer blijven kiezen. De provincie staat die marge toe, en zal de subsidie verstrekken. De pro vincie wil alleen dat het cw er ook voor niet-gehandicapten komt, en dat het voor iedereen bereikbaar is", aldus Wille. Hij wijst ook op het feit dat er volgens het cw-voorstel geen maximum zit aan het aantal strippen dat gehandicapten en ouderen op jaarbasis toegewe zen krijgen. Volgens Wille kijkt Axel te veel naar de gehandi capten en bejaarden. „Wij wil len breder kijken en een goed betaalbaar vervoerssyteem op zetten voor iedereen in Zeeuws- Vlaanderen." Daar zit voor Van Schaik juist de pijn: „Als je het kwijnende openbaar vervoer in Zeeuws- Vlaanderen wilt oppeppen, mag je dat niet doen met geld van ge handicapten. Die hebben het toch al vaak niet breed." De keuzevrijheid waarover Wille spreekt, vindt hij niet voldoen de. „Die wordt alleen gelaten aan gehandicapten met een ei gen auto, die bovendien ook de wvg-bijdrage drastisch vermin derd zien worden. Mensen die niet over eigen vervoer beschik ken, worden gedwongen aan het cw mee te doen." Voor 1 december moeten de ge meenten beslissen of ze deelne men aan het cw, omdat halver wege die maand de Europese aanbesteding de deux- uit moet. door Sheila van Doorsselaer OOSTBURG - Het gemeentebe stuur van Oostbuig heeft zich vergist in de reacties op het plan om betaald parkeren in te voe ren in Oostbuig, Breskens en het kustgebied. Daarom wordt er ruim 3600 gulden uitgetrokken om voorlichtingsdagen voor de inwoners op te zetten. De gemeente wil de Parkeer- groep Nederland (PGN) in de arm nemen om de gemeente ambtenaren te helpen bij het maken van een nota voor be taald parkeren. Daarbij gaat het over vraagstukken als het heffen van parkeerbelasting, de invulling van parkeermaatre- gelen en de uitgifte van parkeer- vergunningen. Op het Oost- burgse gemeentehuis ontbreekt deze specifieke kennis. Kosten De kosten voor het onderzoek naar de invoering van betaald parkeren bedragen 58.500 gul den. dat is inclusief een kleine twintigduizend gulden voor het advies van PGN. Deze kosten worden later verrekend met de opbrengst van het betaald par keren. De gemeenteraad neemt donderdag 21 oktober een be slissing over het onderzoek naar betaald parkeren. In deze vergadering komt ook de milieu-effectrapportage (MER) Ondernemers Axel op bezoek bij collega's AXEL - Ondernemers in de ge meente Axel kunnen dinsdag 12 oktober deelnemen aan een be drijvendag. Linex Pro-Grass, melkveehou derij Nooijen, Trailerbouw De Kraker en Van Gremberghe Vlas verwerking, 'vier succes volle bedrijven' volgens de or ganisatoren, zetten hun deuren die avond open om de nieuwste snufjes in hun branches te to nen. De bedrijvendag is op touw ge zet door de gemeente Axel en de Rabobank Temeuzen-Axel. De Axelse vestiging van de Rabo bank is geheel verbouwd en on dernemers kunnen rondneuzen in het vernieuwde kantoor. Burgemeester W. de Graaf opent de bedrijvendag om tien voor voor de rondweg Breskens ter sprake. De kosten van de aanleg van de rondweg bedragen ten hoogste 9,3 miljoen gulden. Als de gemeenteraad de MER goed keurt, dan volgt een inspraak procedure. De uiteindelijke tracékeuze wordt genomen in januari of februari 2000. De rondweg moet volgens plan in januari 2002 zijn aangelegd. Op de agenda staat verder het Regionaal Volkshuisvestings plan Zeeuws-Vlaanderen 1997- 2004. Dit plan is opgezet om weer evenwicht te brengen in vraag en aanbod op de regionale woningmarkt. Om dit te berei ken moeten er 1100 huurwonin gen worden gesloopt, 1700 huurwoningen worden ver kocht en moeten negenhonderd huurwoningen worden aange past aan de behoeften van oude re bewoners. Op de plek van de gesloopte woningen komt nieuwbouw, waaronder twee- onder-een-kapwoningen waar veel vraag naar is. De raadsvegadering begint om 19.30 uur. Jeugd naar café voor spelletje biervattorsen KLOOSTERZANDE - Ruim zestig jongeren vermaakten zich vrijdagavond in café 't Laantje in Kloosterzande met vier in Duitse stijl opgezette wedstrijdelementen. De nieuwe uitbaters van het etablissement, Gerard Heijnen en Vincent Beekwilder, willen de komende weken de vrijdagavond in het Kloosterzandse uitgaansleven een nieuwe impuls geven. Een entertainmentbureau ver zorgde vrijdag een houthak- kersabend. Tussen panelen met rondborstige vrouwen in een dennenbos werd in competitie verband het spijkerslaan, hout blokdrukken en biervattorsen aangepakt. Bij het krachtwerk werd in verschillende gewichts klassen gewerkt. Aan de arm- worsteltafel gingen de deelne mers de confrontatie met elkaar aan. Bratwurst, sauerkraut en halve liters bier ontbraken tij dens het festijn evenwel op het menu. Volgende week, vrijdag 15 okto ber. gaat 't Laantje uit zijn dak met een powerparty. De muziek Sjaak van der Lijke: „De sfeer op school en in het dorp is goed." foto Tjerk Hoek Directeur Hoekse basisschool verlaat na veertig jaar onderwijs door Donja Odijk HOEK - „Na 1 november is het afgelopen, dan sluiten voor mij de deuren. Ik draag mijn sleutel graag over aan iemand die mij wil opvolgen", vertelt Sjaak van der Lijke (61). De directeur van openbare basis school Op Weg in Hoek neemt na veertig jaar afscheid van zijn school. Zonder verdriet: „Ik vind het prettig dat ie mand anders het nu over neemt." Hoewel Van der Lijke zij n han den vol heeft aan het direc teurschap, staat hij nog regel matig voor de klas. Hij vervangt leraren die een AD V- dag hebben en geeft af en toe computerles. Binnenkort ver vang hij de leerkracht van groep drie voor een dag; „Het is een uitdaging om die kinde ren les te geven, ze zijn volop bezig met het leren lezen. Ik sta week voor de klas, ik kom in alle groepen terecht. Daardoor ken ik bijna iedereen. Je moet iedere keer weer geaccepteerd worden, je doet het altijd an ders dan de juf en dat krijg je soms te horen." Mooie herinneringen aan zijn loopbaan heeft hij genoeg, vol vuur vertelt hij over de grappi ge uitspraken die kinderen soms doen. „Ik was kinderen woordjes aan het leren, bij een koning hoort een koningin, bij een prins hoort een prinses. Maar wat hoort er bij regent? Een meisje wist het antwoord wel: zonneschijn. Die uitspra ken zijn zo geweldig." Goed klimaat Basisschool Op Weg bestaat al sinds 1885. De school heeft sinds haar oprichting slechts vijf directeuren versleten. „Er heerst op school en in het dorp een goed klimaat, daai'om hebben ze het allemaal zo lang van onze school zijn ook erg geliefd op het voortgezet on derwij s," vertelt een trotse Van der Lijke. Hoewel de omstan digheden in Hoek en op de school goed zijn, is er nog geen opvolger voor de scheidend di recteur gevonden. Binnen de school was niemand om de taak over te nemen. Daarom is er een beroep gedaan op de openbare basisscholen in Ter- neuzen. „Er was een plan voor een directeur voor meerdere scholen, maar dit staat mo menteel op een laag pitje. We zijn nu op zoek naar een waar nemend directeur tot augus tus, maar wie? Ik zou het niet weten," Het vinden van vervangei's voor zieke leraren wil ook nog wel eens op problemen stuiten Als er griep heerst, kost het vaak veel moeite om iemand te vinden die de klas over kan ne men. Ook in de rest van Neder land is er sprake van een lera- rontoljnrt tTipr in 7.PP11WS- Vlaanderen valt het nog wel mee. Als er in de Randstad iets gebeurt, duurt het even voor dat we er hier mee te maken krijgen", vertelt Van der Lijke, „we hebben hier een beetje een eilandstatus." Momenteel werken er acht le raren op de basisschool, daar naast zijn er nog enkele partti mers en vakleei'krachten voor bijvoorbeeld gym en gods dienst. Van der Lijke is niet van plan thuis te zitten als zijn werk op school stopt. Hij wil nog leren bi-idgen, wil het biljarten weer oppakken en gaat aan de slag in zijn tuin. Daarnaast heeft hij nog zijn werkzaamheden in de poli tiek. De fractievooi'zitter van TOP kan vanaf november meer tijd aan dit werk beste den. Hobby's genoeg dus, al heeft hij er binnenkort een minder want, zo zegt hij zelf: Dp school is miin hobbv." door Barend Pelgrim ANTWERPEN - De Vlaamse overheid overweegt de tolhef fing aan de Liefkenshoektimnel medio volgend jaar tijdelijk op te heffen. De Antwerpse RingRl kampt nu al praktisch dagelijks met files, maar volgend jaar wordt het volledige wegdek van de Ring vernieuwd. Dit zal nog grotere verkeershinder veroor zaken. Om automobilisten een alternatief te bieden, wordt met de NV Tunnel Liefkenshoek on derhandeld over een voorlopig vrije doortocht. De opstoppingen op de Ring aan de Keimedytunnel en bij de aan sluiting met de E19 naar Brussel wekken steeds meer wi-evel bij automobilisten en vrachtvex*- voerders. Bij werkzaamheden aan de Kennedytunnel vorige week kreeg het verkeer een voorproefje van wat er in 2000 gaat gebeuren: niet alleen ston den voertuigen stil tijdens de ochtend- en avondspits, maar ook overdag en in de vooravond stond het blik urenlang bumper aan bumper. Vlaams minister Stevaert van Mobiliteit heeft als onderdeel van het regeerakkoord toege zegd dat de Vlaamse overheid zeker geld vrij maakt om het verkeer rond Antwerpen van een 'bypass' te voorzien. In wel ke vorm die er komt, is onduide lijk omdat er rond de havenstad nog een flink aantal ontbreken de schakels in het wegennet zit. Zo biedt de Liefkenshoektunnel nog steeds geen soelaas voor verkeer richting Gent door het ontbreken van een fatsoenlijke verbinding met de E17. Ook wordt al een eeuwigheid ge praat over sluiting van de Ant- werpseRing, door de aanleg van een brug of tunnel aan de weste lijke zijde van de stad. Gouver neur Paulus van de provincie Antweipen roept al jaren dat een dergelijke oeververbinding essentieel is voor de economi sche toekomst van de regio. Verkeersinfarct Het verkeei'sinfarct van de Ring toont aan hoe dilngend maatre gelen nodig zijn, maar het weg dek van de R1 moet hoe dan ook vernieuwd worden. De afdeling Wegen dienstkring ï'egio Ant weipen onderzoekt hoe dit de minste overlast oplevert. Inge nieur A van Gils: „We zijn voor bereidingen aan het treffen, niet. Er is ook overleg met di Liefkenshoektunnel. Of een to lopheffing mogelijk is, moe worden uitgezocht." Bij de NV Tunnel Liefkenshoei neemt men het bericht niet al ti serieus. „De werken aan di Kennedytunnel zorgen inder daad voor een verhoogde drukti aan Liefkenshoek", meldt eei medewerker. „Maar grati doortocht is niet aan de ordf Dat is juridisch overigens nie mogelijk door onze eigendoms structuur." De NV is voor 49 procent in han den van particuliere investeer ders en contractueel ligt vas dat de tunnel onder geen enkel voorwaarde tolvrij kan worden De discussie over de filebestri] ding rond Antwerpen zal zichii de toekomst vermoedelijk toe spitsen op de sluiting van di Antwerpse Ring door een brui of tunnel, de zogenaamde Oos terweelverbinding. Gouverneur Paulus sluit daar bij een beperkte tolheffing va; 50 frank (zo'n 2,50 gulden) vod auto's en 250 frank voor vracht; wagens niet uit, maar dan we met de garantie dat gebruiken niet in de file terechtkomen. Oostburgse raad wil begraafkosten sneller verhogen OOSTBURG - Alle Oostburgs raadsfracties willen dat de lijk bezorgingsrechten in 2000 mee stijgen dan de voorgenomen vij procent om uit de kosten te ko men. Zij willen alvast een voor sprong nemen op 2001, wanne* de rechten volgens B en W vijftig procent omhoog moeten Die verhoging is nodig om d exploitatielasten te dragen val de uitbreidingen van de be graafplaatsen in Oostburg a Breskens. Wethouder L. Wille beloofd vrijdagmiddag, in de commissi financiën, uit te laten zoeken» de lijkbezorgingsrechten al 2000 kunnen stijgen. Hij wil®' meerjarenraming maken, zodf berekend kan worden wat ee. reële stijging is. Een mogelijk heid is de rechten jaarlijks tela ten stijgen met 15 procent, dat vier jaar lang. Volgens Wil is het beleid, zelfs bij verhogin van de 1 ij kbezorgingsrechte met 50 procent,nog niet koster

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 58