Axel blokkeert collectief vervoer
PZC
Afvalscheiders ronden cursus af
Onze leerlingen zijn heel geliefd
Raad Assenede
weigert rekening
vissersscheepje
Transport kernafval
opnieuw vertraagd
PvdA kraakt apart
leggen toerismegeld
Inwoners Oostburg
krijgen extra uitleg
over betaald parkeren
Vlaamse overheid
pleit voor tolvrije
Liefkenshoektunnel
zeeland zaterdag 9 oktober 1999 z 16
Gemeente wil dat ouderen en gehandicapten eigen vervoersbudget houden
door Wout Bareman
BOEKHOUTE - De gemeente
raad van Assenede wil niet
opdraaien voor de restauratie
kosten van de Zeeuwse lemmer-
hengst Bou-8 Isabella in Boek-
houte. De raad verwijt het
schepencollege een 'onverant
woorde aanpak' en vindt dat die
scheve schaats de bevolking
geen geld mag kosten. Het colle
ge moet zelf de kosten maar voor
z'n rekening nemen.
Daarmee is een patstelling ont
staan, want het college voelt er
niets voor geld uit eigen zak op
tafel te leggen. Door toedoen
van de oppositie liep de restau
ratie van de zeventig jaar oude
lemmerhengst - eind jaren der
tig gebouwd op de werf Moed en
Trouw van scheepsbouwersfa
milie Verras in Walsoorden - uit
op een regelrechte rel. De Bou-8
werd in de jaren zeventig als vis
serijmonument op het droge ge
takeld en in een parkje naast de
kerk van Boekhoute geplaatst.
Het vissersscheepje was al jaren
aan een opknapbeurt toe. Het
schepencollege voerde de aan
besteding van het restauratie
werk echter niet uit volgens de
regels. Het college vroeg offerte
bij de gespecialiseerde scheeps-
timmerij Meeusen in Breskens
en - voor de vom - bij enkele
plaatselijke timmerlieden.
Het was al direct duidelijk dat
Meeusen de opdracht zou krij
gen; de timmerlieden reageer
den niet eens. De oppositie
seinde prompt gouverneur H.
Balthazar van Oost-Vlaanderen
in, die het besluit tot restauratie
direct schorste en ook het minis
terie van Binnenlandse Zaken
inseinde. Het ministerie heeft
Balthazar nu opdracht gegeven
de handelwijze van het sche
pencollege steekproefsgewijs te
controleren, omdat er meer
klachten zijn over het verloop
van aanbestedingen.
Rekening
Meeusen heeft Assenede een re
kening gepresenteerd voor
werkzaamheden, die zijn tim
merlui al aan het monument
hadden verricht. Directeur
M. D. Meeusen verzekert dat ei
geen sprake is van een schade
claim. Hij wil alleen de gemaak
te kosten én de advocaatskosten
terug, een bedrag van ongeveer
20.000 gulden.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Het transport van
kernafval uit Petten naar Bors-
sele is opnieuw vertraagd. De
Gezondheidsraad brengt pas
eind november een advies hier
over uit. Minister J. Pronk van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer
(Vrom) had de Tweede Kamer
meegedeeld dat het advies er 1
oktober zou zijn.
De bewindsman heeft de Ge
zondheidsraad om advies ge
vraagd, omdat hij een onafhan
kelijk oordeel wil hebben over
de risico's van kemafvaltrans-
porten. Het verzoek ging al voor
de zomervakantie de deur uit.
De kemenergiewereld is in Ne
derland echter zo klein, dat het
de Gezondheidsraad veel moei
te kostte een volledig onafhan
kelijke commissie samen te stel
len.
Afgelopen zaterdag is de com
missie officieel geïnstalleerd,
Volgens planning brengt die
eind november advies uit
„Maar dat wordt nog een hele
toer", aldus een woordvoerdei
van de Gezondheidsraad. Als
wetenschappelijk adviescollege
gaat de raad niet over één nacht
ijs.
Directeur H. Codee van de
Centrale Organisatie voor de
Opslag van Radioactief Afvai
(Covra) in Borssele is zwaar te
leurgesteld over de nieuwe ver
traging. ..Terwijl het nergens
voor nodig is, dit advies van de
Gezondheidsraad. Transpor
van kernafval voldoet in Neder
land aan de strengste veilig
heidseisen. Wij hadden dit voor
jaar alles al ld aar."
Als enige vrouw krijgt S.G. Riemens haar diploma uit handen van wethouder K.G. van der Hoofd. foto Peter N icolai
SLUISKIL - Een aantal medewerkers van de Zeeuwse
gemeenten en het Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering
Zeeland (OLAZ) kan zich sinds gisteren gediplomeerd medewer
ker milieustraat (afvalscheidingscentrum) noemen.
Anderen volgden opleidingen tot depothouder klein gevaarlijk
afval, en kunnen zich nu gaan zich bezighouden met het toezicht
op de juiste scheiding en verwerking van onder meer verf- en
chemisch afval. In totaal ontvingen meer dan vijftig cursisten
vrijdag in zalencentrum Dallinga in Sluiskil een diploma van het
instituut Opleidingen Openbare Reiniging (OPOR).
door Sheila van Doorsselaer
OOSTBURG - De PvdA in Oost
burg is fel tegen het plan om
inkomsten uit de verhoogde toe
ristenbelasting te reserveren
voor de toeristische sector.
Vooral het feit dat recreatieon
dernemers mogen meebeslissen
waaraan dat geld wordt be
steed, vindt de fractie 'een gru
wel'. Maar de partij staat alleen
in haar bezwaren.
Oostburg wil de toeristenbelas
ting in 2000 verhogen met vijf
tien cent. Dit levert de gemeente
350.000 gulden op. Dat bedrag
wil het college laten terugvloei
en in de toeristische sector. Re-
creatieondememers zouden bij
de bestemming van het geld een
vinger in de pap hebben. „Hier
kun je niet aan beginnen", zei
PvcLA-fractievoorzitter J. Wiel
akker vrijdagmiddag tijdens de
commissie financiën. „Zo zet je
de deur open voor bijvoorbeeld
de opbrengsten van de parkeer-
gelden. Straks komen er onder
nemers die willen bepalen waar
dat geld naar toe moet. Wat ons
betreft mag dit voorstel per ke
rende post van tafel."
De overige fracties maakten er
geen probleem van dat het colle
ge de 35 ton een jaar lang wil af
schermen van de algemene pot.
Dorpsbelangen Toerisme
hield nog een slag om de arm of
deze constructie meerdere jaren
herhaald moet worden, maar
D66 heeft er niets op tegen dat
het college het bedrag vijf jaar
apart wil houden.
Voorstander
De WD is er voorstander van
dat de ondernemers mogen
meepraten over de bestemming
van het bedrag. De fractie werd
hierin gesteund door het CDA
maar die partij vindt dat onder
nemers niet de laatste stem mo
gen hebben.
Wielakker vroeg zich af wat het
college met die 3,5 ton wil doen.
„Het bedrag is veel te klein om
aan te wenden voor grote pro
jecten." Wethouder Wille stelde
daarop dat de pot grote projec
ten wel jaarlijks gevoed moet
worden.
door Joost Bosman
TERNEUZEN - Het collectieve
vraagafhankelijke vervoerssys
teem (cw) voor Zeeuws-Vlaan-
deren dreigt te verzanden, door
dat Axel er nog steeds niet aan
mee wil doen. Volgens wethou
der J. van Schaik worden de ou
deren en gehandicapten de dupe
van het systeem. In het cw ver
liezen zij de individuele bijdra
ge, die ze nu op basis van de Wet
voorzieningen gehandicapten
(wvg) van de gemeente ontvan
gen.
„Wij willen die mensen niet
dwingen mee te doen aan een
vervoerssysteem dat ze zelf niet
willen", aldus Van Schaik. Vol
gens hem moeten mensen die
recht hebben op wvg-gelden dat
inzetten zoals ze zelf willen.
Momenteel hebben alleen Ter-
neuzen, Oostburg en Sluis-Aar
denburg een samenwerkings
verband op het gebied van
collectief vervoer. Een stuur
groep is bezig ook de andere
Zeeuws-Vlaamse gemeenten
daarbijte betrekken. Het cw
kan namelijk op een provinciale
subsidie rekenen als zij allemaal
meedoen. Valt één van de ge
meenten af, dan gaat het hele
plan niet door.
Aanvankelijk voelde geen van
de Oost-Zeeuws-Vlaamse ge
meenten (om dezelfde reden als
Axel) veel voor deelname aan
het cw. Maar volgens voorzitter
L. Wille van de stuurgroep cw
lijken zij (minus Axel) nu wel in
te stappen. Belangrijk is vol
gens hem dat in het voorliggen
de plan gehandicapten of oude
ren met een eigen auto een
keuzemogelijkheid hebben; of
geld voor hun eigen vervoer of
strippen voor het cw. „We heb
ben doorgerekend dat dat mo
gelijk is. Ongeveer 30 tot 35 pro
cent zal toch voor eigen vervoer
blijven kiezen. De provincie
staat die marge toe, en zal de
subsidie verstrekken. De pro
vincie wil alleen dat het cw er
ook voor niet-gehandicapten
komt, en dat het voor iedereen
bereikbaar is", aldus Wille.
Hij wijst ook op het feit dat er
volgens het cw-voorstel geen
maximum zit aan het aantal
strippen dat gehandicapten en
ouderen op jaarbasis toegewe
zen krijgen. Volgens Wille kijkt
Axel te veel naar de gehandi
capten en bejaarden. „Wij wil
len breder kijken en een goed
betaalbaar vervoerssyteem op
zetten voor iedereen in Zeeuws-
Vlaanderen."
Daar zit voor Van Schaik juist
de pijn: „Als je het kwijnende
openbaar vervoer in Zeeuws-
Vlaanderen wilt oppeppen, mag
je dat niet doen met geld van ge
handicapten. Die hebben het
toch al vaak niet breed." De
keuzevrijheid waarover Wille
spreekt, vindt hij niet voldoen
de. „Die wordt alleen gelaten
aan gehandicapten met een ei
gen auto, die bovendien ook de
wvg-bijdrage drastisch vermin
derd zien worden. Mensen die
niet over eigen vervoer beschik
ken, worden gedwongen aan het
cw mee te doen."
Voor 1 december moeten de ge
meenten beslissen of ze deelne
men aan het cw, omdat halver
wege die maand de Europese
aanbesteding de deux- uit moet.
door Sheila van Doorsselaer
OOSTBURG - Het gemeentebe
stuur van Oostbuig heeft zich
vergist in de reacties op het plan
om betaald parkeren in te voe
ren in Oostbuig, Breskens en het
kustgebied. Daarom wordt er
ruim 3600 gulden uitgetrokken
om voorlichtingsdagen voor de
inwoners op te zetten.
De gemeente wil de Parkeer-
groep Nederland (PGN) in de
arm nemen om de gemeente
ambtenaren te helpen bij het
maken van een nota voor be
taald parkeren. Daarbij gaat
het over vraagstukken als het
heffen van parkeerbelasting, de
invulling van parkeermaatre-
gelen en de uitgifte van parkeer-
vergunningen. Op het Oost-
burgse gemeentehuis ontbreekt
deze specifieke kennis.
Kosten
De kosten voor het onderzoek
naar de invoering van betaald
parkeren bedragen 58.500 gul
den. dat is inclusief een kleine
twintigduizend gulden voor het
advies van PGN. Deze kosten
worden later verrekend met de
opbrengst van het betaald par
keren. De gemeenteraad neemt
donderdag 21 oktober een be
slissing over het onderzoek naar
betaald parkeren.
In deze vergadering komt ook de
milieu-effectrapportage (MER)
Ondernemers
Axel op bezoek
bij collega's
AXEL - Ondernemers in de ge
meente Axel kunnen dinsdag 12
oktober deelnemen aan een be
drijvendag.
Linex Pro-Grass, melkveehou
derij Nooijen, Trailerbouw De
Kraker en Van Gremberghe
Vlas verwerking, 'vier succes
volle bedrijven' volgens de or
ganisatoren, zetten hun deuren
die avond open om de nieuwste
snufjes in hun branches te to
nen.
De bedrijvendag is op touw ge
zet door de gemeente Axel en de
Rabobank Temeuzen-Axel. De
Axelse vestiging van de Rabo
bank is geheel verbouwd en on
dernemers kunnen rondneuzen
in het vernieuwde kantoor.
Burgemeester W. de Graaf opent
de bedrijvendag om tien voor
voor de rondweg Breskens ter
sprake. De kosten van de aanleg
van de rondweg bedragen ten
hoogste 9,3 miljoen gulden. Als
de gemeenteraad de MER goed
keurt, dan volgt een inspraak
procedure. De uiteindelijke
tracékeuze wordt genomen in
januari of februari 2000. De
rondweg moet volgens plan in
januari 2002 zijn aangelegd.
Op de agenda staat verder het
Regionaal Volkshuisvestings
plan Zeeuws-Vlaanderen 1997-
2004. Dit plan is opgezet om
weer evenwicht te brengen in
vraag en aanbod op de regionale
woningmarkt. Om dit te berei
ken moeten er 1100 huurwonin
gen worden gesloopt, 1700
huurwoningen worden ver
kocht en moeten negenhonderd
huurwoningen worden aange
past aan de behoeften van oude
re bewoners. Op de plek van de
gesloopte woningen komt
nieuwbouw, waaronder twee-
onder-een-kapwoningen waar
veel vraag naar is.
De raadsvegadering begint om
19.30 uur.
Jeugd naar café
voor spelletje
biervattorsen
KLOOSTERZANDE - Ruim
zestig jongeren vermaakten
zich vrijdagavond in café 't
Laantje in Kloosterzande met
vier in Duitse stijl opgezette
wedstrijdelementen. De nieuwe
uitbaters van het etablissement,
Gerard Heijnen en Vincent
Beekwilder, willen de komende
weken de vrijdagavond in het
Kloosterzandse uitgaansleven
een nieuwe impuls geven.
Een entertainmentbureau ver
zorgde vrijdag een houthak-
kersabend. Tussen panelen met
rondborstige vrouwen in een
dennenbos werd in competitie
verband het spijkerslaan, hout
blokdrukken en biervattorsen
aangepakt. Bij het krachtwerk
werd in verschillende gewichts
klassen gewerkt. Aan de arm-
worsteltafel gingen de deelne
mers de confrontatie met elkaar
aan. Bratwurst, sauerkraut en
halve liters bier ontbraken tij
dens het festijn evenwel op het
menu.
Volgende week, vrijdag 15 okto
ber. gaat 't Laantje uit zijn dak
met een powerparty. De muziek
Sjaak van der Lijke: „De sfeer op school en in het dorp is goed."
foto Tjerk Hoek
Directeur Hoekse basisschool verlaat na veertig jaar onderwijs
door Donja Odijk
HOEK - „Na 1 november is het
afgelopen, dan sluiten voor
mij de deuren. Ik draag mijn
sleutel graag over aan iemand
die mij wil opvolgen", vertelt
Sjaak van der Lijke (61). De
directeur van openbare basis
school Op Weg in Hoek neemt
na veertig jaar afscheid van
zijn school. Zonder verdriet:
„Ik vind het prettig dat ie
mand anders het nu over
neemt."
Hoewel Van der Lijke zij n han
den vol heeft aan het direc
teurschap, staat hij nog regel
matig voor de klas. Hij
vervangt leraren die een AD V-
dag hebben en geeft af en toe
computerles. Binnenkort ver
vang hij de leerkracht van
groep drie voor een dag; „Het
is een uitdaging om die kinde
ren les te geven, ze zijn volop
bezig met het leren lezen. Ik sta
week voor de klas, ik kom in
alle groepen terecht. Daardoor
ken ik bijna iedereen. Je moet
iedere keer weer geaccepteerd
worden, je doet het altijd an
ders dan de juf en dat krijg je
soms te horen."
Mooie herinneringen aan zijn
loopbaan heeft hij genoeg, vol
vuur vertelt hij over de grappi
ge uitspraken die kinderen
soms doen. „Ik was kinderen
woordjes aan het leren, bij een
koning hoort een koningin, bij
een prins hoort een prinses.
Maar wat hoort er bij regent?
Een meisje wist het antwoord
wel: zonneschijn. Die uitspra
ken zijn zo geweldig."
Goed klimaat
Basisschool Op Weg bestaat al
sinds 1885. De school heeft
sinds haar oprichting slechts
vijf directeuren versleten. „Er
heerst op school en in het dorp
een goed klimaat, daai'om
hebben ze het allemaal zo lang
van onze school zijn ook erg
geliefd op het voortgezet on
derwij s," vertelt een trotse Van
der Lijke. Hoewel de omstan
digheden in Hoek en op de
school goed zijn, is er nog geen
opvolger voor de scheidend di
recteur gevonden. Binnen de
school was niemand om de
taak over te nemen. Daarom is
er een beroep gedaan op de
openbare basisscholen in Ter-
neuzen. „Er was een plan voor
een directeur voor meerdere
scholen, maar dit staat mo
menteel op een laag pitje. We
zijn nu op zoek naar een waar
nemend directeur tot augus
tus, maar wie? Ik zou het niet
weten,"
Het vinden van vervangei's
voor zieke leraren wil ook nog
wel eens op problemen stuiten
Als er griep heerst, kost het
vaak veel moeite om iemand te
vinden die de klas over kan ne
men. Ook in de rest van Neder
land is er sprake van een lera-
rontoljnrt tTipr in 7.PP11WS-
Vlaanderen valt het nog wel
mee. Als er in de Randstad iets
gebeurt, duurt het even voor
dat we er hier mee te maken
krijgen", vertelt Van der Lijke,
„we hebben hier een beetje een
eilandstatus."
Momenteel werken er acht le
raren op de basisschool, daar
naast zijn er nog enkele partti
mers en vakleei'krachten voor
bijvoorbeeld gym en gods
dienst.
Van der Lijke is niet van plan
thuis te zitten als zijn werk op
school stopt. Hij wil nog leren
bi-idgen, wil het biljarten weer
oppakken en gaat aan de slag
in zijn tuin.
Daarnaast heeft hij nog zijn
werkzaamheden in de poli
tiek. De fractievooi'zitter van
TOP kan vanaf november
meer tijd aan dit werk beste
den. Hobby's genoeg dus, al
heeft hij er binnenkort een
minder want, zo zegt hij zelf:
Dp school is miin hobbv."
door Barend Pelgrim
ANTWERPEN - De Vlaamse
overheid overweegt de tolhef
fing aan de Liefkenshoektimnel
medio volgend jaar tijdelijk op
te heffen. De Antwerpse RingRl
kampt nu al praktisch dagelijks
met files, maar volgend jaar
wordt het volledige wegdek van
de Ring vernieuwd. Dit zal nog
grotere verkeershinder veroor
zaken. Om automobilisten een
alternatief te bieden, wordt met
de NV Tunnel Liefkenshoek on
derhandeld over een voorlopig
vrije doortocht.
De opstoppingen op de Ring aan
de Keimedytunnel en bij de aan
sluiting met de E19 naar Brussel
wekken steeds meer wi-evel bij
automobilisten en vrachtvex*-
voerders. Bij werkzaamheden
aan de Kennedytunnel vorige
week kreeg het verkeer een
voorproefje van wat er in 2000
gaat gebeuren: niet alleen ston
den voertuigen stil tijdens de
ochtend- en avondspits, maar
ook overdag en in de vooravond
stond het blik urenlang bumper
aan bumper.
Vlaams minister Stevaert van
Mobiliteit heeft als onderdeel
van het regeerakkoord toege
zegd dat de Vlaamse overheid
zeker geld vrij maakt om het
verkeer rond Antwerpen van
een 'bypass' te voorzien. In wel
ke vorm die er komt, is onduide
lijk omdat er rond de havenstad
nog een flink aantal ontbreken
de schakels in het wegennet zit.
Zo biedt de Liefkenshoektunnel
nog steeds geen soelaas voor
verkeer richting Gent door het
ontbreken van een fatsoenlijke
verbinding met de E17. Ook
wordt al een eeuwigheid ge
praat over sluiting van de Ant-
werpseRing, door de aanleg van
een brug of tunnel aan de weste
lijke zijde van de stad. Gouver
neur Paulus van de provincie
Antweipen roept al jaren dat
een dergelijke oeververbinding
essentieel is voor de economi
sche toekomst van de regio.
Verkeersinfarct
Het verkeei'sinfarct van de Ring
toont aan hoe dilngend maatre
gelen nodig zijn, maar het weg
dek van de R1 moet hoe dan ook
vernieuwd worden. De afdeling
Wegen dienstkring ï'egio Ant
weipen onderzoekt hoe dit de
minste overlast oplevert. Inge
nieur A van Gils: „We zijn voor
bereidingen aan het treffen,
niet. Er is ook overleg met di
Liefkenshoektunnel. Of een to
lopheffing mogelijk is, moe
worden uitgezocht."
Bij de NV Tunnel Liefkenshoei
neemt men het bericht niet al ti
serieus. „De werken aan di
Kennedytunnel zorgen inder
daad voor een verhoogde drukti
aan Liefkenshoek", meldt eei
medewerker. „Maar grati
doortocht is niet aan de ordf
Dat is juridisch overigens nie
mogelijk door onze eigendoms
structuur."
De NV is voor 49 procent in han
den van particuliere investeer
ders en contractueel ligt vas
dat de tunnel onder geen enkel
voorwaarde tolvrij kan worden
De discussie over de filebestri]
ding rond Antwerpen zal zichii
de toekomst vermoedelijk toe
spitsen op de sluiting van di
Antwerpse Ring door een brui
of tunnel, de zogenaamde Oos
terweelverbinding.
Gouverneur Paulus sluit daar
bij een beperkte tolheffing va;
50 frank (zo'n 2,50 gulden) vod
auto's en 250 frank voor vracht;
wagens niet uit, maar dan we
met de garantie dat gebruiken
niet in de file terechtkomen.
Oostburgse raad
wil begraafkosten
sneller verhogen
OOSTBURG - Alle Oostburgs
raadsfracties willen dat de lijk
bezorgingsrechten in 2000 mee
stijgen dan de voorgenomen vij
procent om uit de kosten te ko
men. Zij willen alvast een voor
sprong nemen op 2001, wanne*
de rechten volgens B en W
vijftig procent omhoog moeten
Die verhoging is nodig om d
exploitatielasten te dragen val
de uitbreidingen van de be
graafplaatsen in Oostburg a
Breskens.
Wethouder L. Wille beloofd
vrijdagmiddag, in de commissi
financiën, uit te laten zoeken»
de lijkbezorgingsrechten al
2000 kunnen stijgen. Hij wil®'
meerjarenraming maken, zodf
berekend kan worden wat ee.
reële stijging is. Een mogelijk
heid is de rechten jaarlijks tela
ten stijgen met 15 procent,
dat vier jaar lang. Volgens Wil
is het beleid, zelfs bij verhogin
van de 1 ij kbezorgingsrechte
met 50 procent,nog niet koster