KWS eist
5 ton van
gemeente
Kunstveiling voor Cliniclowns
Eén voor twaalf voor Museumhaven
Vrachtrijders Brouwershaven boos over buitensluiten
Pleidooi voor uitstel
van beslissing over
verhuizing waterschap
Vlaamse overheid
pleit voor tolvrije
Liefkenshoektunnel
zeeland zaterdag 9 oktober 1999 s 15
Kosten afdekken vuilstortplaats
Geld voor project Hogeschool
VLISSINGEN - De Hogeschool Zeeland ontvangt van de
commissie vernieuwingsfonds HBO ruim 800.000 gulden
subsidie voor het project 'Delta Mechatronica'. Dit vernieu
wingsproject is een samenwerkingsverband van de opleidin
gen Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Algemene
Operationele Techniek en zeven bedrijven. Deelnemende be
drijven zijn Tramper BV in 's -Gravenpolder, Franken BV in
Goes, Herder BV in Middelburg, Riecam BV in Borssele, Wisse
Kramer VOF in Colijnsplaat, Berendsen BV in Schoondijke
en Visser BV in 's-Gravendeel. Voorwaarde voor de toeken
ning van de subsidie was dat vanuit het bedrijfsleven eenzelf
de bedrag moest worden toegezegd. Dat bleek geen enkel pro
bleem te zijn. Ook de HZ legt acht ton op tafel. HZ is de eerste
hogeschool die een dergelijk vernieuwingsproject begint.
Brouwer: ,,Als het project slaagt kijken we of binnen onze
school ook andere opleidingen zich kunnen aansluiten. De
bedoeling is dat dit of een gelijkwaardig project straks ook op
andere hogescholen wordt toegepast."
Delta Mechatronica kost 2,5 miljoen en loopt drie jaar. Aan
het project dat 1 januari 2000 begint, doen 320 studenten en
20 docenten mee.
Scouts werken aan Jamboree
VLISSINGEN - In het kader van de 42ste Jamboree On The
Air (JOTA) zoeken scouts door de hele wereld contact met el
kaar op 16 en 17 oktober. Tijdens dit weekend worden diverse
activiteiten gehouden die allemaal iets met communicatie te
maken hebben.
Hoofddoel van de JOTA is het uitwisselen van bijzonderhe
den over de eigen groep met andere scoutinggroepen. De jong
ste scouts zullen daartoe contact leggen met andere scouts in
de eigen omgeving. Oudere scouts zullen proberen scouting
groepen op andere continenten te bereiken. Als de groepen er
in slagen om deze verbindingen tot stand te brengen, kunnen
zij daarmee een JOTA-insigne verdienen. Op Walcheren hou
den de scouts op zaterdagavond een grote vossenjacht, waar
bij ze een verborgen zender op moeten sporen. Hiertoe krijgen
zij speciale peilzenders tot hun beschikking, maar ook kun
nen ze gebruik maken van hints die ze overdag al onderling
kunnen uitwisselen.
De voorbereidingen voor de 42ste JOTA zijn enkele weken ge
leden al begonnen. De scouts hebben de benodigde antenne
parken al opgezet, zich het spellingsalfabet eigen gemaakt en
hun microfoonvrees overwonnen.
Vergunning café Hulst niet genoeg
HULST - De gemeente Hulst heeft de nieuwe exploitant van
café De Schuur een Drank- en Horecavergunning verleend.
Overigens betekent dat niet dat het café - dat enkele maanden
geleden werd gesloten omdat er softdrugs werden verkocht -
de deuren kan openen. Daar is ook nog een door de burge
meester te verlenen vergunning op basis van de Algemene
Plaatselij ke Verordening voor nodig. Burgemeester A Kessen
heeft de afgifte van die vergunning 'nog in overweging'. Wet
houder P. Weemaes (Kessen was gistermiddag afwezig) liet
doorschemeren dat de exploitant niet al te hard op een APV-
vergunning hoeft te rekenen. „De vergunning volgens de
Drank- en Horeca wet kunnen wij niet weigeren. Voor een
APV-vergunning wordt nog een toetsingsproces doorlopen.
We hebben De Schuur destijds natuurlijk niet voor niets ge
sloten."
Fierens (VVD) uit raad Oostburg
OOSTBURG - WD'er A M Fierens (57) heeft na zes jaar de
gemeenteraad van Oostburg om gezondheidsredenen verla
ten. Fierens wordt opgevolgd door R. den Dekker, die tot nu
toe fungeerde als fractie-assistent. De leegkomende plaats
van fractie-assistent wordt ingenomen door J. Provoost-Van
Hoeve.
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - Alle onderne
mers op Schouwen-Duiveland
ontvingen vrijdag een brand
brief van het gemeentebestuur,
ondertekend door wethouder
C. W. Veerhoek, met het drin
gend verzoek aandelen te ko
pen ten behoeve van het project
Museumhaven Zierikzee. De
ondernemers moeten binnen
een week laten weten of ze be
reid zijn één of meer aandelen
te kopen.
„Het is één voor twaalf voor de
Museumhaven", zegt be
stuurslid E. van de Velde van
het Zierikzeese Ondernemers
Collectief (ZOC). „Als het geld
op vrijdag 15 oktober niet bij
een is, valt definitief het doek
voor het hele project."
De provincie gunt Schouwen-
Duiveland nog een weekje om
de financiering van de Muse
umhaven rond te krijgen. De
totale investering bedraagt 2,4
miljoen gulden. Het plan
maakt deel uit van het project
Euregio Scheldemond Mari
tiem en komt in aanmerking
voor 440.000 gulden Europese
en provinciale subsidie. De ge
meente is al geruime tijd bezig
de rest van benodigde geld bij
een te sprokkelen. Dat blijkt
een moeilijke opgave.
De provincie vreest dat het
Schouwen-Duiveland niet
gaat lukken en is inmiddels op
zoek naar een alternatief plan
om te voorkomen dat de Euro
pese bijdrage helemaal aan
Zeeland voorbij gaat. Eén van
de voorwaarden is dat alle aan
bestedingen voor Euregio
Scheldemond Maritiem voor
31 december dit jaar de deur
uit zijn.
Betrokkenheid
De gemeente hoopt met de uit
gifte van aandelen tenminste
135.000 gulden bijeen te krij
gen. Veel belangrijker dan dit
bedrag echter nog is de bereid
heid van de Schouwse onder
nemers om een bij drage te leve
ren. De Stichting Renesse stelt
die blijk van betrokkenheid
van het bedrijfsleven als voor
waarde vóórhaar eigen bijdra
ge van 800.000 gulden.
De gemeente is verder nog in
onderhandeling met enkele
andere grote sponsors. Volgens
beleidsambtenaar toerisme T.
Rigter staan die op het punt een
positieve beslissing te nemen.
Mocht het inderdaad lukken
op vrijdag 15 oktober zowel
van sponsors als van het regio
nale bedrijfsleven voldoende
toezeggingen binnen te heb
ben, dan zal er binnen het col
lege van burgemeester en wet
houders nog een besluit over
een eigen bijdrage van 581.000
gulden moeten worden geno
men.
ZOC-bestuurslid Van de Velde
hoopt dat de ondernemers zul
len beseffen dat het project
Museumhaven een belangrijke
dagrecreatieve voorziening
kan worden. „Niet alleen voor
Zierikzee. maar voor de hele
regio. Wie de Museumhaven
bezoekt, gaat straks ook naar
de maritieme presentatie in het
Gravensteen of een rondvaart
maken op de Oosterschelde. En
wie eenmaal in Zierikzee is,
gaat ook wel verder kijken op
Schouwen-Duiveland.
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - Het aannemings
bedrijf Koninklijke Wegen
bouw Stevin (KWS) heeft bij de
gemeente Schouwen-Duive
land een schadeclaim van een
half miljoen gulden ingediend.
KWS houdt de gemeente aan
sprakelijk voor de extra kosten
die het bedrijf moest maken bij
de afdekking van de vuilstort
plaats in Serooskerke. De werk
zaamheden liepen destijds ern
stige vertraging op, onder meer
omdat de gemeente ondeugde
lijk materiaal zou hebben gele
verd.
Het gemeentebestuur van
Schouwen-Duiveland wijst de
claim af. Bij de afdekking van
de stortplaats zijn grote hoe
veelheden steenslakken ge
bruikt. Achteraf bleken die -
zegt KWS - onvoldoende be
stand tegen de overvloedige re
genval. De gemeente bestrijdt
dat. Bovendien, zo wordt op het
gemeentehuis geredeneerd, had
het aannemingsbedrijf kunnen
wetenmet welke materialen zou
worden gewerkt. Departijen lij
ken lijnrecht tegenover elkaar
te staan. Overleg heeft nog niet
tot een oplossing geleid. De mo
gelijkheid bestaat dat het con
flict uitmondt in een gerechte
lijke procedure.
Begroting
Indien de gemeente in het onge
lijk wordt gesteld, leidt dat tot
de verplichting de door de aan
nemer geleden schade te ver
goeden. In de zogeheten risico
paragraaf bij de begroting voor
2000 houdt de gemeente dan
ook rekening met de betalmg
van de geclaimde 500.000 gul
den.
Door de hevige regenval in de
tweede helft van 1998 ontston
den grote problemen bij de af
dekking van de voormalige
stortplaats. De werkzaamheden
moesten enkele maanden wor
den stilgelegd. Ook daardoor
heeft KWS schade geleden. Vol
gens de gemeente behoren die
gevolgen van waterschade tot
het ondernemersrisico.
KWS nam de afdekking van de
vuilnisbelt in 1998 aan voor een
bedrag van 7,5 miljoen gulden.
De vuilstortplaats aan de HoosjesWeg is onderwerp van een conflict tussen de gemeente en KWS.
Op de steenslakkenlaag werd
een zogenaamde trisoplastlaag
aangebracht; een zandmengsel
met een plastisch element, dat
geen water doorlaat. Daar bo
venop werd nog een laag van
zand en klei gelegd.
Regenval
Volgens A Theunisse van de
Grontmij, de organisatie die het
afdekplan opstelde, voldoen de
steenslakken uitstekend als ste
vige ondergrond. Hij veronder
stelt, dat de problemen vooral
zijn veroorzaakt door de enor
me regenval. „Slakken bestaan
uit grove, compacte delen met
daartussen poreuze kleinere
deeltjes met stofachtig grind.
Net als op kleigrond die te nat is
geworden, zak je op die kleinere
deeltjes in die slakken weg, om
dat ze door het water wat pap
perig worden", zegt Theunisse.
Opzichter D. Bezuijen van de
gemeente is eenzelfde mening
toegedaan. Het verwijt dat de
slakken niet zouden voldoen, is
volgens hem door de praktijk
achterhaald. „Bij normale
weersomstandigheden blijkt er
een goede steunlaag te liggen
onder die trisoplast."
Woordvoerder S. de Jonge van
KWS was vrijdag niet bereid
fotoJanneWolterbeek
nader op de kwestie in te gaan.
Wethouder G. J. van de Velde-de
Wilde wil evenmin commentaar
geven op het conflict. „Als ge
meente zijn we verplicht in de
aanbiedingsnota bij de begro
ting te vermelden welke finan
ciële risico's er boven ons hoofd
hangen. Met het oog op een mo
gelijke gerechtelijke procedure
wil ik er verder niks over zeg
gen."
door Barend Pelgrim
ANTWERPEN - De Vlaamse
overheid overweegt de tolhef
fing aan de Liefkenshoektunnel
medio volgend jaar tijdelijk op
te heffen. De Antwerpse Ring R1
kampt nu al praktisch dagelijks
met files, maar volgend jaar
wordt het volledige wegdek van
de Ring vernieuwd. Dit zal nog
grotere verkeershinder veroor
zaken. Om automobilisten een
alternatief te bieden, wordt met
de NV Tunnel Liefkenshoek on
derhandeld over een voorlopig
vrije doortocht.
De opstoppingen op de Ring aan
deKennedytunnel en bij de aan
sluiting met de E19 naar Brussel
wekken steeds meer wrevel bij
automobilisten en vrachtver
voerders, Bij werkzaamheden
aan de Kennedytunnel vorige
week kreeg het verkeer een
voorproefje van wat er in 2000
gaat gebeuren: niet alleen ston
den voertuigen stil tijdens de
ochtend- en avondspits, maar
REDACTIE
NOORD-ZEELAND
Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB ZIERIKZEE
Tel: (0111)454647
Fax: (0111)454657
e-mail: redzzee@pzc.nl
W.J. van Dam (chef)
P. Kleemans
M. Modde
A.M.L. Pankow
N.ten Brinke
R.H.N. Boogert (sport)
CENTRALE REDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel: (0118) 484000
Fax: (0118)470102
e-mail: redactie@pzc.nl
Internet
http://www.pzc.nl
e-mail: redactie@pzc.nl
ook overdag en in de vooravond
stond het blik urenlang bumper
aan bumper.
Vlaams minister Stevaert van
Mobiliteit heeft als onderdeel
van het regeerakkoord toege
zegd dat de Vlaamse overheid
zeker geld vrijmaakt om het
verkeer rond Antwerpen van
een 'bypass' te voorzien. In wel
ke vorm die er komt, is onduide
lijk omdat er rond de havenstad
nog een flink aantal ontbreken
de schakels in het wegennet zit.
Zo biedt de Liefkenshoektunnel
nog steeds geen soelaas voor
verkeer richting Gent door het
ontbreken van een fatsoenlijke
verbinding met de E17. Ook
wordt al een eeuwigheid ge
praat over sluiting van de Ant
werpse Ring, door de aanleg van
een brug of tunnel aan de weste
lijke zijde van de stad.
Verkeersinfarct
Het verkeersinfarct van de Ring
toont aan hoe dringend maatre
gelen nodig zijn, maar het weg
dek van de R1 moet hoe dan ook
vernieuwd worden. De afdeling
Wegen dienstkring regio Ant
werpen onderzoekt hoe dit de
minste overlast oplevert. Inge
nieur A van Gils: „We zijn voor
bereidingen aan het treffen,
maar een oplossing is er nog
niet. Er is ook overleg met de
Liefkenshoektunnel. Of een to-
lopheffing mogelijk is, moet
worden uitgezocht."
Bij de NV Tunnel Liefkenshoek
neemt men het bericht niet al te
serieus. „Gratis doortocht is
niet aan de orde. Dat is juridisch
niet mogelijk door onze eigen
domsstructuur", meldt een me
dewerker. De NV is voor 49 pro
cent in handen van particuliere
investeerders en contractueel
ligt vast dat de tunnel onder
geen enkele voorwaarde tolvrij
kan worden. Filebestrijding zal
zich vermoedelijk toespitsen op
de sluiting van de Antwerpse
Ring door een brug of tunnel.
Burgemeester Asselberg onthult samen met Veroniek Kroon het kunstwerk van John Vijgenboom.
fotoJanneWolterbeek
Burgemeester onthult boegbeeld van actie tennisvereniging
door Ali Pankow
RENESSE - Burgemeester J. J. P. M. As-
selbergs van Schouwen- Duiveland ont
hulde vrijdagavond in congrescentrum
De Zeeuwse Stromen samen met Veroniek
Kroon, het jongste lid van tennisvereni
ging Scelveringhe in Renesse, het thema
kunstwerk voor de actie 'Wij plezier - Zij
'n lach' voor Cliniclowns.
Het is een bronzen beeld waarin de kun
stenaar John Vijgenboom de thema's
jeugd, tennissporten clowns heeft gecom
bineerd. Een hoge clown op stelten met
tennisracket bukt zich naar een kind dat
in de neus van de clown knijpt. Het werk
van Vijgenboom is het boegbeeld voor de
kunstveiling, waarmee de Renesser ten
nisvereniging ruim 20.000 gulden bijeen
hoopt te krijgen voor de Cliniclowns, de
organisatie die wat vrolijkheid tracht te
brengen in het leven van ernstig zieke kin
deren.
Galadiner
Naast het themabeeld zijn er kunstwer
ken door Karin Raak, Astrid Huizer, Holly
Witteveen, Leen Koper, Saskia Eggink,
Elisabeth Derijcke, Lia Terhoeve en Hei-
ma Kouijzer voor deze actie gemaakt. Tot
en met 8 januari kan er op een of meerdere
van deze kunstwerken een bod worden
uitgebracht.
De actie wordt op 8 januari afgesloten met
een galadiner. Tijdens die gelegenheid
treedt notaris mr. R. Zonnevylle uit Zie
rikzee op als veilingmeester en zal hij een
poging doen de geboden bedragen nog
wat op te krikken. „Het gaat ons goed, la
ten we dat geluk een stukje met anderen
delen", motiveerde woordvoerder H.
Jeijsman van het actiecomité de keus van
Scelveringhe om zich in te zetten voor een
goed doel. Burgemeester Asselbergs toon
de zich onder de indruk van de inzet van
de tennisvereniging. Volgens hem ont
breekt in de huidige tijd vaak het sociale
bindmiddel. Een actie als deze omschreef
hij als een 'eclatant voorbeeld van een in
nerlijke kracht binnen de samenleving die
duurzaamheid uitstraalt'.
doorTheo Calkoen
DEN HAAG - Je vrachtauto
parkeer je niet zo maar even
voor je deur. Over het algemeen
komt zo'n 18 meter lang gevaar
te ook voor een aantal andere
voordeuren te staan. De basis
voor een fikse burenruzie is dan
gelegd.
Toen, naar verluid, buren van
vrachtrijders uit Brouwersha
ven de zaak ernstig lieten esca
leren en uit nij d met bitterballen
gingen smijten, is besloten
vrachtrijders uit de kern te we
ren. Ze moeten verplicht uitwij
ken naar het Spui wekken.
De Raad van State in Den Haag
beoordeelde vrijdag of het ge
meentebestuur van Schouwen-
Duiveland bevoegd was tot het
weren van de vrachtrijders.
Zeventien vrachtrijders uit
Brouwershaven zijn aan het
procederen geslagen. Zij stellen
dat ze nu veel regelmatiger last
hebben van auto-inbraken.
Daarom zou het absoluut nood
zakelijk zijn dat ze de auto's
weer mee naar huis zouden kun
nen nemen. Zij verwijten het ge
meentebestuur onvoldoende re
kening te hebben gehouden met
hun belangen.
Gemeentewoordvoerder Peter
de Winter noemt de onstane si
tuatie 'heel wex-kbaar'. Hij ont
kent de toename aan autokra
ken. „Als vrachtauto's worden
opengebroken, komt dat bij de
politie terecht. Bij de politie is
echter nog geen aangifte bin
nengekomen", aldus de ge
meenteman.
De Raad van State hoopt over
een week of zes uitspraak te
doen in deze zaak. Het betreft
hier overigens een uitspraak in
hoger beroep. Eerder boog de
rechtbank in Middelburg zich
over de kwestie. Daar kregen de
vrachtrijders nul op het rekest.
doorRené Schrier
GOES - Binnen de algemene
vergadering van het waterschap
Zeeuwse Eilanden gaan stem
men op om de beslissing over de
verhuizing van Goes naar Mid
delburg uit te stellen. Volgens de
hoofdingelanden wordt de be
slissing er doorgedrukt, terwijl
er nog te veel vragen onbeant
woord zijn.
Overigens worden er ook vraag
tekens gezet bij de hoogte van de
verkoopsom die het dagelijks
bestuur van Zeeuwse Eilanden
denkt te vangen voor het huidi
ge pand. Gerekend wordt op
17,5 miljoen, maar de Goese
makelaar M. Faasse schat in dat
het pand niet meer waard is dan
ruwweg 11 miljoen gulden. Hij
heeft dat het waterschap ook la
ten weten.
Erg snel
Een van de bestuurders die
vindt dat het allemaal wel erg
snel gaat, is hoofdingeland on
gebouwd C. J. Dieleman uit
Wissenkerke. Hij constateert
dat de algemene vergadering
slechts een maand de tijd heeft
om zich te beraden over het
voorstel van het dagelijks be
stuur om niet binnen Goes,
maar naar Middelburg te ver
huizen. „Het dagelijks bestuur
vergeet echter te vaak dat het
de algemene vergadering is
die beslist en niet het manage
mentteam of het dagelijks be
stuur."
Dieleman weet ook dat er
hoofdingelanden zijn die tegen
willen stemmen. Hij kan zich
voorstellen dat ook die geen be
zwaar hebben tegen uitstel van
de beslissing. Overigens voegt
hij er aan toe dat hij geen voor
keur heeft voor vestiging van
het waterschap in Middelburg
of Goes. Middelburg steekt vol
gens hem met kop en schouwers
boven de thans bekeken locaties
uit, maar hij wil als algemeen
bestuurslid in de gelegenheid
worden gesteld een afgewogen
oordeel te maken. „Mogelijk
zijn ook andere locaties aan on
ze aandacht ontsnapt Op 2 juni
was van Middelburg tenslotte
ook nog niets bekend."
Vlissingen
Dieleman wijst er op dat Vlis
singen zich heeft teruggetrok
ken omdat niet binnen de ge
stelde termijn een locatie
voorhanden is. „Welke termijn,
wie heeft die termijn vastge
steld? Niet de algemene verga
dering. Welke locaties zijn daar
door niet bekeken?"
Dieleman merkt verder op dat
de manier waarop het dagelijks
bestuur de verhuizing financi
eel wil afdekken ook vraagte
kens bij hem oproept, waardoor
uitstel eveneens gerechtvaar
digd is.
Volgens de Noord-Bevelandse
hoofdingeland is het niet de eer
ste keer dat het dagelijks be
stuur de algemene vergadering
op basis van niet geheel juiste
cijfers en niet volledige gege
vens een besluit laat nemen. Dat
is bij de bouw van het districts
kantoor in Grijpskerke ook ge
beurd, memoreert hij.
Makelaar
Ook makelaar Faasse heeft zijn
bedenkingen. Het viel hem op
dat het waterschap 17.5 miljoen
gulden voor het huidige pand
denkt te vangen. Op basis van
objectieve berekeningen komt
hij niet verder dan een waarde
van 11 miljoen gulden. „Als je
zoiets constateert kun je na
tuurlijk als buitenstaander je
mond houden, maar ik vind dat
overheden zorgvuldig moeten
zijn. En aangezien dit met mijn
vak te maken heeft, vind ik dat
je daar wat van moet zeggen. Ik
heb verder geen belangen in de
ze kwestie, noch met de gemeen
te Goes noch met het water
schap." Faasse heeft gekeken
naar de transacties die de laat
ste 2,5 jaar in Goes en omgeving
met kantoren zijn gebeurd.
Daar was er in de verste verte
geen een bij met een bedrag dat
in de buurt komt van de 17,5
miljoen gulden.
Financiën
De waterschapsbestuurder die
eerstverantwoordelijk is voor
de financiën is J. Hoekman. Hij
heeft vluchtig kennis genomen
van de brief van Faasse. Volgens
hem is de makelaar in zijn bere
keningen uitgegaan van de
Waarde van een beleggingspand
en dat is het voor het water
schap niet. Daarnaast vindt-
Hoekman dat de hum-waarde
die Faasse in zijn berekeningen
heeft gehanteerd te laag is. Een
ander aspect dat hij mist is vol
gens Hoekman het gegeven dat
het waterschap misschien in een
tijdelijk onderkomen moet tus
sen het moment van verkoop en
het moment dat een nieuw defi
nitief kantoor kan worden be
trokken.