KWS eist 5 ton van gemeente Kunstveiling voor Cliniclowns Eén voor twaalf voor Museumhaven Vrachtrijders Brouwershaven boos over buitensluiten Pleidooi voor uitstel van beslissing over verhuizing waterschap Vlaamse overheid pleit voor tolvrije Liefkenshoektunnel zeeland zaterdag 9 oktober 1999 s 15 Kosten afdekken vuilstortplaats Geld voor project Hogeschool VLISSINGEN - De Hogeschool Zeeland ontvangt van de commissie vernieuwingsfonds HBO ruim 800.000 gulden subsidie voor het project 'Delta Mechatronica'. Dit vernieu wingsproject is een samenwerkingsverband van de opleidin gen Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Algemene Operationele Techniek en zeven bedrijven. Deelnemende be drijven zijn Tramper BV in 's -Gravenpolder, Franken BV in Goes, Herder BV in Middelburg, Riecam BV in Borssele, Wisse Kramer VOF in Colijnsplaat, Berendsen BV in Schoondijke en Visser BV in 's-Gravendeel. Voorwaarde voor de toeken ning van de subsidie was dat vanuit het bedrijfsleven eenzelf de bedrag moest worden toegezegd. Dat bleek geen enkel pro bleem te zijn. Ook de HZ legt acht ton op tafel. HZ is de eerste hogeschool die een dergelijk vernieuwingsproject begint. Brouwer: ,,Als het project slaagt kijken we of binnen onze school ook andere opleidingen zich kunnen aansluiten. De bedoeling is dat dit of een gelijkwaardig project straks ook op andere hogescholen wordt toegepast." Delta Mechatronica kost 2,5 miljoen en loopt drie jaar. Aan het project dat 1 januari 2000 begint, doen 320 studenten en 20 docenten mee. Scouts werken aan Jamboree VLISSINGEN - In het kader van de 42ste Jamboree On The Air (JOTA) zoeken scouts door de hele wereld contact met el kaar op 16 en 17 oktober. Tijdens dit weekend worden diverse activiteiten gehouden die allemaal iets met communicatie te maken hebben. Hoofddoel van de JOTA is het uitwisselen van bijzonderhe den over de eigen groep met andere scoutinggroepen. De jong ste scouts zullen daartoe contact leggen met andere scouts in de eigen omgeving. Oudere scouts zullen proberen scouting groepen op andere continenten te bereiken. Als de groepen er in slagen om deze verbindingen tot stand te brengen, kunnen zij daarmee een JOTA-insigne verdienen. Op Walcheren hou den de scouts op zaterdagavond een grote vossenjacht, waar bij ze een verborgen zender op moeten sporen. Hiertoe krijgen zij speciale peilzenders tot hun beschikking, maar ook kun nen ze gebruik maken van hints die ze overdag al onderling kunnen uitwisselen. De voorbereidingen voor de 42ste JOTA zijn enkele weken ge leden al begonnen. De scouts hebben de benodigde antenne parken al opgezet, zich het spellingsalfabet eigen gemaakt en hun microfoonvrees overwonnen. Vergunning café Hulst niet genoeg HULST - De gemeente Hulst heeft de nieuwe exploitant van café De Schuur een Drank- en Horecavergunning verleend. Overigens betekent dat niet dat het café - dat enkele maanden geleden werd gesloten omdat er softdrugs werden verkocht - de deuren kan openen. Daar is ook nog een door de burge meester te verlenen vergunning op basis van de Algemene Plaatselij ke Verordening voor nodig. Burgemeester A Kessen heeft de afgifte van die vergunning 'nog in overweging'. Wet houder P. Weemaes (Kessen was gistermiddag afwezig) liet doorschemeren dat de exploitant niet al te hard op een APV- vergunning hoeft te rekenen. „De vergunning volgens de Drank- en Horeca wet kunnen wij niet weigeren. Voor een APV-vergunning wordt nog een toetsingsproces doorlopen. We hebben De Schuur destijds natuurlijk niet voor niets ge sloten." Fierens (VVD) uit raad Oostburg OOSTBURG - WD'er A M Fierens (57) heeft na zes jaar de gemeenteraad van Oostburg om gezondheidsredenen verla ten. Fierens wordt opgevolgd door R. den Dekker, die tot nu toe fungeerde als fractie-assistent. De leegkomende plaats van fractie-assistent wordt ingenomen door J. Provoost-Van Hoeve. door Ali Pankow ZIERIKZEE - Alle onderne mers op Schouwen-Duiveland ontvingen vrijdag een brand brief van het gemeentebestuur, ondertekend door wethouder C. W. Veerhoek, met het drin gend verzoek aandelen te ko pen ten behoeve van het project Museumhaven Zierikzee. De ondernemers moeten binnen een week laten weten of ze be reid zijn één of meer aandelen te kopen. „Het is één voor twaalf voor de Museumhaven", zegt be stuurslid E. van de Velde van het Zierikzeese Ondernemers Collectief (ZOC). „Als het geld op vrijdag 15 oktober niet bij een is, valt definitief het doek voor het hele project." De provincie gunt Schouwen- Duiveland nog een weekje om de financiering van de Muse umhaven rond te krijgen. De totale investering bedraagt 2,4 miljoen gulden. Het plan maakt deel uit van het project Euregio Scheldemond Mari tiem en komt in aanmerking voor 440.000 gulden Europese en provinciale subsidie. De ge meente is al geruime tijd bezig de rest van benodigde geld bij een te sprokkelen. Dat blijkt een moeilijke opgave. De provincie vreest dat het Schouwen-Duiveland niet gaat lukken en is inmiddels op zoek naar een alternatief plan om te voorkomen dat de Euro pese bijdrage helemaal aan Zeeland voorbij gaat. Eén van de voorwaarden is dat alle aan bestedingen voor Euregio Scheldemond Maritiem voor 31 december dit jaar de deur uit zijn. Betrokkenheid De gemeente hoopt met de uit gifte van aandelen tenminste 135.000 gulden bijeen te krij gen. Veel belangrijker dan dit bedrag echter nog is de bereid heid van de Schouwse onder nemers om een bij drage te leve ren. De Stichting Renesse stelt die blijk van betrokkenheid van het bedrijfsleven als voor waarde vóórhaar eigen bijdra ge van 800.000 gulden. De gemeente is verder nog in onderhandeling met enkele andere grote sponsors. Volgens beleidsambtenaar toerisme T. Rigter staan die op het punt een positieve beslissing te nemen. Mocht het inderdaad lukken op vrijdag 15 oktober zowel van sponsors als van het regio nale bedrijfsleven voldoende toezeggingen binnen te heb ben, dan zal er binnen het col lege van burgemeester en wet houders nog een besluit over een eigen bijdrage van 581.000 gulden moeten worden geno men. ZOC-bestuurslid Van de Velde hoopt dat de ondernemers zul len beseffen dat het project Museumhaven een belangrijke dagrecreatieve voorziening kan worden. „Niet alleen voor Zierikzee. maar voor de hele regio. Wie de Museumhaven bezoekt, gaat straks ook naar de maritieme presentatie in het Gravensteen of een rondvaart maken op de Oosterschelde. En wie eenmaal in Zierikzee is, gaat ook wel verder kijken op Schouwen-Duiveland. door Ali Pankow ZIERIKZEE - Het aannemings bedrijf Koninklijke Wegen bouw Stevin (KWS) heeft bij de gemeente Schouwen-Duive land een schadeclaim van een half miljoen gulden ingediend. KWS houdt de gemeente aan sprakelijk voor de extra kosten die het bedrijf moest maken bij de afdekking van de vuilstort plaats in Serooskerke. De werk zaamheden liepen destijds ern stige vertraging op, onder meer omdat de gemeente ondeugde lijk materiaal zou hebben gele verd. Het gemeentebestuur van Schouwen-Duiveland wijst de claim af. Bij de afdekking van de stortplaats zijn grote hoe veelheden steenslakken ge bruikt. Achteraf bleken die - zegt KWS - onvoldoende be stand tegen de overvloedige re genval. De gemeente bestrijdt dat. Bovendien, zo wordt op het gemeentehuis geredeneerd, had het aannemingsbedrijf kunnen wetenmet welke materialen zou worden gewerkt. Departijen lij ken lijnrecht tegenover elkaar te staan. Overleg heeft nog niet tot een oplossing geleid. De mo gelijkheid bestaat dat het con flict uitmondt in een gerechte lijke procedure. Begroting Indien de gemeente in het onge lijk wordt gesteld, leidt dat tot de verplichting de door de aan nemer geleden schade te ver goeden. In de zogeheten risico paragraaf bij de begroting voor 2000 houdt de gemeente dan ook rekening met de betalmg van de geclaimde 500.000 gul den. Door de hevige regenval in de tweede helft van 1998 ontston den grote problemen bij de af dekking van de voormalige stortplaats. De werkzaamheden moesten enkele maanden wor den stilgelegd. Ook daardoor heeft KWS schade geleden. Vol gens de gemeente behoren die gevolgen van waterschade tot het ondernemersrisico. KWS nam de afdekking van de vuilnisbelt in 1998 aan voor een bedrag van 7,5 miljoen gulden. De vuilstortplaats aan de HoosjesWeg is onderwerp van een conflict tussen de gemeente en KWS. Op de steenslakkenlaag werd een zogenaamde trisoplastlaag aangebracht; een zandmengsel met een plastisch element, dat geen water doorlaat. Daar bo venop werd nog een laag van zand en klei gelegd. Regenval Volgens A Theunisse van de Grontmij, de organisatie die het afdekplan opstelde, voldoen de steenslakken uitstekend als ste vige ondergrond. Hij veronder stelt, dat de problemen vooral zijn veroorzaakt door de enor me regenval. „Slakken bestaan uit grove, compacte delen met daartussen poreuze kleinere deeltjes met stofachtig grind. Net als op kleigrond die te nat is geworden, zak je op die kleinere deeltjes in die slakken weg, om dat ze door het water wat pap perig worden", zegt Theunisse. Opzichter D. Bezuijen van de gemeente is eenzelfde mening toegedaan. Het verwijt dat de slakken niet zouden voldoen, is volgens hem door de praktijk achterhaald. „Bij normale weersomstandigheden blijkt er een goede steunlaag te liggen onder die trisoplast." Woordvoerder S. de Jonge van KWS was vrijdag niet bereid fotoJanneWolterbeek nader op de kwestie in te gaan. Wethouder G. J. van de Velde-de Wilde wil evenmin commentaar geven op het conflict. „Als ge meente zijn we verplicht in de aanbiedingsnota bij de begro ting te vermelden welke finan ciële risico's er boven ons hoofd hangen. Met het oog op een mo gelijke gerechtelijke procedure wil ik er verder niks over zeg gen." door Barend Pelgrim ANTWERPEN - De Vlaamse overheid overweegt de tolhef fing aan de Liefkenshoektunnel medio volgend jaar tijdelijk op te heffen. De Antwerpse Ring R1 kampt nu al praktisch dagelijks met files, maar volgend jaar wordt het volledige wegdek van de Ring vernieuwd. Dit zal nog grotere verkeershinder veroor zaken. Om automobilisten een alternatief te bieden, wordt met de NV Tunnel Liefkenshoek on derhandeld over een voorlopig vrije doortocht. De opstoppingen op de Ring aan deKennedytunnel en bij de aan sluiting met de E19 naar Brussel wekken steeds meer wrevel bij automobilisten en vrachtver voerders, Bij werkzaamheden aan de Kennedytunnel vorige week kreeg het verkeer een voorproefje van wat er in 2000 gaat gebeuren: niet alleen ston den voertuigen stil tijdens de ochtend- en avondspits, maar REDACTIE NOORD-ZEELAND Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB ZIERIKZEE Tel: (0111)454647 Fax: (0111)454657 e-mail: redzzee@pzc.nl W.J. van Dam (chef) P. Kleemans M. Modde A.M.L. Pankow N.ten Brinke R.H.N. Boogert (sport) CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118) 484000 Fax: (0118)470102 e-mail: redactie@pzc.nl Internet http://www.pzc.nl e-mail: redactie@pzc.nl ook overdag en in de vooravond stond het blik urenlang bumper aan bumper. Vlaams minister Stevaert van Mobiliteit heeft als onderdeel van het regeerakkoord toege zegd dat de Vlaamse overheid zeker geld vrijmaakt om het verkeer rond Antwerpen van een 'bypass' te voorzien. In wel ke vorm die er komt, is onduide lijk omdat er rond de havenstad nog een flink aantal ontbreken de schakels in het wegennet zit. Zo biedt de Liefkenshoektunnel nog steeds geen soelaas voor verkeer richting Gent door het ontbreken van een fatsoenlijke verbinding met de E17. Ook wordt al een eeuwigheid ge praat over sluiting van de Ant werpse Ring, door de aanleg van een brug of tunnel aan de weste lijke zijde van de stad. Verkeersinfarct Het verkeersinfarct van de Ring toont aan hoe dringend maatre gelen nodig zijn, maar het weg dek van de R1 moet hoe dan ook vernieuwd worden. De afdeling Wegen dienstkring regio Ant werpen onderzoekt hoe dit de minste overlast oplevert. Inge nieur A van Gils: „We zijn voor bereidingen aan het treffen, maar een oplossing is er nog niet. Er is ook overleg met de Liefkenshoektunnel. Of een to- lopheffing mogelijk is, moet worden uitgezocht." Bij de NV Tunnel Liefkenshoek neemt men het bericht niet al te serieus. „Gratis doortocht is niet aan de orde. Dat is juridisch niet mogelijk door onze eigen domsstructuur", meldt een me dewerker. De NV is voor 49 pro cent in handen van particuliere investeerders en contractueel ligt vast dat de tunnel onder geen enkele voorwaarde tolvrij kan worden. Filebestrijding zal zich vermoedelijk toespitsen op de sluiting van de Antwerpse Ring door een brug of tunnel. Burgemeester Asselberg onthult samen met Veroniek Kroon het kunstwerk van John Vijgenboom. fotoJanneWolterbeek Burgemeester onthult boegbeeld van actie tennisvereniging door Ali Pankow RENESSE - Burgemeester J. J. P. M. As- selbergs van Schouwen- Duiveland ont hulde vrijdagavond in congrescentrum De Zeeuwse Stromen samen met Veroniek Kroon, het jongste lid van tennisvereni ging Scelveringhe in Renesse, het thema kunstwerk voor de actie 'Wij plezier - Zij 'n lach' voor Cliniclowns. Het is een bronzen beeld waarin de kun stenaar John Vijgenboom de thema's jeugd, tennissporten clowns heeft gecom bineerd. Een hoge clown op stelten met tennisracket bukt zich naar een kind dat in de neus van de clown knijpt. Het werk van Vijgenboom is het boegbeeld voor de kunstveiling, waarmee de Renesser ten nisvereniging ruim 20.000 gulden bijeen hoopt te krijgen voor de Cliniclowns, de organisatie die wat vrolijkheid tracht te brengen in het leven van ernstig zieke kin deren. Galadiner Naast het themabeeld zijn er kunstwer ken door Karin Raak, Astrid Huizer, Holly Witteveen, Leen Koper, Saskia Eggink, Elisabeth Derijcke, Lia Terhoeve en Hei- ma Kouijzer voor deze actie gemaakt. Tot en met 8 januari kan er op een of meerdere van deze kunstwerken een bod worden uitgebracht. De actie wordt op 8 januari afgesloten met een galadiner. Tijdens die gelegenheid treedt notaris mr. R. Zonnevylle uit Zie rikzee op als veilingmeester en zal hij een poging doen de geboden bedragen nog wat op te krikken. „Het gaat ons goed, la ten we dat geluk een stukje met anderen delen", motiveerde woordvoerder H. Jeijsman van het actiecomité de keus van Scelveringhe om zich in te zetten voor een goed doel. Burgemeester Asselbergs toon de zich onder de indruk van de inzet van de tennisvereniging. Volgens hem ont breekt in de huidige tijd vaak het sociale bindmiddel. Een actie als deze omschreef hij als een 'eclatant voorbeeld van een in nerlijke kracht binnen de samenleving die duurzaamheid uitstraalt'. doorTheo Calkoen DEN HAAG - Je vrachtauto parkeer je niet zo maar even voor je deur. Over het algemeen komt zo'n 18 meter lang gevaar te ook voor een aantal andere voordeuren te staan. De basis voor een fikse burenruzie is dan gelegd. Toen, naar verluid, buren van vrachtrijders uit Brouwersha ven de zaak ernstig lieten esca leren en uit nij d met bitterballen gingen smijten, is besloten vrachtrijders uit de kern te we ren. Ze moeten verplicht uitwij ken naar het Spui wekken. De Raad van State in Den Haag beoordeelde vrijdag of het ge meentebestuur van Schouwen- Duiveland bevoegd was tot het weren van de vrachtrijders. Zeventien vrachtrijders uit Brouwershaven zijn aan het procederen geslagen. Zij stellen dat ze nu veel regelmatiger last hebben van auto-inbraken. Daarom zou het absoluut nood zakelijk zijn dat ze de auto's weer mee naar huis zouden kun nen nemen. Zij verwijten het ge meentebestuur onvoldoende re kening te hebben gehouden met hun belangen. Gemeentewoordvoerder Peter de Winter noemt de onstane si tuatie 'heel wex-kbaar'. Hij ont kent de toename aan autokra ken. „Als vrachtauto's worden opengebroken, komt dat bij de politie terecht. Bij de politie is echter nog geen aangifte bin nengekomen", aldus de ge meenteman. De Raad van State hoopt over een week of zes uitspraak te doen in deze zaak. Het betreft hier overigens een uitspraak in hoger beroep. Eerder boog de rechtbank in Middelburg zich over de kwestie. Daar kregen de vrachtrijders nul op het rekest. doorRené Schrier GOES - Binnen de algemene vergadering van het waterschap Zeeuwse Eilanden gaan stem men op om de beslissing over de verhuizing van Goes naar Mid delburg uit te stellen. Volgens de hoofdingelanden wordt de be slissing er doorgedrukt, terwijl er nog te veel vragen onbeant woord zijn. Overigens worden er ook vraag tekens gezet bij de hoogte van de verkoopsom die het dagelijks bestuur van Zeeuwse Eilanden denkt te vangen voor het huidi ge pand. Gerekend wordt op 17,5 miljoen, maar de Goese makelaar M. Faasse schat in dat het pand niet meer waard is dan ruwweg 11 miljoen gulden. Hij heeft dat het waterschap ook la ten weten. Erg snel Een van de bestuurders die vindt dat het allemaal wel erg snel gaat, is hoofdingeland on gebouwd C. J. Dieleman uit Wissenkerke. Hij constateert dat de algemene vergadering slechts een maand de tijd heeft om zich te beraden over het voorstel van het dagelijks be stuur om niet binnen Goes, maar naar Middelburg te ver huizen. „Het dagelijks bestuur vergeet echter te vaak dat het de algemene vergadering is die beslist en niet het manage mentteam of het dagelijks be stuur." Dieleman weet ook dat er hoofdingelanden zijn die tegen willen stemmen. Hij kan zich voorstellen dat ook die geen be zwaar hebben tegen uitstel van de beslissing. Overigens voegt hij er aan toe dat hij geen voor keur heeft voor vestiging van het waterschap in Middelburg of Goes. Middelburg steekt vol gens hem met kop en schouwers boven de thans bekeken locaties uit, maar hij wil als algemeen bestuurslid in de gelegenheid worden gesteld een afgewogen oordeel te maken. „Mogelijk zijn ook andere locaties aan on ze aandacht ontsnapt Op 2 juni was van Middelburg tenslotte ook nog niets bekend." Vlissingen Dieleman wijst er op dat Vlis singen zich heeft teruggetrok ken omdat niet binnen de ge stelde termijn een locatie voorhanden is. „Welke termijn, wie heeft die termijn vastge steld? Niet de algemene verga dering. Welke locaties zijn daar door niet bekeken?" Dieleman merkt verder op dat de manier waarop het dagelijks bestuur de verhuizing financi eel wil afdekken ook vraagte kens bij hem oproept, waardoor uitstel eveneens gerechtvaar digd is. Volgens de Noord-Bevelandse hoofdingeland is het niet de eer ste keer dat het dagelijks be stuur de algemene vergadering op basis van niet geheel juiste cijfers en niet volledige gege vens een besluit laat nemen. Dat is bij de bouw van het districts kantoor in Grijpskerke ook ge beurd, memoreert hij. Makelaar Ook makelaar Faasse heeft zijn bedenkingen. Het viel hem op dat het waterschap 17.5 miljoen gulden voor het huidige pand denkt te vangen. Op basis van objectieve berekeningen komt hij niet verder dan een waarde van 11 miljoen gulden. „Als je zoiets constateert kun je na tuurlijk als buitenstaander je mond houden, maar ik vind dat overheden zorgvuldig moeten zijn. En aangezien dit met mijn vak te maken heeft, vind ik dat je daar wat van moet zeggen. Ik heb verder geen belangen in de ze kwestie, noch met de gemeen te Goes noch met het water schap." Faasse heeft gekeken naar de transacties die de laat ste 2,5 jaar in Goes en omgeving met kantoren zijn gebeurd. Daar was er in de verste verte geen een bij met een bedrag dat in de buurt komt van de 17,5 miljoen gulden. Financiën De waterschapsbestuurder die eerstverantwoordelijk is voor de financiën is J. Hoekman. Hij heeft vluchtig kennis genomen van de brief van Faasse. Volgens hem is de makelaar in zijn bere keningen uitgegaan van de Waarde van een beleggingspand en dat is het voor het water schap niet. Daarnaast vindt- Hoekman dat de hum-waarde die Faasse in zijn berekeningen heeft gehanteerd te laag is. Een ander aspect dat hij mist is vol gens Hoekman het gegeven dat het waterschap misschien in een tijdelijk onderkomen moet tus sen het moment van verkoop en het moment dat een nieuw defi nitief kantoor kan worden be trokken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 53