Diesel kan zuinig en vlot zijn Husqvarna zoekt het in uitersten Mercedes CL bezit schat aan noviteiten PZC Elektrofiets vervangt pruttelende snorfiets auto motorfiets 43 Peugeot 206 HDI kort autonieuws Nieuwe Landcruiser 70 Slordig met banden Audi rs4 topsporter Kia Pride goedkoper Premacy in dieselversie zaterdag 9 oktober 1999 Langzaam maar zeker wordt het gamma van de Peugeot 206 voltooid. Na de introductie van de meer civiele versies in het najaar van 1998, kwam er afgelopen voorjaar een sportieve GTI- uitvoering bij. Binnenkort volgt een nieuwe dieselversie, voorzien van de moderne HDi-motor met common rail inspuiting. Vanaf januari staat de 206 HDi in de showroom. Hoewel Peugeot altijd erg suc cesvol is met diesel versies, is de Nederlandse importeur niet optimistisch gestemd over de toe komst van de 206 HDi. Als de rege ringsplannen voor de verhoging van de belasting op dieselauto's met 2.000 gulden doorgaan, bete kent dit vooral voor kleine auto's een relatief forse prijsverhoging en dat bemoeilijkt de positie van kleine dieselauto's, die al duurder zijn dan hun benzinebroers, nog meer. Een prijs wordt voor de 206 HDi voorlopig niet afgegeven. Het heeft er alle schijn van dat de regering bij het bedenken van deze belastingmaatregel een dieselmo tor van meer dan een decennium geleden voor ogen had. Diesels uit die periode konden met hun me chanische inspuitssystemen de brandstof niet nauwkeurig dose ren en vervuilden daarom meer dan een benzinemotor. Merkwaardig genoeg staat de maatregel haaks op het streven naar een verlaging van de uitstoot van C02. Recent geïntroduceerde, direct ingespoten turbodiesels zijn aanzienlijk schoner dan ben zinemotoren in dezelfde inhouds- en prestatieklasse. En het pro bleem van de (naar wordt aange nomen kankerverwekkende) roet- uitstoot van de dieselmotor zal binnen afzienbare tijd ook nage noeg geheel worden opgelost. Peu geot brengt volgend jaar als eerste autofabrikant een dieselmotor met roetfilter. Het is vreemd dat de regering een extra belasting voorstelt op een auto die gemiddeld twintig kilo meter op een liter dieselolie kan rijden. Want dat haalt de Peugeot 206 HDi volgens de fabrieksopga- ve. Daartoe is dwars voorin de inmiddels al uit de 406 en 306 be kende tweeliter turbodiesel met common rail-injectie ingebouwd. Bij dit injectiesysteem wordt steeds een hoeveelheid brandstof onder zeer hoge druk (maximaal milieuvriendelijk met een laag verbruik van gemiddeld 1 op 20. De Peugeot 206 HDI 1350 bar) op voorraad gehouden in een buis, de common rail. Elek tronisch gestuurde verstuivers zijn verbonden met de common rail en kunnen onder hoge druk ui terst nauwkeurig de dieselolie rechtstreeks in de cilinders spui ten. Om een mooi stille verbranding te krijgen wordt de inspuiting in twee delen gesplitst. Eerst wordt een druppeltje dieselolie ter grootte van een speldenknopje in gespoten, waardoor als het ware vast een klein brandje wordt ge sticht. Dan volgt de hoofdinspui ting, die door het eerder veroor zaakte kleine brandje wat minder hevig is dan normaal bij een diesel en zo minder herrie maakt. Door de nauwkeurige elektronische in spuiting is de verbranding vrijwel optimaal. Dat betekent een lage uitstoot van vervuilende stoffen en, in vergelijking met enkele ja ren geleden, een zeer lage uitstoot van roet. De common rail dieselmotor is niet alleen erg zuinig en schoon, maar ook opmerkelijk vlot. In dat licht is hij een voortreffelijk alter natief voor de benzinemotor. In de Peugeot 206 levert de tweeliter metende HDi-motor 90 pk. Dat is goed voor een acceleratie van 0 tot 100 km/h in twaalf seconden en een topsnelheid van 180 kilometer per uur. Vlotte prestaties, die nog eens worden versterkt door de uit stekende souplesse van de motor. Bij vrijwel elk toerental is er volop trekkracht voorhanden, zonder dat de motor ooit aarzelt. Dat zorgt voor moeiteloos rijden onder vrijwel alle omstandigheden. Veel schakelen is niet nodig en heeft ook niet zo'n spectaculaire in vloed op de prestaties, omdat de motor in een iets te hoge versnel ling nog voldoende vlot accele reert. Helemaal zonder nadelen is de 206 HDi helaas niet. De dieselmotor is behoorlijk zwaar (volgens de tech nische gegevens zo'n 60 kilo) en doet zich in ongunstige zin gelden in het weggedrag van de 206. Het van huis uit licht onderstuurde weggedrag van de auto wordt nu sterker onderstuurd. En soms heeft de auto een hinderlijke nei ging om rechtuit te gaan. De ge monteerde Michelin Energy-ban- den doen daarbij een duit in het zakje, omdat ze erg weinig grip bieden. Peugeot gaat de 206 HDi leveren als driedeurs in de XS-uitvoering en als vijfdeurs in de XT-uitvoe- ring. Mario Vos Het tot het Italiaanse Cagivaconcern behorende Husqvarna moet in de schaduw van aansprekende merken als Cagiva en MV Agusta opereren. Daardoor is het merk automatisch gedwongen zich van uitersten te bedienen om in de kijker te blijven. Een voorbeeld van zo'n uiterste is de 'street- legal' uitvoering van de SM 610 S, de nieuwe SM 610 R. Waarmee een hoogbenige asfalttijger wordt bedoeld, die onder meer ingezet wordt in super motard races. V Tergeleken met de S-variant is V de SM 610 R ontdaan van elke vorm van luxe en motorisch nog verder opgepept. Bovendien on derging de tweewieler een af- slankkuur waardoor de weg- schaal geen 139, maar nog slechts 118,2 kilogram aangeeft. De vloei- stofgekoelde eenclinder vierklep- per is daardoor een regelrechte concurrent geworden van 'sm'- concurrenten als de Duke van KTM. Van geheel andere orde is de nieu we WRS 50 bromscooter. Dat mo del is vermogensbeperkt en zal De nieuwe SM 610 R is een hoogbenige asf alttijger. De bromscooter Husqvarna WRS 50. worden gevoerd in de huisstijl- kleuren van Husqvarna (blauw, wit en geel)Maar ook hier is spra ke van uitersten. De voorpartij van de scoot oogt door het voor wiel (bandenmaat 130/60x13) als een gewone asf altrijder, terwijl de achterkant door de kleinere wiel- diameter en een veel vettere 'slof' (130/90x10) een knipoog geeft naar de veel grotere super motards. De WRS 50 is voorzien van een vloeistofgekoelde tweetaktmotor, een gecombineerde elektrische- /kickstarter en de bekende op bergruimte onder de buddy. De leeg 92 kilo zware WRS kan 6,7 li ter brandstof vervoeren en is uit gerust met een schijfrem in het voorwiel (190 mm) en een trom- melrem achter (120 mm). Beide tweewielers zullen in ons land op de markt worden gebracht door Cagiva Nederland bv uit Giessen- burg. Ruud Vos Naast de luxueuze LandCruiser 90 en 100 heeft Toyota al sinds 1950 een LandCruiser-reeks voor het zware terreinwerk. De typeaan duiding is LandCruiser 70 en dit model is recent vernieuwd. De LandCruiser 7 0 is om te beginnen comfortabeler geworden. De wiel ophanging vóór is voortaan uitgerust met schroefveren in plaats van bladveren, achter zijn de bladveren langer geworden. Daarnaast is de cabine van de pick-up langer geworden en de wielbasis is 20 centimeter groter geworden. De LandCruiser 70 is altijd uitgerust met een 4,2 liter zescilinder diesel motor met 131 pk en is uitsluitend in een bedrijf sautoversie op grij s ken teken leverbaar. De prijzen beginnen bij 50.066 gulden exclusief btw. Automobilisten zijn slordig met de banden onder hun auto. Dat con cludeert Dunlop uit een onderzoek onder 1400 automobilisten in Duitsland. Vrijwel elke autobezitter weet dat bandenspanning en pro fieldiepte belangrijk zij n voor het weggedrag van de automaar nog niet de helft van de ondervraagden weet iets van die gegevens. Nog lager is het percentage automobilisten dat ooit naar de bandenspanning en de profieldiepte kijkt. Vooral vrouwelijke automobilisten scoren erg slecht in dit onderzoek. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat automobilisten onvoldoende op de hoogte zijn van de gevolgen van een verkeerde bandenspanning. Meer slijtage en kortere levensduur worden als eerste genoemd, terwijl belangrijke consequenties voor de veiligheid, zoals een slechtere rem- werking (8 procent), minder grip (6 procent) en gevaar voor een klap band (5 procent) pas later worden genoemd. De meeste sportieve Audi-modellen zijn herkenbaar aan de letter S in de typeaanduiding, zoals de S3, de S4, de S6 en de S8. De overtref fende trap is echter de Audi RS4. Dit model, gebaseerd op de S4 in Avant-uitvoering, heeft een verder opgevoerde motor. Uit de 2,7 liter V6 met twee turbo's perst Audi met hulp van motortechnici van Cosworth door verhoging van de turbodruk 380 pk. In combinatie met de permanente vierwielaandrijving sprint de Audi RS4 in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/h. Detopsnelheid is elektronisch begrensd op 250 kilometer per uur. De RS4 is herkenbaar aan de uitge klopte spatborden, 18 inch wielen met brede banden en het verlaagde onderstel. Om het vermogen de baas te kunnen is de auto uitgerust met grotere remschij ven, stuggere veren en zwaardere dempers. In het voor jaar van 2000 komt de Audi RS4 op de markt, een prijs is nog niet be kend. Kia heeft de prijs van de Pride verlaagd. Het compacte model wordt 2.000 gulden goedkoper en kost nu nog maar 12.990 guldenHet is daarmee de goedkoopste auto in zijn klasse. De Fiat Panda is nog 1000 gulden goedkoper, maar is nog een slagje kleiner dan de Pride, die is af geleid van de Mazda van de late jaren tachtig. De Kia Pride heet in de basisversie Profit en heeft een 64 pk sterke 1,2 li ter viercilinder motor. Standaard heeft de auto onder meer van binnen uit verstelbare buitenspiegels en een ruitenwisser- en sproeier op de achterruit. Kia geeft een garantie van drie jaar. Mazda levert haar midi-MPV met de naam Premacy voortaan ook met een dieselmotor. Het gaat om de tweeliter metende turbodiesel met directe inspuiting, die een vermogen van 90 pklevert. Net als bij de benzineversies is de Premacy DiTD leverbaar in drie uitrustingsvarian ten: Comfort, Exclusive en Touring. Standaard heeft echter elke versie centrale portiervergrendeling, elektrisch verstelbare buitenspiegels, airbags voor de bestuurder en de passagier, zijairbags en ABS. De prij zen beginnen bij 46.495 gulden. Exclusiever en eleganter kunnen we de auto niet maken. Met deze zelfverzekerde woorden presenteerde Mercedes-Benz deze week de nieuwe grote coupé, die onder de typeaanduiding CL verkocht zal worden. Het zelfvertrouwen is echter wel op z'n plaats, want de op de S-klasse gebaseerde coupé neemt niet alleen alle technische innovaties over die vorig jaar in de 'S' werden gepresenteerd, maar doet er nog een stevige schep bovenop. In combinatie met een welhaast fabelachtig goed weggedrag zet Mercedes op de valreep van deze eeuw misschien wel de heste auto die ooit gebouwd is op de markt. Het is geen geheim dat de vorige S-klasse van Mercedes en de daarvan afgeleide CL-reeks on danks de redelijke verkoopcijfers geen succes waren. De modellen schoten duidelijk hun doel voor bij, waren te groot, te log, te op zichtig en te zwaar. Van deze fou ten heeft Mercedes veel geleerd. Dat maakte de vorig jaar gepre senteerde S-klasse al duidelijk. Die auto was compacter, lichter in gewicht, aanzienlijk slanker van vormgeving en desondanks toch ruimer en comfortabeler. De nu gepresenteerde CL-coupé volgt die zelfde weg. Slank van vormgeving, maar ook in gewicht, want de CL is zo'n 340 kilogram lichter dan zijn voorganger. Des ondanks zit de auto tot over zijn assen in de luxe en de innovatieve elektronica. De CL heeft dermate veel noviteiten aan boord dat het onmogelijk is ze in dit verhaal al lemaal op te noemen. Daarom doen we een greep uit de meest in het oog springende. Credit card Het openen van de deuren en het starten van de auto gaat niet op de traditionele manier. De contact sleutel heeft plaats gemaakt voor een elektronische credit card, die je gewoon in je broekzak of je por temonnee kunt houden. Als je de auto nadert, wordt je credit card vanzelf herkend en kun je de deur zo openen. Het sluiten gaat door je vinger tegen een vlakje van de De Mercedes CL ziet er slank en sportief uit en laat zich gemakkelijk dirigeren. deurhendel te houden. Aan boord kun je het contact inschakelen door de knop op de pook van de standaard vijf traps automaat in te drukken. Vervolgens trap je de rem in en druk je nogmaals op de knop, waarna de motor volauto matisch wordt gestart. Het rijden gaat ongelooflijk moei teloos. Het maakt voor de presta ties en het rij comfort nagenoeg niets uit of jein een CL 500met 5,0 liter V8 -motor en 3 0 6 pk rij dt of in de CL 600 met 6,0 liter V12 met 367 pk, Beide auto's sprinten in iets meer dan zes seconden van 0 naar 100 km/h en halen een elek tronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h. De twaalf cilinder geeft wellicht nog iets meer presti ge, maar de CL 500 is de beter uit gebalanceerde en sportievere auto. Sportiviteit straalt de CL overigens niet echt uit, maar des gewenst kun je er ongehoord snel mee onderweg zijn. Daarbij kleeft de auto aan de weg als een Ferrari of een Porsche. Geheim Het geheim achter dat fabelachtig goede weggedrag is een nieuw veersysteem van Mercedes-Benz, dat ABC (Active Body Control) wordt genoemd. Het is het eerste in serie geproduceerde actieve veersysteem voor een personenau to. De traditionele veren zijn ver vangen door een soort in hoogte verstelbare veerschotels. Senso ren detecteren de verschillende krachten die op de auto inwerken in lengte- en dwarsrichting en compenseren die door één of meer veerschotels te verstellen. Zo kan het overhellen van de carrosserie volledig worden gecompenseerd, duikt de auto bij het afremmen niet en veert hij ook niet uit bij het optrekken. Het veercomfort is bo vendien haast ongeëvenaard. De twaalf cilinder motor is van een geheel nieuw ontwerp en afgeleid van de V8-familie van Mercedes- Benz. De motor heeft standaard zogenaamde cilinderuitschake ling, waarbij zes van de twaalf ci linders buiten werking worden gesteld als er minder vermogen wordt gevraagd. Mede daardoor is de CL 600 zo'n twintig procent zuiniger dan zijn voorganger. De V12 voldoet net als de V8 nu al aan de zogenaamde EU-4 emissie-ei sen die in het j aar 2 0 0 5 van kracht worden. Licht De Mercedes-Benz CL is in zijn soort een lichte auto. Dat komt doordat de carrosserie is gemaakt van verschillende gewichtbespa- rende materialen. De voorspat borden en de kofferklep zijn bij voorbeeld van kunststof en de meeste andere delen zijn van alu minium. De deurframes zijn zelfs van magnesium. Standaard is de CL uitgerust met bijna alle denkbare luxe. Naast stoelverwarming is er ook stoel- ventilatie, waarbij er via de gaat jes van de standaard lederen bekleding koele lucht wordt ge blazen. In de middenconsole is een centrale boordcomputer inge bouwd, waarmee de audio-instal- latie met cd-wisselaar, de klimaatregeling, de satellietnavi- gatie en de spraakgestuurde auto telefoon zijn te bedienen. Heel bij zonder is ook de automatische snelheidsregelaar die dankzij een ingebouwd radarsysteem een vooraf ingestelde afstand bewaart tot de voorganger. De Mercedes-Benz is het techno logische visitekaartje van het huis en ook wel een beetje een proef tuin voor allerlei nieuwe vond sten. Dat zoveel vernuftigheid niet goedkoop kan zijn ligt voor de hand. Op drie mille na kost de CL 500 drie ton. Voor de CL 600 moet 365.000 gulden uit de knip worden getrokken. Maar de auto's zijn in vergelijking met hun voorgangers niet duurder geworden en hebben aanzienlijk meer te bieden. Daar om verwacht Mercedes-Benz er jaarlijks zo'n tienduizend wereld wijd te verkopen. Nederland neemt daarvan een be scheiden aantal voor zijn reke ning. Op dit moment zijn er zo'n 70 bestellingen en dat is het verwach te verkoopaantal per jaar. Mario Vos De dikke framebuis en het achterwiel verraden waar de elektrische aan drijving is opgeborgen. De pruttelende op benzine lopende snorfiets is niet meer zo in trek. De zoemende elektrofiets staat echter flink in de belangstelling. Sachs heeft veel succes met de ELO-bike, een normaal te berijden fiets, waarbij een elektromotor als hulpaandrijving fungeert. Sachs voert daarbij als motto: 'Met halve inspanning op volle kracht'. De eerste vraag die mensen al tijd stellen is hoe lang de fiets dat volhoudt. Sachs geeft als ac tieradius een afstand op die ligt tussen de 3 5 en 5 5 kilometer, daar na moet de accu van de fiets aan een stopcontact worden opgela den. Een metertje geeft aan hoe veel stroom er nog beschikbaar is. De fietser die zelf flink meetrapt rijdt het langst door. Als de accu leeg is, fietst de berij der op eigen kracht door, want de ELO-bike is geconstrueerd als normaal te berijden fiets, waarbij de elektromotor 'pedaalassisten- tie' levert. Bij ingeschakelde mo tor wordt de pedaalkracht volle dig automatisch verdubbeld, met de hulp van drie versnellingen. Volgens Sachs voldoet het type Touring aan de belangrijkste eisen van de consument, een elektrische fiets met lage instap en grote ac tieradius. De fiets heeft de volgen de maten: instaphoogte 38 cm, framehoogte 49 cm, zadelhoogte verstelbaar van 85 tot 105 cm. Ook het stuur is verstelbaar. De elek tromotor in het achterwiel en de kettingkast zijn afgesloten, zodat er geen straatvuil kan binnendrin gen. De velgremmen zijn van het krachtige type V-break. De prijs van de ELO-bike Touring bedraagt 3.495,- gulden, inclusief btw. Importeur voor de Benelux is de firma Brittijn in Nijmegen, tel. 024-3734.000. Theo van der Kaaij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 43