Diesel kan
zuinig en
vlot zijn
Husqvarna zoekt het in uitersten
Mercedes CL bezit
schat aan noviteiten
PZC
Elektrofiets vervangt
pruttelende snorfiets
auto motorfiets
43
Peugeot
206 HDI
kort autonieuws
Nieuwe Landcruiser 70
Slordig met banden
Audi rs4 topsporter
Kia Pride goedkoper
Premacy in dieselversie
zaterdag 9 oktober 1999
Langzaam maar zeker
wordt het gamma van de
Peugeot 206 voltooid. Na de
introductie van de meer
civiele versies in het najaar
van 1998, kwam er afgelopen
voorjaar een sportieve GTI-
uitvoering bij. Binnenkort
volgt een nieuwe dieselversie,
voorzien van de moderne
HDi-motor met common rail
inspuiting. Vanaf januari
staat de 206 HDi in de
showroom.
Hoewel Peugeot altijd erg suc
cesvol is met diesel versies, is
de Nederlandse importeur niet
optimistisch gestemd over de toe
komst van de 206 HDi. Als de rege
ringsplannen voor de verhoging
van de belasting op dieselauto's
met 2.000 gulden doorgaan, bete
kent dit vooral voor kleine auto's
een relatief forse prijsverhoging
en dat bemoeilijkt de positie van
kleine dieselauto's, die al duurder
zijn dan hun benzinebroers, nog
meer. Een prijs wordt voor de 206
HDi voorlopig niet afgegeven.
Het heeft er alle schijn van dat de
regering bij het bedenken van deze
belastingmaatregel een dieselmo
tor van meer dan een decennium
geleden voor ogen had. Diesels uit
die periode konden met hun me
chanische inspuitssystemen de
brandstof niet nauwkeurig dose
ren en vervuilden daarom meer
dan een benzinemotor.
Merkwaardig genoeg staat de
maatregel haaks op het streven
naar een verlaging van de uitstoot
van C02. Recent geïntroduceerde,
direct ingespoten turbodiesels
zijn aanzienlijk schoner dan ben
zinemotoren in dezelfde inhouds-
en prestatieklasse. En het pro
bleem van de (naar wordt aange
nomen kankerverwekkende) roet-
uitstoot van de dieselmotor zal
binnen afzienbare tijd ook nage
noeg geheel worden opgelost. Peu
geot brengt volgend jaar als eerste
autofabrikant een dieselmotor
met roetfilter.
Het is vreemd dat de regering een
extra belasting voorstelt op een
auto die gemiddeld twintig kilo
meter op een liter dieselolie kan
rijden. Want dat haalt de Peugeot
206 HDi volgens de fabrieksopga-
ve. Daartoe is dwars voorin de
inmiddels al uit de 406 en 306 be
kende tweeliter turbodiesel met
common rail-injectie ingebouwd.
Bij dit injectiesysteem wordt
steeds een hoeveelheid brandstof
onder zeer hoge druk (maximaal
milieuvriendelijk met een laag verbruik van gemiddeld 1 op 20.
De Peugeot 206 HDI
1350 bar) op voorraad gehouden
in een buis, de common rail. Elek
tronisch gestuurde verstuivers
zijn verbonden met de common
rail en kunnen onder hoge druk ui
terst nauwkeurig de dieselolie
rechtstreeks in de cilinders spui
ten.
Om een mooi stille verbranding te
krijgen wordt de inspuiting in
twee delen gesplitst. Eerst wordt
een druppeltje dieselolie ter
grootte van een speldenknopje in
gespoten, waardoor als het ware
vast een klein brandje wordt ge
sticht. Dan volgt de hoofdinspui
ting, die door het eerder veroor
zaakte kleine brandje wat minder
hevig is dan normaal bij een diesel
en zo minder herrie maakt. Door
de nauwkeurige elektronische in
spuiting is de verbranding vrijwel
optimaal. Dat betekent een lage
uitstoot van vervuilende stoffen
en, in vergelijking met enkele ja
ren geleden, een zeer lage uitstoot
van roet.
De common rail dieselmotor is
niet alleen erg zuinig en schoon,
maar ook opmerkelijk vlot. In dat
licht is hij een voortreffelijk alter
natief voor de benzinemotor. In de
Peugeot 206 levert de tweeliter
metende HDi-motor 90 pk. Dat is
goed voor een acceleratie van 0 tot
100 km/h in twaalf seconden en
een topsnelheid van 180 kilometer
per uur. Vlotte prestaties, die nog
eens worden versterkt door de uit
stekende souplesse van de motor.
Bij vrijwel elk toerental is er volop
trekkracht voorhanden, zonder
dat de motor ooit aarzelt. Dat
zorgt voor moeiteloos rijden onder
vrijwel alle omstandigheden. Veel
schakelen is niet nodig en heeft
ook niet zo'n spectaculaire in
vloed op de prestaties, omdat de
motor in een iets te hoge versnel
ling nog voldoende vlot accele
reert.
Helemaal zonder nadelen is de 206
HDi helaas niet. De dieselmotor is
behoorlijk zwaar (volgens de tech
nische gegevens zo'n 60 kilo) en
doet zich in ongunstige zin gelden
in het weggedrag van de 206. Het
van huis uit licht onderstuurde
weggedrag van de auto wordt nu
sterker onderstuurd. En soms
heeft de auto een hinderlijke nei
ging om rechtuit te gaan. De ge
monteerde Michelin Energy-ban-
den doen daarbij een duit in het
zakje, omdat ze erg weinig grip
bieden.
Peugeot gaat de 206 HDi leveren
als driedeurs in de XS-uitvoering
en als vijfdeurs in de XT-uitvoe-
ring.
Mario Vos
Het tot het Italiaanse Cagivaconcern
behorende Husqvarna moet in de
schaduw van aansprekende merken als
Cagiva en MV Agusta opereren.
Daardoor is het merk automatisch
gedwongen zich van uitersten te
bedienen om in de kijker te blijven. Een
voorbeeld van zo'n uiterste is de 'street-
legal' uitvoering van de SM 610 S, de
nieuwe SM 610 R. Waarmee een
hoogbenige asfalttijger wordt bedoeld,
die onder meer ingezet wordt in super
motard races.
V Tergeleken met de S-variant is
V de SM 610 R ontdaan van elke
vorm van luxe en motorisch nog
verder opgepept. Bovendien on
derging de tweewieler een af-
slankkuur waardoor de weg-
schaal geen 139, maar nog slechts
118,2 kilogram aangeeft. De vloei-
stofgekoelde eenclinder vierklep-
per is daardoor een regelrechte
concurrent geworden van 'sm'-
concurrenten als de Duke van
KTM.
Van geheel andere orde is de nieu
we WRS 50 bromscooter. Dat mo
del is vermogensbeperkt en zal
De nieuwe SM 610 R is een hoogbenige asf alttijger.
De bromscooter Husqvarna WRS 50.
worden gevoerd in de huisstijl-
kleuren van Husqvarna (blauw,
wit en geel)Maar ook hier is spra
ke van uitersten. De voorpartij
van de scoot oogt door het voor
wiel (bandenmaat 130/60x13) als
een gewone asf altrijder, terwijl de
achterkant door de kleinere wiel-
diameter en een veel vettere 'slof'
(130/90x10) een knipoog geeft
naar de veel grotere super
motards.
De WRS 50 is voorzien van een
vloeistofgekoelde tweetaktmotor,
een gecombineerde elektrische-
/kickstarter en de bekende op
bergruimte onder de buddy. De
leeg 92 kilo zware WRS kan 6,7 li
ter brandstof vervoeren en is uit
gerust met een schijfrem in het
voorwiel (190 mm) en een trom-
melrem achter (120 mm). Beide
tweewielers zullen in ons land op
de markt worden gebracht door
Cagiva Nederland bv uit Giessen-
burg.
Ruud Vos
Naast de luxueuze LandCruiser 90 en 100 heeft Toyota al sinds 1950
een LandCruiser-reeks voor het zware terreinwerk. De typeaan
duiding is LandCruiser 70 en dit model is recent vernieuwd.
De LandCruiser 7 0 is om te beginnen comfortabeler geworden. De wiel
ophanging vóór is voortaan uitgerust met schroefveren in plaats van
bladveren, achter zijn de bladveren langer geworden. Daarnaast is de
cabine van de pick-up langer geworden en de wielbasis is 20 centimeter
groter geworden.
De LandCruiser 70 is altijd uitgerust met een 4,2 liter zescilinder diesel
motor met 131 pk en is uitsluitend in een bedrijf sautoversie op grij s ken
teken leverbaar. De prijzen beginnen bij 50.066 gulden exclusief btw.
Automobilisten zijn slordig met de banden onder hun auto. Dat con
cludeert Dunlop uit een onderzoek onder 1400 automobilisten in
Duitsland. Vrijwel elke autobezitter weet dat bandenspanning en pro
fieldiepte belangrijk zij n voor het weggedrag van de automaar nog niet
de helft van de ondervraagden weet iets van die gegevens. Nog lager is
het percentage automobilisten dat ooit naar de bandenspanning en de
profieldiepte kijkt. Vooral vrouwelijke automobilisten scoren erg slecht
in dit onderzoek.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat automobilisten onvoldoende
op de hoogte zijn van de gevolgen van een verkeerde bandenspanning.
Meer slijtage en kortere levensduur worden als eerste genoemd, terwijl
belangrijke consequenties voor de veiligheid, zoals een slechtere rem-
werking (8 procent), minder grip (6 procent) en gevaar voor een klap
band (5 procent) pas later worden genoemd.
De meeste sportieve Audi-modellen zijn herkenbaar aan de letter S in
de typeaanduiding, zoals de S3, de S4, de S6 en de S8. De overtref
fende trap is echter de Audi RS4. Dit model, gebaseerd op de S4 in
Avant-uitvoering, heeft een verder opgevoerde motor. Uit de 2,7 liter V6
met twee turbo's perst Audi met hulp van motortechnici van Cosworth
door verhoging van de turbodruk 380 pk.
In combinatie met de permanente vierwielaandrijving sprint de Audi
RS4 in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/h. Detopsnelheid is elektronisch
begrensd op 250 kilometer per uur. De RS4 is herkenbaar aan de uitge
klopte spatborden, 18 inch wielen met brede banden en het verlaagde
onderstel. Om het vermogen de baas te kunnen is de auto uitgerust met
grotere remschij ven, stuggere veren en zwaardere dempers. In het voor
jaar van 2000 komt de Audi RS4 op de markt, een prijs is nog niet be
kend.
Kia heeft de prijs van de Pride verlaagd. Het compacte model wordt
2.000 gulden goedkoper en kost nu nog maar 12.990 guldenHet is
daarmee de goedkoopste auto in zijn klasse. De Fiat Panda is nog 1000
gulden goedkoper, maar is nog een slagje kleiner dan de Pride, die is af
geleid van de Mazda van de late jaren tachtig.
De Kia Pride heet in de basisversie Profit en heeft een 64 pk sterke 1,2 li
ter viercilinder motor. Standaard heeft de auto onder meer van binnen
uit verstelbare buitenspiegels en een ruitenwisser- en sproeier op de
achterruit. Kia geeft een garantie van drie jaar.
Mazda levert haar midi-MPV met de naam Premacy voortaan ook
met een dieselmotor. Het gaat om de tweeliter metende turbodiesel
met directe inspuiting, die een vermogen van 90 pklevert. Net als bij de
benzineversies is de Premacy DiTD leverbaar in drie uitrustingsvarian
ten: Comfort, Exclusive en Touring. Standaard heeft echter elke versie
centrale portiervergrendeling, elektrisch verstelbare buitenspiegels,
airbags voor de bestuurder en de passagier, zijairbags en ABS. De prij
zen beginnen bij 46.495 gulden.
Exclusiever en eleganter kunnen we
de auto niet maken. Met deze
zelfverzekerde woorden presenteerde
Mercedes-Benz deze week de nieuwe
grote coupé, die onder de
typeaanduiding CL verkocht zal
worden. Het zelfvertrouwen is echter
wel op z'n plaats, want de op de S-klasse
gebaseerde coupé neemt niet alleen alle
technische innovaties over die vorig jaar
in de 'S' werden gepresenteerd, maar
doet er nog een stevige schep bovenop.
In combinatie met een welhaast
fabelachtig goed weggedrag zet
Mercedes op de valreep van deze eeuw
misschien wel de heste auto die ooit
gebouwd is op de markt.
Het is geen geheim dat de vorige
S-klasse van Mercedes en de
daarvan afgeleide CL-reeks on
danks de redelijke verkoopcijfers
geen succes waren. De modellen
schoten duidelijk hun doel voor
bij, waren te groot, te log, te op
zichtig en te zwaar. Van deze fou
ten heeft Mercedes veel geleerd.
Dat maakte de vorig jaar gepre
senteerde S-klasse al duidelijk.
Die auto was compacter, lichter in
gewicht, aanzienlijk slanker van
vormgeving en desondanks toch
ruimer en comfortabeler.
De nu gepresenteerde CL-coupé
volgt die zelfde weg. Slank van
vormgeving, maar ook in gewicht,
want de CL is zo'n 340 kilogram
lichter dan zijn voorganger. Des
ondanks zit de auto tot over zijn
assen in de luxe en de innovatieve
elektronica. De CL heeft dermate
veel noviteiten aan boord dat het
onmogelijk is ze in dit verhaal al
lemaal op te noemen. Daarom
doen we een greep uit de meest in
het oog springende.
Credit card
Het openen van de deuren en het
starten van de auto gaat niet op de
traditionele manier. De contact
sleutel heeft plaats gemaakt voor
een elektronische credit card, die
je gewoon in je broekzak of je por
temonnee kunt houden. Als je de
auto nadert, wordt je credit card
vanzelf herkend en kun je de deur
zo openen. Het sluiten gaat door je
vinger tegen een vlakje van de
De Mercedes CL ziet er slank en sportief uit en laat zich gemakkelijk dirigeren.
deurhendel te houden. Aan boord
kun je het contact inschakelen
door de knop op de pook van de
standaard vijf traps automaat in te
drukken. Vervolgens trap je de
rem in en druk je nogmaals op de
knop, waarna de motor volauto
matisch wordt gestart.
Het rijden gaat ongelooflijk moei
teloos. Het maakt voor de presta
ties en het rij comfort nagenoeg
niets uit of jein een CL 500met 5,0
liter V8 -motor en 3 0 6 pk rij dt of in
de CL 600 met 6,0 liter V12 met
367 pk, Beide auto's sprinten in
iets meer dan zes seconden van 0
naar 100 km/h en halen een elek
tronisch begrensde topsnelheid
van 250 km/h. De twaalf cilinder
geeft wellicht nog iets meer presti
ge, maar de CL 500 is de beter uit
gebalanceerde en sportievere
auto. Sportiviteit straalt de CL
overigens niet echt uit, maar des
gewenst kun je er ongehoord snel
mee onderweg zijn. Daarbij kleeft
de auto aan de weg als een Ferrari
of een Porsche.
Geheim
Het geheim achter dat fabelachtig
goede weggedrag is een nieuw
veersysteem van Mercedes-Benz,
dat ABC (Active Body Control)
wordt genoemd. Het is het eerste
in serie geproduceerde actieve
veersysteem voor een personenau
to. De traditionele veren zijn ver
vangen door een soort in hoogte
verstelbare veerschotels. Senso
ren detecteren de verschillende
krachten die op de auto inwerken
in lengte- en dwarsrichting en
compenseren die door één of meer
veerschotels te verstellen. Zo kan
het overhellen van de carrosserie
volledig worden gecompenseerd,
duikt de auto bij het afremmen
niet en veert hij ook niet uit bij het
optrekken. Het veercomfort is bo
vendien haast ongeëvenaard.
De twaalf cilinder motor is van een
geheel nieuw ontwerp en afgeleid
van de V8-familie van Mercedes-
Benz. De motor heeft standaard
zogenaamde cilinderuitschake
ling, waarbij zes van de twaalf ci
linders buiten werking worden
gesteld als er minder vermogen
wordt gevraagd. Mede daardoor is
de CL 600 zo'n twintig procent
zuiniger dan zijn voorganger. De
V12 voldoet net als de V8 nu al aan
de zogenaamde EU-4 emissie-ei
sen die in het j aar 2 0 0 5 van kracht
worden.
Licht
De Mercedes-Benz CL is in zijn
soort een lichte auto. Dat komt
doordat de carrosserie is gemaakt
van verschillende gewichtbespa-
rende materialen. De voorspat
borden en de kofferklep zijn bij
voorbeeld van kunststof en de
meeste andere delen zijn van alu
minium. De deurframes zijn zelfs
van magnesium.
Standaard is de CL uitgerust met
bijna alle denkbare luxe. Naast
stoelverwarming is er ook stoel-
ventilatie, waarbij er via de gaat
jes van de standaard lederen
bekleding koele lucht wordt ge
blazen. In de middenconsole is een
centrale boordcomputer inge
bouwd, waarmee de audio-instal-
latie met cd-wisselaar, de
klimaatregeling, de satellietnavi-
gatie en de spraakgestuurde auto
telefoon zijn te bedienen. Heel bij
zonder is ook de automatische
snelheidsregelaar die dankzij een
ingebouwd radarsysteem een
vooraf ingestelde afstand bewaart
tot de voorganger.
De Mercedes-Benz is het techno
logische visitekaartje van het huis
en ook wel een beetje een proef
tuin voor allerlei nieuwe vond
sten. Dat zoveel vernuftigheid
niet goedkoop kan zijn ligt voor de
hand. Op drie mille na kost de CL
500 drie ton. Voor de CL 600 moet
365.000 gulden uit de knip worden
getrokken. Maar de auto's zijn in
vergelijking met hun voorgangers
niet duurder geworden en hebben
aanzienlijk meer te bieden. Daar
om verwacht Mercedes-Benz er
jaarlijks zo'n tienduizend wereld
wijd te verkopen.
Nederland neemt daarvan een be
scheiden aantal voor zijn reke
ning. Op dit moment zijn er zo'n 70
bestellingen en dat is het verwach
te verkoopaantal per jaar.
Mario Vos
De dikke framebuis en het achterwiel verraden waar de elektrische aan
drijving is opgeborgen.
De pruttelende op benzine lopende
snorfiets is niet meer zo in trek. De
zoemende elektrofiets staat echter flink
in de belangstelling. Sachs heeft veel
succes met de ELO-bike, een normaal te
berijden fiets, waarbij een elektromotor
als hulpaandrijving fungeert. Sachs
voert daarbij als motto: 'Met halve
inspanning op volle kracht'.
De eerste vraag die mensen al
tijd stellen is hoe lang de fiets
dat volhoudt. Sachs geeft als ac
tieradius een afstand op die ligt
tussen de 3 5 en 5 5 kilometer, daar
na moet de accu van de fiets aan
een stopcontact worden opgela
den. Een metertje geeft aan hoe
veel stroom er nog beschikbaar is.
De fietser die zelf flink meetrapt
rijdt het langst door.
Als de accu leeg is, fietst de berij
der op eigen kracht door, want de
ELO-bike is geconstrueerd als
normaal te berijden fiets, waarbij
de elektromotor 'pedaalassisten-
tie' levert. Bij ingeschakelde mo
tor wordt de pedaalkracht volle
dig automatisch verdubbeld, met
de hulp van drie versnellingen.
Volgens Sachs voldoet het type
Touring aan de belangrijkste eisen
van de consument, een elektrische
fiets met lage instap en grote ac
tieradius. De fiets heeft de volgen
de maten: instaphoogte 38 cm,
framehoogte 49 cm, zadelhoogte
verstelbaar van 85 tot 105 cm. Ook
het stuur is verstelbaar. De elek
tromotor in het achterwiel en de
kettingkast zijn afgesloten, zodat
er geen straatvuil kan binnendrin
gen. De velgremmen zijn van het
krachtige type V-break.
De prijs van de ELO-bike Touring
bedraagt 3.495,- gulden, inclusief
btw. Importeur voor de Benelux is
de firma Brittijn in Nijmegen, tel.
024-3734.000.
Theo van der Kaaij