Italiaanse keuken sterk in opmars De beste wijnkaart van het jaar Milanese mode maakt de vrouw aanraakbaar PZC Gerechten eenvoudig te bereiden Terug naar decadent einde van de 19e eeuw tafel en trend 41 zaterdag 9 oktober 1999 De Italiaanse keuken wordt in ons land bijzonder hoog gewaardeerd. Dat is overigens niet alleen bij ons zo, maar in vrijwel alle andere landen van Europa. De tijd van de pizza en het bordje met Spaghetti alia Bolognese of Lasagne alla Napoletana ligt intussen al achter ons. Wij kijken uit naar meer, naar bijzondere specialiteiten, naar luxueuzere gerechten die ook thuis kunnen worden bereid. En dat kan, want de voedingsmidde lenindustrie speelt uiteraard met graagte heel handig op onze wen sen in met de introductie van steeds weer nieuwe producten, waardoor het mogelijk wordt om het repertoire thuis te bereiden Italiaanse gerechten aanmerke lijk uit te breiden. Bij die nieuwe producten behoren onder meer de (dag)verse gevulde pastasoorten en sauzen die in Ita lië weliswaar vrij klassiek zijn, maar bij ons als nieuw worden ge- introduceerd. Een van de reden dat de opmars van Italiaanse keuken in ons land almaar doorgaat, heeft te maken met het feit dat gerechten uit die keuken vrij gemakkelijk thuis kunnen worden bereid. Het aantal ingrediënten dat men nodig heeft voor het bereiden van die gerech ten is ruimschöots voorhanden. Pasta Italiaans eten houdt echter niet in dat je dan altijd pasta, zoals de Italiaanse deegwaren worden aangeduid, op het bord krijgt. Dat is in Italië ook niet het geval. Sterker nog: déar neemt de be langstelling voor het eten van pastagerechten juist af. Bij ons is dat nog lang niet het geval. En of het ooit zover zal komen, is nog maar de vraag. Een feit is dat men in Italië de aardappel steeds meer leert waarderen en dat wij de aardappel juist niet meer elke dag op het bord wensen. Rijst en pasta hebben de aardap pel al voor een belangrijk deel van ons bord verdrongen. En zonder dat er in ons land veel aandacht aan wordt geschonken eten we in plaats van aardappelen ook steeds vaker brood bij de warme maal tijd. De Italiaanse pasta kent honder den, zo niet duizenden, verschij ningsvormen. In ons land is het assortiment kant-en-klare ge droogde pastasoorten nog altijd aan de bescheiden kant. En dat heeft te maken met het feit dat in Italië niet alle soorten in de fa briek kunnen worden gemaakt. Een belangrijk deel van de soorten wordt namelijk nog altijd thuis gemaakt. En dat is niet zo opmer kelijk, want juist in Italië weet men dat vers gemaakte pasta stukken beter smaakt dan welke gedroogde pasta dan ook. Het is trouwens ook een van de re denen dat er in ons land op steeds meer plaatsen (supermarkt, speci aalzaak, slager en groenteman) pasta wordt aangeboden. In som mige bedrijven maakt men de pas ta zelf en dan omvat het aanbod De Italiaanse keuken biedt een keur aan smakelijke pasta's en andere gerechten. meestal niet veel meer dan drie of vier verschillende soorten. Om vangrijkere assortimenten kan men in de betere supermarkten aantreffen. Die soorten zijn ook vers en onder een, zoals men dat tegenwoordig noemt, 'bescher mende atmosfeer' verpakt. Daar door blijft de pasta langer vers en kan men ze, uiteraard in de ver pakking, ook nog enkele dagen thuis in de koelkast bewaren. Vullingen Tot de produkten die onder een 'beschermende atmosfeer' zijn verpakt behoren sinds kort ook de gevulde pastasoorten. Ze zijn gro ter dan de gedroogde gevulde pas tasoorten en de gevulde ravioli's die kant-en-klaar met saus en al in blik verkrijgbaar zijn. De vullingen van de verse gevulde pastasoorten zijn trouwens ook stukken smakelijker. Ze dragen soms namen die in ons land nog geen gemeengoed zijn geworden. In veel Italiaanse restaurants staan dergelijke gevulde pasta soorten overigens al veel langer op de kaart. Meestal worden ze er nog zelf gemaakt, maar de kans dat u thuis dezelfde gevulde pasta op het bord heeft als in uw favoriete restaurant kan niet worden uitge schakeld. Ook in de keukens van Italiaanse restaurants maakt men namelij k steeds vaker gebruik van de zogenoemde convenience-pro- dukten. Dat zijn producten die al geheel of grotendeels door de voe dingsmiddelenindustrie zijn (voor)bereid. En het zijn niet al leen de Italiaanse restaurants die daarvan gebruik maken. Op een handvol restaurants na tref je der gelijke producten, waartoe ook bouillon- en sauspoeders gere kend worden, in de keukens van alle eetgelegenheden in ons land aan. Veel koks ontkennen overi gens nog altijd het gebruik van die produkten. Dat kunnen ze heel lang volhouden, omdat ze door het toevoegen van het een en ander aan een saus of iets dergelijks (het iets van je zelf en Maggi-effect) er toch nog iets heel persoonlijks van kunnen maken. Met de grotere gevulde pastasoor ten zal dat wat moeilijker zijn. Bij dergelijke gerechten kunt u in de horeca dan ook een min of meer verhullende saus met een uitge sproken smaak verwachten. En dat kan heel goed, want de vullin gen van de grotere gevulde pasta soorten zoals polpettone, ravioli, tortelli en tortelloni, munten niet uit door een heel opvallende smaak. Dat wil echter niet zeggen dat het geen smakelijke gerechten zijn. Het tegendeel is waar, maai er moet wel een saus met een wat meer uitgesproken smaak bij. En die sauzen worden u dan ook op de schappen van de supermarkten en in andere zaken van harte aange reikt. Het zijn niet al te zwaar ge bonden sauzen - vrijwel allemaal op een basis van tomaten. Ze zijn er in verschillende variaties en le nen zich goed om er, ook thuis, nog het een en ander aan toe te voegen. Verse tuinkruiden en verse ge raspte Parmezaanse kaas is dan het eerste waarnaar je kunt grij pen. Maar ook gefruite uitjes, dito spekjes en tot kruimels gehakte salami of gekookte ham lenen er zich goed voor om dergelijke min of meer kant-en-klare sauzen te verrijken. Die sauzen dienen echter wel bij die grotere gevulde pastasoorten aan te sluiten en het is daarom ver standig om bij aankoop vooral op de samenstelling van de vullingen te letten. Ze zijn er met kaas en spinazie, met pesto, met zalm. met paddestoelen, met kalfs- en rund vlees en met rauwe en gekookte ham. Gebruik bij gevulde pasta met paddestoelen nooit Parmezaanse kaas. Dat doen ze in Italië ookniet, omdat de smaak van de kaas die van de paddestoelen naar de ach tergrond kan drukken. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Hans Belterman In de dagelijkse receptenrubriek op pagina 4 treft u komende week recep ten aan voor Italiaanse gerechten. Minder naakt, maar veel vrouwelijker dan in voorgaande jaren. Dat is het gezamenlijk testament dat de modemakers achterlaten vlak voor de eeuwwisseling. De modeshows in Milaan wezen zoals altijd Giorgio Armani aan als onbetwiste heerser over alle collega's. Hij kent de vrouw het beste en weet haar voor het jaar 2000 scherp te typeren: Onafhankelijk, optimistisch geïnspireerd door in ternet en sterker dan de man. In kleding vertaald betekent dat een geheel eigen keuze, ook in kleur- samenstellingen. Kleur of zwart, daarover verschil len de meningen zeer. Tom Ford van Gucci ziet na zijn uitbarstin gen in sprekende tinten juist een comeback voor eenvoudig zwart. Andere couturiers, zoals Laura Biagiotti houden vast aan lichte aardtinten en vleeskleur in het ka der van New Age, terwijl er tege lijkertijd een overvloed aan groen en fuchsia opduikt bij diverse shows. Althans voor degenen die binnen kwamen. Niet zozeer van wege de fel begeerde uitnodiging, maar dankzij verkeersopstoppin gen die de hele stad plat legden. Tijdens de tientallen shows wer den bezoekers nauwelijks teleur gesteld. De kleding is over het al gemeen. veel beter draagbaar dan vorige jaren, met het accent op topjes, voile, heuppantalons, hot pants en rokken boven de knie. Sexy, maar vooral elegant luidt het credo en dat begint al bij het ondergoed. Slips en bh's verdienen alle aandacht, zeker omdat.ze in diverse creaties onder de kleding doorschemeren. Vondsten Alle nieuws kwam van kleine 'vondsten': de body met over hemdkraag (Miu Miu), een knie broek die in goudkleur als avond kleding geldt (Iceberg) en een verwijzing naar Jacky Kennedy uit de jaren zeventig (Versace). Max Mara blaast de Bermuda broek nieuw leven in en Missioni - bekend van de kleurrijke truien - komt dit jaar met jurkjes als vis netten. De schoenenindustrie krijgt eveneens een wonderbaar lijke impuls: de vliegende hoge hak, die in het luchtledige blijft hangen. Het colbert of een knipoog naar herenkleding zijn nagenoeg van het toneel verdwenen. De vrouw mag weer iets meer vlees om het lijf hebben en vooral haar taille accentueren. In die volwassen schoonheid detoneert het nieuw ste model van Milaan: De 12-jari ge Tatiana. Een aantal ontwerpers zweert bij 'het kind' met het lange Pareo-achtige rokjes gecombineerd met kortje jakjes uit de collectie van Giorgio Armani. foto's Stefano Rellandini blonde haar, anderen verfoeien dergelijk te jong sterrendom. In de mengelmoes aan meningen en ideeën stond één waarheid overeind: de openingsshow van Swish geldt als een onsmakelijk theaterstukje over leven, dood, genot en religie. Met een baby in een draagzak over het plankier, een dreunende hartslag die stokt en afbeeldingen van de pauseen groot deel van de gasten verliet de zaal. Het schandaal werd nog ge voed door de aanwezigheid van een missionaris die net daarvoor een schenking van 100.000 gulden in ontvangst had genomen van Swish, ten behoeve van 16 wees kinderen. Schokkend op een heel andere manier was het bericht dat het po pulaire duo Dolce Gabbana in maart niet present zijn met een herfstcollectie. Hun commentaar dat er onder te veel tijdsdruk ge werkt moet worden, onderstrepen andere couturiers. Maar zoals Ar mani pareert: ,,Met het uitbrengen van niets, win je als couturier niet het hart van een vrouw. Renée de Haan Avondjurken van Gianni Versace, die, net als andere couturiers, veel groen en fuchsia in de collectie verwerkte. Een combinatie van een semi- transparant shirt en shorts van Fendi Een goede wijnkaart is in de eerste plaats een gastvriendelijke kaart. Op basis van dit criterium heeft een jury onder mijn voorzitterschap de beste wijnkaart van Nederland geselecteerd. Winnaar werd de kaart van Brasserie van Baerle te Amsterdam, terwijl vijf andere kaarten een eervolle vermelding ontvingen. Ik ga u vertellen hoe de jury dat heeft aangepakt. Met de toekenning van het pre dikaat. 'beste wijnkaart van het jaar' hebben we in feite het be grip 'goede wijnkaart' opnieuw gedefinieerd. Ten onrechte, menen nog altijd veel mensen, onder wie helaas nogal wat restauranthou ders en importeurs, dat een goede wijnkaart gróót moet zijn: hoe meer wijnen, des te beter. Het me rendeel van de restaurantbezoe kers zit echter niet op een omvang rijke kaart te wachten. Vrijwel iedereen wil snel en probleemloos de juiste wijn bij het juiste gerecht kunnen kiezen, tegen de juiste prijs. Het doorwerken van een grote wijnkaart vergt te veel tijd. En er is doorgaans bovendien een feno menale kennis voor nodig. Op gro te kaart ontbreken namelijk in de regel de wijnbeschrijvingen. Alsof van de gast verwacht mag worden dat hij of zij die honderd, twee honderd of meer wijnen zó goed kent dat op basis van alleen naam, streek, jaar en prijs een correcte selectie kan maken. Een grote kaart heeft ook andere nadelen, zoals het ontstaan van kelderdochters, van wijnen dus waarin zo weinig omzet zit dat ze tegen de tijd dat u ze wil bestellen ongeschikt zijn geworden voor consumptie. Bovendien kost zo'n enorme kaart veel geld (investe ring, rente, administratie) dat toch iemand moet betalen - en dat is gewoonlijk de gast. 'Nu worden in bijvoorbeeld Ame rika, door het blad The Wine Spec tator, grote kaarten nog altijd be kroond. Maar de Nederlandse jury wilde daarmee breken en zij heeft heel bewust andere criteria ge hanteerd. Bij deze door de Nederlandse tijd schriften Misset Horeca en Pers- Wijn georganiseerde competitie werd in de eerste plaats gelet op gastvriendelijkheid. Daaraan werd elk van een bijna vijftig inge zonden kaarten streng getoetst. Het belangrijkste facet van gast vriendelijkheid is informatie. Een gastvriendelijke kaart bevat wijn beschrijvingen of andere gegevens die duidelijk maken hoe de wijnen smaken, dan welbij welke gerech ten ze goed passen. Terzijde De jury, die bestond uit Frank Ja cobs (redacteur wijntijdschrift Pers Wijn), Robert Kranenborg (chefkok Amstel Hotel), Hans Steenbergen (hoofdredacteur Misset Horeca), Otto Vlasman (voorzitter Koninklijke Centrale Vereniging van Wijnhandelaren) en schrijver dezes heeft kaarten die alleen prijslijsten waren dus meteen terzijde gelegd. Gelukkig was dat een minderheid. Alle an dere wijnkaarten werden vervol gens zorgvuldig bekeken op de tails als inhoud, overzichtelijk heid, leesbaarheid, indeling", taal gebruik, spelling, feitelijke juist heid, hanteerbaarheid en, last but not least, de aanwezigheid van voldoende wijnen die per glas of eventueel per halve fles verkrijg baar zijn. Want geen enkele res- taurantgast zou moeten worden gedwongen om kwaliteitswijn al leen per hele fles te bestellen. De kaait die unaniem als beste werd beschouwd, is die van Bras serie Van Baerle te Amsterdam. Hanteerbaarheid en overzichte lijkheid (het gehele assortiment op twee vellen) zijnperf eet, terwijl de wijnen zowel zijn ingedeeld op smaakcategorie ('Frisse, druivige witte wijnen', etc.) als van kern achtige omschrijvingen werden voorzien. Maar er is meer. Per ca tegorie is er ook nog keuze uit een klassieke wijnsoort naast een al ternatieve. Als gast kun je dus kie zen voor bekend of onbekend, voor veiligheid of avontuur. Voorts zijn negen wijnen per glas betelbaar, plus veertien per halve fles - en dat op een totaal aantal van nog geen vijftig soorten. D e wijnselectie zelf werd heel des kundig gemaakt, en biedt ook vol op variatie. Een extra service is het vermelden van wijnadviezen op de menukaart. Wat de wijn be treft; gaat bij Brasserie Van Baerle gastvriendelijkheid en kwaliteit hand in hand. Een vijftal andere restaurants voeren eveneens wijn kaarten van niveau. Deze werden bekroond met een eervolle ver melding. Het zijn de kaarten van Bios Food Wines (Alkmaar), De Fusie (Nijmegen), Pasta e Basta (Amsterdam), De Schelvenaer (Krimpen aan den IJsse'l) en Sein post (Scheveningen). Hubrecht Duij kei- Een gastvriendelijke kaart bevat wijnbeschrijvingen of a vens die duidelijk maken hoe de wijnen smaken, dan wel b rechten ze goed passen. Een avondj lekker decadent doen. De recepten van de beroemde kok Auguste Escof- fier uitproberen en genieten van een goed glas wijn, zoals de rijken dat aan het eind van de 19e eeuw deden. Dat kan tij dens de Fin de Siècle-diners, vanaf vorige week in het Am sterdamse Doelenhotel. De di ners, die negen gangen tellen, zijn niet alleen gebaseerd op.de recepten van Escoffier (1346- 1935)maar ook op het Kook- en Huishoudboek uit 1908. Escoffier was niet alleen de ko ning van de koks, maar ook de kok van de koningen. Hij zorg de voor een ommezwaai in de keuken. Vroeger bereidde de restaurant- en hotelkok alles: van voorgerecht tot toetje. Es- coffier vond het economischer het werk onderling te Verdelen: de een het voorgerecht, de an der het hoofdgerecht, een derde de soepen, enzovoort. Hij for meerde op die manier een heuse 'keukenbrigade'. Escoffier maakte het eten ook lichter. Culinair journalist en fijnproever Johannes van Dam, die op de Fin de siècle-diners een culinaire voordracht houdt, is hem daar dankbaar voor. „Daardoor kwamen er ook dames dineren. Vroeger was de hotelkeuken gericht op mannen. De dinerzaal was het domein van vrijgezelle heren die het heerlijk vonden om zwaar te tafelen. Ze moesten zich door gigantische menu's heen werken tot wel twintig ge rechten." Aan het eind van de vorige eeuw reisden de rijken per stoomboot of stoomtrein naar Parijs, Londen, St. Mofitz, Ni ce, Monte "Carlo, Wenen, Lu- zern en Amsterdam. Bij de di ners in 'de hotels wilden ze graag weten, wat er op hun bord kwam, Daarom gaven dé koks de gerechten namen van personen of fënomenen die in het 'wereldje' wat voorstel den. Zo werden er een soep ge noemd naar de Franse toneel speelster Sarah Bernhardt werd de Italiaanse componist (en prima kok) Rossini (1792- 1868) geëerd met een biefstuk van de haas en kreeg de Au stralische operazangeres Nel lie Melba Via Escoffier eeu wigheidswaarde door zijn Pêche Melba: vanille-ijs, per zik, frambozehmoes: en slag- room.Naast eten en drinken kunnen de gasten aan taf el ge nieten van een kleine operette. Het gezelschap Animale Musi- cali brengt de operette Ba-ta- clknvan de componist Jacques Offenbach (1819-1880) ten ge hore. Het Fin de siècle-diner is een initiatief van Museumdiner. Dê organisatie verzorgde eer der het Ottomaanse diner, het Wilhelmina Inhuldigingsdi ner, het Russisch Diner uit de Tsarentijd en het Sisi Diner. De diners hebben overigens niets met musea te maken. „Maar wel met authenticiteit, oorspronkelijkheid, en echt heid. Hetis iets brengen uit een andere tijd",.zegt Heske Kan- negieter van Museumdinér. Gerard Veerkamp Er is wekelijks één diner. Het laat ste diner is op 11 december. De prijs per couvert is 200 gulden, in clusief ivijnen, voordracht van Jo hannes van Dam en operette. Mu seumdiner is gevestigd aan de Binnenkadijk 237, 1018 ZG Am sterdam. Tel. 020 6275794. fax 020-6278550.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 41