Tot hier en niet verder Noordwest Passage nabij de poolcirkel 39 45 PZC vrije tijd zaterdag 9 oktober 1999 J Tuinieren kan een gevaarlijke hobby zijn Kitsch kunst aan de Rotte Overzicht van de hypotheken Zuinigheid en snelheid gaan samen in Peugeot 206 HDi Husqvarna zoekt het in uitersten Schat aan noviteiten in nieuwe Mercedes coupé De ijsbergen doen beseffen hoe nietig een rubberbootje is. De Akademik Ioffe heeft tussen het poolijs een stukje open water gevonden. Beechey Island. Dat klinkt goed. Een subtropisch vakantieparadijsje? Niets is minder waar. Beechey Island heeft niks met een beach, een strand, te maken. Integendeel, het is er, op enkele honderden kilometers boven de poolcirkel, ijzig koud. Officieel is het zomer in het hoge Noorden van Canada, maar het is een paar graden onder nul, het sneeuwt en er staat een stevige wind. Huiverend klimmen de ruim honderd, vooral uit Amerika en Canada afkomstige toeristen uit de zwarte rubberen bootjes, de Zodiacs, die hen van het expeditieschip, de Akademik Ioffe, naar de kust van Beechey Island hebben gebracht. --- Herinneringen aan mislukte expedities, de grafstenen op Beechey Island. En ze huiveren nog steedsmaar niet al leen van de kou, als ze enkele tiental len meters verderop stilstaan bij vier grij ze grafstenen, vier herinneringen aan jongemannenlevens die op dit kleine, on bewoonde en onbewoonbare eilandje dramatisch eindigden. Halverwege de vo rige eeuw; slachtoffers van een expeditie die bedoeld was om vanuit Engeland via de Noordwest Passage, dus om Noord- Amerika heen, Azië te bereiken. In 1845 voer die expeditie onder leiding van sir John Franklin uit. Met twee schepen, de Erebus en de Terror. Zo'n 130 man aan boord, waarvan er nooit iemand is terug gevonden. Behalve de drie die op Beechey Island, dat naar een Engelse zeeman ge noemd is, begraven liggen. Slachtoffers van immense kou, ondoordringbaar ijs, honger, uitputting. Het vierde graf is van een zeeman van de Investigator, een van de vele tientallen schepen die later uitge zonden werden om op zoek te gaan naar de Erebus, de Terror en vooral hun be manning. Vergeefs, en het lijkt of die vier grafstenen als een soort vermanende vingers namens Moeder Natuur willen zeggen: Tot hier en niet verder, hier ben ik de baas. We, de groep aan boord van de Akademik Ioffe, zullen die machtige natuur later opnieuw tegenkomen: pakijs, dat het schip dreigt in te sluiten, torenhoge ijsbergen, die een ondoordringbare witte muur vormen, en die je doen beseffen dat die Titanic tegen zulk geweld geen enkele kans had. De Noordwest Passage, of Noordwestelij ke Doorvaart zoals wij ook wel zeggen, heeft eeuwenlang een gigantische uitda ging gevormd voor ontdekkingsreizigers. Belang Daar zat trouwens ook een commercieel belang achter. De reizen van Marco Polo hadden geleerd dat er met Azië, met Chi na en Japan, profijtelijk handel viel te drijven. Maar over land was er nauwelijks te komen. Per boot wel. Maar Spanjaar den en Portugezen hadden al snel de rou tes om Zuid-Afrika en Zuid-Amerika (Straat Magelhaens) in handen en duld den daar geen concurrentie. 'Om de Noord' was voor landen als Engeland en Nederland het alternatief. De route langs Rusland was te ver, iedereen was ervan overtuigd dat een reis langs Noord-Ame- rika richting Azië veel meer open water op zou leveren, een peulenschil zou zijn. Het bleek een ernstige misrekening. Pas aan het begin van deze eeuw slaagde de bekende Noorse ontdekkingsreiziger Roald Amundsen er met een relatief klein bootje en geholpen door gunstige weers omstandigheden in om als eerste sterve ling de hele Noordwest Passage te vol tooien. En nu kun je als toerist, die een andere dan anders vakantie wileen span nend stuk van diezelfde Noordwest Pas sage meevaren op de Akademik Ioffe, een uit de kluiten gewassen Russisch expedi tieschip uit Kaliningrad, dat eigendom is van de Russische Academie van Weten schappen en voor dit soort reizen gehuurd wordt door Marine Expeditions in het Ca- nadase Toronto, specialist in avontuurlij ke vakanties. De Noordwest Passagetrip duurt elf da gen en begint in Ottawade hoofdstad van Canada. Daar ga je op een vliegtuig van First Air voor een vlucht van viereneen- Floppykoning opent markt met goedkope spelletjes Spionagesatellieten laten Zeeland veelal links liggen Postzegels en puzzel met lange tafels, en er is een bar. Los van de reisleiding bestaat het personeel uit zo'n 40 Russische mannen en vrouwen. De voertaal aan boord is Engels, de sfeer in formeel. Italiaanse keuken steeds populairder in ons land Goede wijnkaart hoeft niet groot te zijn Info: De North West Passage is een van de rei zen uit de brochure van Marine Expeditions, ivaarin o.m. ook trips naar de Zuidpool en op de Amazone aangeboden worden. De North West Passagereis van 11 dagen kost minimaal 1945 Amerikaanse dollars (dat is ruim 4000 gulden). Dat is inclusief de vliegreis van Ottaiua naar Nanisivik en van Sondre Stromfjord op Groen land terug naar Ottawa; verblijf en alle maal tijden aan boord en alle excursies en lezingen. De brochure is verkrijgbaar bij Royal Hansa Tours in Zuidlaren, tel. 0504090080, foto's Rob de Vries faxnr.0504090171. Wie aan land gaat moet beducht zijn op een ontmoeting met een ijsbeer. Vrouwelijke mode uit Milaan Lezingen Aan boord van het schip, waar je kunt gaan en staan waar je maar wil, ook op de brug bij de kapitein, worden veel lezingen gehouden: over de ontdekkingsreizen, over de plekken die we gaan bezoeken, over de natuur. Ze worden allemaal bui tengewoon goed bezocht, want al die Amerikanen en Canadezen (en hier en daar een 'verdwaald' Spaans stelletje) blijken heel bewust een reis als deze ge boekt te hebben: een tikje avontuurlijk en uitdagend, een ontmoeting ook met zulke zeldzame 'producten' van Moeder Na tuur, dat je al snel het gevoel hebt voor an derhalve week een soort Jacques Cous- teau te zijn, bezig te zijn aan een 'once in a lifetime' gebeurtenis, iets wat je nooit weer meemaakt. Want wie heeft er wel eens ijsberen in de levende natuur gezien? Ze zijn er op De von Island, het grootste onbewoonde eiland ter wereld, bij Croker Bay. De Zo diacs hebben het gezelschap van de Aka demik Ioffe aan land gebracht, en ja hoor, daar lopen er twee: moeder en kind. Op zo'n 200 meter afstand. Dichterbij komen is niet verstandig, want ijsberen kunnen razendsnel en levensgevaarlijk zijn, zeker als het gaat om moederberen met een kind. Van dat soort excursies worden er tijdens de reis veel meer gemaakt. En altijd zijn die Zodiacs daar bij nodig. Ze brengen je in de buurt van Dundas Harbour, op de derde dag van de trip, naar het pakijs, de meest gevreesde tegenstander van zeelie den die ooit dit gebied bevaren hebben. Je kunt je vanaf de Zodiac even af laten zet ten op een ijsschots, je kunt er vanuit dat rubberbootje kijken naar een gigantische walrus, die tevreden op een andere schots ligt te zonnen. Ook dat op enige afstand, want de uiterst serieuze reisleiders gru wen van het verstoren van de natuur, hun passagiers gelukkig ook. Na twee dagen varen door de Baffin Baai (en je komt geen schip tegen, met die Noordwest Passage is het echt nooit wat geworden!) eindigt de trip met het schip in het tot Denemarken behorende Groen land. Daar vindt de onvergetelijke con frontatie plaats met ijsbergen als kathe dralen zo groot en indrukwekkend. Daar word je, in je kleine rubber bootje, nog eens herinnerd aan de macht en kracht van de natuur, en aan hoe nietig de mens dan toch eigenlijk maar is. Je wordt er stil van; het is héél leerzaam. Rob de Vries half uur naar Nanisivik, een van de Noor delijkste dorpjes op aarde; het ligt op de 73ste breedtegraad dus ruim boven de Poolcirkel (67 graden). De aankomst is al een aparte belevenis. De landingsbaan is er van gravel in plaats van beton; dat zou barsten door de vorst. De jet van First Air landt er wat hobbelend, maar veilig. Nunavut Een bus brengt je vervolgens naar Arctic Bay, waar de Akademik Ioffe voor anker ligt. De rit gaat over een behoorlijk ge vaarlijk weggetje, maar het blijkt wel de enige weg in heel Nunavut te zijn. Nuna vut? Wat is dat nu weer? Wel, Nunavut is, sinds 1 april van dit jaar, de nieuwste staat van Canada: acht keer zo groot als Groot- Brittannië, maar met slechts 25.000 inwo ners, één op elke 100 vierkante kilometer! Tot 1 april maakte het gebied deel uit van de North West Territories, zeg maar de Noordoosthoek van Canada. Nunavut wordt vooral bewoond door mensen, die wij eskimo's noemen, maar dat is in wezen een scheldwoord, dat 'rauwvleeseter' be tekent. Zelf noemen ze zich inuit, dat is in hun taal 'mensen'. De inuit, wellicht geïnspireerd door de geestverwanten in Alaska, dat nog niet zo heel lang geleden de nieuwste staat van de Verenigde Staten werd, besloten dat het zo langzamerhand tijd werd voor wat meer autonomie in plaats van het alleen maar bestuurd worden vanuit het verre Ottawa. Dat is nu dus gerealiseerd, maar Nunavut blijft uiteraard een stukje Cana da, dat de nieuwe deelstaat trouwens met heel veel subsidie overeind moet houden. Want (over)leven in Nunavut is geen sine cure. Het klimaat is ruw en rauw, alleen met een vliegtuigje kun je ergens anders komen, er is praktisch geen industrie en ook met vissen valt er niets meer te verdie nen. Je zit er dik boven de boomgrens, er groeit en bloeit dus praktisch ook niks. nee, als de zon niet schijnt is het er grauw en troosteloos. Enorme "satellietschotels zorgen er in Arctic Bay en het nóg desola ter ogende Pond Inlet voor dat er wel tv- ontvangst is, waarschijnlijk een van de weinige middelen om de verveling iets te verdrijven. En af en toe verschijnt er een ijsbeer in het dorp. „Een paar dagen gele den nog", vertelt de gids in Arctic Bay. „Die hebben ze doodgeschoten." Een beetje bekomen van die achteloos gedane mededeling klimt het Marine Ex- peditionsgezelschap aan boord van de Akademik Ioffe, dat inderdaad een echt expeditieschip is, en beslist geen cruise schip Er zijn enkele tientallen hutten aan boord, de een wat ruimer dan de ander, en die zijn netjes maar vrij sober ingericht. Er is een bibliotheek, een sauna met een minizwembadje (dat echter gevuld wordt met uiteraard ijskoud zeewater!), een grote, maar eenvoudig ingerichte eetzaal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 37